„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024
[INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji
Direktor kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš / Foto: Magnus Aircraft

[INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Tango Six je nedavno imao priliku da obiđe fabriku mađarske kompanije Magnus Aircraft nedaleko od Pečuja. Obilazak proizvodne linije jedine mađarske privatne kompanije koja proizvodi vazduhoplove kulminacija je našeg dosadašnjeg izveštavanja o Magnus priči. Prošle godine imali smo priliku da letimo u njihovom glavnom proizvodu, avionu Fusion 212, izveštavali smo sa njihovog prošlogodišnjeg nastupa na sajmu u Fridrishafenu ali i pratili njihovu seriju poslednjih poslovnih dogovora koji koriste činjenicu da je Mađarska dobro politički pozicionirana prema Kini što će Magnusu prilično koristiti jednom kada se tamo liberalizuje regulativa vezana za generalnu avijaciju.

Magnus je, kako smo to javili aprila ove godine, odlučio da za bazu osvajanja regiona izabere Srbiju. Tada smo čuli najave da kompanija računa na prilike kako u našoj, tako i u zemljama okruženja, imajući u vidu da je privatno vlasništvo kompozitnih aviona u porastu.

Ne bi li saznali više o Magnusu i njihovom putu do trenutnih ambicioznih planova, uradili smo intervju sa direktorom kompanije Laslom Borošem.

Boroš je mašinski inženjer koji je profesionalnu karijeru započeo van vazduhoplovne industrije. Kako kaže, počeo je u tada najvećoj kompaniji u Mađarskoj koja se bavila proizvodnjom.

– Svoj put započeo sam kao običan tehničar i vremenom sam, korak po korak, napredovao do pozicije zamenika direktora. Nakon toga sam promenio posao, radio u još par kompanija kao direktor proizvodnje, operativni menadžer i takođe došao do pozicije zamenika direktora.

„Prisutni smo na gotovo svim kontinentima, čekamo Kinu da se otvori za privatnu avijacija, SAD su najveće tržište.“ / Foto: Magnus Aircraft

Zatim je, u leto 2016. godine, jedan od vlasnika Magnusa, moj prijatelj od ranije, bio i vlasnik kompanije u kojoj sam prethodno bio zaposlen. On je tada morao doneti neke veoma važne odluke, da li da investira ili da proda svoju kompaniju. Savetovao sam ga da investira i od aprila 2017. godine on je postao jedini vlasnik Magnusa a ja generalni direktor ove kompanije. –

Kako nam Boroš dalje priča, nakon proizvodnje njihovog prvog aviona i uspešno okončanog procesa sertifikacije Magnus je rastao. Danas, kako kaže, imaju podružnice na skoro svim kontinentima. U Sjedinjenim Američkim Državama, Keniji, Nigeriji, Iranu, Kini i najnoviju u Srbiji. Boroš je trenutno direktor i svih podružnica osim onih u Iranu i Srbiji.

– Pre nego što smo započeli veće investicije dok smo planirali proizvodnju imali smo oko 20 zaposlenih i hangar, odnosno radionicu, površine maksimalno do 400 kvadratnih metara. Planirali smo da od male radionice napravimo pogon sa kapacitetom od skoro 100 aviona godišnje, a u fabrici kompozita 200-220 zmajeva godišnje kako bi se mogle snabdevati podružnice koje sklapaju avione.

Plan je bio da fabrika, u delu proizvodnje kompozita, proizvodi i kajake, brodove, delove za vozila. Ovo razmišljanje smo imali budući da se u avio-industriji uvek mogu pojaviti određeni problemi koji bi uticali na rad kompanije. Želeli smo da imamo mogućnosti za alternative kada je proizvodnja u pitanju. – priča nam Boroš o počecima Magnusa.

Detalj sa proizvodne linije u Magnusovoj fabrici / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kaže da planirani kapacitet nije dostignut pre svega zbog globalne krize lanaca snabdevanja i proizvodnje koju je uzrokovao Korona virus. Kako je Tango Six već pisao, apetit entuzijasta da kupuju avione i bave se generalnom avijacijom doživeo je bum tokom Korone. Problem je bio potpuno devastiran lanac snabdevanja i vreme čekanja rezervnih delova ili komponenti za proizvodnju.

– Jedna od naših kompetitivnih prednosti je proizvodnja kompozita. Kao što znate, zaposlili smo i nekoliko profesionalaca iz Srbije koji su eksperti za proizvodnju kompozitnih struktura.

Mogu vam reći da je poziv srpskom timu da nam se pridruže bila jedna od naših najboljih odluka. Naučili smo dosta od njih. Dragana Kostadinović i njen tim su visokokvalifikovani ljudi sa mnogo iskustva. Vole da podučavaju, veoma sam zadovoljan njima i srećan sam što su sa nama. Nadam se da će se sledeće godine broj ljudi povećati.

Što se kompozita tiče, on se može koristiti u različitim industrijama. Imamo projekte i proizvode koji su namenjeni vodenim sportovima, auto-industriji. U budućnosti želimo time da se bavimo i povećamo serijsku proizvodnju jer je to naša druga delatnost. – kaže direktor Magnusa o najbitnijoj stavki proizvodnje ove kompanije, kompozitnim materijalima.

Kompanija proizvodi i svoj novi model aviona, Fusion 213. Plan je da letelica dobije EASA sertifikat i da bude odobrena i za obuku komercijalnih pilota:

– Projekat nove letelice započeli smo još pre četiri godine, očekujemo njenu sertifikaciju od strane EASA-e do kraja godine i onda ćemo moći više da pričamo o njemu. Najveća prednost je što bi ova letelica bila najjeftinija u LSA kategoriji kojoj pripada, a zbog EASA sertifikata bi mogla da se koristi u pilotskim školama kao i za ostale komercijalne potrebe.

Fusion Sentinel biće adut kompanije za vojnu primenu kada su misije nadzora i obuke pilota u pitanju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada dobijemo EASA sertifikat biće nam potrebna nova organizacija proizvodnje, jer ćemo sledeće godine možda moći da proizvedemo samo 10-15 ovih aviona. U budućnosti bi se 50 procenata proizvodnje moglo odnositi na Fusion 213. Trudićemo se da školama letenja pružimo povoljnu ponudu kako bi one pronašle dobra finansijska rešenja.

Takođe, voleli bismo da sarađujemo i sa vojnim vazduhoplovstvima ali da ne pravimo borbene letelice već one za, na primer, obuku i izviđanje. Videli ste naš avion Sentinel koji može da se koristi za osmatranje ili neke slične zadatke, već smo ga promovisali vojskama u Africi jer tamo već imamo neke klijente i narudžbine. Razvili smo verziju aviona Fusion za obuku vojnih pilota, možemo ga recimo opremiti sa istim instrumentima koji se nalaze u školsko-borbenom avionu L-39NG, što može biti rešenje za neko ratno vazduhoplovstvo.

khv
Strpljiva strategija kompanije doprinela je njenom globalnom prisustvu i čekanju prilika u državama gde tek sledi ekspanzija privatne kompozitne acvijacije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada smo na temi međunarodnih klijenata, treba istaći da se u SAD nalazi naše najveće tržište, tamo je letenje rasprostranjeno i najlakše je otvoriti pogon za proizvodnju aviona. U Srbiji bismo voleli da bude predstavništvo za čitav Balkan i da preko Srbije uđemo na taj deo tržišta. U Kini je veoma bitno biti prisutan jer se otvaraju mogućnosti privatnog letenja, postoje kineski proizvođači ali smo na primer mi tek treći privatni  proizvođač lakih aviona koji je tamo planira da otvori predstavništvo i pogon. Iran je zatvorena zemlja ali takođe se radi o velikom tržištu, tamo nema mnogo stranih kompanija i mi smo voljni da pokušamo da tamo započnemo posao. U Africi je potrebno biti strpljiv da bi se postigao uspeh, Nigerija je izabrana jer je kapija zapadne Afrike, Kenija jer je na istoku. U Africi ima više potencijalnih klijenata među državnim službama. – zaključuje Boroš.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ac

Ovi za razliku od nas razmisljaju o vecoj proizvodnji,a ne o prototipovima.Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara.Zatvorismo ove godine i fabriku alata u Cacku koja je radila alat za nasu namensku.Porazavajuce je koliko smo sami sebe unazadili.

Odgovori
Ob

Niti je JNA bila 3. armija na kontinentu niti je SFRJ bila ispred Cehoslovacke, DDR ili Modjarske, to su sve stare industrijske zemlje, oni su samo bili posle 2. rata umesto u zapadnom sistemu potpomognuti americkim milijardama, kao sto je Tito delimicno odradio za YU, pod ruskom cizmom gde ih se samo cedilo, dakle u sovjetskom gulagu bez pristupa tehnologijama, investicijama, trzistima itd.

Ž

„Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara…“- svetlosnim godinama smo bili ispred svih,u priči i hvalisanju,u stvarnosti smo bili jad i beda kao i sad…

Odgovori
iv

Realno jesmo bili ispred Madjarske ako pricamo o sedamdesetim i osamdesetim ,mogla je samo da nam parira sa Pick salamom. Avion nije sad neko cudo moderne tehnike ali je lep i koliko sam vide kvalitetno uradjen. Kompaniji zelim puno uspeha

Ve

Minismo bili samo u prici, vec i u stvarnosti ispred mnogih.pocev od nase masinske industrije,* Ivo Lola Ribar*,jedna od najvecih , sa oko 10 000 radnika.Masine su se proizvodile za nase fabrike koje su proizvodile skoro sve,poljoprivredne masine,belu tehniku,namestaj,tekstil,hranu,farmaceutsku, hemijsku i ostale industrije.
Sajmovi tehnike i svega ostalog su bili dokaz da smo imali sve sto nam je
bilo potrebno.Nije bilo Sajma koji nisam posetila, jer je i moj deka bio ucesnik mnogih sajmova tehnike.Dugo pamtim…Utva ce ponovo praviti letelice.

Odgovori
So

Svaka čast. Sve pohvale. Slovenci i Mađari vode ozbiljnu priču u lakoj avijaciji. Zar razliku od utvinih pokušaja da nešto pokrene iza njih stoj privatna inicijativa.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs