[PRVE FOTOGRAFIJE] Otvorena nova zagrada Vazduhoplovne akademije

27. jan 2023

Prvo „kargo sečenje“ Boinga 767 u Evropi: Jat Tehnika svečano obeležila početak radova na svojoj prvoj konverziji putničkog u kargo avion

26. jan 2023

Kompanija koja je u Srbiji registrovala do sada najluksuzniji Boing pauzira svoj AOC

25. jan 2023

Er Frans predstavio nove kabine na dugolinijskim letovima

20. jan 2023

Viz er pred srpskim medijima: Statistike poslovanja mađarske niskotarifne avio-kompanije

19. jan 2023

Pod vođstvom srpskog Direktorata civilnog vazduhoplovstva potpisan Memorandum o razumevanju u vazduhoplovstvu sa tri zemalje regiona

17. jan 2023

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija objavila profit za 2022. godinu od 21 milion evra, bez subvencija

17. jan 2023

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

13. jan 2023

Ruske civilne vazduhoplovne vlasti odobrile domaći motor i krilo za putnički avion MC-21

13. jan 2023

Erbas u 2022. godini: 1078 naručenih i 661 isporučen putnički avion

12. jan 2023

Er Frans promocija za putovanja do 30. juna: „Rendez-vous“ posebni popust na avio-karte

11. jan 2023

KLM promocija za putovanja do 30. juna: „Real Deal Days“ posebni popust na avio-karte

5. jan 2023

[POSAO ZA PILOTE] Smartlinks u Beogradu, Zagrebu i Ljubljani zapošljava kapetane i kopilote za A320, A330 i B737

3. jan 2023

[POSLEDNJA VEST] Vlada Crne Gore imenovala novog v.d. direktora Er Montenegra

15. dec 2022

Završena proizvodnja poslednjeg Boinga 747

14. dec 2022

Air France-KLM grupa ulaže 2 milijarde evra godišnje u nove avione kako bi smanjila emisiju CO2

8. dec 2022

Kroacija erlajns i Erbas potpisali ugovor o nabavci putničkih aviona A220

30. nov 2022

Vazduhoplovna akademija upisuje novu klasu studenata za pilotsku ATP obuku u Trening centru Vršac

23. nov 2022

Er Montenegro dobio IATA-in IOSA sertifikat

22. nov 2022

[POSLEDNJA VEST] Srbija u istom danu dobila dva Erbasa: Jednu Super Pumu i jednog Mihajla Pupina

22. nov 2022
[EKSKLUZIVNO] Direktor Er Srbije Jirži Marek: Povećavamo broj sedišta u kabinama, razmatramo Erbasov softver za optimizaciju prilaza, u budućnosti planiramo da naši ATR-ovi dobiju biznis klasu i lete na biogorivo
Direktor Er Srbije Jirži Marek na sajmu Farnboro. Iako je kompanija svoju Boing epizodu završila u februaru prošle godine nastaviće da iznajmljuje uskotrupne letelice ovog proizvođača tokom letnjih sezona / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Direktor Er Srbije Jirži Marek: Povećavamo broj sedišta u kabinama, razmatramo Erbasov softver za optimizaciju prilaza, u budućnosti planiramo da naši ATR-ovi dobiju biznis klasu i lete na biogorivo

Direktor srpske nacionalne avio-kompanije Jirži Marek bio je na najvećem ovogodišnjem sajmu vazduhoplovne industrije u Londonu. Reč je o tradicionalnim povodima za sastanak sa najbitnijim partnerima kompanije: proizvođačima aviona, motora, lizing kućama. Tango Six je iskoristio priliku i razgovarali smo sa Marekom o više tema.

Kako je kazao, ekskluzivno za Tango Six, Er Srbija ozbiljno shvata dugoročne IATA-ine ciljeve za smanjenje emisija štetnih gasova, aktivno razgovara sa ATR-om i Erbasom o novim i interesantnim opcijama za dalju rekonfiguraciju putničkih kabina u letelicama oba proizvođača. Kompanija takođe razmišljao i o Erbasovom softveru za optimizaciju prilaza na sletanje mlaznih aviona radi uštede goriva i, indirektno, smanjenja emisije štetnih izduvnih gasova.

Marek je svojom jednodnevnom posetom nastavio tradiciju prethodnih direktora Er Srbije koji su bili redovni na sajmovima u Londonu i Parizu. Kako je Tango Six tada prvi, i često jedini, javljao, Er Srbija je samo jednom ukrala reflektore napravivši bitnu vest (od koje kasnije ništa nije bilo) ali je koristila i priliku da, kada su svi na jednoj lokaciji, zaključi manje glamuroznije ali podjednako bitne dogovore.

Ove godine Marek je, kako je kazao za Tango Six, najviše razgovarao sa Erbasom i ATR-om o procenama i kasnijim saradnjama pre svega u oblasti rekonfiguracija putničkih kabina radi daljih optimizacija u pravcu njihove veće iskorišćenosti. Sa ATR-om je pričao i o njihovim inovacijama u putničkoj kabini koje će u ovom propelercu omogućiti i postojanje biznis klase. Čitajte o tome uskoro u detaljnijoj Tango Six reportaži.

Do poslednjeg sedišta

Svoju priču za naš portal Marek počinje sa razgovorima o novim opcijama za rasporede sedišta u putničkim kabinama:

– Razgovori sa Erbasom bili su fokusirani na njihov, za početak, konstalting u pogledu opcija za raspored sedišta na A330 i A320 avionima. Kao što znate, kada se bira putnički avion najbitnije je stanje njegove strukture, starost i stanje motora. Enterijer je često nešto što dobijete od prethodnog vlasnika. Vi ste već ranije objavili da uzimamo drugi A330. Zbog kratkih rokova, morali smo brzo da radimo. Naš budući avion Erbas A330-200 dolazi iz firme Air Castle, a njegov prethodni operater bila je avio-kompanija iz Južne Afrike. Raspored i konfiguracija sedišta nešto su drugačiji u odnosu na naš postojeći „Romeo Bravo“, novi avion ima 18 sedišta u biznis klasi i 250 u ekonomskoj. Sedišta na novom A330 biće presvučena u naše kompanijske boje, a planiramo tokom sledećeg velikog servisa tog aviona da ujednačimo proizvod na oba aviona. Ujedno ćemo raditi na tome i da unapredimo proizvod, u biznis klasi i ekonomskoj klasi. To će biti tako urađeno jer je prosečni “lead time” za sedišta u biznis klasi između 10 i 12 meseci.

Moja vizija za avione Er Srbije u kontekstu kabinskog proizvoda je da se ne menja rastojanje između sedišta u pogledu mesta za noge već da se poveća broj sedišta u horizontalnoj liniji. Uz pomoć Erbasa videćemo da li je moguće ubaciti dodatna sedišta u A330, jednom kada ih unificiramo na oba aviona, kako u ekonomiju tako i u biznis klasi.

ATR je na Farnborou izložio svoj -600 model sa Pretovim 127XT motorima koji će, osim raznih ušteda i duže eksploatacije, biti kompatibilni sa biogorivima. ATR je već izveo demo letove koji su u potpunosti koristili biogorivo u radu oba motora / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Takođe sa Erbasom pričamo kako bismo maksimalno efikasno mogli da iskoristimo njihove modele A320 i A319 po pitanju broja sedišta. Trenutno u našim avionima A319 imamo 144 sedišta, a logični maksimum bio bi 150, zato što sve iznad toga zahteva dodatnu posadu i dodatni izlaz u slučaju opasnosti. Pri tome, ukoliko bi došlo do potencijalne densifikacije, razmatramo različite modele sedišta, koja neće uticati na komfor putnika – priča nam Marek.

Kada je reč o najjeftinijoj uzdanici nacionalne avio-kompanije za kratke rute, turboelisnom ATR-72, Marek za Tango Six kaže da Er Srbija planira da širi ATR-72-600 flotu i u sledećoj godini, posebno sada kada će biti potrebe za tim zbog dupliranja „long-haul“ flote:

Kako je Marek rekao za Tango Six, Er Srbija je ozbiljno zainteresovana za novi koncept modifikacije sedišta u ATR-u koji je predstavljen na Farnborou. Ovo bi kompaniji omogućilo da određeno iskustvo biznis klase nudi i na ATR-ovima što do sada nije bio slučaj / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

– Na sajmu sam bio gost kompanije ATR čiji smo klijent već decenijama. Uvodimo najnoviji -600 model koji, kako je ovde prvi put i predstavljeno, ima neka nova interesantna rešenja za modifikaciju putničke kabine, odnosno sedišta. Zanimljiva je opcija koju će oni uskoro nuditi – skidanje jednog sedišta i njegovo pretvaranje u stočić, što će omogućiti da ATR ima i iskustvo biznis klase, kada je to potrebno kompaniji. Kada je ATR u pitanju ne treba zanemariti i to da je Er Srbija potpisnica IATA ciljeva za održivu budućnost avio-saobraćaja i da smo, dugoročno gledano, zainteresovani i za opcije pogona ovih letelica na biogoriva, što će podrazumevati i novu generaciju motora koja je ovde predstavljena. –

Marek je takođe potvrdio za naš portal da je Er Srbija u pregovorima da od Erbasa kupi softver za optimizaciju prilaznog profila koji je namenjen smanjenju snage motora u određenim fazama i samim tim uzrokuje manju potrošnju goriva. Kako je rekao, softver se bez ikakvih modifikacija instalira u postojeću avioniku i njegova cena će se isplatiti nakon dve godine upotrebe uštedama utrošenog goriva. Dodatna indirektna korist softvera je, kaže Marek, i ta da će mlazni avioni Er Srbije uz njegovu pomoć emitovati i manje štetnih gasova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Apelovao bih na vas da prilikom nabavke sedisza za A319 i A320 razmislite o nekim koja ne mogu da se obore. Najgora stvar pored deteta koje mi place ceo let, je neki pajser ispred mene koji obori sediste i lezi mi u krilu.

Odgovori
Ј

Колико је тај софтвер паметан да одреди снагу и непредвидивост удара кошаве која понекад као да дува из свих праваца, а пилот можда неће имати могућност да дода мало више гас?

Odgovori
Pe

Javljaju mi iz Erbasa da su upravo pročitali tvoj komentar, da su shvatili da ovo UOPŠTE NISU PREDVIDELI i da ga sad povlače iz upotrebe u nekoliko avio-kompanija, planiraju kako mogu da se izvuku iz plaćanja odšteta koje će izgleda biti milionske.

St

@Petar Vojinovic
A da daju neki dinar coveku koji im je otvorio oci i ukazao na slabost stofvera?

Pe

Evo kažu da bi mu dali da se potpisao imenom i prezimenom a ne da iznosi ovako genijalno raksrinkavanje anonimno.

St

@Petar Vojinovic
Jes pa da ga posle smaraju i iz Boinga i Microsofta i Applea, da im popravlja softver..

К

Може, таман ти плати ту услугу скупље (јер ти нико не смета), а овај што не може да обори мало јефтиније (јер је мањи конфор). И вук сит и овце на броју.
Лично не обарам седиште ако је лет 2-3 сата, кад је дужи морам.

De

150 sedišta u A 319 znači sardina konfiguracija u 27 redova ako je 156 to je 28 redova. Nekad se toliko stavljalo u A320 a za A320 neo je to bila standardna konfiguracija. Ma nek uvedu stajanje šipke ko u GSB i vozi Miško.
Sedišta u ovom ATR-u (na slici) sačuvaj me bože. Naslon za glavu fiksan. Sedišta tanka. Svi još uvek računaju standarde 175/75 a toliki su nam danas klinci od 12-13 godina u punom zamahu rasta.
Nekad se u letenju uživalo -bio doživljaj koji se prepričava. Danas samo da se što pre i bezbolnije prebaciš iz tačke A u tačku B. Letenje je postalo smor. Zbog gustih konfiguracija sedimo kao veverice.

Odgovori
Ne

Ko je leteo air srbijinim a319 zna da u njima ima prostora daleko vise nego kod ostalih prevoznika. Maksimum za a319 po sertifikaciji je 156 putnika tako da konfiguracija od 150 ne bi narusila komfor, i dalje bi bio veci nego u wizzu i u klasi turkisha…

Br

Tacno,ima dovoljno mesta za razliku od drugih a pogotovo nisko budzetnih.U air Serbia avionima 319 i 32o mesta tj.razmak izmrdju sedista korektan i zadovoljavajuci!

De

@Nele
Porediš low cost sa flagship kompanijom?
@Branko
Da si visok 192 kao ja pitao bih te da li imaš dovoljno mesta

sm

Dopada mi se tendencija da se ide ka bio gorivima sa gledišta obnovljivosti izvora snabdevanja (za razliku od naftnih derivata koji za sada nisu obnovljivi) ali postoje neka dva osnovna problema, jedan je što (koliko ja znam ) u Srbiji nije moguće nigde kupiti punu cisternu takvog goriva (a toliko će trebati za ovakvu letilicu) ,a drugi je ona stara „zezancija“ koja već decenijama kruži Internetom, a to je da će zbog bio goriva sada sa neba ka zemlji dolaziti miris prženih krompirića,sardina u ulju i majoneza.

Odgovori
Jo

Najbolje neka uvedu i spoljna sedišta, kad se ceo unutrašnji prostor popuni.

Odgovori
Ni

Uzeli ste mi rec iz usta! Mozda mogu neki (ovi zivi) putnici i u kargo prostor, tipa neke individualne hiperbaricne komore kao kuset kola? Mogu i jedrilicu sa putnicima da povuku em usteda goriva, em ekologija i jos ako je zejtin gorivo nema zime Ili sto da ne kao kod avaksa samo izbace antenu iz tanjira i imate panorama poziciju sedenja, atr svakako ne leti visoko… Cisto bacam ideje varijabli za petlje tog softvera, ako izadje iz one sa kosavom koje se kolega setio iznad…

Ј

@Nix
Најзад да неко схвати сарказам.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs