BEG airport status
Južna Koreja prikazala prototip višenamenskog borbenog aviona KF-21 KF-21 ima konstrukciju sličnu američkim F-22 i F-35. Ipak vodi se kao borbeni avion 4,5 generacije Foto: Fejsbuk stranica RV Južne Koreje

Južna Koreja prikazala prototip višenamenskog borbenog aviona KF-21

U sedištu korporacije Korean Aerospace Industries (KAI) u Sačeonu, 9. aprila održana je ceremonija zvanične prezentacije prvog prototipa južnokorejskog višenamenskog borbenog aviona koji se razvija u okviru programa KF-X (Korean Fighter eXperimental). Novi avion, koga južnokorejanci svrstavaju u 4,5 generaciju (4++) nazvan je KF-21 ‘’Boramae’’ (jastreb), a planirano je da se njegov prvi let izvrši početkom 2022. godine.

Događaju su prisustvovali, između ostalih, južnokorejski predsednik Moon Jae In kao i ministar odbrane Indonezije Prabowo Subianto što ukazuje (pored indonezijske zastave na letelici) da je Indonezija i dalje strani partner u ovom projektu.

Detalj sa svečane ceremonije predstavljanja prvog prototipa KF-21 / Foto: isečak iz video snimka televizije MBC

Program KF-X je započet još davne 2001. godine ali se sa konkretnim radovima krenulo tek 2010. da bi decembra 2015. godine Uprava za odbrambene programe nabavke (Defense Acquisition Program Administration – DAPA) kompaniji KAI dodelila ugovor za razvoj KF-X u punom obimu. Tehnički dizajn KF-X je konačno odobren septembra 2019. tokom završetka kritičnog pregleda dizajna (Critical Design Review – CDR).

Projekat vodi Agencija za odbrambeni razvoj (Agency for Defense Development – ADD) Ministarstva Nacionalne odbrane Južne Koreje zajedno sa vodećom korporacijom za proizvodnju vazduhoplova KAI, a radovi na konstrukciji su završeni juna 2018. Prema još uvek važećem planu, trebalo bi da se konstruiše 6 letnih i dva prototipa za zemaljska ispitivanja a serijska proizvodnja bi trebala da počne 2026.

KF-21 će u RV Južne Koreje zameniti borbene avione F-4 i F-5, planirano je da se u naoružanje uvede 120 aviona / Foto: RV Južne Koreje

Prvi let prototipa koji ima evidencijski broj 001 planiran je za sledeću godinu. Proizvodnja drugog i trećeg prototipa je već počela, njihov završetak se očekuje do kraja godine, dok bi preostala tri prototipa trebala biti završena u prvoj polovini 2022. godine. Kako je saopšteno, četvrti i šesti prototip će biti dvosedi.

KF-21 će u Ratnom vazduhoplovstvu Južne Koreje zameniti flotu borbenih aviona F-4D i E Phantom II kao i F-5E i F Tiger II. Planirano je da se u naoružanje uvede 120 aviona, do 2028. 40 i preostalih 80 do 2032. godine. Ukupni troškovi razvoja KF-X se procenjuju da će biti između 7,9 i 8,5 milijardi dolara, a da će troškovi proizvodnje 120 aviona za RV Južne Koreje iznositi još oko 8,8 milijardi dolara.

Na prototipu je, pored južnokorejske bila i indonežanska zastava što ukazuje da je Indonezija možda i dalje partner u programu / Foto: isečak iz video snimka televizije MBC

U programu razvoja još uvek zvanično, iako mnogi smatraju samo formalno, učestvuje Indonezija. Sporazum između dve vlade o pridruživanju Indonezije ovom programu, potpisan je 2010. godine, obaveza indonežanske strane je trebala da bude ulaganje oko 1,6 milijardi dolara, a januara 2016. južnokorejski KAI je potpisao sporazum sa indonežanskom kompanijom PT Dirgantara Indonesia (PTDI) za razvoj indonežanske verzije KF-X koja nosi oznaku IF-X (Indonesian Fighter eXperimental).

Ratno vazduhoplovstvo Indonezije iskazalo je potrebu da do 2040. godine u naoružanje uvede 50 IF-X, međutim kako je Indonezija skoro prestala da uplaćuje novac za razvoj, sada je u pitanju njeno dalje učešće u ovom programu i veruje se da je Džakarta započela pregovore o promeni njenog statusa u projektu.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

B

ugl, F22 bez unutarnjih spremnika naoruzanja.

nako odokativno, 60% mogucnosti za 45% cijene

Odgovori
P

Gospodine Bankoviću, da li se znaju neke tehničke karakteristike aparata? Koji motor koristi, performanse, naoružanje?

B

Nisam Bankovic ali….motore indenticne SuperHorneta.
Dimenzije su tu negdje, li/la s Raptorovim ali bez unutarnjih nosaca naorouzanja.
Korisna nosivost je tu negdje s Raptorom sto govori podosta o iskoristivom prostoru u trupu.

Ž

Да, мотори су верзија F414 са Супер Хорнета.

По димензијама је ипак ту негде као Ф-35 али има солидну мању масу. Максимална брзина се процењује на око 1,8 маха.

АЕСА радар као и већина електронске опреме је домаће производње док је наоружање америчко и европско. Избацива седишта су британска, има ту и америчке, британске и израелске електронике и авионике. У развоју је помогла и Шведска.

M

Da je Srbija umesto Koreje razvila ovaj avion, i predstavila ga ovako, naši bi ga ispljuvali kako ništa naše u njemu nije itd, itd.. 😁

Meni samo smeta sto je izgled zmaja bas bukvalno F-22 kopija samo malo uprošćen da bude jeftiniji.
Ipak je to 30 godina stara linija.
Ne secam se da je iko ikad skinuon tudju liniju birbenog aviona toliko a davnije neka zvanična kolaboracija tipa F-16\Micubiši F2, ili licenca.

Inače će biti fin avion. Brz razvoj. Bolji od F-35 kada dobije unutrašnje spremnike za koje prostir već postoji. Samo da cena ne ode kroz plafon kao stonto često danas biva.

S

@Milos77
Ne moze da se poredi. Koreja je razvijena sa ogromnom industrijom i tehnologijom u samom svetskom vrhu. Srbija ima svoje kvalitete, ali nije tu, ali bi mogla da se ugleda malo na njih.

B

Bankovicu, nije tocno.
Po dimenzijama je li/la s Raptorom.
Snaga motora, manja.

No, iskoristivi volumen unutar trupa puno govori

M

Ma kakvo poredjenje Srbije i Koreje. Samo sam rekao da smo čak i sposobni danas da iskotrljamo avion kao ovaj sto su Korejanci iskotrljali, bilo bi kritike i pljuvanja kako smo neposobni i kako je skoro nista od KF-21 nas proizvod 🙂

Ž

Beduin

Ако су доступне информације тачне:

Дужина:
Ф-35 – 15,7
КФ-21 – 16,9
Ф-22 – 18,92

Размах крила:
Ф-35А – 11
КФ-21 – 11,2
Ф-22 – 13,56

Површина крила:
Ф-35А 43
КФ-21 46,5
Ф-22 78

Масе празан/максимална
Ф-35А 13290/31725
КФ-21 11800/25400
Ф-22 19700/38000

Дакле према овим информацијама КФ-21 је сличнији Ф-35.

B

Dobar i jeftin avion, za zemlje koje ne mogu kupiti avione poput F35 ili SU57, ali ocekujem i veci kvalitet u odnosu na Americki F35 koji ima i toliko gresaka i problema, a pri tom odrzavanje preskupo. Koliko sam cuo i Engkeska je odustala od kupovine 90 komada F35.

Odgovori
v

kupuju više komada f35b manje f35

Ž

Bob

Не, УК није одустала од даље набавке Ф-35, али не зна се да ли ће их набавити још 90 (за сада наручено 48 од планираних 138).

G

Gospodine Bankovocu procitao sam pre mesec dana da je UK smanjilo narudzbine f 35 sa 138 na 67 znaci jos 19 aviona ce uzeti mnogo ih skupo kosta pored tajfuna

Z
N
B

Živojin Banković
Na tih 90 dodatnih sam i mislio, da nece narucivati jos, nakon koriscenja, i mana koje su Englezi uocili.

Ž

Нигде нема тачно наведено колики ће на крају бити број.

Ово је битно:

“The document, released Monday, stated that the U.K. plans to “grow the [F-35] Force, increasing the fleet size beyond the 48 aircraft that we have already ordered.” However, the document said nothing about previously announced plans to buy 138 of the F-35B models.“

P

Čitam ti ja pre neki dan rad Doktora Nenada Miloradovića iz 2019.u kom analizira trenutno stanje u vojskama širom sveta,pa I našu vojnu industriju I začudim se kad sam pročitao gde piše sledeća rečenica „ne vredi ulagati u avione treće i četvrte generacije (uključujući i plus,pluseve ) ,treba malo sačekati da još malo padne cena avionima pete generacije ,pa kupiti takve “ , a sve u kontekstu promena koje su uneli dronovi I elektronsko ratovanje koje je klasičnu borbenu avijaciju gurnulo u drugi plan I dalo joj jedno smisao kao nosača zahorizontalnih raketa velikog dometa (300+km). Da li je promenio mišljenje do danas, ne znam? ;-)

Odgovori
Y

Miloradović je u „dubokom ofsajdu“…
Tačno je to za elektronsko ratovanje i dronove kao jeftine nosače raketa za ovo i ono, ali ga demantuju velike narudžbine najjačih vojski aviona 4+ generacije – kojima cena vrtoglavo raste…
Slično će biti i sa avionima 5. gen. sa prvim modernizacijama.
Ako hoćemo da imamo iole kvalitetno u količinama koje nisu samo za parade – moraju da se zavrnu rukavi, zagreje stolica i obezbedi stabilno dugoročno finansiranje sopstvenog razvoja ili u kooperaciji.
U suprotnom se papreno pazari mnoštvo upitnika…

V

Kako je moguce da se stalno potencira prica o potrebi Srbije da se bavi razvojem,projektovanjem i proizvodnjom borbenih aviona,a toliko drzava koje su ekonomski,tehnicki,tehnoloski i u svakom drugom smislu jace od Srbije,zadovoljne da kupe gotov proizvod od nekog drugog?

E

>> Kako je moguce da se stalno potencira prica o potrebi Srbije da se bavi razvojem,projektovanjem i proizvodnjom borbenih aviona

Ta prica delom vuce koren iz SFRJ i tadasnjih legendi, odnosno propagande o „samodovoljnoj socijalistickj drzavi, JNA i domacoj industriji“ jer mi smo bili ideoloski jedini u pravu, odnosno rezultati socijalisticke izgradnje nam daju za pravo, a „neprijatelj vreba sa svh strana“ itd. Ista propaganda je osvezavana i sa razlicitim modifikacijama koristena po potrebi icu novije vreme odnosno i dan danas.

P

Svi avioni 5. generacije liče jedni na druge a svaki ima sebi svojstvenu manu (što bi reko Tolstoj ;)
Možda bi mogli po ruskoj nomenklaturi da ga svrstaju u
generaciju 5- …nekako mi je teško zbog stealth dizajna da ga svrstam u 4,5 (4++). Ujedno, to bi bio i prvi avion 5. gen. koji bi se proizvodio i u dvosedoj varijanti.
Dobro de, znam da ne ispunjava sve uslove za 5. te su ga i svrstali tu gde je, ali ako zaživi proizvodna linija možda ga Korejanci vremenom ispeglaju i generacijski unaprede.
Žao mi je što japanski Mitsubishi X-2 Shinshin nije nastavio sa razvojem (barem nisam ništa iskopao). Neke poslednje test letove jedini prototip je imao krajem 2017., potom su došli F-35-ice i zatišje.

Odgovori
Ž

Корејанци су најавили да ће развити у унутрашње спремнике за наоружање.

Јапан наставља са развојем свог борбеног авиона, X-2 Shinshin је био само технолошки демонстратор.

А програм развоја јапанског авиона 6. генерације је F-X. https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-X

P

@Živojin
Hvala na informacijama ; )

A

Da, čini mi se da su Koreanci malo skromni sa ovim 4++. E sad to što je vizuelno 5. generacija ne znači da jeste skroz :) i onako su te definicije rastegljive.

M

Andrija@
Kad se sjetim govora ondašnjeg MO Srbije g.Vulina,ispade da je ovaj KAI sam jedan + bolji od MiG 29 za Srbiju.

E

Pravilno bi bilo po Tolstoju reci da su svi uspesni avioni 5. generacije slicni jedan drugome docim su svi oni propali neuspesni na svoj nacin ali ajd, mislim da smo razumeli ;-)

M

Obzirom na količinu američke i njima bliske opreme ugrađene u ovaj avion, bilo koji kupac će morati da dobije odobrenje USA i saveznika da zaista kupi ovaj avion. Jel?

Odgovori
P

Sigurno! Svaki proizvodjač koji ima nesto ugradjeno u ovaj aparat će moći da stopira prodaju. Setimo se pokusaja Argentine da kupi FA-50. Stopirali prodaju Britanci…

D
M

Mislim da ako ovaj avion dodje do zrelosti za izvoz, sigurno će biti konkurencija F-35, i kineskom FC-3. Znaju Ameri to dobro, ali nece im biti problem.
Ko nije pazario F-35 do 2030-te neće ni pazariti. Samo dodatni zmajevi starim mušterijama mozda. U to sam prilično siguran.

M

Koristi motore superhorneta samim tim nema tu nezavisnosti u proizvodnji.

Odgovori
A

Evo Aviona koji će rešiti sve naše dileme. Dve eskadrila i da nas bog pogleda. Uz malu promenu prijatelja i uz racionalno korišćenje novčanih sredstva Srbija bi mogla sa Jastrebom ponovo da raširi krila. Šta kažete na ovo, jel bi bilo realno i dali ima smisla. Pozdrav.

Odgovori
S

@Aleksandar
Ne znamo dok prvo Koreja ne stane iza njega sa nekoliko desetina uvedenih u upotrebu i par hiljada sati naleta.

Za pocetak bi nam i FA-50 bio puna kapa, jos ofset fabrika ili dve, san bukvalno. Saradnja sa tom zemljom se svakako veoma isplati.

D

F-21 je samo uvertura tehnologije.
Mislim da će razviti idući tip sa spremnikom naoružanja.

M

Aleksandre ne bi bilo realno. Za to zadovoljstvo mi nemamo para. Drugo ne bi nam ameri dozvolili da kupimo. A cena da nam ameri to dozvole je prevelika i naziva se Kosovo.

Odgovori
A

Da li će Samsung po licenci proizvoditi motore F414 za ovaj avion kao što je slučaj sa F404 i T-50?

Odgovori
z

A onda da se prisetimo rasprava i priča o MiG-29 generacije 4++ pojedinih analitičara i nazovi stručnjaka..uporni su i dalje..kao ravnozemljaši.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend