BEG airport status
Srbija sledeće godine dobija nove Talesove radare za Vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje Radarski sistem S-600 na radarskom položaju Stari Banovci / Foto: Isečak iz video snimka Ministarstva odbrane Srbije

Srbija sledeće godine dobija nove Talesove radare za Vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje

Prilikom jučerašnjeg obilaska 126. brigade vazdušnog osmatranja javljanja i navođenja na radarskom položaju u Starim Banovcima, ministar odbrane dr Nebojša Stefanović najavio je da će ova jedinica biti osnažena novim radarima.

Kako Tango Six saznaje, Srbija je nabavila radare Ground Master GM200 i GM400 francuskog proizvođača Tales.

Kako prenosi Ministarstvo odbrane, ministra odbrane dočekali su komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-potpukovnik Duško Žarković i komandant 126. brigade VOJIN pukovnik Aleksandar Dučić.

– Oni su 365 dana u godini posvećeni čuvanju našeg neba. Imao sam priliku da vidim danas i uživo jedan segment uvežbavanja, gde su naši lovci MiG-29, upravo iz ovog centra navođeni na cilj tako što su dobijali informaciju od ovih momaka ovde, oficira – rekao je ministar.

Ministar Stefanović je izrazio zadovoljstvo zbog činjenice da ćemo u narednom periodu osnažiti ovu jedinicu tako što će dobiti nove radare.

– Novi radari koji će nam stići u narednoj godini omogućiće da teritorija Republike Srbije bude neuporedivo bolje pokrivena i time ćemo posle mnogo godina tehnički unaprediti mogućnosti, ne samo ove jedinice, nego čitavog Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane – ocenio je Stefanović.

Osmatrački radar AN/TPS-70 / Foto: Isečak iz video snimka Ministarstva odbrane Srbije

Ministru je prikazan rad borbene smene na radarsko-rečunarskom sredstvu CVOJ M-11. Potom su mu predstavljeni i radarski sistemi S-600 i TPS-70 koji se nalaze u naoružanju 126. brigade VOJIN.

Karakteristike novih Talesovih radara

GM200 je 3D višenamenski taktički mobilni radar srednjeg dometa koji, osim što dopunjava osmatračke radare velikog dometa (tzv. gap-filler, pokrivanje radarskih rupa nastalih zbog konfiguracije terena), može da se koristi i u jedinicama za protivvazduhoplovna dejstva. Zasnovan je na arhitekturi radara GM400, radi u S-opsegu, maksimalni domet u osmatračkom modu je 250 km, u borbenom modu 100 km. Do sada je u svetu prodato preko 60 radara.

GM400 je 3D osmatrački digitalni mobilni radar velikog dometa, koji radi u S-opsegu, ima maksimalni domet od 470 km (za cilj veličine taktičkog borbenog aviona), može otkriti krstareću raketu na daljini većoj od 250 km, maksimalni domet po visini je 30,5 km, osim aviona, helikoptera, bespilotnih letelica i krstarećih raketa može otkriti taktičke balističke rakete. Nalazi se u naoružanju 17 država, a najanovija verzija koja se nudi na tržištu je GM400 Alpha.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

A

Kako sam i rekao…malo Zapad,malo Istok opa cupa…..dakle mojih 95 posto da avion dolazi sa istoka se poeo na nekih 97,2 posto

Odgovori
S

GM200/400 su se dobro pokazali u operativnoj upotrebi i generalno su zahtevali minimum resursa za integraciju sa starijim ili umesto starijih sistema.
Nada stoji da su uzeli 400α i kombinaciju 200MM/A i MM/C jer iako su skuplji, imaju mnogo vecu operativnu efikasnost.
Ako se zadrze 70-ke (mislim da ce menjati S600), uz dostupnu IT arhitekturu i domace i postojece sisteme mogu sa FK3 i Pancirima (pored modernizovanih BUK) da naprave dobar i efektivan sistem VOJIN/PVO, odnosno AA/AD kisobran (Neva bi mozda presla u rezervu jer je previse „staticna“ za moderno bojno polje a i dubinu teritorije, dok joj je potrebno oko 50 ljudi za rad po divizionu, a sto je vise nego za novije sisteme – na primer Pancir koji po orudju ima 2-6x veci efekat dejstva, odnosno 8-36x za isti broj ljudi)
Od aviona, Su30/35 i Rafale su primarni izbor…
A oba bi nam bila odgovarajuca jer, dok su trajali bliski odnosi Rusije i Francuske, doslo je do razmene tehnologija, posebno sofisticirane iz pravca Francuske ka Rusiji, tako da se neretko radi o slicnim sistemima koji su se pokazali kompatibilnim u operacijama

E

Upravo suprotno, jako se vezujemo za Evropu, kako preko VS, tako i preko MUP-a.
Policija je vec sinhronizovana sa AESA, ide se i na VS, kako bismo bili deo Evropske borbene Grupe.
Sledeci je Rafal kod nas. Mozda i povoljni Tajfuni iz Nemacke.

D

@Ego mei

Srbija se nalazi u Evropi a ne na Tibetu i zna se koja nam je krovna organizacija kada je vazduhoplovna regulativa u pitanju, zato recimo MUP nabavlja iskljucivo letelice sa EASA sertifikatom.
Vojska je skroz druga prica, vojska decenijama koristimo i istocne i zapadne radare pa nismo postali ni deo nekadasnjeg Varavskog Pakta, ni Nato-a, niti cemo biti deo nekakve evropske borbene grupe.

N

Kupovina radara Thales GM 400 bio bi potpuni promasaj ! Prva i jedina dva radara GM400 koja su kupljena u regionu su u Sloveniji, zamena za dva radara AN/TPS-70 koje je vojska Srbije kupila. Radari GM su izuzetno skuplji i izuzetno tezi i skuplji za odrzavanje u odnosu na druge radare u istoj klasi AN/TPS-77 Proizvodjac Lockheed Martin , AN/TPS-78 Advanced Capability (ADCAP) & ADCAP Multi-Mode Radar (MMR) proizvodjaca Northrop Grumman , ELM-2288 AD-STAR proizvodjaca IAI ili radara LANZA proizvodjaca Indra . Hrvatska ima u upotrebi 5 radara FPS-117 , Rumunija koristi AN/TPS -77 ,Albanija TPS-77. NATO kupuje i oprema svoje radarske stanice sa radarima tipa Lanza LTR-25 (Long Tactical Range 25 firme Indra koji su Nato Clasa 1 radari. Isto tako RAF Ujedinjenog Kraljevstva je nabavilo u toku prosle i ove godine iste radare. Radari tipa Lanza su se pokazali odlicno u borbenim uslovima u poslednjem sukobu izmedju Azerbeidzana i Ermenije .RV i PVO Azerbeidzana je nabavilo radare Lanza LTR-25 pre sukoba i koristilo je iste u borbenim dejstvima bez gubitaka . Proizvodjac -Indra za Radare Lanza daje garatni rok od 5 godina i u ceni radara isporucuje kompletan set rezervnih delova od kojih se sastoji radar. GM400 je skuplji od radar Lanza LTR-25 za minimum 50% i proizvodjac Thales za radar GM400 daje garanciju od 1 godine.Rezervni delovi za GM 400 su izuzetno skupi.
Nagradno pitanje koliko radara GM ima Francuska u svom naoruzanju i koje NATO zemlje koriste ovaj tip radara? Bice vam jasno

V

Cena kao i garancija su relativna stvar, to je uvek pitanje dogovora dve strane. garancija se takođe plaća, može biti godinu a može i pet. Francuska koristi GM400 i trenutno su u faz nabavke novih 12 primeraka ovog radara koriste ga mnoge druge zemlje u evropi. Kazahstan je jedna od zemalja koja je veliki kupac Thalesovih radara. Naravno da će Amerika za sebe kupovati svoje radara, kao što će Italija uzimati Leonardo. Suštinski, razlike tu nisu velike, slična je tehnologija i sve je stvar u detaljima. Ja nikad ne bih rekao da je TPS-77, odnosno FPS-117 loš radar, daleko od toga ali lično smatram da je GM400 za nas bolje rešenje iz mnogo razloga. jedan od njih je i što je ceo radar na jednom kontenjeru dok je to kod TPS-77 na dva (antena je odvojena od kabine) što komplikuje manevar. Ima i drugih detalja, svakako.
Trebalo bi da imate malo više poverenja u ljude koji rade taj posao odabira, da su sve činjenice i parametre uzeli u obzir i doneli najbolju odluku u skladu sa trenutnim mogućnostima, a kritike će uvek biti i nikad svi ne mogu biti zadovoljni…

А

@Nikola

Естонија, Немачка и Словенија користе ГМ радаре и ту се свака расправа о неупотребљивости завршава. Друго, на основу досадашњих уговора са Французима, није невероватно да ћемо добити и неки трансфер технологије, бар по питању одржавања радара. Треће, престоји да видимо да ли се планира набавка и неких других радара, поготово у другом опсегу.

N

Ovde se ne postavlja pitanje o upotrebljivosti ili neupotrebljivosti. Koliko NATO ima clanica i koliko zemalja clanica NATO kupuje ove radare?
NATO oprema svoje radarske stanice sa radarom LANZA LTR-25 koji proizvodi Spanska firma INDRA .

А

@Nikola

Као што сам већ рекао, неколико, јер НАТО не опрема своје чланице, већ чланице опремају себе у складу са својим потребама и обавезама.

n

cool

Odgovori
N

Cena i garancija NISU RELATIVNA STVAR . Prvo cena jednog GM 400 je daleko veca od cene spomenutih radara. Nije isto imati garanciju Jednu ili 5 Godina gde se proizvodjac obavezuje da otkloni svaki kvar,neispravnost ili izvrsi podesavanje radara . Svaka dopunska godina garancije za GM 400 se placa suvim zlatom ili oko 20% od ukupne cene jednog radara. Ako uzmete u obzir koliko godina bi trebalo da jedan radar bude u operativnoj upotrebi ( minimum 15 ) onda cena odrzavanja radara nakon isteka garantnog roka , cena rezervnih delova ima veoma znacajnu ulogu. Kada se vec pozivate na Sloveniju Imao sam priliku da razmenim iskustva sa ljudima koji sada odrzavaju GM-400 a koji su ranije odrzavali AN/TPS-70 koji se sada nalazi u naoruzanju Vojske Srbije i njihova iskustva uopste nisu pozitivna naprotiv veoma negativna . Potrebno je malo razmeniti iskustva i raspitati se .Nema tu nikakve transfer tehnologije ima tzv Black Box ,nema intervencija na radaru, morate da pozovete proizvodjaca Thales za bilo kakvu intervenciju .Nadam se iskreno da nisu tacne informacije da se nabavlja GM400 ,to bi bilo uzaludno bacanje para.Mozda je daleko pametnije da se modernizuju postojeci radari AN/TPS 70 kao sto rade trenutno Amerikanci tacnije US NAVY,menja se kompletna kabina ,ugradjuje se kompletno novi hardver i softver , novi procesor sa mogucnoscu izbora da predajnik bude sa Klystronom ili da bude kompletno Solid state. Ugradjuje se novi Mode 5 IFF a zadrzava se samo antena za PSR na kojoj se radi remont .Cena kostanja je oko 4 M USD .

А

@Nikola

Цена и гаранција итекако јесу релативна ствар, јер су резултат договора купца и продавца. А лична мишљења су тек једно дубоко море које зависи од особе до особе и самим тим су изузетно субјективна и зато се увек узимају са јаком резервом. Па тако ако би питали наше артиљерце, самоходна Нора Б је превише напредна, сложена и самим тим „непотребна“ за нас, јер је Нора А са ФАП-ом сасвим задовољавајуће решење ево већ 40+ година које не треба ни да се мења ни модернизује.

F

Све похвале за ову набавку, ако не буде било неких великих економских изазова у наредном периоду на глобалном плану(а бојим се да хоће) у наредних 5 година чекају нас озбиљне набавке.Ово је још једна потврда да имамо добру сарадњу са Французима по питању наоружања и војне опреме, лично сам мишљења да се иде на набавку једне ескадриле Рафала која би била у Лађевцима јер је Вућић напоменуо да парафразирам “драстично ћемо оснажити ловачко-бомбардерску компоненту” а док би на Батају ишли вероватно неки од руских произвођача јер не заборавите да су уз ову набавку и модернизацију МиГ-ова набављена поприлична количина наоружања и опреме,тако да је по мом мишљењу не рационално узети западни авион(нисам против) јер то наорижање би се итекако могло користити и на новом типу летелице.Опет кажем,све су то потенцијалне могућности и опције и наравно геополитичке игре,јер набавка високо-софистицираног ваздухоплова је и политичко питање,мада после оног скандала и “ножа у леђа” са оним подморницама од својих савезника :) верујем да је Француска избукла неке лекције.
Опет напомињем да су све ово моје предпоставке и размишљања која немају упориште у неким прецизним чињеницама.

Odgovori
S

Гас по 270 евра/1000м3 и Талесови радари. Сјутра ако Бог да, Бук 3.0 или С 400 са Миг35 двије ескадриле и пуна капа. То је политика а не главачке у издувну цијев нестајуће империје… Браво Србијо!

A

Slažem se i sa tom opcijom

Ј

Нема ово везе с гасом, него „Красуха“ и остало што долази и што ће долазити из Русије, ови француски послови су за ЕУ везани.

G

Bolje su 34 4,5 komada,odlicno bi zamenio orlove a sa obzirom da je dvosed ne bi bio problem kadra,i da dodamo da moze da se brani jer moze nositi r77 r27 i r73 rakete..Bolja opcija za LBA avion

N

@Gladius
Bez, uvrede ali, je li iko od vas koji prizeljkujete su 34 video kolika je to mrcina?
Razlika u velicini je sve sto je potrebno da bi se videlo koliko je tako nesto van svake pameti. Su 34 poseduje samo Rusija, ni kod njih nije zamenio sve predvidjene aparate.
U odnosu na orla i miga drugi univerzum, znatno skuplji u odrzavanju, znatno komplikovaniji i kompleksniji, ne bi imali ni gde da ga stavimo, morali bi u JATov hangar.
Ako nam je potreban mocan visenamensi borbeni avion poput npr Su35 a i to je prevelik zalogaj(mrcina) ,ali nuzno zlo, onda nije potreban i komplikovan bombarder namenjen za duboke prodore itd.
U Su 34 piloti sede kao u putnickom avionu jedan do drugog, to je vise takticki bombarder nego bilo sta drugo.
Vojska, cini se, hoce jedan aparat za sve uloge,2 do 3 eskadrile po 12 ili14 aviona, visenamenskih,primarno jednoseda kojom bi bile naoruzane i jedinice sa orlovima i jedinice sa migovima.
A jos manje razumem ljude koji pominju Su 24 ili Su 30 koji je usiljeno resenje.
Potreban je manji brz pokretan visenamenski avion.
Izbor se svodi verovatno na 2:
-Rafal
-Mig 35 od kog izgleda nema nista(da ima AESA i elektroniku na nivou rafala ili su 35, motore sa promenljivim vektorom potiska,bio bi savrsenstvo, ovako…nista)
Ko zna sta ce biti, samo da nije Gripen

T

Free Srbija nece kupovati dva razlicita tipa VBA .. Kako mozete to i napisati ovde?

S

Gladius,

Fullback mi je omiljen avion i stvarno jeste ekvivalentan Audiju RS6 u smislu sta sve moze da se uradi sa jednim zmajem ali ne bi bio iznenadjen ako je on jos i najskuplji po satu naleta u Flanker porodici

M

@TT
Zasto ne dva razlicita? Jeftinije i prakticnije je uzeti jednu eskadrilu recimo Rafal, Su-75 ili MiG-35 od 12-14 komada, a drugu eskadrilu manji skolsko-borbeni avion da zameni Orla i Galeba G-4. U varijanti nabavke iz Rusije to bi bio Jak-130, ali taj skolsko borbeni avion moze da bude i zapadni ili kineski.

F

“TT“
Том логиком ако размишљаш можеш поставити питање,зашто смо набавили кинески пво,руски пво и француске радаре,или руске и ербас хеликоптере…
Ако причамо о компатибилности и свему осталом.

S

@Free
Sve mi ima smisla, osim kineskog PVO koji je na tehnoloskom nivou pocetka 90ih.

M

@Srbofil
Ipak postoji mala nada da je FK3 samo trik, i da se ipak pazari S ili Buk.

A sta mislis zasto Srbija nije kupila PVO sistem srednjeg/velikog dometa od Rusa, nego navodno FK3?

Y

@NN
MIG 35 ima sve – i AESA radar i motor sa vektorisanim potiskom – ali ga Rusija neće izvoziti u takvoj konfiguraciji jer „MIG prosto nema kapaciteta za masovnu proizvodnju ovog modela“ (tako kažu Rusi), a nezvanično se čuje da ni održavanje tog motora sa vektorisanim potiskom nije nimalo jeftino – naprotiv…
Avion je kompletiran, ali neće zameniti ni postojeće Migove 29 – kao što je prvobitno najavljivano – već će biti naručivane „male serije koliko da se održi proizvodnja“.
Verovatnije je to da Rusija želi da izvuče maxumum iz prodaje modela SU-35 koji može isto što i MIG 35 – ali i nešto više i dalje…
Taj može da se štanca za izvoz u količinama koje se potraže, a od Migova za izvoz samo varijanta MIG 29 M/M2…
Za taj model MiG ima potrebne kapacitete za masovnu proizvodnju…
Biznis, protok kapitala.
Procenjuje se da bi MIG 35 značajno smanjio narudžbine SU 35 – koji Rusiji je objektivno potrebniji…
Ima tu verovatno još nečega – pa se krenulo u novi projekat SU 75.
Mene je najava MiG 35 pre 10-ak i više godina i zainteresovala za avijaciju uopšte – pa me dovukla i na ovaj portal, ali nema ništa od toga, bar ne za izvoz, čak uprkos nekadašnjim najavama da će Srbiji biti ponuđen po istoj ceni kao za Rusiju.
MiG 29/35 je meni najlepše avionče, ali, „sve prave ljubavi su tužne“…

S

@Milos77
Dampingovana cena i nista drugo.

a

@NN

Ja glasam za novo proizvedene Rafale F4R (Dobija i F22 redovno u simulacijama), ili ako se ide na nesto istocno za Su57 (ne Su 75).

F35 kao treca opcija, no iskreno radije ne.

N

@Yoda
Pa to i kazem, bio bi savrsenstvo.
A koliko znam oni jos nisu razvili taj motor za mig 35,mada sam cuo negde i da ce biti ponudjeno za izvoz upravo sa promenljivim vektorom potiska i AESA.
Taj AESA, nzm je li ikada radio, da li ga je iko nabavio ili je to samo na papiru i modelu.Isto i taj motor, za sada samo price. Takodje su navodno troskovi odrzavanja slicni Su35.
U sustini, novac je u pitanju, tj nedostatak istog. Moraju resusre da preusmere u Su 57 koji izgleda kasni i ide sporo sa ton serijskom i u Su 75.
Ali eto zbog takve politike i razmisljanja sada ce Srbija mozda biti prinudjena na zapadnu tehniku.
@altec
I ja sam za Su57 ali budimo realni, ni Rusi ga jos nisu poceli serijski,ide sporo i ima problema ocigledno a sve zemlje NATO ce da nadmase Rusiju po broju aparata 5te generacije, to je vec, rekao bih ozbiljan problem. Pitanje je da li bi ga i prodali nama i po kojoj ceni

S

@Gladius
Ma ja bih umesto ovog talesa kupio jedno dva avaksa,

B

Srbofil
FK3 nikako nije na nivou 90 godina, vec mnogo, mnogo modernije. Tango six je vec pisao o tome. A radari na FK3 su zadnja generacija, koja prati i sporoletece i lebdece ciljeve.

Y

@NN
Napravili su i radar i motor – te komponente nisu ispunile specifikacije na indijskom tenderu sada već davne 2007. – a od tada na svakih 3-4 godine na MAKS-u i sl. predstavljaju novije, manje a jače radare za njega.
Neće da isporučuju Žuk-A i sl. za izvoz u Migu – max. varijanta je Žuk-M – kao za MIG 29 SMT – na takav intervju nekog visokopozicioniranog Rusa sam svojevremeno naleteo.
Taj Žuk-AE (izvozna varijanta) je valjda mnogo naprednija, možda se može naručiti posebno, pa i kao kontejner za dronove, ali na Migovima za izvoz – ne…
Neko iz profi ekipe, kojih ima ovde, sigurno je detaljnije upućen koliko u celoj ovoj priči ima istine.
Ne trebaju im više tzv. frontovski lovci…

S

@Boban
Pa upravo u toj analizi vam je jasno izneseno da je FK-3 tehnoloski ispred S-300PS, ali iza PMU zbog TVM navodjenja, dometa i drugih stvari, a setite se da je PMU-1 izasao davne 1993. dok PMU-2 1997. godine. Pa vi sad vidite gde je tu FK-3.

Ž

Srbofil

Да будемо мало реални, FK-3 ипак није пандан С-300, већ је то FD-2000 односно HQ-9.

S

@Živojin Banković
Mislio sam najvise na stepen tehnoloskog razvoja, pre svega na navodjenje i otpornost na ometanje, a tu mi FK-3(a moguce da gresim dusu) ne uliva ni malo poverenja. Tako da ostajem pri svom stavu da je to manje-vise nivo 90ih(uz eventualno moderne DSP sklopove).

V

Mislim da donošenje stavova i zaključaka na osnovu polu informacija koje su dostupne na internetu pa još i da se o njima ovde raspravljamo ne vodi nigde. Puno toga znam, na žalost ne smem o tome da pričam, ali kada se polako bude otkrivalo, svi će biti pozitivno iznenađeni.

B

Sjajno.jos da su uzeli gm60,bilo bi perfektno.a I ovako puna kapa.nego zna li se Cena ovih Sistema.

Odgovori
С

Па, за Мистрале је отишао аеродром,…видећемо шта ће се предати на коришћење за ово.

L

Зна, имаш на интернету :) Јуче сам продао ауто и одмах сам свим комшијама рекао за колико тачно. Сад сам транспарентан

B

GM60 bi bio logičan izbor za zamenu Žirafa koje su prevaziđene.

A

Francuzima na Le Burže sleteli američki „nevidljivi“ – prošli im kroz ceo sistem PVO. Sramota !
Kako će francuska tehnika da reaguje na francuske ometače ?
Bombardovali nas žabari da pomognu muslimanijacima u Bosni i šipcima na Kosove.
Orah iz ruke da im ne uzmemo !

Odgovori
H

„Nevidljivi“ mislite F117A? Pa njih Neva skidala po Srbiji

r

Baš to sam i pomislio, za preptpostaviti je da su ostavili skrivene funkcije koje se mogu aktivirati u slučaju potrebe. Nisam siguran da mi imamo ni tehnologiju ni ljude koji bi sagledali sva tehnička i softverska setovanja u dubini sistema.

N

Mozda stari radari nece biti izbaceni iz upotrebe, a mozda nasi u nekom trenutku kupe i nebo-m radar uz ove GM.

P

Američki radari radili odlično svo vreme bombardovanja. Niko ne razvija ometače za svoje radare već pretpostavljenog protivnika.

M

Nebo-M nije jedan radar nego sistem vise razlicitih ozbiljnih radara koi pokrivaju razlicite frekvencije i procesuju sve te ifoprmacije kako bi se stvorila najbolja moguca 3D slika svih vrsta objekata u vazduhu. Zato i jeste najbolje resenje protiv STEALTH aviona i raketa.
To je ozbiljan i kompletean „area-denial“ radarski sistem i ne dolazi u paketu ni sa kojim PVO nego se narucuje po trazenoj konfiguraciji.

N

@Aleksandar
Rusima ’89 sleteo na Crvrni Trg dvokrilac pored najmoćnije PVO na svetu, pored svakog radara u zapadnom vojnom okrugu. Na kraju je ministar odbrane smenjem po hitnom postupku. Tako da nije sramota ako ti najnevidljivi avion proleti preko VaP.

N

Kazem da bi nebo m dobro doslo nasem sistemu VOJIN, za nesto tako je i dizajniran.

д

Rusima ’89 sleteo na Crvrni Trg dvokrilac pored najmoćnije PVO na svetu не русима него совјетима.

D

Neka priča ko šta hoće, postepeno se i planski, rekao bih, gradi jedno moderno i snažno RV i PVO srednje veličine, drago mi je da se ni jedan segment ne zapostavlja, a kruna svega trebalo bi da bude izbor novog aviona.

Očekujemo tekst o karakteristikama ovih radara.

Pozdrav.

Odgovori
i

Lepo, lepo. Svasta se ovoj vlasti moze zameriti, ali sto se nabavki za vojsku tice, sto se kaze-najbolje u novijoj istoriji. Salu na stranu, lepa nabavka. Svaki dan nesto novo saznamo. Pitanje za strucnjake- da li i kada mozemo da vratimo one radare na Kopaonik i postoji li alternativa ako ne?

Odgovori
A

Odlicna vest.Sve pohvale portalu na svezim informacijama.

Odgovori
L

Pa kako to kad nismo u Nato I EU? 😂

Odgovori
m

@Sovereign
Гас по 270 евра/1000м3 и Талесови радари. Сјутра ако Бог да, Бук 3.0 или С 400 са Миг35 двије ескадриле и пуна капа. То је политика а не главачке у издувну цијев нестајуће империје… Браво Србијо!

Ti si baš optimista. Mislim da Vučić još nikad nije izgovorio „FK-3″a svi očekujemo da dođe,a gde je tu onds S-400 o kojem svi maštamo i čekamo ga ko ozeblo sunce.
BUK je sistem srednjeg dometa i ako smo već naručili FK-3 mislim da od njega nema ništa.S druge strane nedavno posle sastanka u Sočiju Vučić je najavio nešto veliko od Rusa ali dosta uvijeno pa nam je zagolicao maštu da li je u pitanju toliko isčekivani S-400,ali kao što rekoh s obzirom da još nije bar koliko se ja sećam otvoreno u kameru izgovorio da nam stiže FK-3 strepim da nam S-400 ne ostane samo mašta.

Odgovori
N

Buk je trupna PVO, FK3 je teritorijalna, dakle ima potrebe za bukom

P

Šta ima neko da izjavljuje za FK-3 kad se po papirima vidi da su uzeti. Samo trebalo vreme da se naprave i dopreme, ne čuči to u magacinu.

M

>> Vučić je najavio nešto veliko od Rusa ali dosta uvijeno pa nam je zagolicao maštu

Doticni „golica mastu“ raznih svakodnevno, bar 3 puta…

m

@ Miladojka Youneed kad sad nisam umro

m

mala digresija cena gasa je za 1MWh , a ne za m3. proveri informaciju jos jednom

G

Sta mislite da li je su 34 resenje za LBA,jeste velik avion ali 4 5 komada bi bila dovoljna da zamene svi 12 orlova,jedino logistika je pb

Odgovori
V

Progres rakete burazeru koji su34

a

Bolje odmah par komada TU22 ili jos bolje TU 160 ;) Nek’ crknu zlobnici…

А

@Gladius

Уопште није решење. Су-34 је за нас де факто стратешки бомбардер. Постоје два правца директне замене наше ЛБА:
1. друга ескадрила ВнБА уз прву која мења Мигове
2. напредни школско-борбени авион тима М-346 и ФА-.

M

Odlična vest!! Nadao sam se toplo da će se to desiti jer je nedavno bilo nagovestaja na tu temu. Zvučalo je malo previse dobro za išta u bliskoj buducnosti, ali eto!
Još jedan odličan potez sa Francuzima!

Odgovori
p

odlična vest odlični radari,

Odgovori
a

Ovo je jedna izuzetno pozitivna vest za PVO jedinice VS !

Zaista sam vrlo pozitivno iznenadjen. Radi se o vrhunskim 3D AESA radarima najnovije generacije koji ce enormno podici standard nase PVO.

Mimo GM200 i GM400, bilo bi pozeljno zameniti stare radare tipa „Giraffe“ sa novim GM60 radarima.

Da li se zna o kojoj se kolicini porucenih radara oba tipa radi?

Odgovori
D

Ja tu nešto ne razumem (može li mi neko od eksperta objasniti). Hrvati su prije 20 godina kupili Radarski sustav FPS-117 koji ima veći domet od GM 200 i GM 400. Znači 20 godina kasnije se kupuje sistem koji je lošiji od Hrvatske dotrajane opreme?

Odgovori
M

E jbg ako ti to gledaš samo po dometu… Pa sovjetski P-14 iz 1959. godine ima domet od 400km, pa bi sad neko rekao da je bolji od ovih…

a

Domet je relativna stvar i na osnovu cega se racuna. Nije to bas ko ce da pljune dalje…

R

Hrvatska je veće površine od Srbije pa loj trebaju moćniji radari.

B

Ne.
To je jedno glupo promisljanje.

Topografija HR je takva da mi svoje, ne tako visike planine, koje stvaraju radarske sjene gledamo s 2 strane.

Topografija Srbije je takva da gleda s jedne strane.
Ovo je super radar koji zatvara te sjene

a

Ko misli da je AN/FPS-117 bolji radar od GM400 je promasio i temu i clanak i sajt i bolje da se bavi prodajom pljeskavica na lokalnoj pijaci. :)

S

@Dal
Ne, nikako. AN/FPS-117 su odlicni radari, ali GM su mnogo moderniji. Imaju elektronsko usmerenje snopa u elevaciji i azimutu, dok AN samo u elevaciji, kao neki hibrid izmeju PESA i AESA tehnologije, Pride GM400 alfa(poslednja gen.) ima domet preko 500km.

Takodje radi se o drugacijem frek. opsegu i sama sirina opsega je veca kod GM kao i rezolucija. Tu je i mana sto AN/FPS kada radi u modu maksimalnog dometa, osvezenje mu je jako sporo, te u glavnom da bi dobio potpuno pokrice radi u modu skracenog dometa.

Sve u svemu AN/FPS su vrhunski radari, rade posao i ne trebaju se menjati jos dugo godina, ali Ground Master je generaciju ispred po svemu, prosto modernija tehnologija.

@Ranko
Ako vec hoces da provociras, makar se informisi kako treba majku mu.

T

Srbofil
As far as I know, the FPS-117 offers an advanced pencil beam, which is more suited for a proper radar coverage than a stacked beam one.

д

Renko
Hrvatska je veće površine od Srbije pa loj trebaju moćniji radari. шта вас је спопало ово трабуњање о површини, по вашој математици САД су веће од русије јер излазе на два океана и бок те пита колиоко су економско интересно подручје дефинисали. Када се гледе површина гледа се копнена територија а по томе је Србија дупло већа 127000km2 , a Хрватска 56500 km2 од чега је 10000km2 девастирано и ненасељено.

P

@дане Netko nije završio osnovnu školu….

F

Tvrdnja naprosto nije tačna. Svaki domet radara od preko 400-450 km šarena laža – domet zemaljskih radara je oganičen radarskim horizontom – oko 400 km, može i više ako avion leti na veoma velikoj visini 20-25 km, a to se jako retko dešava. Naravno, ako je radar na visokom planinskom vrhu, domet je veći. Za sve što ne radi u CW modu, nego u impulsnom, domet zavisi i od snage radara i od refleksivnosti detektovano objekta – kod CW, domet je praktično uslovljeno jedino sposobnošću prijemnika da detektuje vema slab signal u “moru” šumova”, a to zavisi od milion faktora. Sve ovo za X band, što je talasna dužina veća, veći je i domet radara, jer se fotoni (EM zračenje) tada ponašaju više kao talasi, i prate zakrivljenost Zemlje, “putujući” talasovod površina-hevisajdov sloj jonosfere.
Dakle, domet osmatračkih radara je oko 450km, ostalo su idealni uslovi i teoretski domet – odlično za reklamu, pa ko veruje…
Glavno je da radar može veoma lako da se umreži, i da može da radi u prisustvu krajnje ozbiljnog elektronskog ometanja – da ne bude po sto lažnih odraza na jedan pravi avion…
GM200 je odličan izbor jer je u stanju da otkrije i prati i artiljerijske projektile, rakete, pa i minobacačke mine.
I još nešto – baš svakom treba bar jedna baterija terminalne PVO – da ne budu samo mete za isprobavanje antiradarskih raketa – skupo, ali jeftinije nego predaja vazdušnog prostora neprijatelju, da pustoši avionima i dronovima kako god želi…
I već treba razmisliti o mogućnosti korišćenja GM-200 kao (dodatnog) osmatračkog radara za baterije FK-3 i Pancir-S1 i S-1M.
A ako bi mogla da se iskoristi tehnologija sa GM-200 za pravljenje nove, AESA Žirafe, kraja nam ne bi bilo – eto nama upotrebljivog domaćeg radara za Pasars, i nadajmo se, koji ozbiljniji domaći sistem PVO kratkog do srednjeg dometa, da upotpuni Pancire, buduće Bukove, FK-3 i budući sistem PVO velikog dometa…
Još da se umreže sa Nebo-1M i Rezonans-NE radarima, pa da vidimo operaciju – Clear Skies or Parachute ;)

T

Jel ovo nagrada za metro(rade ga bese francuzi bez tendera vec po licnom nahodjenju spasioca od feketica&sina sunca).

Odgovori
д

ајде објасни ту награду.

R

Mislim da bi i Hrvatska mogla pazariti nekoliko kompleta Talesa, ovih dalekoga dosega, s obzirom na to da mora imati kontrolu nad površinom koja je za trećinu veća od Srbije.

Odgovori
Z

@Renko

Mislim da Thales ima u ponudi radar dometa 1000km.
Cijena ?
Paprena !!!
Navodno 96 mil Eura

д

И када приметите нешто на радару шта онада да радите , боље да не видите него да дижете 21 или шаљете бродовље украдено од ЈНА.

M

Hrvatska je odavno riješila svoje radare. Vidi se skoro sve do Rumunjske.

B

I dalje….puno dalje.

Z

Nisam struc Jak za avione, ali verujem da je iz or na rafalu gotova stvar, jer francuzi grade metro, cinimise.

Odgovori
B

Uzmi nekoliko cinjenica u obzir:
1. Srbija nije dio NATO saveza! Samim time pregovori oko kupovine su daleko tezi.
2. Srbija koristi Migove i ako ne postoji bas valjan razlog za drastican prijelaz na zapadnu tehniku, nikako se ne isplati prelaziti.
3. Zapadni zrakoplovi su daleko skuplji.
4. Kako bi Rusi gledali na prelazak sa Migova na zapadni tip aviona?
5. Najvaznije, sto predviđa plan razvoja i opremanja?
6. Moze li si Srbija priustiti takvo sto?
7. Sto nam donosi kupnja određenih aviona kada je u pitanju domen odnosa između dvije zemlje?
Ima tu jos nekoliko pitanja, no ova su najznacajnija. A odgovor za njih, dati će Velike usne.

Y

@Beduin
Usnija je, čini mi se, već dala odgovor…
Nešto u stilu – ako neće Rusi, obučavaćemo pilote u nekoj drugoj prijateljskoj zemlji – pa posetili Dasoov štand…
Izgleda da su Rusi ti koji su nezainteresovani, a nama prvi Mig izlazi iz resursa za 5 godina…
Ovde se dugo pravila atmosfera sa obe strane da su remonti kupovina vremena da se održi vazduhoplovstvo i obuče piloti kako bi se glatko prešlo na Mig 35, koji je najavljivan kao sasvim uporediva alternativa novom Rafalu, Gripenu, Super Hornetu i F-16, ali Rusi neće isporučivati za izvoz ništa preko MIG 29M, a ti je ipak klasa ispod od najavljivanog.
Navodno i naprasno – fabrika nema kapaciteta za masovnu proizvodnju MIG 35 (kompletiran je i sa Aesa radarom i vektorisanim potiskom), ali ima za noviju 29-ku… Ni njihove postojeće Migove neće menjati 35-ice, nego Suhoji, a naručivaće samo male serije Mig 35 koliko da održe proitvidnju.

J

Problem sa Mig-35 je da ga niko ne koristi, i Rusi su naručili samo neke simbolične količine. To nije dovoljno da bi se nastavio razvoj. Rusi ubrzano rade na modernizaciji sopstenog vazduhoplovstva i jednostavno nemaju resurse da isporuče avione dovoljno brzo.

Realno, opcije za Srbiju su Suhoi, Rafale ili nešto kinesko.

Nije ni Egipat član NATO saveza.

Zapadni avioni jesu skuplji, ali generalno duže traju.

C

Yoda,

Ne bih rekao da su Rusi generalno nezainteresovani već je problem u tome što oni naprosto nemaju u ponudi klasičan VnBA koji bi bio najbolja opcija za zemlje poput Srbije. Su-30 je za naše uslove overkill koji izbija u prvi plan jedino ukoliko nabavka Rafala politički propadne ili se ispostavi da nema para.

Rusi su sebi drugačije rešavali VnBA, pre svega u skladu sa svojim potrebama. Su-30 su prodali zemljama čije potrebe su se manje ili više poklopile sa njihovim, pa je bilo rezona da im taj avion bude prva opcija. A bilo je i bizarnih prodaja poput ona četiri koja su otišla u Jermeniju, ta nabavka je u samom vrhu po svojoj besmislenosti.

д

1. Srbija nije dio NATO saveza! вероватно неће ни бити члан.
2. Srbija koristi Migove i ako ne postoji bas valjan razlog za drastican prijelaz na zapadnu tehniku, nikako se ne isplati prelaziti. нема никаква разлог једино да се неком умилимо, то би било у рангу покушаја да поклањања оргилице Мадлен Олбрај 1998. избегнемо неминовно.
3. Zapadni zrakoplovi su daleko skuplji. али нису бољи у истом омјеру.
4. Kako bi Rusi gledali na prelazak sa Migova na zapadni tip aviona? како ви доживљавате русију као помахниталу империју са дементним председником која по целе дане прети некаквим санцијама,
6. Moze li si Srbija priustiti takvo sto? може што не може што непрестано омаловажавате
7. Sto nam donosi kupnja određenih aviona kada je u pitanju domen odnosa između dvije zemlje? Не доноси нам ништа нарочито ако то није сила светског формата.

Y

@Crni
Pisao sam već negde u odgovoru na prethodne komentare – zvanično su Rusi izjavili da Migove za izvoz neće isporučivati sa Žuk-AE radarima i motorima sa vektorisanim potiskom…
Ako neko želi Migove – može MIG 29 M ili SMT – tj. MiG „35“ u takvoj konfiguraciji…
Možda se predomisle, ali teško obzirom na to da kreću u potpuno novi projekat SU-75 – pored gomile postojećih modernizacija i sl.
Pozicija tzv. frontovskog lovca im je izgleda nepotrebna u budućnosti i ne žele da njime zauzimaju već isijane proizvodne linije onoga što im treba.
To je ono što sam ja pročitao na nekom stranom portalu – da Rusi prosto ne žele da izvoze MiG 35, ali ne žele ni da zatvore projekat već ga održavaju u malim narudžbinama.
Čak i da krenu da ga izvoze u ful opremi sa svim karakteristikama kao što se predstavlja i na opšte zadovoljstvo kupaca – upitno je treba li uopšte naručivati aparat koji nema perspektivu ni u zemlji porekla…

M

Beduin je u pravu i lepo je (sazeto) izlistao o cemu se radi. Ta cela prica o Rafale i Srbiji koja se ovde u zadnje vreme ispreda je prosto isforsirana bajka, valjda nastala pod utiscima hrvatske nabavke. Ja sam prvi za zapadnu tehniku, ali realno… zaista bi cenio da se novac i energija ne razbacuju.

t

a sto se svi toliko pale na S-400?? to je totalni overkill za zemlju poput Srbije.
Ako vec zelite imati rusku teritorijalnu PVO zar nije bolje imati S-350E?

Onda sto se tice novog zrakoplova, ako se vec ide na Rafale, vjerovatno FR4 kad ih odlucite nabaviti, zar nebi bilo bolje pocekati i uzeti sustav koji bi se mogao povezati s avionom? Francuski Spyder?

Odgovori
a

@tangoseven Zato sto je sistem S400 daleko bolji i mocniji i samim tim daleko veci faktor odvracanja naspram pauka..

No nemamo mi ni novca ni potrebu za tako necim.

Ja bi bio presrecan kada bi uzeli koji divizion BUK-a M3 iskreno.

V

Svakako, ako se uzima GM400 onda će to biti verzija ALFA. I da ne bi bilo neke zabine, domet koji se ovde pominje od preko 500km je instrumentalni, odnosno, to je matematički proračunat domet na osnovu parametara i nemoguće ga je dostici u realnoj situaciji. Realno je da to bude oko 450km. Ovaj radar nije AESA već PESA kao i svi osmatrački radari u ovoj klasi. Bilo bi dobro ako se razmatrala mogućnost rada sa vozila, pošto je ovo u osnovi stacionarni radar, a naša iskustva su takva da je brz manecar pokretom ključan u eventualnim ratnim uslovima. I još jedna važna stvar je da je ovo bezposadni radar predviđen za 24č rada kojim se upravlja daljinski iz nekog Operativnog centra. za naše potrebe bi bilo dovoljno do 4 ovakva radara na dominantnim tačkama u svakom delu zemlje kako bi se pokrila celokupna teritorija i prilazi njoj. Uz remont/modernizaciju TPS-70 i njihovo postavljanje na pokrvanju rupa, radarska mreža bi bila potpuna.
GM 200 može biti interesantan kako za pokrivanje rupa tako i kao novi divizioni radar kao zamena za P-15 a zbog obaveze da izadjemo iz frekfentrnog opsega koji rezervisan za digitalnu televiziju. Interesantno za ovaj radar je da ima C-RAM mod, jedna potpuno nova sposobnost za našu Vojsku, ako se odlučimo za njega.
Ono što je ovde promaklo piscu ovog članka je da je kompanijia Thales pre neko vreme potpisala ugovor o saradnj sa Danskom kompanijom Weibel oko zajednočkor zarvoja SHORAD radara. Neki radari iz ove game bi mogli biti zanimljivi za nas kao zamena za žirafu. Ali videćemo, vreme će pokazati šta je pazareno…

Odgovori
V

Sve lepo piše da ljudi žele da pročitaju: „GM 400 is a fully digital active electronically scanned array long-range air defense 3D radar“. Znači AESA a ne PESA. S-band, 3D AESA Radar. Maksimalni domet 515km ali realno može da izvuče 450km za avion. Potrebna su nam bar dva GM 400.
Što se tiče aviona mi nismo deo NATO i ne možemo da dobijemo vrhunsko oružje. Tu mislim na rakate( Meteor) i EDS kontejnere. Nema šanse da nam prodaju EDS Spectar uz Rafal. Rafal bi nas ekonomski ukopao nije realno. Za tri Rafala možeš da kupiš S-400 ili tri BUK-M3 Viking. Ako nemamo za S-400 kako imamo za Rafal???

Ž

VOJIN

Да ли су радари фамилије XENTA већ у оперативној употреби?

И да ли је можда GM60 добро решење за замену Жирафе…..

Ž

Vickasti

Можда то пише на неким сајтовима, али не и код произвођача.

J

U specifikacijama na sajtu proizvođača, pominju Active Tracking (TBM)
https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/document/2021-11/Datasheet%20GM400-Alpha_Rfinal_0.pdf

Isporučuju ga u dve verzije, mobilnoj i stacionarnoj.
https://www.youtube.com/watch?v=c_jfRo7vNOU

V

Weibel prevashodno proizvodi radare za praćenje balističkih putanja projektila i tamo su našli najveću primenu. Xenta radara ima u operativnoj upotrebi ali nakon ugovora izmedju Thalesa i njih još uvek se u javnost nije izaslo sa konkretnim zajednickim proizvodimo. Karakteristika tih radara je da su sa kontinualnim zračenjem sto ima svojih prednosti kada je ova namena koja nama treba.
Sa druge strane, GM60 je impulsni radar kao i ova dva veća, a zanimljivo je da sva tri radara iz te serije koristite iste primopredaje module, sto u mnogome olakšava održavanje, obuku pa i celu logistiku.

M
V

Ovde stoji da je GM200 AESA, i on jeste. GM400 nije full AESA. Negde se to u literaturu pominje kao kvazi AESA ali je to suštinski PESA jer tu svoju mogućnost upravljanja snopom koristi iskljucivo za merenje visine a i ti je to vrlo ograničeno. Sa druge strane dobit je na dometu, veličini rezolucije ćelije….

M

„Elektronsko“ pravljanje snopom (superpozicijom manjih snopova razlicitih faza) je karakteristika kako PESA tako i AESA tehnologije. Po ovome sto sam procitao GM400 ima resenje izmedju mehanickog usmeravanja i elektronskog, dakle hibrid tih tehnologija.

V

Mislim da ova dilema oko toga šta je AESA, šta PESA a šta nešto između, zaslužuje posebna članak. Ako budem imao vremena i ako mi urednik dozvoli da se objavi, možda ga i sam napišem.
Upravljanje snopom postoji i na mnogo starijim generacijama radara sa FAR. Na radarima koji imaju agilni predajnik, promenom frekfencije se dobija „skretanje“ snopa i promena tzv ugla skvinta pa se i to moženazvati nekim AESA a nije ni blizu. Pod potpuni AESA radarom se podrazumeva mogućnost da se određenom broju primopredajnika može dodeliti cilj koji će nezavisno pratitit u odnosu na ostale. i tako do određenog broja ciljeva. To je karakteristika svih novijih radara koji se koriste za potrebe sistema PVO, avionskih radara i td. Osmatrački radari nemaju tu potrebu jer oni ne prate svaki cilj posebno već stvaraju celokupnu sliku u VaP. Eventualno se koristi mogućnost prilikom merenja visine cilja.
Ovo je dosta uprošćeno, ali kao što sam rekao, ovo zahteva poseban članak.
p.s. Na jednom od prethodnih članaka je pisalo, recimo, da Pancir ima PESA radar, a upravo Pancir ima pravi AESA radar, kako bi inače pratio više ciljeva i nezavsno dejstvovao po njima….

S

@VOJIN
„Na jednom od prethodnih članaka je pisalo, recimo, da Pancir ima PESA radar, a upravo Pancir ima pravi AESA radar, kako bi inače pratio više ciljeva i nezavsno dejstvovao po njima….“

Na vise nacina, TDM na primer, kodovanjem signala mozes „podeliti“ mete, u koliko radar poseduje dovoljno kapaciteta digitalne obrade signala, to sve ide glatko, ne treba ti cak ni PESA antena za to.

Razlika izmedju PESA i AESA vam je bukvalno u imenu. Pasivni primopredajnici nemaju diskretno pojacavanje, dok aktivni imaju, zato se i zovu „aktivni“, nus proizvod toga je veci kapacitet pracenja meta, ali ne mora da znaci, poenta je da glavni senzor nema jedanu kriticnu komponentu(recimo neki TWT modul) nego desetine istih, takodje primenom tih resenja dobija se manji unutrasnji sum, samim tim nizi je rezolucioni limit itd.

Sve u svemu, trenutni Pancir jeste PESA, ali doci ce AESA vrlo brzo.

M

>> Razlika izmedju PESA i AESA vam je bukvalno u imenu

Srbofile, molim vas nemojte trcati pred rudu, covek ce napisati clanak u kome ce nam razjasniti nedoumice u vezi sa sta je PESA a sta AESA…

V

Ovo je toliko netačno da ne vredi ni pokušavati nešto reci da bi se pojasnilo…. Svaki radar, pa i GM400 imaju pojedinačne predajne module i svaki radi za sebe pa opet je PESA, to nema nikakve veze…
Pancir ima full AESA radar.

T

Gm400 is a stacked beam technology? In this case I would guess the TPS-77 has a slightly advantage over it.

Odgovori
D

VOJIN je iznad napisao da bi za nase potrebe bilo dovoljno 4 GM400.
Koliko bi nam otprilile, neki minimum minimuma, trebalo GM200?

Odgovori
V

4 do 6 kom

D

Hvala.

S

Odlicna kupovina. Nadam se da je samo u dovoljnom broju..recimo 4 po tipu.

Odgovori
V

Nikako mi se ne svidja sto ovo nabavljamo od francuza, u kriznim situacijama su se pokazali kao nepouzdani dobavljaci, recimo setimo se samo sta su uradili argentincima tokom folandskog rata?

Odgovori
V

Nisam ni znao da Srbija nema „poštene“ radare. hmm

Odgovori
F

Ako bas mislis da nema, onda nas sve ovde prosvetli kako se onaj F-117 blagoizvoleo naci u Beogradskom Muzeju Vazduhoplovstva u ‘nako predivnom stanju – spreman za smotru, samo tako ;)

For your information, ima se i land-based AESA radar, verovali ili ne… Taj ce morati da se upari sa bitno ozbiljnijom PVO baterijom, makar kao osmatracki, da bi mogao da dovodi do ocajanja komentatore druge strane, i da natera samozvane „analiticare“ da prevazidju svakog ozbiljnog Sci-Fi pisca u izmisljanju „objasnjenja“ kako je neka sacica zalutalih Eurofighter-a uspela da se bas sva, skroz na skroz ceono isudara sa kojekekvim raketama (Srbi, ko Srbi, postenih raketa i nemaju) lansiranim u zavidnom broju sa fine daljine iz kojekakvog Ruskog SAM-ko-ce-ga-znati-koji, ili FT-2000 (aka FK-3 Mod 南斯拉夫) – sta da se radi, sto se tice nase drage 中国 Srbija je imala tu cast da zadrzi trademark „Yugoslavia“ – drz’ se nova puta i stara prijatelja i da se zna, ja to samo o mogucem scenariju velikih manevara „EU Unity / Evropsko Prolece 2035-50) godina tek ima da se utvrdi, i propisno zapamti, a inace scenario je prost, naime, po ovom scenariju zlikovci sa tamne strane meseca, dva krupna a nezgrapna, pojacani lokalnom, po zlu EUropi poznatom zlom primerku antisocial & renegade anti EU-shared-values territory-a, aka „We shoulda’ve done with ’em back in 1999, I told ya“, aka 南斯拉夫, Doing Business As „югозапад“, po okolici poznatim zloduhom zvanim Srbija, i jos po kojom renegade-state, tu i tamo, nicim izazvani agresiraju nevinasce EU koju Good ole’ US of A zaboravise i napustise, pa se sama nosi sa agresijom – fin scenario za Dead Serious War Games, zar ne?

N

Ponovo !
Cena radara i garantni rok NISU RELATIVNA STVAR.

Odgovori
F

U odnosu na efikasnost, tj maksimalni prakticni domet – detekciju lovackog aviona u uslovima EW/EC/ECC, sa ili bez stealth karakteristika, kao i mogusnost detekcije i narocito trackinga krstarecih raketa, drone swarm-ova ili mase balistickih raketa kratkog/srednjeg dometa, ne zaboraviti ni niskoletece/lebdece helikoptere, sve ostalo, a cena narocito ide u drugi plan.
Sto se tice odrzavanja, ko nece da odrzava svoj radar, izrdrzavace bombardovanje dok drugoj strani ne dosadi, dakle, stvar je kristalno jasna…

Uzeti u obzir i to da Srbija ima jako malu dubinu teritorije, dakle, nuzno je pratiti desavanja u vazdusnom prostoru iznad teritorija/akvatorija okolnih zemalja, jer je za slucaj za koji se radari kupuju jako bitno da se protivnik otkrije na sto vecoj daljini, a da se u slucaju lokalnog sukoba otkrije svako poletanje, pre nego sto se protivnicka avijacija kriticno priblizi nasim granicama – ko je malo bolje pogledao izvestaje sa Partnera 2021, mogao je da vidi da se i cak i u Srbiji radi na (izgleda) assisted glide bombama dometa od 120 do 150 km, s obzirom na domet, kao i odnos ukupna masa/masa bojeve glave, Kosava-3 u obe prikazane verzije je pre (rocket) assisted glide bomb nego pravcata krstareca raketa sa lansiranjem iz vazduha… Dakle, vremena kad je neko morao da udje u tvoj vazdusni prostor da bi te napao polako odlaze u istoriju, kao i mnogo toga pre, sto JNA nikako nije mogla da zapazi, a sto je VJ/VS morala kao ponavljac da debelo nauci 1999, i naravno, da ovoga puta bude spremna da debelo uzvraca istom merom, po celoj teritoriji protivnika, ograniciti se samo na obaranje protivnickih projektila pre prilici Don Kihotu, i previse smo se mi Srbi borili sa vetrenjacama…
A ako se ne moze avijacijom, ima i (samo)navodjenih projektila, ne moraju bas i Huti da budu bolji od nas ;) Ko se jos seca one jedne krstarede rakte koja je jednim udarcem zaustavila 10% Svetske proizvodnje nafte? Da li je Crown Prince Pustinjske Kraljevine i tada bio tako samouveren?

F

Zato se nakupuje dovoljno rezervnih delova na vreme, i ovlada proizvodnjom bar onih koji najčešće otkazuju.
Takođe, u slučaju kupovine Rafala, mora odmah da se krene sa integracijom domaćih projektila, raketa i bombi na Rafale, i ozbiljnih Ruskih raketa V-V : R-77M, R-74M, možda i R-37M, a i napravi se procena – dok je ganc nov – mogućnosti remotorizacije Rafala motorima iz AL-41F porodice, pa ako počnu problemi oko održavanja, ići i na alternativne komponente – teško, ali ne i nemoguće.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: U Rusiji poleteo još jedan završeni strategijski bombarder Tu-160, prvi modernizovani Tu-160M

Pavlović Dušan Ипак је Русија добила 8 авиона, Украјина је 10 уништила, а један је предат музеју.

18. Jan 2022.Pogledaj

Nemanja na: Pakistan bi mogao biti prvi strani korisnik kineskog borbenog aviona J-10

@Aleksa Orao je najslicniji sa Q-5 sto se tice kineskih aviona, ali konverzijom dvoseda na 2.0 standard ce biti slicnij JH-7.

18. Jan 2022.Pogledaj

Pavlović Dušan na: U Rusiji poleteo još jedan završeni strategijski bombarder Tu-160, prvi modernizovani Tu-160M

Ustvari 19 komada je ostalo Ukrajini pre nego što su ih 9 vratili Rusiji na ime duga za gas, ostale su pod pritiskom SAD samleli ako se dobro sećam

18. Jan 2022.Pogledaj

Nix na: Vansi: Kroz „Nikolu Teslu“ u poslednja tri meseca 2021. godine putovalo 850.000 putnika, računamo na Er Srbiju

Neverovatno koliko smo imali sreće da završimo posao oko koncesije pre korone...u minut do 12

18. Jan 2022.Pogledaj

Send this to a friend