Najinteresantnija premijera u Dubaiju svakako je najnoviji ruski putnički uskotrupac, Irkutov MC-21 (ćilirlično S). Za drugo gostovanje letelice na sajmovima van matične zemlje (prvi izlazak bio je sajam u Turskoj) izabrana je -310 verzija pogonjena ruskim PD-14 motorima. Avion stiže pravo iz Žukovskog sa trenutne faze sertifikacije pred ruskim vazduhoplovnim vlastima.
Tango Six je imao priliku da među prvim medijima, pre prvog današnjeg media brifinga, obiđe tehnološki najnapredniju civilnu nadu Rusije.
Letelica je u opitnoj konfiguraciji sa delom osnovno opremljene putničke kabine.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
M letac
Dizajn kokpita i mokap kabine su miljama iza onoga sto je uradjeno u Sukhoj Superjetu. Od savremenog dizajna, Rusi se oslanjajuci se verovatno pretezno na domace snage, vracaju nazad prema sovjetskom (ne)dizajnu. Zanimljivo ce biti videti ko bi ovako nesto uopste kupio u 21. veku (sem drzavnih kupovina za Aeroflot i sl.)
Mehaničar
MC21 će proći isto kao i SSJ. Možda i gore, pošto su ga napravili da bude konkurencija A320 familiji. Apsolutno ne vidim nijednu ozbiljnu kompaniju koja će da kupi ovaj avion osim par ruskih koje će verovatno biti naterane da uzmu bar nekoliko, isto kao i SSJ.
Dragan Dubonjac
Nisam ništa bolji komentar ni očekivao od onih kojima je samo zapadni proizvod najbolji , znate Cockpit uopšte ne izgleda loše , ima sve ono što ima i A 320 ….
Svako geleda svojim očima na tehnologiju istoka ili zapada , ja bin sad mogao da napišem da su MIM sistemi obično siehe u odnosu na S sisteme Ruske proizvodnje , vi se sa time nećete složiti , opet kažem sve zavisi sa Koje se positive gleda.
Yrraf
Avionika Collins, enterijer Safran (https://www.airframer.com/aircraft_detail.html?model=MS-21-300) znači zastareli sovjetski dizajn a? Skinuto sa Il-76 vidi se iz aviona. :D
Širi 25cm od konkurencije, jedini u klasi gde mogu da se mimoiđu i putnici i ketering kolica na prolazu, prozori veći nego kod konkurencije, šira sedišta, veći overhead bins. Poprilični plusevi za ergonomiju. Možda da ipak pročitate poneku informaciju pre početka „prosipanja pameti“ u comment sekciji.
ivan1
M letac, koga briga za dizajn, leteo sam milion puta avion i na kratkim relacijama do tri sata,prvo sto mi je bilo bitno je bila cena karte, pa puno praznih mesta, izgled stjuardesa, klopa , sedista mada su sedista osim u biznis i prvoj klasi svugde isto njesra tako da mi to nesto nije ni bilo bitno. Da li ce se ovo prodavati ce zavisiti koliko para moze da donese kompanijama, koliko ce trositi na gorivo, rezervne delove , odnosno celokupno kostanje u eksploataciji.
Avion inace ima genericki izgled svih ostalih u toj klasi, kabina isto, ja tu bas i ne vidim neki sovjetski dizajn. Mada se slazem da ce imati tesku borbu da nadje kupce, sto zbog politike sto zbog toga sto na trzistu postoje vec slicni od renomiranih proizvodjaca
Mečka
Zanimljivo, ni SSJ ni MS-21 nemaju vinglets/šarklets završetke kao gotovo svi zapadni savremeni linijski avioni.
Yrraf
Negde pročitah da su isti uglavnom potreba kod peglanja nedostataka starijeg dizajna (odnosno njima se značajno popravljaju performanse pošto trup i krilo na starom dizajnu ne možeš da menjaš a projektovani su pre 60 ili 30 godina) a donekle poskupljuju i komplikuju proizvodnju. Za razliku od konkurencije, ovo je clean sheet dizajn za mnogo bolje optimizovanom aerodinamikom trupa i krila pa im wingleti verovatno nisu presudno uticali na poboljšanje performansi. Jednostavno je ceo avion bolje projektovan jer su alati i programi danas usavršeni. Verovatno će biti deo neke buduće iteracije kad budu poboljšavali osnovni dizajn.
jetfreak
SSJ ima, retrofit, to se kod njih zove „SaberLet“ i izgleda fenomenalno! Mislim da ih ima na Severstalovim avionima.
Beduin
Yrraf….nidje veze
Winglet sluzi za smanjenje inducirana otpora i nema apsolutno nikakve veze s trupom.
Yrraf
@Beduin Nisam ni rekao da ima veze sa trupom, naravno da služi za optimizaciju opstrujavanja vazduha na vrhovima krila (vorteks) ali je u procesu projektovanja novog aviona manje bitan jer imaš mogućnost da optimizuješ ceo zmaj aviona pa onda vagaš koliko dobijaš u pogledu aerodinamike a koliko gubiš na dodatnoj masi, kompleksnijoj proizvodnji i većoj ceni. Kod peglanja starog dizajna wingletima peglaš druge nedostatke letilice koje ti nije ekonomski isplativo da menjaš (nos letilice, geometrija krila i sl.). U tom slučaju winglet je najjeftiniji način da poboljšaš preformanse, kod novog aviona možeš da optimizuješ i druge delove konstrukcije ker sve radiš od nule. Sledeća iteracija MC-21 imaće vrv. Winglete jer neće moći dodatno da optimizuju dizajn dodavanjem novog elementa a neće im biti isplativo da menjaju geometriju krila ili aerodinamiku trupa jer će već biti u uhodanoj proizvodnji sa svim alatima i opremom za proizvodnju već napravljenim za postojeće rešenje.
Lazar
Problem induciranog otpora se moze resavati razlicitim pristupima u dizajnu krila, vinglets/šarklets nije jedino resenje. Jedan od nacina je produzavanje krila sto do pijave kompozita nije bilo moguce. Krilo od MS-21 je kompozitno krilo i znatno je duze od krila na zapadnim konkurentnim avionima (to je pristup koji su rusi odabrali da rese problem). Govoriti da je vinglets/šarklets moderno resenje i da rusi zaostaju je smesno jer su oni vinglets/šarklets koristili na zastarelim dizajnima kao sto su IL-96 i TU-204…
Mehaničar
@Dragan ceo avion je kopija A321. I da, mislim da je zapadna tehnologija daleko ispred što se tiče putničke avijacije, pošto recimo vidim da Rusi još nisu čuli za Winglet/Sharklet koji su i više nego korisni i potrebni, pogotovo avionu koji oni nazivaju Airbus Killer i treba da bude konkurencija A320Neo porodici.
Yrraf
Ne vidim apsolutno ni jedan argument po kome se može proglasiti kopijom A320 sem što je u istoj klasi. Ako je to rezonovanje onda je BMW X5 kopija Range Rovera. Besmislica. U pitanju je aerodinamički dosta naprednija konfiguracija, sa manjim aerodinamičkim otporom, optimalnije projektovanim prednjim delom, potpuno kimpozitnim krilom (prvim u klasi), širom kabinom, većim prozorima i gomilom drugih prednosti u odnosu na postojeće modele. Nije ništa od ovoga ne znam kakva mudrost, prosto avion je produkt 2010.-ih i kao takav ima mnogo naprednih detalja koje u platformu iz 1960.-ih ili 1980.-ih nije moguće inkorporirati uz racionalne troškove. Duopol jednostavno cedi suvu drenovinu u ovoj klasi jer mu se može kad su jedini ma tržištu. Videli smo koliko je to koštalo Boing. A320 je mlađi dizajn pa može da izgura solidno još ovu generaciju, posle toga im treba novi projekat da ne bi dobili još jedan MAX.
Wingleti nisu nikakva „magična“ stvar, nego konstruktivni detalj kojim se uglavnom (nije pravilo) unapređuje efikasnost postojećeg dizajna jer je manji zahvat dodati winglet nego menjati konstrukciju celog krila npr. Na MC-21 to nisu morali da rade jer su imali prostora da optimizuju ceo trup i krilo. Koliko je to „svemirska tehnologija“ za rusku avio industriju može da se vidi na Il-96 iz devedesetih (https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96). Manje senzacionalizma, kafanskih mudrosti i „Tri karte za Holivud“ filozofije a više konstruktivne i argumentovane kritike bi jako prijalo comment sekciji na blogu. Uostalom, pretpostavljam da ćemo uskoro dobiti detaljniji tekst o ovom avionu i uporednu analizi karakteristika pa da smanjimo doživljaj sa paušalnim komentarima.
Beduin
ajmo strucnjaci, cemu sluze te winglete?
Gale
Ako Rusi nisu čuli za winglete i ostalo, šta je na krajevima krila Tu-204 i IL 96. Ne treba zaboraviti da je MS 21 jedini avion pored B 787 koji ima kompletno kompozitno krilo. Ali sve će pokazati vreme…
Pilot
Mehanicar mozda bi trebao da se bavis aerodinamikom spojlera na automobilima posto o aerodinamici aviona i istoriji iste ne znas nista. Sovjetski savez je jos sedamdesetih godina uveliko koristio Winglet/Sharklet na svojim dizajnima, ova tehnologija resavanja problema induciranog otpora nije uopste nova, nju su Njemci primenjivali na svojim avionima iz vremena Drugog Svetskog Rata. Ruski pristup resavanja problema induciranog otpora na MS-21 je povecanje duzine krila sto je omogucila cinjenica da je krilo od kompozita i duze je vise od 11 metara, zapadni konkurenti imaju duzinu krila od 7 do 9 metara (sto kao posledicu ima snazan inducirani otpor)… Svi dosadasnji parametri ukazuju da je MS-21 znatno ekonomicniji od konkurencije sto je potvrda odlicnim aerodinamickim resenjima konstruktora..
Gale
Da li se neko pita kako vinglete i slične stvari pomožau avionu kod sletanja sa pristojnim bočnim vetrom.
Lazar
Ne pomazu. Njihov glavni zadatak je smanjenje induciranog otpora sto kao rezultat povecava aerodinamicke karakteristike aviona i kao rezultat avion ima manju potrosnju goriva tj. cena eksplatacije se smanjuje. Na MS-21 problem sa induciranim otporom je resen znatnim povecanjem duzine krila (jedan od nacina resavanja problema induciranog otpora), ovo je bilo moguce zato sto je krilo na MS-21 napravljeno od kompozitnog materijala.
Gale
Pitanje je bilo sa ironijom, jer pri jakom bočnom vetru smetaju pri sletanju.
Dušan
Da nismo učinili glupost danas bismo možda kroili komadić kolača MS-21 pa i Su-75 a ovako ne šljivi nas ama baš niko
Dejan K.
Nadam se da su Rusi naucili dve jako vazne lekcije. Pod jedan da smanje zavisnost od stranih komponenti jer to se pokazalo kao veliki problem u prodoru SSJ-a. I drugo da planiranu u sklopu troska proizvodnje aviona i potrebne komplete rezervnih delova kako bi adekvatno mogli da podrze operacije svojih kupaca. Ako treba zbog toga da povecaju cenu samom aparata u trenutku prodaje, neka to urade. Postojala je istinska zelja trzista da prihvati SSJ, medjutim zbog drugonavedenog razloga to se nije desilo.
Ova masina deluje potpuno korektno i ja joj zelim dug i siguran zivotni vek.