U sedištu korporacije Korean Aerospace Industries (KAI) u Sačeonu, 9. aprila održana je ceremonija zvanične prezentacije prvog prototipa južnokorejskog višenamenskog borbenog aviona koji se razvija u okviru programa KF-X (Korean Fighter eXperimental). Novi avion, koga južnokorejanci svrstavaju u 4,5 generaciju (4++) nazvan je KF-21 ‘’Boramae’’ (jastreb), a planirano je da se njegov prvi let izvrši početkom 2022. godine.
Događaju su prisustvovali, između ostalih, južnokorejski predsednik Moon Jae In kao i ministar odbrane Indonezije Prabowo Subianto što ukazuje (pored indonezijske zastave na letelici) da je Indonezija i dalje strani partner u ovom projektu.
Program KF-X je započet još davne 2001. godine ali se sa konkretnim radovima krenulo tek 2010. da bi decembra 2015. godine Uprava za odbrambene programe nabavke (Defense Acquisition Program Administration – DAPA) kompaniji KAI dodelila ugovor za razvoj KF-X u punom obimu. Tehnički dizajn KF-X je konačno odobren septembra 2019. tokom završetka kritičnog pregleda dizajna (Critical Design Review – CDR).
Projekat vodi Agencija za odbrambeni razvoj (Agency for Defense Development – ADD) Ministarstva Nacionalne odbrane Južne Koreje zajedno sa vodećom korporacijom za proizvodnju vazduhoplova KAI, a radovi na konstrukciji su završeni juna 2018. Prema još uvek važećem planu, trebalo bi da se konstruiše 6 letnih i dva prototipa za zemaljska ispitivanja a serijska proizvodnja bi trebala da počne 2026.
Prvi let prototipa koji ima evidencijski broj 001 planiran je za sledeću godinu. Proizvodnja drugog i trećeg prototipa je već počela, njihov završetak se očekuje do kraja godine, dok bi preostala tri prototipa trebala biti završena u prvoj polovini 2022. godine. Kako je saopšteno, četvrti i šesti prototip će biti dvosedi.
KF-21 će u Ratnom vazduhoplovstvu Južne Koreje zameniti flotu borbenih aviona F-4D i E Phantom II kao i F-5E i F Tiger II. Planirano je da se u naoružanje uvede 120 aviona, do 2028. 40 i preostalih 80 do 2032. godine. Ukupni troškovi razvoja KF-X se procenjuju da će biti između 7,9 i 8,5 milijardi dolara, a da će troškovi proizvodnje 120 aviona za RV Južne Koreje iznositi još oko 8,8 milijardi dolara.
U programu razvoja još uvek zvanično, iako mnogi smatraju samo formalno, učestvuje Indonezija. Sporazum između dve vlade o pridruživanju Indonezije ovom programu, potpisan je 2010. godine, obaveza indonežanske strane je trebala da bude ulaganje oko 1,6 milijardi dolara, a januara 2016. južnokorejski KAI je potpisao sporazum sa indonežanskom kompanijom PT Dirgantara Indonesia (PTDI) za razvoj indonežanske verzije KF-X koja nosi oznaku IF-X (Indonesian Fighter eXperimental).
Ratno vazduhoplovstvo Indonezije iskazalo je potrebu da do 2040. godine u naoružanje uvede 50 IF-X, međutim kako je Indonezija skoro prestala da uplaćuje novac za razvoj, sada je u pitanju njeno dalje učešće u ovom programu i veruje se da je Džakarta započela pregovore o promeni njenog statusa u projektu.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Beduin
ugl, F22 bez unutarnjih spremnika naoruzanja.
nako odokativno, 60% mogucnosti za 45% cijene
Petar Jerinić
Gospodine Bankoviću, da li se znaju neke tehničke karakteristike aparata? Koji motor koristi, performanse, naoružanje?
Beduin
Nisam Bankovic ali….motore indenticne SuperHorneta.
Dimenzije su tu negdje, li/la s Raptorovim ali bez unutarnjih nosaca naorouzanja.
Korisna nosivost je tu negdje s Raptorom sto govori podosta o iskoristivom prostoru u trupu.
Živojin Banković
Да, мотори су верзија F414 са Супер Хорнета.
По димензијама је ипак ту негде као Ф-35 али има солидну мању масу. Максимална брзина се процењује на око 1,8 маха.
АЕСА радар као и већина електронске опреме је домаће производње док је наоружање америчко и европско. Избацива седишта су британска, има ту и америчке, британске и израелске електронике и авионике. У развоју је помогла и Шведска.
Miloš77
Da je Srbija umesto Koreje razvila ovaj avion, i predstavila ga ovako, naši bi ga ispljuvali kako ništa naše u njemu nije itd, itd.. 😁
Meni samo smeta sto je izgled zmaja bas bukvalno F-22 kopija samo malo uprošćen da bude jeftiniji.
Ipak je to 30 godina stara linija.
Ne secam se da je iko ikad skinuon tudju liniju birbenog aviona toliko a davnije neka zvanična kolaboracija tipa F-16\Micubiši F2, ili licenca.
Inače će biti fin avion. Brz razvoj. Bolji od F-35 kada dobije unutrašnje spremnike za koje prostir već postoji. Samo da cena ne ode kroz plafon kao stonto često danas biva.
Srbofil
@Milos77
Ne moze da se poredi. Koreja je razvijena sa ogromnom industrijom i tehnologijom u samom svetskom vrhu. Srbija ima svoje kvalitete, ali nije tu, ali bi mogla da se ugleda malo na njih.
Beduin
Bankovicu, nije tocno.
Po dimenzijama je li/la s Raptorom.
Snaga motora, manja.
No, iskoristivi volumen unutar trupa puno govori
Miloš77
Ma kakvo poredjenje Srbije i Koreje. Samo sam rekao da smo čak i sposobni danas da iskotrljamo avion kao ovaj sto su Korejanci iskotrljali, bilo bi kritike i pljuvanja kako smo neposobni i kako je skoro nista od KF-21 nas proizvod 🙂
Živojin Banković
Beduin
Ако су доступне информације тачне:
Дужина:
Ф-35 – 15,7
КФ-21 – 16,9
Ф-22 – 18,92
Размах крила:
Ф-35А – 11
КФ-21 – 11,2
Ф-22 – 13,56
Површина крила:
Ф-35А 43
КФ-21 46,5
Ф-22 78
Масе празан/максимална
Ф-35А 13290/31725
КФ-21 11800/25400
Ф-22 19700/38000
Дакле према овим информацијама КФ-21 је сличнији Ф-35.
Bob
Dobar i jeftin avion, za zemlje koje ne mogu kupiti avione poput F35 ili SU57, ali ocekujem i veci kvalitet u odnosu na Americki F35 koji ima i toliko gresaka i problema, a pri tom odrzavanje preskupo. Koliko sam cuo i Engkeska je odustala od kupovine 90 komada F35.
vasa
kupuju više komada f35b manje f35
Živojin Banković
Bob
Не, УК није одустала од даље набавке Ф-35, али не зна се да ли ће их набавити још 90 (за сада наручено 48 од планираних 138).
Gladius
Gospodine Bankovocu procitao sam pre mesec dana da je UK smanjilo narudzbine f 35 sa 138 na 67 znaci jos 19 aviona ce uzeti mnogo ih skupo kosta pored tajfuna
Zivojin
Moze li neki link ka toj vesti?
Poslednje sto sam video je ovo:
https://www.defensenews.com/global/europe/2021/03/23/new-british-plan-looks-to-boost-f-35-numbers-but-is-it-still-aiming-for-138/
Nenad
Vezano na VB, ako vam je u pomoc, pre nekoliko pa dana naleteo na ovo:
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/uk-defence-command-paper-mod-circumspect-on-future-f-35-numbers
I ovo:
https://ukdefencejournal.org.uk/uk-looking-at-60-maybe-up-to-around-80-f-35b-jets/
Bob
Živojin Banković
Na tih 90 dodatnih sam i mislio, da nece narucivati jos, nakon koriscenja, i mana koje su Englezi uocili.
Živojin Banković
Нигде нема тачно наведено колики ће на крају бити број.
Ово је битно:
“The document, released Monday, stated that the U.K. plans to “grow the [F-35] Force, increasing the fleet size beyond the 48 aircraft that we have already ordered.” However, the document said nothing about previously announced plans to buy 138 of the F-35B models.“
PakleniVuk
Čitam ti ja pre neki dan rad Doktora Nenada Miloradovića iz 2019.u kom analizira trenutno stanje u vojskama širom sveta,pa I našu vojnu industriju I začudim se kad sam pročitao gde piše sledeća rečenica „ne vredi ulagati u avione treće i četvrte generacije (uključujući i plus,pluseve ) ,treba malo sačekati da još malo padne cena avionima pete generacije ,pa kupiti takve “ , a sve u kontekstu promena koje su uneli dronovi I elektronsko ratovanje koje je klasičnu borbenu avijaciju gurnulo u drugi plan I dalo joj jedno smisao kao nosača zahorizontalnih raketa velikog dometa (300+km). Da li je promenio mišljenje do danas, ne znam? ;-)
Yoda
Miloradović je u „dubokom ofsajdu“…
Tačno je to za elektronsko ratovanje i dronove kao jeftine nosače raketa za ovo i ono, ali ga demantuju velike narudžbine najjačih vojski aviona 4+ generacije – kojima cena vrtoglavo raste…
Slično će biti i sa avionima 5. gen. sa prvim modernizacijama.
Ako hoćemo da imamo iole kvalitetno u količinama koje nisu samo za parade – moraju da se zavrnu rukavi, zagreje stolica i obezbedi stabilno dugoročno finansiranje sopstvenog razvoja ili u kooperaciji.
U suprotnom se papreno pazari mnoštvo upitnika…
Vesko
Kako je moguce da se stalno potencira prica o potrebi Srbije da se bavi razvojem,projektovanjem i proizvodnjom borbenih aviona,a toliko drzava koje su ekonomski,tehnicki,tehnoloski i u svakom drugom smislu jace od Srbije,zadovoljne da kupe gotov proizvod od nekog drugog?
Elastični oblak
>> Kako je moguce da se stalno potencira prica o potrebi Srbije da se bavi razvojem,projektovanjem i proizvodnjom borbenih aviona
Ta prica delom vuce koren iz SFRJ i tadasnjih legendi, odnosno propagande o „samodovoljnoj socijalistickj drzavi, JNA i domacoj industriji“ jer mi smo bili ideoloski jedini u pravu, odnosno rezultati socijalisticke izgradnje nam daju za pravo, a „neprijatelj vreba sa svh strana“ itd. Ista propaganda je osvezavana i sa razlicitim modifikacijama koristena po potrebi icu novije vreme odnosno i dan danas.
Propeler Zviz
Svi avioni 5. generacije liče jedni na druge a svaki ima sebi svojstvenu manu (što bi reko Tolstoj ;)
Možda bi mogli po ruskoj nomenklaturi da ga svrstaju u
generaciju 5- …nekako mi je teško zbog stealth dizajna da ga svrstam u 4,5 (4++). Ujedno, to bi bio i prvi avion 5. gen. koji bi se proizvodio i u dvosedoj varijanti.
Dobro de, znam da ne ispunjava sve uslove za 5. te su ga i svrstali tu gde je, ali ako zaživi proizvodna linija možda ga Korejanci vremenom ispeglaju i generacijski unaprede.
Žao mi je što japanski Mitsubishi X-2 Shinshin nije nastavio sa razvojem (barem nisam ništa iskopao). Neke poslednje test letove jedini prototip je imao krajem 2017., potom su došli F-35-ice i zatišje.
Živojin Banković
Корејанци су најавили да ће развити у унутрашње спремнике за наоружање.
Јапан наставља са развојем свог борбеног авиона, X-2 Shinshin је био само технолошки демонстратор.
А програм развоја јапанског авиона 6. генерације је F-X. https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-X
Propeler Zviz
@Živojin
Hvala na informacijama ; )
Andrija
Da, čini mi se da su Koreanci malo skromni sa ovim 4++. E sad to što je vizuelno 5. generacija ne znači da jeste skroz :) i onako su te definicije rastegljive.
MiG21BiS
Andrija@
Kad se sjetim govora ondašnjeg MO Srbije g.Vulina,ispade da je ovaj KAI sam jedan + bolji od MiG 29 za Srbiju.
Elastični oblak
Pravilno bi bilo po Tolstoju reci da su svi uspesni avioni 5. generacije slicni jedan drugome docim su svi oni propali neuspesni na svoj nacin ali ajd, mislim da smo razumeli ;-)
Miki
Obzirom na količinu američke i njima bliske opreme ugrađene u ovaj avion, bilo koji kupac će morati da dobije odobrenje USA i saveznika da zaista kupi ovaj avion. Jel?
Petar Jerinić
Sigurno! Svaki proizvodjač koji ima nesto ugradjeno u ovaj aparat će moći da stopira prodaju. Setimo se pokusaja Argentine da kupi FA-50. Stopirali prodaju Britanci…
Drina
Najverovatnije.
https://tangosix.rs/2020/05/11/ujedinjeno-kraljevstvo-ne-dozvoljava-prodaju-lakih-visenamenskih-borbenih-aviona-fa-50-argentini/
Miloš77
Mislim da ako ovaj avion dodje do zrelosti za izvoz, sigurno će biti konkurencija F-35, i kineskom FC-3. Znaju Ameri to dobro, ali nece im biti problem.
Ko nije pazario F-35 do 2030-te neće ni pazariti. Samo dodatni zmajevi starim mušterijama mozda. U to sam prilično siguran.
Miroslav
Koristi motore superhorneta samim tim nema tu nezavisnosti u proizvodnji.
Aleksandar
Evo Aviona koji će rešiti sve naše dileme. Dve eskadrila i da nas bog pogleda. Uz malu promenu prijatelja i uz racionalno korišćenje novčanih sredstva Srbija bi mogla sa Jastrebom ponovo da raširi krila. Šta kažete na ovo, jel bi bilo realno i dali ima smisla. Pozdrav.
Srbofil
@Aleksandar
Ne znamo dok prvo Koreja ne stane iza njega sa nekoliko desetina uvedenih u upotrebu i par hiljada sati naleta.
Za pocetak bi nam i FA-50 bio puna kapa, jos ofset fabrika ili dve, san bukvalno. Saradnja sa tom zemljom se svakako veoma isplati.
Dušan
F-21 je samo uvertura tehnologije.
Mislim da će razviti idući tip sa spremnikom naoružanja.
Micko
Aleksandre ne bi bilo realno. Za to zadovoljstvo mi nemamo para. Drugo ne bi nam ameri dozvolili da kupimo. A cena da nam ameri to dozvole je prevelika i naziva se Kosovo.
Andrija
Da li će Samsung po licenci proizvoditi motore F414 za ovaj avion kao što je slučaj sa F404 i T-50?
zoran
A onda da se prisetimo rasprava i priča o MiG-29 generacije 4++ pojedinih analitičara i nazovi stručnjaka..uporni su i dalje..kao ravnozemljaši.