DCV priprema sistem nadzora i regulacije civilnih dronova: Potpisan sporazum sa Geodetskim zavodom

16. maj 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Razgovaramo sa neimenovanom kineskom kompanijom o „letećim taksijima“

8. maj 2024

Srbija želi da potpiše Memorandum o razumevanju sa Erbasom za projekat razvoja „letećih taksija“

26. apr 2024

[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023
[INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji
Direktor kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš / Foto: Magnus Aircraft

[INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Tango Six je nedavno imao priliku da obiđe fabriku mađarske kompanije Magnus Aircraft nedaleko od Pečuja. Obilazak proizvodne linije jedine mađarske privatne kompanije koja proizvodi vazduhoplove kulminacija je našeg dosadašnjeg izveštavanja o Magnus priči. Prošle godine imali smo priliku da letimo u njihovom glavnom proizvodu, avionu Fusion 212, izveštavali smo sa njihovog prošlogodišnjeg nastupa na sajmu u Fridrishafenu ali i pratili njihovu seriju poslednjih poslovnih dogovora koji koriste činjenicu da je Mađarska dobro politički pozicionirana prema Kini što će Magnusu prilično koristiti jednom kada se tamo liberalizuje regulativa vezana za generalnu avijaciju.

Magnus je, kako smo to javili aprila ove godine, odlučio da za bazu osvajanja regiona izabere Srbiju. Tada smo čuli najave da kompanija računa na prilike kako u našoj, tako i u zemljama okruženja, imajući u vidu da je privatno vlasništvo kompozitnih aviona u porastu.

Ne bi li saznali više o Magnusu i njihovom putu do trenutnih ambicioznih planova, uradili smo intervju sa direktorom kompanije Laslom Borošem.

Boroš je mašinski inženjer koji je profesionalnu karijeru započeo van vazduhoplovne industrije. Kako kaže, počeo je u tada najvećoj kompaniji u Mađarskoj koja se bavila proizvodnjom.

– Svoj put započeo sam kao običan tehničar i vremenom sam, korak po korak, napredovao do pozicije zamenika direktora. Nakon toga sam promenio posao, radio u još par kompanija kao direktor proizvodnje, operativni menadžer i takođe došao do pozicije zamenika direktora.

„Prisutni smo na gotovo svim kontinentima, čekamo Kinu da se otvori za privatnu avijacija, SAD su najveće tržište.“ / Foto: Magnus Aircraft

Zatim je, u leto 2016. godine, jedan od vlasnika Magnusa, moj prijatelj od ranije, bio i vlasnik kompanije u kojoj sam prethodno bio zaposlen. On je tada morao doneti neke veoma važne odluke, da li da investira ili da proda svoju kompaniju. Savetovao sam ga da investira i od aprila 2017. godine on je postao jedini vlasnik Magnusa a ja generalni direktor ove kompanije. –

Kako nam Boroš dalje priča, nakon proizvodnje njihovog prvog aviona i uspešno okončanog procesa sertifikacije Magnus je rastao. Danas, kako kaže, imaju podružnice na skoro svim kontinentima. U Sjedinjenim Američkim Državama, Keniji, Nigeriji, Iranu, Kini i najnoviju u Srbiji. Boroš je trenutno direktor i svih podružnica osim onih u Iranu i Srbiji.

– Pre nego što smo započeli veće investicije dok smo planirali proizvodnju imali smo oko 20 zaposlenih i hangar, odnosno radionicu, površine maksimalno do 400 kvadratnih metara. Planirali smo da od male radionice napravimo pogon sa kapacitetom od skoro 100 aviona godišnje, a u fabrici kompozita 200-220 zmajeva godišnje kako bi se mogle snabdevati podružnice koje sklapaju avione.

Plan je bio da fabrika, u delu proizvodnje kompozita, proizvodi i kajake, brodove, delove za vozila. Ovo razmišljanje smo imali budući da se u avio-industriji uvek mogu pojaviti određeni problemi koji bi uticali na rad kompanije. Želeli smo da imamo mogućnosti za alternative kada je proizvodnja u pitanju. – priča nam Boroš o počecima Magnusa.

Detalj sa proizvodne linije u Magnusovoj fabrici / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kaže da planirani kapacitet nije dostignut pre svega zbog globalne krize lanaca snabdevanja i proizvodnje koju je uzrokovao Korona virus. Kako je Tango Six već pisao, apetit entuzijasta da kupuju avione i bave se generalnom avijacijom doživeo je bum tokom Korone. Problem je bio potpuno devastiran lanac snabdevanja i vreme čekanja rezervnih delova ili komponenti za proizvodnju.

– Jedna od naših kompetitivnih prednosti je proizvodnja kompozita. Kao što znate, zaposlili smo i nekoliko profesionalaca iz Srbije koji su eksperti za proizvodnju kompozitnih struktura.

Mogu vam reći da je poziv srpskom timu da nam se pridruže bila jedna od naših najboljih odluka. Naučili smo dosta od njih. Dragana Kostadinović i njen tim su visokokvalifikovani ljudi sa mnogo iskustva. Vole da podučavaju, veoma sam zadovoljan njima i srećan sam što su sa nama. Nadam se da će se sledeće godine broj ljudi povećati.

Što se kompozita tiče, on se može koristiti u različitim industrijama. Imamo projekte i proizvode koji su namenjeni vodenim sportovima, auto-industriji. U budućnosti želimo time da se bavimo i povećamo serijsku proizvodnju jer je to naša druga delatnost. – kaže direktor Magnusa o najbitnijoj stavki proizvodnje ove kompanije, kompozitnim materijalima.

Kompanija proizvodi i svoj novi model aviona, Fusion 213. Plan je da letelica dobije EASA sertifikat i da bude odobrena i za obuku komercijalnih pilota:

– Projekat nove letelice započeli smo još pre četiri godine, očekujemo njenu sertifikaciju od strane EASA-e do kraja godine i onda ćemo moći više da pričamo o njemu. Najveća prednost je što bi ova letelica bila najjeftinija u LSA kategoriji kojoj pripada, a zbog EASA sertifikata bi mogla da se koristi u pilotskim školama kao i za ostale komercijalne potrebe.

Fusion Sentinel biće adut kompanije za vojnu primenu kada su misije nadzora i obuke pilota u pitanju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada dobijemo EASA sertifikat biće nam potrebna nova organizacija proizvodnje, jer ćemo sledeće godine možda moći da proizvedemo samo 10-15 ovih aviona. U budućnosti bi se 50 procenata proizvodnje moglo odnositi na Fusion 213. Trudićemo se da školama letenja pružimo povoljnu ponudu kako bi one pronašle dobra finansijska rešenja.

Takođe, voleli bismo da sarađujemo i sa vojnim vazduhoplovstvima ali da ne pravimo borbene letelice već one za, na primer, obuku i izviđanje. Videli ste naš avion Sentinel koji može da se koristi za osmatranje ili neke slične zadatke, već smo ga promovisali vojskama u Africi jer tamo već imamo neke klijente i narudžbine. Razvili smo verziju aviona Fusion za obuku vojnih pilota, možemo ga recimo opremiti sa istim instrumentima koji se nalaze u školsko-borbenom avionu L-39NG, što može biti rešenje za neko ratno vazduhoplovstvo.

khv
Strpljiva strategija kompanije doprinela je njenom globalnom prisustvu i čekanju prilika u državama gde tek sledi ekspanzija privatne kompozitne acvijacije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada smo na temi međunarodnih klijenata, treba istaći da se u SAD nalazi naše najveće tržište, tamo je letenje rasprostranjeno i najlakše je otvoriti pogon za proizvodnju aviona. U Srbiji bismo voleli da bude predstavništvo za čitav Balkan i da preko Srbije uđemo na taj deo tržišta. U Kini je veoma bitno biti prisutan jer se otvaraju mogućnosti privatnog letenja, postoje kineski proizvođači ali smo na primer mi tek treći privatni  proizvođač lakih aviona koji je tamo planira da otvori predstavništvo i pogon. Iran je zatvorena zemlja ali takođe se radi o velikom tržištu, tamo nema mnogo stranih kompanija i mi smo voljni da pokušamo da tamo započnemo posao. U Africi je potrebno biti strpljiv da bi se postigao uspeh, Nigerija je izabrana jer je kapija zapadne Afrike, Kenija jer je na istoku. U Africi ima više potencijalnih klijenata među državnim službama. – zaključuje Boroš.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ac

Ovi za razliku od nas razmisljaju o vecoj proizvodnji,a ne o prototipovima.Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara.Zatvorismo ove godine i fabriku alata u Cacku koja je radila alat za nasu namensku.Porazavajuce je koliko smo sami sebe unazadili.

Odgovori
Ob

Niti je JNA bila 3. armija na kontinentu niti je SFRJ bila ispred Cehoslovacke, DDR ili Modjarske, to su sve stare industrijske zemlje, oni su samo bili posle 2. rata umesto u zapadnom sistemu potpomognuti americkim milijardama, kao sto je Tito delimicno odradio za YU, pod ruskom cizmom gde ih se samo cedilo, dakle u sovjetskom gulagu bez pristupa tehnologijama, investicijama, trzistima itd.

Ž

„Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara…“- svetlosnim godinama smo bili ispred svih,u priči i hvalisanju,u stvarnosti smo bili jad i beda kao i sad…

Odgovori
iv

Realno jesmo bili ispred Madjarske ako pricamo o sedamdesetim i osamdesetim ,mogla je samo da nam parira sa Pick salamom. Avion nije sad neko cudo moderne tehnike ali je lep i koliko sam vide kvalitetno uradjen. Kompaniji zelim puno uspeha

Ve

Minismo bili samo u prici, vec i u stvarnosti ispred mnogih.pocev od nase masinske industrije,* Ivo Lola Ribar*,jedna od najvecih , sa oko 10 000 radnika.Masine su se proizvodile za nase fabrike koje su proizvodile skoro sve,poljoprivredne masine,belu tehniku,namestaj,tekstil,hranu,farmaceutsku, hemijsku i ostale industrije.
Sajmovi tehnike i svega ostalog su bili dokaz da smo imali sve sto nam je
bilo potrebno.Nije bilo Sajma koji nisam posetila, jer je i moj deka bio ucesnik mnogih sajmova tehnike.Dugo pamtim…Utva ce ponovo praviti letelice.

Odgovori
So

Svaka čast. Sve pohvale. Slovenci i Mađari vode ozbiljnu priču u lakoj avijaciji. Zar razliku od utvinih pokušaja da nešto pokrene iza njih stoj privatna inicijativa.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs