Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025
[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29
Svečani pozdrav vodenim topom povodom završetka operacija ovog tipa aviona u Slovačkoj organizovan je za MiG-29AS sa evidenicjskim brojem 0921 / Foto: Igor Božinovski

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

Da li ste ikada čuli za Malacky (čitaj: Malacki)? Pa, nije ni autor ovog članka sve do trenutka kada je to mesto stavio u svoj kalendar putovanja za 2022. godinu sa ciljem da poseti Slovački međunarodni vazduhoplovni festival (SIAF, Medzinarodne letecke dni) 27. i 28. avgusta 2022. kako bi se lično oprostio od lovaca MiG-29 (NATO oznaka: Fulcrum) Vazduhoplovstva Oružanih snaga Republike Slovačke (Vzdušne sili Ozbrojenych sil Slovenskej republiki).

Kao mali grad i opština u zapadnoj Slovačkoj, oko 35 km severno od glavnog grada Bratislave, Malacki je od druge polovine 10. veka do 1918. godine bio deo Kraljevine Ugarske. Danas se nalazi na levoj strani auto-puta Bratislava-Brno-Prag i dom je za oko 20.000 stanovnika.

Baza Malacki dom je transportne eskadrile, 46. puka koja je opremljena avionima C-27J i L-410 / Foto: Igor Božinovski

Nekih 12 km istočno od Malackija nalazi se malo selo koje se zove Kuchyňa (Kuhina, što bukvalno znači „kuhinja“) i dom je vazduhoplovne baze Malacki-Kuchina (Letecka zakladna Malacki-Kuchina, ICAO: LZMC). Ova baza je samo 60 km udaljena od Beča i sedište je 46. puka Slovačkog vazduhoplovstva (46. kridlo Kuchina, 46. k KU) koji nosi ime general Milan Rastislav Štefanik. Podređena transportna eskadrila puka je naoružana sa dva transportna aviona Leonardo C-27J Spartan i šest transportnih aviona Let L-410 Turbolet. Flota L-410 je mešavina jednog aviona za snimanje iz vazduha L-410FG i pet transportera kratkog dometa L-410UVP-E (jedan -E14 i četiri -E20) koji imaju STOL (short take-off and landing) karakteristike (kratko poletanje i sletanje).

Kraj MiG-a 29?

Fokus ovogodišnjeg SIAF-a bio je na penzionisanju slovačkih borbenih aviona MiG-29 nakon što je slovački premijer Eduard Heger 3. jula 2022. kazao da Bratislava planira da donira 12 MiG-ova 29 i 30 tenkova T-72 Oružanim snagama Ukrajine (Zbroini syly Ukrainy). Ovu izjavu je nedavno ublažio slovački ministar odbrane Jaroslav Nađ koji je naglasio da ne bi trebalo da se spekuliše o bilo kakvoj donaciji lovaca MiG-29 Ukrajini, posebno nakon što je slovačko ministarstvo odbrane obavestilo da nacionalna flota ovih aviona i dalje vredi oko 300 miliona evra, i da se ne bi mogla dati donacija takve vrednosti. Uz ovakvu izjavu, a čini se da je Ukrajina najverovatnija destinacija za slovačke 29-ke, ova zemlja je suočena sa opcijom ili da od Bratislave kupi avione ili da u ime Kijeva ovaj transfer organizuje neka druga država. Nadoknada isporukom druge vojne opreme je za slovačke oružane snage svakako jedna od razumnih opcija.

U toku karijere u slovačkoj, flota MiG-ova 29 naletela je 20.240 sati / Foto: Igor Božinovski

Komentarišući penzionisanje Fulcruma tokom SIAF-a, Nađ je rekao:

– MiG-ovi 29 imaju dugu službu u slovačkim vazduhoplovnim snagama, u korist zaštite slovačkog vazdušnog prostora. Naši piloti su zabeležili preko 20.240 sati letenja na avionu, kako na vežbama tako i u operacijama. Međutim, za Slovačku u budućnosti nema izgleda za korišćenje opreme iz sovjetskog doba. S obzirom na njihovu operativnost i ratnu sposobnost koje su degradirane niskom pouzdanošću, ova vazduhoplovna sredstva su nekompatibilna sa našim NATO saveznicima i više ne mogu biti nadograđena. – on je dalje istakao da bi korišćenje potrebnih kapaciteta MiG-a 29 u sadašnjim okolnostima bilo veoma zahtevno – logistički, ekonomski i kadrovski.

Uprkos tome što su izuzetno dobro održavani i što su bili podvrgnuti ograničenoj, ali kvalitetnoj modernizaciji, slovački MiG-ovi 29 su bez sumnje avioni koji bi bili od male borbene vrednosti za Kijev, posebno u tekućem ratu gde ruske vazdušno-kosmičke snage (Vozdushno-kosmicheskiye sily) sve više šire dominaciju u ukrajinskom vazdušnom prostoru. Ipak, ovi avioni bi – u slučaju da zaista završe u ratom razorenoj Ukrajini – snažno demonstrirali slovačku solidarnost sa svojim susedima u ratu, dodatno bi pokazali posvećenost NATO-a da pomogne Ukrajini u borbi protiv Ruske Federacije i bili bi značajan podsticaj za moral ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva (Povitriani Syly Ukrainy) i narod Ukrajine.

Slovačka je koristila ukupno 24 MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski

Sveukupno, 24 jednoseda i dvoseda MiG-a 29 isporučena su Slovačkoj u okviru podele imovine Češke i Slovačke Federativne Republike i izmirenja ruskog duga prema Bratislavi. Tako je, nakon raspada Čehoslovačke, novouspostavljena država Slovačka dobila svoj udeo od bivšeg čehoslovačkog vazduhoplovstva, uključujući devet jednosednih lovaca MiG-29A i jednog dvoseda MiG-29UB. Osim toga, između 1993. i 1996. godine, slovačko ratno vazduhoplovstvo je dobilo još 14 aviona od Rusije, kao deo izmirenja sovjetskog duga. Dvanaest od 24 aviona je remontovano i modernizovano prema standardima NATO-a u periodu 2004-2006. od strane ruskog RAC MiG-a i drugih zapadnih kompanija koje su bile uključene u posao, a koje su pomogle u opremanju aviona navigacionim i komunikacionim sistemima Rockvell Collins, identifikacionim sistemom svoj-tuđ BAE Systems (IFF), novim staklenim kokpitom sa LCD multifunkcionalnim prikazivačima i novim digitalnim računarom misije. Naoružanje, međutim, nije modernizovano i modernizovani MiG-ovi nastavljaju da koriste isti tip raketa, nasleđen od njihovog prethodnog vlasnika, češkoslovačkog ratnog vazduhoplovstva koje je prestalo da postoji 31. decembra 1992. godine. U međivremenu se jedan jednosed (ev. broj 6526) srušio 28. septembra 2019. godine.

Slovačko ratno vazduhoplovstvo je do 30. avgusta 2022. imalo 9 modernizovanih jednoseda MiG-29AS (0619, 0921, 2123, 3709, 3911, 6124, 6425, 6627 i 6728) i dva modernizovana aviona MiG-29UBS (1303 and 5304) u 1. taktičkoj eskadrili 81. puka (1. Bojova letka/81. Kridlo) u vazdušnoj bazi Sliač/Tri Duby u centralnoj Slovačkoj. Ovi avioni imaju projektovan kraj životnog veka između 2029. i 2035. Pored ovih 11 aviona tu su i tri nemodernizovana MiG-a 29 (jednosedi MiG-29As 0820 i 5113 i dvosed MiG-29UB 4401) koji su čuvaju uskladišteni u Sliaču.

U letačkom programu učestovala su 4 MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski

Čast da obeleži kraj karijere Fulcruma u Slovačkoj tokom SIAF-a imalo je pet jednosednih aviona MiG-29AS koji su se pojavili u Malackiju – četiri (0921, 2123, 6124, 6627) su učestvovala u letačkom programu, a jedan (6425) je bio izložen u statičkom prikazu. Svečani pozdrav vodenim topom povodom završetka operacija ovog tipa aviona u Slovačkoj organizovan je za MiG-29AS 0921.

Emocije među slovačkim posetiocima koji su poslednji put došli da vide operativni MiG-29 bile su toliko jake da su dugo nakon završetka zvaničnog programa aero-mitinga ljudi još uvek sedeli na zemlji oko izloženog MiG-29AS 6425 i bukvalno plakali dok su posmatrali zalazak sunca nad najmoćnijim borbenim avionom koji je ikada branio slovački vazdušni prostor. Obezbeđenje aero-mitinga je bilo blago prema posetiocima i nije žurilo da ih otprati iz vazduhoplovne baze Malacki-Kučinja.

Autoru ovog članka nije bilo prijatno da zabeleži ove neverovatne scene svojim fotoaparatom Canon 7D i pridružio se žaljenju dodirujući poslednji put desno krilo aviona 6425.

Komšije se poznaju u nevolji

Prizemljenje slovačkih MiG-ova 29 nakon više od 30 godina službe obavljeno je paralelno sa potpisivanjem zajedničke deklaracije slovačkog ministra odbrane Jaroslava Nađa, češke ministarke odbrane Jane Černohove i ministra nacionalne odbrane Poljske Mariuša Blaščaka o zajedničkoj posvećenosti zaštiti slovačkog vazdušnog prostora u periodu od 16 meseci.

Prema sporazumu potpisanom tokom SIAF-a 27. avgusta 2022. godine, češke i poljske vazduhoplovne snage će patrolirati slovačkim nebom od 1. septembra 2022. do 31. decembra 2023. Češka, sa svojim JAS-39C Gripen, i Poljska sa svojim F-16C Fighting Falcon, obezbediće vazduhoplovna sredstva i posade u QRA (Quick Reaction Alert) ulozi, da u slučaju narušavanja vazdušnog prostora Slovačke, brzo reaguju, dok će Slovačka obezbediti tzv. HNS (Host Nation Support) podršku koja, u slučaju potrebe, uključuje punjenje aviona gorivom, usluge navigacije i zaštitu sredstava.

Osim Čeha na Gripenima, slovački vazdušni prostor čuvaće i poljski F-16 / Foto: Igor Božinovski

Aranžman, koji bi potpisnici mogli vremenom da produže, obezbeđuje Slovačkoj besplatne lovačke kapacitete od njenih suseda i obavezuje Bratislavu da plaća samo gorivo koje će presretači potrošiti u misiji presretanja, ukoliko se bilo koji od aviona zaista podigne da presretne bilo kog neočekivanog uljeza u slovačkom vazdušnom prostoru. Ovaj koncept će nadomestiti nedostatak lovačkih sposobnosti sve dok ih Slovačka ponovo ne povrati kada 14 američkih višenamenskih aviona Lockheed Martin F-16 Block 70/72 Fighting Falcon koji su trenutno naručeni, budu isporučeni i uđu u operativnu službu 1. taktičke eskadrile slovačkog ratnog vazduhoplovstva u bazi Sliač kao zamena za penzionisanu flotu MiG-ova 29.

Prvobitno je objavljeno da će prvi avion F-16 biti isporučen Slovačkoj 2022. i 2023. godine, ali će to sada biti odloženo do najranije 2024. godine, što je postalo jasno nakon što je kompanija Lockheed Martin ranije ove godine saopštila o problemima sa proizvodnjom F-16 koji su odložili isporuku Slovačkoj. Međutim, kada budu isporučeni, slovački F-16 će bili najmoderniji i najsposobniji avioni tog tipa u Evropi.

Češki prijatelj rešava trenažni avion

Osim emotivnog fokusa na slovačke MiG-29, SIAF je bio događaj na kome se tiho kovala i sudbina slovačke zastarele flote mlaznih školsko-borbenih aviona Aero L-39 Albatros. Naime, 2. trenažna eskadrila, 81. puka (2. Vycvikova letka/81. Kridlo) slovačkog ratnog vazduhoplovstva u bazi Sliač sada ima 4 modernizovana trenažna L-39CM (5251, 5254, 5301 i 5302) i dva modernizovana naoružana trenažna i laka jurišna aviona L-39ZAM (4703 i 4707). Da bi zamenila ovu zastarelu flotu, za koju se očekuje da dostigne kraj svog radnog veka 2026. godine, Slovačka trenutno traži do 10 naprednih trejnera za koje se očekuje da će koštati 500 miliona dolara. Novi avioni su potrebni Bratislavi koja namerava da zadrži sopstvenu sposobnost za obuku, što će smanjiti troškove dok u upotrebu uvodi svoje nove F-16.

Slovačko ratno vazduhoplovstvo trenutno u inventaru ima 6 Albatrosa / Foto: Igor Božinovski

Glavna borba za budući slovački LIFT trejner očekuje se između  aviona za naprednu obuku L-39NG kompanije Aero Vodochody Aerospace i lakog višenamenskog borbenog aviona Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50.

Korejska državna agencija za nabavke – Administracija programa za nabavku u oblasti odbrane (DAPA) – objavila je 3. oktobra 2021. da je potpisan Memorandum o razumevanju između KAI i državne slovačke firme za održavanje aviona Leteckych Opravovni TrenčiN (LOTN), sa sedištem u Trenčinu, o mogućim industrijskim ofset poslovima, ako bi Slovačka izabrala FA-50.

Iako su tačni detalji ponude KAI-ja ostali poverljivi, u saopštenju DAPA-e se navodi da Južnokorejci nameravaju da isporuče ukupno deset aviona za približno 500 miliona dolara u aranžmanu koji bi takođe uključivao industrijske ofset aranžmane. Aerova ponuda se, u međuvremenu, sastoji od osam L-39NG, koji su sami zasnovani na starom L-39, i „dugoročne strateške saradnje“ koja bi uključivala pristup savremenim simulatorima u Češkoj Republici, i značajno industrijsko učešće Slovačke u programu L-39NG. Aerova ponuda je posebno atraktivna za Bratislavu iz više razloga, ne samo zbog cene. Navodno, novoproizvedeni jednomotorni L-39NG se prodaje za samo 10 miliona dolara i ima niže operativne troškove od svojih konkurenata, uključujući jednomotorni FA-50 i Leonardov jednomotorni M-345 i dvomotorni M-346. Stoga se ponuda Aera smatra najkonkurentnijom, imajući u vidu sličnost aviona sa slovačkim Albatrosima, pripadajuće troškove i velikodušne industrijske uslove.

Glavni kandidat za novi češki školsko-borbeni avion – L-39NG / Foto: Igor Božinovski

Ove godine je na SIAF-u tradicionalno bilo veoma snažno prisustvo Aera i demonstracionih letova njegovog prototipa L-39NG koji nosi serijski broj 0476/16-7004. Pored toga, ovaj događaj je dodatno ojačao perspektivu L-39NG kao „jedinog logičnog izbora za Slovake“. U tom cilju, 27. avgusta 2022. godine zaključen je sporazum o strateškoj saradnji između Aero Vodochody Aerospace i LOTN koji se, između ostalog, odnosi na proizvodnju zadnjih delova trupa i spoljnih rezervoara za gorivo za L-39NG u Slovačkoj. Ovaj podsticaj je deo Aerovog plana da poveća obim proizvodnje L-39NG.

– Aero pati od nedostatka ljudi (čitaj: kvalifikovane radne snage). Počeli smo serijsku proizvodnju L-39NG prošle godine i po današnjem tempu imamo kapacitet da proizvodimo 12 aviona godišnje. Planiramo da do 2024. godine povećamo proizvodnju na 17 aviona i imamo još veću ambiciju jer bismo želeli da povećamo proizvodnju na 24 aviona godišnje – rekao je na SIAF-u Viktor Sotona, predsednik i izvršni direktor kompanije Aero. Sotona je takođe rekao da njegova kompanija planira da ima dve paralelne proizvodne linije, od kojih će druga biti u Trenčinu ili u okviru kompanije Aircraft Industries Company iz Kunovica, ranije poznatog kao proizvođača civilnih aviona Let Kunovice, poznat po proizvodnji aviona L-410 Turbolet.

Većinski vlasnik kompanije Aero iz mesta Odolena Voda je, od 23. juna 2022. mađarska kompanija SI 13 Aero Zrt. Češki sistem integrator i dobavljač odbrambene i bezbednosne tehnologije Omnipol iz Praga međutim, i dalje zadržava manjinski udeo u ovoj češkoj vazduhoplovnoj kompaniji osnovanoj pre 103 godine, u februaru 1919. godine.

Kada dobri planovi postanu loši

Uprkos tome što je u mnogim aspektima odlično organizovan, SIAF je zabeležio veoma slabu posećenost Slovaka i ljubitelja avijacije iz celog sveta. Letački program je bio doslovce haotičan, a organizator nije poštovao redosled koji je zvanično objavio na veb stranici aeromitinga. Veoma velike pauze između dva letna prikaza bile su uobičajene, posebno 28. avgusta. Međutim, za one koji su došli u Malacki, uživanje je bilo omogućeno kada su u pitanju tradicionalno odlična domaća piva i hrana, uključujući čuvenu Cigansku Pečenku koja je pečeno meso na romski način, marinirano, a zatim prženo ili pečeno na roštilju. SIAF je takođe bio odlična prilika da se izbliza vide svi vazduhoplovi koji služe u slovačkom ratnom vazduhoplovstvu.

Višenamenski helikopter UH-60M / Foto: Igor Božinovski
Avioni Fokker 100 i A319 letačke službe slovačke vlade / Foto: Igor Božinovski
Padobranski tim COMPACT Skiydive & Flying poleteo je i iskočio iz dvokrilca An-2R / Foto: Igor Božinovski

Na nebu iznad Malackija se moglo zapaziti letenje sledećih slovačkih vojnih vazduhoplova: L-39CM (5254), MiG-29AS (0921, 2123, 6124, 6627), L-410UVP-E20 (2721), C-27J (1962), Mi-17M (0845) i UH-60M Black Havk (7642 i 7639). Program letenja su takođe dopunili avioni Airbus A319-115 (OM-BIA) i Fokker 100 (OM-BIC) kao i helikopteri Mi-171 (OM-BIU) i Bell 429 Global Ranger (OM- BID) letačke službe slovačke vlade. Padobranski tim COMPACT Skydive & Flying poleteo je i iskočio iz dvokrilca An-2R (OM-KIK), dok je dodatna atrakcija bilo letenje aviona Aero L-29 Delfin (OM-FLP) kojim je pilotirao Jozef Pivarči.

Slovačko učešće na statici obuhvatilo je četiri operativna vojna vazduhoplova: L-39CM (5251), MiG-29AS (6425), L-410FG (1521), C-27J (1931) i UH-60M (7640). Na zemlji su takođe primećeni davno penzionisani mlazni lovac MiG-21MA Fishbed-J i obližnji parkirani transporteri An-24 (5803) i An-26 (3208).

Bolidi Formule 1 tima Ambruz Racing / Foto: Igor Božinovski

Statiku su obogatili različiti slovački ultralaki avioni: Shark Aero (OM-S443) koji je koristila 19-godišnja Zara Rutherford za let oko sveta između 18. avgusta 2021. i 20. januara 2022.; potom Tomak Aero Viper SD-4s (OM-M730 i OM-M731), Zenair CH601 Zodiac KSL (OM-M235), BRM Aero Bristell (OM-M244) i Skiper GT9 (OM-M754). Zanimljivo je da su na SIAF-u takođe viđena četiri bolida F1 Ambruz Racing-a, od kojih su dva 27. avgusta jurila duž betonske piste u vazduhoplovnoj bazi Malaki dugačkoj 2.495 metara.

Međunarodni gosti

Češko vazduhoplovstvo je u letačkom programu učestvovalo sa, pored borbenog aviona Saab JAS-39C Gripen (9245) i VIP helikopterom Mi-8S (0836), transportno-jurišnim Mi-171Š (9813) i jurišnim helikopterom Mi-35 (3366). Češka je na statici bila prisutna sa dva aviona: lakim višenamenskim borbenim avionom Aero L-159T1+ ALCA i transportnim avionom CASA C295M (0454). Na statici je takođe bio i češki civilni L-29 (01/OM-SLK).

Turboelisni laki transporter An-28TD poljske mornaričke avijacije / Foto: Igor Božinovski

Prisustvo Poljske je takođe bilo primetno sa avionima F-16D (4083) i C-295M (015) koji su učestvovali u letačkom programu, dok su na statici bili izloženi F-16D (4080) i C295M (016). Poljska mornarica je takođe bila na statici sa dvomotornim lakim turboelisnim transportnim avionom An-28TD Bryza 1TD (0723).

Najbolji letački program imao je turski F-16 demo tima SoloTurk / Foto: Igor Božinovski

Najspektakularnije letenje na SIAF-u svakako je imao akrobatski solo demo tim turskog vazduhoplovstva (Turk Hava Kuvvetleri, THK) SoloTürk. U tu svrhu, dva mlazna lovca F-16C Block 40 (88-0021 i 88-0025) su raspoređena u Malacki, oba pripadaju 141 Filo (eskadrili) „Anatolian Volves“ koja deluje iz 4. glavne mlazne baze THK, Akindži, smeštenoj u blizini Ankare.

Iz RAF-ovog Herkulesa izvršeno je desantiranje padobranaca / Foto: Igor Božinovski

Najspektakularniji posetioci SIAF-a bili su par aviona Lockheed Martin F-22A Raptor (05-4090 i 10-4193) raspoređenih u Malacki samo 27. avgusta. Veoma loše vreme sa jakom kišom i grmljavinom ujutru tog dana zadržalo je autora ovog članka u svom hotelu dovoljno dugo da propusti program letenja Raptora i priliku da uzme ‘‘foto skalp‘‘ tim neverovatnim mašinama. Srećom, stigao je na vreme za transporter C-130J C.4 Herkules (ZH874) Kraljevskog vazduhoplovstva (RAF) koji je korišćen za desantiranje grupe padobranaca RAF-a iznad vazduhoplovne baze Malacki-Kučinja.

Nemački Tornado IDS i, na slici levo od aviona krstareća raketa KEPD 350 / Foto: Igor Božinovski

Nemačke i italijanske vazduhoplovne snage bile su prisutne samo na statici. Kontingent Luftvafe činio je par helikoptera Erbas H145 i Sikorski CH-53GA Sea Stallion (84+89), pored aviona Panavia Tornado IDS (45+66) i Airbus A400M (54+23). Tornado je bio izložen zajedno sa krstarećom raketom Taurus KEPD 350 mase 1.400 kg, vrednom milion evra, sa bojevom glavom od 481 kg Mefisto (Multi-Effect Penetrator HIghly Sophisticated and Target Optimised) i sa zvaničnim dometom većim od 500 km. Italijanski ponos je na SIAF-u „branio“ par mlaznih lovaca Eurofighter Tiphoon EF-2000A 4-10/M.M.7273 i 4-1/M.M.7286.

Privatni Lim-2 stigao je iz Poljske / Foto: Igor Božinovski
Poljski privatni Bo.105 u protivoklopnoj verziji Bo.105P PAH-1/ Foto: Igor Božinovski

Neprekidan letački program SIAF-a je srećom uključio neke veoma atraktivne civilne učesnike: akrobatski tim Flyng Bulls je koristio četiri aviona EkstremeAir Sbach 342 (KSA42) (OK-FBA, OK-FBB, OK-FBC i OK-FBD); poljski istorijski mlazni duo činili su jednosed WSK-Mielec Lim-2 (MiG-15bis) (602, SP-MIG) i dvosed VSK-Mielec SBLim-2 (MiG-15UTI) (006, SP-YNZ); mađarski Heliforce PZL- Świdnik Mi-2 (HA-BCL) i poljski privatni helikopter Bolkov Bo.105P PAH-1 (SP-YBO) akrobatski helikopteri su pokazali odlično letenje, dok je izuzetno atraktivno letenje tradicionalno pokazao mađarski akrobatski pilot Zoltán Varas u svom akrobatskom avionu MKS Aircraft MKSS (N540KSKS).

Pešadija, PVO, Specijalne snage

Slovačke kopnene snage su na SIAF-u takođe izložile različitu opremu: mobilni radio-relejni čvor (deo BAE Systems mobilnog vojnog komunikacionog sistema – MOKYS) zajedno sa svojim kamionom-nosačem MAN HKS 32.440 8k8; višenamenski teleskopski bager UDS 214.41; vozilo za dekontaminaciju Tatra T-815-7 6k6 Devkoz; komandno štabno radio sistem Tatrapan; borbeno vozilo pešadije BMP-2; tenk T-72; modularni raketni bacač RM-70/85 kalibra 122/227 mm; samohodnu haubicu Zuzana-2 kalibra 155 mm; i raketni sistem zemlja-vazduh srednjeg dometa 2K12 Kub-M2. Takođe su prikazani lako višenamensko vozilo (LMV) Iveco,  terensko vozilo BRP (Bombardier Recreational Products)/Can-Am i terenska vozila Polaris, koje koristi 5. puk specijalnih snaga (5. Pluk špecialneho určenia, 5. PŠU), protivteroristička i jedinica za specijalne operacije sa sedištem u Žilini.

Samohodno lansirno oruđe raketnog sistema PVO 2K12 Kub / Foto: Igor Božinovski
Samohodna haubica Zuzana-2 / Foto: Igor Božinovski

U Malackiju je viđen po jedan primerak borbenog vozila pešadije BAE Systems Combat Vehicle 90 (CV90) MkIV; zatim terensko vozilo AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMVV); i sistem PVO Patriot opremljen kontejnerima za obuku KSMS1 i KSM51A2. Kada je u pitanju CV90, Slovačka ima ukupne potrebe za 223 vozila, sa kupovinom podeljenom u dve faze: 152 vozila u prvoj fazi i 71 vozilo u drugoj. Zemlja je izabrala CV90 MkIV u sedam varijanti, uključujući varijantu naoružanu automatskim topom kalibra 35 mm, kao i varijantu sa minobacačem kalibra 120 mm. Češkoj je potrebno 210 vozila, uključujući varijantu borbenog vozila pešadije sa automatskim topom kalibra 30 mm.

Ovo je bila druga poseta SIAF-u za autora ovog izveštaja, prva je bila 2017. godine kada je organizovan odličan aeromiting na Sliaču. Uprkos očiglednom razočarenju na ovogodišnjem SIAF-u, penzionisanje MiG-a 29 je bio istorijski događaj koji se nije smeo propustiti i koji je popravio opšti utisak. Šansa da se SIAF značajno poboljša već postoji jer je sada zakazan sledeći događaj za 2-3. septembar 2023., takođe u bazi Malacki. Nažalost, to će biti aeromiting na kome neće biti magije slovačkih MiG-ova 29.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Bu

>> Bratislava planira da donira 12 MiG-ova 29 i 30 glavnih borbenih tenkova T-72 Oružanim snagama Ukrajine

Samo najmoderniji zap. sistemi zaista prave razliku i mogu donekle parirati ruskoj masi. Bratislava ce za te T-72 dobiti nesto, da li bese 16, Leopard 2. Ja bi leoparde hitno poslao tamo gde su preko potrebni a Bratislava nek’ svoje T-72 donira ako ‘oce…

Odgovori
Je

Leopard 2 bi mozda trajao nesto duze na stepama Ukrajine nego T-72 ali u brojevima koje realno evropske drzave mogu da ih isporuce Ukrajini ne bi napravio neku znacajnu razliku na bojnom polju. Naravno sve je ovo odlicno za americki vojno industrijski kompleks koji ce sada da punom parom da proizvodi i prodaje slicne sisteme Evropi. Njemacka ce morati suociti sa izborom hoce li da preusmjerava energiju za Krauss-Maffei koji proizvodi ove tenkove ili za svoje stanovnistvo. U normalnoj godini cak i USA moze da proizvede, unaprijedi 20-60 tenkova. Sa dodatnim budzetom taj broj moze da dosegne 28 tenkova mjececno. Malo za vrstu industrijskog rata koji se sada vodi.

Bu

Nemacka industrija poseduje u skladistima oko 80 Leoparda 1, 2 i oko 100 oklopnih transportera Marder! Vlada moze u roku od odmahd doneti odluku da ih izveze/proda ili donira, o tome se pise i diskutuje vec mesecima.

Je

Sami Nijemci su za sada odustali od slanja Leoparda 1 u Ukrajinu zbog nedostatka municije. Oklopna zastita Leoparda 1 u verziji A5 (kojih imaju 88, znaci samo ~20 mogu potencijano biti puno bolji Leopard 2) je slabija onoj kod ranijih verzija T-72 (T-72M). Postoji mogucnost dodatne zastite polikarbonatnim plocama, koje opet pruzaju puno slabiju zastitu od modernih, reaktivnih oklopa. Ukrajincima bi svaki tenk dobro dosao, cak i Leopard 1 u verziji A5, ali opet i dugorocno bi im to dalo samo manji predah prije nego bi i oni bili unisteni.

Bu

Mislim da si pomesao Leopard i Gepard, za Leo 1 municija nikada nije bila tema, cak je krajem aprila Rheinmetall ponudio 88 komada za 115 miliona ali deal do dana danasnjeg nije odobren od strane nemacke vlade.

Pr

Sve pohvale za odličnu reportažu…
Nadam se da ćete imati više sreće sledeći put sa Raptor-om ; )

Odgovori
iv

Meni je zaista interesantno kako su ukrajinski MiG ovi brzo modifikovani danose HARM sto definitivno potvrdjuje moju tezu kad gori podnogama sve se moze i to brzo. U mirnodopskimuslovima ta modifikacija bi trajala godinama. AKo potraju na nebu Ukrajine ne bi se cudio da dobiju Sidewider ( Izraelci su prije 50 godina bez nekih vecih problema kacili i koristili zarobljene R-13 na. Mirazima) a posto imje odobren Nasams ko zna mozda i AMRAM. Meni se dopada MIG 29 imislim da bi se jos moglo. iz njega iscediti zivota. Mozda bi pametnije bilo da srpska avio industrija napravi nosace za Mk seriju bombi koje se kace na MIG i jos tako neke manje modifikacije nego sto se bave nikad zavrsenim poslovima

Odgovori
Bu

Verovatno je izvedena najjednostavnija moguca integracija gde pilot MiG-29 preko RWR registruje da je osvetljen radarom, onda okrene letelicu prema izvoru zracenja koji mu RWR daje i lansira HARM u tom pravcu sa ili bez povratne informacija da li je raketa prethodno lock-ovala radar. Verovatno bez. Za takvu modifikaciju ne treba nikakva „razmena podataka“ izmedju letelice i rakete, slanje komplikovanih upravljackih signala, koordinata itd. samo adaptacija nosaca i komanda za lansiranje. Ne verujem da ruski pandan na srpskim Mig-ovima funkcionise drugacije.

Si

Nisu im pomogle silne miljarde koje se upumpavaju već osam godina a sad će da ih izvadi 16 leoparda.

Odgovori
Su

A Ukrajinci lasniraju HARM-a sa aviona MiG 29 :) Ukrajina se nikada nije hvalila da je vojna supersila al sa ovim Slovackim MiG 29 i HARM ovima su na putu da postanu sila za Ruse a citirat autora clanka ,,slovački MiG-ovi 29 su bez sumnje avioni koji bi bili od male borbene vrednosti za Kijev, posebno u tekućem ratu gde ruske vazdušno-kosmičke snage (Vozdushno-kosmicheskiye sily) sve više šire dominaciju u ukrajinskom vazdušnom prostoru.

Odgovori
Mi

PA od male borbene vrednosti sto se originalne uloge tice. Ako se specijalizuju za HARM, i ako se Rusi ne uozbilje sto se prevlasti nad tim vazdusnim prostorom tice, onda su dzaba krecili.

Mi

Ja bih rekao da sve manje sanse imaju za dominaciju koju nikad i nisu imali.

Fe

@ Superbrko

Dok jedan MiG-29 dođe u poziciju da ispali HARM nekoliko njih pojure R-77. SEAD je daleko najopasnija disciplina u vojnoj avijaciji. Razlika u odnosu na podršku trupama je kao ronjenje na velikoj dubini u odnosu na plivanje.

Le

Рекао бих да демилитаризација иде по плану, а за допуну односно замену са оружјем из САД-а не бих био толико сигуран у то. Много фактора је у игри. Ако се погорша ситуација са Тајваном то ће да падне у други план. Исто тако све може да се промени за две године. Прича о врапцу у руци и голубу на грани. САД нису поуздан партнер колико се мисли. Видети ћемо колико је ово паметан потез.

Odgovori
Mi

Problem demilitarizacije je sto je to samo privremena demilitarizacija akio se ne zauzme pozamasan deo Ukrajne i ne stavi pod kontrolu i ne potpise dogovor o primirju. Ako ce ih ovi kljucati BPL bombicama i HIMARSima narednih 15 godina onda izes demilitarizaciju pa nek je i 95% ukrainske vojske unistili dogod tih 5% kljuca.

Le

Miloš77. Мој коментар се није односио на специјалну операцију у Украјини него на испоруку свога оружја( врабац у руци) због обећања испоруке модерног из САД( голуб на грани) . Можда грешим ал не бих никада ризиковао на тај начин. На првом месту САД свој интерес увек стављају на прво место и често не маре за обећање. Као пример сам навео ако се погорша ситуација са Тајваном они ће све преусмерити на Индо- пацифик и поменуте државе попут Словачке ће да остану “ кратких рукава“. Постоје и други фактори који се могу десити. Наш народ каже обећање лудо радовање. А ово што раде Словачка и остали који то раде је рушење свих норми као што су сагласност земље произвођача што ће им се кад тад вратити као бумеранг. Колико год то правдали то је кршење међународног права. Што се тиче Украјине и кљуцања не би се кладио у то. Рат није само оружје и борбени дух. Има тога доста у економији. Народ у Украјини се још није суочио са нестанком струје у већим градовима, запад још увек шаље новац, лекове итд. Једном ће то да стане или се знатно умањи. Питање је да ли ће у том случају моћи да како кажеш кљуцају. Можда и хоће, видети ћемо.

Be

Bravo Slovaci, postadoste zavisno od čeha i poljaka …

Odgovori
Bl

Da, to će im unazaditi životni stadard. Već im vidim kako plaću…

Ma

Sramota za njih i finansijski i moralno.

Fe

Lepo, lepo, treba svaki fotografisati, u najboljem izdanju, posle upoznavanja sa R-77-1 nad Ukrajinom neće oni biti baš za slikanje…

Odgovori
iv

E moj Feline kako stoje stvari tesko da ce neko na njega da puca sa R-77. Divim se tvojoj dubokoj i cvrstoj veri u Putina a vreme ce pokazati da li. si u pravu i da li ce Srbija ikad imati ikakve koristi od njega(dosad 0)

Ne

Dobro ce da dodju za odbranu Ukrajine. Sa Harmom ce da budu mocni. Ruske vazdusne snage nemogu da odgovore na Harmove. Ruska oprema se pokazala podosta zastarelom.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor