U roku od samo 45 minuta rumunsko Ratno vazduhoplovstvo doživelo je sinoć dve katastrofe. Kako je saopštilo Ministarstvo odbrane Rumunije, prvo je oko 20:03 časova sa radara nestao borbeni avion MiG-21 LanceR C, a oko 20:44 se srušio srednji višenamenski helikopter IAR-330 Puma. Prema poslednjim informacijama, u oba vazduhoplova poginuli su svi članovi posade i putnici.
Iz rumunskog Ministarstva odbrane su naveli da je srušeni MiG-21 bio deo formacije para aviona koji je bio u vazdušnoj patroli iznad severnog dela regiona Dobrudže, da se srušio u rejonu mesta Kogealac, u okrugu Konstanca. Avion je pripadao 861. eskadrili, 86. vazduhoplovne baze Borčea-Fetešti, a na sinoćnji zadatak poleteo je iz vazduhoplovne baze Mihail Kogalničanu oko 19:50.
Još uvek je naravno rano govoriti o uzroku nesreće, a zvanično je saopšteno da je pilot kapetan Kostinel Iosif Niša, star 31 godinu, izgubio život. Objavljeno je i da je bio pripadnik 86. eskadrile od 2014. godine i da je imao ukupan nalet od 570 časova, od toga 420 na avionu MiG-21 LanceR.
Ubrzo nakon dobijanja informacije da je najverovatnije došlo do udesa borbenog aviona MiG-21, takođe iz vazduhoplovne baze Mihail Kogalničanu je u 20:21 na hitan zadatak traganja i spasavanja poleteo helikopter IAR-330 u kome je bilo sedam vojnika. Pored pet članova posade u helikopter su se ukrcala i dva spasioca, pripadnika rumunske Ratne mornarice.
Kako je saopšteno iz Ministarstva odbrane Rumunije, pilot je prijavio loše vremenske uslove i naređeno mu je da se vrati u bazu. Kontakt sa letelicom je izgubljen u 20:44, a poslednji poznati položaj helikoptera bio je na 11 km od aerodroma, u oblasti Gura Dobrogei, gde je nešto kasnije i pronađena olupina.
Od 2017. godine, ovo je četvrti udes rumunskih MiG-21 LanceR C, prvi avion izgubljen je 12. juna 2017, potom drugi 7. jula 2018, i treći 20. aprila 2021. godine. Za sada je planirano da LanceR ostane u upotrebi do 2024. godine, Rumunija trenutno poseduje 17 F-16, a najverovatnije će, radi zamene MiG-a 21 nabaviti 32 bivša norveška F-16. Dok se ne ispitaju i utvrde uzroci katastrofe, borbeni avioni MiG-21 i helikopteri IAR-330 RV RUmunije su do daljeg prizemljeni.
redzona
Bog dusu da im oprosti. Neka im je laka crna zemlja.
Da li ima osobe koja vjeruje da je ovo slucajnost?
Borna
Vojni pilot koji u 8 godina ima 540 sati naleta…u slozenim meteo uvjetima….za takva zrakolovstva ne treba neprijatelj, njih samo treba pustiti da lete…
Na suvremenim letjelicama, koji se odrzavaju uz simulatore, smatra se nekim standardom da bi pilot bio u trenazi preko 150h naleta godisnje…
Borna
Vojni pilot koji u 8 godina ima 570h naleta,u slozenim meteo uvjetima ,nocu… takvim zrakoplovstvima ne treba neprijatelj, samo ih treba pustiti da lete…
Ozbiljna zrakoplovstava ,na suvremenim letjelicama,koje se odrzavaju,sa simulatorima,kao neki zlatni standard uzimaju 150h naleta godisnje…
redzona
Da li to znaci da i pilot helihoptera nije ima dovoljno sati naleta ?Necu nista da sugerisem ali previse koinsendencija za moj ukus .Znam sigurno da su ga Rusi oborili vec bi CNN napravio 3 .svetski rat.
redzona
Izvinjavam se na mojoj nepismenosti (( -Koincidencija i nije helihopter nego helikopter
letač u pokušaju
A pogotovo što piše da ima 420 sati na Migu 21 a ukupno 570 sati, što bi značilo da je sa 150 sati počeo da upravlja raketom sa krilima. Pa nije to Cessna…
Stojko
Mig21 je poznat kao pouzdan avion koji tesko pada.
Aleksandar
Kakva slučajnost, pa i Jeremiji se slučajno ne dolazi na sprovod. Mislim da je cela teritorija Ukrajine TOC Rusije.
Aleksandar
A Rumunija jako blizu sa NATO bazom.
Nikola
Otresla ih ukrajinska PVO, garant
Krindžer
dobro da mi nismo imali vežbe sa njima jer bi rekli još da smo mi pucali slično kao sa Bugarima
nomen
250km od granice? TESKO.
Ruska medjutim,…. sasvim druga prica.
Nikola
Samo pretpostavka. Ukrajinci imaju najvise iskustva u obaranju svojih aviona i putničkih letelica. Izgleda da su i sad za par dana rata otresli nekoliko svojih aviona.
Stojko
@nomen
Ruska je do sad nevidjeno dejstvovala.
Milos Obilic
Samo letenje na avionu tipa MIG-21 je opasno,plus nedovoljno casova naleta,vremenski uslovi…Neka pocivaju u miru…
Mire
Krasuha…
Boki
I sredstva za PED imaju neki domet kao i PVO.
Krasuha bi mogla biti locirana na Krimu, u zoni borbenih dejstava. Mislim da je daleko od Konstance.
Pre bi moglo biti dejstvo sa brodova u Crnom Moru ili iz vazduha.
Borna
There’s a pretty well-accepted formula for this. When pilots fly only two sorties per week (averaging slightly over 100 hours per year), their skills decrease with every passing week and the likelihood they will be effective or even survive in combat drops precipitously. Fly three sorties a week, and they sustain their baseline faculties. Fly four sorties a week – at least 200 hours a year—and they get better at everything.
USAF stav o potrebnom godisnjem naletu pilota…
A Mig-21 je extremno zahtjevan za letenje, puno vise nego suvremene letjelice….
Ljubomir
USAF stav o kolicini naleta na avionima sa modernom avionikom i tolikom pomoci pilotu da samo idiot moze da se slupa sa njim pa se ipak slupaju.
Nalet na avionu MiG-21 sigurno treba pomnoziti sa 2 ili cak 3 koliko je avion tezak za letenje.
Nemanja
Nije to ni mali nalet, s obizirom da su najmladji rumunski Lanceri stari 47 godina!!!Rezervni delovi za iste se ne proizvode vec preko 15 godina….U takvoj situaciji (sa tako starom flotom, i slabom logistikom, dati 50-60h naleta godisnje piltu tj 2-3 leta nedeljno nije lose).Dakle ljudi iz njihovog RV i PVO rade ono sto je do njih (snalaze se i dovijaju na sve moguce nacine).Problem je sto zamena za ove avione nije obezbednjena jos pre 10-ak godina ( a to nije do vojske vec do politicara).
Srbofil
@Borna
To je povrsno jako, realnost je ipak dosta komplikovanija. Da bi imao 200h godisnje na Mig-21, moras imati tri Miga po pilotu, fizicki je nemoguce.
Sortie-rate je bolja metrika, broj poletanja i sletanja, savladanost svih procedura kao i struktura samog letenja i ne znamo kako Rumuni racunaju nalet, da li po ruskom modelu ili NATO?
aleksa
Srbofil- ovo je usaf pisao da li kongresu ili pentagonu ( ne mogu da se setim) pre nekoliko godina kad su im srezali sredstva i ograničili ih na 150 časova godišnje.
Алекса
@aleksa
Самим тим, с обзиром на крајног корисника те информације, сасвим је могуће да су стручњаци поједноставили сложену причу како би политичари разумели.
Srbofil
@aleksa
Niko ne spori taj stav, samo 200h na kecu koji ostane bez goriva posle 15 minuta nije bas izvodljivo…Na F-16 su valjda 140h.
Miloš77
Kad mi stari Migovi 21 leteli toliko sati nedeljno padali bi jos vise!
Romanian AF is really pushing their luck with these 21s.
Ljubomir
USAF stav o kolicini naleta na avionima sa modernom avionikom i tolikom pomoci pilotu da samo idiot moze da se slupa sa njim pa se ipak slupaju.
Nalet na avionu MiG-21 sigurno treba pomnoziti sa 2 ili cak 3 koliko je avion tezak za letenje.
Borna
Malo sam alergican na ovakve izjave…koliko god dobar i uvježban pilot bio, uvjek se moze potkrasti neka greška…
21 je teska za letenje ali je isto toliko i ogranicena po pitanju uporabe, od meteo uvjeta do tipa zadataka koje moze obavljati, pa to dodje tu negdje…. većina ovih aviona se više i ne koriste za neke ozbiljne zadatke, nego se sve svede na puku trenazu,poljetanja sletanja , zone i neka presretanja…daleko od one prave obuke koja bi trebala…
Borna
Malo sam alergican na ovakve izjave…koliko god dobar i uvježban pilot bio, uvjek se moze potkrasti neka greška…
21 je teska za letenje ali je isto toliko i ogranicena po pitanju uporabe, od meteo uvjeta do tipa zadataka koje moze obavljati, pa to dodje tu negdje…. većina ovih aviona se više i ne koriste za neke ozbiljne zadatke, nego se sve svede na puku trenazu,poljetanja sletanja , zone i neka presretanja…daleko od one prave obuke koja bi trebala… i
Slobodan321
Stvarno mi nije jasno zašto se i dalje leti na MiGu 21. Pored skoro nabavljenih F16 oni i dalje svakodnevno lete sa 21com. Malo neozbiljno za NATO standarde.
Stojko
Zato sto je jeftinije, zato sto imaju pilote, ato sto zavrsava posao?
ns posmatrac
Treba imati na umu da Mig-21 ima u poredjenju sa recimo F-16 mali dolet i da uobicajan trenazni let na Migu 21 traje oko 30 minuta.
Tako da ovi piloti imaju manje sati ali lete sigurno 2-3 puta nedeljno.
Jedan od nekadašnjih pilota Mig-21
Naravno da je ukupan nalet u ovom slučaju mali ali mnogo bitnije je bila njegova trenutna trenaža i osposobljenost za letenje u takvim meteo uslovima kao i zdravstveno stanje. Možete ne leteti nekoliko meseci pa onda zgusnuti nalet i u to vreme biti kao Top gun pilot ili razvlačiti cele godine pa ne biti ništa.
Mig-21 je bio zahtevan i zahtevao je veći stepen koncentracije ali ako se držite ograničenja sasvim dobar avion za šta je bio namenjen.
Dragan Brankovic
Zna li se koliko je bio star helikopter?
Feline
Prepotopski helikopter, isto kao i avion, oba iz doba SSSR-a, a Rumunija zategla odnose sa Rusima još od devedesetih, pitanje je kada je to što je kupovano u vreme Čaušeskua videlo remont…
about:blank
>> pitanje je kada je to što je kupovano u vreme Čaušeskua videlo remont…
Vi Feline se ocigledno ne razumete u avijaciju ali ste veoma agilni kao propagandista, sad mi je sve jasno. Dakle, za vasu informaciju, Rumunija je veoma ozbiljna, njihovi Mig-21 LanceR prosli su duboku, izraelsku modernizaciju i svemirski su brod u odnosu na obican Mig-21…
Živojin Banković
Feline
Румунија је одавно способна да самостално изврши генерални ремонт авиона МиГ-21 и хеликоптера Пума.
Да подсетимо да су хеликоптере Пума производили по лиценци.
Feline
@Živojin Banković
Kako se nešto remontuje kad se više ne proizvode delovi?
Kako motor dovesti u 100% ispravno stanje kad treba nov, a nema gde da se proizvede?
Bojim se da remont u “ovlašćenom zavodu” nije baš isto što i remont u fabrici koja je to proizvodila… lopatice turbina npr i delovi koji rade pod velikim opterećenjima i visokim temperaturama, kako to prouzvesti ako treba novo?
Rumunija sa sada i zvanično pridružila klubu zemalja koje “produžavaju životni vek”
avionima i remontuju vazduhoplove uz striktno zaobilaženje proizvođača, umesto da koriste Hrvatska (baš u Rumuniji) i Bugarska (MiG-29 u Poljskoj) iskustva sa takvim remontima, morali su da sami stave prst iza vrsta…
Živojin Banković
Feline
Увек се може поставити питање квалитета ремонта.
То што се резервни делови више не производи, не значи да не може да се авион ремонтује. Плус ремонтни заводи су током деценија освојили производњу великог броја делова.
А Русија је на пример Србији 2013. године нудила ремонт и модернизацију МиГ-ова 21. Иако се њени ремонтни заводи одавно не баве ремонтом тог типа авиона. Ми смо последња два МиГ-21бис ремонтовали 2004. и 2005., а МиГ-21УМ 2016. године. Ремонт мотора је радио ВЗ “Орао“.
Румуни се довијају, има проблема наравно, а само да изнесем и информацију да им је најмлађи једносед произведен 1976. године.
Алекса
@Feline
„Kako se nešto remontuje kad se više ne proizvode delovi?“
Лепо, заводи су оспособљени за производњу потребних резервних делова.
Mile onaj stari
Koliko su to losi vremenski uslovi? Cak dva udesa i oba prema Ukrsinskoj granici … aj MiG-21 da padne ali odmah i helikopter … i sad losi uslovi za helikopter ali je olupina odmah identifikovana a gde je avion?
A kazu izvestaji da je MiG bio u patroli nad Crnim morem …
Jovan Munitlak
Pokoj im duši
Nex
Mozda je uzrok jako ometanje US aviona koji ovih dana intenzivno tu patroliraju i ometaju verovatno reon ukrajine
Doca
Idealan slučaj za raznorazne teorije, ali mi se čini da je ona u koju su Rusi na ovaj ili onaj način umešani vrlo realna.
Ako bih morao da se kladim, kladio bih se na elektronsko ratovanje, iako 21-ice nemaju previše elektronike. Maba su njihovi bizoni modernizovani od strane Izraelaca pre dosta godina a paket koji su avioni dobili je naveliko hvaljen.
Alistar
Rumunjski migovi 21 nisu bizoni nek lanceri, samo indijske 21 su bizon standard
Živojin Banković
Doca
Румунија нема “бизоне“. :)
about:blank
>> Ako bih morao da se kladim, kladio bih se na elektronsko ratovanje
Mislite zrake smrti? Ili lasere? Kao u Star Wars? Mig 21 bukvalno koristi sajle i hidrauliku, nema tu nikakve elektronike a i da ima danasnje elektronsko ratovanje ne moze dejstvovati po avionici nego se pre odnosi na sredstva komunikacije i senzore.
Dragan
Ako bih morao da se kladim, kladio bih se na iluzije. Prostorna dezorijentacija uz pojave koje je prate u složenim meteorološkim uslovima i na otvorenom moru – kombinacija za višestruke iluzije kao kec na jedanaest. Zadaci traganja i spašavanja su jako osetljiva materija i tu iz želje da se spasi pilot za kojim se traga je prisutna preko mere od komandovanja, pa do izvršioca leta (nažalost imamo sopstvenih sličnih iskustava).
Mile onaj stari
Zmisko ostrvo koje sada drze Rusi je na 360 km od Bukuresta a jos manje od Konstance a bogme su avioni bili u dvoristu …
Ko zna sta su Rusi mogli da pomisle … samo posto nema nikakve paljbe po Rusima (medijske) ili je avion pao sam od sebe ili je to ometanje proslo neprimeceno … ili cute jer bi onda morali u rat …
SheikhZayeb
Nije prvi da je pao sam od sebe. I čime bi ga Rusi ometali?
Što se pomenutog ostrva tiče, tamo nema mesta ni uslova za iskrcavanje bilo čega, mogu da pristaju samo manji patrolni čamci. Postoje samo svetionik, radarska stanica i 5-6 baraka, i kao takvo ne predstavlja nikakvu pretnju ni Bukureštu ni Konstanci, osim kao baza za elektronsko izviđanje.
Stx
Vecina Nasd nece da sedne u auto star vise od deset godina….a ovaj avion…ili bolje receno krilata raketa je kao model star 60 godina….
Feline
@ Mire
Nisam siguran da je avion sa hidraulikom i prepotopskom avionikom uopšte osetljiv na ometanje – radar mu je tako dobar da ne detektuje ništa i bez ikakvog ometanja, a tek radio link – čudo da radi i u najboljim uslovima.
Ti avioni imaju više godina nego i najstariji piloti koji njima upravljaju, pa još ko zna da li nije uleteo u oliju ili tako nešto – dopler radar naravo nema… Sada će po običaju uzrok da bude “greška pilota” da ne bi neko odgovarao što je stavio pilota u neispravan avion i poslao ga bez potrebe u oluju, i problem rešen…
U Srbiji se poslednji pad vojnog aviona (isto MiG-21) desio prilikom niskog (brišućeg?) leta iznad rodnog sela pilota, nikad nije saopšteno ni da li je plan leta to baš zahtevao, i ako jeste zbog čega…
Zoran Simić
Verujem, onako laički da je logika komande rumunskog vazduhoplovstva bila da u blizinu ratne zone šalju migove 21. zato što su prepoznatljivi i nisu tako provokativni kao F 16. Trenutno ih u toj zoni imaju samo oni. Dok bi pojava falkona mogla da ima sasvim drugo značenje.