Dok država Crna Gora kao trenutno najdemokratskije društvo u bivšoj Jugoslaviji (česti izbori, prekomplikovana politička ponuda) prolazi kroz mini-ustavnu krizu, jedan od simbola njene državnosti i osnovni preduslov da neko bezbedno, praktično i brzo uopšte i dođe u tu zemlju, nacionalna avio-kompanija Er Montenegro, ponovo se nalazi na prekretnici. Ako država nije uspela da se fokusira i omogući kontinuitet upravljanja Aerodromima Crne Gore, čini se da su izborom dosadašnje direktore komercijale Er Montenegra, Dragane Frantov Nikolić napravili idealan izbor.
Frantov Nikolić je, kako je u intervjuu za Tango Six pre svega istakla, „dete avijacije“. Deluje da je, objektivno gledano, ukoliko odluči da ostane u kompaniji, trenutno najstručnije i najisukusnije rešenje za crnogorsku nacionalnu avio-kompaniju. Njen deda, Sergej Frantov, bio je predratni pilot, otac Miroljub je diplomirani inženjer vazdušnog saobraćaja koji je radio u Oblasnoj kontroli letenja. Dragana se, nakon diplomiranja na Saobraćajnom fakultetu, takođe na smeru vazdušnog saobraćaja, zaposlila u JAT-u 1996. godine. Prošla je gotovo većinu funkcija kako u operativi, tako i u komercijalnim poslovima. Bila je deo tima Er Srbije koji je izveo najkompleksniju transformaciju jedne nacionalne avio-kompanije na ovim prostorima. U periodu od 2016. do 2018. godine bila je deo Aeroflota kao direktor prodaje za naš region, da bi se vratila u Er Srbiju gde je obavljala funkciju direktorke komercijale. U proleće 2021. godine prelazi u novoformirani Er Montenegro gde obavlja funkciju direktorke komercijalnih poslova da bi nakon odlaska prvog direktora nove crnogorske nacionalne avio-kompanije Predraga Todorovića postala i njena nova vršiteljka dužnosti izvršne direktorke.
Frantov Nikolić je u svom prvom intervjuu za neki medij koji pokriva vazduhoplovnu industriju od kad je u trenutnoj kompaniji, pojasnila značaj, izazove i specifične okolnosti u kojima posluje Er Montenegro ali i najavila da kompanija planira da sledeće godine uvede novih pet destinacija i pridruži još aviona svojoj floti.
Nikad komplikovaniji početak
Kako je autor ovih redova nedavno pokušao da ilustruje u dužem intervju za podgoričku televiziju, Er Montenegro i Aerodromi Crne Gore najvrednija su saobraćajna infrastruktura koju Crna Gora poseduje. Uvek je izazovno javnosti objasniti koliko ova vrsta biznisa ima enormne troškove, uslove poslovanja ali i podjednak značaj za zemlje možda upravo te veličine, takve turističke sezonalnosti i baš takve geografske pozicije kao Crna Gora.
Crnoj Gori se tako u dve godine dogodila potpuna promena društveno-političke klime, globalna pandemija i odluka da se, zbog iznenađujućih nepravilnosti, formira novi poslovni entitet državne avio-kompanije. Kako je Tango Six pokrivao ovu, iz ugla industrije izuzetno kompleksnu i zanimljivu priču, kompanija je uspela da za svega godinu dana od osnivanja Crnu Goru poveže sa 16 različitih destinacija.
Nakon što ste na Tango Sixu mogli, takođe ekskluzivno, da čitate i malo više o aktivnostima koje imaju veze sa avio-biznisom, kompaniju i državu zadesila je agresija Rusije na Ukrajinu, drastične fluktuacije cena goriva, inflacija i najnovije – nedostatak kadrova na ključnim inostranim aerodromima.
Uprkos svemu navedenom, Dragana Frantov Nikolić kaže da ne treba biti nezadovoljan postignutim:
– Za samo tri i po meseca, od osnivanja, a svega manje od mesec dana od početka prodaje karata, realizovan je prvi komercijalni let, što je izuzetno kratak period i redak primer u avio-industriji.
Prva godina bila je godina upornosti, istrajnosti i odmerenih, ali smelih koraka kojima se crnogorski nacionalni avio-prevoznik pozicionirao na avio-mapi. Operacije smo počeli sa jednim avionom, tada kao „back-up“ smo imali jedan iznajmljeni, dok nismo uveli drugi naš avion i odlučili da pre početka ovogodišnje letnje sezone iznajmimo treći. Upravo smo sa većim avionom našu ponudu učinili znatno konkurentnijom i primamljivijom, uspeli smo da otvorimo nova tržišta, ali i da ostvarimo mnoge nove saradnje sa turoperatorima. Treba, međutim, imati u vidu da Er Montenegro spada u kategoriju manjih nacionalnih avio-kompanija, koja uz to ima stacionirane avione na dva aerodroma tokom cele godine, što izuzetno uvećava kompleksnost operacija, a to nije uobičajeno čak ni kod značajno većih nacionalnih prevoznika. – objašnjava Frantov Nikolić.
Kako navodi, na početku poslovanja, vodeći se epidemijskom situacijom, fokus je bio na razvoju regionalnih linija, dok su se u ovoj godini dodatno fokusirali i na zemlje EU, ali i neke udaljenije destinacije.
Od januara meseca ove godine do danas kompanija je, kako kaže Frantov Nikolić, prevezla više od 290.000 putnika. Crnu Goru povezali su sa 16 različitih destinacija među kojima su: Pariz, Nant, Lion, Cirih, Frankfurt, Kopenhagen, Ljubljana, Beograd, Prag, Banja Luka, Istanbul, Tel Aviv, Katovice, Jerevan, Bratislava i Kairo. Među kojima su i redovne čarter-linije koje su, kako ističe, imale značajan pozitivan efekat na turističku sezonu.
Frantov Nikolić kaže i da je iznajmljivanje većeg aviona omogućilo otvaranje novih tržišta:
– Za nepunih pola godine, čarter-linije su ostvarile značajne rezultate i time, u velikoj meri uticale i na otvaranje novih tržišta, a to je bilo moguće samo zahvaljujući tome što smo iznajmili veći vazduhoplov Erbas A320 hrvatske kompanije Trejd er. U periodu od aprila do septembra u čarter saobraćaju obavljeno je preko 300 letova ka Tel Avivu, Katovicama, Jerevanu, Bratislavi i Kairu, a očekujemo da ćemo u periodu od početka aprila do kraja oktobra samo u okviru čarter linija, prevesti skoro 50.000 putnika.
Izdvojila bih letove ka Izraelu sa kojima smo počeli već u aprilu i tokom šest meseci saobraćali većinom tri puta sedmično i to uglavnom na većem avionu. Spomenula bih i čarter letove ka Kairu kao primer uspešne i sinhronizovane saradnje sa institucijama, partnerima i privredom gde smo inicirali uvođenje bezviznog režima za državljane Egipta što je i bio uslov za realizaciju ovih letova. –
Sezonalnost turizma
Sve i da ste kao, pa i državna, avio-kompanija bili izuzetno poslovno vešti i profitabilni kao biznis, triling društveno-geopolitčkih kataklizmi obesmislio bi vam svaki profit. Ni Er Montenegro nije bio izuzetak:
– Nakon perioda pandemije tokom koje je avio-saobraćaj bio praktično obustavljen ili redukovan, a avioni prizemljeni, skoro celu godinu obeležio je jedan, dominantan problem, sa kojim se suočavamo pre svega na većini evropskih aerodroma, a to je nedostatak ljudstva. Učestala su kašnjenja i izazovi u realizaciji letova velikog broja avio-kompanija, zbog problema u opsluživanju, a povećanog obima posla i nedovoljnih kapaciteta, organizuju se sporadično i štajkovi radnika, što dodatno komplikuje situaciju.
Takođe, samo u odnosu na prošlu godinu cena goriva se uvećala više od 100 odsto i jasno je da na to avio-kompanija nema uticaj, ali to utiče na kompaniju i na ukupne troškove, i na kraju rezultate poslovanja. Pre pandemije, troškovi avio-goriva su do 30% imali učešće u ukupnim troškovima avio-kompanije, što govori u kojoj meri to utiče na ukupan rezultat. I pored skoka cene goriva za više od dva i po puta u odnosu na prošlu ili 2019. godinu, u Er Montenegru smo se fokusirali da Crnu Goru učinimo dostupunom za veliki broj regionalnih i inostranih turista i omogućimo bolju povezanost sa velikim evropskim habovima. –
Frantov Nikolić naglašava i specifičnosti crnogorskog tržišta koje karakteriše izražena sezonalnost:
– Crna Gora je pre svega avio-destinacija i neophodno je da ima dobru povezanost sa regionom, zemljama EU, ali i nekim udaljenijim. Kao što je auto-put neophodan jer omogućava bezbedniju i bržu lokalnu i regionalnu povezanost, tako avio-saobraćaj generiše najviše kretanja sa udaljenijih tržišta. Veoma je važno razumeti i sve osobenosti malog tržišta kakvo je crnogorsko u sagledavanju potencijala koje razvoj postojećih i otvaranje novih tržišta ima po zemlju. Ekonomija Crne Gore se dominantno oslanja na turizam, koji je izrazito sezonskog karaktera. Iako govorimo o avio-destinaciji koju najviše turista iz inostranstva poseti tokom letnje turističke sezone, uloga nacionalne avio-kompanije je da Crnu Goru poveže sa emitivnim tržištima, kako tokom leta, tako i tokom cele godine. U odnosu na inostrane kompanije koje se vode striktno komercijalnim interesima i saobraćaju samo kada postoji finansijska isplativost linija, nacionalna avio-kompanija je tu da i u nestabilnom i nepovoljnom ambijentu za poslovanje obezbedi konekcije tokom cele godine za svoje građane.
Želimo da kao nacionalana avio-kompanija doprinesemo pozicioniranju Crne Gore kao atraktivne turističke destinacije tokom cele godine. Zemlja bogate kulture i istorije u kojoj se nalaze najdublji kanjon u Evropi, najduža plaža na Jadranu, najviši mauzolej na svijetu, najjužniji fjord, prašuma u kojoj su stabla stara preko četiri stotine godina, najstarije stablo masline u Evropi, najveći vinograd u jednom komadu u Evropi i bezbroj drugih jedinstvenih iskustava zaista imaju veliki turistički i privredni potencijal i van letnjih meseci. – smatra Frantov Nikolić i priča nam da je u svemu tome neophodno pratiti evropsku ali i globalnu klimu i brzo se prilagođavati okolnostima.
Rizik se isplatio, ambicije i rast operacija se nastavlju
– Aktuelna dešavanja su nam pokazala koliko je važno za privredu i ekonomiju Crne Gore diversifikacija tržišta. Iako su tome prethodile naravno detaljne analize i procene, možda je bilo čak i smelo pokretati potpuno nove linije u datim okolnostima, ali već sada možemo reći da smo stvorili prostor za razvoj novih tržišta u narednim godinama. Tu pre svega mislim na letove iz Tivta za Istanbul koje smo uveli praktično od samog starta i saobraćali dva puta nedeljno, da bi sada, uz letove ka Beogradu to postala najfrekventnija ruta sa svakodnevnim letovima. Još jedna nova linija koju smo pokrenuli iz Tivta je Prag na kojoj je svaki naš let tokom sezone bio gotovo maksimalno popunjen.
Neophodno je prepoznati sve benefite koje direktne avio-linije mogu doneti, a jedan od primera koji to odlično ilustruje upravo je Istanbul. Crna Gora nikad ranije nije bila povezana sa Istanbulom iz Tivta, već su letovi uvek bili iz Podgorice. Međutim, uvideli smo koliko je direktna povezanost sa crnogorskom obalom neophodna, ne samo za dolazak turista tokom letnjih meseci, već i za turske investitore kojima to omogućava efikasnije i jednostavnije poslovanje. Već od ove godine imamo letove na svakodnevnom nivou, a tokom sezone smo ka Istanbulu uveli i dva leta sedmično iz Podgorice, koje obavljamo većinom na velikom avionu. –
Frantov Nikolić bila je svedok kako izgleda kada neka država ima političku odlučnost da uloži značajna sredstva svojih poreskih obveznika u najbitniji vid saobraćaja 21. veka. Srbija je od 2013. godine aktivirala svaki mogući i nemogući kadrovski, finansijski i državno-administrativni resurs kako bi od Jata napravila Er Srbiju koja je generisanjem preko milion novih putnika „Nikoli Tesli“ obezbedila maksimalnu cenu koncesije koja je u samo prvoj rati višestruko nadoknadila sve dosadašnje troškove nacionalne avio-kompanije. U Crnoj Gori već duže vreme ne postoji stabilna politička većina i kompanija često mora da ubeđuje državne strukture koliko joj je bitna ne samo finansijska već i administrativna podrška. Od osnovnih međudržavnih sporazuma o vazdušnom saobraćaju do drugih segmenata:
– Da bi Er Montenegro kao nacionalna kompanija mogla da na najbolji način doprinese turističkoj sezoni i privredi, potrebna je sinergija svih relevantnih institucija, kako resornih ministarstava, Nacionalne turističke organizacije i Aerodroma Crne Gore, tako i niza drugih aktera koji treba da su podjednako i konstantno uključeni, a koji dele zajednički cilj pozicioniranja Crne Gore kao atraktivne i prepoznatljive turističke destinacije.
Takođe, za održavanje postojećih i razvoj novih tržišta, zbog mogućih ograničenja ili podsticaja koji postoje između država jako su važni bilateralni sporazumi sa emitivnim tržištima koji bi omogućili olakšano uvođenje linija, kao što je to sada slučaj sa EU. Sve opet dovodi do toga da samo sinergičnim delovanjem možemo doći do zajedničkih, još boljih rezultata u godinama pred nama –smatra Frantov Nikolić.
Vršiteljka dužnosti izvršne direktorke Er Montenegra za kraj razgovora govori kakva je, u trenutnim uslovima poslovanja, perspektiva nacionalne avio-kompanije, i u kojim pravcima planira strategiju za narednu sezonu:
– Uz već pomenutu sinergiju, potrebna je i marketing strategija na nivou cele države za promociju Crne Gore kao celogodišnje turističke destinacije, kako bi sezona umesto sadašnjih tri meseca trajala duže i obuhvatala period od aprila do kraja oktobra, kao i period ski sezone. Dodatna promocija tradicionalnih događaja i manifestacija takođe je značajna u promociji sadržaja koje nudi Crna Gora van letnjih mjeseci.
Mi već intenzivno radimo i na širenju mreže za sledeću godinu, a u planu imamo još pet novih destinacija, među kojima su zemlje Skandinavije i srednje Evrope. Dobra sezona iza nas dovela je do veće potražnje i već sada imamo veliki broj zahteva koji će iziskivati i proširenje flote za narednu letnju sezonu.
U krajnjoj liniji, za sve ove aspekte neophodno je strateško planiranje na državnom nivou koje će, konačno, uticati da, umesto sadašnjih par meseci, turistička sezona traje znatno duže, ali i da Crna Gora bude destinacija za svako doba godine – zaključuje Frantov Nikolić u razgovoru za Tango Six.
dassal
Imao sam srecu da radim sa Draganom na pocetku njene karijere i imam najbolje moguce misljenje o njoj; jedan od najvecih profesionalaca koje sam ikada upoznao. Zelim joj sve najbolje!
Đurđa
Profesionalan i stručan pristup svakom segmentu poslovanja sa uspešnom projekcijom razvoja Air Montenegra uz koordinirani nastup sa turističkom privredom Crne Gore je svakako put da se nacionalni prevoznik uspešno razvija u narednom periodu. Kad je kadar stručan i posvećen uspehu kompanije, kao što jeste u ovom trenutku uspeh ne može izostati.
Dogma
Uz sav trud i zalaganje ipak odrzavaju mrtvaka samo zarad marketinga!! Nije ni to bez efekta ali dugorocno gledano bacanje para u rupu, HR sa mnogo jacim turizmom i infrastrukturom pa ne mogu iz bunara da izadju!
Na kraju ce se samo nagomilati dugovi koje ce jadan narod da placa a sve zarad necijeg propalog plana…:ali hajde ako imaju viska sredstava ko smo mi da im pricamo!!
dassal
Djurdja, to jako lepo zvuci, ali postoje faktori na koje ne mozete uticati (Corona, recesija u okruzenju, cena goriva, nestabilna politicka situacija u CG) i uspeh nikada nije garantovan, a u avijaciji ponajmanje jer je veoma slozen proces sa mnogo karika i zavistan od mnogo faktora….
YU-MGX
Vidi se kolika je razlika kada neko ko je strucnjak za vazduhoplovstvo i ima sve druge neophodne vestine i znanja vodi avio-kompaniju, aerodrom, kontrolu letenja…
Nele
Da dobar primer na sta lici aerodrom, srpska avijacija i ona u crnoj gori. Sve svetli i uspesni primeri iz ovog dela evrope.