BEG airport status
[ANALIZA] Srbija odlučila da zadrži dve borbene eskadrile: Od koga bi mogli da kupimo polovne Rafale? Koje su sve opcije za kupovinu polovnih Rafala, može li Daso Srbiji isporučiti nove i ranije? / Foto: Daso

[ANALIZA] Srbija odlučila da zadrži dve borbene eskadrile: Od koga bi mogli da kupimo polovne Rafale?

Prvu javnu potvrdu o pregovorima Srbije i Francuske oko nabavke višenamenskih borbenih aviona Rafal namenjenih Vojsci Srbije, dobili smo direktno od predsednika Srbije Aleksandra Vučića koji je nakon završetka vežbe ‘‘Vatreni štit 2022‘‘ izjavio da pregovori o 12 novoproizvedenih Rafala traju već godinu dana.

Međutim, predsednik je tada naveo i da se sa jednom drugom državom pregovara i o nabavci još 12 polovnih Rafala, a potom je objasnio i treću varijantu u kojoj je oko ‘‘kombinovane lovačko-bombarderske avijacije‘‘, već razgovarano sa tri zemlje. Tako smo ujedno dobili i potvrdu da Srbija nastoji da zavrži kao i do sada dve borbene eskadrile i da je moguće da će one u budućnosti raspolagati sa 24 Rafala.

Ono što je juče unelo dodatnu zabunu je Vučićeva izjava Rojtersu iz koje se može zaključiti da se ne radi o dodatnih polovnih 12 Rafala već o dodatnim polovnim letelicama možda i nekog drugog proizvođača borbenih aviona. Tango Six je, naravno, prvobitnu vest i izjavu Vučića sa Pasuljanskih livada preneo ispravno ali sada ispada da „12 polovnih“ mogu biti i od proizvođača koji nije Daso.

Kako bilo, danas ćemo analizirati sve trenutne opcije za eventualnu nabavku polovnih Rafala.

Koliko se čeka za nove Rafale?

Kompanija Daso je svojim borbenim avionom Rafal u poslednjih nekoliko godina doživela veliki izvozni uspeh. Pre inostranih narudžbina godišnje je za Ratno vazduhoplovstvo i Ratnu mornaricu Francuske proizvođeno svega 10-11 aviona. Kapaciteti su potom povećani za više od 100 procenata, u poslednje vreme bilo je godina kada je godišnje isporučivano 25-26 Rafala.

Kao što je Tango Six već preneo, u godišnjem izveštaju o poslovnim rezultatima za 2021. godinu kompanije Daso, navedeno je da firma na kraju te godine imala ukupno 86 narudžbina Rafala od kojih 46 za izvoz. Od toga je baš u 2021. 31 avion naručio Egipat, 6 Grčka dok su ostale obaveze vezane za isporuke Indiji i Kataru koji su u toj godini zajedno dobili 25 aviona.

Trenutno najtraženija roba na tržištu modernih višenamenskih borbenih aviona / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ako bi izuzeli Katar kome se isporuka aviona bliži kraju, kao i Indiju kojoj su polednji naručeni Rafali isporučeni u februaru ove godine, Dasou ostaje da do kraja decenije ili neku godinu kasnije, isporuči 200-240 aviona. Tu su UAE sa 80 naručenih aviona (isporuka kreće tek 2026-27), Indonezija 42 aviona, Francuska 40 aviona, Egipat 31 avion i Grčka još 6 Rafala. Francuska bi sledeće godine trebala da naruči još 42 primerka od kojih bi prvi stigao 2027. godine.

Direktna posledica nedavnih značajnih izvoznih uspeha uticala je na to da će se sredinom decenije godišnja proizvodnja sa planirana dva povećati na tri aviona mesečno. Narednih par godina prioritet će imati Egipat i Indonezija, dok se ove godine očekuje proizvodnja samo 13 aviona koji će završiti u Egiptu i Indiji.

Predsedavajući i generalni direktor Dasoa Erik Trapije izjavio je da će kompanija, i pored velikog broja naručenih aviona, biti sposobna da, čak i u bliskoj budućnosti, primi i dodatne narudžbine. To bi značilo da Srbija, kada potpiše ugovor, možda i ne bi morala dugo da čeka na isporuku novih Rafala.

Trenutno se može reći da RV i PVO Vojske Srbije nema hitnu potrebu za novim borbenim avionima i da postojeći mogu služiti do kraja decenije. Ipak, obzirom da sada znamo da je Rafal favorit, da ima brojne narudžbine ali i potencijalno nove korisnike, bilo bi poželjno da se avioni ugovore što pre. Takođe, mora se naglasiti i da bi bilo racionalno da se isporuka prvih aviona izvrši u nekom odgovarajućem roku koji bi dozvolio da se starija tehnika povuče iz upotrebe kada se na novim avionima postigne makar početna operativna sposobnost.

…a polovni?

Dok za novoproizvedene Rafale možda i nema dileme, novost je da bi Srbija nabavila i polovne avione (ukoliko smo svi dobro protumačili Vučićevu prvu izjavu) i to ne od Francuske nego od države koja je već izvesno vreme korisnik Rafala. Sasvim je moguće da Francuska više ne želi da prodaje avione iz sastava svojih vazdušno-kosmičkih snaga, pa je zbog toga, a moguće i zbog manje cene, uz naravno dozvolu Francuske, traženo drugo rešenje nabavke polovnih aviona. Takva situacija bi možda bila korisna za sve, a posebno za Daso koji bi, nakon što bi Srbija uzela 12 koriščenih Rafala, od države koja ih je prodala dobila narudžbinu za novoproizvedene avione.

Ako bismo analizirali trenutne aktivne flote Rafala, bez naravno Francuske, videli bismo da Indija ima 36 primeraka koliko je i nabavila, Kataru je isporučena većina od 36 naručenih aviona, Egipat ima 23 (isporučeno 24, jedan se srušio), Grčka poseduje 6 od 12 naručenih polovnih aviona. Kao što smo već naveli, Egipat je naručio još 31 avion, Grčkoj ostaje da se isporuče 12 novoproizvedenih i 6 korišćenih Rafala.

Egipat je najjeftinije platio Rafale / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Rafal se najduže koristi u Egiptu koji je naravno i njegov prvi strani naručilac, ugovor za 24 aviona (8 jednoseda EM i 16 dvoseda DM, odgovaraju varijanti F3) u paketu vrednom 4,1 milijardu dolara (od kojih tri milijarde samo za avione) potpisan je još 16. februara 2015. godine.

Egipat dakle ima najstarije Rafale, već je iskusan korisnik, a ako poredimo njegove ugovore sa ostalim ugovorima država koje su kupile Rafal, možemo videti da su egipatski avioni bili najjeftiniji (iako za sve ugovore nemamo baš sve detalje o obuci, logistici, delovima, naoružanju).

Primopredaja prva tri aviona za RV Egipta održana je u Francuskoj već 20. jula 2015, sledeća tri su predata krajem januara 2016. godine, potom početkom aprila 2017. još tri, u julu iste godine još dva, potom u novembru još tri, dok su poslednji naručeni avioni stigli decembra 2018. Opcija koja je postojala za još 12 aviona nije bila realizovana, a januara 2019. jedan jednosed je najverovatnije izgubljen u udesu.

Imajući u vidu sve navedeno, ako Srbija zaista planira da od nekog kupi polovne Rafale to je najverovatnije Egipat. Tom logikom je očekivati da su pripadnici srpskog RV i PVO već u Egiptu ili će zaista pomenutih 12 polovnih aviona biti letelice nekog drugog proizvođača.

…dok smo treću, takozvanu „lovačko-bombardersku“ opciju, na Tango Sixu već detaljno analizirali.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

Skupa igračka, jedino logično je politika podrske Francuske. Nadam se da će naš budžet moći da isprati sve oko nabavke i naleta pilota.

Odgovori
pe

@Dalibor…a nije logicno sto je po kvalitetu jedan od najboljih aviona na trzistu, uz F-16 i sto bi napokon nasi piloti postali deo odbrane zemlje, a ne glineni golubovi u 30+ godina starim letelicama koje nemaju sta da traze u 21 veku?
Kvalitet je uvek skup, od cipela do aviona.

Zo

Vi koji brinete da će Srbija sebe baciti u dužnički ambis nabavkom preskupih aviona ne treba da brinete jer od nabavke Rafala neće biti ništa, ni polovnih ni novih. Ne daje se najbolja tehnologija onome ko šuruje sa suprotnom stranom.
Tako je i bolje jer ako bi ti avioni i bili isporučeni došli bi sa kvakom 22 po kojoj isporučilac može prema nahođenju deaktivirati najvažnije elektronske sisteme na avionu.
Eto dugo nismo čuli Beduina, baš me zanima šta on misli o ovom?

Mi

A šta je sa Ruskim avionima. Nije mi jasno koju igru Vučić igra izbegavajući najboljei najjeftinije avione na svetu. Amerikanci i svi ostali beže od ruskih Suhoja i Migova kao djavo od krsta. A mi tražimo proju preko polaže. Pa nijedan zapadni avion ne sme da prodaje blizu Su 30 SM, SU 34 a pogotovo ne SU 35. Stvarno mi nije jasno. Nije li ovo nož u ledja Rusima koji su nam poklonili 6 šest Migova w9 kad nismo imali čime da letimo. Ovo mi se uopšte ne dopada. Kupovina rafala nam neće ubrzati put u EU a daj bože da tamo nikad i ne udjemo. Zar treba da podržava o fašizam što Evropa radi trenutno u Ukrajini. Mislim da Srpski narod na tako nešto neće. pristati.

To

Puno sreće vam želim, ali čitajući ovu analizu, pomislio sam da je autor možda predsjednik udruge „Vječni optimisti“. A ove ‘Del Boy’ kombinacije s vremenom i shemama „tko će kome prepustiti ili avione ili mjesto u redu čekanja“ – ne znam što reći.. Daj Bože da svi živi i zdravi dočekamo kraj rata u Ukrajini, i da Srbija dobijd zeleno svjetlo i potpiše ugovof, a bit će valjda vremena kada će avioni i fizički stići u Bg. Lp.

Fr

Искрено,мени је нелогично(не и незамисливо) зашто би Египат (који има најстарије авионе,самим тим најреалнија опција) продао нама апарате који су са аспекта ваздухопловства млади и тек
“разрађени”,могуће да се преговара са још пар богатих арапских земаља пошто они имају технике “на кило” :))) али питање да ли ће се амери сложити са том продајом, такође то усложњава логистику,истовремено колико-толико то није лоше због’ независности (мада ако се деси сценарио да нам уведу санкције џаба ти имао француски или амерички авион,логистику и резервне делове нећеш имати) а да имаш кинеске како допремити исте пошто ће простор око нас бити закључан…Свакако,мени као ваздухопловном ентузијасти је драго да се набављају апарати и да се задржавају две борбене ескадриле,набавка ББЛ,ПВО система и уопште средстава за војску. У будућности чека нас у најмању руку занимљива времена по питању РВ,ПВО и уопште целе војске и то не само у Србији већ глобално због тренутних геополитичких дешавања.
Оно што је сигурно да ће на Т6 бити још много препуцавања у коментарима типа:”ко,где,како,зашто,БДП,наш већи,немогуће,запад,Кина,Русија…” :))

Odgovori
Pe

Ovako dobre vijesti za RV i PVO svakako da dodnose zanimljiva ‘vremena’ i jos mnogo materijala za T6…sto me iskreno jako raduje. Ziveli!

Mi

Upravo tako, zasto bi Egipat ili bilo koji postojeci korisnik Rafalea prodavao svoje vec kupljene aparate i kuppovao opet iste po vecoj cijeni. Dobio bi 6-7 godina mladje avione. Dakle ne dobija nista posebno samo bez potrebe gubi novac. Francuska je drugi slucaj za prodaju polovnih. Oni za cijenu prodaje svojih polovnih mogu sami sebi proizvesti nove. Samo pitanje je da li to vise zele jer sigurnosna situacija je promijenjena dramaticno u odnosu na vrijeme prodaje Grckoj i Hrvatskoj, a umanjenje brojnog stanja vlastitih aviona ih slabi.
Mislim da bi se lako moglo dogoditi da Gripen upadne u citavu pricu u dogledno vrijeme ako bi cijene bile kao kad su nudjeni Hrvatskoj sto je relativno nedavno.

iv

Moja procena je da ce jedna eskadrila iz Kine da stigne, druga Rafal, a lovacko bombarderska Ameri. Ne znam zasto, ali imam takav osecaj. Verovatno ce pola od svega da bude novo, a pola polovnjak. Iz Rusije ce PVO, a bespilotne iz Turske. Koji smo mi nama kraljevi, po principu, ko bre nema para, daj pet karata odjednom. Aca je to, nece on da dozvoli sa balkanski tigar ne bude najjaci u okruzenju. Zivi bili pa videli.

@Free A relano ,gde imas bolji portal i pristojnije komentare, koji su opet emotivni i napeti, ali bez uvreda, nego na Tango Six?

Si

Jedini logican odgovor je da Egipat zeli da se resi jednog broja dvoseda, jer su se veovatno pokazali manje efikasni, pa nogu nama posluziti. Dobro bi bilo da T6 malo analizira razlike izmedju jednoseda i dvoseda i uopste celog aviona posto je ocigledno da se u pregovore duboko uslo. Po meni je svakako greska nabavljati tako skupe zapadne letelice, jer je pored njih potrebno mnogo mnogo mnogo novca za kompletan i prakticno istorijski zaokret u nabavci tehnike. Obzrom da nemamo nameru da ratujemo i napadamo bilo koga, za air policing su dovoljno dobri duplo jeftiniji Mig35, koji je dobro poznat i pilotima i mehanicarima

Ve

A sto bi se Amerikanci pitali oko prodaje francuskih aviona?

Ni

Kad bi vama uveli sankcije, mogli biste odmah da pustite tih 5 miliona preostalih građana u beli svet da se spasu, a ti se brineš za avione :)

Vl

Ne vidim uopšte zašto bi Egipat ili bilo ko drugi prodavao nama Rafale stare svega par godina.

Jedino što ima neke logike,kao priprema ako se već ide na Rafale krajem decenije, da kupimo UAE Mirage 2000-9 koje oni nameravaju da prodaju nakon što su kupili 80 Rafala.
Njihov 2000-9 je odličan avion sa dosta Rafalove tehnologije u sebi i bio bi dobra priprema u tranzicionoj fazi.Sve ostalo mi zvuči besmisleno.

Mi

16 rafala dvoseda im ne treba mislim na Egipat. Uglavnom su dvosedi za obuku a ako i ih zadrže to im podiže broj potrebnih pilota za duplo za tih 16 aviona a i broj sati koji taj avion treba da naleti godišnje u sklopu obuke. Verovatno će ostaviti 4 za obuku .A ostale prodati Srbiji. To se i slaže sa brojevima koje je AV najavio. Nama to sve ide pod kapu za kratko vreme ćemo imati obučene pilote Rafala i to za dve eskadrile a i ovi dvosedi bez ikakvih problema mogu u borbu.Sličan posao je bio i sa Kiprom i njihovim mil 35.

Ni

Koje su glavne razlike između F3 i F3R/F4 i može li se uopšte taj standard modernizovati na neki bolji?

Odgovori
Pe

Ako Srbija pređe na Rafale, to znači i priznanje Kosova, jer su Francuzi priznali Kosovo, a sigurno neće dati da se sa njihovim naoružanjem onda napada država koju su oni priznali. Dijelovi za održavanje borbenog aviona će biti obustavljeni. Bit će situacija kao i sa Iračkim F16.

Odgovori
Zu

„ako Srbija zaista planira da od nekog kupi polovne Rafale to je najverovatnije…“

Hrvatska?

Odgovori
Mi

Zasto stalno prica o Rafalima? Koliko ja, moguce pogresno, kontam prica je o „trecoj strani“ … kako nam rusku tehniku moze dopremiti ssmo Spok teleportovanjem ostaje Francuska kao druga strana i treca strana?

Ruska komponenta naseg RV ce se koristiti do isteka resursa, pa ako ne bude svetske vojne koja bi obustavila bas sve sem proizvodnje tojaga i kamenih djuladi, pored francuskih aviona ostaju kineski a dva tipa aviona u jednom RV i nije mnogo.

A ta prica o rezervnim delovima – u slucaju velikog sukoba tipa 99-te sve ce nam trajati od avijacije koji dan a u slucaju velikog sukoba moguci su problemi oko njive kupusa sa komsijama gde ce to sto imamo biti dovoljno a rezervnih delova nece ionako imati niko – sem onoga sto je na lageru.

Zato mislim da ce okosnica buduceg RV i PVO biti tehnika francuske i kineske proizvodnje.

Odgovori
de

Nekako je to sa izjavom o 12 polovnih aviona bas zapetljano! Eksplicitno ne kaze da je tih polovnih 12 bas Rafal. Ali iz onoga kako prica da se zakljuciti da jeste to taj avion. Pri tom on pita Stefanovica da li su pregovori za 8 ili za 12 tih aviona. A Stefanovic odgovara da je 12 aviona u pitanju na sta Vucic kaze 12+12. E sad i iz teksta se vidi da tih polovnih Rafala nema! To sto ima Egipat je novo! Da nam isporuce 12 njihovih najstarijih aparata opet bi medju njima najvise bilo onih isporucenih 2017-e. Pa i auto se vodi kao nov kad ima 5 godina starosti! Pri tom Egipat ima F16, Miraze raznih vrsta, SU 35, Rafale ali i MiG 29m/m2. Ako sta od njih dolazi ja sam nekako ubedjen da je to MiG 29! Naravno nigde ne pise da je bas iz Egipta narudzbina! U slucaju da nije 12 polovnih Rafala onda je blesavo nagadjati i koji bi to avion bio i odakle.

Odgovori
Vo

Ne vidim nikakvog smisla zašto bi Egipat prodao nama svoje , maltene nove, Rafale…?!?
Ili bilo koja druga zemlja koja je skoro nabavila nove Rafale.

Jedino što mi u svemu ovome zvuči logično, ako se već ide na Rafal u budućnosti, da se kupe polovni Mirage 2000-9 od UAE koji namerava da ih proda i zameni sa 80 novih Rafala.
2000-9 je odličan avion, najbolja varijanta Miraža pravljena specijalno za UAE i dosta je kompatibilan sa Rafalom.

Odgovori
Dj

Sve je ovo lepo i super zvuci, samo da li je izvodljivo u praksi? Ogromni su to novci samo za aparate. Plus obuka letackog i zemaljskog osoblja. Ima decenije da prodju dok se ovo ne realizuje.

Odgovori
Al

Mislim da je u potaji i igra sa F16. Tako da Rafal i F16 moje viđenje daljeg opremanja našeg RV. I da naravno politika je iza svega tako da se ista reflektuje na samu nabavku aviona. Nove ruske avione kad nismo do sada nabavili nećemo ni u bliskoj budućnosti, tako da nam sad ostaje zapad.

Odgovori
Kr

Samo he jedno sigurno. Bice katastrofa. Usao majmun u tenak. Bummm

Odgovori
Lu

U Hrvatskom parlamentu mjesecima se vodila rasprava. Formirani stručni timovi vojske koji su sagledavali sve opcije, sve mane, sve pozitivno. U Srbiji jedan čovek se ustane iz kreveta i kaže da želi potrošiti milijarde eura poreznih obveznika. I to je to :D Zar nije ljudima fascinantna činjenica da u nedostatku demokracije i slobode društva i države, su svi autoritarni režimi u svijetu apsolutno indentični, nebitno koji kontinent ?

Odgovori
С

Зато је хрватско ваздухопловство ту где јесте, и даље на Миг-21, ремонтованим у коруптивном уговору, и са оном бламажом са покушајем набавки израелских половних Ф-16 без рачуна код крчмара. И нису комисије ништа одлучиле него је Француска направила пакет аранжман да Хрватска добије увећан фонд помоћи због Ковида преко ЕУ а да заузврат код њих испазари авионе. Ако то није корупција, не знам шта је. Само за подеок софистициранија у односу на стандардне балканске праксе.
Власт у Србији може да буде и окваква и онаква, али је за свега пар година подигла ратно ваздухопловство из самртне постеље до респектабилних нивоа.

Bo

Pa sto da ljudi lome mozak kad je vas stručni tim to već odradio. Mi vam verujemo, a i predsednik cim je takvu odluku doneo. Koje licemerje na delu… Inace, sto se polovnih tiče pregovara se za eurofighter, polovne…jedna eskadrila

Ve

Strucna javnost je odavno upoznata da je Srbiji potreban novi avion za njeno RV.Odavno se znalo i da je Rafal favorit kad je u pitanju izbor aviona.To sto ti iz ljubomire samom sebi jedes genitalije ne znaci da je ovo losa,ishitrena i netransparentna odluka drzavnog i vojnog vrha Srbije.Sa srecom Srbiji i puno pozdrava iz Podgorice.

Al

Luki,
nije bas tako kako mislis. Sve odluke o vojnim nabavkama za Vojsku Srbije donosi strucna vojna komisija. Vucic je samo politicar koji mnogo voli da preuzima zasluge, da se reklamira. Nema on pojma, cesto nepravilno izgovori ono sto su mu rekli. Jedino sto ovde nije bilo parlamentarne rasprave kad su u parlamentu sve njegovi poslanici…

Sl

Glasali i izglasali da se jedan čovek pita za sve. A taj jedan čovek je na nivou deteta od 11 godina,kome je zapalo da vodi jedno veliko domaćinstvo. Svi vidimo kako nam sjajno ide…

Sr

Luki
Ko ti kaze da jedan covek odlucuje. Godinu dana se razmatra u vojsci u vezi aviona. A i najbitnije je da struka odluci, a ne politicari.

ma

samo nemoj hrvatsku i njihovu pricu oko aviona, da usporedjujes sa nama, kod njih su vecali dugo zbog toga, da vide ko ce koliko mocu da se ugradi, a kod nas se zna ko moze da se ugradi i tacka….

Ra

Nije tako, stručni timovi su u Hrv postojali i svaki put davali svoje mišljenje koje politika i ti slični ljudi koji su se ustali iz kreveta su ladno zaobišli. Iz prve ruke znam da su se Baraci nabavljali iako je stručni tim bio za Gripen. Kod druge nabave više ne znam kako se radilo. Tim bio promijenjen….samo je i nakon rasprave u parlamentu u kojoj je prihvaćena neka cijena… cijena Rafala povećala se za 200 miliona eura.

Al

Na kraju su kupili ubrdljivo najskuplje.

Iv

Verovatno zato brzo i završavamo sve to. Dinamika kojom se vi naoruzavate je takva da ćete na kraju od nas kupovati polovnu vojnu opremu zapadnog porekla. On kad ustane iz kreveta, pita one koji su stručni šta im treba pa to ode da nabavi. Vaši se nadmudruju godinu dana i efekat je isti.

Lu

To je cijena demokratskog društva i države…

Ne

Ovo je do sada neviđena glupost od svih gluposti koje prave samozvani predvodnici Srbije.
Kao prvo ovaj avion …rafal je već po tehnologiji vrlo zastareo i nije dorastao Suhijima i Migovima ni u kome segmentu borbenih dejstava.Odmah da zamolom one koji će reći evo još jednoga pro ruskog tipa….da se uzdrže od komentara.
O ceni i održavanju da ne pričamo.A tek o ceni preobuke osoblja i pilota ….to je već enigma.
Tako da je ovo glupa ideja i jedino ko bi trebalo da se zadovolji sa ovim poslo su Francuti i osobe koje će uzeti proviziju…vazduhoplovstvo Srbije i Srbija su u totalnom minusu.

Mi

Stari sloven

Podigla ga je do nivoa 40 g.starih Mig 29 i dalje nema pojma sta ce jer se dovela u corsokak.

TT

Nenad
Rafal FR 4 je napredniji avion od bilo kod Ruskog aviona 4 generacije, smanjen radarski odraz, bolji AESA radar, bolji EW, bolje VV rakete i posebno znatno bolje sposobnosti sto se tice napada na zemaljske ciljeve.
Jedina prednost Ruskih aviona su manevarske sposobnosti ali od toga malo vajde kada ga Meteor obori sa 100+ km..

Jo

@Luki – „U Hrvatskom parlamentu mjesecima se vodila rasprava. Formirani stručni timovi vojske koji su sagledavali sve opcije, sve mane, sve pozitivno.“

Moram da te razočaram, ali te javne rasprave i tenderi su idealna prilika za manipulaciju javnim mišljenjem i korupciju. I to u državama gde je korupcija puno slabija nego u Hrvatskoj. Ne tvrdim da Hrvatska nije napravila dobar izbor, ali je još pre 4 godine mogla da ga napravi, a da ne pogreši.

Ko kaže da se u Vojsci Srbije nisu obavljale stručne procene?

Tenderi su veoma često iluzija, veoma transparentni – ali iluzija.

Ma

Egipat će Srbiji prodat avione stare 4-7 godina. Hoće ali sutra mislim malo sutra. Dajte ljudi uozbiljite se.

Odgovori
Da

Srbija nikad neće dobiti Rafale jer nije NATO siso veslo da takav stroj kao sto je Rafal dođe Rusima na izvolite ,…..Srbija ako želi avion zapadne tehnologije mora postati NATO clanica tek onda može razmišljati o Rafalima do tad nema sanse

TT

Daniel
Indija je inace NATO clanica i uopste nema Rusku tehniku i saradnju sa istom …

Nj

„Vojni sindikat Srbije pozdravio je opremanje vojske novim naoružanjem, ali i ocijenio da joj kronično nedostaju kadrovi kojih, u ovom trenutku, nema dovoljno da opslužuju i održavaju NI POSTOJEĆE ORUŽJE koje Srbija posjeduje“

Isti problem ima i Hrvatska.. Kad bi politika osigurala postene place i uvjete za ljude koji, realno, nose glave u torbi…

Odgovori
Be

Hrvatska nema nikakav problem sa time. Dobrovoljno služenje vojske je jako dobro.

Ne

Vojni sindikat Srbije= Novica Antić= nato nvo u Srbiji ako neko ima neupućen ili izigrava neupućenost i neobaveštenost

Mi

Sve u svemu, Srbija je u velikom problemu. Imaju malo pilota, koji imaju mizerno mali broj sati leta na MIG29, čak manje od Hrvatske. Na Rafalima će nažalost letjeti još manje nego sada na MIG29. Sa dolaskom Rafala, broj pilota će i dalje biti mali, a broj iskusnih pilota, još manji, gdje ljudi odlaze u privatnike i dobivaju šest puta veću plaću da lete na civilinim avionima. Dok Rafali dođu, mnogi sadašnji piloti će otići u mirovinu, gdje se postavlja pitanje da li će uopće imati dovoljno pilota, pošto već sada nema.

de

A kadrova nema iz vise razloga od kojih su najvazniji ukidanje rocnog sastava vojske i reorganizacija iste uradjena tako kao da je ljude koji su je radili „ludi pop krstio“! Isti taj vojni sindikat slabo se bunio kada su otpustani ljudi ili kada se unistavalo oruzije! Uostalom da bi se odrzavala neka oprema, i neko oruzije, prvo treba da to oruzije i oprema budu nabavljeni a onda i da ti ljudi budu obuceni da to rade. Jedino je kod nas reforma uradjena tako sto se smanjio broj ljudi a onda se smanjivala i oprema i oruzije spram tog novog broja ljudi. Rocni sastav je ukinut sa ciljem profesionalizacije vojske ali niko nije rekao imamo li mi para za takvu igranku. Zato je sada doslo do toga da poslove koje su nekada radili vojnici na odsluzenju redovnog roka sada rade oficiri i podoficiri. Sa druge strane, koliko god mladi pricali da je vojska gubljenje vremena, iz te vojske je izlazio najveci broj vozaca kamiona ili vozaca radnih masina za potrebe civilstva.

Nj

@Beduinko
Uh da.. To je bas odlicno zato sto ce dobrovoljni rocnici upravljati blackhawkovima, rafaleima, kiowama, dronovima… Isto tako ce svaki rocnik koji je zavrsio strukovnu za mehanicara sarafiti po Rafaleovom motoru…

Zo

@Njofra

Nema HR takvih kadrovskih problema , naša vojska ima 18000 ljudi i nema gomilu modela raznoraznih oružja.
I za Rafale koji tek treba da stignu imamo dovoljno pilota koji će letiti u njima , a interes za vojne pilote je povećan , upisana su 3 razreda – 45 učenika .
Po nekim informacijama postoji i interes civilnih pilota za službu u HRZ

Bo

Sindikat koji nema reprezentativnost… Klasicna politička prica(politikanstvo)
Vojska posle 22 godine sistemskog uništavanja počinje da se uzdiže i odmah kreću orkestrirani napadi… Ali samo neka pljuju…. Psi laju, karavani prolaze

Mi

Samo lova rešava taj problem, a da bi uopšte imao taj problem moraš prvo da kupiš odgovarajuće naoružanje. Pa sve ostalo onda……. Lako će se naći vojska za 2000 eura plate…

Dr

@Milo

Nije bas porediti nalet srpskih pilota sa kolegama iz Hr. Kakav nalet mogu imati hr piloti kada imate svega nekoliko MiG-21 u letnom stanju, daj boze da im je nalet 10h godisnje.
Na drugoj strani nalet srpskih pilota je daleko veci.

Pored toga bitna je i struktura naleta, jer nije isto kada glumis crvene na nekoj vezbi (kao vasi sa MiG-21) ili kada vezbas sa kolegama iz drugih RV-a, kada letis nocu, u slozenim meteo uslovima, bojevo gadjanje itd. A ti pokusaj da se setis kada su vasi piloti na MiG-21 poslednji put imali bojevo gadjanje.

Isto vazi i za pilote, naravno da fali pilota ali ne zavaravaj se da je sitaucija kod vas bolja nego u Srbiji kada vrlo dobro znas da je gora.
Hronican nedostatak pilota postao je globalni problem, cak i Amerikanci i Rusi kubure sa nedostatkom pilotima. Sta tek reci za male drzave i RV.

I za kraj, nece Srbija biti u problemu ni sa 2 eskadrile aviona. Jos je tamo 2010. godine zakljuceno da Srbiji treba najmanje jedna eskadrila od 12-14 savremenih VBA, a proracuni komande RViPVO govorili su da bi za ozbiljnu sposonost bilo potrebno od 20 do 24 aviona. Kao sto vidis od toga se ne odustaje.

om

Kakvi su to pregovori koji traju već godinama….demagogija.
Baš sad jedva čekaju da ih isporuče kako bi ih kalibrirali sa kineskim i ruskim raketnim sistemima. Moje skromno mišljenje ništa od toga dok Srbija igra kako igra. Generalštab zvani Vučić je pomalo neozbiljan ali moram priznati zna podignuti prašinu u medijima. Zamislite u humanitarnom centru u Nišu Rusi i Kinezi pregledavaju Rafale recimo samo njegov sistem Spectra za preživljavanje i ometanje i hrpu nabuđenih rješenja koje ima Fr4.
U ovoj situaciji šansa da dobijete Rafale ili bilo koji zapadni avion je ravna nuli. Ako razgovori traju već godinama onda će još i potrajati ali znajući kako Vučić pregovara ne čudi me što ne odustaje.

Odgovori
Zu

Eno u Kataru Turci već čačkaju po Rafalima. Tako i naše komšije obilaze Dassaultove štandove da izvuku informacije o hrvatskim Rafalima.

de

Evo opet ista priča komšija ups susjeda. Da li ti je neko javio da kinezi i rusi ne izlaze iz hangara srpskog RV-a? Naime sve pregledavaju na pristiglim helikopterima, raketama kratkog dometa i ostalim novopridošlim novotarijama iz EU. Naročito se vesele dolasku 4+ generacije aviona sa zapada u RV Srbije kako bi sa tih aviona kopirali sve i uveli u svoje avione 5 (pete) generacije. Svašta li možeš čitati u komentarima majke ti stvorene..

en

Da li je realno da neka NATO clanica dobije S 400? Za mene je to SF scenario. Pa gle cuda,Turska ga je dobila. Rafal za Srbiju nije nista neverovatnija opcija.

ab

>> U ovoj situaciji šansa da dobijete Rafale ili bilo koji zapadni avion je ravna nuli.

Moram priznati ni meni nije jasno, Srbija je 90% na strani Rusije, od mojih najblizih rodjaka pa do neke urbane ekipe od pre, empatija prema ukrajincima skoro pa ne postoji. Pretpostavljam da su pripadnici vojske svi za Putina. U takvoj konstelaciji snaga zaista zvuci fantasticno prodavati nekome najsofisticiranije oruzije ko je na ti sa tvojim defakto neprijateljem…

Ono sto me medjutim sokiralo je nivo rusofilije medju raznim analiticarima i politicarima koje zove u emisije hrvatski N1. Ne bi me iznenadilo da se ispostavi da imate u oruzanim snagama gomilu rusofila, odnosno bolje je reci putinofila, pristalica autoritarne vlasti i cvrste ruke…

iv

Nesto sam i ja o tome razmisljao, nekako mi sumnjiv sav taj posao.

ma

a sta u hrvatskoj rusi i kinezi nece moci da pogledaju sistem spectra? pa balkanac druze za pare daje sve…

Mi

Mogu u Egiptu da ih „kalibrišu „kad i kolko hoće. Isto tako i u Turskoj mogu S400 da „kalibrišu“ . Sve to što se izvozi obično ima nekog gremlina u sebi kog mogu uvek probuditi. Nemoj brinuti o tome ……da je sve tako niko nebi ni prodavao oružje.

Ta

Komšije nemogu da shvate a ni da prebole da smo mi, iako nas zovu „mali Rusi“ u srcu Evrope i kao takvi pouzdaniji partner zapadu od svih njih koji se iz petnih žila tako deklarišu i trude da im se uvuku…..stajni trap

Zu

Komšije nemogu da shvate a ni da prebole…

Sankcije, bombardovanje i limbo u kojem je Srbija zapela.

Mi

Zulum

I uz sve to Srbija je i dalje glavni faktor na prostoru bivse SFRJ, BIH itd..
Naravno ne toliko da moze da ide uz dlaku SAD ali je za vas okolne buranije ipak drzava.

Mi

Niša od toga. Ameri će da blokiraju!

Odgovori
Vl

Avion je Francuski a ne Američki. Nema nikakvih komponenti iz Amerike. Kako će onda sa blokiraju prodaju kada se ništa ne pitaju?

Be

Postoji mogućnost da Srbija još uvijek sanja da živi u Jugoslaviji, gdje misle da će ih drugi izvlačiti iz financijskih „problema“ koje sami stvaraju. Mađarska koja ima tri puta veći GDP od Srbije ( 160 milijardi eura ), ne pada joj na pamet da ima 24 ili više borbenih aviona. Imaju 12+2 Gripena i zadovoljni su, a Srbija sa 52 milijarde eura GDP, sanja o dvije, tri eskadrile. Sretno. Ovih par godina je zanimljivo promatrati ( sa ekonomskog aspekta ) što se tiče kupnje vojnih sistema za srbijansku vojsku. Sve ima svoju cijenu, gdje postoji određena matematička vjerojatnost da će doći do „puknuća“ srbijanske ekonomije, kao npr. u Grčkoj, sa time da Srbija nije država EU pa ne može koristiti određene EU fondove i povlastice, tako da je Srbija zapravo u punoj „opasnijoj“ situaciji.

Odgovori
Ni

Ovakvoj ekonomskoj analizi bi i sam Kejnz pozavideo…a pogotovo neki vojni analitičar analizom susedne drzave… Uz dužno poštovanje, ali, moram Vam objasniti zbog čega ste ovo napisali i zašto mislite to što mislite… Razumem da se osećate kao neko ko se razume i u ekonomiju i u geopolitiku kao i svaki prosečan baklanac ali stvari su veoma drugačije od svih informacija koje dođu do nas ili do vas, jer smo mi ipak obični ljudi, oni koji su stručni sigurno ne komentarišu po forumima. Kao prvo da raskrstimo sa činjenicama, spoljni dug Srbije je 56% BDP-a a spoljni dug Hrvatske 83% BDP-a i našli ste za shodno da pričate kako će Srbija „bankrotirati“ ili doživeti nekakav scenario… Drugo, kada je stigao FK-3 u Srbiju, glavna vest Al-Džazire nije bila „Srbiji stigao PVO“ nego „Kina poslala RAKETE Srbiji“, i zamislite prosečan čovek kad pročita takav neki naslov, kako će se njegovo shvatanje menjati, a pogotovo poslednjih 30 godina raznoraznih spinova. Ne kažem da takvih gluposti nije bilo i sa naše strane ali svrha ovoga je da razumete kako se oblikuje javno mnjenje. Vaše mišljenje i ovaj vaš komentar je upravo produkt onoga što vama i nama serviraju svakoga dana. Zato bi bilo lepo da se suzdržite komentara o tuđem dvorištu u negativnom kontekstu jer sami mediji podstiču i vas i nas da komentarišemo i brinemo se ko je bolji a ko lošiji i samim tim stvaraju dve suprotne strane. Ekonomska situacija naših država je veoma diskutabilna tema i sigurno je nije moguće opisati u takvom jednom komentaru. Jedno je sigurno, samo jednoj strani odgovara ovakav narativ u kome narodi koji imaju vise sličnosti nego razlika, raspravljaju o razlikama i to neumorno više od 30 godina…

V-

lupetas bez veze……velicina bdp je relativan pojam.

uzmi HR i Sloveniju npr……Slovenija za malo manji bdp od HR, ali daleko bogatija zemlja.
Srbija za malo manji bdp od HR ali daleko siromasnija zemlja.

zisku?

Gr

Drago mi je kad se vi iz Hrvatske brinete za našu ekonomiju i našu vojsku, znači da smo na dobrom putu i da vas to mnogo nervira. Čovek nikad ne primećuje gore od sebe nego samo bolje i u tim situacijama može samo biti zavidan ili da se bori da stigne. Potičeš iz države u koja ima najveći procenat smrtnosti od Covida u EU. U sred pandemije ste ostali bez lekova, pošto dugujete apotekama preko 800 miliona evra. Da spomenemo i Zagreb, Petrinju, Glinu i Sisak koji i dalje stoje nepopravljeni, a ljudi žive u kontejnerima, da razumemo zašto Glina i Petrinja nisu popravljene ali zašto Zagreb? Vojska ? Vojska vam je društvo narkomana i samoubica od generala do vojnika. Od 75 tenkova trecina vam je operativna, ljudi vam nemaju zimsku opremu, jedino je dobijaju kad idu u inostranstvo na misije. Hangare za helikoptere ne možete da napravite, a da ne spominjemo PVO i mornaricu skoro pa nemate. Bruka nad brukama je što dajete preko milijardu za avione sa PESA radarima ali dobro Plenki je opet uzeo debelu proviziju, a „Zoki ga juri da ga uhvati zbog toga“. Dakle gde prestaje razum, počinje Hrvatska.

Di

Mađarska ima 9.7 miliona, Srbija ima 6.8. Normalno da imaju veću ekonomiju. GDP Srbije je 60 milijardi evra jer je dug 30 milijardi a čini 51% GDP-a. Srbija ima svoje potrebe, Mađarska svoje. U bivšoj SFRJ Vojvodina je bila na 120% razvoja dok centralna Srbija sa Beogradom bila na 105%. Spadali su u razvijena područja te nisu dobijali podsticaje i niko Srbe nije izvlačio iz problema nego su Vojvodina i centralna Srbija uplaćivali za nerazvijene republike CG, Makedoniju i BiH i nerazvijenu pokrajinu Kosovo. Fascinira me briga vas za srpski dug, srpsku ekonomiju itd. Nije valjda da se bojiš da će Srbi biti u nemogućnosti da kupe vegetu, frankovu kafu i bajaderu što bi uticalo nepovoljno i po hrvatsku ekonomiju.

Bo

Srpska vojska je svakim danom sve jača.. Ne isporučuju fabrike avione onome ko ne može da plati.. Mađarska je u nato savezu pa imaju poledjinu. Nama s obzirom da smo vojno neutralni(sviđalo se to vama ili ne) niko neće pomoći osim nas samih.. Živela Srbija, živela srpska vojska!!!

ab

Gradjani RS vecinski zele nove eskadrile aviona, rakete, tenkove, zele preCednika da postrojava generale i izvodi vezbe pred kamerama bar 2x godisnje itd. Para za sada ima, kada ne bude uletece Kinezi, uletece EU zbog Kine itd. Ako bi RS dozvolila useljavanje 1 milion kineskih gradjana na svoju teritoriju svi bi joj dugovi bili otplaceni…

П

Биће да је Србија извлачила друге – Хрватску 1928.-ме, а онда Љубљанску банку … Распад и јесте кренуо од новца.

Додуше, сада свима иде заиста одлично, зар не?!

Mi

@Beduinko 😄😄😄Da j Madjarska ima ovako fine komšije ko Srbija koji gledaju samo svoja posla. Kupila bi sigurno i F35,iSu57i B2 i F22 i patriot i s400 i s300 i atomske od Kima i Ruske nosače aviona i 10000 T90……..Ovako sve fini svet pa im ne treba.

Iv

Povodom tog izvlačenja iz dugova i problema, sećam se teksta nekog hrvatskog analitičara koji se pitao gde vam sad nestaju novci od turista i primorja kad više niste sa Srbijom u istoj državi. Verujem da ni u SFRJ niste bili ništa bolji ali ste imali na koga da se izgovarate. Mislim da smo smejurija od država svi ovako skupa i to je i bio cilj ovih sto nam prodaju naoruzanje i uče nas demokratiji. Vama EU bar daje neke pare za nerad i poslušnost a nama jos uvek samo maše šargarepom tako da ne mislim da Vučić treba da se odlučuje za stolice već treba da podseti Francuze na metro, aerodrom i još po nešto što su poslovi od 5-7 milijardi eura pa ako nece da prodaju avione, te poslove može da dobije i neko drugi.

Jo

@Beduinko

Bez brige, Srbija sa vojnim budžetom od 2,5% GDP može da kupi i održava dve eskadrile nadzvučne avijacije. A spoljni dug Srbije u odnosu na GDP je manji od većine susednih zemalja.

Is

Sat naleta na Rafalu košta od 16,5 do 16 hiljada eura. Poželjno je da piloti imaju bar 100 sati naleta godišnje (engleski piloti su ranije imali po 700 sati godišnje). Ako se težište trenaže ipak prebaci malo više na trenažer jedan pilot košta bar milion i po godišnje. Eskadrila od 12 aviona bi trebalo da ima oko 25 pilota.
Nije to za srpsku ekonomiju.
Za te tri i po milijarde možemo da nabavimo po divizion S-400 i BUK-M3 i Pancir SM kao i eskadrilu SU-35.
Ako se na kraju nađemo u kakvom sukobu i nevolji francuzi nam neće isporučiti rezervne delove ili će isporučiti neodgovarajuće delove. Kao kad su u jeku Kolubarske bitke isporučili granate sa 2mm dužom čaurom.

Odgovori
YP

Od koga možemo da nabavimo po divizion S-400 i BUK-M3 i Pancir SM kao i eskadrilu SU-35?

pe

Srbija ne moze nista kupiti vise nikada iz Rusije, a Rusi pod sankcijama na sve elektronske komponente-koje Rusi ne proizvode, i trebalo bi im vise decenija da nauce da prave-i nece praviti te sisteme i avione.
Sta imaju, to je sve,plus nesto unapred kupljene elektronike u skladistu.

So

A SU-35 izbacuje pare iz motora kada se da forsaz? Kako ce nam Rusi isporuciti delove evo danas kada nismo mi u sukobu vec oni?

Al

Sta ti nije jasno. Prinudjeni smo zbog celokupne situacije da kupujemo avione sa zapada. Stvarno moslis da bi nam sad dozvolili da kupimo Suhoje ili S-400.
Pa mnogo jacim zemljama su uvodili sankcije zbog toga.

Sr

Malo me cene brinu. Ok ako je tu neki offset deal pa onda u redu. U svakom slucaju vrh drzave zna bolje od mene sa kakvim finansijama raspolazemo.

Ne bi bilo lose ta „treca“ opcija da bude FA-50 uz neki offset, mozda automobilska industrija, elektronika i telekomunikacije(to bi mene obradovalo). Ipak je to izvezen proizvod, ima zadovoljne kupce, pravi se vec duze vreme, mora da valja.

Odluka da se ostane na 2 eskadrile je optimisticna, e sad koliko je realna, videcemo.

Odgovori
Vl

FA-50 bi bila odlična opcija. Vlo dobar školsko borbeni avion. Jedino da Ameri daju pristanak zbog svojih komponenti. Koliko se sećam, FA-50 se isporučuje i sa motorom koji je u Rafalu.

om

Nema tu vrha države , čime se ti zanosiš ja vidim jednog čovjeka koji je sve to. Čak evo u zadnje vrijeme predstavlja i generalštab.
Legitimno izabran…ok, samo što mu nitko nije rekao da ne treba niti smije sve poslove sam obavljati…odmori malo predsjedniče.

Mi

@Srbofil
Jos kad uzmemo Eurofajtere da nam zamenu Orlove ali i da pomognu za Air Policing, nema zime :-).

Sr

@omniameamecumporto
“ ja vidim“, dok ne budes placao porez u RS zaista nije bitno sta ti vidis.

@Milos77
Pa to mi najmanje ima smisla. Ako bude polovan EF, onda ok polovan EF u 101.LAE, a Orlice onda novi FA-50+offset ili M-346. Novi Rafali + EF bi bilo finanijski suludo. Mada sve je ovo sad na dalekom stapu, polako s placanje….

Dr

Ne znam kako će se uklopiti Ruski „pancir“ Kineski “ FK. 3 I Francuski “ rafal „. Nije li malo previše? U svakom slučaju“rafal “ je odličan avion. Jedne novine su danas objavile kako ima mogućnost tzv. „superkrstarenja „brzinom od 1 , 4 maha? Da li je to tačno? Pozdrav

Odgovori
ma

Software ne prica Kineski, Francuski ili Ruski. Samo C, C++, Java … :)

Fe

To je “argument” onih kojima smeta što se Srbija naoružava, pokupljen iz medija koji pišu da bi nešto pisali…

Zu

Software međusobno ne komunicira programskim jezicima nego mrežnim protokolima. Programiranje je pojedonostavljeni način ljudske interakcije sa strojem koji razumije samo heksadecimalni mašinski kod.

Vl

madpal,
Te nabrojane jezike pišu programeri svih zemalja sveta. Međutim, komjuteri razumeju samo mašinski jezik, a na njega asembler prevodi upravo programske jezike. Softver su aplikacije koje su programirane na nekom od tih programskih jezika. Softver u suštini „priča“ jezikom koji mu programer napiše…
Dragan Brankovic,
Ukolpiće se naši novi radari francuske proizvodnje a Vojin sve podatke sublimira a potom dodeljuje ostalima (automatski ili na neki drugi način).

П

Само је малецно питање протокола… Заиста малецно…

Fe

@madpal
Vazduhoplovni softver govori JOVIAL i ADA programske jezike – ko radi u kontroli leta non-stop koristi softver pisan u ADI, u njoj je pisan i Open Source softver za dronove (autopilot) – PX4, kog ima i u domaćim dronovima… u eri digitalnih radara baš nikakav problem nije da se izlaz iz bilo čega iskoristi kao ulaz za nešto drugo…
Integracija je moguća, a “argument” potežu oni kojima smeta i bilo kakvo ekonomsko, a kamo li ozbiljno vojno jačanje Srbije…

Vl

Skupi su i polovni maltene kao novi, ali odluceno je da budu Rafali i nema nazad. Bitnije je da li imamo dovoljno kadra i da krene obuka polako.

Odgovori
Da

Cudim se da Srbija kupuje Rafale….kad se sjetim poređenja njih i MIG29 po portalima (u Srbiji) gotovo da su MIG-ovi bili gotovo u svim parametrima…misljenja sam da Srbija ne samo tehnoloski nego i mnogim drugim standardima spada u zapadnu demokraciju tako da ovaj odabir je jako dobar

Odgovori
Da

MIG-ovi bili bolji od Rafala u vecini poređenja

Vl

Ovaj Rafal bez dodatnih rezervoara nikud ne može. Možda će moći bez rezervoara da se premesti od Batajnice do Surčina. Dalje teško a da ne uđe u crveno. To sve smanjuje deklarisanu nosivost. Svi hvalospevi o ovom avinčiću će kasnije izaći na videlo ali nažalost mi čemo biti kraći par milijardi eur ako ne i više.

Odgovori
Da

Pa ako AV racuna da mozda otkupi polovne Rafalle recimo tamo negdje izmedju 2028.-2030. onda prica mozda i drzi vodu. Mozda netko zna, da li je ikad postojao ugovor izmedju 2 drzave o buducoj prodaji svojih aviona u aktivnoj sluzbi u nekom srednjorocnom roku?

Pr

Evo dobar prijedlog, možete kupit 12 polovnih od Hrvatske, kad dođu, jer mi ionako ne znamo što i kako bi s njima. Cijena će bit povoljna, damo jeftino samo da prodamo i skratimo si muku.

Sr

@Vladimir
Rafal ima istu unutrasnju zapreminu goriva kao Mig-29, to mu i jeste glavna mana, s tim da motori mnogo manje goriva trose.

Delta krila nemaju bas puno prednosti u odnosu na konvecnionalna, ali taj aspect-ratio delta krila ima jednu prednost, a to je cvrstina. Sa mnogo vise tereta ih mozes opteretiti, a da to bude manje „osetno“ po letne karakteristike, sto se vidi kada pogledas koren krila i ukupno povrsinu.

Ako je two-bag viper CAT3 ogranicen na 4g, a g mu je kljucno jer je rate-fighter, Miraz ili Rafal nece imati bas toliki problem jer su vise one-circle i bolje trpe taj teret pod krilima.

Ni

Ja sam ponosan na ove naše zemlje koliko mi onlajn stručnjaka imamo. I svaki zna najbolje i on je u pravu. Bravo momci(dečki)

Odgovori
Zu

Hrvati su nedavno zasjeli na prvo mjesto u EU po informatičkom znanju i krvnom tlaku tako da se vidi i u komentarima.

Ba

Vrlo ambiciozna kupovina ali bojim se da Vučićeva bliskost sa Putinom i kupovinom kineskog PZO sustava nisam siguran da će zapad i njegova visoka vojna tehnologija dobiti dopuštenje za prodajom. Možda griješim ali logičan je zaključak.Imali smo sličnu situaciju i sa Turskom, koja je članica NATO pa radi sustava s 400 stopirana je prodaja F 35.

Odgovori
19

Можда је то и некаква правда. Са Француском смо развијали НА који тако јако личи на Рафал. Ако сам наишао на тачне податке та два авиона су дио истог пројекта,дијелили су исте компоненте. Можда гријешим па ако има неко стручан волио бих да подијели неки податак у вези с тим.

Odgovori
Pe

Ja i dalje navijam za MIG 35….

Odgovori
Fe

A ja za Su-57 i dve eskadrile Rafala.. Ne kupovati nešto što se proizvodi primarno za izvoz. MiG-29 se već propisno “pokazao” protiv Su-27 i Su-35S u Eritreji i Ukrajini, a MiG-35 ništa bolji nije, i ko zna da li će uopšte da krene serijska proizvodnja… Rusi ne nameravaju da ga koriste – dakle ne treba nam. “Dobro a jeftino” je najskuplje…

To

Čini mi se da je trenutno to najbolji višenamjenski avion. Nije preskup, a komplet oružja kada dođe do faze FOC je nevjerojatan..

Sl

Ma što se tiče para to ni za jednu zemlju nije problem, uštine se na cestama, bolnicama… i kupi se već nešta za šta se odluče
E sad dolazi problem od koga…srbija se već godinama nemože odlučiti na koju stranu, EU mislim na pare od EU da, ali bila bi dobra i s neznam…
Kad se odluči kome će pristupiti tako će joj i biti
Vučić …o tom vođi netreba puno pričati on govori sam za sebe…
Da li je nešta napravio za armiju??? Je puno više nego svi dosad…
Da li je to dobro? Nedaj bože da ikad saznamo!

Odgovori
Bo

Ako Makron uzme i drugi mandat, nabavka Rafala je veoma izvesna. On ima veliku ambiciju širenja francuske zone uticaja. Pogotovo kroz izvoz oružja.
Najveći problem su naše finansije. Skeptičan sam da možemo priuštiti eskadrilu novih aviona. Možda kao Grčka, 6 novih a 6 polovnih. A možda i kao Hrvatska, 12 polovnih.
Nabavka 2 eskadrile mi deluje preambiciozno i preskupo.
U svakom slučaju to je odličan avion.
Kod nas će 99% vremena služiti za air policing i možda ponekad se ispali navođeni projektil na vojnoj vežbi. Zbog medija i javnosti. U skladu sa tim i arsenal oružja će biti skroman po vrsti i količini.
Meteore će mo gledati ali na you tube. Kao i neke druge sposobnosti tog aviona.

Odgovori
om

Vlad, pogledaj malo internet, avion je zasnovan na europskom zajedničkom projektu a i Ameri percipiraju u projektu značajno ili točnije ima dosta američkih komponenti i rješenja .

Odgovori
Jo

„According to the French magazine L’Usine nouvelle, apart from several non-sensitive components sourced from the United States, the Rafale is manufactured almost entirely in France.“ Da li je američki Kongres raspravljao o izvozu Rafala? Da li se bavio izdavanjem odobrenja? Jedino što je do sada zabranio je bio izvoz krstarećih raketa koje se ispaljuju sa ovog aviona (Storm Shadow ili SCALP, britansko-francuska kooperacija) u Egipat. Rafal ne koristi tehnologiju koja je dostupna članicama grupe 5EYES i to je bio razlog da je avion povučen sa tendera u Kanadi.

Jo

Nisam siguran ko bi Srbiji mogao da isporuči polovne Rafale, posebno ako se radi o zemlji koja nije Francuska. Izjavu Rojtersu ne treba posebno analizirati, novinari su samo preneli šta je rekao. To što je u rečenici nije specifično pomenuo Rafale ne znači ništa, jer je samo ponovio nešto što je rekao pre nekoliko dana, kada je bio specifičan. Uostalom, u rečenici koju je Rojters citirao, on ni za nove avione ne kaže specifično da su Rafali. Ne kaže čak ni da su u pitanju zapadni avioni.

Svi oni koji tvrde da „Zapad“ neće dozvoliti izvoz francuskih aviona u Srbiju zaboravljaju jedan detalj. Ako Srbija ne kupi zapadne avone – kupiće kineske. Da li je u interesu Zapada da na nebu iznad Srbije ima avione koje već poznaje – ili nešto iz Kine o čemu ne zna ništa.

Takođe, Rafali su isporučeni zemljama koje nisu člnice NATO (Egipat, Katar, Indija), gde Rusi i Kinezi imaju daleko bolje mogućnosti da ih analiziraju i proučavaju.

Odgovori
Г

Куповина Рафала или било којих других авиона западне производње би била равна националној издаји. Ти авиони су готово не употребљиви за Србију. Проблем у њима је управо у тој напредној технологији која омогућава произвођачу да у сваком тренутку зна гдје се ти авиони налазе и преглед дешавања на радару чим се радар упали. Просто речено имали би уживо пренос свих активности авиона. Могу даљински да спрже мозак авиона и авион не може да лети док се то не ријеши а то знају само они. Ови данашњи модерни авиони су блоковски авиони и употребљиви су само унутар једног војниг блока у којем је земља у којој се производе ти авиони. Србија не треба да купује авионе од земаља са којим је имала сукобе задњих година.

Odgovori
To

Iz početka članka može se izvući zaključak da su jedna od opcija i avioni Dassault Aviation. Dassault je svoje poslovno carstvo raširio po cijelom svijetu, ali su se najvažniji poslovi – sastavljanje aviona, odvija se u bazi Merignac, dok 12 novih Rafale aviona (hm, zanimljiv broj!) koje je podružnica Dassault Reliance Aerospace Limited (DRAL) sklopila u Indiji, ali im Dassault Aviation odbija izdati certifikat u kojem piše da su, iako proizvedeni u Indiji, ovi Rafale potpuno jednaki onima kakve grade u Francuskoj. Dakle, stvar se malo zakomplicirala, jer Francuzi odbijaju preuzeti 12 aviona Rafale, najvjerojatnije najnoviji model. Dassault Aviation bio bih najsretniji da nestane proizvodna podružnica u Indiji i čitav DRAL sa svjedocima. Indija od 1945. doslovno svaštari u nabavi sveg oružja i oružanih sustava, pokušavajući svojim neprijateljima u okruženju dati do znanja da je Indija respektabilna vojna sila, a samo nabava svih potrebnih MTS za sve modele aviona u sastavu Indijskih zračnih snaga predstavlja logističku noćnu moru. Kada je vrh tvrtke Dassault Aviation procijenio da bi im iz područja Azije i Zaljevskih država u slijedećim desetljećima mogle početi pristizati veće narudžbe i sklapanje poslova kroz održanu na životu globalnu Dassault Reliance Aerospace Limited (DRAL, ‘joint venture’ s Reliance Aerostructure Limited ) MIHAN , Nagpur , Maharashtra, Indija i provoditi kroz tvornicu polu-idiote poput hrvatske političke delegacije i posebno entuzijastički oduševljenim „političarima“ često nazvanih opisno „s ovih prostora“. Valjda će Indijci uskoro složiti Rafale „bez greške“, a onda bi valjda, trebale krenuti i ozbiljne i brojne narudžbe.. Bježite od Francuza jer su prevaranti. Ali zato bi kao službeni državni pregovarač u poslovima nabave oružja trebao biti najlukaviji Rom. Samo gospodu Rome i stručnjake za sustav o kojem je riječ. Političarima bih zabranio prilaz..
za pregovarače

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj