[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen
Češka će nakon 2027. najverovatnije prestati da koristi Gripen i preći na američki F-35 / Foto: Igor Božinovski

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

Jedan od savremenih višenamenskih borbenih aviona koji se trenutno može nabaviti na tržištu jeste švedski SAAB JAS-39 Gripen. Međutim, ovu letelicu još od brazilske narudžbine 2014. godine, već dugo niko nije nabavio iako je SAAB učestvovao na nekoliko tendera, kako u Evropi tako i u ostatku sveta. Većina zemalja je nabavila američki F-35, potom su kupovani francuski Rafali, kao i evropski EF-2000.

Na takvu situaciju požalio se specijalizovanim medijima koji se bave vojnom tehnikom predsednik i generalni direktor kompanije SAAB AB Micael Johanson. On je 26. avgusta ove godine, u sedištu kompanije u Stokholmu, novinarima govorio o svojoj, kako je rekao ‘‘ekstremnoj frustraciji‘‘ zbog dugogodišnjeg otsustva izvoznih uspeha borbenog aviona Gripen. Johanson je pri tom naglasio da za to nisu krive perfomanse aviona, već politički faktori.

– To je u najmanju ruku izuzetno frustrirajuće, i mogu reći da se ne radi o proizvodu koji smo razvili i proizveli. Da su bili potpuno jednaki uslovi u smislu da se ne govori o bezbednosti, politici i drugim oblastima, onda mislim da bi nam bilo mnogo bolje – rekao je Johanson i dodao da je u mnogim državama uticaj SAD ogroman, da na tržištu nije lako raditi protiv njih, i da je to politika.

Dominacija na tržištu višenamenskih borbenih aviona u Evropi, koju su i pre imali avioni američke proizvodnje, nastavljena je uspešnom realizacijom prodaje aviona F-35 u, za sada 10 zemalja, sa realnim izgledima za još 4 ili 5. Gotovo svi korisnici F-16, kao i većina država koja poseduje F/A-18, nabavili su Lightning II kao potpunu ili delimičnu zamenu svoje postojeće flote borbenih aviona.

Gripen prve generacije je do sada prodat Južnoafričkoj Republici (26 aviona) i Tajlandu (12 aviona), u Evropi su avione iznajmili Češka i Mađarska (po 14 primeraka), dok je Brazil kupio 36 primeraka nove generacije. Češka će po svemu sudeći, nakon isteka drugog ugovora o iznajmljivanju, nakon 2027. godine povući ovaj tip iz naoružanja, započela je pregovore o nabavci američkih F-35. Mađarska namerava da nastavi eksploataciju Gripena, postoji i mogućnost nabavke još jedne eskadrile. Švedska koristi 94 Gripena C i D, a naručila je 60 Gripena E.

Ako bismo analizirali samo evropske tendere na kojima Gripen izgubio, videli smo da se to dogodilo iz nekoliko razloga. Prvi je da je bilo slučajeva neodgovarajuće ponude, Slovačkoj i Bugarskoj su na primer ponuđeni Gripen C i D čije su taktičko-tehničke karakteristike znatno slabije od F-16 Block 70 ili 72 koji je i bio pobednik u izboru novog aviona u navedenim državama. Pandan ove, nasavremenije varijante 16ce je nova generacija Gripena – Gripen E i F koji je u Švajcarskoj (izabrala F-35) bio eliminisan sa tendera jer, kako je zvanično saopšteno, nije još bio završen njegov razvoj. U Finskoj protiv F-35 SAAB-u nije pomoglo ni to što su uz Gripene E i F ponuđena i dva višenamenska leteća radarska sistema GlobalEye.

Drugi razlog je činjenica da je F-35 jedini borbeni avion 5. generacije trenutno dostupan na tržištu, i da su neke njegove performanse znato bolje od evropskih višenamenskih borbenih aviona, što je u odlukama država koje su ga nabavljale, i navođeno kao prednost zbog koga je američki avion izabran. Uz to treba dodati i da Gripen, ima mnogo više američke tehnologije nego Rafal i EF-2000 (sa kojima se može naravno porediti, ali nisu ista klasa), kod švedskog aviona je motor američki, kao i dobar deo naoružanja i komponenti elektronske opreme. Sve to može uticati na to da SAD imaju mogućnost da ne odobre prodaju Gripena na nekom od tendera gde učestvuju i američki proizvođači.

Gripen nije baš ni jeftin u odnosu na to šta može da pruži, a to je naročito bilo izraženo kod ponuda prve generacije. Isto tako polovni borbeno moćniji evropski ‘‘deltaši‘‘ su se, u nekim slučajevima po ceni mogli nositi sa novoproizvedenim Gripenima C i D. Međutim, osim Hrvatske, Rumunije i delimično Grčke (nešto ranije i Austrije), evropske države su uglavnom kupovale samo nove avione.

Iako izbor novog višenamenskog borbenog aviona zavisi od mnogo faktora, presudni su politički i ekonomski odnosi države koja kupuje i države koja prodaje avione. Čak i da struka izabere najbolje rešenje, a do toga se u ozbiljnim država dolazi procesom procene (kao što je u skorije vreme dva puta bilo u Švajcarskoj i jednom u Finskoj), političari imaju poslednju reč. Najbolji primer imali smo u Švajcarskoj prilikom prvog pokušaja nabavke, struka je 2009. godine izabrala Rafal (što ipak nije javno saopšteno već su informacije iscurele tek 2012. godine), ali su političari 2011. godine odlučili da se ide na Gripen čija nabavka nabavka nije prošla na referendumu koji je održan 2014. godine.

Komentari

D

Izuzetan avion,pogotovo za mala ratna vazuhoplovstva kao sto je nase.Ali je problem sto su svi glavni podsistemi i naoruzanje tudji i ucenjivanje Svecke vlade korisnila aviona,kao npr Madjarske.

Odgovori
Z

Preskup,potrebno ishoditi od amerikanaca dozvolu za prijenos tehnologije…jako mala nosivost naoružanja i nepouzdanost Švedske kao ozbiljnog partnera. U tenderu RH su nudili gripen C/D,a mi smo htjeli E/F i to po cijeni 1,2 milijarde eura za set od 12 aviona,dok nam se F16 V 70/72 nudil za 1,6 milijardi eura.U toj konkurenciji bolji je Rafale F3R od 2014 g najstariji koji ćemo dobiti za 1 milijardu eura i resursima za sljedećih 40 god prema zahtjevima HRZ. Gripen C/D je vrijeme prelazilo. Amerikanci su nam pri kraju tendera RH nudili i F35 ali rok isporuke 2026,a toliko nismo mogli čekati.

R

Možda da Srbija isproba sreću, jer nikad više neće migovi doći u Srbiju.

m

@Renko, takva nabava što bi rekle komšije, počinje sa tzv. RFI (request for information). Odavno je Srbija poslala jedan takav RFI na koji Švedska nikada nije ni odgovorila. Trenutno ,sreću isprobavamo nešto zapadnije. Avion jeste dobar za mala vazduhoplovstva ali cena mu je više prilagođena onim velikim, koji uzgred još imaju i para za bacanje.

k

Dobar članak, no nedostaje jedan detalj. Kad se kupi (američka) oprema koja ima puno korisnika onda ako ne radiš gluposti sigurno ti se neće dogoditi fijasko kao što se dogodio Hrvatskoj s modernizacijom RBS-15 (isključivo Švedska krivnja). Da ne pričamo o tome da su Amerikanci skloni i zaštiti svoju opremu dok Šveđani nisu niti mogu. Dakle jesu “politički” problemi, ali Gripen realno nudi manje od konkurencije.

Odgovori
M

Izvini, ali problem s RBS-15 je riješen s Fincima.

k

Da, ali nije rješen s Šveđanima. Problema nije trebalo ni biti, a ovako su postali nepouzdan partner. Ako ti netko blokira modernizaciju u mirnodopskim uvjetima, što bi tek bilo da trebaš nešto u ratu?

T

Dobar avion u miru ali ko ga ima u ratu nek racuna na poraz.

E

Svedjani pre svega su integhratori i finalisti tog proizvode ali ne i tehnoloske a sada pogotovu ni geopoliticke komponente tog proizvoda. U te avione se ugradjuje brdo britanske , americke, i druge tehnologije i licenci. Ruke su im vezane, zato srbija nikad netreba da kupi taj proizvod niti moze da ga dobije, Ikada!

Z

Nemojte završiti kao Argentina. Umiljato janje siše dvije majke, Rusiju i Kinu.

J

Mene zanima sta ce reci europsko pucanstvo na otkrice da F-35 sadrzi kineske magnete u motoru…Da se ja pitam, ja bi to vadio!

Odgovori
M

Legure, ne magnete.

M

Šou program 😄

L

Магнет ко магнет, проблем је што нема других по тој цени, року испоруке и нећете веровати квалитету. Конкуренцији једино преостаје да стави етикету Кинески.

Z

Naučnici stalno nešto modifikuju. Očekivali smo da dosad sklepate neku srpsku verziju F-117 ili bar F-16 od otpalih dijelova iz 1999.

M

A nisu hteli ni ponudu da pošalju VS za Gripena svojevremeno…. Ni najmanje mi ih nije žao…

Odgovori
e

Slazem se u potpunosti sa Vama.

L

A, šta mislite, zbog čega nisu? Vodili se emocijama? Imali predrasude? Smatrali da ne bi imali para da platimo najam ili kupovinu?

Ili je možda nešto treće u pitanju – da smo bili i ostali trn u tkivu Evrope, oko kog se samo širi gnoj?

M

@ Leopold Jasno je kao dan zbog čega nisu, njihov problem, sad nemaju kome da prodaju. Znate dobro se dobrim vraća, a zlo zlim! Ne znam odakle vam to kako nas doživljavaju Šveđani ili neki drugi Evropljani, poređenje Vam je krajnje neprikladno i neprimereno.

J

@Leopold
Da je Srbija poslala zahtev LM-u za F-35, dobila bi nazad pismo u kome se zahvaljuju na interesu, ali nisu u mogućnosti da udovolje zahtevima itd. To je pitanje poslovne pristojnosti. Šveđani su potpuno ignorisali zahtev, nisu se udostojili ni da odgovore. E pa ne zaslužuju da Srbija od njih kupi bilo šta.
Potpuno nebitna zemlja koja pokušava da izigrava neku moralnu veličinu.

J

Izuzmemo li političke razloge , rešenje je možda sledeće:
Pošten popust & bogatija doplatna oprema ( licencica , offsetić , obuka osoblja i pilota za Dž , kooperacija , gratis neki ozbiljan paket naoružanja )
Eto navodim ideje koje su već prežvakane X puta , ali imam utisak da gripen nije ozbiljno igrao na kartu plaćeno- dobijeno.

Odgovori
A

SAAB svim kupcima Gripena nudi i opciju za offset. Najozbiljniji offset kao i licencnu proizvodnju delova (i za Gripena i za F-16) ima Embraer, tj Brazil.
Što se tiče paketa naoružanja tu je i najveći problem, to je dobrim delom američka tehnologija, a SAD je ne žele davati bilo kome. Zato Gripen nema u paketu ponude i naoružanje (pregovara se samo za „goli“ avion), nego prepušta potencijalnim kupcima da se sami dogovore sa „ujka Semom“ i nadaju se da će biti velikodušan.

T

Offset je zabranjen u EU, a tu su bili najvjerojatniji kupci koji odustali zbog nepouzdane švedske politike.
Možda se to promijeni kada uđu u NATO, barem prema saveznicima.

Gripen je dobar avion, ali tko će to u Europi kupiti kada susjedne države imaju moćnije avionr višenamjenske avione .
U Hrvatskoj je Rafal pobijedio jer je bio jeftiniji od ponuđenog Gripena prve generacije, isto tako je isticani da Rafale nosi skoro duplo više naoružanja.

J

@Ajvan
Ja sam stekao utisak da SAAB želi da uđe u deo gde smo mi i ostale manje bogate države. Znači sa slabom industriskom bazom .
Nisam od nauke ali mi nije realno ekipi iz regiona nuditi licencu za avion bez izdašne pomoći oko pokretanja posla. Zbog toga mislim da su tanko odradili offset aranžmane .
Sa druge strane i takvi kupci kao mi i slični mogu nešto proizvesti (softver , neke delove , neke oružane sisteme ili delove istih ).
Što se tiče naoružanja može li se Gripen adaptirati na nečije drugo oružje ? Da to sigurno obara TTK , ali vraćam se na gore pomenute siromašnije države ili bar sa manjom ind. bazom.

A

@Jovan Munitlak
Praksa je pokazala upravo suprotno, SAAB želi offset samo sa jakom industrijskom bazom tj razvijenom avio industrijom, a Embraer kao što vidimo tu jako dobro stoji i sa vojnim i sa civilnim programom. Strašno dobar posao su napravili sa Šveđanima. Mi bismo hipotetički imali šansu da je opstala Utva i da je sve onako kao što je bilo u vreme SFRJ. Nažalost, znamo da to nije tako.
Što se tiče naoružanja, koliko znam, Gripen je navodno „otvorene arhitekture“, ali moja pretpostavka je da je to ipak ograničeno samo na zapadno naoružanje (američko i evropsko).
Isto je i za softver, kao i hardver (elektronika); to je „zabran“ ujka Sema. Mislim da nikakve naknadne modifikacije ne dolaze u obzir. Nudi se otvorena arhitektura i to je to.
Inače i ja sam Gripena smatrao ozbiljnim favoritom za naše RV pre svega zbog nižih troškova održavanja i jeftinijeg sata leta u odnosu na MiG-29 i ostale avione iz tadašnje ponude. Ali pošto naoružanje ide „na pincetu“ uz „amin“ ujka Sema onda je i logično zašto cela ta priča pada u vodu. Primera radi, Mađari, čini mi se, imaju količine raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa samo za jednu dežurnu paru.

S

@Ajvan
Madjari su kupili u startu 100 raketa AIM-120C, a dokupili su jos, tako da ti se „cini“ pogresno.

G

@Tin
Offset zabranjen u EU? Kako to niko nije rekao Česima kad su ugovarali američke helihoptere?

m

Gripen skrojen za nas ako gledamo tehnicke mogucnosti i potrebe, politika uzasan faktor uvek bila i bice jos ako u glavi nemamo ni definisano gde bi zeleli a gde ne. Kao kad zelis da odes u prodavnicu kupis jedne cipele koje ce biti i sportske i elegantne i da se odmah uklope uz ostatak garderobe koju imas, da imaju tvoj broj i naravno da budu jeftine, prosto nemoguce :) Tako ce i bilo koji avion tesko da se uklopi i pokrije sve sto nama treba, politika, cena, oprema, provizija…

Odgovori
J

A šta reći kad F35 nemože ni
u forsažu da izdrži plane kao buktinja a u odnosu na vec zastareli raptor koji je bio kvalitetniji !

F

@ Markok

“Za nas”? To je avion za nove nesvrstane, one kojima se ne odobrava prodaja nečeg ozbiljnog, to što SAAB hvali svoga konja, i što je Russia bashing neprestano u trendu u anglofonim sredinama ne znači da je Grifen nešto mnogo opak.

Premali domet, preslab motor, sasvim prosečan radar relativno male snage – nije to za prvu liniju. Brazil i Južna Afrika nisu mogli da dobiju bolje – JA i nema konkurenciju, pa im bolje ne treba, a Brazil ima suseda pod embargom od Foklandske avanture, pa nije bilo uputno da im se proda nešto što bi izolovanu Argentinu moglo da navede da kupi nešto od Rusa, jer U.S ne želi da se zameri UK prodajom aviona Argentini – to iz raznih obzira povlači upućivanje Brazila na švedski avion sastavljen od američkih komponenti.

Najbolja meta uspešnosti dizajna je nešto drugo – da li će program biti nastavljen, tj da sačekamo da vidimo koji će model biti odabran za sledeći švedski avion, može F-35 nekog i da iznenadi, a posle? Šta se dešava sa onima koji su nakupovali discontinued avione? Mnogo smo mi siromašni da kupujemo dva osnovna tipa lovca u razmaku od 10-15 godina. Švedska je ionako ranije rešila da pređe na Tempest, možda posle (valjda) povlačenja iz tog projekta priđe i francusko-nemačkom FCAS, ili da ulaskom u NATO reši i da kupi i F-35 – jedna od boljih metoda da se poveća potrošnja za odbranu u svetlu promenjenih okolnosti.

m

@ Feline skrojen za nas se odnosi na velicinu nase vosjke i primarne potrebe RV. Sa jednom eskadrilom bilo kog aviona ona je air policing funkcija. Ako ti vidis nas kao prvu liniju fronta sa jedne na drugu stranu pa nama desetine i desetine aviona ne bi pomogle. Jednomotorni avion i da bas tih nekih po tebi skromnih sposobnosti je iz mog ugla ono sto bi odgovaralo. Svedski, Kineski, Korejski, Americki… to politika odlucuje ali praktican i funkcionalan. Mi smo najsiromsnija ili pri dnu drzava u Evropi, imamo ocajan marketing gde organizujemo parade i promovisemo silu i moc na pogresan nacin a zelimo da budemo nezavisni. Marketing da ali da se promovise npr letacka profesija da pilot moze da priusti sebi i porodici pristojan zivot ovde, da kvalitetni ljudi ostanu u drzavi. To je prva linija fronta ekonomija i opsta pristojnost, kvalitet zivota. Za odbranu zna se jak PVO, kopnene snage itd… RV cuvati i razvijati ali sa dozom razuma.

S

A vi braćo Švedi, cveće u ruke,bombonjera pod mišku, pa u Srbiju, pa ako date ponudu od 50% visine iznosa za nabavku Rafala, i lepo objasnite što smo bili nepodobni za nabavku pre desetak godina, možda i razmislimo…

Odgovori
T

Niste imali novaca, zato se nitko osim Rusa nije javio.

А

@Tin

Јавили су се и остали… Само што та цела прича није отишла никуда, до прошле године, када се кренуло са Рафалима.

t

Gripen je krs i to veoma skup krs a uz to Svedska vlada ima veoma specifican niz politickih zahteva koje zahteva kad nesto prodaje slicno nemcima ali jos ekstremnije.

Uz sve to skoro sve bitne komponente aviona su americke i od njihovog raspolozenja zavisi da li imas avione ili ne.

Naravno da svako normalan ne zeli da ulazi u tu pricu osim onih kojim avioni sluze za paradu i to samo budali nije jasno. I ovi sto su ih dobili su ih nabavili jer je neko verovatno zestoko podmazan.

Sto dalje od te budalastine to bolje.

Odgovori
A

Odlican odgovor

B

Svedska je „najkomplikovaniji“ prodavac naoruzanja. Nije problem u avionu.

Odgovori
P

Zato jer je skup. Dobar avion, ali preskup. Ima cijenu kao F16 i ostali. Naravno da ćeš prije kupiti F16 nego Gripen.

Odgovori
m

S Gripenom je, kao što su i sad dobro zaključili njihovi menadžeri, problem geopolitički, a ne tehnički.
Gripen je, kao i svaki drugi borbeni avion, platforma na koju možeš kačiti svašta (F-16 imaju i SAD i Izrael i Turska i Jordan i Venezuela, ali je vjerojatno svaki „potpuno drugi tip aviona“). Vjerojatno tehničko-taktički dobar stroj za manje i nezahtjevnije zemlje. No, problema je nekoliko.
1. To je avion koji se samo sklapa u Švedskoj, a većina ključnih dijelova i naoružanja dolazi od svukud – uglavnom iz SAD-a i UK. (Nešto poput „hrvatskog“ tenka M-84 koji je silazio s traka Đuro Đakovića u Slavonskom Brodu, ali je sustav imao 22 velika kooperanta i oko 1000 manjih iz čitave SFRJ). Ako SAD-u i UK-i nije u interesu, bilo iz trgovačkih, strateških ili samo obijesnih razloga da se Gripen negdje plasira, niti neće. Primjer je prije 20-ak godina Finska i Danska koje su prije koristile švedske Vigene i onda su htjele uzeti i Gripen. No, SAD je jasno dao na znanje (može se pronaći u literaturi i na internetu) da nema u tom slučaju ništa od napredne američke opreme i naoružanja za danske i finske Gripene. Naravno da su svi sve shvatili i u roku par mjeseci Danci nabavili F-16, a Finci F-18. Primjer je nedavno i s tendera u Argentini gdje su UK odmah rekli da u te Gripene koji bi išli Argentini ne može nikakva UK oprema (sustav sjedala npr.). Ameri se nisu niti stigli oglasiti jer su znali da će UK blokirati – tko zna kakav je zapravo njihov stav o ARG.
2. Švedska je relativno mala zemlja s vrlo ograničenim geoplitičkim utjecajem da bi nekom pomogla, ili pak nekom odmogla tko joj se ne sviđa.
3. Švedska je neutralna (vidjeti ćemo što i kako će izgledati ovo s NATO-om) i ima praksu dociranja o demokraciji svima. Sjećamo se svi ovdje Carl Bildta &Co., a na meti su im i partneri poput Mađarske koja je kupila njihovo oružje. Kad rade probleme u miru, tko zna što bi bilo kad bi se to oružje koristilo. Iako bi Vlada dala neke garancije, ne sumnjam da bi javno mnijenje i parlament to promijenili – Švedska se obvezala na uvođenje eura, mislim da do 2005. Ali je na valu populizma došlo do referenduma i odluke parlamenta da Švedska ipak ne ulazi u Eurozonu. EU je rekla OK, ako je odluka donesena demokratski, nemamo problema s tim. Nitko ne želi razmišljati da li će mu Švedi udariti sankcije na održavanje, rezervne dijelove, naoružanje, a moguće i na daljinsko isključivanje nekog softvera u avionu, u slučaju da mu ti avioni zatrebaju. Ameri i Francuzi, ako je geostrateški moguće i Rusi ili možda i Kinezi, su tu ipak puno dosljedniji i sigurniji.

Odgovori
L

RV Srbije treba da uzme kineske J-10 ili JF -17. To su odlicni avioni za Srbiju i financijski i politicki priustivi i pogodni.

Odgovori
P

Da odlicni da popune prazninu koja je nastala ukidanjem MiG 21. Za zamenu MiG 29 treba dvomotorni avion….

L

@Pedja a, šta će Srbiji dvomotorac?

@LingLi zašto bi Srbija kupovala kineske avione, od onog trenutka kad se nabavke ne budu zasnivale na merenjima rejtinga Prvog Predsednika Večnog? Gde je realnost i gde je sagledavanje budućnosti naše zemlje i naroda?

B

J10 vrlo dobar, JF-17 bas i nije. U svakom slucaju posto od MiG29 nema nista, jer u zavisnosti od razvoja situacije, mozda cemo od Rusa u buducnosti jos kupovati oruzje, ali avione sigurno ne, jedino zadovoljavajuce i jeftino resenje ostaje polovni J10. U koliko se ne rese da zavrse sa nasom vojskom i kupe Rafal. 2-3 milijarde u startu i jos milijardu ipo, najmanje, na svakih 7-10 godina bi svakako znacio kraj za razvoj nase vojske.

B

>> u zavisnosti od razvoja situacije, mozda cemo od Rusa u buducnosti jos kupovati oruzje

Situacija se razvija tako da od toga nece biti nista, treba da krenete da se privikavate na takvo stanje stvari.

S

@LingLi
Logisticki izdaci za borbeni avion su daleko veci nego za cak i najnaprednije raketne sisteme PVO ili takticke dronove. Kako bi logisticki lanac tekao u tom slucaju? Postoji razlog zasto kompanije iz SAD imaju regionalne remotne i logisticke centre u Evropi za npr. F-16.

NATO zategne odnose sa Kinom, a kineski vojni avioni redovno prelecu preko NATO teritorije do Srbije? Kako ces slati avion na remont u Kinu? Prosto nije izvodljivo.

To su sigurno tehnicki dobri avioni, ali u ovim i buducim okolnostima, nije ispravna politicka odluka.

Y

Ne može se tek tako porediti ponuda Gripena pre 10-ak godina i danas kada se može pazariti 5. generacija…
Možda najodgovorniji za slab rezultat Gripena su genijalci koji su naspram ponuda F-35 nudili verzije C i D…
Ja sa takvom ekipom ne bih imao posla…

Odgovori
T

Namer Sveda je bila 12+2 Gripena uvaliti Hrvatskoj. Ulozili su dosta truda i novca u taj projekat ko je na kraju propao. Nezamislivo je da Hrvatska i Srbija imaju isti model aviona ka vecni nazovimo konkurenti.

Ko bi sada kupovao stare Gripene C/D kad se razvija novi model E ?
Mozda za upola cene. Moguce je da nadzu kupca na africkom kontinentu uz Juznoafricke Republike.

Odgovori
T

@SLOBODAN
Moja greska. Komentar je tebi bio upucen.
Da se ne lazemo. Kad tad ce doci opet do sukoba. Ipak je to Balkan.
Da li bi Svedska prodavala delove u tom slucaju ? Verovatno ne.
Zato je za Srbiju za sada jedini izbor neki Kineski avion.
Deca se celo vreme truje nacionalizmom i mrznjom. Ta generacija
ce verovatno zapocet sukobe. To je neizbezno. U Srbiji se nadaju
razpadu Evropske Unije i nestanka NATOa i Amerike. Znam dosta mladih Srba u Nemackoj i sta stvarno misle.

S

Ja sam malo veći optimista od tebe što se tiče nekog budućeg sukoba. mislim da bez obzira na međusobnu netrpeljivost današnji klinci nisu baš toliko napaljeni da bi negde ležali u rovu, u pola metra vode, borbeni zanos bi ih brzo prošao, a rasprave preko interneta ne koštaju nikog ni nokta ,a kamo li života. Hvala bogu za to.Što se tiče glavne teme, vojnih aviona, tu stvar posmatram kroz vizuru “za ne daj bože“ ali pre svega kao visokotehnološko sredstvo s kojim se moja zemlja može upoznati, i eventualno možda i uspostaviti neku tehničku saradnju sa nesumnjivo tehnološki naprednijom zemljom,koja je svakako i politički moćnija.Francuska je u Srbiji dobila kapitalne investicije u visini od više milijardi dolara,nije toliko rigidna kao Ameri ili Švedi kada prodaje oružje, Miraža ima bukvalno svuda, u svim armijama sveta, a bez obzira na francuski stav i međusobne “brljotine“ u odnosima tokom devedesetih,mi još imamo puno potomaka Franš de Perea u francuskom general štabu da nam pomognu, i proguraju stvar sa Rafalima,ako se ta opcija baš zaigra.Tim više što i Francuska i druge razvijene zemlje već rade avione šeste generacije, pa ih izvoz prevaziđene tehnike ne može ugroziti. Ako tome dodamo i to što ti pričaš,saradnju sa Kinom, svakako,svim srcem i sa njima, onda bi Srbija po meni mogla značajno da unapredi svoj tehnološki nivo,kako je to brzo uradila u informatičkim naukama koje su joj sada glavna izvozna grana, jača i od poljoprivrede. Gripen je sjajan avion, možda baš ono što treba Srbiji, ali izgleda da je najmanje švedski,pa mu izvoza i onako nema.

P

@Thomas Nije bas jasno na kakav sukob mislite.Srbija sigurno ne sme napasti NATO zemlju, kao ni Kosovo koje stiti NATO.
Mozda ako neka susedna zemlja napadne na Srbiju, onda ne vazi artikal 5 NATO.
Ali ko bi to mogao biti?Sa Rumunijom,Madjarskom, Bugarskom i S.Makedonijom pa i Crnom Gorom Srbija je u dobrim odnosima.U BiH je pola Srba.
Jedino preostaje Hrvatska-ali sto bi Hrvati napadali Srbiju?Nemaju nikakav razlog, niti spornu teritoriju medju nama.
Sa padom Rusije kao faktora u svetu i na Balkanu, posle fijaska ruske vojske, Srbija nema drugog izbora nego da bude ljubazna sa komsijama.

F

On najbolji, a niko ga neće – pa šta su očekivali, izvozni uspeh sa avionom za koji im drugi prave sve bitne delove – radar Leonardov, motor po licenci, a i avionika i naoružanje nisu baš švedski – za svaku prodaju mu treba izvozna dozvola od više zemalja, a gde su ozbiljnije rakete V-V? Švedska ne proizvodi Meyeor, a i kad počne, veliko je potanje da li će moći da ga proda bez odobrenja BAE systems.

Ko može da poveruje da bi Leonardo, proizvođač Kaptora i avionike za Eurofighter, ugrozio sebi prodaju bitno skupljeg finalnog proizvoda time što bi se baš pretrzao oko performansi radara za Gripen? Zašto bi BAE odobrio prodaju Meteora nekome ko nije kupio Eurofighter? AIM-120 Amerika ne prodaje ni svim članovima NATO. Pre komentarisanja performansi aviona proveriti npr šta od oružja V-V imaju zemlje Južne Amerike koje su kupovale razne Miraže – to što Gripen može da nosi ovo i ono ne znači da će treća strana da to ti proda, ili da dozvoli prodaju. Švedska ti proda Gripen, a posle pada rampa za sve BVR, ima masa analognih slučajeva, a još kad zabranom izvoza ne ugrožavaju sebi prodaju aviona.

Odgovori
D

Frustacije…sacekajte jos malo svedjani pa ćete morati i kupiti f35.

Odgovori
a

Dzaba im cinjenica sto imaju odlican avion ako ce ucenjivati sve koji su potencionalni kupci istog..

Odgovori
B

Ne razumem o cemu pise vecina, kada i koga su Svedjani ucenjivali oko Gripena?

Sto se tice Evrope vazduhoplov prosto nije atraktivan u poredjenju sa F-35A koji je defakto buduci standard u NATO i poseduje jedinstvenu kombinaciju sposobnosti koje ni jedna druga letelica nema. Izvesno ce i Svedska uskoro naruciti nekoliko eskadrila F-35 posto je usla u NATO a sve okolne zemlje su takodje sklopile neki F-35 deal. U doglednoj buducnosti moze se ocekivati konsolidacija evropskih avijacija oko F-35 jer kada svi imaju isti tip letelice onda je logicno da se organizuje zajednicka obuka, vezbe, regionalini centri za remont/odrzavanje itd. Prosto Girpen nema sta da trazi u takvom F-35 centricnom ekosistemu.

Odgovori
H

Oko Gripena ne, ali su Mađarima pametovali oko demokracije. A i Hrvatskoj su rekli da neće obnoviti protubrodske rakete RBS-15 jer su ih prodali Jugoslaviji, a sami priznali da se Yu raspala na republike koje su sve jednakopravne nasljednice Yu. To ne pokazuje njihovu „ozbiljnost“ kao prodavača oružja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend