BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Hrvatski MUP izabrao: Kupuje 2 višenamenska helikoptera Bel za traganje i spasavanje Novi helikopteri hrvatskog MUP-a biće Belovi / Foto: Ministarstvo odbrane Crne Gore

[POSLEDNJA VEST] Hrvatski MUP izabrao: Kupuje 2 višenamenska helikoptera Bel za traganje i spasavanje

Prema odluci Ministarstva unutrašnjih poslova Hrvatske i njegove uprave za materijalno finansijske poslove, kompanija Bel Helikopters pobedila je na tenderu za nabavku dva helikoptera za traganje i spasavanje. Kako se navodi u odluci koja je donesena juče, za nabavku „helikoptera sa modularnom opremom“ biće izdvojeno 36.294.975 miliona evra sa PDV-om ukupno. Ovo je, kako se navodi, rezultat javnog nadmetanja i ponuda kompanije Bel najbolja je u konkurenciji sa ponudama Erbas Helikoptera i kompanije Leonardo.

Kako stoji u odluci, Erbas je bio najpovoljniji ponuđač u segmentu cene. Ponudio je 36.068.312 evra sa PDV-om, dok je Bel ponudio 36.294.975 miliona evra sa PDV-om. Ponuda Leonarda nije bila razmatrana i proglašena je kao neprihvatljiva budući da je iznosila 44.880.875 evra. Osigurana sredstva Hrvatske za ovu nabavku iznosila su 36.295.093 evra.

Ironija je da projkat koji je, kako je Tango Six već izveštavao, 85% finansiran iz fondova Evropske Unije otišao proizvođaču iz Sjedinjenih Američkih Država. Erbas je u ponudi bio jeftiniji sa svojim H145 dok je Bel učestvovao sa 412EPI. Interesantno je da u tablici za bodovanje na jednom mestu stoji da je Erbas dobio 0 bodova iako se bodovanje obavlja kroz vrednosti 1, 3 ili 5 bodova. Prvi tender koji se odnosio na 3 helikoptera bio je poništen budući da Erbas nije učestvovao i da su Bel i Leonardo dali skuplje ponude od opredeljenih sredstava.

Helikoptere ovog tipa nabavilo je crnogorsko Ministarstvo odbrane 2018. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

no

Koji clusterfuck…

Odgovori
al

@max

Ovo sto ti pises je tek nebuloza.

Upravo za taj vid upotrebe je taj Bell 412 daleko ispod H145 (po svemu osim broju putnika koji moze da nosi ) koji je od samog starta zamisljen i dizajniran za taj vid eksploatacije.

Jedini razlog zasto je uzet Bell, a ne Airbus, je pritisak iz Amerike na koju ste ste toliko „oslonili“ da bez odobrenja iste vise ne mozete ni u Lidl da odete, a ne da kupite helikoptere i avione od nekoga ko nisu oni.

Ova nabavka nema smisla, prosto i jednostavno (sa tehnicke strane naravno).

Ali bolje ista nego nista.

To

altec u pravu si.Dokaz za tvoju tvrdnju je kupnja rafala.Pricas gluposti policijska eskadrila je vecinom evropska

al

@Tom

Neka ja pricam gluposti, ali ce ovi helikopteri biti u praksi korisceni u 70% slucajeva za traganje za izgubljenim licima i spasavanje raznih planinara u sandalama na Velebitu i slicnim destinacijama.

Prave SAR misiije tipa spasavanje sa brodova koji tone, traganje za srusenim letelicama, ce biti mozda 1% celokupne upotrebe..

Ostalih 29% slucajeva ce biti korisceni za gasenje pozara.

Mozda gresim, no videcemo..

Vi

@altec
Zato su još u toj policijskoj eskadrili 2x Leonardo AW139 i 2x Airbus H135, a od ovih prvih bi još jedan trebao stići ako se ne varam. Croatia airlines leti na Airbusu i Bombarideru. Rafali su Dassault, francuski. PZH su njemačke. PZO će po svemu sudeći biti francuski što je i logično. Pilatusi su švicarski, IFV Patria finske (po licenci proizvedene u HR) sa izraelskim kupolama ili norveškim Kronsberg. Streljivo 155mm od francuskog Nextera. Izraelske bespilotne letjelice….Bedastoće pričaš.

Kr

Pa da, već imamo dva aw139. Iz tog razloga čudi me da je Leonardo išao sa najvećom cijenom. Pa valjda bi količina morala nekako smanjiti vrijednosti nabave, bar u pogledu servisa. Ko je servis i garancija uopće bila predmet ocjenjivanja ponuda. Imamo i bellove al to su skroz stari modeli.
Pretpostavljam da je Leonardo nudio aw139. To bi po meni i bio najbolji odabir

V-

Gledaj Altec, SAR i HEMS nisu iste zadace.
To su 2 sasvim razlicita koncepta.

Da ne duljim, za SAR zadace Bell je puno prikladnija platforma od H145.
Za HEMS zadace, H145 je puno prikladnija platforma od Bella.

Sad jasnije?

al

@V-K-O-K

Sa duznim postovanjem, nema ti meni sta da objasnjavas jer savrseno poznajem te pojmove i o cemu pricam, kao i zasto to pricam.

I ne slazem se sa tobom uopste vezano za te zakljucke.
Mislim da je H145 bolja platforma za oba zadatka, i nisam jedini ako se gledaju porudzbine po svetu.

V-

Ono sto ti mislis i ono sto sam ja oprobao kao aktivni clan HGSS su ipak 2 razlicita pojma.

Fe

Opet j ponovo, čak cela dva helikoptera! Zar ne mogu da pomisle da jedan može i da se pokvari?

Odgovori
Zu

Pa da se poremeti ravnoteža u regionu? (3 Pume za MUP RS).

Iv

To je za civilnu zaštitu za traganje i spašavanje. Koristit će ih gorska služba spašavanja.

Kr

Po meni bolji izbor od H145. Nije doduše jasno navedeno koji su kriteriji bilo osim cijene. Hrvatski mediji uopće nisu popratili ovu nabavu.

Odgovori
St

Kriteriji su bili kao sto vidis procenat za posrednika.

al

Daleko od toga da je ovaj helikopter bolji izbor za HEMS/HSAR od H145.

H145/Lakota je ubedljivo najbolji helikopter u klasi po svim kriterijumima.

Jedinu prednost koju Bell ima naspram njega je to da moze da smesti par coveka vise u svoju unutrasnjost.

Sve ostalo ide na stranu H145.
Od avionike do samih dimenzija.

Le

Avionika je dodatna oprema. Koliko platis toliko ces i dobiti. Bell moze da se nabudzi elektronikom kao i H145. Ipak veci je i ima bolju nosivost i dolet.
Proracunom EU 85% financirana su i inicijalno nabavljena dva. U narednim proracunima nabavljat ce se dodatne kolicine.

Iv

412 EPI ima glass cockpit.

S obzirom da sredstva osigurava EU onda možeš zaboravit procenat za posrednika jer EU sve kontrolira do zadnjeg centa.

al

@Leni

Avionika definitivno nije dodatna oprema.

Avionika je ona osnova na kojoj je neka letelica napravljena da leti.
Ti tu avioniku mozes da upgrejdujes, dodajes razne dzidza midze, ali ona osnova same letelice i to kako je ona dizajnirana i posle uparena, je nesto sto se tesko menja.

H145 je helikopter od starta specijalno dizajniran za HEMS/HSAR i sporedno kao utility/bussines platforma. Same dimenzije istog (ekstremno kompaktne kao prvo) znace da moze da sleti bez problema u jednu prosecnu ulicu u gradu(pogledaj na yt gde sve H145 slece u Nemackoj, Austriji, Italiji, Francuskoj), dok Bell to moze samo na vecim prostorima.
Sam autopilot helikoptera je takodje daleko inferiorniji od onog na H145. Ovo ne govorim zato sto je RS kupila taj helikopter (nisam tip koji hvali svog konja, vec poprilicno neutralan u svom razmisljanju) vec zato sto je to prosto cinjenica opste poznata u svetu avijacije. Prosto se oseti 20 godina razlike u tome kada su dizajnirani.

Sto se tice HEMS-a sama velicina tog helikoptera je njegova najveca mana.

Ja ovim ne zelim da kazem da je Bell 412 los helikopter, jer to sigurno nije, cak dapace to je odlican helikopter srednje klase, no za ovu namenu za koji su nabavljeni postoje daleko prikladniji i adekvatniji modeli drugih proizvodjaca na kojoj leti maltene cela Evropa (H135/H145) i to sa razlogom.

RH je nabavila taj helikopter, a ne neki drugi zbog politickih razloga, a ne zato sto je struka tako htela.

(Kao sto uostalom i RS cesto nabavlja stvari, a da nista ne pita struku)

Bi

@Stojko .. spot on! :-)))))

Vi

Nema toga procenata kad je iz EU fondova.

Ik

Ako se vec gledamo cijenu a zelimo isti kvalitet kao Bell i Airbus, mozda je najbolja preporuka MD902 Explorer

Le

Altec

Avionika je definitivno dodatna oprema i sve sto mozes ugraditi u H145 moze se ekvivalent opreme ugraditi i za Bell. Bell je napravljen na potrebama i iskustvima iz rata u Vijetnamu i moze sletjeti bilo gdje. Lricas bez osnova. Uostalom pogledaj kako izgleda kokpit 412 EPI.

Mi

I da je Airbus na tom kriterijumu ocenjivanja dobio 1 poen onda bi oni pobedili pa bi EU pare otisle EU proizvodjacu.
Ovako je bas kako treba, EU pare odose onome kome su preko potrebne, amerikancu. Mozda se neko iz EU nekad i opameti pa pita „ljudi sta to mi koji moj radimo“

Odgovori
Zu

Kupuju se helikopteri, a ne nečija naklonost. HEMS će biti potpuno odvojena služba, samo nikako da se finalizira pa Zdravstvo i MUP-ovci troše vojne resurse. Lako je tuđim k… gloginje mlatit. Treba im prebaciti Canadaire i Air Tractore pa neka se snalaze.

ma

Bell je veći heli od H145, očito je to bio kriterij…

Odgovori
Ni

Tako je, H145 je u light aircraft kategoriji a Bell u medium kategoriji

kr

Zakonski rok za žalbe još traje tako da će se tek za 15 dana znati da li je Bell pobijedio ili nije. Zato još ništa nije objavljeno na službenim stranicama MUP-a Ono što je važno da su obje ponude unutar predviđenih sredstava, a Bellova je proglašena ekonomski najpovoljnijom sukladno kriterijima bodovanja. Bell je imao 95,63, a Airbus 85 bodova… razlika u bodovima je vezana uz tehničke karakteristike poput minimalnog korisnog tereta, kapaciteta helikoptera itd….

Odgovori
Ž

krunc

Нереално је било да Н145 за капацитет хеликоптера (посада и број путника) добије нулу. При том се за Н145 наводи 12 а за Бел 412 15 особа.

Чудан неки критеријум….

kr

Slažem se, bodovanje je u najmanju ruku čudno provedeno. Inače u tehničkoj specifikaciji je traženo minimalni kapacitet od 11 ( 2 + 9) tako da je Airbus tu trebao dobiti barem bod, doduše ja nisam stručan za postupke javne nabave, ali…..

S druge strane u samom tenderu bilo je nekoliko stavaka za koje se iz aviona vidjelo da su pisane samo da Airbus može proći sa novom verzijom H-145… kažem, žalbeni rokovi idu pa ćemo vidjeti što će na kraju biti…

Pr

Pogodise Ameri cenu u 100 evri

Odgovori
Ma

Pa Mup ima Bellove valjda zato

Odgovori
Iv

MUP RH ima Bell (4 komada), Leonardo (2x AW139) i Airbus (2xH135).

V-

Da se zakljuciti iz svega iscitanog kako prosjecni komentator T6 nezna razliku izmedju SAR i HEMS.

Dakle, osnovna zadaca ovih helikoptera je SAR a ne HEMS.

Odgovori
Pe

Tako je.
Ovi helikopteri nemaju nikakve veze sa HEMS principom upotrebe.

al

Stim da je takodje poprilicna razlika izmedju CSAR i standardnih SAR misija.

V-

Altec, kad su se to civilne sluzbe bavile CSARo

Sr

Ovo bodovanje helikoptera podseca kao i trka na 100 metara u filmu Diktator.

Odgovori
Zo

Jako dobar i pametan izbor. Dokazan za upravo ono za što će se koristiti. H145 nikako nije za SaR.

Odgovori
Dr

Nisam nešto posebno stručan po pitanju Helikoptera ALI , ako je u pitanju SAR onda se posada sastoji od Tri Oficira -Pilot-Copilot-opsluzilac Dizalice/Tehničar.
Ako sr tako posmatra onda bi pametnije bilo nabaviti H215/225 „Super Puma“ i onda bar mozeš u jednom letu celu planinarsku grupu pokupiti odjednom . Ah da Airbusov H-215/225 „Super Puma@ se moze , u Hrvatskoj na primer , koristiti kao helikopter za spasavanje na otvorenom Moru ili čak i kao HEMS u slučaju većih saobraćajnih nezgoda sa većim brojem povredjenih !
Znate ja sam pomalo tzv. Lokalpatriot pa bih uvek prednost dao Airbusu jer tako podpomazem Evropsku Privredu !
LP iz Beča !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Ako je verovati specifikacijama, trebalo bi da može. Nora je visoka 3,4m a A400M dozvoljava teret visine 3,85 cm. U širinu i dužinu ima više mesta. Treba gledati malo širu sliku, ovaj avion bi obezbedio puno bolju podršku srpske namenske industrije svojim kupcima.

12. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Verovatno u svetskom vrhu sto se tice vojne primene, iako ima i jeftinijih resenja. Za civilnu primenu malo teze, jer dok "covek na terenu" ne ode i ne pogleda problem, nema ni resenja. Inace Erbasov Atlas ima za trecinu vecu nosivost i za trecinu veci dolet od Embraerovog Milenijuma koga sad svi nesto kupuju (srednja…

11. Dec 2024.Pogledaj

omniameamecumporto na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

Zolja je bestrzajna na ramenu vojnika koji ima oslonac na čvrsto tlo. Na dronu nije.

11. Dec 2024.Pogledaj

Miks na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Do pre neki dan imali jedan An-26 sa gotovo izvesnim gašenjem transportne komponente vojne avijacije, a sad ljudima ne valja 2xC-295 i potencijalna nabavka A-400M. Svetu se zaista ne može ugoditi. Mimo ove priče, odličan je ovaj sistem satelitskog monitoringa, ali nekako sam više za to da kupimo i lansiramo svoje satelite od Rusa ili…

11. Dec 2024.Pogledaj

Yoda na: „Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

Imaš kupca koji u početnoj nabavci pazari robu vrednu 2.7 mlrd € - pa još u tako osetljivoj svrsi poput odbrane - naravno da će svaka ozbiljna firma za takvog kupca oformiti posebnu organizacionu komponentu koja će raditi samo na tom segmentu poslovanja - da bi sve robe i usluge bile isporučene po ugovoru, realizovao…

11. Dec 2024.Pogledaj