BEG airport status
Kako se voće ili burek prevoze avionom? Zbog specifičnih zahteva prevoženja u kargo spremištu aviona voće se može klasifikovati i kao "opasna roba" / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Kako se voće ili burek prevoze avionom?

Avionski prevoz predstavlja najefikasnije rešenje za transport osetljivih proizvoda budući da oni do krajnjeg korisnika stižu za svega par sati. Kada pričamo o prevozu voća avionom u Srbiji čačkamo dva bitna politička narativa koja smo slušali decenijama: „izgradnja kargo centra na tom i tom aerodromu“ i ako osposobimo taj i taj aerodrom (čitaj: Moravu) moći ćemo da izvozimo i voće avionom.

Da li je to zaista toliko jednostavno, jeftino i izvodljivo? Kompanija cargo-partner za Tango Six posle pojašnjenja kako prevoziti čokoladu da se ne istopi i životinje sa svim potrebnim papirima, objašnjava kako se voće ili burek prevoze avionom?

Jer želite mango sa Balija

Usled rasta populacije, porasla je i globalna tražnja za voćem (pa i srpskim u takođe dalekim destinacijama). Danas, na primer mango, ne samo da je dostupan širom sveta, već su potrošači u mogućnosti da prave izbor izmedju najboljih sorti poreklom sa Balija, Tajlanda i drugih lokacija. Avio-transport ima prednost u odnosu na pomorski uvek kada je rok trajanja proizvoda kritičan faktor.

Voće može biti transportovano sveže, smrznuto i sušeno. Usled kvarljivosti i kratkog roka trajanja, transport svežeg i smrnutog voća neophodno je da bude organizovan na temperaturnom režimu. Ovo su  takozvane „PER-PERISHABLE“ pošiljke, i  sam naziv ukazuje na njihovu osetljivost.

Kao poseban, izdvaja se transport smrznutih uzoraka voća. Mnogi proizvođači voća koji svoje proizvode izvoze u Centralnu Evropu ili na Daleki Istok, redovno šalju uzorke svog voća potencijalnim kupcima. U slučaju smrznutog voća ovi uzorci često se transpotuju posredstvom specijalizovanih prevoznika koristeći suvi led. Veće količine smrznute robe obično se otpremaju u specijalizovanim rashladnim kontenjerima (“Envirotainers”), dok se manje pošiljke transportuju u specijalnim kutijama, hlađene suvim ledom.

Medjutim, iako suvi led sam po sebi ne stvara otpad, usled isparavanja u vazdušnom prostoru smatra se opasnom supstancom, pa pošiljke sa suvim ledom podležu ograničenjima. Avio-kompanije ih klasifikuju kao DG (Dangerous Goods), odnosno opasni teret, što automatski iziskuje specifičnu dokumentaciju i dužu manipulaciju, a samim tim i dodatne troškove. Lica autorizovana za rad sa opasnim teretom moraju proći kroz specifičnu obuku i biti upoznati sa svim propisima i ograničenjima aviokompanija, kako bi svaka pošiljka bila transportovana po važećim IATA regulativama.

Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji cargo-partner Srbija, sumira koja se to najznačajnija dobra transportuju na suvom ledu:

– Suvi led koristimo za transport smrznutog voća poput bobičastog, smrznutog povrća, kao i uzoraka hrane poput bureka, pita i drugog peciva. Pored hrane, suvi led koristimo za transport kompleta COVID testova, kao i za neke reagense, lekove i određene hemikalije koje predstavljaju sastavni deo medicinskih uređaja. Drugi metod transporta robe osetljive na promenu temperature jeste pomoću termo-gelova.

Nasuprot suvom ledu, termo gelovi ne tretiraju se kao opasna roba, ali su skuplje rešenje, i pakovani su kao tečno rashladno sredstvo koje absorbuje toplotu i održava konstantnost temperature.

Specijalnim frigo vozilima pošiljka se najpre preuzima, a potom i dostavlja na adresu. Ovaj tip pošiljaka zahteva pravovremeu rezervaciju  „express servisa“. Ovaj servis obuhvata: organizaciju preuzimanja pošiljke, smeštaj u aerodromski magacin (takođe na temperaturnom režimu), proveru prateće dokumentacije, carinjenje, buking i otpremu, pakovanje (termo kutije, suvi led, gelovi), praćenje pošiljke, monitoring hladnog lanca i isporuku na adresu.

Brz, pouzdan servis, kao i efikasna organizacija, ključni su faktor uspešnog transporta voća, koji ne trpi propuste ni u jednoj od ključnih vezivnih tačaka hladnoga lanca. – kazao je Đekić za Tango Six.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Osnovno pitanje je da li je vrijednost tereta dovoljna da se isplati izvrsiti njen transport avionom?

Odgovori
T

Kada se šalju uzorci, uglavnom se to radi da bi se ugovorili veći poslovi, pa je jako važno da klijent ne čeka 2 meseca na uzorak. Vrlo brzo se trošak (investicija) isplati.
Posle se redovnim kontejnerskim prevozom transportuju veće količine.
Inače, ima dosta vrsta i voća i povrća koje se isključivo avionom i transportuju, jer im je cena takva da to može da izdrži.

J

Sve zavisi na cijem ce stolu biti.

n

Burek je zakon ! Zalazem se za poseban avion za prevoz pita i bureka.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Stojko na: Kako Er Srbiji nije eksplodirao motor na avionu prilikom poletanja iz Tivta i zbog čega nije lepo a ni korisno kao putnik pretiti izlaskom u medije

Nazalost postali smo nacija koja prvo sve snimi i objavi na razlicitim platformama pa onda gleda sta se desava. Osim toga, svi znaju sve o svemu, tako da je za ocekivati da 130 putnika napravi i objavi 150 snimaka eksplozije, katastrofe i rusenja aviona, 200 razlicitih izjava od kojih sigurno neka ukljucuje i otpadanje motora…

18. Aug 2022.Pogledaj

Darko na: Kako Er Srbiji nije eksplodirao motor na avionu prilikom poletanja iz Tivta i zbog čega nije lepo a ni korisno kao putnik pretiti izlaskom u medije

Njapre hvala vama za ovakav tekst ! Broj klikova,bombasticni naslovi to je unistio svaku plairanu informaciju na bilo kom portalu ili nekada poznatom mediju bar u Srbiji.Ne postoje vise urednici koji umeju i trebaju to da filtriraju odnosno provere ,objasne napaljenim kvazi-novinarima koji ne znaju elementarne stvari i pojmove od citanja do proveravanja neke informacije.Nekada…

18. Aug 2022.Pogledaj

Aca na: Premijera naoružanog Vrapca, Pegaz nakon više od dekade razvoja uskoro u naoružanju, potvrđen broj letelica u drugoj narudžbini helikoptera H145M za RV i PVO

Vrabac ima mnogo više sličnosti sa prvim verzijama letelica Skylark ili Orbiter (kasnije verzije tih letelica su "porasle"), nego što ima sa letelicom Orlan 10, koja ima 3 puta veću masu, nosi 4 puta više tereta, ima 5 puta veći borbeni radijus, koristi benzinski motor umesto elektromotora, itd. U suštini, ni Orlan 10 nema neke…

18. Aug 2022.Pogledaj

Jordan na: Premijera naoružanog Vrapca, Pegaz nakon više od dekade razvoja uskoro u naoružanju, potvrđen broj letelica u drugoj narudžbini helikoptera H145M za RV i PVO

Već po dometu od 25 km je jasno da se radi o oružju kojim će biti opremljene manje pešadijske jedinice. Obavi se izviđanje i po potrebi istrese tih 6 granata. Američke granate tog kalibra imaju smrtonosni radius od 5 m ("kill radius", to je verovatno mislio Miloradović sa ubojnim dejstvom), ali mogu da rane u…

17. Aug 2022.Pogledaj

Nikola na: Premijera naoružanog Vrapca, Pegaz nakon više od dekade razvoja uskoro u naoružanju, potvrđen broj letelica u drugoj narudžbini helikoptera H145M za RV i PVO

To bi trebalo da mu bude sekundarna uloga, primarna je izvidjanje i navodjenje. A to da ovakve letelice koriste teroristi ne stoji. Pogledaj Ukrajince, pa i Ruse i njihov Orlan, imaju i Turci kvadrokoptere koji nose minobacacke mine ako se ne varam itd. Sto se same granate tice, ne potcenjuj je. Ove granate odskoce od…

17. Aug 2022.Pogledaj

Send this to a friend