[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope
Odluka da se tržištu ponude i polovni avioni uticala je na izvozni uspeh Rafala u Evropi / Foto: Žarko Skoko

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

Sastav i opremljenost ratnog vazduhoplovstva zemalja sveta jedna je od omiljenih tema, kako vazduhoplovnih stručnjaka, entuzijasta i laika koje ova oblast interesuje. Danas postoji mnogo izvora koji navode ovakve podatke ali brojke ne govore sve. Malo država zvanično saopštava ne samo koliko imaju vojnih vazduhoplova, nego i bitnije, njihovu raspoloživost, odnosno operativnost koja je takođe rastegljiva kategorija. Nakon detaljnih pregleda borbenih vazduhoplova Latinske Amerike i Afrike, Tango Six vam danas donosi analizu sa kakvim sve borbenim avionima i helikopterima raspolaže Evropa.

Prema ovogodišnjem pregledu inventara vazduhoplovnih snaga sveta britanskog magazina Flight International, evropske države, ne uključujući bivše sovjetske republike, poseduju oko 2.113 borbenih aviona i oko 3.323 borbena helikoptera. Ako bi se ovi podaci uporedili sa drugim izvorima dobili bi se slični brojevi ali se mora naglasiti da se broj koji je naveden za borbene helikoptere odnosi u stvari na većinu vojnih helikoptera (ne uključujući školske), dok je broj borbenih helikoptera kojima je samo to namena, mnogo manji.

Jedan od tri evropska projekta razvoja novog borbenog aviona, britanski Tempest / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Same brojke svakako nisu dovoljne da bi se realno predstavila snaga nekog ratnog vazduhoplovstva. Postoje mnogo važniji parametri pri takvim analizama. Bitni su operativnost i dostupnost tehnike, kakvo je održavanje, koliko se ulaže finansijskih sredstava, potom kakva je obučenost i trenaža pilota, stepen stručnosti vazduholovnotehničke službe, koliki nalet i kakva je struktura naleta pilota (nije dovoljno samo da to bude veliki broj sati sakupljen običnim “peglanjem vazduha“), potom kakvi su remontni i smeštajni kapaciteti kao i ostala infrastruktura, i još barem jedna vrlo bitna stavka – kako su borbeni vazduhoplovi naoružani.

Stari kontinent novi avioni

U Evropi trenutno leti 20 tipova borbenih aviona. Taj broj će do početka sledeće decenije najverovatnije pasti na samo 6-8 (biće dakle veoma monotono na aeromitinzima). Iznad starog kontinenta leti pet tipova borbenih helikoptera.

U toku je razvoj tri tipa evropskih borbenih aviona. Tu je britanski projekat Tempest kome će se najverovatnije pridružiti Italija, zatim program NGF (FCAS) u kome bi trebalo da učestvuju Francuska, Nemačka i Španija. Treći, za sada neizvesni program razvoja je TF-X, projekat vazduhoplovne industrije Turske.

Model u prirodnoj veličini turskog projekta borbenog aviona 5. generacije bio je izložen i na ovogodišnjem sajmu u Londonu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od 44 države Evrope (računajući i bivše republike SSSR-a), njih 26 poseduje borbene avione, većina zemalja je, naročito u proteklih par godina, već rešila ili je na putu da reši pitanje opremanja svojih vazduhoplovnih snaga novim višenamenskim borbenim avionima.

Svega nekoliko država još uvek nije naručilo nove letelice: Portugal, Srbija, Turska i Ukrajina (kao sada poseban slučaj). Borbene helikoptere, kako one ‘‘čistokrvne‘‘ tako i desantno-jurišne (pre svega se misli na sovjetski Mi-24), poseduje samo 17 evropskih zemalja.

U svetlu ruskog napada na Ukrajinu koji će neminovno imati velike posledice po opremanje evropskih vojski (juče smo detaljnije pisali o najdrastičnijem primeru Poljske), u narednom periodu nije nemoguće da u Evropi dođe do nekih do sada neviđenih i neplaniranih nabavki kada su u pitanju borbeni vazduhoplovi.

F-35 na putu da ponovi slavu F-16

U Evropi trenutno dominiraju borbeni avioni američke proizvodnje. Trenutno ih koristi 14 država, očekuju ih još tri, a dominacije američke tehnike će po svemu sudeći biti i u budućnosti. Gotovo svi korisnici američkih borbenih aviona 4. generacije (F-16 i F/A-18) su se odlučili da njihova zamena bude F-35 koji će biti najrasprostranjeniji borbeni avion u Evropi. Osim toga imamo i države koje koriste i evropske i američke letelice.

Era korišćenja sovjetskih borbenih aviona biće završena do kraja ove decenije. Kako sada stvari stoje ruske savremene avione će narednih decenija u Evropi koristiti samo Belorusija.

F-35 bi na kraju u Evropi moglo da koristi oko 15 zemalja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na to da će američki F-35 biti dominantan u evropskim ratnim vazduhoplovstvima uticalo je više faktora. Prvo da, budemo realni, to je jedini borbeni avion 5. generacije koji je dostupan NATO zemljama i njihovim saveznicima, kako u Evropi tako i u svetu. Drugo, imamo nesumnjivo jak američki lobi kao i politički uticaj pa i pritiske, koji su evropske proizvođače borbenih aviona do sada, u velikoj meri u svetu koštali gubitka ili neosvajanja novih tržišta. Osim navedenog, cena aviona, kao i troškovi korišćenja, u odnosu na taktičko-tehničke karakteristike, procenjeni su kod kupaca bolje nego kod ostalih evropskih pa i američkih konkurenata.

Za sada su deo svojih aviona F-35A dobili Danska koja je naručila 27 aviona (proizvedeno za sada 7), potom Holandija kojoj je isporučeno 20 od za sada 46 naručenih primeraka, Italija ima 16 od 60 planiranih F-35A kao i tri od 30 aviona u varijanti F-35B, Norveška je primila 34 od 52 naručena F-35A i zbog toga je prva evropska država koja je povukla iz naoružanja borbene avione F-16, Ujedinjeno Kraljevstvo je za sada naručilo 48 F-35B pregovara se za još 26, a nastojaće se da ukupan broj na kraju bude čak 138. F-35 su još naručile Belgija (34 aviona, prve isporuke kreću 2023.), Finska (64, prve isporuke su planirane za 2025-6), Poljska (32) i Švajcarska (36), a blizu nabavke su Grčka koja namerava da naruči 20-30 primeraka, potom Nemačka kojoj je odobrena kupovina 35 aviona kao i Češka koja kreće u pregovore za kupovinu 24 primerka. Potencijalni kupci su korisnici borbenog aviona F-16 Portugal i Rumunija, kao i Španija koja bi varijantom F-35B mogla da zameni avione AV-8B Harrier II+.

Većina najstarijih korisnika aviona F-16 (Belgija, Danska i Holandija) povući će ovaj tip letelice iz naoružanja do kraja decenije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

F-35 će svakako po brojnosti i broju korisnika u Evropi ponoviti slavu aviona F-16 koga još uvek koristi 8 zemalja, a dve čekaju isporuku. Najveći korisnik je Turska sa čak 242 aviona Blok 30, 40 i 50 (Turska pregovara sa SAD o nabavci 40 Blok 70 i modernizaciji 79 aviona na nivo F-16V), potom Grčka 153 Blok 30, 50 i 52 (84 aviona ide na nivo F-16V, vrlo je verovatno je da će biti modernizovano i 38 aviona Blok 50), zatim Holandija 57 F-16AM i BM, Belgija 53 F-16AM i BM, Poljska 48 Blok 52, Danska 44 F-16AM i BM, Portugal 27 AM i BM i Rumunija koja trenutno ima 17 aviona F-16AM i BM, ali koja će sasvim sigurno nabaviti još 32 polovna primerka od Norveške. Svoje F-16 u najnovijoj i najmodernijoj varijanti Blok 70 očekuju Bugarska koja je za sada kupila 8 i blizu je narudžbine još toliko aviona, kao i Slovačka koja je ugovorila 14 primeraka. Većina starijih korisnika F-16 (Belgija, Danska i Holandija) će do kraja decenije povući iz naoružanja ovaj tip letelice.

Od savremeniji američkih borbenih aviona, u Evropi je prisutan i F/A-18 Hornet.

Španija ih ima najviše, čak 84 F/A-18A+ i EF-18AM i BM, tu je potom Finska sa 62 F/A-18C i D (to su najmoderniji i borbeno najmoćniji avioni varijante C i D koji su prošli kroz modernizacije MLU1 i MLU1)), dok Švajcarska ima 30 aviona F-18C i D. Staru gardu američkih letelica predstavljaju F-4 Phantom II koji još uvek leti u Grčkoj koja ima 30 modernizovanih F-4E ICA, Turska ima 48 takođe modernizovanih F-4E 2020 Terminator čija aktivna upotreba se bliži kraju. Laki lovac F-5 leti u Švajcarskoj koja ima 35 borbenih F-5E i F Tiger II, Turska koristi NF-5A i B Freedom Fighter ali samo u akro grupi, dok Španija 19 SF-5M koristi kao trenažne avione. Američke varijante britanskog Herijera, na svojim nosačima aviona koriste Italija koja ima 15 AV-8B+ i TAV-8B Harrier II+, kao i Španija čiju flotu čini 13 EAV-8B+ i TAV-8B nazvani Matador.

Upotreba EF-2000 u Austriji bila je praćena logističkim problemima, visokim troškovima i nemarnošću političara / Foto: Žarko Skoko

Najzastupljeniji evropski avion je britansko-nemačko-italijansko-španski EF-2000.

Najviše ih ima Nemačka 141 (uz to je za sada naručila još 38 verzije Tranche 4), Ujedinjeno Kraljevstvo ima 119 FGR4 i T3, Italija 95 F-2000A i B, Španija 69 SS i TS (C.16) uz još 20 naručenih i tu je Austrija koja poseduje 15 aviona EF-2000A kojih bi se, videli smo poslednjih godina, zbog logističkih problema i visokih troškova korišćenja, rado odrekla.

Najviše Tajfuna poseduje Nemačka / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U Evropi još uvek leti još jedan avion nastao saradnjom više evorpskih država. Nemačka koristi 85 Tornada od kojih su 45 Tornado IDS, a 40 u verziji za protivelektronsku borbu Tornado ECR. Drugi korisnik Tornada je Italija sa 71 primerkom od kojih je 50 IDS, tu je potom 13 trenažnih IT-IDS i 13 Tornado ECR, a 58 aviona svih verzija je prošlo kroz program modernizacije MLU.

Nemačka takođe ima i najviše borbenih aviona Tornado / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Francuzi i Šveđani

Francuski borbeni avioni imali su veoma skroman uspeh na evropskom tržištu. Mirage-2000 je bila kupila samo Grčka koja danas koristi 25 aviona u verzijama Mirage-2000-5 Mk II (deo aviona su modernizovani Mirage-2000EGM i BGM). Francuska poseduje 7 dvoseda Mirage-2000B, 29 višenamenskih Mirage-2000-5F i 69 lovaca-bombardera Mirage-2000D od kojih je 54 naknadno modernizovano. Grčka je 17 aviona starijih verzija povukla iz naoružanja prošle godine i njih će zameniti 24 Rafala, naručeno je 12 polocnih od kojih je isporučeno 6, kao i 12 novih. Još jedan korisnik polovnih Rafala biće Hrvatska koja je naručila 12 aviona. Francuski planovi su da do 2030. ima 185 Rafala B i C (postoji procena da će ih biti 148 do 160), trenutno ih ima 96 uz još za sada 38 naručenih, dok ratna mornarica koristi 41 Rafal M, a naručeno je još 12 primeraka.

Češka je 2005. godine uvela u naoružanje 14 Gripena, drugi ugovor o iznajmljivanju aviona ističe 2027. Postoji opcija da se to produži za dve godine, ali je Češka ušla u proces pregovora za nabavku 24 američka F-35 / Foto: Uroš Mitrović

Treći evropski višenamenski borbeni avion 4. generacije, švedski JAS-39 Gripen, takođe je imao skroman izvozni uspeh u Evropi. Nabavile su ga, odnosno iznajmile, samo dve države, Mađarska i Češka koje koriste po 14 aviona (po 12 jednoseda JAS-39C i dva dvoseda JAS-39D). Skoro smo saznali da Češka namerava da započne pregovore o nabavci aviona F-35, čime je očigledno jasno da nakon 2027. (možda koju godinu duže) ova zemlja neće više koristiti Gripen. Međutim, Mađarska modernizuje svoje avione na nivo MS20 Block 2 i namerava da koristi Gripen i u narednoj deceniji. Švedske kraljevske vazduhoplovne snage trenutno koriste 71 jednosed JAS-39C kao i 23 dvoseda JAS-39D, naručena je i nova generacija, prva dva od 60-70 planiranih JAS-39E isporučena su krajem novembra prošle godine.

Preostali, neperspektivni i sovjetski

Od ostalih evropskih letelica na našem kontinentu su prisutan je češki laki višenamenski borbeni avion L-159 ALCA. Ova zemlja koristi 16 jednoseda L-159A, potom 5 dvoseda L-159T1+ kao i tri dvoseda L-159T2.

Tu su zatim i dve neperspektivne letelice koje će najverovatnije do kraja decenije biti povučene iz naoružanja: italijansko-brazilski laki višenamenski borbeni avion AMX i jugoslovensko-rumunski jurišnik Orao. Italija još uvek koristi 36 AMX koji su nazvani Ghibli. Tu je 31 jednosed A-11B, kao i 5 dvoseda AMX-T odnosno TA-11B. U Srbiji je poslednjih godina bilo aktivno ukupno 13 Orlova, 6 jednoseda J-22 od kojih tri sa motorima koji imaju dodatno sagorevanje, kao i 7 dvoseda NJ-22 od kojih se dva koriste u razvoju modernizacije za ovaj tip aviona kojeg je Tango Six nazvao Orao 2.o.

8 bugarskih Su-25 je prošlo kroz remont i obimniju modernizaciju u Belorusiji / Foto: Uroš Mitrović

Sovjetske borbene avione, koji se nalaze u naoružanju država centralne i istočne Evrope već 30-45 godina, do kraja decenije najverovatnije više nećemo viđati. Trenutno se još uvek koristi 6 tipova.

Poljska je jedini korisnik jurišnika Su-22, u inventaru se nalazi 12 jednoseda Su-22M4 i 6 dvoseda Su-22UM-3K i oni bi trebali ostati u upotrebi još par godina. Jurišnike Su-25 koriste Bugarska (8 modernizovanih aviona, 6 Su-25K i dva Su-25UBK), Belorusija koja ima oko 20 aviona od kojih se koristi jedna eskadrila, dok je Ukrajina pre napada Rusije imala oko 40 primeraka od kojih oko 24 modernizovanih Su-25M1, M1K, UBM1 i UBM1K.

Takođe pre izbijanja rusko-ukrajinskog rata, RV Ukrajine je jedina imala taktičke bombardere Su-24, i to 16 Su-24M kao i 7 izviđača Su-24MR. Takođe imala je oko 50 lovaca Su-27 od kojih je u poslednjih nekoliko godina bilo aktivno 30-35. Za potrebe obuke pilota, Belorusija je prošle godine vratila u upotrebu jedan dvosed Su-27UB. Belorusija je jedina evropska država koja ima savremeni ruski višenamenski borbeni avion, za sada su isporučena samo 4 od 12 planiranih Su-30SM, druga 4 primerka bi trebala biti isporučena oktobra ove godine.

Najstariji sovjetski borbeni avioni još uvek u upotrebi u Evropi jesu lovci presretači MiG-21. Hrvatska na papiru ima 8 jednoseda MiG-21bis i 4 dvoseda MiG-21UM, ali poslednjih godina nije bilo aktivno više od ukupno 7 aviona. Njihovo povlačenje iz upotrebe je planirano za 2023-24. U maju sledeće godine MiG-21 će iz naoružanja povući Rumunija koja takođe na papiru trenutno ima 25 aviona, 17 jednoseda LanceR C i 8 dvoseda LanceR B. Srbija je svoje MiG-ove, nakon 58 godina službe, povukla u maju 2021. godine nakon tragičnog udesa dvoseda ovog tipa.

Borbeno najmoćniji MiG-29 u Evropi, srpski MiG-29SM+ / Foto: Dimitrije Ostojić

Najviše zemalja, njih 6, poseduje lovačke avione MiG-29.

Poljska je trenutno največi korisnik sa 29 aviona od kojih 14 MiG-29A, tri MiG-29UB, 9 MiG-29G (bivši nemački dorađeni jednosedi) i tri MiG-29GT (bivši nemački dorađeni dvosedi). Ukupno je novom opremom, pre svega novim sistemom za raspoznavanje svoj-tuđ (IFF), navigacijom i komunikacijom, modernizovano 16 aviona, 13 jednoseda i tri dvoseda. Po obimu slično modernizovane 29-ke do skoro je imala i Slovačka, 9 jednoseda MiG-29AS i dva dvoseda MiG-29UBS koji su međutim krajem avgusta povučeni iz aktivne upotrebe. Bugarska lovačka avijacija raspolaže sa 11 jednoseda MiG-29A i tri dvoseda MiG-29UB koji su trebali biti u upotrebi do kraja decenije ali je to sada upitno zbog problema sa održavanjem i rezervnim delovima.

Belorusija će još nekoliko godina koristiti desetak MiG-ova 29 (jednosede 9.13, MiG-29BM i dvosede UB) dok ih ne budu u potpunosti zamenili već pomenuti Su-30SM. Ukrajina je pre sukoba sa Rusijom imala od 60-70 aviona od kojih aktivno bar 50 među kojima su bila i 24 modernizovana MiG-29MU1, dok su ostatak flote činili avioni MiG-29 9.13 i dvosedi MiG-29UB.

Najsavremenije i borbeno najpotentnije 29-ke u Evropi trenutno ima Srbija. Flotu čini 14 aviona od kojih 7 modernizovanih višenamenskih MiG-29SM+ (prethodno avioni MiG-29SD – dorađena tri MiG-29B, jedan MiG-29A i tri 9.13), 4 jednoseda MiG-29SD (dorađeni 9.13), a tu su i tri dvoseda MiG-29UB. Varijanta MiG-29SM+ ima dorađeni radar, sistem za upravljanje vatrom, i integrisane nove rakete vazduh-vazduh kao i vođena ubojna sredstva vazduh-zemlja.

Školsko-borbeni avioni

Spomenućemo i naoružane školske i školsko-borbene avione koji, u zavisnosti od situacije mogu imati određenu borbenu vrednost. Neki od tipova koje ćemo navesti su pretežno naoružani mitraljezima, topovima, nevođenim raketnim zrnima i različitim vrstama bombi, i u slučaju rata se mogu koristiti uglavnom kao laki jurišnici.

Naoružane turboelisne školske avione imaju Austrija, Irska i Slovenija, 13 PC-7 leti u austrijskom ratnom vazduhoplovstvu, Slovenija ima 8 dorađenih i modernizovanih PC-9M Hudournik, Irska 8 naoružanih PC-9M. Turska armija planira nabavku 24 aviona Hurkuš, u lakoj borbenoj verziji Hurkuš-C.

Najbolje naoružani turboelisni avion u Evropi, slovenački PC-9M Hudournik / Foto: Igor Božinovski

Interesantno je da samo 14 država koje imaju borbenu avijaciju, poseduju i mlazne školsko-borbene/trenažne avione. Britanske avione Hawk imaju Finska i UK, finsko RV koristi 51 avion u varijantama Mk51, 51A i Mk66, dok britanski RAF koristi 26 aviona nove generacije Mk128. Italijanski MB339 ima samo Italija, još uvek leti oko 70 MB339A, MB339PAN, MB339C i CD. Od aviona iz iste generacije tu su španski C101 Aviojet, Španija ima 57 C101EB, potom rumunski IAR-99 (RV Rumunije koristi 8 IAR-99 Standard i 10 modernizovanih IAR-99C Šoim, planirana je modernizacija aviona Standard), u francuskom RV još ima oko 57 Alfa Džetova E, Srbija makar na papiru poseduje 18 jugoslovenskih Super Galebova G-4 i za sada samo deklarativnu želju da ih modernizuje. Još stariju generaciju aviona ove namene će još 3-4 godine koristiti Švedska, u pitanju je 37 aviona SAAB 105 (verzije Sk 60A, B, C) koji će biti zamenjeni školskim avionima G120TP.

Najviše zemalja koristi čehoslovački L-39 Albatros. Belorusija desetak L-39C, Bugarska 6 L-39ZA, koristi ih češki centar za obuku kompanije LOM Praha, Estonija potom ima samo jedan L-39C, u RV Slovačke leti 5 L-39CM i tri L-39ZAM, dok je Ukrajina imala oko 40 aktivnih L-39C, M i M1. Mađarska će biti prvi evropski korisnik nove generacije Albatrosa, naručeno je 12 L-39NG.

Novu generaciju mlaznih aviona za obuku za sada ima samo tri države. Italija je ukupno naručila 18 domaćih M345 HET (italijanska vojna oznaka T345A) i 22 M346 Master (T346A), Poljska 16 M346 Bielik, grčki centar za obuku koji će voditi Izraelci imaće 10 M346,  dok je Belorusija nabavila ruski Jak-130 kojih trenutno ima 11.

Mornarički patrolni avioni

Iznad evropskih vodenih površina lete mornarički patrolni avioni koji mogu biti i naoružani. U ovom segmentu dominiraju američki tipovi.

Tu je stari četvoromotorni turboelisni P-3 Orion koga poseduju Nemačka (4 P-3C CUP+), Grčka (6 modernizovanih P-3B), Norveška (4 P-3C), Portugal (5 P-3C CUP+) i Španija (tri P-3M), i novi savremeni dvomotorni P-8 Posejdon koga za sada ima Norveška (5 P-8A) i UK (9 MRA1), dok je Nemačka je naručila 5 P-8A.

Posejdon, jedini naoružani Boing 737 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Francuska se još uvek oslanja na stari, ali modernizovani domaći Atlantique, poseduje 22 aviona ATL-2. Dva evropska tipa poseduje Turska, tu je 6 nešto starijih CN235-100M MPA, kao i dva savremena ATR-72-600 u verziji TMPA. Ostali korisnici ovakvih aviona koriste nenaoružane letelice koje služe samo za patroliranje, osmatranje, ali i traganje i spasavanje.

ATR u protivpodmorničkoj verziji / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Borbeni helikopteri

Kao što smo već naveli, borbene helikoptere ima 17 evropskih država, od kojih samo 8 raspolaže sa letelicama koje imaju isključivo tu namenu, dok još 9 zemalja koristi sovjetske/ruske desantno-jurišne Mi-24.

Američke borbene helikoptere AH-1 Cobra koristi Turska, u inventaru turske armije su oko 33 helikoptera od kojih 23 AH-1P i S, TAH-1P koji su modernizovani u saradnji turske i izraelske avio-industrije, a tu je i 10 AH-1W Super Cobra koje je turska armija aprila ove godine predala Mornarici. U bližoj budućnosti turska armija planira da povuče iz upotrebe AH-1 i zameni i novim helikopterima T129. Prvi evropski kupac nove generacije AH-1 je Češka koja je za sada naručila 4 helikoptera AH-1Z Viper, a ruska invazija na Ukrajinu uticala je da sredinom marta zvaničnici ove zemlje saopšte da se planiraju dalje nabavke, ne precizirajući dodatan broj helikoptera. Najnovija vest je da će im SAD donirati još 6 AH-1Z za koje će Češka platiti samo određene dorade kao i transport.

Drugi američki tip borbenog helikoptera prisutan u Evropi je AH-64 Apache. Najveći korisnik je Ujedinjeno Kraljevstvo, njena armija će imati 50 AH-64E Apache Guardian Version 6 koji su nastali obimnom modernizacijom helikoptera WAH-64D Apache Mk.1 koje AAC (Army Air Corps) već koristio. Grčka i Holandija imaju po 28 Apača, grčka armijska avijacija ima 18 AH-64A i 10 AH-64DHA Longbow Apache, dok Holandija koristi 28 AH-64D od kojih se 8, zbog obuka nalazi u SAD, a u toku je proces modernizacije holandske flote na nivo AH-64E.

Poljska će najverovatnije biti sledeća mušterija sa 96 AH-64E za oko 12,5 milijardi dolara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Francusko-nemački Tigar (EC665) je osim zemalja proizvođača nabavila samo Španija koja je kupila 24 helikoptera, 7 u varijanti Tiger HAP i 17 u verziji Tiger HAD-E. Francuska armija koristi 26 Tigar HAP i 39 Tigar HAD, a zajedno sa Španijom je početkom marta ove godine dogovorena obimna modernizacija na nivo Tigar MkIII. Španija za sada planira modernizaciju 18, a Francuska 42 Tigra. Moguće povećanje broja modernizovanih helikoptera zavisi od toga da li će i Nemačka, koja ima 57 Tigrova UHT, ući u ovaj program.

Drugi evropski tip borbenog helikoptera koga poseduju evropske države jeste italijanski A129 Mangusta. Italijanska armijska avijacija poseduje 59 A129 od čega 27 A129C i 32 A129D. Specijalnu italijansko-tursku varijantu ovog helikoptera sa oznakom T129 ATAK koristi Turska, njena vojska raspolaže sa 54 T129B, postoji opcija za nabavku još 35 helikoptera. Italija razvija naslednika A129, helikopter sa oznakom AW249 koji je svoj prvi let imao 19. avgusta ove godine, dok Turska radi na projektu T929 ATAK 2.

Najmoderniji Mi-24 u Evropi, srpski Mi-35M / Foto: Uroš Mitrović

Sovjetski desantno-jurišni helikopter Mi-24 danas koristi 9 evropskih zemalja a najsavremeniju varijantu ima Srbija koja je nabavila 4 Mi-35M i naručila još 4. Uskoro će 4 Mi-35M (negde se spominje da su ustvari u pitanju Mi-35P) dobiti Belorusija koja već ima oko 20 Mi-24V, P, R i K. Kipar će uskoro povući iz naoružanja 11 helikoptera jedinstvene varijante Mi-35P, ubrzo će to uraditi i Češka koja je svoje letelice počela da predaje Ukrajini. Pre izbijanja rata Češka je koristila 7 Mi-24V i 10 Mi-35 (izvozni Mi-24V) dok je Ukrajina imala 30-40 aktivnih Mi-24VP, P, PU1, PU2, R, RA i K. Jedan od većih korisnika je Poljska sa 15 Mi-24D i 13 Mi-24V koje će , kako je Tango Six već preneo, najverovatnije zameniti čak 96 AH-64E.

Mađarska ima 8 modernizovanih Mi-24 od kojih dva Mi-24V i 6 Mi-24P, a njih će po svemu sudeći zameniti mešovita flota helikoptera H145M i H225M. Simboličan broj ovih helikoptera imaju Bugarska i Severna Makedonija, samo po dva, bugarsko RV Mi-24V, dok naši južni susedi imaju modernizovane helikoptere nazvane Jasmin.

Ova analiza možda ne bi bila potpuna ako se u njoj ne bi našli i naoružani helikopteri odnosno helikopteri koji od početka nisu konstruisani kao čisto borbene letelice, već su raznim doradama osposobljeni za nošenje vazduhoplovnih ubojnih sredstava. Pri tom ćemo ipak obratiti pažnju samo na bolje naoružane helikoptere, kao što je na primer američki izviđačko-borbeni helikopter OH-58D(R) Kiowa Warrior. Preko američkih donacija u poslednjih nekoliko godina ove helikoptere dobila je Hrvatska koja danas ima 15 letelica, kao i Grčka koja će koristiti ukupno 60 primeraka.

Od drugih lakih višenamenskih helikoptera koji su naoružani tu je francuska Gazela. Francuska ima 109 SA-341F2, SA-342L1 i SA-342M, Kipar 4 SA-342L1 dok Srbija, makar na papiru, ima 27 GAMA (Gazela Maljutka HN-42M i HN-45M, jugoslovenske varijante SA-341H i SA-342L) dok je u stvarnosti operativno svega nekoliko primeraka. Predložena modernizacija GAMA nije toliko izvesna, kao i naoružavanje srpskih Gazela opšte namene. Srpsko Ministarstvo odbrane odlučilo je ipak da nastavlja sa nabavkama modernijih i naoružanih helikoptere Erbas H145M.

Rumuni su Pumu naoružali topom, nevođenim raketnim zrnima, ali i savremenim izraelskim raketama vazduh-zemlja Spike / Foto: Uroš Mitrović

Od ostalih modela vredno je pomenuti poljski W-3 Sokol. Poljska armijska avijacija ima 30 naoružanih W-3W i WA, kao i 8 W-3PL. Najbolje naoružane na svetu helikoptere SA-330 Puma ima Rumunija – u inventaru je danas 20 IAR-330 SOCAT koje su modernizovani i naoružani uz pomoć izraelske kompanije Elbit Systems. Dobro su naoružani i britanski helikopteri AW159 Wildcat, kraljevska Armija koristi 34 helikoptera u verziji AH1, a Mornarica 28 HMA2. Potencijalno dobro naoružanje će verovatno imati mađarski i srpski helikopteri H145M koji za sada nemaju vođena ubojna sredstva. Mađarska poseduje flotu od 20 helikoptera, Srbija za sada ima 5 od kojih su tri naoružana, a naručila je još 10 letelica. Šest naoružanih H145M naručio je Kipar, sa opcijom za još šest helikoptera.

Mornarički naoružani helikopteri obično mogu da nose protivbrodske i protivoklopne rakete, torpeda i dubinske bombe, ili im se mogu montirati mitraljezi i topovi. U Evropi imamo tri američka tipa ovakvih letelica, poljska Mornarica koristi 4 SH-2G Seasprite, grčka RM ima 7 AB-212ASW, turska 9 AB-212ASW dok je najveći korisnik AB-212ASW i NLA Italija sa 21 primerkom. Najviše zemalja koristi SH-60 Sea Hawk, Grčka ima tri S-70B i 8 S-70B-6 i naručila je 7 MH-60R koji će zameniti AB-212ASW. Španija je stari korisnik ovog helikoptera, njena mornarica ima 12 SH-60B i 6 SH-60F, najveći korisnik je Turska koja ima 24 S-70B-28, a Danska je najnoviji evropski korisnik, nabavila je 9 MH-60R.

Osim američkih, tu su i tri evropska tipa mornaričkih helikoptera, odnosno varijante helikoptera NH90 i AW101 Merlin. Mornaričke NFH90 imaju Belgija (4 primerka), Francuska (27 NFH90 Caiman), Holandija (17), Italija (36 SH-90A i 10 MH-90A), Nemačka je do sada primila 13 od 18 naručenih NH90 Sea Lion, a naručila je 31 NH90 Sea Tiger koji će zameniti helikoptere Lynx. Priča sa 14 NFH90 u Norveškoj se završila nesrećno, ova zemlja želi da vrate helikoptere jer je tamo zaključeno da ove letelice nikada neće moći da mispune zahteve norveških oružanih snaga. Mornaričke varijante helikoptera AW101 imaju Italija (10 Mk110 odnosno SH-101A), Poljska je naručila 4 helikoptera sa opcijom za još 4, dok britanska kraljevska Mornarica ima 30 Merlina HM2 (Mk111) od kojih su 5 leteći radarski sistemi. Na zalasku karijere su helikopteri tipa Lynx, mornaričke verzije u Evropi imaju još samo Nemačka (21 Mk.88A) i Portugal koji ima 5 modernizovanih Super Lynx Mk.95. Jedini sovjetski mornarički helikopteri jiš uvek u upotrebi u Evropi koji se mogu upotrebiti u borbi su protivpodmornički Mi-14PL iz sastava poljske mornaričke avijacije koja poseduje 4 primeraka.

Bez pilota

Za kraj pregleda uvrstimo i naoružane bespilotne letelice (BPL), ali samo one klase MALE (Medium altitude long endurance) ili letelice koje imaju nešto slabije taktičko tehničke karakteristike, a treba naglasiti da ovakve BPL u Evropi ima ili će uskoro imati samo 10 država. Najrasprostranjenija je američka BPL MQ-9 Reaper – poseduje je za sada 5 država, Francuska ima 12 MQ-9A, Holandija 4 MQ-9A, Italija 5 MQ-9A, Španija 4 MQ-9B i Ujedinjeno Kraljevstvo 10 MQ-9B uz ukupnu narudžbinu od još 16 letelica u varijanti Protector RG1. Najnoviji kupac je Grčka koja je naručila tri letelice u mornaričkoj verziji MQ-9B SeaGuardian.

MQ-9B SeaGuardian izložen u Abu Dabiju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Turska je danas jedan od najvećih proizvođača ovakvih letelica. Za sada je na tržištu najuspešniji TB2 Bajraktar, u Evopi ga trenutno koristi samo Turska sa oko 108 aktivnih letelica (moguće da se ova cifra ipak odnosi na period pre gubitaka u Libiji i Siriji), kao i Ukrajina kojoj je do sada isporučeno do 60 primeraka od kojih je dobar deo oboren u ratu sa Rusijom. Poljska je naručila 24 Bajraktara, iz Rumunije je zvanično najavljeno da postoji namera nabavke 18 letelica za 300 miliona dolara, a interes za Bajraktar su pokazali Albanija, Bugarska, Mađarska, Letonija, Litvanija, Slovačka i, kako smo preneli prošle nedelje, Srbija.

Osim TB2, Turska proizvodi čak još tri letelice klase MALE. Tu je BPL Anka, turske oružane snage poseduju 22 Anke-S, a tu su i dvomotorne letelice Aksungur i Akindži kojih Turska za sada ima po 7.

Srbija bi uskoro mogla imati 3 do 4 tipa naoružanih bespilotnih letelica. Za sada su to samo kineske CH-92A / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Jedini korisnik kineskih naoružanih BPL u Evropi je Srbija, kojoj je 2020. godine isporučeno 6 CH-92A skromnih borbenih mogućnosti. U okviru ugovaranja posla nabavke ovih letelica, dogovoren je i transfer tehnologija sa letelice CH-92A na srpsku BPL Pegaz. Zvanično je najavljeno da će za oko godinu i po dana biti proizvedeno 12 serijskih primeraka. Osim toga najavljena je i nabavka kineskih BPL CH-95.

Komentari

M

Kao sto sam rekao onomad, Srbija ce do kraja ove decenije imati najmanje 5 tipova naoruzanih bespilotnih letelica. 6-7 je jos realnija cifra. Ovaj put molim bez podsmevanja.
Mislim da je šarenilo na tom polju pozitivna stvar. Osvojiti domacu proizvodnju bar 2-3 vrste i osposobiti sve da mogu da nose i rakete domace proizvodnje. Logistika i obuka nisu ni blizu problem kao kod aviona i helikoptera.

Odgovori
M

Hvala T6 na lepoj i detaljnoj analizi.

Б

Kapa dole za kompletan tekst!
👏 Bravo

Odgovori
S

Mene bi bilo sramota da javno objavim da je potrebno 18 meseci za proizvodnju 12 Pegaza, posle 12 godina razvoja.

Odgovori
A

Na osnovu ovog teksta sledi samo zaključak da Srbija prilikom kupovine novih borbenih aviona mora isključivo i na prvom mestu da vodi računa o logistici za navedene aparate. Ovaj sukob u Ukrajini je na velika vrata vratio američke avione u svim varijantama tako da počinjem da razmišljam u pravcu da ako propadne posao sa Francuskim Rafalima nama se smeše upravo ti američki avioni. Cela Evropa se sada resetuje i kako stvari stoje moraćemo i mi. Bitno je da Srbija ne izgubi vreme i priključak za tom istom Evropom i da u bliskoj budućnosti dobije solidne eskadrile novih aviona – helikoptera i normalno BPL. Nadam se da će izbor biti dobar za našu državu.

N

Da i meni se to tako čini. No ajde da budemo objektivni. 2014 godine a to je pre 8 godina velike poplave u Srbiji a mi čamce nismo imali. Sve bačeno uništeno. Bio veliki mraz, ledolomce nismo imali bačeno uništeno. Bili požari, helikoptere nismo imali, nešto veoma malo. Zar ne misliš da je i tih 12 pegaza za 18 meseci boljitak. Uopšte ne želim da govorim o drugim nabavkama drugih oružja i oruđa. Vojska izgledala kao dobrovoljnog lovačko udruženje. O čemu bi i ti a i ja pisali danas ovde da nema nekog boljitka. Da li bi moglo i trebalo bolje Naravno uvek…

S

@Nenad
Naravno da nije. Zvanicno se razvija pd 2011. I nikad ne bi bio zavesen bez kineske pomoci. Prvi primerci su i napfavljeni u Kini. Znaci nama treba vise od decenije razvoja, tudja pomoc i jos 18 mesexi da od kineskih delova sklopimo u startu neadekvatnu BPL. Plus sto je i naoruzanje za nju iz uvkza, ne pravi se kod nas Pa kao da smo maketarsko drustvo.

P

@Stojko Ipak nije tako lose kao Su-57-posle 30 godina razvoja su napravili 5-6 komada…i nijedan nije uspeo da leti u Ukrajini koliko su „nevidljivi“.

S

@Petrovic Dusan
Nista nije lose kao ruska intervencija u ukraijini. Mozda eventualno Zaliv svinja ili JNA epopeja u Vukovaru.

B

>> Mozda eventualno Zaliv svinja

Zaliv svinja je akocija trajala jedan dan, pokusali, nisu uspeli i gotovo. Ti to realno poredis sa ratom koji traje evo skoro 7 meseci?

S

@Burrito Baby
Sigurno nosu kedno vece u kafani odlucili da se sutradan iskrcaju u Zalivu svinja. Osim toga borbe su trajale 3 dana. Taman toliko su se i ruai spremali za ovaj debakl.

D

Koliko bi bilo realno da se zemlja kao Srbija ukljuci u neki od Turskih programa? Malo teze bi bilo sto se tice ovog aviona pete gen, ali Turci rade na skolsko-borbenom, i taj avion bi mogao da zameni Orla i Super Galeb.

Odgovori
Z

@DrMr

Žali bože vremena i novaca dok pokreneš posao , a rezultat neizvjestan.

Za 25 mil. $ po komadu kupiš od Talijana M346 i opremiš ga po izboru ( uz nadoplatu naravno )

Višak para uloži u ono što znaš radit

N

Najbolja zamena bi bila L-15B. Kineski avion. I po ceni i po karakteristikama. I ako se ne varam on će i biti kupljen.

Odgovori
M

Vrlo dobra analiza. Samo da se možda dopuni i transportnom komponentom sa čvrstim krilima. Takođe, a što vidimo da se masovno koristi u Ukrajini, nije zanemarljivo ni masovno korišćenje komercijalnih dronova naoružanih malim minama.

Odgovori
N

Sve pohvale za tekst. Milina citati.

Odgovori
N

Ozbiljne države (Mađarska, Poljska) kupuju provereno strano naoružanje ako nemaju svoje, kupuju licence i sklapaju vrhunske proizvode, jedino u Srbiji uleću burazersko-ortačke kombinacije pa se vojsci uvaljuju poluproizvodi šrafciger industrije, razni Pasarsi koji bi dobri bili za WW2 i tamo negde korejski rat, zatim Nora B52 koja je sovjetski top M46 iz 1955. postavljen na kamion, Lazar 3 koji štiti samo od puščanog metka, a vrhunac je šklopocija M19 u kal. 6.5 Krndelj

Odgovori
Z

Nikola
Ako jedna Amerika , tek sada pravi hibridni sistem slican nasem pasarsu, samo sto koristi top od 30 mm, ako druge Evropske zemlje prave slicne sisteme, samo sto koriste top od 35mm, zasto je problem sko to Srbija radi? I da te podsetim Bofors top koriste vise desetina drzava u svetu, i jos uvek se nalazi na pramcima mnogih brodova.
Sto se tice Nora, uopste nisi u pravu. Nora je medju 3 najbolje samohodne haubice tockasa na svetu. Apsolutno nikakve veze nema sa M46, (kalibar je 130mm).
Sto se tice Lazara, ni tu nisi u Pravu. Lazar je po zastiti slican sa ostalim vozilima ovog tipa. Cisto radi uporedjenja, jedan Americki Strajker ima ca ceo stanag slabiji oklop. Pa Patrija amfibija, ima slabiji oklop od Lazara 3. A o tome da se Patrija pre koriscenja mora biti na punjacu celu noc, je prica za sebe.
Ta sklopocija M19 6,5 mm funkcionise odlicno i znatno je bolja od 5,56mm.
I na kraju, u ratu se mozes osloniti samo na sebe, pogotovo kada smo mi u pitanju. A o tome da novac ostaje u zemlji, i da se jos od izvoza zaradjuje, je suvisno i govoriti.

T

Nora B52 je odlicna haubica, brojevi prodatih su vidan dokaz za to.

N

Potpuno nepoznavanje materije zlonamerno ili ne…. Pasars ideja nastala na bazi francuskog Rapidfire. Naravno da to stalno treba nadograđivati i usavršavati. Odlično oruđe za dronove
Nora B52 oruđe (top 155mm nastao u SFRJ). Lazar se javio kao želja da se uradi zaštita pešadije i štiti (postoji Wikipedia sve se da pročitati)…. Kada bi tako šta kupovali jako je skupo… Ne znam da li si ikad išta pročitao o bilo kom od ovih oruđa ili ajde samo da pljujemo. Nema veze…

Y

Uf uf, koliko je ovde netačnih tvrdnji izneto. Ajmo redom:
1. Pasars je švedski L-70 Bofors 40mm AA top montiran na kamion uz domaći razvoj tempirne municije i integraciju PVO raketa kratkog dometa Mistral, Igla ili Strela 2M. L-70 je solidan AA top koji se koristi u mnogim zemljama. Tempirna municija je isto vrlo dobro i moderno rešenje, pogledati vrlo sličnu modernizaciju i koju Rajnmetal nudi za Oerlikon 35mm topove. Valjda i Nemci uvaljuju šrafciger nebuloze za WWII?
Još jedna „šrafciger“ firma Tales radi praktično isti sistem kao Pasars sa istim topom L-70 na kamioni. Šteta da ne čitaju koment sekciju T6 da ih „stručnjaci“ rasveste kakve nebuloze proizvode.

2. Nora B52 je dalji razvoj jugoslovenske haubice Nora A a koja je donekle bazirana na sovjetskoj D-20. Sa M-46 je neka prastara verzija iste delila prepravljeni zatvarač i to samo dok nismo ovladali proizvodnjom istog. U pitanju je vrlo kvalitetna samohodna haubica sa cevi od 52 kalibra, dokazana na tržištu i jedna od retkih sa automatskim punjačem. Toliko je „loša“ da je učestvovala na američkom pozovnom tenderu uz jedan Archer i Ceasar. Opet šteta da ti nesposobni Amerikanci nisu angažovali internet stručnjaka da ih prosvetli.
3. Lazar 3 štiti od pancirnog puščanog zrna sa bokova bez dodatnog oklopa. Bazična Patria ima za jedan nivo višu zaštitu sa boka. Nova verzija Lazar 3M će biti jednaka Patriji u osnovnoj zaštiti a i postojeća sa dodatnim oklopom može da dostigne Stanag 4 spreda i 3 sa bokova što je u rangu Patria AMV. Samo varijante AMV28 I AMV XP imaju viši nivo oklopne zaštite. U odnosu na BOV, i TAM 150 koje Lazar menja u VS on je svemirski brod.
4. Nova puška iz Zastave je jedini od pomenutih proizvoda za koji se slažem da postoji opravdana sumnja u kvalitet i uopšte ceo koncept.
Malo više istraživanja i smanjite maliciozno pljuvanje bez pokrića, nažalost tako tipično za našeg čoveka. Argumentovana kritika je produktivna, pljuvačina bez pokrića samo kompromituje onoga ko komentariše.

B

Apropo Bayraktar-a, novi video:

https://youtu.be/OHMXfUm02aU

Covek se zeza vrhunski :-)

P

Nora B52 je jedna od haubica koja spada u sam vrh svetske industrije tog tipa, a to što mu je deda M46 je samo preporuka a ne mana, Patria i ostali u osnovnoj verziji bez dodatnog oklopa štite slično kao i Lazar… I moglo bi se diskutovati o tome da namera nije čist hejt…

P

i onda Ameri ‘ladno uzmu sovjetski top iz 1955 koji je neko postavio na kamion i u 2020 ga najrigoroznije ispituju na svom poligonu.
A i ostale naivne drzave koje su pokupovale isti….Mora da se salis…
Drzao ti ista sem pistolja na vodu(made in china) u rukama sinko?

А

@Nikola

„Озбиљна држава“, звана Пољска је напустила оригинални добар уговор за куповину и лиценцу израелских ВБР-а који су се показали бољим од америчких на тестирањима, јер је политици било важније да се увале Америма, притом плаћајући више за далеко лошији уговор и практично нула учешће домаће индустрије. О осталим легендарним моментима у вези војних набавки тих „озбиљних земаља“ може даље да се пише дебела збирка приповетки.

Ал добро, ништа ново за очекивати од појединих коментатора овде који нису у стању да реално и објективно процене и упореде војне набавке (или бар учине какав такав напор у том правцу), те добијамо ове легендарне моменте где се домаће куди и подцењује на основу званичних саопштења и незваничних детаља (са форума и сајтова), док се страно велича и уздиже на основу новинског саопштења, јер су језичке разлике довољне да онемогуће тим истим коментаторима да се уствари упознају са оним о чему причају.

A

I ti bi bio ozbiljan da si malo razmislio pre nego si napisao to sto si napisao. Srbija je 2000.-te godine bila razvaljena zemlja koja je realno bila bankrotirala. Normalno posle takvog stanja u zemlji tesko je napraviti ograomne skokove kao sto ti zamisljas. Ocigledno nikad nisi nista novo napravio i nemas pojma kako to ide.Za pocetak, za sve ti trebaju novac, skolovani strucnjaci i skolovani majstori, radnici. Nasi instituti i fabike su 1999.bili do temelja sruseni, strucnjaci su se razbezali po belom svetu. U takvoj situaciji razvoj pocinje od nule. Ako ti to nije jasno onda si ili neobavesten ili zlonameran.

A

Odlicna konstatacija.Treba tome dodati i helikoptere sa otpada hoću reći Kipra.Vojska se svele na parade i promocije.

Z

Aco
Ti helikoppteri kako ti kazes sa odpada , Kipra, su vise od 10 godina mladji od Kajova, a kada su ih Hrvati uzimali svi ste hvalili kao dobra kupovina ili poklon, a sada mladji, brzi, oklopljeniji, vece nosivosti, mnogo bolje naoruzani ne valjaju. Stvarno vama covek ne moze ugoditi.

M

@Zicer
1. Najstarija Kiowa u HRZu je 2014. godište.
2. „mnogo bolje naoruzani ne valjaju“ – prestari su i nemaju još puno životnog vijeka, oprema je zastarjela i ne isplati se modernizirati ih (jer nemaju još puno života), još jedan drukčiji model za održavanje,…
Odlični su za danas, ali već za sutra su upitni, a pare su bačene.

S

@Nenad
„na ideji“ ne znaci da je dobro izvedeno. Posto ne znamo sta se krije u kabini PASARS-a. Osim toga, realno ogranicenje mu je radar Zirafa, jedan za vise orudja, upitne efiksnosti protiv modernih ciljeva, kolicina municije, i smesno mala kolicina od 2 rakete. Varijantu sa Strela2m i Iglom ne racuna, posto su i jedna i druga raketa davno prevazidjene i neupotrebljive sem za gadjanje minobacackih mina na vezbama. Sta se desava kad se te dve rakete ispale? Poslacemo desetara Jovanovica da iu magacina pincgauerom doveze jos dve?
Za Noru ne znamo nista sem reklamnih prica da je varijanta na man kamionu isla u Ameriku. Podseticu da nasa varijanta nema MAN vec ruski kamion, i verujem da nikad nisu napravili neko ozbiljno ispitivanje sa velikom kolicinom ispaljenih granata. Kao sto vidite i Pz2000 je pokazala slabosti u realnim uslovima, a pre toga je proglasavana najboljom.

M

@Nenad
Pasars je jedva dovoljno dobar da zameni Prage, kao protivlesadijsko orudje. Samo sto je Praga bilo stotine, a nasa namenska ne mlze da sklopi 20 Pasarsa za 5 godina.

д

Протеком времена кајове све млађе и млађе,догодине ће бити 2016 годиште.

P

F-35 i NIJE avion „americke proizvodnje“, vec je to zajednicki projekat osam zemalja,od kojih je pet u Evropi (Britanija, Italija, Holandija, Danska i Norveska). Osim njih-Australia Kanada i Amerika.
Bila je i Turska, pa su izbaceni zbog kupovine S-400.
O tome vise detalja na sajtu proizvodjaca F-35 kompanije Lockheed Martin
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/f-35/f-35-global-partnership.html#:~:text=The%20Global%20F%2D35%20Enterprise&text=There%20are%20eight%20international%20program,%2C%20Poland%2C%20Belgium%20and%20Singapore.

Odgovori
P

Odličan text ! Hvala autoru, davno bolju i sveobuhvatniju analizu nisam pročitao.

Odgovori
T

Ali kad izadje ‘sahmat’…

Odgovori
M

Tamo negdje oko 2070. ili malo poslije.

P

@trundle Nikada nece izaci nikakav „sahmat“-pa i bez sankcija za 30 godina Rusija nije proizvela Su-57, osim u par rucno radjenih primeraka koje radi reklame zovu „serijski“.
Sad Rusija ima i najteze sankcije ikad pa i Su-57 za kojeg je velik deo uvozni-propada.A „Sahmat“ ide tamo gde i MiG-41 i PAK DA (u oblast fantazije).

T

Bio sam sarkastican..

M

PAK-FA prototip je prvi put poleteo tek pre 12 godina!!

Farancuzima je Rafal prvi put poleteo pre 35 godina ljudi!!! .. i tek im je krenulo sa izvozom zadnjih par godina.

Samo kazem. Ostavite se ruganja i predvidjanja. Rusija nema izbora nego da zavrsi Su-57 i videcete da ce ih imato kolko su narucili do 2030-te i to uz sve sankcije. Plus sama ga radi a ne kao F-35 koji je internacionalni program.

Isto tako NATOfili pljuju razvoj novog motora za Su-57.
Ni F35 nema motor pete generacije. Zbog tog mtiora je operativnost F-35 spala na sesno niske brojke prosle godine. Troskovo odrzavanja u 2021 su se udvostrucili. Ljudi ga svejedno kupuju zbog manja izbora i vojno politickih pritisaka. Tek ce krajem decenije dobiti bolji motor kad i Su-57 svoj novi motor. I to sve uz beskraju reku novca koje frlja u taj famozni projekat F-35.
Kao sto rekoh jos davno, bice F-35 OK negde 30 godina od prvog leta kao i Rafal.

P

@Milos77 Nikada Rusija nece zavrsiti projekat Su-57.Posle 2022, ekonomija i tehnologije Rusije su izgubljene na jako dugo.Sve je bilo uvozno i sad toga nema.
A taj Su-57 koju je sklopljen u 5-6 primeraka nikada nije prosao nijednu nezavisnu komisiju.
Ako cemo suditi po performansi u Ukrajini, sve sto imaju Rusi se pokazalo slabije nego ocekivano, osim masivne primene artiljerije kao u WW2.
Jedan pokazatelj je i otsustvo Su-57 sa neba Ukrajine.Toliko o navodnom stealth avionu-Rusi odlicno znaju prave mogucnosti Su-57 i one su takve da ne sme uci u vazdusni prostor ne Amerike, nego Ukrajine.

B

>> Isto tako NATOfili pljuju razvoj novog motora za Su-57.

>> Zbog tog mtiora je operativnost F-35 spala na sesno niske brojke prosle godine.

>> Ljudi ga svejedno kupuju zbog manja izbora i vojno politickih pritisaka.

Feline 2.0

M

@Burito Baby

Nemaš bolji argument?
Evo pa se sam uveri.

„..F-35A je u fiskalnoj 2021. bio u potpunosti sposoban za misiju samo u pola vremena. F-35B za kratko uzletanje i vertikalno sletanje bio je u potpunosti sposoban za misiju manje od 20 odsto vremena, prema GAO. F-35C mornarice imao je FMC stopu od samo 9,5 procenata. Fik je istakao da je F-35, čak i kada radi sa smanjenom sposobnošću, i dalje superiorniji od većine drugih lovaca, ali je GAO otkrio da nijedna od tri varijante nije sposobna za misiju, što znači da su bezbedni za letenje i da mogu da lete najmanje jednu misiju, u više od 68 procenata vremena u fiskalnoj 2021.“

https://www.thedrive.com/the-war-zone/blistering-highlights-from-the-latest-f-35-sustainment-hearing

Što se razliga zašto se dobro prodaje tiče, navedi izbor drugog aviona pete generacije koji NATO članica može da kupi. Nema. To govorimo već godinama. I T6 je o tome pusao, samo ti više voliš da kuckaš nego da čitaš.

B

Kakve hoces argumente? F-35 se kupuje jer je trenutno najuzniverzalniji vazduhoplov. Problemi sa projektom su opstepoznati, delom jer je politika americke vlade otvorena i jer u USA postoji gomila analiticara, kongresmena, strucnjaka i tako dalje koji zive od medija i vole da se profiliraju kroz kritiku razlicitih vladinih projekata. O motoru SU-57 ne cuje se nista konkretno vec skoro 5 godina.

https://www.gao.gov/assets/gao-22-105995.pdf

Dijagrami na strani 8 (citanje celog teksta se preporucuje). Ko zeli neka pogleda i stekne sam sliku o cemu se radi i koliko je stanje drugacija od tvoje konstatacije: „Zbog tog motora je operativnost F-35 spala na smesno niske brojke prosle godine.“

M

Problemi jesu normalni deo razvoja koji kod modernog aviona uzima vise decenija. Zato podsmevanje programa PAK-FA ciji je prototip poleteo tek pre 12 godina i kojeg Rusija sama pravi nema smisla. F-35 je presao vec drugu deceniju od prvog leta sa dosta losim motorom cetrte generacije i ada uduplanom cenom odrzavanja. Činjenica je da je upravo taj motor najveci razlog jako lošeg procenta operativnosti aviona. Što ga više lete to se resurs tog motora gore lose pokazuje kao što statistike iz 2021 potvrdjuju.

Da su taj motor sa takvim statistikama Rusi napravili bio bio piš živi i ismejavali bi ga natofili kao sto sad ismejavaju odlican motor Su-35 koji se trenutno koristi i u Su-57.
F-35 Blok 4 tek sa novim motorom bi trebalo da bude ono sto je program F-35 obecao pocetkom veka (minus nekoliko nemogucih obecanja koje ni ne racunam) To ce biti tek za 6-8 godina. Ali prodao se na stotine pre nego sto je i usao u serijsku proizvodnju.

„O motoru SU-57 ne cuje se nista konkretno vec skoro 5 godina.“
Nista jer ne pratis. U razvoju je i leti se na prototipovima, dakle u fazi usavrsavanja i certifikacije je. Kineska verzija istog se vec uvodi u naoruzanje. Ne znamo nista mnogo o njima osim da su bar %15 posto boji od motora iz Su-35 na osnovu kojeg je dizajniran, i koji je dokazan kao odican proizvod.

M

@petrovic Dusan

,,Nikada Rusija nece zavrsiti projekat Su-57.“

Drago mi je da si to napisao, pa da vidimo sta je do kraja 2029-te. Kladim se u pivo i pljeskavicu da ce Su-57 zameniti Su-35 jer drugog nema, i da ce ih do 2030te biti bar 70.

,,Ako cemo suditi po performansi u Ukrajini, sve sto imaju Rusi se pokazalo slabije nego ocekivano, osim masivne primene artiljerije kao u WW2.
Jedan pokazatelj je i otsustvo Su-57 sa neba Ukrajine.“

Ako ćemo tom logikom, onda se ni artiljerja nije dobro pokazala jer su se Rusi u zadnjih par nedelja povukli i ostavili za sobom dosta osvojene teritorije.
Problem je sto su Rusi napravili niz katastrofalnih taktickih i strateskih odluka. Lista bi bila duga. veliki razlog je sto nisu sprecili sada vec masovni prilivv zapadne vojne opreme i struke. Dopustili su da Amerika bukvalno vodi proxi rat sa Rusijom vise nego ikad u istoriji.
Rusi imaju trulu komandu i sporu reakciju na zapande aktivnosti u Ukrajni.
Nije problem u tom avionu nego sto Rusi generalno ne koriste svoju avijaciju da osiguraju vazdusni prostor Ukrajne i neutralisu Ukrajinske Bukove, S300, etc.. Nemaju razvijen SAED taktike.
Da li ce promeniti nesto u sledecoj fazi kad psalju jos 300,000 ljudi sto se toga tice ili ne ostaje da se vidi.

S

@Milos77
Uz rizik da cu zvucati kao najprepotetniji lik na ovom portalu: Moj savet je da ne pravite nikakve predikcije. Prodjite sve clanke vezane za ovo sto se desava, videcete da nema ni jednog mog komentar na tu temu, a to je s razlogom.

Situacija je jeziva, komplikovana, ucestvuju skoro sve najmocnije drzave sveta, praviti bilo kakve predikcije sta ce biti je suludo, a slobodno mogu reci i bezobrazno.

Mnogi se ovde prepiru, mesecima pametuju, ne znam samo zasto?

M

@Srbofil
Pametan komentar, i jeste jezivo. Predikcije, nade, nazovi kako ko hoće su deo diskusije.
Za Šah mat sigurno necu nista vise da spominjem. PAK FA prigram je poodmakao i zamenice Su-35 a mozda i 30 kad dodje vreme. Ili to ili bespilotne u sta cisto sumnjam.
I za vreme najvecih ratova Biroi za razvoj i proizvodnju novih modela aviona su picili napred. Zatoto i kazem. Ili WW3 sto jeste jezivo.

P

@Milos77 Za razliku od Vas, koji imate neku svoju predstavu o Rusiji, ja sam tamo godinama ziveo i radio, pa cak i video razne muzeje vazduhoplovstva.
Poredite F-35 koji se pravi 150 komada godisnje sa najsavremenijim tehnologijama, sa Su-35 koji je avion 1970-ih pomalo modernisan ruskom tehnologijom.
Su-57 je zavrsio svoje, posle poraza Rusije u Ukrajini koji se vec dogodio, poslednje sto ce Rusi moci da rade je proizvodnja iole modernih aviona.

M

Ne hvalim ja Ruse, ako niste primetili do sada. Sta vise kritika bih mogao na pet strana da izlistam. Samo ne pljujem kao vi, i podsecam na neke stvari koje vi ignorisete.
Vase iskustvo u Rusiji i razmisljanje sa druge strane stvara iluziju o savrsenstvu americke tehnoloske sposobnosti, sistema i tog F-35 aviona. Iako je pun mana, tezak i preskup za odrzavanje, prodan na stotine pre uvodjenja u upotrebu i prodan tako pre dokazivanja svojih sposobnosti, i u zadnje vreme pokazuje losiju nego ikad pouzdanost motora koja mu spusta operativnost na smesno niske cifre, vi i dalje nemate ni reci kritike.

Sta bi rekli da su ga Rusi sami napravili i da su ga naštancali i prodali na stotine Indiji, Kini, Srbiji, Egiptu.. da je takav kakav je ovaj danas. Pitam se pitam. Amerikanci i NATO bi se podsmevali tom „Suhoj F-35“ proizvodu i uzivali kako srce novac korisnika na popravke i odrzavanje a sopsobnost i operativnost ni blizu obecane pre nekih 20 godina.
Posle nekih 30 godina od prvog leta ce tek dobiti motor pete generacije. Savrsen proizvod, da. Vi verovatno i ne verujete da je ta savrsena americka technoloska i vojna sposobnost izgubila ratove posle mnogo godina pokusavanja svih zivih taktika i oruzija da pobedi. I to nije prvi put od kad imaju i atomsku bombu i SEAD misije, i Nosace aviona.

Ponovicu jos jednom, ja ne hvalim Rusiju. Ponarucito taktike i politiku. Ali ne pljujem ni njihove avione ili PVO kao vi dok slepo uzdizete sve zapadne proizvode ignorisuci njihove ocigledne mane i politicki pritisak da se bez izbora kupuju.

M

@Petrovic Dusan
Evo Amerika upravo blokirala Izraelsku prodaju Arrow 3 sistema Nemačkoj. Upravo o tome govorim. Nema se izbora. Kao Ameriku boli dupe za Nemacku sigurnost pa se brinu da Arrow 3 mozda nije bas tolko dobar kao THAAD. Kao Nemci nemaju mozga i strucnjake da izaberu?

Ista stvar je bila i sa F-35! Nemci su izabrali da ga NE kupe. Onda su ih posle ipak „nagovorili“ da kupe F-35 da baca atomsku bombu kao…
Tako je F-35 dobar da su ipak Nemci MORALI da ga pazare.

Razmislite samo malo o toj savrsenoj letelici i zasto se tako dobro prodaje.

B

>> Evo Amerika upravo blokirala Izraelsku prodaju Arrow 3 sistema Nemačkoj

Zasto ovde siris dezinformacije? Sta nije u redu s tobom? Ja zivim u Nemackoj i svakodnevno pratim nemacke medije i nema ni reci o nekakvoj „zabrani“, pregovori o nabavci su u toku, Izrael ce na sve nacine podupreti jacenje nemacke PVO…

P

@Milos77 Vi smatrate da je moj objektivz’ osvrt na Rusiju „pljuvanje“.Zapravo, 2022 je pokazala da sam i ja pogresio, jer je situacija u Rusiji i gora nego sto sam pretpostavio.
Tvrdite „kako ce Su-57 da zameni Su-30″, a u realnosti Rusija uskoro nece moci ni Su-30 da proizvede.
Nesporno je da F-35 ima problema, ali se to nikako ne moze uporediti sa situacijom u Rusiji, i tehnologijama koje imaju Rusi.
Zar jedan Izrael, Britanija i Japan i td kupuju i zadovoljni su sa F-35 koji“ne valja“?Pa to je zaista malo verovatno.

B

@Petrovic Dusan

Ma pustite, informisu na Telegramu i kod Rusa gde je glavna tema propast zapada a narocito EU/Nemacke. Cela Srbija je zatrovana tom pricom do te mere da mene rodbina redovno ispituje da li imam sta da jedem, kako cu se grejati preko zime itd.

Nije dzaba 1948. za tu ekipu na jednom udaljenom jadranskom otoku postojao kamp za rehabilitaciju…

M

Burrito
Link za vest je objavljjen na Artiljerijsko-raketni sistemi PVO i sistemi VOJiN. Link je sa Cradle i Israel Today news.
https://thecradle.co/Article/News/15813?s=08&fbclid=IwAR1xKDZYyyXxVs8dGfvCeDGbtEq6-ZaJ0o8DLv1cpWg3qeWkrsFHIBwEyVo

Trebao sam napisati da vest nije potvrdjena, ali mene ne cudi da Lokid Martin i drustvo radi na tome.. Da li vas cudi?

Petrovic Dusan
Japan je tehnoloski veoma sposobna zemlja. Nemacka isto. Zasto mislite da Japanci nisu napravili taj F-3 do sada? Ko usporava program i narucuje dodatne stotine F-35 kad su ih blokirali Turskoj? Nemacka kako sam vec naveo je svoju odluku donela protiv F-35, ali je nedavno preokrenuta. Pitam se zasto. F-35 odjednom postao bolji?

B

Milose, ja smatram da je taj link neozbiljan, i dalje niko od mejnstrim portala u Nemackoj nije objavio tu vest. Meni izgleda kao fake news plasirana iz Rusije u skladu sa narativom kako USA maltretira svoje „saveznike“. Realnost je medjutim drugacija, nema nicega sto USA nece prodati Nemackoj, niti ona moze da ometa saradnju sa Izraelom, koja je proglasena za nemacki „drzavni rezon“. Razlog za tako nesto bi bilo nemoguce plauzibilno argumentovati. U Nemackoj nema oponenata kupovini F-35, spostveni razvoj neceg slicnog bi trajao 3 decenije i kostao previse novca i vremena, ekspertiza za takve projekte uglavnom ne postoji a Holandija sa kojom je Nemacka integrisala vojsku do nivoa skoro pa jedne armije vec ima F-35 i obavezu da obezbedi platformu za nuklearne bombe. Logicno je u buducnosti izvrsiti konsolidaciju oba vazduhoplovstva. Koliko su inace tih par desetina americkih bombi u Evropi „besmislica“, kako se zadnjih godina tvrdilo, vidimo ovih dana gde nam se od strane ruskih rezimskih siledzija otvoreno preti nuklearnim udarom po Berlin-u.

M

Mozda jeste fejk njuz, a mozda nesto naculo pa su istrcali pred rudu. I ja cekam novosti o tome. Ja bih voleo da Nemacka kupi Arrow 3 sistem ali je činjenica da se Lokidu to ne svida isto koliko im se ne svidja kad neko ne pazari F-35 a nudi mu se, ili hoce svoje da razvija (kao Japan) sto bi umanjilo Lokidove brojke i podiglo cenu. To je cist biznis zanjih, i ne vide to kao maltretiranje nego opstanak ili ti ili ja. Proizvodnja F-35 je apsolutno morala da se odrzai pa cak i poveca kako bi se cena proizvoda kontrolisala, i globalna podrska za program povratila. Uspeli su u tome zadnjih par godina iako je cena odrzavanja porasla a operativnost spala. Svaka cast. Istina je da je pun najboljih sistema i da je jedini sa zmaj smanjenom vidljivoscu sto ga cini i jedinim izboom za kupce takve generacije aviona. Amerikanci su se i potrudili da ostane tako jos od F-22 pa sve do 6te generacije.

B

S.Arabija, Emirati, Katar, Bahrein i Turska mogu da osvoje celu Evropu. Takva su vazduhoplovstva Evrope.

Odgovori
M

Samo sto te avione i helikoptere da bi letjeli remontuju u Europi i Americi gdje su ih i kupili. Takve su ekonomije i tehnoloska znanja tih drzava.

M

S.Arabija je tigar kao i rusi. Ne mogu da izadju na kraj ni sa Jemenom.

T

A jesmo li mi odustali od Rafala i Eurofajtera, i to je bila politicka prica? Odose pare na uvoz struje, i uglja preko kumove firme? Pa.cemo za par godina ooet da pokrenemo pricu i kupimo neke kineske avione.

Odgovori
K

Naravno da je bila politička priča. Tako sam to tada i komentirao. Vučić je doduše sa Egiptom potpisao „strateški sporazum“ pri čemu je totalno iskopirao hrvatsku, nadajući se njihovim rabljenim Rafalima.
Vi morate bit svjesni da bez totalnog zaokreta vanjske politike nema zapadnjačkog aviona na vašem nebu.
Kupnja raketa i helikoptera je nešto drugo

B

@Krunoslav

Sa Francuzima to nije problem. Prodaju oruzje Egiptu Indiji i slicnim zemljama koje koriste i rusko naoruzanje i imaju blizak odnos sa Rujama pa nikom nista. U sustini vidi sta je VFA-125 pisao na tu temu.

B

>> Vi morate bit svjesni da bez totalnog zaokreta vanjske politike nema zapadnjačkog aviona na vašem nebu.

Mislim da većina ni ne zeli „zapadnjački avion“…

M

@Burrito Baby

Iznenadio bi se.

Z

@Todor

Odustali ? :)

1. Odakle vam 2,5 – 4 milijarde eura za eskadrilu Rafala i eskadrilu Eurofightera ? Zar se nije AV nedavno hvalio da je od UAE dobio milijardu $ kredita sa 3 % kamate da plati režije ? A budžet RS oko 10 milijardi eura

2. Stvarno mislite da će Francuska i VB za te novce promijeniti svoju politiku i ruskim prijateljima prodati svoju tehnologiju i omogućiti rusima da ćeprkaju po njoj ?

malo realnosti , molim

S

@Zooro
Dokle cete da lupetate te gluposti o Rusima i ceprkanju?

Malo izguglajte kolika je vojno-tehnicka saradnja Rusije sa Indijom i Egiptom, Srbija tu nije ni blizu.

J

Srbofil,

Ne vredi objasnjavati. Sad ces kao odgovor dobiti da su Indija i Egipat ozbiljne drzave koje to nikad ne bi dopustile, a mi dajemo na izvolte.

Z

„A jesmo li mi odustali od Rafala i Eurofajtera, i to je bila politicka prica?“

PRVIH dvanaest vojnih pilota i tehničara iz Hrvatske otišlo je na obuku u Francusku

https://www.novosti.rs/planeta/region/1046396/hrvatska-rafal

Z

@Srbofil

Vojno-tehnička suradnja Rusije i Indije sa Rusijom ?

Misliš na Indijsku i Egipatsku kupnju ruske vojne tehnike ?
Podsjetio bih te da i Indija i Egipat zbog svog međunarodnog položaja kupuju oružje i od Rusije i od zapadnih zemalja ( posebno ood Francuske )
Taj se odnos svodi na “prodaj mi i servisiraj to što prodaš“ jer oni to plaćaju.
Ako misliš da se zapadnjaci nisu zaštitili od takve ,,vojno-tehničke suradnje “ onda si poprilično naivan.

I bezobrazan , ako smijem primjetiti

Odgovori
S

@Zooro
To ste vi u svojoj glavi smislili. U realnosti u indijskom i egipatskom generalstabu imas ruske savetnike vec decenijama(a kod nas NATO). Pogotovo u Indiji gde je citav kor inzenjera prosao ozbilje obuke i skolovanje u Rusiji i imao tehnicku asistenciju na bezbroj projekata u poslednjih 60+ godina, a Srbija je 2016. prvi put u istoriji imala vojnu vezbu sa Rusijom.

Evo samo jedan delic teksta indijske ambasade u Moskvi „India and Russia have an institutionalized structure to oversee the complete range of issues of military and military technical cooperation.“

To sto vama serviraju glupavi desnicarski mediji kako smo mi neki mini-sovjetski savez koji uz pomoc giga Srba(kako vi vidite Ruse) nesto „remeti“ i „ugrozava“ je samo njihova fantazija.

B

>> to oversee the complete range of issues

Nesto im nije taj mehanizam doneo rezultate glede Su-57 i povlacenja Indije iz zajednickog projekta (koji ociglendo RF bez Indije ne moze privesti kraju).

A Indiji je vazduhoplov 5. generacije preko potreban, cisto sumnjam da su oni tu nesto zakerali…

S

@Burrito Baby
Poenta price je da Indija sa RF saradjuje u domenu odbrane mnogo vise, dublje i znacajnije od Srbije, da decenijama u nazad imaju vojne vezbe svake godine i da je indijska vojska daleko vise puna kadrova odskolovanih u Rusiji. Pa eto zamisli niko ne „ceprka“ po Rafalima ili cemu sve ne sto redovno lupetaju komentatori iz Hrvatske(kada je Srbija u pitanju).

Cak i za sledecu godinu imaju zakazane vezbe koje nisu otkazali i nikakve sankcije im nisu uvodili itd. Pa gle cuda od Lokida preko Dasoa i Boinga svi se utrkuju da im prodaju nesto…

Muka mi bre od tih supljih prica, Srbija im iz gu**ce ispada.

B

Srbofile, Indija je kako se kaze „subkontinent“ a Srbija ima 7 miliona stanovnika i veoma je podlozna „mekoj snazi“ Turske/Kine/Rusije itd.

Zemlje kao Indija i Kina itd. se ponasaju po onoj „Boli me dupe za Irak i iran oni se kokaju, ja sam miran“

S

@Burrito Baby
Ne menja cinjenicu da u Srbiji ne postoji rizik od nekakvog „ceprkanja“, da je taj argument neverovatno glup i da je to izmisljeno.
U ostalom, Turska je pod sankcijama i izbacena je iz F-35 projekta, a Indija nabavlja preko 80% vojne opreme iz Rusije.

Problem nabavke novog aviona za RViPVO su iskljucivo pare i nista drugo.

B

@Srbofil

>> ne postoji rizik od nekakvog „ceprkanja“

Verovatno ne ali to realno zavisi od toga kako neko oceni „rizik“. Recimo Indija nije problematicna sa aspekta najvece pretnje za zapad, a to je Kina, docim je Srbija tu mozda problem, jer se trudi na sve nacine da „uvali“ zapadu tako sto se Kini podala „na izvolte“. U vojnom smislu, ko zna, mozda bi neko za odredjenu protivuslugu dozvolio detaljne inspekcije Rafala, ili da ih se u letu malo „ozraci“ kinesikm PVO sistemom i tako prikupljeni podaci o radarskom odrazu, mogucnostima pracenja/navodjenja, elektronskim dejstvima itd. posalju za Kinu itd. Sorry, ali ja da radim za francusku vladu, rekao bi ne moze!

Z

@Srbofil

Sasvim je logično da od zemlje od koje kupuješ naoružanje dobiješ logistiku u obliku servisiranja onog što si kupio i obuku ljudstva za održavanje te iste opreme , te da učestvuješ na njihovim vojnim vježbama kao korisnik te iste opreme. To je ono što ti zoveš “vojno-tehnička suradnja“.
Sudeći po tvojim postovima ovdje , meni je sasvim logično da ti ne vidiš da je ta “vojno-tehnička suradnja“ jednosmjerna

Što se tiče tvojih insinuacija da “ nama neki glupavi desničarski mediji“ servisiraju da ste vi ovo ili ono… to ne treba komentirati. To je tvoj pogled na druge i više govori o tebi nego o drugima

Što reći o tebi i onima koji sanjaju 2 eskadrile teške 3-4 milijarde eura a zemlja im nije u stanju u 30 godina kupiti ni jedan , jedini borbeni zrakoplov ?

Takvi kao ti da drugima insinuiraju da im drugi određuju živote , kako da žive i što da misle ?

Svašta…

I

Poštovano uredništvo,

nevezano za članak, prestali ste objavljivati stanje na ukrajinskom ratištu ?!
Moram priznati da jako fale članci ispod kojih Feline i onaj stari Mile precizno objasne kako tekst nema dodirnih točaka sa istinom, kako videi sa Telegrama prikazuju ukrajinski slom i zarobljene čitave divizije nacista, kako je rat gotov i Rusija pobjednik, kako je HIMARS isti ili lošiji nego Smerč, plus što ih je više od pola polupano, najnovije Izdelije raznih raketa da ne spominjem, broj Izdelije unesite po izboru, svaki je bolji od prethodnog, kako će Kadirov paradirat Kijevom sa zavezanim „Komičarem“, kako ukrajinsko zrakoplovstvo ne postoji još od 3. mjeseca, a PZO od drugog, kako u ruskim avio bazama na Krimu ne da nije uništen nijedan avion, nego su ti avioni uništili napadače a satelitski snimak na kojem više nema nijednog je okinut baš kad su svi odletjeli u denacifikaciju (tamne mrlje na tlu nisu tragovi njihovog gorenja nego od curenja ulja iz motora), kako 5% ruske vojske razbija cijeli NATO…eno jutros vam se i Erdogan pridružio pa laže da je Putinu dosta i da traži izlaz.

Dajte koji članak više, siguran sam da nisam jedini kojem fali ovo gore navedeno.

Odgovori
B

Fale, fale, no jedan od gorespomenutih je i dalje aktivan na člancima posvecenim vojnoj avijaciji i cepa samo tako :-)

I

BB

Ma je aktivan, ali nije to isto ko kad komentira slike srušenog Su-35 pa nas uputi da je to ukrajinski SU-27, a zvijezda na krilu docrtana radi propagande. To se čeka !

M

Miloš7717:03, 20. sep. 2022.
Ja sam prestao da pratim od kad se Putin zahvalio Erdoganu prosle nedelje, i pohvalio ga za napore das e okonča rat u Ukrajni.
Zona sumraka im nije ravna.

Faza 2 – Povlačenje
Faza 3 – (upisite svoje misljennje)

M

@Igor M. Rusija toliko pobjeđuje da je Putin morao objaviti mobilizaciju :)

T

Sto meni bode u oci je slika tog Rafala. Pre skup. Pre navikan. Pre
zahtevan za odrzavanje. Uvek nosi dva velika spremnika za gorivo.
Ako se jednog kroz neki udes izgubi ode +100 Miliona Evra. Da
dobijes zamenu moras cekati godinaman. Bez METEORA fakticni
bezvredan.
Verovatno su samo sama Francuska i Grcka u Evropi u stanju te avione
drzat u letnom stanju.

Odgovori
M

Ama bas nicim potkrijepljene tvrdnje.
Koliki su troskovi odrzavanja i po cemu je specijalno zahtjevan u odnosu na druge..? Na cemu baziras uvjerenje da je bez meteora beskoristan… U tom slucaju bilo koji avion bez rakete bvr dometa je beskoristan.
Ako padne jedan ode 100 miliona… Svaki moderan avion kosta 100 miliona i vise. Samo isluzeni krsevi kostaju manje ali njima je i veca sansa da padnu. Avion se i nadoknadi, ljudski zivot ne! Kakve veze ima sto ga ti vidjas da nosi dva spremnika… Rafale je jedan od rijetkih koji ima sposobnost superkstarenja. Ako leti u takvom rezimu leta iako ne koristi dodatno sagorijevanje, potrosnja goriva je opet veca i zato nosi dodatne spremnike po potrebi. Cemu ta sposobnost ako je nece i koristiti kad pozeli. Gomila tvrdnji bez ikakvog uporista.

Z

Bolje vrabac u ruci nego golub na grani i te fore…

Baš se nekom isplati lansirati Meteor na neku sovjetsku kantu, dovoljna je i MICA na 80km. U slučaju kronične dosade i GIAT odradi posao.

B

>> Rafale je jedan od rijetkih koji ima sposobnost superkstarenja.

Pa sad, i EF-2000 i Su-35s imaju sposobnost superkrstarenja ali je kod sva tri pitanje da li je zadrzavaju u realnom zivotu, dakle naoruzani za konkretnu misiju, sa dodatnim spremnicima itd.

M

Superkrstarenje moze iskoristiti za brzi dolazak na mjesto presretanja. Hrvatskoj bi to zbog oblika teritorija bila dobrodosla mogucnost.

T

@Mislav/Zulum/Burrito Baby
Za Hrvatsku je bilo pametnije kupiti Grcke F-16. Na njima uciti leteti
i odrzavanje. Usput naruciti nove F-16V. Ovako morate 2 godine
cekat dok je Grcka dobila svoje prve 6 (od 12) polovne na kojim
vec lete. Tako bi na kraju Grcka mogla imat teoretski 24 polovnih
i 12 novih Rafala. Dobili bi ste ne samo od Grcke nego i od Amerike podrsku. Piloti bi se mogli skolovat u Grckoj.

Z

@Thomas

Već znamo letjeti, naučili smo 1910.

Nažalost Grčka nije ispunila ni osnovne uvjete natječaja, a na novi F-16 se čeka 5 godina i plaća dvaput skuplje. Dvije rate su već otplaćene, a u Francuskoj se obučavaju ljudi. Hrvatska za 17 mjeseci dobija prvu tranšu Rafala.

Ne treba sad plakati za prolivenim mlekom nego štediti, pa će biti za Rafale/Eurofighter/J-10 i preimućstvo u regionu.

T

@Zulum

Mislio sam na preobuku Pilota i Mehanicara. Verovatno ima vise
reservnih delova za F-16 koji su i jeftiniji.

Samo zato sto nisu imali dodatnog dvoseda za obuku. Smesno.
Jedva 12 nadzvucnih aviona i oces sam pravit obuku .

Rafal je koristniji za Nato u Grckoj. Za Hrvatsku je bolje imat 12 jednoseda. U 5 godina mogli ste imat i 18 skolovanih Pilota.

Z

@Thomas

Ovo što su Grci skupili bilo je u stanju takvom kakvo je, bez modernizacije i paketa naoružanja. Ne znam što su se uopće javljali na prvi natječaj kad nemaju dovoljno aviona, baš smešno. Tu je Izrael glatko pobijedio, ali Ujka Sem nije dao…

Obuka se radi u Francuskoj, nakon toga imamo 3 godine francuske potpore u Hrvatskoj. Rafale je obostrano koristan Hrvatskoj i Francuskoj, za ostale nas zaboli uvo. Za 2 godine imat ćemo prvih12 školovanih pilota na Rafale.

M

@Thomas Francuska ima oko 4 tisuća MICA za svoje Rafale, i samo par stotina Meteora ( ako se ne varam, negdje oko 300, moram pogledati ). Sve ti je jasno…

M

@Thomas F16 ? Možda sada da se uzelo da, ali je odluka pala na superiorne RafaleF3R. F16 je više „lovac“, dok je Rafale sa svojom nosivošću doslovno „bombarder“ ( iako nije, nego mutlirole ). F16 je otpao, tako da… Sljedeći avioni koje Hrvatska kupuje su sigurno F35A, nadamo se za par godina ako ne i prije uz EU financiranje i planovi o „europskom vojsci“ ( koji već sada koštaju 79 milijuna eura po komadu ). Cijela NATO Europa će ići u tom smjeru nakon ruske agresije na Ukrajnu.

Z

„Sljedeći avioni koje Hrvatska kupuje su sigurno F35A“

Ne bih se složio, nuđen je i na zadnjem natječaju. Pošto Rafale planiramo koristiti bar 30 godina (do 2055.) prije će to biti neki lovac 6. generacije tipa SCAF ili NGAD s loyal wingmanom ili rojem dronova.

M

@Zulum Nije nuđen, Hrvatska ga je tražila, ali LockheadM je odbio. Zašto ? Pojma nemam, nisam detaljno tražio i čitao razlog.

Z

„Nije nuđen, Hrvatska ga je tražila, ali LockheadM je odbio.“

Hrvatska nikad nije tražila ponudu za Lockheed Martin F-35 i taj zrakoplov uopće nije razmatran jer nema dvosjednu inačicu.

https://obris.org/hrvatska/nista-od-f-35-za-hrvatsku/

M

@Zulum Nigdje ne piše da Hrvatska mora imati samo jednu eskadrilu Rafala. Uz EU fondove, gdje EU planira djelomično financirati vojske države EU…. sve je moguće.

Odgovori
Z

Sve je moguće, ali najvjerovatniji je dokup do jedne pune eskadrile (18 letjelica) i postupno za zamjenu starijih primjeraka (kao što se naknadno kupovalo MiG-21 u nekoliko navrata). Šteta što je ugašena 22. eskadrila u Puli.

Z

@Milki
Nigdje ne piše da Hrvatska mora imati samo jednu eskadrilu Rafala. Uz EU fondove, gdje EU planira djelomično financirati vojske države EU…. sve je moguće

U ratu smo nabavili 2 eskadrile Mig-21 i 2 eskadrile helikoptera , nama razloga da se sada u miru i uz potporu EU ne kupi još 1-2 eskadrile bilo Rafala ili nekog F-15/16/18 modela. Uzalud je to nekima objašnjavati

Zbog našeg kiflastog oblika trebale bi barem 3 eskadrile

A Rafali su već otplaćeni sa više od 50%

Z

Ne znam na koji način bi popunili ljudstvom dvije, a kamoli tri eskadrile VBA. Morat ćemo početi u pilote nadzvučnih zrakoplova puštati ove s dioptrijom i brčićima, kao Amerikanci.

Z

@Zulum

Piloti su najmanji problem. Za HV su najveći problem političari koji svaki euro za vojsku teško daju kao da je njihova osobno.
Njima je HV važna samo kad zagusti ili ksd je situacija kritična ( miriše na rat ). Da imamo odnos prema HV kao Srbi prema svojoj vojsci odavno bi već Rafali bili tu i mijenjali Migove i bila bi kompletirana oklopno-mehanizirana brigada a ne da nas Ameri moraju podsjećati na obveze prema NATO-u
Možda nas nova premijerka Italije “probudi“…

B

>> najveći problem političari koji svaki euro za vojsku teško daju kao da je njihova osobno

Tako i treba to se zove odgovorna politika!

Z

@Burrito Babby

>> najveći problem političari koji svaki euro za vojsku teško daju kao da je njihova osobno

Tako i treba to se zove odgovorna politika!

Odkad je odgovorno ostaviti zemlju bez nekih rodova vojske – npr RZ i PZO ?

A onda taj euro nestane u privatnim džepovima…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend