BEG airport status
Transparentno ali ne i bez problema: Slovenija odlučila da nabavi italijanski transportni avion C-27J Spartan Još uvek nije odlučeno da li će biti nabavljen jedan ili dva Spartana / Foto: Leonardo

Transparentno ali ne i bez problema: Slovenija odlučila da nabavi italijanski transportni avion C-27J Spartan

Ministarstvo odbrane Slovenije objavilo je u petak da je Leonardo C-27J Spartan izabran za novi transportni avion koji će biti nabavljen za potrebe slovenačke vojske. Kako je saopšteno, ovom kupovinom Slovenija će se osamostaliti što se tiče vazdušnog transporta za svoje potrebe jer je prošlogodišnje izbijanje pandemije Kovida-19 pokazalo da je Slovenija za evakuaciju svojih građana iz inostranstva kao i prevozu zaštitne opreme, uglavnom zavisna od drugih prevoznika i da nema odgovarajućih transportnih kapaciteta.

Kriza sa Korona virusom i uviđanje da vojska Slovenije nema letelice koje bi obezbedile transport na većim daljinama, prinudila je državni i vojni vrh da u proleće prošle godine ponovo pokrenu proces nabavke taktičkog transportnog aviona. Iako je članica strategijskih transportnih inicijativa SAC (Strategic Airlift Capability) i SALIS (Strategic Airlift International Solution) pokazalo se da je u toj teškoj epidemiološkoj situaciji Slovenija teško mogla dobiti transportni avion baš u momentu kada joj je bio potreban.

Tako je Ministarstvo odbrane formiralo radnu grupu koja je imala zadatak da u saradnji sa Generalštabom vojske nakon detaljnih analiza, donese odluku o nabavci i prosledi ih slovenačkoj vladi. Razmatrana je kupovina novih aviona ali i druge opcije kao što je nabavka korišćenih letelica kao i donacija saveznika. Izvršeno je istraživanje tržišta, analizirani su, kako je navedeno, laki transportni avioni Airbus C295 i Leonardo C-27J Spartan kao i srednji transporteri Lockheed Martin C-130J-130 Super Hercules, Embraer C-390 Millenium i Airbus A400. Osim samih letelica, predmet procene bili su i proizvođači ali i korisnici ovih aviona odnosno njihova iskustva u eksploataciji pomenutih letelica.

U potrazi za najboljim ponuđaćem, radna grupa je istakla da je pitanje ispunjavanja vojnotehničkih zahteva kao i izvodljivost takve kupovine sa stanovišta dugoročnog održavanja ključno za odluku o nabavci novog transportnog aviona. U uži izbor ušla su dva tipa transportera ali se nakon ispitivanja prema vojnotehničkim zahtevima, italijanski C-27J Spartan pokazao kao najbolja opcija.

Kada je reč o mehanizmu nabavke, stručni savet za ključne investicije predložilo je, nakon završetka investicionog postupka, da se letelice od Republike Italije kupe putem međuvladinog sporazuma (ističe se da se na taj način izbegava potencijalna korupcija kao i da je Italija korisnik Spartana).

Slovenija će postati 15-ti korisnik C-27J u svetu / Foto: Leonardo

Zaključeno je takođe da bi kupovina jednog aviona samo delimično zadovoljila potrebe kapaciteta u okviru NATO i da bi za potpuno ispunjavanje zadatih ciljeva bila potrebna dva Spartana. Još jedna bitna stavka jeste infrastruktura, za operativan rad vazduhoplova, u trenutku isporuke moraće se obezbediti odgovarajući objekat za smeštaj aviona tj. biće potrebno izgraditi hangar.

Proces nabavke nastaviće se kada Ustavni sud Slovenije donese odluku o Zakonu o obezbeđivanju sredstava za investicije u slovenačke oružane snage u periodu od 2021-2026. Ministarstvo odbrane je navelo da je njihov cilj da nabavka bude transparentna, bez posrednika i da se u najkraćem mogućem roku, u skladu sa obezbeđenim finansijskim sredstvima dobije sveobuhvatna usluga koja uključuje obuku, obezbeđivanje rezervnih delova i održavanje tokom celog životnog veka letelice.

Planirano je da mogućnosti taktičkog transporta budu prvenstveno namenjene prebacivanju snaga slovenačke vojske u područije njihovog dejstva kao i povratak kući, potom obezbeđivanje izdržljivosti vojske u izvršavanju borbenih ili humanitarnih zadataka, medicinskoj evakuaciji vojnika i državljanja Slovenije uključujući spasavanje izolovanog osoblja (Personal Recovery).

Slovenija do sada nije koristila transportni avion u klasi Spartana, trenutno njeno Ratno vazduhoplovstvo koristi jedan dvomotorni laki transporter L410UVP-E Turbolet i dva jednomotorna laka transportera sa STOL (Short Take Off and Landing) karakteristikama Pilatus PC-6/B Turbo Porter.

Prethodni pokušaj odnosno projekat nabavke srednjeg transportera koji je započet 2006. godine je bio nesupešan. Januara 2008. godine izabran je španski avion C295 ali je nabavka otkazana nakon katastrofe poljskog C295 23. januara 2008. kojom prilikom je poginulo svih 20 osoba koji su se nalazili u avionu. Može se zaključiti da je sada izvršena izmena tadašnje taktičke studije i da je izabran avion sa nešto boljim taktičko-tehničkim karakteristikama, upravo onaj koji je i razmatran u periodu 2006-2007. ali umesto koga je tada izabran C295.

Tango Six je prošle nedelje započeo seriju tekstova u kojima ćemo bliže analizirati trenutnu situaciju i potrebu obnavljanja kapaciteta za transport vazduhom srpskog RV i PVO. Prvi tekst o stanju An-26 flote možete pročitati ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mo

Uz dobru cestovnu infrastrukturu ne vidim smisao ovog Vojnog aviona. Ako sam dobro razumio služit će primarno za slučaj evakuacije državljana iz situacija sličnih covid krizi. Bolje bi im bilo da osnuju državnu avio kompaniju s par aviona od 70 do cca 120 sljedećih mjesta, pritom održavaju linije prema evropi 365 dana u godini, a može se zamisliti da kompanija i ne bude gubitaš. Umjesto toga kupuju avion u kojeg se eventualno može ugurati maximalno 50ak vojnika (ne civila).

Odgovori
Al

@Morovlah

Dobra saobraćajna infastruktura ipak nije pomogla Sloveniji kada je trebalo prebaciti medicinsku pomoć sa raznih strana sveta i kada je trebalo vraćati građane. A da ne govorimo o potrebama vojske. Priče kako civilna kompanija menja vojnu transportnu komponentu jer je tako navodno jeftinije uopšte nisu tačne i u praksi su se najčešće pokazali kao loša troma rešenja. Jednostavno, vojska mora imati svoju transportnu komponentu, kojoj se po potrebi mogu dodavati civilni avioni kao dopuna.

Mo

Bio sam u Spartanu, to je malo veći kombi, za zemlju reda veličine bivše Jugoslavije idealan, al za zemlje nastale iz Yu debeli overkill.

Me

Hrvati imaju An-32 sa jako malo naleta steta sto ti avioni propadaju! Sto se tice novih aviona velika je ponuda na trzistu!
Srbija mora razmisljati o nabavci min 3 aviona za TA!

Al

@Morovlah

Ne bih se složio, a dosadašnja praksa u malim exYu država je pokazala da ipak postoji realna potreba za takvim avionima, bar kod većine takvih država.

Be

odlican i kompaktan aparatic.

Odgovori
Mo

Bio sam u Spartanu, to je malo veći kombi, za zemlju reda veličine bivše Jugoslavije idealan, al za zemlje nastale iz Yu debeli overkill.

Odgovori
Jo

Molim te pojasni nam po ćemu je ovakav avion “overkill” za Sloveniju. Za zemlju koja sudjeluje u ivojnim misijama po svijetu i raspoređuje tamo formacije do nivoa satnije. Avion Transportnog kapaciteta do 60 vojnika sa doletom par tisuca km je onda “overkill” ?
A sto bi po tebi bio onda “kill” za Sloveniju?

Be

Kad su transportni kapaciteti u pitanju, tu nema overkilla.

Jo

MOžeš li nam molim te objasniti zašto je transportni avion kao što je Spartan „overkill“ za Sloveniju? Slovenija rotira u vojnim misijama po svijetu s vojnim formacijama na nivou satnije pa i više…Spartan može prevesti do 60 vojnika sa doletom od par tisuća kilometara. Zvući optimalno za misije u kojima Slovenija sudjeluje.
Koji bi po tebi onda bio „kill“ za Sloveniju?

Mo

Za evakuaciju civila iz kriznih situacija premal, a da par put godišnje prebaci vojnike na izmjenu u mirovnim misijama se neće koristiti, već će se uzimati neki charter. Ako bude korišten za potrebe NATO-a, kao i patroli brod Triglav, onda ok. Inače imam iskustvo rada na ukrcajima tereta na skoro svim danas aktivnim transportnim avionima i sam Spartan mi je skroz je avion(s aspekta krcatelja), al ko što je ovdje na TS spomenuto više puta, avion mora letjeti, a gdje će slovenski Spartan letjeti mi stvarno nije jasno.

Sr

@Morovlah
To bukvalno sve zavisi od organizacije. Slovenija generalno mnogo izvozi za svoju velicinu i siguran sam da bi se prazan hod aviona mogao isplativo popuniti(to su samo moje pretpostavke ne tvrdim da sam u pravu).

Kod njih je veci problem sto dobar deo opozicije smatra da vojska ne bi trebala nista para da dobije….valjda misle da je svaka armina JNA pa ce sama odustati, ne znam….

PO

Morovlah,za Vašu informaciju,brod „Triglav“nije se baš proslavio u misijama izvan Slovenije.Dešavalo se da se vrati kući pognute glave zbog neobavljenog posla,a to je brzo palo u zaborav,kao i još poneka sramota u drugim misijama.Uzalud bačen novac.Pozdrav…

PO

Srbofil,ukratko,drugi deo vašeg komentara jednostavno nije tačan.Pozdrav…

Sa

Srbija takodje treba nove transportere,a ako se i odluci u buducnosti za nabavku voleo bi da to bude novi ruski Ilyushin Il-112V

Odgovori
al

Ma samo da je brat Rus napravio, ostalo nebitno <3 ^^

Jo

U tekstu o našim Antonovima g.Radojičić navodi da imaju mali nalet. Meni je onda logičan redosled remont i modernizacija .Potom opširno i bez pritiska hitnosti razmotriti alternative dok ne istekne životni vek avionima.

Odgovori
De

Bugarska IMA Spartan-e, na 8 mil stanovnika, veliku obalu, I ne malu teritoriju, I prilicno su zadovoljni, tj, nemaju velikih operativnih problema

Al

@Dejan

Spartan kao Spartan je odličan izbor za Bugarsku, ali su oni definitivno imali problema sa održavanjem i logističkom podrškom.

Me

@Jovan Mutinlak ističe im starosnih resurs, 40 godina su stari svi osim trenutnog koji leti i koji je nešto mladji. Vreme je da se uzme nesto mlade od 10 godina, nešto što može da se koristi i komercijalno kada vojska nema potrebe za avionom.

Jo

@Mehaničar. Možete li mi reći , molim vas , vi ili neko , postoji li mogućnost da im se produži vek ? Nešto kao što rade za Orlove i 29-ke. I koliko bi to bilo isplativo u odnosu na neki nov transportni avion (njegove veličine ili uopšteno)?
A kako bi to(ako je moguće produženje) izgledalo u odnosu na polovan recimo 10-15 godina star i (kad već mudrujem) sličnim naletom?

Do

Dobar izbor!
Saradnja sa Italijom se produbljuje,oni im cuvaju nebo,sad ce im i tehnicku podrsku dati za Spartana.
I mi trebamo razmisljati o nasem buducem transportnom avionu.Presostao je samo jedan AN-26,koji ne moze da zadovolji nase potrebe,a i resurs je pri kraju.
C-27J Spartan ili C-297,sasvim je dobra zamena.
Pozdrav!

Odgovori
Do

Sasvim ispravno razmisljanje.
Potpuno se slazem.
Ne znam zasto je HRZ I PZO dozvolilo propadanje tih veoma dobrih aviona.
Pozdrav iz Srbije!

Odgovori
I

altec , ja sam siguran da je il 112 odlican avion , koriste ga vec 100 vazduhoplovstva a i rusi su u zadnje vreme pouzdan partner kada govorimo o isporuci rezervnih delova…… Radije bi ostao na An-26 nego da se kockam sa avionom za koji postoji samo reklamni materijal.

Odgovori
St

Spartan je odlican avion.

Odgovori
Ve
St

Tipicna megalomanija slovenacke vojske koja nema nijednu pravu brigadu a se bave meni nerazumljivim inostranim misijama.
Slovenacka vojska sa policijom nije u stanju da zastiti granicu od nelegalanih prelazaka pa se sad kupuje avion ( u skladu sa zapadnom politikom vojska moze napolju da ucestvuju a kod kuce ne!! ). Aviona za transport za unajmiti ima kolko se hoce ali je potrebno imati sposobne ljude na vlasti a ne sto agencija i hiljade birokrata da bi se kupovalo od prijatelja (samo vidite sve afere sa dobavom zastitne opreme i brzih testova..ko se nije ogrebao?).
Bolje nek nabave neki pvo sistem? A da nabavili pa bacili.
Tenkovi? Modernizovani pa odmah baceni…
Slo vojska ima falcona koji se na isti nacin kupovao pa sad radi sta?
Sramota?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Motorista na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

@Aleksa A šta će saćasti lanseri na Rafalu? Ako dođe do toga da sa Rafalima vršimo neposrednu podršku trupama na zemlji, onda smo u gadnom problemu.

10. Oct 2024.Pogledaj

Djuka na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

Sta ce ima tehnologija koja ocigledno ne funkcionishe? Da si procitao tekst video bi da je recimo program nEUROn pokrenut 2003. godine. tada nekakav Ohotnik nije postojao ni u sovjetskoj naucnoj fantastici.

10. Oct 2024.Pogledaj

Dassault Rafale na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

@Miloš77 Upoređivati rusku avio industriju sa francuskom avio industrijom je kao da uporedujes ruskog Moskvica sa francuskim Pezoom 407 MI16! Francuska proizvodi AESA radar dok Rusija ne niti je u stanju a to vidimo u trogodisnjoj"specijalnoj operaciji", Francuska proizvodi cipove i procesore dok ih Rusija uvozi od Kine i Irana(kolevke terorizma), Francuska ima svoj sopstveni…

10. Oct 2024.Pogledaj