Češka kompanija OMNIPOL saopštila je 15. februara da je sa Ministarstvom odbrane Vijetnama potpisala ugovor za isporuku 12 školsko-borbenih aviona L-39NG i da će ove letelice, koje proizvodi Aero Vodochody Aerospace biti isporučene u periodu 2023-2024.
Kako je navedeno, osim 12 aviona L-39NG, ugovor obuhvata obuku pilota, instruktora, zemaljskog osoblja i mehaničara, logističku podršku, isporuku rezervnih delova, opreme za obuku na zemlji, specijalne sisteme za opremanje aerodroma. Sve ovo će omogućiti kupcu mogućnost kompletne obuke pilotskog i tehničkog kadra, saopšteno je iz OMNIPOL-a.
Ugovor sa Vijetnamom je prvi veći ugovor za izvoz nove generacije L-39 ‘’Albatros’’ vojnom korisniku. Prethodno je Senegal aprila 2018. za svoje Ratno vazduhoplovstvo naručio 4 aviona L-39NG. Isporuka je zbog pandemije Korona virusa odložena do 2022, prethodno su po dva primerka trebala biti predata 2020. i 2021. godine. Decembra 2019. godine češka firma LOM Praha (u vlasništvu češkog Ministarstva odbrane) u čijem centru za obuku u Pardubicama se odvija obuka čeških vojnih pilota, takođe je naručila 4 primerka sa opcijom za još dva.
L-39NG se nudi i kao nivo modernizacije starijih verzija Albatrosa pa je tako jula 2018. godine na Farnborou, sa američkom kompanijom RSW Aviation potpisan sporazum koji, sem isporuke 12 novoproizvedenih L-39NG podrazumeva i modernizaciju 6 starijih L-39 na nivo L-39CW koji odgovara varijanti L-39NG. Još jedan sporazum potpisan je i sa portugalskom firmom SKYTECH za 10 L-39NG sa opcijom za još 6.
Iako se na osnovu ovih informacija čini da Aero Vodochody Aerospace ima dovoljno narudžbina, sporazumi sa privatnim kompanijama ne predstavljaju ‘’tvrde’’ ugovore već su to samo pisma o namerama. Stoga je ugovor sa Vijetnamom veoma važan i mogao bi biti početak pokretanja ozbiljnije serijske proizvodnje a ujedno i značajna finansijska inekcija kompaniji koja je prethodnih godina imala ekonomskih problema.
Vijetnam već više od 40 godina koristi školsko-borbene avione L-39, prema podacima sa kojima raspolaže SIPRI, tokom 1980. i 1981. iz tadašnje Čehlslovačke su nabavljena 24 L-39C a 2003. godine iz Češke je kupljeno još 10 polovnih primeraka za 6 miliona dolara. Kompanija OMNIPOL iznela je drugačije informacije i navela da je ukupno isporučen 31 avion. Smatra se da se danas u RV Vijetnama nalazi oko 25 Albatrosa koji lete u sastavu 1, 2. i 3. eskadrile 910. avijacijskog puka za obuku ‘’Julius Fučik’’ u vazduhoplovnoj bazi Dong Tac. Novi Albatrosi će se verovatno koristiti za osnovno školovanje pilota na mlaznim avionu dok će prošle godine naručeni ruski dvomotorni Jak-130 služiti za naprednu obuku.
Nova generacija Albatrosa može imati lep izvozni uspeh kod država koje su već koristile starije verzije ovog aviona a britanski Janes naveo je da je cena aviona oko 10 miliona dolara. L-39NG je juna 2020. godine ponuđen Slovačkoj u kojoj je izvršena prezentacija aviona a zvanično je saopšteno da se nudi 8 aviona. Novembra iste godine drugi prototip je bio na proceni u Mađarskoj, iz vazduhoplovne baze Kečkemet su izvršena tri leta sa mađarskim pilotima. Mađarska je 1993. godine dobila od Nemačke na poklon 20 L-39ZO koje je koristila do 2009. godine a između 2007. i 2010. godine je svoje pilote obučavala na iznajmljenom L-159B ALCA.
Video klip sa procene L-39NG u Mađarskoj:
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Bob
G. Bankovicu, po vama kakva je razlika izmedju ovog L39NG i Jak 130, po perfomansama, ceni, ceni sata leta, naoruzanju, kao i isplativosti, ova dva modela. Unapred hvala na odgovoru.
Živojin Banković
Bob
Укратко, авиони нису баш иста категорија јер је Јак-130 двомоторни и знатно је скупљи за коришћење, одржавање и набавку. Истовремено руски авион има већу носивост и за сада боље наоружање.
Што се тиче исплативости то зависи од државе до државе. Шта ко жели и колико новца има. Неке земље имају и једномоторне и двомоторне школско-борбене авионе, неке само једне или друге.
Једномоторни авиони слабијих могућности обично се користе за основно школовање пилота на млазном авиону а двомоторни за напредну обуку. Наравно постоје и једномоторне летелице које могу бити и за напредно школовање.
У сваком случају Јак-130 у многим Ратним ваздухопловствима није заменио Албатроса, није ни у ВКС Русије које још увек трагају за решењем његове замене, јер то увођењем Јака није остварено а управо због знатно већих трошкова експлоатације.
Vesko
Zivojine koliko bi ovaj avion bio po tvom.mislhenju dobra zamjena za G4 i Orao?
Bob
Živojin Banković
Hvala na odgovoru.
Živojin Banković
Vesko
Ако мене питате, нови Албатрос би могао да мења Г-4 али би Орла заменио вишенаменским борбеним авионом.
Vesko
@Živojine a koji bi po vama visenamhenski avion bio zamjena za Orla i da li bi to istovremeno bila i zamjena za Mig 29 pa da onda imamo samo dva tipa aviona?
Živojin Banković
Vesko
Истовремена замена за Орла и МиГ-29.
Beduin
Vesko,
Orao, po meni je nepotreban.
VS uz MI35 i MiG29 ne treba Orla.
Nebo
Po meni je G4 bolji od albatrosa ne vidim zašto bi ga menjali sa njim
Prdar
I ovo čehoslovačko čudo ima da leti do 2050e a naš Super Gašo tavori i vene… Vele nije perspektivan. Taktičko-tehnički prevaziđen. Aerodinamički ograničen i sl.
dr
I ja to godinama pricam.
Aleksa Radojičić
@Prdar
Aero je preživeo tranziciju u kakvom takvom stanju da može danas da razmišlja o razvoju i usavršavanju njihovih aviona. Soko nije preživeo, dok se Utva koprca.
Vesko
Za 10 miliona dolara po avionu ako je tacna informacija u tekstu eto odlicne prilike da se po pristojinoj cijeni zamjeni G4 u RV Srbije.
Nikola
VS ne može da zameni ni M70, a kamoli da kupuje avione, toga ako bude nadajte se na 2-3 komada najviše.
Grga
@Vesko
Teško. Naši traže 2 u 1. Da i Galeba i Orla zameni jedan avion, tj. da ima i trenažnu i borbenu varijantu. Borbena varijanta L 39NG sa 1200 kg tereta je neozbiljna i u poređenju sa Orlom i u poređenju sa konkurentnim aparatima na tržištu.
Aca
Za 10 miliona po avionu,mi cemo da napravimo nov g4 bolji od ovog Albatrosa.Naravno sa bracom Kinezima.
Stojko
@Aca
Hocemo, na papiru, kao i 98% stvari koje mi pravimo. A ako ga ikad sklopimo, ispostavice se da i nije bolji od G-4 ali ga ipak moramo uvesti u upotrebu.
Nebo
Daj te pare Izraelcima i ima od G 4 da naprave zver za Albatrosa
Маре
@Grga
Teшко да ће ико успети да замени Г4 и Орла варијантом 2у1. Пре Орла и МиГ29 а нечим оваквим Г4.
Srbofil
Izvoz Ceske je oko 160 milijardi, oko 40% zaposlenih radi u industriji, BDP im je preko 260 milijardi. Pre nego sto neko krene da poredi nas sa Ceskom, nek ima ove brojke u vidu. Davno je proslo vreme kad ste isli na skijanje tamo sa 100 maraka i bili “bogati”.
Jos jedna zemlja koja koristi Jak-130 nastavlja/uvodi nove jednomotorne skolske avione. Kazem vam ja, sigurno Jak nije ni malo jeftin.
Milos
Zamena za G4 bi bio L-139. L-39 bi bio zamena za G-2
Živojin Banković
Milos
Пандан нашем Г-2 је старији Л-29 Делфин. Албатрос, иако по ТТК слабији од Г-4 јесте у класи Супер Галеба.
L-139 је постојао само као прототип.
Али зато имате серијски Л-59 Супер Албатрос са мотором потиска 21,6 kN.
Milos
@Zivojin hvala za ispravku. Malo sam pomesao sve varijante koje su Cesi nudili. L-59 bi u stvari odgovarao G-4MD ukoliko ga ikad modernizujemo?!
Živojin Banković
Milos
Г-4МД би сигурно био модернији али би мотор остао исти.
Neostrašćeni
Realno je aerodinamički ispod G4 galeba,nama treba produženje resursa i modernizacija identična kao na Orlu 2.0 za naše i ništa više jer sve ostalo nema ni malo smisla ako neko hoće realno da sagleda,zbog naših radnika,servisnih centara u Srbiji i Republici Srpskoj,rezervnih delova i dokumentacije za izradu onih koji nam nedostaju,upošljavanje naših inženjera u VTIu za tu oblast,izradu raketa i bombi,hardvera i softvera za isti….što skoro sve treba zaboraviti u slučaju kupovine stranih preskupih aviona i kupovine cele nove infrastrukture,rezervnih delova,opreme,naoružanja a o „prčkanju“ po hardveru i softveru na stranom avionu bez dozvole proizvođača nema ni reči.
Sasha
Da budem slikovit. Dugo sam hteo da napravim neko fancy osvetljenje u svojoj sobi. Pogledao sam cene raznih proizvodjaca: Phillips, Xiaomi, pa cak i Ikea. Smatram da su im cene previsoke i resio sam sam da napravim, imam trake, znam da programiram, razumem se u elektroniku, smatrao sam da je najbolje da sam napravim tacno ono sto meni treba.
Evo ga vec godine kako ga sklapam, „po svom ukusu“. Na kraju sam otisao i kupio Phillips jer sam shvatio da sam poceo da pravim svetlo, a napravio sebi hobi.
Vesko
@Neostrasceni a sta kad Galebu i Orlu istekne vrijeme?
Jale
Vesko onda cemo ponovo uzeti skolskoborbeni avion.
Stojko
@Vesko
Imamo gospodina Nestora Slepceva koji u Ceneju pravi avione na svom salasu pa mozemo da ga zamolimo da slopi i koji visenamenski sa mlaznim motorom. Do sad je napravio 15tak aviona, to je brze nego sto nasi zavodi remontuju.
Mehaničar
@neostrašćeni zato se u ugovor o kupovini stranog aviona ubacuju stavke tipa obuka personela, otvaranje remontnog centra u zemlji kupca, obuka za mehaničare, inženjere itd.
Rumunija kupuje F-16 i dobija sve potrebne dozvole i obuke za ljudstvo kako bi mogli da ih održavaju u Rumuniji. To isto je mogla i Srbija da traži, zar ne?
Pera
Avion je gledano po konstrukciji krila i karakteristikama leta iza G4. Medjutim po mogucnostima prozivodnje i prodaje Cesi su svetlosnu godinu ispred nas. Imaju ozbiljne pilote ozbiljne planove skole..Ovo kod nas postaje smejurija i komedija sta rade sa vojnom avijacijom.
Jale
Koliko sam upoznat L-39 bio je u klasi G-2 ovo NG ne razumem verovatno je neka modifikacija ali po mom misljenju to je samo jedan dobar skolski avion.
Živojin Banković
Jale
У класи Г-2 је био Л-29 Делфин, Албатрос је ипак класа Г-4 иако је свој први лет имао 10 година пре Супер Галеба.
Sax
Posto je 51% firme je u vlasnistvu jednog Madjarskog biznismena bliskog Orbanu sa velikom sigurnoscu ce da kupi i Madjarska i
Slovacka L-39NG
Živojin Banković
Sax
https://tangosix.rs/2020/18/06/ceska-kompanija-aero-vodochody-promenila-vlasnika-moguca-prodaja-aviona-l-39ng-madjarskoj-i-slovackoj/
Branko
Sto mi nepravimo samo kupujemo ovo isti g4 bar razvijamo nasu pamet al ima mnogo mesetarenja .
Srbofil
@Branko
Super, pravi „patriota“, hajde sada par pitanja ali da mi ozbiljno odgovorite, a ne „imamo mi ljude“, dakle:
Koja firma ce napraviti i testirati stajni trap? Koja firma ce napraviti i sertifikovati FBW. Koja firma ce napraviti i sertifikovati svu zemaljsku opremu, opremu za dijagnostiku, alate za odravanje aviona i ceo logisticki paket? Jugoalat? Teleoptik? Ko ce obezbediti obuku za te avione, RV i PVO? Sta imamo viska instruktora da idu po svetu? Koji bezbednosti sertifikat ce imati taj proizvod(posto ove koje pravimo/smo pravili nemaju ni jedan ozbiljan)? Ko ce napraviti i uvezati digitalnu kontrolu motora sa sistemom upravljanja? Koja firma ce napraviti ispititati i sertifikovati zmaj? Koja domaca firma ce obezbediti materijale za isti? Koja firma ce napraviti poklopac kabine? Koja firma moze da ispita i sertifikuje kocioni sistem i padobran za mlazni avion? Koja firma ce ispitati i sertifikovati katapult sedista i celu proceduru iskakanja? Koja firma ce napraviti sistem upravljanja vatrom za moderan skolsko-borbeni mlazni avion?
I za kraj koja firma u Srbiji ce biti sistem integrator, a da ima iskustva sa proizvodnjom JEDNOG JEDINOG mlaznog aviona i da ima tim od bar 100 inzenjera koji imaju sve potrebne sertifikate(nebitno koje, ruske, EASA itd.) i za kraj ko ce kupiti to, u kolikom broju, kakvog ce kvaliteta biti i koliko ce kostati?
Hajde mi za pocetak da zavrsimo BPL, moze? Hajde da zavrsimo jedan projekat vazduholovnog naoruzanja, moze? Hajde da integrisemo i ono najprostije naoruzanje na H145M, moze? Hajde da obezbedimo sredstva da se modernizuju Orlovi i G-4 koliko toliko?
Grga
@Branko @Srbofil
Mi jedino što bi mogli je da iščupamo neki ofset (primer Češke) prilikom kupovine novog šb aviona. Plus sertifikat za remont. Sve preko toga je naučna fantastika.
Andrija
@Srbofil
Ne vredi, ljudi koji pišu komentare ,,a što mi to ne napravimo“ ne shvataju da mi nažalost radimo sa restlovima restlova vazduhoplovne industrije SFRJ i da smo u stanju jedva da održavamo to što imamo domaće proizvodnje (a da modernizujemo, serijski, izvan poluzavršenih prototipova, još nismo dokazali da možemo). Pa koliko je bilo ,,mučenje“ i koliko je trajalo da se klipni avion za osnovnu obuku koji je projektovan u vreme SFRJ kada su napravljena i dva prototipa – Lasta – dovede do serijske proizvodnje, proizvede u jako ograničenoj seriji (35 proizvedenih), u konačno uvede u punu upotrebu u RV?
A onda na pričamo o tome da pošto industriju nemamo, razvijanje iste da bi za naše potrebe napravili 20ak aviona apsolutno nema nikakvog smisla.
Srbofil
@Andrija
Da se razumemo odmah, ono sta Srbija radi na tom polju je za ogroman respekt i predstavlja ogroman uspeh, a trud i znanje tih ljudi je za ponos. Mnoge, mnogo vece zemlje ne umeju ni blizu toliko, ali trebamo biti realni malo. Mala digresija samo, da zaokruzimo poredjenje sa SFRJ, danas avion kvaliteta Galeba i Orla ne bi smeo ni da poleti(osim mozda u Indiji), strane vojne i finanijske pomoci ni na vidiku, kao ni kredita za industrijalizaciju, a danasnji talentovan strucnjak vrlo lako ode preko granice da radi za velike novce, ne mozes ga „zarobiti“ u sistemu, nisu iste okolnosti prosto. Takodje, nema ni „nesvrstanih“ da im uvaljujemo svasta, otvoreno trziste i Rusi i Ameri ucestvuju ravnomerno, tu se mi tesko guramo, a da nije artiljerija ili tako neka grana gde imamo 2 veka iskustva.
Takodje poredjenje Srbije i Ceske, Cehoslovacka se nije raspala u krvavom gradjanskom ratu gde su skoro sve firme ucesnice unistene kao i glavni sistem-integrator/fabrika kako god, niti je Ceska potom bombardovana….nije za poredjenje.
Ljudi ne shvataju da nema tog trzista od pre 30-40-50 godina, nema tih okolnosti, nisu isti uslovi ni pravila igre, a da bi ponudio na trzistu avion, moras ponuditi SVE. Od alata preko obuke do logisticke podrske za najmanje 5 do 10 godina i razne garancije. Samo da se sertifikuje jedan inzenjer kosta stotine hiljada dolara puta ceo tim, plus razvojni alati, oprema za isptivanje, softver, licence, pa onda napraviti logisticki lanac…..Da je to tako lako ne bi jedna Nemacka kuburila sa avionima.
Paqe
@Srbofil
Sve ok sem početka posta. Kao za đavola baš stajni trap bi mogao da se napravi kod nas u PPT Namenska.
Boža M
@Andrija
Restlovi restlova avioindustrije koja nije bila u stanju da razvije mlazni motor pa je morala da kupuje licencu za ono što su hteli da joj prodaju a što je bilo neodgovarajuće za Orla još u ono vreme.
Zajedno sa Rumunijom dve zemlje sa 40 miliona stanovnika nisu uspele da naprave kvalitetan proizvod, iako su obe imale neku tradiciju u vazduhoplovstvu.
Da pravimo dobre BPL i Stand off oružje, možda jednog dana krstareće i ja sam zadovoljan.
Rade
Ne pada znanje s neba i da prvi proizvod bude odmah savrsen. Da je Juga ostala ja verujem da bi sada Soko prodavao neki model koji je naslednik g4 ili Orla jer bi se korak po korak unapredjivala tehnologija i znanje.
Vesko
Srbija ima svoju sansu da unapeijedi sposobnosti u oblasti avio industrije samo treba postaviti realne ciljeve.Realno bi bilo razmisljati o daljem razvoju jednomotornih aviona i poceti raditi na aviojima koji se mogu koristiti za gasenje pozara,raditi na razvoju lakog transportnog aviona.Mlazni avioni su preveliki zalogaj.
Niko
Ne znam sto uopste poredite G i Orao sa bilo kojim avionom. To je proizvod Jugoslavije njenih fabrika a ne Srbije. Ni Srbija ni bilo ko od ovih drzavica na balkanu nema resurs Jugoslavije dok ostale drzave tzv istocnog bloka nisu se raspale niti ratovale i mogu sebi priustiti buducnost. Utufite u glavu jednom za svagda.
hind
Razvoj, tj. „pamet“ je bila u Srbiji. Tako da..
Dušan
Kad samo pomislim dođe mi da plačem,da nismo ’90 napravili zaj.. ….. našli strateškog partnera danas bismo čitali o našem Super Galebu