Ruska korporacija United Engine Corporation (UEC, ODK) koja se nalazi u sastavu Državne korporacije Rostec saopštila je da je uspešno završila program testiranja prvog prototipa motora PD-8. Kako je navedeno, ispitivanja su potvrdila da motor i njegovi sistemi mogu da rade u okviru osnovnih parametara koji su navedeni u projektnom zadatku, kao i da su primenjena projektna rešenja u proizvodu ispravna.
Tokom višefaznih ispitivanja, stručnjaci UEC otklonili su greške u sistemima automatske kontrole i stabilizovali pokretanje motora sa daljim radom u praznom hodu. Inženjeri su izvršili neophodan broj zapuštanja kako bi zabeležili osnovne parametre motora u svim režimima rada, od ‘‘praznog hoda‘‘ do ‘‘punog gasa‘‘.
– Završetak testova motora PD-8 na ispitnom stolu je najvažnija faza u razvoju novog ruskog motora za civilnu avijaciju, pre svega za verziju aviona Suhoj Superdžet (SSJ New) kod koje su strane komponente zamenjene domaćim. Sledi testiranje pojedinačnih komponenti motora na posebnim ispitnim stanicama. Takođe je planirano ispitivanje motora pomoću aviona leteće laboratorije Il-76LL i izvođenje velikog broja inženjerskih proračuna. Sve ovo je deo posla kojim će se potvrditi da pokazatelji performansi testiranog motora ispunjavaju zahteve sertifikacione osnove za motor PD-8 – izjavio je Vladimir Artjakov, prvi zamenik generalnog direktora Državne korporacije Rosteh.
Dvovratilni turboventilatorski motor PD-8 namenjen je putničkom avionu SSJ-New i amfibiji Be-200, izrađen je od najsavremenijih materijala proizvedenih uz primenu naprednih tehnologije obrade, uključujući aditivnu proizvodnju. Mnoga preduzeća iz sastava korporacije UEC je uključeno u ovaj proces, a u velikoj meri se koriste stečena iskustva tokom rada na motoru PD-14.
– Program ispitivanja je obuhvatao merenje parametara za procenu termičkog stanja, izdržljivosti i otpornosti na vibracije delova i komponenti motora tokom njegovog rada, a pritom su provereni njegovi sistemi za vazduh, ulje i gorivo. Stanje delova i komponenti prototipa motora PD-8 je tokom ispitivanja procenjeno pomoću 500 specijalnih senzora. Podaci dobijeni uz njihovu pomoć podležu daljoj analizi radi procene operativnosti glavnih komponenti i sistema – rekao je Jurij Šmotin, generalni konstruktor UEC.
Još od početka uvođenja zapadnih sankcija 2014. godine koje su u poslednje vreme, a naročito nakon napada na Ukrajinu, teško pogodile rusku vazduhoplovnu industriju, Rusija nastoji da u projektima putničkih aviona koji su razvijeni u tesnoj saradnji sa zapadom, primenjene inostrane tehnologije zameni sopstvenim proizvodima. Između ostalog tu su i nove pogonske grupe, motor PD-8 za avione SSJ-New i Be-200 kao i PD-14 za avion MS-21.
U slučaju aviona SSJ, Ministarstvo trgovine i industrije Rusije objavilo je sredinom marta ove godine konkurs za razvoj varijante (sa budžetom od oko 220 miliona dolara) u kome bi 97 posto inostranih delova biti zamenjeno ruskim. Prvi prototip aviona sa oznakom SSJ-New (RRJ-95NEW-100) trebao bi da se pojavi 2024. godine što je prema mišljenju mnogih stručnjaka nerealno, a direktor Rosteha Sergej Čemezov izjavio je decembra 2020. godine da bi razvoj ove varijante mogao koštati oko 1,7 milijardi dolara.
Optimisične najave iz marta meseca govore o tome da bi sertifikacije motora PD-8 trebalo da budu završene za 12-14 meseci, a serijska proizvodnja bi počela 2025. Nije naravno potrebno zameniti samo motore, trenutni udeo uvoznih komponenti u avionu je najmanje 70 posto. Od 2020. godine fabrika ‘‘Irkut‘‘ objavila je bar 20 tendera za proizvodnju i nabavku domaćih komponenti za avion SSJ-New među kojima su npr. putnička sedišta, tobogana za evakuaciju, sistem za snimanje informacija o letu i senzori temperature vazduha.
max
Koliko se može pročitati PD-14 radi sa uvoznim FADECom, kako misle proizvoditi takve motore ako su sankcije? (sumnjam da je sa PD-8 išta drugačije).
Nixon
FADEC je ruski, testiran i sertifikovan 2018. Neka od komponenti, npr. procesor koji kontroliše energetsku elektroniku, može biti uvozni, a možda i nije ner to su procesori koje Rusi mogu raditi, 90nm i više. Inače u vojnoj, avionskoj, raketnoj i kosmičkoj industriji faktor nanometara nije mnogo bitan. USA u tim industrijama koristi tehnogije od 120nm pa do 45nm (trenutno grade novu fabriku za 45nm). Razlog su elemtromagnetne zaštite, gama zraci, temparatura, pritisak…..
Nedavno su Ukrajinci prikazali rusku elektroniku sa kh101, ispo je da je da su ploče sa kh55, i da je veći dio elektronike rađen u Ukrajini, u Kijevu i Harkovu.
Petrovic Dusan
Svakako,i u slucaju da Rusi zavrse taj posao, ovaj motor mora dobiti odredjene sertifikate bezbednosti od odgovarajuceg tela u Evropi da bi mogao da se koristi na avionima koji lete nad Evropom?
Iako Rusi za sad i ne mogu da lete u Evropu zbog sankcija, osim kod nas.
Marko
Nedavno su Amerikanci testirali svoj novi mlazni motor s adaptivnim ciklusom. Ne bi bilo loše da čitateljima pokušate približiti to čudo od tehnike.
Feline
Bez dozvole za ruske avione nad EU nema jeftinijih i kraćih letovaza Daleko Istok… Nije to Srbija pa da je preskočiš zatvorenih očiju…
rkoMi
Avion se razvija pre svega za domace potrebe,a nakon toga za Azijsko trziste,ali s obzirom na skromne kapacitete proizvodnje,nece ni svoje trziste odmah moci popuniti
Milovanov Srbislav
Stvarno mislite da Rusi nemogu u vazduhoplovstvu da naprave ono sto ima zapadna tehnolohija o Kini da nepricamo Stvarno ste gospodo u velikoj zabludi Nemojte da vas vode emocije da je na zapadu sve bajno Bez obzira sto je vecina vas tamo skolovana Rusija kad hoce sve moze to vam je najbolji primer sa proizvodnjom hrane Naravno neko ce odgovoriti da to nije isto U ostalom bili zivi pa videli
Vlado
Naravno da ne mogu jer pre svega nemaju kes, svoje kljucne delove koje su inace pre sankcija uvozili sa Zapada i ne stoje bas najbolje ni sa kadrom za jedan ovakav poduhvat.