[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
[FOTO REPORTAŽA] Pegazi, Zmajevi i Senke iznad Niša: Najbrojniji helikopterski prikaz u poslednjih nekoliko decenija
''Zmajevi'' su leteli na svih 5 H145M koje imaju / Foto: Branislav Milošević

[FOTO REPORTAŽA] Pegazi, Zmajevi i Senke iznad Niša: Najbrojniji helikopterski prikaz u poslednjih nekoliko decenija

Vojni deo aerodroma Niš ‘‘Narednik-pilot Mihajlo Petrović‘‘ bio je u nedelju 12. decembra mesto izvođenja, kako je Vojska Srbije to definisala, prikaza sposobnosti helikopterskih jedinica RV i PVO i 63. padobranske brigade. Događaju je prisustvovao najviši državni i vojni vrh, na nebu iznad Niša se istovremeno pojavio najveći broj vojnih helikoptera u poslednjih 20 i više godina, prisutni su mogli da vide čak 18 helikoptera svih tipova i namena.

Vesti koje su nastale za vreme prethodnog vikenda u vezi budućih nabavki vazduhoplovne i PVO tehnike obradili smo ovde i ovde.

Prikaz sposobnosti helikopterskih eskadrila i njihovo sadejstvo sa 63. padobranskom brigadom imao je nekoliko segmenata. Izvedena je pokazna vežba helikopterskog desanta specijalnih jedinica na nepristupačnom terenu, borbeno dejstvo specijalnih snaga uz vatrenu podršku helikoptera i izvlačenje specijalaca vazdušnim putem.

Tog dana najavljen je nastavak nabavki helikoptera Mi-17 / Foto: Branislav Milošević

Relativno kratak ali vrlo efektan program izvele su posade helikoptera sve tri helikopterske eskadrile, iz batajničke 890. mešovite helikopterske eskadrile ‘‘Pegazi‘‘, 204. vazduholoplovne brigade leteo je jedan laki višenamenski helikopter Gazela kao i 4 srednja višenamenska transportna Mi-17V-5 (HT-49), niška 119. mešovita helikopterska eskadrila ‘‘ Zmajevi‘‘, 98. vazduhoplovne brigade koristila je srednji transporter Mi-8T (HT-40) i pet višenamenskih H145M (dva H-50S i tri H-50B), a 714. protivoklopnu helikoptersku eskadrilu ‘‘Senke‘‘, 98. vazduhoplovne brigade sa Lađevaca predstavljale su posade 4 laka naoružana helikoptera GAMA (HN-42M i HN-45M) i tri desantno-jurišna helikoptera Mi-35M (HB-47).

Najstariji helikopter na prikazu, Mi-8T poznat kao “Lepa Brena“ / Foto: Branislav Milošević

Vežba je počela vatrenim dejstvom dva H145M (H-50B) po neprijateljskim položajima kako bi se obezbedila zona desanta specijalnih snaga, odmah zatim je iz po jednog helikoptera Mi-8T i Mi-17V-5 tehnikama spuštanja niz uže i brzog napuštanja letelice užetom, tzv ‘‘fast rope‘‘ izvršeno desantiranje dela 63. padobranske brigade koji su na taj način velikom brzinom zauzeli svoje položaje. Ono što je posebno interesantno je da je prilikom izvođenja ovog dela prikaza posada jednog H145M prvi put pred medijima ispalila IC mamce što je bilo izuzetno atraktivno. Treba napomenuti da su sva vatrena dejstva, iz objektivnih razloga, bila fiktivna odnosno nije bilo bojevih gađanja, dok su efekti dejstva po ciljevima na zemlji dočavarani pirotehnikom.

Posade Mi-35M simulirale su dejstvo NRZ i topovima / Foto: Branislav Milošević
Ponovo najbolji utisak, poput akro-grupe, helikopteri GAMA eskadrile “Senke“ / Foto: Branislav Milošević

Specijalna jedinica je potom započela dejstvo po neprijatelju uz neposrednu vatrenu podršku iz vazduha koju si pružala tri desantno-jurišna helikoptera Mi-35M simulirajući dejstvo nevođenim raketnim zrnima S-8KOM kalibra 80 mm i topovima kalibra 23 mm. Ubrzo nakon toga su se u zoni dejstva u brišućem letu pojavila 4 laka borbena helikoptera GAMA, posade su tokom izvođenja programa letele veoma nisko, najniže od svih drugih helikoptera i ostavili najbolji utisak. Po zamišljenom neprijatelju izvršeno je fiktivno dejstvo protivoklopnim raketama Maljutka.

Helikopteri Mi-17V-5 redovno lete sa nosačima i lanserima NRZ / Foto: Branislav Milošević

Usledilo je potom ponovno vatreno dejstvo dva H145M i tri Mi-35M, a nakon što su specijalne snage utvrdile položaje, u dva helikoptera Mi-17V-5 im je tehnikom klasičnog desanta dopremljeno pojačanje, a sve vreme su to, kružeći iznad zone, obezbeđivali helikopteri Mi-35M. Posle izvršenja borbenog zadatka, padobranci su izvučeni sa položaja uz pomoć dva Mi-17V-5, na jednom je primenjena tehnika prevoza vojnika na užetu tzv. ‘‘grozd‘‘, a dva vojnika su u drugi helikopter ukrcana putem dizalice. Preostali pripadnici 63. padobranske brigade su ukrcani u još dva Mi-17V-5 kao i tri H145M.

I pored složenih meteo uslova, hladnog i vetrovitog vremena, događaj je uveličao demonstrativni padobranski skok dva padobranca koji su iskočili iz helikoptera Gazela. Zastavnik prve klase Vladimir Kržalić izveo je svoj 1780. skok i nosio je zastavu Srbije, dok je starijem vodniku Dejanu Cvetkoviću koji je nosio zastavu Vojske Srbije, to bio 2900. skok.

Na kraju prikaza izveden je impresivan prelet formacija sa 17 helikoptera koja su učestvovala na jučerašnjoj vežbi.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Свака част Браниславу на одличним фотографијама.

Odgovori
В

@Gladius
Само да знате, змај је српска ријеч, док су ала и аждаја турцизми.

re

Da se malo ne preteruje sa tim pompeznim dodeljivanjem imena iz grčke mitologije i egzotične faune svakoj jedinici. :)

Odgovori
M4

Realno Pegaze bi trebalo preimenivati u Jabučila.

Gl

Tako je i zmajevi u ale ili azdaje

NN

„Владимир БЛ13:55, 14. dec. 2021.
@Gladius
Само да знате, змај је српска ријеч, док су ала и аждаја турцизми.“

Da stavimo komentar na pravo mesto

Dr

Pohlale za reportazu i nasim momcima.

Odgovori
So

Lepa reportaza, ali mogao bi i neki kraći video prilog od 2-3 minuta da bude prisutan da malo to i vizuelno ispratimo a ne samo da slažemo lepu sliku iz teksta koji je preneo sve što je i trebalo!

pozz!!!

Odgovori
fr

A ova vam je rondela na helikopteru ko da je hitna pomoc.

Odgovori
NK

Frane, Frane…Ima li neka ozbiljnija zamerka osim za rondelu Vojske Srbije staru 100 godina?

Gl

Ljubomorni ste sto niste remontovali hindove na vreme,pa ih vise nemate

Be

Ne Gladius.
Osobno sam onmad bio dio tima koji je odlucivao sta sa Hindovima.

Nakon rata, HRZ za njih jednostavno nije imao nijednu suvislu namjenu.

A tko je kriv?
Ratna mornarica!

Zalud nama sta smo imali Hindove koji su mogli torpeda nositi ako onda, a ni sada, nemamo adekvatni sonar koji bi poslao taj torpedo tamo gdje treba.

Dakle, stvar je jednostavma, nama Hindovi vise nisu trebali.
Ono zasto smo ih nabavili, su obavili.
Isplatili zadnju marku ulozenu u njih i to je to.

Zu

Bar više ne reklamiraju Pepsi.

Gl

Beduin

Mogli ste sa izraelom ili drugom stranom zemljom tipa FR da uradite modernizaciju,jos tada uz pomoc rusije.Znam da su vam iz BAE predstavnici nudili ,ali iz nekoga razloga ste odbili.Najurili ste onoga Sergeja Pana koji ke odbio da poptpise uvoz neispravnih delova iz ukrajine.To je kriv vojni vrh.Mada mi smo preko resora DBa 97e ili 96e nabavili za JSO od ukrajinaca 2 mi 24.I nasi i vasi su icestvovali u afganistanskom ratu tako da ne verujem uz remont da bi se posle 2010 koristili da su remontivani

ID

@Frane
Takovski krst i rondela srpske avijacije su postojali kada niste ni znali šta je samostalna država. Oba simbola postoje, sada se može reći, vekovima.
Ovih dana će biti 109 godina od osnivanja srpske avijacije.

no

@frane
Ta rondela je starija od svih vaših država i one iz 40-tih i ove sada

@Beduin
Za šta ste ih nabavili, to su i obavili – etničko čišćenje i najveći zločin posle Drugog svetskog rata

dr

Bravo za momke i pohvala za autora teksta. Jedan od retkih tekstova koji se bavi tematikom zbog koje smo tu bez ciničnih komentara o prisutnim političkim likovima. Državni vrh i tačka. Hvala.

Odgovori
Mi

Sta se desava sa cetvrtim Mi 35? Skoro jisu vidjenji svi na broju

Odgovori
Kr

Puno mi je ljepši ambijent kad imate vježbe na Pasuljanskim livadama. Pravi dinarski. Dođe ti da staviš ruksak i hodaš cijeli dan.

Odgovori
Ja

A šta se dešava sa četvrtim MI-35?

Odgovori
Bo

Ja
Po novoj doktrini lete po tri a ne dva u paru.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor