Avionski prevoz predstavlja najefikasnije rešenje za transport osetljivih proizvoda budući da oni do krajnjeg korisnika stižu za svega par sati. Kada pričamo o prevozu voća avionom u Srbiji čačkamo dva bitna politička narativa koja smo slušali decenijama: „izgradnja kargo centra na tom i tom aerodromu“ i ako osposobimo taj i taj aerodrom (čitaj: Moravu) moći ćemo da izvozimo i voće avionom.
Da li je to zaista toliko jednostavno, jeftino i izvodljivo? Kompanija cargo-partner za Tango Six posle pojašnjenja kako prevoziti čokoladu da se ne istopi i životinje sa svim potrebnim papirima, objašnjava kako se voće ili burek prevoze avionom?
Jer želite mango sa Balija
Usled rasta populacije, porasla je i globalna tražnja za voćem (pa i srpskim u takođe dalekim destinacijama). Danas, na primer mango, ne samo da je dostupan širom sveta, već su potrošači u mogućnosti da prave izbor izmedju najboljih sorti poreklom sa Balija, Tajlanda i drugih lokacija. Avio-transport ima prednost u odnosu na pomorski uvek kada je rok trajanja proizvoda kritičan faktor.
Voće može biti transportovano sveže, smrznuto i sušeno. Usled kvarljivosti i kratkog roka trajanja, transport svežeg i smrnutog voća neophodno je da bude organizovan na temperaturnom režimu. Ovo su takozvane „PER-PERISHABLE“ pošiljke, i sam naziv ukazuje na njihovu osetljivost.
Kao poseban, izdvaja se transport smrznutih uzoraka voća. Mnogi proizvođači voća koji svoje proizvode izvoze u Centralnu Evropu ili na Daleki Istok, redovno šalju uzorke svog voća potencijalnim kupcima. U slučaju smrznutog voća ovi uzorci često se transpotuju posredstvom specijalizovanih prevoznika koristeći suvi led. Veće količine smrznute robe obično se otpremaju u specijalizovanim rashladnim kontenjerima (“Envirotainers”), dok se manje pošiljke transportuju u specijalnim kutijama, hlađene suvim ledom.
Medjutim, iako suvi led sam po sebi ne stvara otpad, usled isparavanja u vazdušnom prostoru smatra se opasnom supstancom, pa pošiljke sa suvim ledom podležu ograničenjima. Avio-kompanije ih klasifikuju kao DG (Dangerous Goods), odnosno opasni teret, što automatski iziskuje specifičnu dokumentaciju i dužu manipulaciju, a samim tim i dodatne troškove. Lica autorizovana za rad sa opasnim teretom moraju proći kroz specifičnu obuku i biti upoznati sa svim propisima i ograničenjima aviokompanija, kako bi svaka pošiljka bila transportovana po važećim IATA regulativama.
Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner Srbija, sumira koja se to najznačajnija dobra transportuju na suvom ledu:
– Suvi led koristimo za transport smrznutog voća poput bobičastog, smrznutog povrća, kao i uzoraka hrane poput bureka, pita i drugog peciva. Pored hrane, suvi led koristimo za transport kompleta COVID testova, kao i za neke reagense, lekove i određene hemikalije koje predstavljaju sastavni deo medicinskih uređaja. Drugi metod transporta robe osetljive na promenu temperature jeste pomoću termo-gelova.
Nasuprot suvom ledu, termo gelovi ne tretiraju se kao opasna roba, ali su skuplje rešenje, i pakovani su kao tečno rashladno sredstvo koje absorbuje toplotu i održava konstantnost temperature.
Specijalnim frigo vozilima pošiljka se najpre preuzima, a potom i dostavlja na adresu. Ovaj tip pošiljaka zahteva pravovremeu rezervaciju „express servisa“. Ovaj servis obuhvata: organizaciju preuzimanja pošiljke, smeštaj u aerodromski magacin (takođe na temperaturnom režimu), proveru prateće dokumentacije, carinjenje, buking i otpremu, pakovanje (termo kutije, suvi led, gelovi), praćenje pošiljke, monitoring hladnog lanca i isporuku na adresu.
Brz, pouzdan servis, kao i efikasna organizacija, ključni su faktor uspešnog transporta voća, koji ne trpi propuste ni u jednoj od ključnih vezivnih tačaka hladnoga lanca. – kazao je Đekić za Tango Six.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Vesko
Osnovno pitanje je da li je vrijednost tereta dovoljna da se isplati izvrsiti njen transport avionom?
Tamara
Kada se šalju uzorci, uglavnom se to radi da bi se ugovorili veći poslovi, pa je jako važno da klijent ne čeka 2 meseca na uzorak. Vrlo brzo se trošak (investicija) isplati.
Posle se redovnim kontejnerskim prevozom transportuju veće količine.
Inače, ima dosta vrsta i voća i povrća koje se isključivo avionom i transportuju, jer im je cena takva da to može da izdrži.
Jale
Sve zavisi na cijem ce stolu biti.
nikola
Burek je zakon ! Zalazem se za poseban avion za prevoz pita i bureka.