Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Kompanija PR-DC predstavila koncept svoje nove besposadne letelice na mlazni pogon
Prva besposadna letelica sa fiksnim delta krilom i mlaznim pogonom kompanije PR-DC / Foto: PR-DC

Kompanija PR-DC predstavila koncept svoje nove besposadne letelice na mlazni pogon

Privatne kompanije u srpskoj vazduhoplovnoj industriji ne prestaju da iznenađuju sa novim originalnim projektima. Nakon najave autentične inovacije u LSA (Light Sport Aircraft) segmentu od strane startapa Poleti Aerospace, kompanija PR-DC juče je predstavila novi koncept letelice – njihov prvi dizajn sa fiksnim delta krilom, besposadnu letelicu na mlazni pogon.

Kako su za Tango Six kazali iz PR-DC-a, letelica će biti izrađena od kompozitnih materijala, biće pogonjena mlaznim motorom i prvi koncept projekta biće namenjen izviđanju sa mogućnošću nošenja podvesnog tereta teškog do 2 kilograma u formi kamera za dnevno i noćno snimanje.

Kako je juče na svom Instagram profilu objavio suosnivač kompanije Željko Mitrović, za sada neimenovana letelica imaće najambicioznije definisane performanse kada su domaće projektovane i proizvedene besposadne vazduhoplovne platforme u pitanju:

– Planirano je da letelica dostigne brzinu od 500 kilometara na čas, dolet će, u zavisnosti od razmere letelice, biti od 300 do 500 kilometara i ono što je najbitnije, biće pogonjena mlaznim motorom potisne sile od 230 Njutna sa 115.000 obrataja u minuti – kazali su iz PR-DC-a za Tango Six.

Prikazana letelica je predopitna maketa i kako su kazali iz kompanije, prve primene biće dimenzionirane za misije izviđanja sa naknadnim opcijama skaliranja platforme u kontekstu nosivosti i drugih namena.

Iz PR-DCa su za Tango Six početkom avgusta pričali o novim pravcima razvoja proizvoda uz naglasak da je za ovu kompaniju sada na tržištu najizazovnije pronaći odgovarajući „market fit“ što se tiče praktičnih primena a da je projektovanje letelica „lakši deo posla“.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Zeljko Mitrovic (@zeljkomitrovic)

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mi

2 kile tereta, 500 na sat, 300-500 km dometa. aha.
isto kao mitrovićev lijek za koronu.

Odgovori
Fe

Glavno da se ima mali prototip, posle se on kako poveća do dimenzija Harpija – 12-15kg bojeva glava nije šala. Naravno, moguće je i povećanje do veličine Geran(ijuma), sa b/g 40-60kg, uz domet 800-1500km, sa INS/GNSS bi išlo kao alva. Ružičasta Muškatla. ;)

So

@smART Diler – top 20mm na dronu???!!!! Urgentno promeniti medicinu ili dilera ili oboje! Koliki dron treba da bude da bi poneo minimum 500 kg topa, municije, nisana … i koji bi imao efekat na cilju u odnosu na rakete od 20-tak ili malo vise kg???!!! I sasvim slucajno se toga niko u svetu nije setio sve do vaseg posta na T6, ali sada se moze ocekivati „eksplozija“ svetske industrije i masovna depresija pracena samoubistvima dosadasnjih konstruktora bespilotnih letelica…

Iv

Eto, igramo se sa 10 razöicitih vrsta dronova, pa kad dodje frka mi cemo od svakog po 2 komada da imamo

Odgovori
Mi

Ne igramo se, naprotiv, veoma smo ozbiljni :)

sm

@Doktor Miloš
Ozbiljni ste kao smajli na kraju vašeg komentara. Da prokomentarišem ono što se do sada dogodilo. Započeli ste par projekata od kojih se kao jedini delimično uspešan pokazuje serija dronova IKA. Pri čemu se 90% svega bazira na made in Stranim komponentama ili na open source kontroli letenja za android operativni sistem. Za daljine koje ovde spominjete trebaće vam pomoć Si Đi Pinga isto kao i za Pegaza, a to je over kill za svaku kompaniju u Srbiji. Što znači još keša iz budzeta. Na jednom od pređašnjih prikaza na T6 sam vam zamerio što bar elektromotor nije iz Srbije i sada izgleda kao da ste to hteli da nam prikažete da i tako jeste što je pohvalno. “ Da se ja pitam“ ja bih se zadržao na usavršavanju onog osmokoptera u bespilotnoj verziji sa topom od 20mm i normalno uz pomoć Yugoimporta i Si Dji Pinga za kontrolu letilice u vazduhu. Ako uspete 12 osmokoptera da napravite,testirate i prođete sve testove svaka vam čast. Logistički dronovi osmokopteri, naoružani osmokopteri sa topom 20mm ili saćastim lanserima, ili osmokoter leteći radar/ometač/ izviđač je vaš maksimum. Ovo je preveliki over kill.

Mi

@smART Diler
Meni je veoma drago što bar imate nešto što bi mogli da komentarišete, to smo Vam mi omogućili. Takođe, veoma mi je drago što imate neko mišljenje i viziju o tome i što ste spremni da to podelite javno sa drugima, nadam se da ćete možda nekada i imati priliku da realizujete nešto od toga. Mi imamo konkretnu strategiju poslovanja i projekte koje razvijamo i u određenoj meri ćete imati prilike te projekte i da vidite. Ako stvarno verujete da su naši proizvodi 90% uvozne komponente i neki programi na android operativnom sistemu, predlažem da nam budete konkurencija i zaposlite neke mlade inženjere, zvuči veoma lako.

sm

@Doktor Miloš
Ja ne verujem (da je 90%) ,već na osnovu činjenica doznajem da je tako . U Srbiji ne postoji firma za proizvodnju karbonskih vlakana (to je naj verovatnije uvoz iz Češke jer njihove firme imaju sertifikat) . Ne postoji ni firma koja prozvodi čak ni elektro otpornike (te „sitne sitnice“ kao što su procesori,otpornici, žiroskopi se uvoze iz Kine ). Aluminijum je možda naš? Štampane ploče ne znam da li su naše ili su iz Mađarske (pod pretpostavkom da sami kreirate „mozak drona“,a ako ga ne kreirate sami onda je sve iz uvoza). Softver ste sami u prospektima IKA drona „nacrtali “ da je „open source “ konkretno da je reč o ArduPilot softveru koji „mož’ se doradi, al za pare“… i to mu je delimično to. Za 10% ste smanjili uvoz proizvodnjom svojih el.motora (poslušali ste moj savet) u maloserijskoj varijanti (i sada poslušajte jedan detalj koji je savet – za male serije može se i na 3D CNC glodalici „izdelati“ el.motor, ali za veće serije se rade odlivci / izlivanje – zbog uštede u vremenu i smanjenju škarta ).

Konkurencija mogu da vam budem kada god hoćete jer sam suvi genije (ovo je naravno šala ) ,ali vas razumem kada kažete „zaposlite neke mlade inžinjere zvuči veoma lako“. Odgovor na to je „bio, video, doživeo“ zato vam i „pomažem“ po malo. „Ako me se sete na dan bezbednosti sete me se ako ne onda nikom ništa“ je moja deviza ;). Pozdrav.

A gde je prototip u letu?

Mi

@smART Diler Uz svo dužno poštovanje, nemate apsolutno nikakve činjenice vezane za naše projekte, već je sve što ste napisali u najmanju ruku nagadjanje (i to pogrešno) i na to imate potpuno pravo. Mogu da Vam istom merom savetujem da pokusate da napravite elektromotor ovih snaga pa će Vam sve biti jasno. Što se tiče otpotnika i drugih spomenutih elemenata njihov udeo u vrednosti finalnog proizvoda na tržištu je praktično zanemarljiv a pritom je obezbedjen stabilan lanac snabdevanja. Nemojte da očekujete da će vas se neko setiti, morate mnogo više od komentara da uradite :)

sm

@Doktor Miloš
Izazovi prihvaćeni (iako nemam kosmatog finansijera da me podrži već će to biti iz sopstvenog resursa ) . Znači oktokopter koji nosi top od 20mm nek bude izazov (ovo sa brzinama od 500 km u poniranju prema zemlji ne mogu da prihvatim, to je van moje maštovitosti ) :)

Mi

@smART Diler
Ne znam šta tačno smatrate izazovom i ko Vam ga je dao ali ako Vam je izazov postojanje naše kompanije veoma se radujem i puno sreće Vam želim! To je najbolje što smo mogli da Vam omogućimo (pored prilike da komentarišete).

Pe

Sve pohvale i za dalji razvoj letelica…

Br

Ovaj čovek je reinakarnacija Hauarda Hjuza!

Odgovori
52

Bravo
Због оваквог човека и њему сличних можеш да се запиташ због чега људи беже из ове државе, а људи који су стручни, паметни, завршили школе који би можда и хтели и умели да направе нешто су убијени у појам. Вероватно им неко од главоња каже нема пара, и ту се оно што сам горе написао у њиховом мозгу прекине, идеје, замисли и све што иде уз то. Што би онда ти људи трошили неуроне, кад радио не радио свира му радио. Чека се пензија и то је то
А одакле овом твом „реинкарнацији Хауарда Хјуза“ паре за зајебавање и испирање мозга нацији то можеш и себе да запиташ.

St

Covek je samo nasao nacin da uzme drzavne subvencije za pravljenje maketa,a dronovi ce da snimaju Zadrugu na cemu uzima milijarde od krezubog naroda.

Odgovori
Mi

Svi projekti kompanije PR-DC su finansirani iz osnivačkog kapitala kompanije i iz redovnog poslovanja, bez ikakvih državnih subvencija i ako su ovo projekti sa veoma velikim strateškim potencijalom (naručito po pitnaju razvoja naprednih tehnologija). Za očekivanje je da pomislite da su ovako visoke tehnologije na neki način podržane i subvencionisane.

Fe

@Stojko

Još kad bi pametni uzimali u obzir mišljenje zlobnih…

Du

Ako nisi barem malo lud ne mozes imati dobre ideje :D Mozda bi trebalo posvetiti se vise elektronskom ometanju. I ne bi bilo lose da otvorite neki kanal gde bi ljudi mogli da daju svoje ideje.

Le

Ако се и игра то је искључиво његов избор. Ради се о приватној компанији. Не разумем ове самоуправно социјалистичке коментаре.

Odgovori
Pe

To sa čime se igra bi moglo da padne sa neba nekome na glavu. Iako u toj firmi rade ozbiljni stručnjaci, koji su se za njega vezali isključivo jer on može i voljan je da finansira istraživanja i razvoj kao i proizvodnju onoga što oni osmišljavaju i projektuju ostaje činjenica da se radi o jednom hipomaničnom liku, koji je sklon maniji veličine i što je najgore, trpa se u letenje tim mašinama. E na to sam mislio kada sam na početku napisao da bi to moglo nekome na glavu da padne. Bez da pocenjujem tim koji radi na tim letelicama.
Sveže mi je sećanje na ono njegovo poletanje sa livade ispod visokonaponskih dalekovoda. Da se krstiš i levom i desnom. Nama u aeroklub u kome sam član, gde imamo četiri registrovane škole (jedriličarska, motornjačka, paraglajderska, padobranska) svakih par meseci dolaze iz DCV u neke inspekcije i kontrole. A njega niko ni pitao nije gde je završio obuku za letenje toga što leti, kamo li ima li dozvolu za to.

Mi

@Petar G.
U situacijama koje ste naveli zakon jasno propisuje odgovornost. Što se tiče obuke za letenje, dozvola, procedure i drugo vezano za naše eksperimentalne letove, to nije nešto sa čime ste vi upoznati i upitno je na osnovu čega iznosite tvrdnje „A njega niko ni pitao“.

Dj

@Let’s go Brandon

100% se slazem, hteo sam isto napisati. Covek to finansira iz kojih god pobuda a komentari idu jbte kao da smo u SFRJ 1960., kao koliki je udeo domacih komponenti itd. Ludilo, ja da sutra krenem u biznis udeo domacih komponenti bi mi bio 0% i bolela bi me patka.

Pe

Kao neko ko se razume u jet RC avione mogu da tvrdim da je ovo glupost. Za sat vremena leta je potrebno 40-60 litara goriva a to znači da pomenuta turbina ne može pogoniti ovu letelicu već treba neka ozbiljnija od 400-500 N za koju opet treba više goriva i tako to.

Odgovori
Mi

Hvala Vam na kratkoj analizi koju ste uradili na osnovu jako malog broja podataka koji Vam je na raspolaganju. Veoma mi je drago što se bavite,jet RC avionima i što se razumete u njihovu upotrebu ili konstruisanje. Letelice se ne projektuju da na brzini krstarenja koriste maksimalni raspoloživi potisak što je vaša pretpostavka, koristi se daleko manji potisak i u skladu sa tim daleko manja brzina od maksimalne brzine. Navedeni podaci su maksimalni podaci slično onome što možete pročitati u specifikaciji nekog novog automobila (potrošnja koja se navodi nije potrošnja pri maksimalnoj brzini, kao što to nije ni optimalna brzina za maksimalni domet/dolet).

Ne

Miloše Pera je u pravu. JET motori tog potiska troše u idle režimu 100-150ml po minuti ili u full thrust režimu oko 700-800ml u minuti. Za tu razdaljinu i na tu dužinu leta minimalna potrošnja je od 30-40l goriva što je oko 25-35kg, da ne pominjem težinu i rezervoara itd…

sm

@Nele
Takođe treba imati u obziru da prosečni motorčići te veličine trenutno dostupni na tržištu imaju radni vek oko 10 sati (neki malo manje neki malo više ) što sve ovo čini još bizarnijim. Jedino ako nisu došli do kakvih ekstremno genijalnih rešenja i tehnoloških čuda u PRDC?

Pe

Poštovani Miloše, nisam imao nameru da omalovažavam Vaš rad samo sam izneo činjenice koje su meni lično poznate i ukrstio ih sa iznetim tvrdnjama. Ja Vama želim da sve bude kako je napisano a isto tako bih voleo da te iste turbine koristim na svojim modelima jer nikada nisam uspeo da postignem tu potrošnju iako je za let potrebno manje od 40% snage (osim prilikom poletanja i akrobatskog letenja).

Mi

@Nele @Pera NS @smART Diler Apsolutno ne mislim da omalovažavate naš rad, veoma mi je drago što analizirate i iščekujete rezultate našeg rada. Na vama je da sumnjate ili kritikujete po slobodnoj volji, nevezano za to mi proizvodimo letelice i to nudimo na tržištu sa karakteristikama koje možemo da postignemo.

Н

„Mislim da je ovo cista glupost“ i „ne mislim da omalovazavam Vas rad“.
Sajt sa najjacim komentarima u Srba.

Dj

Milose, ajd’ ,olim smanji malo taj sarkazam, preterao si. Sve ok, cetitam vam na maketi i zelim puno uspeha u daljem razvoju. Ja bi licno sacekao da se proda prvi primerak letelice jendom pravim komercijalnom partneru pre nego sto nastupim na taj nacin.

Ta

@Ivkos ovo je PRIVATNA kompanija. Sami sebe finansiraju i sami razvijaju projekte koje ce posle da prodaju, poklone, rade sa njima sta im je volja.
Pa i Barjaktar ti je privatna kompanija a kakav su izvozni rezultat postigli.
Apsolutno nisam obozavalac lika i dela navedene persone, ali da kompanija PR-DC pravi kvalitetne dronove koji mogu da imaju odlicnu primenu u VS (gledaj sta DJI dronovi rade u Ukrajini) to niko ne moze da ospori.
Jedan Alas se razvija vec 10 godina a jos nema naznaka da ce uci u VS, ovde vec imas prototip sa mlaznim motor posle 2-3 meseca razvoja.
Privatnik trazi svoj novac nazad, i nece da ga ulaze godinama u neke projekte od kojih ko zna sta ce biti, za ovo moze samo da mu se skine kapa i da se posrame ovi iz SDPR-a.

Odgovori
An

Alas (i ne samo on) je razvijen, ispitan i uskoro u naoruzanju VS. Zivi bili pa vidjeli. Malo vise povjerenja u domace snage i pamet ne bi skodilo.

Ta

„Trust me bro“
Kada ce uci u naoruzanje, koje kolicine, da li je potpisan ugovor?
Sta je sa modernizacijom M-84 prvi paket je predstavljen pre vise od 5 godina do sad je uradjen samo 1 (jedan).
Sta je sa M-80 kada ce pocet seriska modernigacija, i da li u „serije“ smatrate 10 modernizovanih na gosinjem nivou?
Sta je sa pegazom, posle 10 godina razvoja i transfer tehnologije od kineza moci cemo da proizvedemo 12 komada za 18 meseci.
Sta je sa Sumadijom, jedna maketa sa praznim lansirnim cevima se voze vec 7 godina.
Vrhunac nase i domace odbrambene industrije su Lazar i Nora i tu ga vezi batice!
Sve ali sve zemlje koje imaju uspesnu odbrambeni industriju su uspesne upravo radi privatnih firmi koje daleko brze i efikasnije razvijaju odredjene sisteme.
Zasto? Pa zato sto nisu na drzavnoj sisi i da ih boli ona stvar.
Pa mi modernizujemo maljutku kada Hrvati i Slovenci pucaju iz spajka, a na M80 stavljamo zastavinu kupolu od 20mm dok Madjari voze Lynx sa aktivnom zastitom. Pameti moja

Ni

@Tata

Alas nije razvijen za potrebe VS, vec za inostranog kupca.
Sto se modernizacije oklopa tice, treba prvo pogledati kakve remontne kapacitete posedujemo pa tek onda pisati o tome.
Poredis Madjare i njihove nabakve, mozemo i mi kupiti nova vozila, ali zapitas li se odakle pare (pre toga pogledaj kako se krecu cene BVP na trzistu)? A to da Hrvati i Slovenci pucaju Spajk, jeste eno ubise se od pucanja od jutra do mraka.
Ne znam gde si video ‘kupolu 20mm’, valjda top. Taj zastavin top Vidra nije los, mada treba tu jos peglanja, i za tvoju informaciju svega nekoliko drzava u svetu proizvodi 30mm topove. Isto vazi i za Sumadiju, nece ti niko na internetu reci dokle se stiglo sa razvojem Sumadije. Druga stvar ne znam kako ti zamisljas razvoj sistema kao sto je Sumadija- razviju ga za 2-3 dana i onda krene stancanje, tako nekako? Ne ide to tako kao sto zamisljas. Ima tu jos dosta posla.
Isto vazi i za Pegaza, cudis se sto ga ne stancamo u hiljadama primeraka, nesvestan da se nasa namenska industrija po prvi put susrecu sa takvom vrstom sistema. Takodje pogledaj koliko zemalja u svetu proizvodi naoruzane BPL, mozda prestanes da pljujes po svemu sto je domace kad vidis da mnogo vece i bogatije drzave kupuju BPL.

Br

Ko je Mitrovic i sta je Pink, svi znamo, medjutim imaju brdo para i kada hoce mogu nesto i da naprave, kao sto je npr. onaj njihov prethodni dron sa 4 rotora , koji je vec u nekoj predserijskoj proizvodnji, videli smo ih desetak… U svakom slucaju ne treba ih tek tako otpisati. Mada bi bilo mnogo bolje da prave nesto slicno jeftinim iranskim dronovima kakve koristi Rusija, a ne ove sa mlaznim motorom i sa samo 2kg tereta, iranski u zavisnosti od modela mogu nositi 15-50kg. Jedino im je brzina manja, ali cini se da je sada to prednost.

Odgovori
Mi

Dronovi koje spominjete su prosto za drugu namenu i to vojnu i još su kamikaze tako da upoređivanje nije validno. Prosto rečeno, ovo letelica je predviđena za druge misije, a o tome koliko je to korisno za nekoga samo klijenti mogu da sude.

PS

Dolet… Ne može to aktivno da se koristi dalje od 250 km zbog video linka. Jedino kao kamikaza ili u nekom automatskom modu. Za sve preko 200-250 km mora satelit ili relej. Inače bi i Pegaz VS mogao i do mora da se prošeta a ne ovoliko koliko sada.

Odgovori
Mi

Sve zavisi šta želite da radite i koliko brzo ali postoje tehnologije koje omogućavaju primanje video signala i na većim rastojanjima (bez korišćenja satelita). Automatski modovi su svakako imperativ za ovaj tip letelice.

La

Da li razvijate pomenuti turbomlazni motor?
Pozdrav

He

@Lazar i da ne razvijaju vec gotove ima EDePro domaca kompanija.
Ne razmem prozivke za ovaj projekat. Pa jel ljudi treba sada da otvore i fabriku kablova, otpornika, sociva, da nadju naftnu busotinu u Simanovcima iz koje ce da vade gorivo za dron samo da neko ne bi rekao „ne proizvodite sve sami“!

Ta

@Nikola zasto se onda razvija program i dalje ako je za inostranog kupca koji je odustao?
Zasto se krece u modernizaciju oklopa ako nemas kapacitete?
Zasto Zastavin „top“ od 20mm „nije los, ali ga treba malo doraditi“ ide na vozila koja se tek modernizuju?
Niko ne prica o hiljadama pegaza, ali da se 12 komada sklapa za 18 meseci, pa da nije smesno bilo bi tragicno.
Ispada da Hrvati i Slovenci treba da pucaju dnevno po 1000 komada da bi neke Srbenda bio zadovoljan, ili su ga uveli u naoruzanje pa se ti pitaj koliko ih imaju i koliko moze preko noci da stigne (citaj Ukrajina).
Sto se tice „stancanja“ sumadije nasi kapaciteti se najboljenvide na pegazu.
Koliko drzava na svetu proizvodi BPL mene ne zanima jer ih mi razvijamo vec 10godina, nismo usli u tu pricu juce!
Pljujem po svemu sto je domace? A ministar odbrane iz prosog sastava vlade otisao na skidanje sa dopa u Moskvu.

Ni

@Tata

1. Prva verzija Alasa je gotov sistem, zavrsen. Ne znam odakle ti to da je inostrani kupac odustao od Alasa?
Cak i da su odustali od Alasa, sta gubiibmo? Pa nista, nismo mi finansirali razvoj sistema, osvojena je tehnologijom razvoja sistema koje nikada nismo razvijali, dosta komponenti razvijenih za Alas moze da se prodaju nezavisno od Alasa ili da se koristi za neke druge sisteme.

2. Zato sto oklop mora da se modernizuje, trebao je davnih dana, ili nabavi nov a kako para za novo nema (ili ima ali da se kupi na kasicicu s obzirom da su cene paprene) ne znaci da treba izbaciti tenkove i BVP iz upotrebe. Treba prosiriti kapacitete, a do tada modernizovati u skladu sa postojecim kapacitetima, tek kad se to resi onda mozemo pricati o brzoj modernizaciji veceg broja oklopa.

3. Pisem o Zastavinom 30mm topu, koji je predvidjen za modernizaciju BVP. I ne treba doradjivati top vec je problem sve to upeglati, spakovati i integrisati na BVP M-80 zajedno sa kupolom. Ipak su takve stvari za vreme SFRJ radjene u Djuri Djakovic, a ako nisi ispratio Hrvati su godinama bezuspesno pokusavali da integrisu strani top na strano vozilo.

4. Do juce nismo mogli da sklopimo ni jednog Pegaza, sutra kad se bude sklapalo vise od 12 komada opet nece valjati. Kao sto rekoh, nasa namenska se po prvi put susrece sa takvim sistemima i iluzorno je ocekivati da stancaju stotine letelica godisnje. Nismo Kina pobogu.

5. Nisam rekao da SLO i Hr treba da pucaju stotine i hiljade raketa dnevno, ali nemoj preterivati kada znas (a mozda i ne znas) da je SLO pre 13-14 godina kupila 75 projektila, Hrvati godinama naoruzavaju Spajkom nekoliko Patrija pa ih jos nisu naoruzali. Bas su se napucali i jedni i drugi. Na kraju krajeva, pucaju i nasi Kornetom, pa eto vidis da neke druge Srbende nisu zadovoljne.

6. Poredis razvoj Sumadije sa proizvodnjom Pegaza? Pogledaj koliko godina su Rusi razvijali Tornado, Belorusi Polonez, Amerikanci Himars, Indijci Pinaku itd. Takvi sistemi se ne razvijaju preko noci, ni u drzavama sa kojima Srbija ne moze da se poredi ni po cemu.

7. Ne zanima te koliko je drzava u stanju da samostalno proizvodi naoruzane BPL ali ti je cudno sto Srbija, koja se po prvi put susrece sa takvim sistemima, nije u stanju da stanca stotine Pegaza. Uzmi primer Amerikanaca koji su najdalje odmakli kada su BPL u pitanju, godinama razvijaju nove BPL i ne stancaju ih u hiljadama primeraka godisnje kao sto ocekujes da Srbija uz pomoc carobnog stapica stanca Pegaze. Ili Rusi, Izraelci i drugi. Mi smo itekako novi u celoj toj prici, i ocigledo nisi svestan koliki je to tehnoloski iskorak sto sami proizvodimo naoruzane BPL. I ja bih voleo da ih stancamo kao Kinezi, ali ipak treba biti realan i ne zanositi se bajkama da imamo visedecenijsku tradiciju proizvodnje BPL kad je nemamo.

Yo

Neka korist i od Zadruge i besmislenih sms-ova…
Ne sumnjam da imamo dovoljno znanja za dronove po potrebi – možda ne u državnim institucijama – ali to je već drugačiji problem…
Ako se na to doda volja i „finansijska konstrukcija“ – eto preduslova za dobar tj. koristan i ekonimičan proizvod.
Možda ne odmah iz cuga – ali sve je proces – pa ako se u nečemu i ne uspe, ipak se steknu nova znanja i iskustva.
Laički – ne bih se u startu mnogo usmeravao na višenamenske projekte – neka rade jednu stvar (npr. izviđanje), ali neka je rade savršeno i ekonomično.
U avijaciji ne možemo dostići druge u aktuelnim okolnostima, ali kada su dronovi u pitanju – imamo i inženjere/konstruktore i svetske pobednike na međunarodnim takmičenjima i matematike – znači da ako se ne može – samo je do nas…
Android i Windows nisu najsrećnija rešenja da pogone ove letelice…

Odgovori
ev

За похвалу, Колега Петрашиновићу из више разлога, пишем вам из Аустрије где као и свуда на свету приватне фирме улазе у наменску област са својим могучностима.
ТО се у стонинама пројеката показало коа успешно, и да- спречава на крају одлазак кадрова, капитала и знања, повећава приозводе кацацитете, подиже име компаније у земљи и иностранству и омогућава домаћем војном буджету да молим вас потроши свој новац и намири потребе у својој земљи. Све друго су полемике али имајте колега на уму американску пословицу – You can´t prove a negative! Oдговорити, објаснити да, полемисати до некле….

Odgovori
Re

Sve najbolje vam želim,samo se plašim da vas državne pijavice nesputaju,inače odlična vest.Kamo sreće da i država subvencioniše takve projekte,da da vetar u ledja mladim naučnicima gde bi nam bio kraj.Zanima me samo kakvi su vam istraživački kapaciteti tj.aerotuneli itd.itd.

Odgovori
La

Da li razvijate pomenuti turbomlazni motor?
Pozdrav

Odgovori
Mi

Nemamo planove da proizvodimo mlazne motore. Pre svega trenutno proizvodimo kompletnu konstrukciju od različitih kompozitnih materijala i kompletne električne sisteme.

Mi

Neverovatno koliko negativnih komentara eksplodira odjednom, a na drugim temama kukamo kako treba samo ulagati u domaci razvoj BPL svih vrsta jer je to buducnost. Mozda ovo nije najbolje i najbrze ulaganje. Ne znam za drugu kompaniju koja radi iste stvari. Da, bilo bi lepo da svake godine uvedemo po jednu BPL u serijsku proizvodnju, ali to niko na svetu ne moze a kamoli mi.
Mislim da je narodu preko glave parada i izlozbi staticne vojne opreme i maketa. Decenijski razvoji Pegaza kojeg jos nismo videli nam je ostavio gorak ukus u gledanju prototipova koji nikako da polete i demonstriraju namenu bar na poligonu.
Drago mi je da se novi dizajnovi osmislkjavaju, ali treba ponekad pokazati i napredak onih vec prikazanih. Vreme leti.

Odgovori
VR

@Miloš Petrašinović
Pre svega moram da Vam čestitam na trudu i hrabrosti da se upustite u ovoj posao.
Što se tiče mlaznog pogona smatram da je suviše rano za razvoj tako komplikovane letelice. Zašto prvo ne pokušate sa malim bezniskim elisnim motorom. Takve letelice su znatno povoljnije i jednostavnije za pravljenje, a u Ukrajini su se pokazale prilično efikasne.

Odgovori
Mi

@Gastritis siguran sam da ćete uživati u snimcima letnih ispitivanja, kada za to dodje vreme.

Odgovori
Dj

NA YT ima dovljno feonomenalnih snimaka RC modela vazduhoplova sa mlaznim motorima napravljenim u domacoj radinosti, sumnjam da ce vas prvi let izazvati nekakvu ekstremnu pozornost.

an

Bilo bi dobro da TangoSix ekipa ugosti konstruktora koji je ovde u komentarima za neki ozbiljan intervju. Ako se potrudio da razgovara sa ovim bolesnim krdom trolova i eksperata za sve i svasta koji su udavili sa maloumnim komentarima na nivou uvreda, verovatno bi bilo lepo da mu se pruzi neki prostor da malo vise poprica o ovom projektu.

Meni bi zanimalo da li je vojska/drzava pokazala neko interesovanje za ovo ili za prosle projekte i da li je moguce u Srbiji organizovati proizvodnju odnosno da li ima preduzeca ili mikro preduzca koja bi mogla da ucestvuju u prozivodnji posto je pretpostavljam veci deo komponenti iz inostranstva zbog stanja industrije u Srbiji.

Odgovori
PS

Organizacija proizvodnje je ozbiljan posao. Teško je bilo gde. Ali se može napraviti kod nas, samo da se fokusiraju i izguraju do kraja neki od projekata. Ali tu treba i sreće. Naročito kod kooperacije.
Ona je možda u Kini najlakša, to je ono što kupujemo po Aliekspresu a da iza toga i ne stoji često neka masovna proizvodnja. Verovatno pored brojnosti i masovnosti jedna od tajni njihovog uspeha.
Tamo se svi pomažu (i oko započinjanja posla i oko razvoja) i kupuju jedni od drugih. Možeš da pored jedne šupe gde se nešo pravi napraviš šupu gde se nešto drugo pravi i posle par godina tu je industrijsko predgrađe gde možeš da napraviš mnogo toga da ne prođeš ni neki kilometar. Mnoge industrijske zone su im tako nastale.
Ima šta da se nauči i od njih.

vo

Interesantan koncept, relativno brza letelica, verovatno bi glavna namena bila navodjenje MLRS raketa duzeg dometa. Kombinacija vece brzine i male velicine znaci da bi obaranje bilo teze, a let drona i raketa bi mogao da se koordinira. Verovatno ima i civilne primene, reagovanje na pozare, nesrece itd., gde je bitna brzina reagovanja za procenu situacije.

Glavno pitanje je izbor mlaznog motora, cini mi se da bi to ucinilo letelicu ranjivom na IR otkrivanje i navodjenje, bilo bi interesantno znati da li je koncept razvijen u saradnji sa vojnim licima ili ustanovama, ili je cisto civilni koncept.

Odgovori
Dj

Koncept izgleda nekako proizvoljan, obratite paznju recimo da se pokusalo letelicu napraviti stealth tako sto nosni deo nije zaobljen, cime se zaustavlja propagacija po povrsini i refleksija elektromagnetnih talasa, takodje usisnik vazduha je nazubljen, ali istovremeno vertikalni stabilizatori nisu nakoseni…

Imam utisak da je ideja bila da se na moaketi primeni dopadljiv „industrijski“ dizajn u skladu sa 21. vekom. Kao sto je pocetkom 20. veka aerodinamican dizajn bio apsolutno „in“, i svi su ga kopirali, tako se danas radi sa tim nekim da kazemo „stealth“ dizajnom.

Pe

@ Milos Petrasinovic
Ljudi cesto povezuju vas rad u negativnom kontekstu sa licnoscu Zeljka Mitrovica, ne shvatajuci da je on samo finansijer projekta. Te dve stvari treba jasno razdvojiti. Samo ce vreme pokazati koliko ce ono sto vi radite kao mladi istrazivaci i entuzijasti imati pozitivne rezultate ne samo za vas, kao privatnu firmu, nego i za drzavu Srbiju. Samo napred, ne obaziri se na negativne komentare, uvek ih je bilo i uvek ce ih biti ! E sad jedno pitanje :) Koliki su godisnji proizvodni kapaciteti i da li su dovoljni da podmire potrebe Vojske Srbije? Da li je u planu prosirenje istih? Srdacan pozdrav

Odgovori
Mi

Poštovani Petre, komentari su samo komentari, pa i oni negativni, sve dok ne dobijemo konkurenciju i zajedno uradimo nešto na svetskom tržištu to ništa nije relevantno, ali svakako se trudimo da damo ljudima pažnje u skladu sa mogućnostima. Sa druge strane mi sami kontrolišemo koliko je informacija o kompaniji javno dostupno i logično je da puno ljudi ima razne pretpostavke koje su često veoma pogrešne i to iz pukog neznanja. Proizvodni kapaciteti su u konstantnom povećavanju ali sve zavisi o kom proizvodu govorimo, šta klijenti žele i u kom pravcu industrija ide.

Odgovori
Ni

Bas svakavkih komentara. Mitrovic je tu zaduzen za finansije.
Zato ne omalovazavajte ljude koji se trude da naprave nesto, a ako ste sposobniji zasucite rukave pa na posao.

Sto se same letelice tice, kao laiku sam koncept letelice deluje idealno za letelice u jednom smeru- dron kamikaza. Par kg eksploziva (a ima prostora za napredak), dolet vise nego zadovoljavajuci. Pored toga mogla bi i neka verzija drona-mete za vezbanje PVO.
Svaka cast i pohvale ekipi koja radi na razvoju.

Odgovori
Br

Svaka Mitrovicu cast na ovome. Covek mozda zeli da ga ne pamtimo po Zadruzi i Pinku (njima bih uveo taksu za kic i sund) nego kao pokretaca srpske inovativne industrije. Covek ulaze u nepoznatu granu u kojoj je pitanje da l ce ikad zaraditi i dinar. Ovo je sve mnogo bolje od Kostica i Miskovica koji samo gledaju da uloze u usluge. Nemaju nikakvu ambiciju sa ih pamtimo kao industrijalce i glup narod to nije ni briga. Preradjivacka industrija i inovativne tehnologije su jedine delatnosti kojima se mozemo izvuci iz siromastva kao drzava, ali nasi najbogatiji ljudi u to i ne ulazu. Nasim tajkunima je bilo tesko da kupe jednu staklaru i obnove proizvodnju. Mi ni nemamo industrijske tajkune (ljudi cije bogatstvo dolazi iz preradjivacke industrije). Sve sto znaju nasi ljudi su nekretnine i usluge. U Srbiji su svih 15 najvecih izvoznika u stranim rukama. Da nasi bogatuni imaju ambicije kao i Mitrovic i da ulazu u inovativne tehnologije umesto u kongresne sale i trzne centre danas bi smo bili mnogo industrijalizovanija i bogatija zemlja.

Odgovori
Re

Pogodio si u srž,svaka čast

Tv

Pogledajte bilo koju objavu u hrvatskoj o Rimcu i naći ćete 10000000 trlova koji komentiraju. Od lopovluka njegovog oca, pranje novaca, subvencija vlad itd. Jedna Hr firma je vlasnik Bugatija!!! Udjele u Rimcu ima Porche. Prave baterije za Jaguar. Sve će ti balkanci oprostit osim uspjeha.
Nevjerojatan je jal i zloba beskorisnih ljudi koji imaju pristup internetu.

Odgovori
Mi

Apsolutno, ali ko smo mi da im branimo da mrze? Mi smo i pre nego što smo počeli odlučili da ih demantujemo našim trudom i proizvodima. Jednom u nekoliko meseci možemo da nekim i odgovorimo na tu mržnju, posvetimo malo pažnje i da ih podsetim da to prave njihovi sunarodnici ili možda čak i komšije, u suštini obični ljudi.

Fe

@Uredništvo

Zanimljivo da cenzurišete pitanja za gosta, pa makar da je odgovor da se o tome ne izjašnjava, ali zato dozvoljavate razne zlobne komentare na račun čoveka stručnijeg za dronove nego 99,99% čitalaca. Koliki procenat čitalaca i komentatora čine konstruktori dronova? Pošto je sajt specijalizovan sigurno da ih ima.
A npr to da bi “nešto moglo nekom da padne na glavu” je opaska za Ginisa, mnogo više volim da meni na glavu padne naš dron tokom razvoja nego da nečije bombe ponovo preoru našu Stbiju.

Odgovori
Mi

Postovana gospodo Nasi modelari su jos devedesetih godina pravili G2 sa mlaznim motoeom prema tome nista novo Nije problem napraviti letilicu \dron vec da ne moze se elektronski ometati A kao sto znate najvece vojno tehnoloske sile se utrkuju da to rese i dobiju primat u vazduhu I sace televiziski mangant koji je stvorio Zadrugu to da resi Molim vas nebudite smesni Sto se tice civilne upotrebe to je okej Ima covek novac i moze da se igra

Odgovori
go

500 km/h. Za sve vanredne situacije dron kakav se samo poželeti može. First responder svetske klase.

Odgovori
Pa

Pravi potez dati rec strucnjaku iz proizvodnje. Kulturnom pre svega.

Tezak je smor od umisljenih pljuvaca sa ‘informacijama’ iz ‘prve’ ruke ili sa lica mesta. Neko ko se predstavlja da je ziveo i radio u |Rusiji (bio gradjevinski radnik ili radio na klimatizaciji/grejanju) se predstavlja kao vrhunski poznavaoc prilika u njivoj vojsci, industriji, kulturi, drustvu i sl.
Jedna gumica, tj metla za foteljase dosla iz raja.
Da je ikog intereseovalo mogao je slobodno da poprica sa inzenjerima na uscu kada su bile izlozene sto bespilotne, sto GSN domace proizvodnje, sto modernizovana oprema.
Nije mnogo ali je nase i vredi.

Odgovori
Д

Екипо, само напред. Покажите знање и умеће. Све остало је небитно. Злорадих коментара ће бити увек. Само они који нису укуцали ексер у зид, да обесе слику могу да коментаришу по свим пројектима домаће индустрије. Разваљивали 78 дана све што су могли, уцењивали да се отпусти свако ко је метак направио, а камоли нешто сложеније пројектовао. И сад коментаришу како се споро ради. Много нам је кратко памћење. Коме није јасно нека погледа слике наших фабрика из јуна 1999. Добро је и да ексер можемо да направимо. Дајте људима трунку поверења и стрпљења!

Odgovori
Ra

PRDC: samo napred. Meni je drago da neko nesto pravi, razvija pogotovo ako je u pitanju vrlo aktuelno polje. Iz razvoja jedino i moze nesto pametno da nastane.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs