[POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

3. dec 2021

14. po redu Novogodišnji kup u Muzeju vazduhoplovstva 11. i 12. decembra

29. nov 2021

Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

26. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. nov 2021

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

25. nov 2021

[PARTNER 2021] VOJIN od nedavno sa najmodernijom opremom: Kako je domaćim snagama razvijen Sistem automatizacije centra Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja – SA cVOJIN

24. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Eksplozija u proizvodnom postrojenju kompanije EDePro

23. nov 2021

[REPORTAŽA] Jedan dan sa nosiocima Ordena zasluga za narod: „Da prvi prenesemo vesti, kakve god da su“

23. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Intervju: Nenad Miloradović o aktivnostima Ministarstva odbrane na sajmu u Dubaiju

22. nov 2021

Rusija protivsatelitskim raketnim sistemom “Nudolj“ uspešno pogodila cilj u svemiru

19. nov 2021

Slovenija potpisala ugovor vredan 72 miliona evra za nabavku aviona C-27J Spartan

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Srbija sada može kupiti i modernije: Poleteo modernizovani protivpožarni helikopter Ka-32A11M

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Kompanija Green Power Turbine Systems prvi put izlaže u Dubaiju: Premijerno predstavili prvi srpski ramjet motor

17. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

16. nov 2021

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Vazduhoplovni spektakl u pustinji počinje danas: Srpske premijere, Rusi i nafta ponovo iznad 80

14. nov 2021

[REPORTAŽA] Šta je taj Dubai Expo 2020 i ima li ga smisla obići?

13. nov 2021

Da li je najavljen razvoj novog ruskog sistema PVO S-550?

13. nov 2021

Vojni budžet Srbije za 2022. godinu: 1,123 milijarde evra

11. nov 2021
[PARTNER 2021] Novi i unapređeni PVO sistemi
Prvo javno prikazivanje upotrebe Mistrala u Vojsci Srbije / Foto: Uroš Ivanović, Tango Six

[PARTNER 2021] Novi i unapređeni PVO sistemi

Do sada objavljene tekstove o Partneru 2021 možete pronaći ovde. Nastavljamo sa serijom detaljnijih osvrta o sajmu iz domena vazduhoplovne industrije i u sledeće dve nedelje.

Istovremeno sa nabavkama, modernizacijama i razvojem aviona, helikoptera i bespilotnih letelica, Srbija radi i na projektima osavremenjavanja i razvoja sistema protivvazduhoplovne odbrane, radara, optoelektronskih sistema kao i sredstava vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja.

Jubilarni Partner bio je još jedna prilika da se vidi dokle se stiglo sa razvojem artiljerijsko-raketnog sistema PASARS, raketnog sistema MTU-4M, modernizacijom raketnih sistema Strela-10M, 2K12 Kub-M, modernizacijom radara Žirafa i P-12. Posebno zanimljiv bio je prvi prikaz novog operativnog centra vazdušnog osmatranja SA cVOJIN koji razvija Vojnotehnički institut, ali o njemu ćemo pisati detaljnije u odvojenom članku.

Lansirno vozilo sistema Strela-10M sa kontejnerima za raketu RLN-S10 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Vojska Srbije korisnik je sovjetskog lakog mobilnog raketnog sistema PVO malog dometa 9K35 Strela-10M koji je namenjen za neposrednu odbranu trupa i važnih objekata, namenjena je za dejstvo po niskoletećim ciljevima, helikopterima, avionima, krstarećim raketama i bespilotnim letelicama. Može da se koristi u pasivnom modu, bez otkrivanja položaja.

Aprila ove godine, na izložbi NVO na Batajnici prvi put smo videli raketu sa oznakom RLN-S10 koja predstavlja domaću modernizaciju rakete 9M37M sistema Strela-10M, sa startnim raketnim motorom (tzv. busterom). Maksimalni domet je udvostručen, ali samo za sporije vazduhoplovne ciljeve, a sve komponente sa ograničenim resursima su remontovane.

Rakete zemlja-vazduh RLN-S10 (levo) i RLN-RK (desno) / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Maksimalni domet rakete po daljini je do 10 km, maksimalni domet po visini je do 5 km, dužina 2950 mm, kalibar 120 mm, masa rakete je 65 kg, masa bojeve glave 5 kg, upaljač je optički blizinski i udarni, glava za samonavođenje je dvokanalna infracrvena i foto-kontrastna, a raketni motor čini čvrsta kompozitna materija.

Dorade su primetne i na samom lansirnom oruđu, noseća konstrukcija lansera je prilagođena za prihvat i nošenje kontejnera za 4, nešto duže i teže rakete RLN-S10. Pored toga, između dva para lansirnih kontejnera je na okretnoj kupoli, za omogućavanje dnevno-noćnog rada, ugrađen termovizijski pasivni senzor i najverovatnije laserski daljinomer. Sa tri strane oruđa, ugrađeni su pasivni radio-pelengatori sa po tri prijemnika na svakom.

Na modernizovanom lansirnom oruđu nalazi se novi optoelektronski sistem / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Iako Vojska Srbije ima samo 6 lansirnih oruđa sistema Strela-10M, na sajmu nam je rečeno da je moguće da se nove rakete RLN-S10 kao i ostali sistemi viđeni na dorađenom lansirnom oruđu, nađu i na drugim platformama odnosno vozilima, kako točkašima tako i guseničarima. Takođe, saznali smo da je tokom ove godine izvedeno nekoliko lansiranja raketa RLN-S10.

Varijanta PASARS-a sa francuskim raketnim sistemom Mistral / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Jedan od bitnih sistema trupne PVO Vojske Srbije biće domaći artiljerijsko-raketni sistem PASARS o čijem je razvoju Tango Six detaljno pisao. Na Partneru 2021. su prikazane tri verzije ovog sistema, kao i jedna nova varijanta rakete kojim bi ovaj sistem mogao biti naoružan.

Javnosti sigurno najinteresantnija verzija PASARS-a je ona opremljena francuskim raketnim sistemom Mistral. Na ranijim prikazima NVO, u Kragujevcu, i na Ušću, na ovoj varijanti PASARS-u viđeni su samo nosači lansirnih mehanizama koji su tu samo zbog orijentacije, da se definiše položaj lansirnih cevi koje će se tu nalaziti i kod pravog lansera.

Što se tiče raketa, radilo se o „gabaritno-težinskim modelima“ (GTM), koji služe da naši konstruktori mogu, imajući u vidu dimenzije, gabarite, težinu lansirnog sistema i raketa, konstruisati kompletan lansirni sistem za PASARS, koji će uključivati i sistem za usmeravanje, uređaj za napajanje, startnu elektroniku, optoelektronski sistem i ostalo.

Srbija za PASARS dobija rakete sa produženim dometom Mistral-3 ER / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Na Partneru 2021, imali smo priliku da vidimo malo više, pa smo tako videli model lansirnog sistema sa „gabaritno-težinskim“ modelima raketa, na kome se rade ispitivanja na vibracije i potrese. Prvi prototip lansirnog oruđa, koji će biti izrađen u Srbiji, biće veoma sličan ovom „modelu“ koji smo videli na Partneru-2021, naravno uz još neke adaptacije, prilagođavanja i farbanje u zelene maskirne boje.

Dakle, naši inženjeri i tehničari konstruišu lanser, elektroniku za startovanje, uređaje za napajanje, Francuzi nam šalju uređaje koji upravljaju startom i naravno bojeve, vežbovne i gabaritno-težinske rakete. Takođe, saznali smo da ćemo biti opremljeni sa modelom rakete Mistral-3 sa produženim dometom – Mistral-3 ER.

Taktičko-tehnički podaci rakete Mistral-3 ER:

– raketa „ispali i zaboravi“

– najmoderniji IIR tragač

– otporna na ometanje

– blizinski upaljač i bojeva glava mase 3 kg

– maksimalni domet po daljini do 7,5 km

– maksimalni domet po visini do 6 km

– verovatnoća uništenja cilja 96%

PASARS sa raketnim sistemima Strela-2 i Igla-1 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Tango Six je na sajmu došao do informacije da je za sada planirano da u naoružanje uđu sistemi naoružani raketama Mistral-3 ER kao i kombinacijom raketa Strela-2 i Igla. Najverovatnije je da će se raditi na tome da PASARS bude modularan odnosno da će na svakom sistemu moguće menjati raketno naoružanje.

Rakete RLN-IC Zvezda na artiljerijsko-raketnom sistemu PASARS / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Kada je reč o verziji PASARS-a sa novim domaćim raketama RLN-IC, RLN-IC/170, RLN-IC FM-2 (u početku na bazi sovjetske rakete vazduh-vazduh R-13M), od ranije znamo da se razvija verzija sa oznakom RLN-IC Zvezda. Međutim na Patneru 2021. smo prvi put videli sasvim novu verziju RLN-TK sa glavom za samonavođenje koja ima termalnu kameru.

Modernizovani osmatračko-akvizicijski radara 1RL128D / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Jedan od stubova teritorijalne PVO Vojske Srbije je, pored raketnog sistema S-125 ‘’Neva’’, mobilni raketni sistem srednjeg dometa 2K12 Kub-M. Osavremenjavanje ovog sistema kod nas traje već nekoliko godina, a radi se na modernizaciji gotovo svih njegovi komponenti.

Modernizacija centralizovanog sistema upravljanja vatrom, podrazumeva delimično digitalizaciju osmatračko-akvizicijskog radara (OAR) 1RL128D, popularna ‘Mečka“, i konstrukciju potpuno nove komandne digitalizovane Stanice komandovanja i upravljanja vatrom – SKUV-SM sa sistemom TDMA (Time division multiple access).

Na ovaj način, OAR i nova Komandna stanica, mogu se uvezivati telekodnom radio-vezom ili optičkim kablovima.  Iz centralizovanog sistema upravljanja vatrom, izbacuje se UPPC, jer on više nije potreban kao „posrednik“ između novog SKUV-SM i radarske stanice za osmatranje i navođenje – RStON. Ova stanica telekodnom vezom radio putem ili optičkim kablovima dobija sve podatke preračunate za njegov položaj u prostoru.

U odnosu na stariji sistem K-1M, ova vrsta radio-telekodne veze se znatno teže ometa, veza optičkim kablovima gotovo i da ne može, pruža se mogućnost prenosa podataka na udaljenostima do 20 km (optimalna razmaknutost baterija Kub u sastavu diviziona/puka) u realnom vremenu, dok je kod starijeg prenosa podataka „žicom“, ta udaljenost morala da se smanjuje iz logističkih razloga (80 km žice da se puk sa 4 baterije uveže) ali i zbog vremenskog kašnjenja prenosa i obrade podataka.

Da bi RStON mogao primiti digitalne podatke sa nove Stanice za komandovanje i upravljanje vatrom SKUV-SM morala se izvršiti delimična digitalizacija i to posebno u prijemno-prikazivačkim blokovima, zamenom elektronskih sklopova zastarele tehnologije i ugradnjom elektronskih sklopova nove, poluprovodničke tehnologije i digitalne tehnike.

Modernizovana radarska stanica za osmatranje i navođenje / Foto: Živojin Banković, Tango Six

U tom smislu su analogni okrugli prikazivač osmatračkog radara i indikator tačne pozicije cilja, sada objedinjeni u sklopu jednog digitalnog prikazivača, koji olakšava navođenje nišanskog radara prema cilju, manipulacijom “mišem“, veoma slično kao kod svakog PC računara.

Sa druge strane, olakšan je rad i operatoru nišanskog radara, jer su prethodni analogni okrugli indikatori navođenja i daljine, sada objedinjeni u jedan veći digitalni. Ovo omogućava operatorima znatno bolju i jasniju sliku na novim digitalnim prikazivačima, a sistemu se skraćuje vreme reakcije.

Takođe, veoma važan aspekt modernizacije je i ugradnja dnevno-noćnog televizijskog/termovizijskog uređaja, spregnutog sa antenom nišanskog radara, umesto dosadašnjeg crno-belog televizijskog optičkog sistema – TOV, koji je mogao raditi samo danju i to u uslovima povoljne fonske situacije.

Modernizovani podsistemi su stanica za komandovanje i upravljanje vatrom SKUV-SM, osmatračko-akvizicijska radarska stanica P-40SM, radarska stanica za osmatranja i navođenje RStON-SM, raketa 3M9M3E, telekomunikacioni sistem za komandovanje i prenos podataka u realnom vremenu.

Poboljšanja podsistema omogućavaju:

– Poboljšanje efikasnosti komandnog sistema

– Implementacija C2I sistema (komandovanje, upravljanje i obaveštavanje)

– Kompletniji pregled situacije u vazdušnom prostoru

– Precizniji sistem navođenja sa bržom reakcijom

– Pasivni dnevno-noćni rad

– Povećano preživljavanje protiv protivradarskih raketa

– Povećane sposobnosti otkrivanja, praćenja i uništenja niskoletećih ciljeva

– Povećane mogućnosti uvezivanja sa drugim sistemima

– Povećana pouzdanost rada komponenti sistema, zamenom kritičnih

– Povećanje osetljivosti poluaktivne radarske glave za samonavođenje 1SB4, rakete 3M9M3E

Na raketnom sistemu Kub adi se i na modernizaciji rakete 3M9M3E / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Radi se i na samoj raketi 3M9M3E, pored redovnog održavanja i remonta većine sklopova i komponenti koje je Srbija sposobna da izvede, radi se i na modernizaciji i povećanju mogućnosti same rakete, odnosno njene radarske glave za samonavođenje (RGS) 1SB4 .

Radovi se odvijaju u pravcu povećanja osetljivosti RGS, da bi se raketi obezbedio siguran zahvat još dok je na lansirnom oruđu, a na ovaj način raketa će biti u mogućnosti da zahvati i uspešno prati i ciljeve sa veoma malim odraznim površinama, poput malih BPL, i ostalih novotarija koje smo imali prilike da prethodnih godina gledamo na ratištima širom sveta.

Pojačana osetljivost RGS može omogućiti i povećanje dometa, ali ono je uslovljeno dužinom rada raketnog motora. U tom smislu, postoje ideje i projekti koji vrše analizu mogućnosti produženja rada protočno-mlaznog motora (ramjet) da bi se raketi uvećala daljina uništenja.

Radovi na glavi za samonavođenje idu u pravcu povećanja njene osetljivosti kako bi se raketi osigurao zahvat dok je još na lansirnom oruđu  / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Ono što je najnovije jeste razvoj novog primopredajnog radara za praćenje ciljeva i osvetljavanje raketa sa kontinualnim talasima (tzv. CW) koji bi radio u širem frekventnom opsegu od 6 – 10 GHz. Ovakav širi opseg je potreban jer je planiran razvoj po jednog ovakvog primo-predajnog radara za svako samohodno lansirno oruđe – SLO, tako da bi se ostvarila višekanalnost baterije Kub po cilju – do 4 cilja po bateriji, pa je potrebno omogućiti širi dijapazon frekvencija osvetljavanja radi razdvajanja pri istovremenom navođenju više raketa na više ciljeva.

Novi primopredajni radar se razvija u pravcu savremenih radara sa faznim nizom i nalazio bi se van samog SLO, radi bezbednosti posada, a komandovanje i upravljanje bi vršio komandir odeljenja SLO.

Modernizovani podsistemi su dakle poluaktivna radarska glava za samonavođenje 1SB4, novi iluminator ciljeva sa širim frekventnim opsegom od 6 – 10 GHz, nova primopredajna antena. Poboljšanja podsistema omogućavaju modernizaciju poluaktivne radarske glave za samonavođenje, povećanu osetljivost poluaktivne radarske glave za samonavođenje i razvoj novog primopredajnog radara za osvetljavanje i praćenje ciljeva sa frekventnim opsegom 6-10 GHz.

Treba ipak napomenuti da se modernizovani Kub-SM još uvek ne nalazi u jedinicama, a Srbija trenutno raspolaže sa tri diviziona (ukupno samo 9 baterija) raketnog sistema Kub-M.

Modernizovana Žirafa može istovremeno pratiti do 20 ciljeva / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Veoma bitan sistem za otkrivanje ciljeva u trupnoj PVO Vojske Srbije jeste švedski radar M-85 Žirafa na čijoj modernizaciji se radi već duže vreme.  Osavremenjeni radar Žirafa je impulsni Dopler radar namenjen za detekciju i automatsko praćenje niskoletećih ciljeva i za dostavljanju podataka borbenim oruđima novih artiljerijsko-raketnih sistema PASARS, upotrebom digitalnih radio uređaja.

Automatski hidraulički sistem nivelisanja vozila i primenjene savremene tehnike obrade digitalnog radarskog signala omogućavaju visoku manevarsku sposobnost, mobilnost i kratko vreme odziva.

Sistem se sastoji od postojećeg radarskog predajnika, novi upravljački panel za 2 operatora sa softverskim radarskim prijemnikom, daljinskom stanicom za upravljanje, telekomunikacioni sistem, električni generator napajanja i alternativni izvor napajanja, integrisanih na modernizovanom kamionu FAP-2026 – vozilo visokih manevarskih mogućnosti.

Novi pojačavač prijemnog signala koji je ugrađen na radar, povećava osetljivost na prijemu za gotovo 50 dB.

Taktičko-tehnički podaci modernizovanog radara Žirafa:

Maksimalni domet po daljini: 40 km

Maksimalni domet po visini: 10 km

Praćenje ciljeva: automatsko praćenje do 20 ciljeva

Prenos podataka o ciljevima: istovremeno na do 6 vatrenih jedinica (oruđa PASARS)

Period obnavljanja podataka: 1 s

Manipulacija: grafički korisnički interfejs

CFAR algoritmi: CA, DS, TM, CATM, fuzioni CFAR

Nivelacija vozila: automatska

Masa sistema: 22 000 kg

Broj članova posade: 2

SA cVOJIN pokriva povšrinu 1000 x 1000 km / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Sistem protivvazduhoplovne odbrane ne može biti efikasan niti normalno funkcionisati bez potpune slike o stanju u vazdušnom prostoru. Obično se informacije dobijene sa radara i drugih sredstava iste namene, sakupljaju i obrađuju u operativnim centrima vazdušnog osmatranja.

Vojnotehnički institut, u saradnji sa RV i PVO radi na razvoju novog operativnog centra vazdušnog osmatranja koji nosi oznaku SA cVOJIN koji bi trebao da predstavlja osnovnu komponentu integrisane radarske mreže Vojske Srbije.

Kako se navodi, osnovna namena SA cVOJIN jeste da prikupi podatke od svih povezanih senzora (dakle ne samo radara), objedini podatke vazdušne situacije i automatski ili manuelno izvrši identifikaciju letelica u vazdušnom prostoru Srbije. O ovom razvoju biće više reči u jednom od naših posebnih članaka.

Zahvaljujemo se na pomoći u realizaciji ovog članka našem uvaženom kolumnisti Zoranu Vukosavljeviću.

Svi članci Tango Six izveštavanja sa Partnera 2021 nalaze se ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

V

Zivojine,svaka cast!!!Realno,profesionalno i bez politickih animoziteta!Imate li mozda informaciju koliko posjedujemo raketa za strelu 10 koje mozemo modernizovati?I ima li naznaka kad stize nova baterija pancira?

Odgovori
R

Na Ušću je receno da posedujemo nekoliko hiljada tih raketa…

D

Ovo sa KUBom strašno podseća na sistem BUK , izuzev podatka da radar za akvizaciju i praćenje osvetljavanje (tzv, luminacija) neće biti na SLO.
Bar u ovoj fazi.
videćemo za godinu dve na šta će ovaj sistem da liči.
Hmmmmm….. strašno podseća, po pravcu razvoja na BUK SM ,

B

Beloruske modernizacije imaju slicnosti sa BUK-om, ali imaju i potpuno novi radar. Sve dok se koristi „mecka“ ovo vise lici na neki digitalizovani KUB-4M.

D

Ovo ako se uradi kako treba neće imati veze sa Kub-om, dobiće se veoma upotrebljiv sistem, to što radar za akviziciju cilja nije na samo SLO je fenomenalno, jer se tako štiti posada od dejstva protivradarskih raketa, ovo sa povećanjem dometa i novom glavom za samonavodjenje kao i dodavanjem ic samonavodjenih raketa može biti vveomna veoma opasno oružje i po najnovije avione

M

Nadam se da ce TangoSix uskoro objaviti clanak o SA cVOJIN sistemu. Pogotovo me zanima koje vrste senzora ce biti integrisani (Npr Zirafa, toplotni, tj IC tragaci) i sta ce sve korititi za indentifikaciju vrste cilja . Kako izgleda, mapa Republike Srpske je vec ucitana u sistem …. :-)

Odgovori
B

Ako se ove nove rakete sa strelu 10 pokazu uspesnim, mislim da bi se za skoro nikakav novac moglo nabaviti jos 30 Strela-10 iz Rusije, jer su oni odavno krenuli u njihovu zamenu, a imaju ih dosta i u rezervi. To bi bilo 36 komada, taman za 6 baterija.

Takodje, ukoliko uspe ova modernizacija kubova, koja je sad vec daleko ozbiljnija i ukoliko se dodje do 4 cilja istovremeno i produzenja dometa raketa, takodje se za relativno mali iznos moze nabaviti jos koja baterija vise, to cak ne mora ni od Rusije, mozda bi moglo iz Madjarske ili Rumunije… I to bez obzira da li nabavljamo eventualno BUK M2/3, jer ih sigurno necemo imati dovoljno.

Mislim da bi 30 osnovne verzije Strele 10 i par baterija starih kubova osnovne verzije kostale kao jedno lansirno orudje Pancira, verovatno i manje, ukoliko bi nesto od toga bila donacija.

Odgovori
L

Ipak bi bile mozda i besplatne… ako ih oni vode kao sekudarne sirovine.
Ova zemlja ima para za nove sisteme, samo treba da se odredi pravi prioritet (za sve politicare je to jos 4 godine na vlasti) npr. odbrana slobode i neutralnosti.
Nazalost ovi sistemi su se pokazali ’99. I tad su bili zastareli.

M

Bacanje para… Bolje još malo prištedeti i za koju godnu nabaviti SOSNU da se izbace sve Strele 1 iz službe…

A

@Lima

Baš i ne. S obzirom da NATO avijacija nije htela da leti nisku, upravo zbog pretnji Strela-10 i ostale PVO KoV-a, ne može se reći da su bile zastarele ili da nisu odradile posao.

B

Pa bili su zastareli i tada, narocito Kub, ali ova najavljena modernizacija, ukoliko se izvede u potpunosti, skoro da nema vise veze sa postojecim kubovima, maltene ce skoro sve biti promenjeno, a i kod strele ce biti izmenjeni najvazniji elementi optoelektronski sistem i sama raketa, upravo bi oni i mogli zameniti strelu 1, ukoliko se pored gusenicara ugrade i na nekog tockasa.
Ne verujem da cemo u skorijoj buducnosti imati dovoljno (ili uopste) Sosni, tek sto je pocela njihova primena, a ako i dodje neki BUK, to ce prvih godina biti samo par baterija. Trenutno je akcenat vise na teritorijalnu odbranu, dakle Panciri i verovatno FK-3.

L

@Aleksa
Ja sam ’99 iznad glave imao aeromiting od jutra do mraka… i leteli su svi ispod 4000m.. pocinjalo je sa AV-8b a zavrsavalo se sa F-16 i A-10… bilo je ic mamaca al ih nije niko gadjao… druze to au zastarela sredstva… mi smo ih koristili maksimalno kolimo smo mogli… al ucinak je bio veoma slab… ta sredtva su zadnji put imali ucinka u prvom zalivskom ratu.. sve posle toga je bila sreca i splet okolnosti… i da zajebemo mitove i Miloradovica i kupimo sto nam treba u dovoljnim kolicinama.. a kad bi jos i napravili nesto dobro a jos i srednjeg dometa.. pa da nas bog vidi!

D

@Marko
Nikako nije bacanje para, Srbija ovom modernizacijom postojećih raketa kojih ima u hiljadama, dobija se odlično sredstvo PVO, štaviše po ovome fenomenalno, za malo para, ne zaboravite da je potpuno nova glava za samonavodjenje, moderna, to je suštinski pasivno sredstvo, poput mistrala, iako ima i osmatrački radar, ali na tim daljinama ova unapredjenja u smislu termovizijskog senzora,koji je takodje moderan uopšte nisu bezveze i beskorisni, naprotiv

A

@Marko

Koliko sam ja do sada shvatio Strele-1 jesu predviđene za skoro povlačenje iz upotrebe a zamišljena zamena je PASARS sa RLN-IC ili Mistralom.

B

Da li se sada kada se modernizuje i sama raketa na Kubovima, i dalje planora razvoj Kuba sa dve nase RLN IC/TK rakete, umesto jedne standardne, vidim da je bio izlozen, ali nije spomenuto u prici o njegovoj modernizaciji?

Odgovori
D

Pa pise lepo da se modernizuje i glava za poluaktivno samonavodjenje i pogonska grupa tj motor radi povecanja dometa

B

Postoji prototip kuba koji poseduje dve ruske rakete 3M9M3E i dve (ili mozda jednu) nase rakete RLN-IC, kakve se nalaze na jednoj od verzija Pasarsa, dakle lanser sa dve potpuno razlicite vrste raketa.

V

Branko,
Sam položaj RLN IC/TK raketa mi je nelogičan. Predpostavljam da bi u slučaju ispaljenja Kub-ovih raketa te naše rakete bile oštećene. Logičnije mi je da više komada te rakete budu smeštene na posebnom vozilu koje bi se nalazilo u blizini SLO.
Dusan,
Omašili ste poentu. Branko pominje modernizaciju ali i postavlja pitanje o našim raketama RLN na SLO…

B

Kada je krenuo razvoj tih raketa bilo je price da ce se RLN u raznim verzijama moci montirati na Pasars, Milosa, M80, kao i na obican 4×4 kamion.

B

Jako dobar clanak. Jasan i sazet. Cini mi se da sve ide u dobrom pravcu. Moguce je u skorije vreme da se pojavi i prvi nas sistem PVO srednjeg dometa.

Odgovori
S

Koji je to sistem?

D

Ako mislis na svedski top, sa svedskim radarom i raketama, na kopiji nemackog kamiona, to ce biti sistem malog domenta, nekad kad se napravi.

D

Mislim da je aludirao na kub sa modernizacijama, i povecanim dometom

B

Poslednja beloruska modernizacija kubova je stigla cak do raketa sa dometom od 60km. Naravno, to je daleko ozbiljnija i mnogo skuplja modernizacija, ali nama bi i 30-35km, bilo vise nego dovoljno.

S

@B
Da, ali je veci domet postignut sasvim novim raketama, a ne modifikacijom postojecih.

Y

Da ne požurujemo sa ocenama dok se ovde navedeno ne nađe u stroju, ali ako uspe najavljena modernizacija Kubova, obzirom na njihovu jeftinu dostupnost zbog zastarelosti i izbacivanja iz stroja (npr. u Rumuniji) – lepe bi se pare mogle zaraditi i na njihovom modernizovanom izvozu…

Odgovori
M

Super, TDM, big deal godine 2021. VS poseduje savremene komunikacione sisteme, pre 10 godina i vise pisalo se o nabavci necega iz Francuske i Izraela, nego sta je funkcija onog crnog telefona, olovke i sveske na pultu novog fancy cVOJIN-a? Kapiram da se telefonom najavljuje talas obavestavanja a olovkom se pise protokol koji kasnije cita neki oficir…

Odgovori
N

Meni ova modernizacija Kuba mirise na to da se ipak razmatra nabavka Buka u nekoj od verzija i njihovo umrezavanje. Nzm koliko to tehnicki ima veze sa ovom modernizacijom, samo mi izgleda da se pokusava smanjiti razlika izmedju karakteristika ta dva sistema.
Pricalo se negde i o prodaji Kubova Egiptu, cini mi se, pa mozda ova modernizacija ima veze i sa tim.
Mada pre bi rekao da je namenjena nama i umrezavanjeu sa novim sistemima jer izgleda da Srbija zeli u sto kracem roku da podigne borbenu gotovost i sposobnost jedinica usled kriza na Kosovu i moguceg daljeg nepovoljnog razvoja dogadjaja i predvidjanja,pa modernizujemo sve sto stignemo i mozemo. Nadam se da ce se nabaviti i BUK M3 u skorije vreme. A kako idu ove modernizacije ne bi me cudilo i da se nesto uradi po pitanju Neve, konkretno njene mobilnosti.

Odgovori
Y

Domaći razvoj ima potencijal da dobrano pokrije SHORAD. Šteta je samo što se za PASARS nije u startu išlo putem koji je VTI prvo predložio, besposadna stanica. Masa bi bila manja a bezbednost posluge mnogo veća. Druga stvar je da bi RLN-IC i njegovi derivati trebali definitivno ići na zaseban kontejnerski lannser u okviru baterije PASARS. Treći problem su limiti M-85. Vidimo da uz svu modernizaciju (koja je odlična u odnosu na mogućnosti) Žirafa i dalje nije 3D i svaki L-70 laserom traži cilj po elevaciji plus ostaje limit na predaju podataka na 6 topova. Čini mi se da bi nabavka serije Žirafa radara od 1X, preko AMB a čak i po koji 4X ili 8X zaokružili PASARS + MTU 4 u dosta ozbiljan PVO sistem.
Ja nešto nisam fan prčkanja sa KUB-om. Nekako mi deluje racionalnije ići na nabavku veće količine starijih BUK-ova i raketa pa onda njegovo „progušćavanje“ modernizovanim SLO KUB-a sa BUK raketama. Nešto slično nekadašnjem KUB-M4. Da se na taj način dobije nekakav drugi ešelon srednjemetne PVO uz FK-3 ili FK-3 plus određene količine BUK-M3.

Odgovori
L

Заиста све похвале тиму Танго сих. Све боље и боље. Уједно и ВРС-у и наменској индустији који својим трудом обезбеђују довољно “ материјала“ за писање.

Odgovori
M

Oduševio me cVojin i modernizacija KUB-a…
Ako uspemo povećati domet bar za 20% biće to odličan sistem uz osetljiviju glavu.
Ako neko može nešto više da mi objasni: U tekstu se spominje da bi nova glava povećane osetljivosti mogla zahvat izvršiti još dok je raketa na lanseru. Dal to znači da bi u tom slučaju mogao KUB raditi čak i kao sistem „ispali i zaboravi“ na radarski odraz???(sad koliko bi to bila teoretska samo ili praktična mogućnost, i to bi mogao neko objasniti)

Odgovori
n

Ne Ispali i zaboravi znači da raketa sama vodi navođenje na cilj. bez potrebe za osvetljavanjem cilja od strane zemaljskog radara. Kub zahteva da nišanski radar osvetljava cilj. Čak i ispali i zaboravi rakete zahtevaju periodični update o poziciji cilja radi korekcije putanje ako je raketa lansirana van dometa njenog radra.

S

@MareRema
To sto vi mislite su aktivne radarske rakete. One imaju mali radar unutar same rakete i bateriju koja napaja taj radar. Kada se priblize dovoljno blizu taj radar preuzme komplet navodjenje.

Kod Kuba, glava za samonavodjenje ne moze da emituje nikakav signal, ona samo „prima“. Dakle Mecka se ukljuci, posalje signal, taj signal se odbije od cilj, vrati se do radara i do rakete, raketa i radar to „analiziraju“ i tako se navodi raketa najprostije moguce receno. Ovde se misli da je glava na raketi dovoljno osetljiva da primi i obradi taj signal dok je jos na zemlji, sto je super.

Realno gledano, ovo je maksimum maksimuma koji je mogao da se izvuce iz tog sistema bez da se ide na zamenu komplet radara. Rakete same po sebi su dovoljno dobre i najmodernije avione da odobre(ako govorimo o kinematickim performansama).

Neki sledeci korak bi bio da se izbace stari radari, implementira softver nov, eto to bi bio bukvalno fizicki maksimum.

B

@Srbofil

Kakva je ova modernizacija u odnosu na Poljski modernizovani KUB? O beloruskim je vec bilo puno reci.

D

@Srbofil
Pa ovde je bilo reci o nekakvoj novoj glavi za samonavodjenje, dakle nije jasno da li se pravi potpuno novi radar i sam softver, jer osetljivost je znacajno tj visetruko povecana

B

Kakva je ovo raketa RLN-RK na slici pored S10, ne spominje se u tekstu. Ili je to mozda RLN-TK, samo je greska u tekstu?

Odgovori
Z

Greska u kucanju. To je RLN-TK.

A

,,Maksimalni domet je udvostručen, ali samo za sporije vazduhoplovne ciljeve, a sve komponente sa ograničenim resursima su remontovane.“

Ovo zvuči kao da je primarna zamišljena uloga modernizovanih Strela-10M da se bore protiv bespilotnih letelica i helikoptera. To mi i ima smisla, jer je verovatnoća da će bilo koji regionalni protivnik u sukobu sa nama koristiti veliki broj aviona mala, ali zato itekako postoji velika verovatnoća da će biti upotrebljen veliki broj raznoraznih dronova. Nama zato ne treba mnogo skupih sredstava PVO koji su pravljeni da obaraju primarno nadzvučne avione (treba nam naravno određeni broj ali ne previše) ali zato nam odlično dođe konvertovanje starih sredstava PVO poput Strele-10 u platformu za ,,ubijanje dronova“ za relativno male pare.

Odgovori
M

Slažem se. Sa dometom od 10km/5km Strela-10 ima smisla na ratistu. Ponarucito u vecim brojevima.
Naravno unapredjeni su i sistemi za otkrivanje ciljeva.
Odličan potez.

Odgovori
V

PASARS je najbolja stvar koju ste napravili po mome misljenju sto se tice PZO-a. Iako bi se na PASARSU jos dosta toga mogli i trebalo dodati, sto ovisi o novcima i teholoskom razvoju industrije.Ali stavljamje Boforsovog 40mm odlicnog protuzracnog topa na kamion, dodavanje raketa povecanje mobilnosti. U svakom slucaju prava stvar i puno,puno bolje nego vucni top. Da se mene pita sve bih Boforsove topove stavio na kamione.

Odgovori
T

@Vukovarac
Ajde bre. To je naslednik PRAGE sa topom od 40mm sa nakacenim
raketaman. Zna se cemu je sluzila 90ih. Da se ne lazemo.

A

@Vukovarac

Najpametnija stvar u budućnosti bi bila zamena kupole sa posadom sa besposadnom kupolom i izmenjenim načenom punjanja topa.

S

@Aleksa
Problem je sto digitalizovana Zirafa ne moze obezbrediti takvu konfiguraciju jer je 2D radar i poprilicno je niske rezolucije narocito po daljini u rezimu maks. dometa.

Ne znam zasto se toliko vremena trosi na to, bolje je da se iskesiraju novi 3D radari visoke rezolucije, onda ce i airburst municija i besposadna kupola imati smisla, a Pasars ce biti zaista opasna zverka. Stavili su nemoguc zadatak pred konstruktore i korisnike tog sistema.

A

@Srbofil

Možda i bude u budućnosti. Ali ovako uopšteno, besposadni automatizovani PA topovi itekako imaju logiku trenutno.

B

Municija za Bofors je vec unapredjena, radar kakav takav uz unapredjenja dostigao je maksimum za osnovnu verziju Zirafe, a i predvidjene rakete nisu lose, neke (mistral 3er) su cak i najbolje. Ne moze se porediti sa Pragom iz ’99 i jos uvek nerazvijenim raketama v-v u z-v verziji i neupotrebljivim topom za vazdusne ciljeve. Uz bolji radar i automatizaciju topa, bice sasvim solidan sistem kratkog dometa.

V

@Thomas
Kada cujem ovo bre smuci mi se 🙄🙄🙄
Nije to nasljednik Prage, vec je Bofors sa povrcanom mobilnosti. E sada koliko para toliko i muzike, ja smatram da je i ovo napredak jer se top vise ne mora tegliti i rucno postavljati. Od srba ovisi koliko ce ga modernizirati, digitalizirati i automatizirati.

V

@Aleksa

Besposadna kupola ne bi bila losa ali bi li se moglo rijesiti punjenje topa? Punjene topa je sada preko spremnika ako imas bespisadnu kupolu onda moras imati spremnik koji ima vise od 20-30 granata spremnih za djelovanje. Ako se to moze na to topu rijesiti onda bi se i posada smanjila. A da ti ne kazem da bi bilo dobro i digitalizirati ga.

V

@ Srbofil

A cuj nemaju novaca pa se moraju krpati. Ali mislim da je i ovo vec odlicno imas top koji ne moras vuci i rucno postavljati na polozaj. Uz top imas i rakete sto prije nisi imao. A kada bi bio novi radar i digitalizacija to bi onda bio i odlicni izvozni proizvod. A sam bi se sustav digao na jednu visu razinu. Ali mislim da je i ovo dosta dobro. Meni se i sama ideja sa Boforsom jako svida tako da sam malo subjektivan.

B

Mozda je moguca i neka delimicna automatizacija, bez promene konfiguracije samog vozila, gde bi se top automatski navodio na metu, dok bi posada u kabini rucno punila municiju.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend