DCV i Vazduhoplovna akademija potpisali Memorandum o saradnji

2. dec 2021

[EKSKLUZIVNO] Kako će izgledati renovirana Pilotska akademija u Vršcu

25. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Ušli smo u novi ruski uskotrupac: Prostranost opitnog MC-21-310

14. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija odlučila da svoj poslednji i najstariji Boing 737-300 pokloni Muzeju vazduhoplovstva

11. nov 2021

Vazduhoplovna akademija i Avia Prime potpisali ugovor o dualnom obrazovanju

19. okt 2021

Vazduhoplovna akademija upisala prvu generaciju visoke škole strukovnih studija: 43 kandidata na studijskim programima za pilote, kontrolore i mehaničare

6. okt 2021

Promene u Pilotskoj akademiji u Vršcu: Integracija sa Višom pilotskom školom u Beogradu, uskoro kupovina novih dvomotornih aviona i jednog helikoptera

15. sep 2021

Saradnja DCV-a i Vazduhoplovne akademije

10. sep 2021

Počele prijave za prvu generaciju Više vazduhoplovne škole „Vazduhoplovna akademija“ – za četvoro najbolje rangiranih na prijemnom besplatan frozen ATPL

10. sep 2021

[EKSKLUZIVNO] Država prvi put posle 30 godina u potpunosti stipendira obuku za dozvolu saobraćajnog pilota: Vazduhoplovna akademija obučiće besplatno 4 kandidata u Vršcu od nule do frozen ATPL-a

6. sep 2021

[INTERVJU] Poslednji direktor Aviogenexa prvi je instruktor za Flajt Dispečere: Ako volite avijaciju, planiranje, mape, kompjutere i najdinamičnije moguće radno okruženje

20. avg 2021

[EKSKLUZIVNO] Država ulaže 65 miliona evra u Vazduhoplovnu akademiju: Kupuje full flight level D simulator za Erbas A319/320, nove avione i helikopter

5. avg 2021

[FOTO-REPORTAŽA] Kako se postaje PPL pilot: Prvo ide teorija

4. avg 2021

[VIDEO] „All right Steve, get your shit together“: Kako je iz Arizone do Zagreba isporučen peti Erbas A319 kompaniji Trade Air

2. avg 2021

EASA: Vratićemo odobrenja kad se otklone nedostaci; Avia Prime: Nije bilo prekida poslovanja, već smo uložili 1,7 miliona evra u Jat Tehniku, planiramo još

29. jul 2021

Jat Tehnici i GAS Aviationu suspendovani Part 145 sertifikati

27. jul 2021

[REPORTAŽA] Prve fotografije novog izgleda produženog C hodnika aerodroma „Nikola Tesla“

7. jul 2021

MTU počeo sa izgradnjom postrojenja u Srbiji: Od projektne kancelarije do 500 zaposlenih, početak rada 2022. godine

6. jul 2021

SMATSA zbog Korone uzela još jedan kredit od Evropske investicione banke: 10,3 miliona evra za premošćavanje problema i nastavak investicija

17. jun 2021
[DUBAI AIRSHOW 2021] Ušli smo u novi ruski uskotrupac: Prostranost opitnog MC-21-310
Rokvel Kolins i njihov ruski partner Avionika zaduženi su za avioniku u prilično prostranom kokpitu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[DUBAI AIRSHOW 2021] Ušli smo u novi ruski uskotrupac: Prostranost opitnog MC-21-310

Najinteresantnija premijera u Dubaiju svakako je najnoviji ruski putnički uskotrupac, Irkutov MC-21 (ćilirlično S). Za drugo gostovanje letelice na sajmovima van matične zemlje (prvi izlazak bio je sajam u Turskoj) izabrana je -310 verzija pogonjena ruskim PD-14 motorima. Avion stiže pravo iz Žukovskog sa trenutne faze sertifikacije pred ruskim vazduhoplovnim vlastima.

Tango Six je imao priliku da među prvim medijima, pre prvog današnjeg media brifinga, obiđe tehnološki najnapredniju civilnu nadu Rusije.

Letelica je u opitnoj konfiguraciji sa delom osnovno opremljene putničke kabine.

Na sajmu je izložena verzija sa ruskim motorima koja je i dalje opcija broj 2 posle Pratovog PW1000G / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Radne stanice za beleženja paramatera leta i kontrolu opitnih sistema / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Mokap putničke kabine sa sedišttima koja predstavljaju biznis i ekonomsku klasu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

Dizajn kokpita i mokap kabine su miljama iza onoga sto je uradjeno u Sukhoj Superjetu. Od savremenog dizajna, Rusi se oslanjajuci se verovatno pretezno na domace snage, vracaju nazad prema sovjetskom (ne)dizajnu. Zanimljivo ce biti videti ko bi ovako nesto uopste kupio u 21. veku (sem drzavnih kupovina za Aeroflot i sl.)

Odgovori
M

MC21 će proći isto kao i SSJ. Možda i gore, pošto su ga napravili da bude konkurencija A320 familiji. Apsolutno ne vidim nijednu ozbiljnu kompaniju koja će da kupi ovaj avion osim par ruskih koje će verovatno biti naterane da uzmu bar nekoliko, isto kao i SSJ.

D

Nisam ništa bolji komentar ni očekivao od onih kojima je samo zapadni proizvod najbolji , znate Cockpit uopšte ne izgleda loše , ima sve ono što ima i A 320 ….
Svako geleda svojim očima na tehnologiju istoka ili zapada , ja bin sad mogao da napišem da su MIM sistemi obično siehe u odnosu na S sisteme Ruske proizvodnje , vi se sa time nećete složiti , opet kažem sve zavisi sa Koje se positive gleda.

Y

Avionika Collins, enterijer Safran (https://www.airframer.com/aircraft_detail.html?model=MS-21-300) znači zastareli sovjetski dizajn a? Skinuto sa Il-76 vidi se iz aviona. :D
Širi 25cm od konkurencije, jedini u klasi gde mogu da se mimoiđu i putnici i ketering kolica na prolazu, prozori veći nego kod konkurencije, šira sedišta, veći overhead bins. Poprilični plusevi za ergonomiju. Možda da ipak pročitate poneku informaciju pre početka „prosipanja pameti“ u comment sekciji.

i

M letac, koga briga za dizajn, leteo sam milion puta avion i na kratkim relacijama do tri sata,prvo sto mi je bilo bitno je bila cena karte, pa puno praznih mesta, izgled stjuardesa, klopa , sedista mada su sedista osim u biznis i prvoj klasi svugde isto njesra tako da mi to nesto nije ni bilo bitno. Da li ce se ovo prodavati ce zavisiti koliko para moze da donese kompanijama, koliko ce trositi na gorivo, rezervne delove , odnosno celokupno kostanje u eksploataciji.
Avion inace ima genericki izgled svih ostalih u toj klasi, kabina isto, ja tu bas i ne vidim neki sovjetski dizajn. Mada se slazem da ce imati tesku borbu da nadje kupce, sto zbog politike sto zbog toga sto na trzistu postoje vec slicni od renomiranih proizvodjaca

M

Zanimljivo, ni SSJ ni MS-21 nemaju vinglets/šarklets završetke kao gotovo svi zapadni savremeni linijski avioni.

Odgovori
Y

Negde pročitah da su isti uglavnom potreba kod peglanja nedostataka starijeg dizajna (odnosno njima se značajno popravljaju performanse pošto trup i krilo na starom dizajnu ne možeš da menjaš a projektovani su pre 60 ili 30 godina) a donekle poskupljuju i komplikuju proizvodnju. Za razliku od konkurencije, ovo je clean sheet dizajn za mnogo bolje optimizovanom aerodinamikom trupa i krila pa im wingleti verovatno nisu presudno uticali na poboljšanje performansi. Jednostavno je ceo avion bolje projektovan jer su alati i programi danas usavršeni. Verovatno će biti deo neke buduće iteracije kad budu poboljšavali osnovni dizajn.

j

SSJ ima, retrofit, to se kod njih zove „SaberLet“ i izgleda fenomenalno! Mislim da ih ima na Severstalovim avionima.

B

Yrraf….nidje veze

Winglet sluzi za smanjenje inducirana otpora i nema apsolutno nikakve veze s trupom.

Y

@Beduin Nisam ni rekao da ima veze sa trupom, naravno da služi za optimizaciju opstrujavanja vazduha na vrhovima krila (vorteks) ali je u procesu projektovanja novog aviona manje bitan jer imaš mogućnost da optimizuješ ceo zmaj aviona pa onda vagaš koliko dobijaš u pogledu aerodinamike a koliko gubiš na dodatnoj masi, kompleksnijoj proizvodnji i većoj ceni. Kod peglanja starog dizajna wingletima peglaš druge nedostatke letilice koje ti nije ekonomski isplativo da menjaš (nos letilice, geometrija krila i sl.). U tom slučaju winglet je najjeftiniji način da poboljšaš preformanse, kod novog aviona možeš da optimizuješ i druge delove konstrukcije ker sve radiš od nule. Sledeća iteracija MC-21 imaće vrv. Winglete jer neće moći dodatno da optimizuju dizajn dodavanjem novog elementa a neće im biti isplativo da menjaju geometriju krila ili aerodinamiku trupa jer će već biti u uhodanoj proizvodnji sa svim alatima i opremom za proizvodnju već napravljenim za postojeće rešenje.

L

Problem induciranog otpora se moze resavati razlicitim pristupima u dizajnu krila, vinglets/šarklets nije jedino resenje. Jedan od nacina je produzavanje krila sto do pijave kompozita nije bilo moguce. Krilo od MS-21 je kompozitno krilo i znatno je duze od krila na zapadnim konkurentnim avionima (to je pristup koji su rusi odabrali da rese problem). Govoriti da je vinglets/šarklets moderno resenje i da rusi zaostaju je smesno jer su oni vinglets/šarklets koristili na zastarelim dizajnima kao sto su IL-96 i TU-204…

M

@Dragan ceo avion je kopija A321. I da, mislim da je zapadna tehnologija daleko ispred što se tiče putničke avijacije, pošto recimo vidim da Rusi još nisu čuli za Winglet/Sharklet koji su i više nego korisni i potrebni, pogotovo avionu koji oni nazivaju Airbus Killer i treba da bude konkurencija A320Neo porodici.

Odgovori
Y

Ne vidim apsolutno ni jedan argument po kome se može proglasiti kopijom A320 sem što je u istoj klasi. Ako je to rezonovanje onda je BMW X5 kopija Range Rovera. Besmislica. U pitanju je aerodinamički dosta naprednija konfiguracija, sa manjim aerodinamičkim otporom, optimalnije projektovanim prednjim delom, potpuno kimpozitnim krilom (prvim u klasi), širom kabinom, većim prozorima i gomilom drugih prednosti u odnosu na postojeće modele. Nije ništa od ovoga ne znam kakva mudrost, prosto avion je produkt 2010.-ih i kao takav ima mnogo naprednih detalja koje u platformu iz 1960.-ih ili 1980.-ih nije moguće inkorporirati uz racionalne troškove. Duopol jednostavno cedi suvu drenovinu u ovoj klasi jer mu se može kad su jedini ma tržištu. Videli smo koliko je to koštalo Boing. A320 je mlađi dizajn pa može da izgura solidno još ovu generaciju, posle toga im treba novi projekat da ne bi dobili još jedan MAX.
Wingleti nisu nikakva „magična“ stvar, nego konstruktivni detalj kojim se uglavnom (nije pravilo) unapređuje efikasnost postojećeg dizajna jer je manji zahvat dodati winglet nego menjati konstrukciju celog krila npr. Na MC-21 to nisu morali da rade jer su imali prostora da optimizuju ceo trup i krilo. Koliko je to „svemirska tehnologija“ za rusku avio industriju može da se vidi na Il-96 iz devedesetih (https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96). Manje senzacionalizma, kafanskih mudrosti i „Tri karte za Holivud“ filozofije a više konstruktivne i argumentovane kritike bi jako prijalo comment sekciji na blogu. Uostalom, pretpostavljam da ćemo uskoro dobiti detaljniji tekst o ovom avionu i uporednu analizi karakteristika pa da smanjimo doživljaj sa paušalnim komentarima.

B

ajmo strucnjaci, cemu sluze te winglete?

G

Ako Rusi nisu čuli za winglete i ostalo, šta je na krajevima krila Tu-204 i IL 96. Ne treba zaboraviti da je MS 21 jedini avion pored B 787 koji ima kompletno kompozitno krilo. Ali sve će pokazati vreme…

P

Mehanicar mozda bi trebao da se bavis aerodinamikom spojlera na automobilima posto o aerodinamici aviona i istoriji iste ne znas nista. Sovjetski savez je jos sedamdesetih godina uveliko koristio Winglet/Sharklet na svojim dizajnima, ova tehnologija resavanja problema induciranog otpora nije uopste nova, nju su Njemci primenjivali na svojim avionima iz vremena Drugog Svetskog Rata. Ruski pristup resavanja problema induciranog otpora na MS-21 je povecanje duzine krila sto je omogucila cinjenica da je krilo od kompozita i duze je vise od 11 metara, zapadni konkurenti imaju duzinu krila od 7 do 9 metara (sto kao posledicu ima snazan inducirani otpor)… Svi dosadasnji parametri ukazuju da je MS-21 znatno ekonomicniji od konkurencije sto je potvrda odlicnim aerodinamickim resenjima konstruktora..

G

Da li se neko pita kako vinglete i slične stvari pomožau avionu kod sletanja sa pristojnim bočnim vetrom.

Odgovori
L

Ne pomazu. Njihov glavni zadatak je smanjenje induciranog otpora sto kao rezultat povecava aerodinamicke karakteristike aviona i kao rezultat avion ima manju potrosnju goriva tj. cena eksplatacije se smanjuje. Na MS-21 problem sa induciranim otporom je resen znatnim povecanjem duzine krila (jedan od nacina resavanja problema induciranog otpora), ovo je bilo moguce zato sto je krilo na MS-21 napravljeno od kompozitnog materijala.

G

Pitanje je bilo sa ironijom, jer pri jakom bočnom vetru smetaju pri sletanju.

D

Da nismo učinili glupost danas bismo možda kroili komadić kolača MS-21 pa i Su-75 a ovako ne šljivi nas ama baš niko

Odgovori
D

Nadam se da su Rusi naucili dve jako vazne lekcije. Pod jedan da smanje zavisnost od stranih komponenti jer to se pokazalo kao veliki problem u prodoru SSJ-a. I drugo da planiranu u sklopu troska proizvodnje aviona i potrebne komplete rezervnih delova kako bi adekvatno mogli da podrze operacije svojih kupaca. Ako treba zbog toga da povecaju cenu samom aparata u trenutku prodaje, neka to urade. Postojala je istinska zelja trzista da prihvati SSJ, medjutim zbog drugonavedenog razloga to se nije desilo.

Ova masina deluje potpuno korektno i ja joj zelim dug i siguran zivotni vek.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend