BEG airport status
Slovenačka mornarica ispituje novu domaću bespilotnu letelicu Galeb sa vertikalnim poletanjem i sletanjem Galeb je hibrid aviona i multikoptera / Foto: Ministarstvo odbrane Slovenije

Slovenačka mornarica ispituje novu domaću bespilotnu letelicu Galeb sa vertikalnim poletanjem i sletanjem

Ministarstvo odbrane Slovenije saopštilo je početkom januara da je slovenačkoj mornarici predata na ispitivanje nova domaća bespilotna letelica nazvana Galeb koju su u saradnji sa ministarstvom odbrane razvile četiri slovenačke kompanije. Kako je navedeno, Galeb je imao prve probne letove novembra 2020. a istog meseca je predstavljen slovenačkoj vojsci. Informacije koje budu dobijene nakon završetka ispitivanja u vojsci, poslužiće za dalji razvoj a ako se završi uspešno letelica će biti uvedena u operativnu upotrebu slovenačke vojske.

Ova bespilotna letelica, koja predstavlja hibrid aviona i multikoptera, ima vertikalno poletanje i sletanje (VTOL), namenjena je prvenstveno za upotrebu sa višenamenskog broda slovenačke mornarice Triglav, može da izviđa sa udajenosti do 30 km, prenosi sliku u realnom vremenu, u svim vremenskim uslovima i prilagođen je za upotrebu na moru jer je jedan od zahteva bio da, pošto se može desiti da letelica padne u more, bude otporna na slanu vodu i hemikalije za čišćenje.

U razvoju su, uz podršku ministarstva odbrane, učestvovale slovenačke kompanije OneDrone (zadužena za projektovanje), ElevonX koji je proizvođač letelica, Atmolab kao proizvođač dnevnih i noćnih kamera i Mil Sistemika koja se bavi razvojem softvera. Na ovaj način je slovenačka vojska uložila novac u razvojne tehnologije i podržala domaću industriju. Slovenački internet portal 24ur je preneo informaciju da je razvoj trajao nešto manje od dve godine i da je, zajedno sa prototipom, to plaćeno 180 hiljada evra.

Turela sa senzorima se može uvući u trup čime je postignuta dodatna zaštita sistema / Foto: Ministarstvo odbrane Slovenije

Projektanti su se odlučili za VTOL konfiguraciju, jer je se hteo izbeći način poletanja katapultiranjem i sletanje uz pomoć mreže ili padobrana što je uglavnom pogodno na većim brodovima. Sletanje letelice sa padobranom može biti problematično zbog mogućeg jakog vetra kao i kretanja broda i može znatno ograničiti njenu upotrebu.

Digitalna radio-veza sa bespilotnom letelicom dometa 30 km zasnovana je na kodiranim NATO frekvencijama, od senzora tu je kamera visoke rezolucije sa optičkim zumom koji ima uvećanje do 30 puta, potom dnevna i noćna kamera a tu je i laserski daljinomer za određivanje koordinata cilja. Kućište sa senzorima je vodootporno a dodatnu zaštitu predstavlja i mogućnost njegovog uvlačenja u trup. Kao prednost sistema navodi se da se odmah nakon poletanja može automatski usmeriti prema željenom objektu i da je onda samo potrebno da operator prilagođava rutu letelice.

Slika i informacije koje se dobijaju sa letelice mogu se pratiti i na više prijemnika na zemlji, kako u komandi, tako i u borbenim vozilima ili u jedinicama na terenu (npr. kod specijalista za vođenje i upravljanje bliskom vazduhoplovnom podrškom, tzv JTACs Joint Terminal Attack Controllers ili korekture artiljerijske vatre). Istaknuto je takođe da bespilotna letelica ima mogućnost automatskog praćenja objekata.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

I

I na kraju ispade Slovenija od svih ex Ju drzava vazduhoplovna sila. A Srbiji ostade tradicija muzenja drzavne kase, samo sto je ta kasa malo manja nego u vreme zajednicke drzave…..

Odgovori
П

Sila? Zbog jedne bespilotne letelice? Pohvalno i komšijama svaka čast, ali konstatacija o vazdušnoj sili je isto kao da nekom dečkiću kupiš simpatične rukavice za boks i proglasiš ga šampionom superteške kategorije.
Osim Grčke i Turske na Balkanu nema vazduhoplovnih sila.

Tr

Pa normalno, zar neko misli da Srbija u ovakvom stanju moze napraviti nesto novo i sofisticirano ? Slovenija je drzava koja najbolje stoji, od svih Ex-Yu. Ljude imamo, imamo i pamet, ali ne mozemo da je zadrzimo. Standard bajo

I

ptmac pipistrel je verovatno izvezao vise aviona nego sto su sve jugoslovenske firme zajedno izvezle….( a i da nije i dalje imaju impozantan rezultat) Ja inace ne pricam o vojnoj sili nego o proizvodnji.

Vi

@ПТМАС
U pravu si, Slovenija baš i nije Balakan ni po čemu.

Ob

Slovenija i Srbistan ne mogu da se porede. Ovo je prototip, ako neko hoce slicnu stvar u Srbiji kapiram da ima modelara, elektronicara i informaticara koji bi vam za 10K evra napravili slicnu igracku.

Wa

A tek slovenačka mornarica koje brodove ima…

Zo

Ne želim da potcenjujem ovu letelicu, ali to nije ništa naprednije od našeg vrapca.

Ra

Pipistrel i ovo…neuporedivo

Svaka cast

Odgovori
Ja

Za sta?

Ra

Da, kod nas takvih stvari nema?

Fe

Ne razumem uopšte pominjanje Pipistrela – proizvođača sportskih jedrilica u kontekstu dronova – jeste, leti i jedno i drugo, ali lete nor. i baloni sa toplim vazduhom…

St

JNA nije imala besplotne letelice pa ne treba ni nama. Samo tenk i artilerija! Nasa vojna industrija sad ubrzano izbacuje prototipove naoruzanja koje je trebalo da se pojavi 90th, pa ce trebati neko vreme da se stigne do 2000-tih.

Odgovori
Si

Samo prototipove, nikako nešto završeno što bi moglo da se proveri i da se vidi da ne funkcioniše (iako je „najbolje u svojoj klasi“).

Pa

Eno prototipovi se prodaju, jedan ode za ameriku sigurno da pronese slavu tradicionalne prototipske proizvodnje.
Da pogurate malo, ili vodu doturite…?

Bo

Simeon
A sta ti mislis, nacrtas vozilo, oruzje i krenes u masovnu proizvodnju, i onda pokrenes rat, da ga ispitas. Razvoj i ispitivanje traje vise godina a ne retko i vise od 10. Pogledaj koncepte koje sada pravi Amerika. Razvoj je pocinjao jos pre dvadeset godina.

dz

Kakva glupost. Svima trebaju BL. Jedan tenk kosta koliko 10 BL. Jedna BL u iz jednog leta moze da unisti 2 tenka. To vozilo izlazi iz upotrebe u svim modernim vojskama.

Ja

Imajte u vidu da tenkove pripremaju za muzej od njihovog nastanka.

WE

Igračka ! 😆😆😆 🤣🤣🤣
AKINCI = 💪💪💪 👈 treba kupiti.

Odgovori
Sa

Mogli su da kupe nesto slicno u Mediamarkt, mozda i jeftinije.

Odgovori
Rp

Смешно изгледа,за остало видећемо,обрамба кај не?

Odgovori
dz

Ovo donosi prevlast u modernom ratovanju. Pokazalo se u poslednjim sukobima u Siriji, Jermeniji… Sad za relativno male pare mozes da ratujes. Tenkovi, VBR-ovi i slicna mehanizacija sad mogu polako u muzej. BL ima veci domet, teža je za uočiti, nema ljudskih žrtava, gadja ono što treba, pruža više informacija, jeftinija i u kupovini i održavanju. Nama više od 1000 ( uz propratno nauruzanje) ne treba za “mir u kući”. Dobri radari i PVO sa ovim što već imamo i raus.

Odgovori
Bo

Dzoniba
Dok se ne postave ometaci i za jedan dan spustis ili oboris na desetine BL. Buducnost su rakete velikog dometa. Severna Koreja nema ni jednu BL, ali ni sama Amerika je ne sme napasti.

Zo

Ova letelica ima domet 30km i jedino šta nosi su kamera i laserski daljinomer.

St

Odlican VBR sa dometom razkanta stanicu i stajanku istih sa nesagledivim posledicama i ne retko dizanje bele zastava. Ako je neko ubeđen, da samo tako moze dobiti rat je u dubokoj zabludi. Zato treba drzava, da ima strategiju i doktrinu delovanja izvan svoje teritorije. Artiljerija je majka svih ratova pitanje je samo u kakom obliku.

vl

@Bob
Pa nije bas sve tako ni kao sto ti kazes. Treba pratiti trendove u novim tehnologijama i prilagoditi to sopstvenim potrebama. Kazes buducnost su rakete velikog dometa? Kome, cije? Slovencima to ne treba, ne treba ni 70% drzava. Recimo ja vidim perspektivu BPL u VS kao podrsku artiljeriji. Sa tim mozemo cudo napraviti.

p.s. Sto se Severne Koreje tice, Ameri bi ih pojeli kao i Irak, za cirka mesec dva dana. Ali cemu, lakse im je uvesti sankcije, pa neka gladuju.

Vo

Najvažnija stvar kod njih je fleksibilna i napredna pamet, pre svega oličena u Pipistrelovom timu.
Posebno je interesantno da su oni jedan od lidera u proizvodnji malih elektro aviona. Tu treba napomenuti da su oni i proizvođači elektro motora za vazduhoplove.

Odgovori
St

Govorimo o privatnicima i privatnom sektoru i puno svodenje na individualizmiu, entuzijazmu po nekog coveka, koji gura svoju viziju i povlacijo novac od drzave ne retko bez kamate. Ko brani nasim privatnicima, da se bave istim.

pe

Da bi privatnik mogao da se bavi proizvodnjom vojnih dronova mora da postoji neko da to kupi ili podrzi. Pre svega drzava. Ovde drzava ne kupuje ni od koga osim svojih ljudi. Tako da robijas moze da poplocava Beograd, bude vlasnik medija, i sardnik drzave u razvoju naoruzanja.

Lo

I mi radimo na sličnom projektu koji će za razliku od ovog biti i naoružan. Koliko znam i Pegaz je pri kraju razvoja zahvaljujući kinezima. A tu je i Vrabac. Stoga netreba podcjenjivati našu pamet i pričati kako sve ostaje na prototipu. Svaka čast Slovencima ali ovo je daleko od nečeg sofisticiranog.

Odgovori
Ja

Uzalud govorite, „strucnjaci“ su na sve strane.

Ra

U pravu ste obojica. Po mom misljenju razvoj bespilotnih letelica u Srbiji je dobio veliki vetar u ledja u zadnjih godinu ili dve. Ovo kod Slovenaca je prototip kakav smo mi imali pre 10 godina.
Naravno…kod nas nista ne valja i sve je smesno i za baciti.

pe

180 hiljada evra. Slovenci su razvili nesto ne zato sto su mnogo pmetniji, nego sto je kod njih poznat budzet za manje vise sve.

Odgovori
Bo

E ovo je otpilike jedino tacno iz svih komentara :)
Kod nas za ove pare da su unapred poznate, ne bi ni pocinjali razvoj.
Kakav je to projekat ciji budzet stane u manje od dva „koferceta“? Znate vi koliko kofecica samo treba da se masinerija podmaze da ne stuca?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Sivi na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

YPT da su smjeli, bazu iz koje je poletio taj F16 bi poravnali Iskanderima. To bi bio adekvatan odgovor. Ili 2-3 Kinzala po Istanbulu. Kao sto rade po Kijevu i Harkivu. Samo se stislo malo kad imas s druge strane clanicu NATOa. To za Siriju si u pravu. Nikome nista. Ko da se i nije…

18. Jul 2024.Pogledaj

Barba na: Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

Vas Kamov je komarac za pozare. Sve je suho i stihije su duge i brze. Niti imate iskustva sa time niti tehnike za takve pozare ali u svakom slucaju lijepa gesta.

17. Jul 2024.Pogledaj

Barba na: Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

Gdje ima rijeka i jezera, ne govorim o moru vec o drzavama koje nemaju more a to je sada Makedonija, BiH, Slovenija,... i puno njih gdje je hrvatski kanader ugasio pozare i gasio duboko u kontinentu. Hrvatska je top u EU i dalje zracne protupozarne zastite. Razvili smo posebnu strategiju. Tu ne treba dvojiti

17. Jul 2024.Pogledaj

Nesa na: Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

Kod Golupca je Dunav najširi ,ali je problem konstantni vetar ,a drugo ima puno panjeva i drugih predmeta koju voda nosi sa sobom.

17. Jul 2024.Pogledaj