Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024
Razjašnjena nedelja najave novih nabavki za RV i PVO: Srbija zadržava tri eskadrile borbenih aviona, Rafal i Tajfun najveći konkurenti, F-16 ispao iz razmatranja
EF-2000 ili Rafal pre svega u domenu raspoloživog naoružanja / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Razjašnjena nedelja najave novih nabavki za RV i PVO: Srbija zadržava tri eskadrile borbenih aviona, Rafal i Tajfun najveći konkurenti, F-16 ispao iz razmatranja

Ministar odbrane dr. Nebojša Stefanović potvrdio je da je jedna od opcija za kupovinu novih ili polovnih višenamenskih borbenih aviona Eurofajterov EF-2000, ispričao je nekoliko principa kojim se srpska strana vodi tokom pregovora o zanavljanju vazduhoplovne tehnike i da u kineskim transportnim avionima nije bilo kineske bespilotne letelice CH-95.

Radio-televizija Srbije emitovala je specijalnu emisiju prošle subote popodne u kojoj je ministar odbrane pričao o nedavno održanoj vežbi „Vatreni Štit 2022“ ali je i odgovarajući na pitanja novinarke o aktuelnim temama razjasnio neke pojedinosti o velikom broju najava koje smo imali prilike da konzumiramo prošle nedelje.

Kada je reč o nabavci novih borbenih aviona ministar je ponovo, kao i predsednik države, koristio termin „lovačko-bombarderska avijacija“ (LBA). Nije poznato zbog čega državni vrh koristi ovu odrednicu umesto „višenamenski borbeni avion“. Kada se analizira Stefanovićev nastup u subotu uz izjave predsednika države, jedini validan zaključak koji se može doneti, kada se izuzme neadekvatno korišćenje termina „lovačko-bombarderska avijacija“, je da je Srbija donela odluku da zadrži tri eskadrile mlaznih borbenih aviona (ili dve i jednu školsko-borbenu ili školsko-trenažnu u zavisnosti kako se tumači upotreba 252. eskadrile). 

Najneizvesnije će svakako i dalje biti očekivane isporuke već plaćenih helikoptera Mi-17 i Mi-35 iz Ruske Federacije / Foto: Uroš Mitrović

„LBA“ termin najverovatnije je vezan za 241. eskadrilu iz Kraljeva koja će, najverovatnije, pored 101. esakdrile takođe dobiti višenamenske borbene avione dok će doktrinarno-taktička specijalizacija ove eskadrile biti najmanji problem jednom kada nešto novo stigne. Matična brigada eskadrile uvećana je za jednu eskadrilu borbenih bespilotnih letelica (353. izviđačka eskadrila), „Senke“ su dobile novi tip borbenih helikoptera a vidimo i da obuka novih kadrova teče prema planu.

Stefanović je u subotu kazao da se o temi višenamenskih borbenih aviona pregovara sa više država, iz njegovih odgovora moglo se zaključiti da će se Orao (pa verovatno i modernizovani) zameniti ali svakako se u realnom životu prelaz ne dešava brzo. Glavni zaključak njegovih komentara je da Srbija zadržava tri borbene eskadrile i da želi da zameni sve trenutne tipove u ovim eskadrilama. Treća eskadrila je školsko-trenažna 252. na Batajnici koja je uvek imala i sekundarnu jurišnu ulogu. Svakako da je termin „jurišnik“ adekvatniji ako nastavimo da ispravljamo korišćenje termina – jer „bombardere“ RV i PVO svakako nikada neće imati. Tango Six je već analizirao opcije za renoviranje letelica koje koriste „Kurjaci s Ušća“.

Planiran kraj upotrebe G-4 ali će tip, zbog svoje nezamenljive uloge u obuci pilota mlaznih borbenih aviona, verovatno poslednji biti penzionisan / Foto: Dragan Trifunović

Stefanović je potvrdio da se razgovara za Velikom Britanijom o Tajfunima, nije isključio ni nove, ali je podvukao da se u trenutnoj fazi razgovora upoređuju ponude pre svega naoružanja i da će to biti jedan od, kako kaže, odlučujućih faktora.

Potvrdio je da postoje „složeni uslovi“ za (ne)dolazak novoproizvedenih plaćenih vojnih helikoptera iz Rusije ali da se o kiparskim jurišno-desantnim helikopterima Mi-35P i dalje razgovara i da naša strana procenjuje pre svega perspektivu remonta ovih letelica i njihovo dovođenje na M nivo. Međutim, remont i modernizacija ovih helikoptera mogući su jedino u Rusiji (u Češkoj je možda moguć remont ali modernizacija samo u Rusiji) tako da će RV i PVO Vojske Srbije duže čekati na ovu sposobnost.

Stefanović je potvrdio da od Bajkarovog portfolija Srbija želi isključivo TB-2, ne Akindži. Nije hteo da potvrdi da je PVO sistem FK-3 stigao ali je to umesto njega sinoć, gostujući na televiziji Pink, uradio predsednik Srbije Aleksandar Vučić. On nije želeo da kaže koliko je Srbija uzela baterija ovog sistema uz opasku da „svakako ne dovoljno“. Oba zvaničnika pozvala su građanstvo da u subotu 30. aprila dođu na aerodrom „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ gde će u trajanju od 09-15 časova (program počinje u 11 sa prenosom na RTS-u) imati prilike da vide i FK-3 ali i drugu RV i PVO tehniku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Zanci bice jedna eskadrila Rafale (12 komada, menjaju Orao), druga koja je zamena za Mig-29 (Tajfun ili Rafale) i treca za obuku (M346 verovatno)? Jesam li dobro razumeo :) ?

Odgovori
Vl

Madpal,
Sa prva dva navoda se slažem, ali umesto M346 bi svakako više voleo da vidim T 50 (Fa50) Golden Eagle…
Ne bi imao ništa protiv i L15. Skoro duplo je jeftiniji od M346 a po nekim najavama Kinezi su proizveli i AESA radar za njega. Takođe je sa novim motorima i nadzvučni…

Pe

I ja sam za L-15B

Ne

FA50 na zalost koristi brdo americkih delova, i ne bi mogli da dobijemo njihov pristanak, tako da moze samo neko drugo resenje za trenazni avion.

An

E pa ako smo se svi usaglasili… Da uzmemo mi taj L-15?

Ma

Ја сам против набавке скупих авиона. 24 комада Л 15 добро наоружаних са АЕСА радарима, 2 паре Рафала за Aer polising, и ништа више.Остали новац улагати у ПВО ,свих профила.

Vl

Marko Nikolić,
L 15 i ako je namenjen za obuku i za borbene zadatke je ipak jedan brat čuvene trojke (drugih dva brata su su Yak 130 i M346) i kao takav nikada neće moći zameniti prave lovce. ipak, sa novim motorima on je jedini od braće nadzvučan i kao takav može biti u dežurnoj pari (najjeftinija opcija za Air Policing).

Sr

@Vlad @Perica @Marko Nikolic @Anke
Uporno se ponavlja L-15, ali odakle vama te informacije? Forsazni motori su planirani da se nabavljaju iz Ukrajine(ne moram dalje da vam objasnjavam). Koliki je dolet takvog aviona pri forsazu? Nikakav, eto koliki. Ko je sertifikovao taj avion? Po kojim standardima? Kakvu avioniku ima? Odakle podatak za AESA radar i koji to AESA radar? Kojim logistickim kanalima cemo da odrzavamo sve to i kako?
Ljudi procitaju nesto na netu i odjednom je sve to tako kako pise.

Sta ako NATO zaostri odnose sa PLA i sta cemo onda? Patike i tableti ce da idu do trznih centara, vojna oprema do Srbije nece, to vam je valjda jasno, ne?

jak je mozda i Rusima skup. Zadrzali su Albatrose, a Italijani su zadrzali M-339 i uvode nove M-345. I sta uopste da rade piloti sa tim avionima u ne daj boze borbenim uslovima?

Pe

@Srbofil
Za motore Ivcenko – Progress mislim da su imali licencu. A generalno svi novi nadalje idu sa Guizhou FWS-17, novi kineski agregat.

Ne zaboravi da i US elektronske stampane ploce nabavlja za F-35 nabvlja iz Kine. Jako veliko je pitanje dokle sam NATO smije zaostravati situaciju sa Kinom.

Ni

Zar nije mnogo pametnije uzeti 24 Rafala, nego uvoditi i Tajfune. Stvarno mi logika takve nabavke nije jasna.

An

Dobiti Rafale ili Eurofightere u ovoj političkoj situaciji u Evropi, za Srbiju, mislim da se to graniči s pojmom „nemoguće“.
Da se razumijemo, to ne znači da će vas itko odbiti, ali cijena, uvjeti prodaje, datum isporuke, a pogotovo odobrena paleta naoružanja i paket „moderinizacije“, će biti velika prepreka za državu Srbiju.
Cijena novih Rafala, u trenutku kad su več probijeni svi kapaciteti proizvodnje i liste čekanja, će biti takva da bi ih teško mogle platiti i ekonomski mnogo jače države.
A sve to da zanemarimo, u današnjoj napetoj geopolitičkoj stvarnosti, isključivi prioritet će imati savezničke zemlje i potrebe, politika je sad glavna, ispred ekonomskih logika.
Komentare o SU-57, glupo je i komentirati. Nit je „završen“, nit ikom prodan, nit ih ima, partner Indija se povukao iz projekta, iako Indiji trebaju takvi avioni, kupuju Rafale, F16, Suhoje, al SU 57, ili još luđe 75, to još desetlječa trebaju proči da postanu „stvarni avioni“, za Rusiju, a kamoli za izvoz.
Mislim da bi SU 35 bio top za Srbiju, ali eto, očito Srbija ne želi baš toliko gurati prst u oko Zapadu, pa izbacimo ruske avione, Zapadne isto, zbog cijene i vjerovatnog vječitog oduglovačenja i uvjetovanja, ostaje Kineska opcija. Po meni, najisplativija, vjerujem da su po kvaliteti ispod zapadnih i ruskih, ali logika govori da se brzo približavaju. Pošto im očajnički treba proboj na tržište istih, (nitko ih ne shvača ravnopravnim s ovima), prvim kupcima van svoga dvorišta, će sigurno prodati „ispod cijene“. A oni su i van „sukoba“ trenutno, i htjeti će iskoristiti potrebu za naoružanjem koje je sad globalno poraslo.
Dakle, po meni su ovi „pregovori“ za Rafale i Eurofightere samo mazanje očiju, svima, dao bih ruku u vatru, da se jedini ozbiljni pregovori vode s Kinom, daleko od očiju javnosti.
Jedini problem s takvim sistemima, jeste što vas strateški vežu barem 20-30 godina, za državu i blok koji predstavljaju, za onog koji ti je prodao. A i bitno je, paket naoružanja koje bi dobio s avionima, koje bi mogao dobiti ako zatreba, i naravno, „uvjetima korištenja“.
Tu je još sam avion najmanja stavka…

Vl

Srbofil,
„The L-15B light attack aircraft is powered by the AI-222K-25F for a maximum speed of Mach 1.4. Compared to the L-15A, the L-15B has shorter take-off and landing distances and two more hardpoints.“
Podatak sa obične Wikipedije. Dakle, u pitanju je verzija lakog lovca (L 15B) koja je imala prvi let u decembru 2017 godine.
Za Aesa radar se nadam da ću uspeti pronaći izvor koji sam ranije citirao. Po tom izvoru nije samo AESA radar u pitanju već i neke zanimljive rakete dometa +100 km…
Što se tiče komentara o dostupnosti kineskog naoružanja, videli smo pokazni primer kako to Kinezi rade sa FK 3. Osim toga, u pitanju je školski avion, ne čistokrvni lovački…

Jo

@Ante

Nije sve tako jednostavno. Kada je Srbija pre tri godine naručila kineske FK-3, američki komentar je bio da je Srbija mogla nabaviti slične sisteme na Zapadu.

Srbija je okružena sa NATO članicama i šta god da nabavi neće biti opasnost za NATO kao savez. Ideja da Srbija napadne neku članicu NATO je naučna fantastika. Te dve eskadrile mogu da budu sredstvo odvraćanja, ali ništa više.

U takvoj situaciji, u interesu NATO je da Srbija nabavi zapadne avione. Potrošiće novac na Zapadu, neće povećati kineski uticaj, a biće poznato čime Srbija raspolaže.

Srbija može da nabavi avione iz Kine i siguran sam da bi Kinezi to rado prihvatili. Koji je interes NATO da nad Srbijom lete kineski avioni o kojima ne znaju ništa i eventualno pomažu Kinu u prikupljanju informacija o zapadnim avionima i sistemima PVO? Nije Srbija Venecuela, pa da im bude svjedeno, jer nemaju ništa u blizini. Kineski avioni iznad Srbije mogu da uvežbavaju identifikaciju i prate letove svih NATO aviona u regionu, uključujući i američke F-35 u Bugarskoj.

iv

Cisto sumnjam u sva ova silna obecanja. Tajfun, Rafal i jos nesto…ako jednu eskadrilu bilo cega pazarimo bice top.

Odgovori
Dr

@ivkos Tako se pricalo i za FK3 i za MiG29SM i jos neke druge nabavke . sad kad je sve to isporuceno nesto nema komentara .
Ipak mislim da ce RV Srbije nabaviti 24 aparata Dassault Raffale F3R/F4.1 i od Spanaca Revizionirane EF-2000 R2 . ( Tice se dodavanja kontejnera za vodjenje raketa Z-V ).
Ljudi zapamtite sta sam vam ovde napisao ……. ovako ce biti jer kao drzava moramo da platimo reket da bi nas ostavili na miru !

Da

Ja ne znam koliko zemlja kao Srbija može sebi da da luksuz da kombinuje ova dva tipa letelice.

Odgovori

Tajfun bolja opcija od Rafale. Puno Puno. Rafal nov i mnogo skup. Eurofajter polovan i samo skup. Plus Tranche 1 potencijal za modernizaciju. Idealan da ga SDRP oplemeni sa VRVZ-200 i ostalo. Miloradović trlja ruke i plus da se remontuje u MoMaSt, ovlašćeni Erbas partner.

LA

Ne znam zašto pravimo toliku nauku oko održavanja. Zar su ljudi u RV toliko glupi da ne mogu da se preobuče i sertifikuju za neki drugi tip aviona? Zar nije moguće voditi iole pismen warehouse management za delove i opremu?

А

Не знам зашто Рафал или Тајфун. По мени много бољи руски авиони које би добили и по нижиј цени. Сухои су-57 је са разлику од ова два авион пете герерација, чија серијска производња још ивек нује довољно заживела, али је ипак много бољи од поменутих. Цена је око 85-100 милиона ако се не варам, идемтична као Рафал. Плус предстојећи сухоу су-75 шахмат, такође пета генерација најсавременији ловац по мизерној цени од око 30 милиона

Bo

Dalibore, ni jedna normalna država to nebi radila!

ab

>> По мени много бољи руски авиони које би добили и по нижиј цени.

Cena po kojoj bi ih dobio odista je ogromna. Sta mislis koju bi cenu kasnije platio neko ko je 1941. kupio avione od hitlerove Nemacke? E o tome se radi druskane…

YP

@Andrej
Ja sam pre za USS Voyager NCC-74656, ali ni on još kao ni Su-75 nije ušao u proizvodnju. Ali, ako se strpimo malo…

Du

@Andrej
Ok ali mi ne možemo da izvučemo već plaćene helikoptere iz Rusije, a ni Pancire koje smo delimično platili, a kako da nam dostave avione?
Čitam neka pisanja ovde navodno Dunavom,ali eto ponovo pitam, kako dunavom, kakvom magijom?

mi

@Andrej: a kako da dobijemo ruske avione? Da nam ih dostavljaju kosmosom? Rezervne delove da dobijamo tunelom kao Duško Dugouško, levo kod Albukerkija?
Aj’ tu logistiku osmisli i izloži a o izolaciji i sankcijama koje bismo u tom slučaju popili i koje bi nas pretvorile u Severnu Koreju ćemo drugi put.

Pe

@Андреј Su-57 : proizvedeno 3 komada,sa uvoznom elektronikom i ko zna cime jos.
Su-75 proizvedeno dve makete
A Vi ovo opisujetе“…cija serijska proizvodnja nije jos uvek nije dovoljno zazivela“.
Ne“jos“ vec nikad i nece.
Ako za 20 godina tokom kojih nisu imali sankcije na osetljivu elektroniku, kompozite i td Rusi nisu napravili vise od 3 komada, i to sa motorom koji treba da se zameni novim….. koliko ce sad „zaziveti“ proizvodnja pos najtezim sankcijama?
Taj Su-57 je bio program za osvajanje ogromnog ruskog budzeta od novca za naftu i gas; milioni strucnjaka su vukli plate iz tog programa, i to je bila jedina svrha postojanja Su-57.
Povremeno ga pokazu na nekom mitingu, posalju prototip u Siriju gde nema PVO, i to je to.

De

SkajNjuzNet,
Tranche 1 je preskup za modernizaciju – zato skoro sve zemlje koje koriste tu varijiantu se zele da ih se rijese!

Rafale puno bolja opcija nego Eurofighter Tranche 1 a cak Eurofighter. Eurofighter je odlican kao lovac ali je relativno nesavrsen kao visenamjenski avion.

Zn

Mene interesuje zbog čega je F-16 ispao iz razmatranja a razmatraju se ova dva koja su usput među tri najskuplja aviona na svetu? Koliko trebaš biti lud pa kupiti engleski avion? Pa ako mora od neprijatelja platiš lepo harač najačem baji a ne ovim nezajažljivim jajarama (Englezi i Francuzi). Ne zna se ko je gori. Nekako bih lakše svario nabavku Rafala mada čisto sumnjam da ćemo dobiti Meteor dok ne uvedemo sankcije Rusiji i ne prekinemo da šurujemo da Kinezima. U prevodu nećemo ga dobiti nikada.

Odgovori
Sl

Zato što ameri neće ništa da nam prodaju. Mi smo za vek vekova obeleženi kao neprijatelj,jer smo im oborili F117 i B2 i svu tehnologiju sa “ nevidljivog“ prosledili rusima i kinezima.

Zu

Što god odaberete dobit ćete okljaštrenu izvoznu verziju aviona s projektilima skraćenog dometa (uključujući kineske). To je tako još od NATO-a i ex Varšavskog pakta.

Za primjer si pogledajte što su dobili Irak i Egipat.

Zu

@znalac
Mislim da je u jednom dokumentu bilo definisano da non-NATO zemlje ne mogu da dobiju aparate (nove ili polovne) sa motorima proizvedenim u SAD ili su SAD tehnologija.

ab

>> dok ne uvedemo sankcije Rusiji i ne prekinemo da šurujemo da Kinezima

Dok ne prekinete surovanje sa rusima (i kinezima) necete dobiti nista, odnosno mozete samo dobiti „po glavi“ jer je velika frka na svetu i ja se ne bi nepotrebno k*rcio. Besplatan savet. Meteor necete dobiti zasigurno a i sta ce vam? Preskuop je, mislim da ga Tranche 1 ne podrzava. Nemate vi protiv koga vise ratovati, te avione kupujete samo zbog Bugojna i njegovih generala da imaju cime da se igraju vojske.

>> jer smo im oborili F117 i B2 i svu tehnologiju sa “ nevidljivog“ prosledili rusima i kinezima.

Haha, da li ti zaista smatras da se toga neko danas jos seca osim nekolicine vazduhoplovnih entuzijasta?

Pe

@Slobodan321 I sta su Rusi i Kinezi napravili od 1999-2022 sa tim znanjima koje im je poklonila Srbija?
Nijedan pravi avion 5 generacije.

Г

@бланк
Американци још увек памте обарање две Дакоте изнад Словеније 1946, а камоли ова обарања 1999.
О овом осталом политиканству горе у твом коментару сувишно је и реплицирати.

St

Koristi se termin lovacko-bombarderska avijacija zato sto se koriste knjige iz 1953.

Odgovori
Su

Razumeo bih da na 10 godina menjamo jednu eskadrilu, ali 3 odjednom su previse. Pre svega finansijski.
Sto se tice vec placene vojne opreme, a koju ne mozemo da dopremimo iz Rusije, nadam se da postoji opcija zamene za gas i naftu, ili neki deficitarni materijal.

Odgovori
Dr

A ko će leteti na tim avionim? Ko će to održavati? Ko će to plaćati?

Odgovori
St

Neke stvari treba ponavljati na svakih par dana, obzirom da naši ljudi ili ne čitaju, ili ne shvate šta pročitaju. Termin „LBA“ koriste najverovatnije zato što su „Rafali“ planirani da budu u „241.lbae“ i „252.štae“, obe ove eskadrile su nekada bile deo lovačko-bombarderskog puka i dalje je kod nas ostao naziv „lovačko-bombarderska avijacija. Čisto školska avijacija (G-4, Lasta i Utva) će najverovatnije biti vraćena na aerodrom Kovin, u nekom momentu.
Za „101.lae“ se razmatra „Tajfun“ kao jedan od mogućih opcija lovačkog aviona koji će u nekom momentu zameniti MiG-29.
Znate li uopšte koliko različitih tipova vazduhoplova trenutno poseduje RV i PVO Srbije?
U Batajnici samo u 252.štae ima trenutno „Super Galeb G-4“ (dve varijante N-62 i N-62T), „Utva-75“ i „Lasta“, i za sve njih ima dovoljno tehničara i pilota (koji u većini imaju preobuku i za „Orla“). U 101.lae trenutno su pet različitih tipova MiG-29 (9.12A, 9.12B, 9.13, 9.51A i 9.51B), takođe ima dovoljno tehničara i pilota (skoro svi imaju preobuku i za MiG-21).
U Kraljevu je 241.lbae sa tri tipa „Orlova“ i „Super Galeb G-4“, a takođe imaju dovoljno tehničara i pilota.
Tako da što se tiče održavanja dve eskadrile „Rafala“ i jedne eskadrile „Tajfuna“, to bi bilo samo olakšanje u odnosu na trenutno stanje.
Ako država odluči da kupi te tri eskadrile, njih će imati ko da opslužuje nemojte oko toga brinuti. A ispravnost i upotrebljivost istih zavisiće samo od količine novca odvojenog za nabavku rezervnih delova i ni od čega drugog.

Il

Cist primer malicioznog komentara. Srbija ima 14 nadzvucnih aviona, pilote i tehnucare za njih. 16-18 jednomotornih i dvomotornih pozvucnih i transonicnih aviona kao i pilote i tehnucare za njih. To je dovoljna baza za prijem novih aviona kao i kadar za preobuku. Nije ovo tvoja Hrvatska da ima 4 aviona i 10 pilota za njih sa po 20 sati leta godisnje. A sto se tice placanja, verujem da neko ko je placen miali o tome.

Bo

O tome će se misliti posle. Za deceniju, neko drugi će čupati kosu da to sve finansira, održava, nabavlja delove, školuje kadrove.

An

Letit ce letaci, odrzavat ce mehanicari, naoruzavat ce avio-oruzari ( pozdrav za VP Aerodrom u Somboru,avio-oruzar klasa 1993), a platit ce narod. Zapravo narod ce sve to pozlatit. Tako nekako.

Zi

Stalno ponavljate ko ce voziti, ko ce upravljati, ko ce odrzavati. Zasto juce niste videli samo kolika je guzva na testiranje za srednje vojne skole? Da ste to videli sve bi vam bilo jasnije. Ovako samo pisete gluposti bez provere.

Mo

Koliko sam ja shvatio kupuje se ili Rafal ili Tajfun, nikak oba jer bi to bilo nerezonski i pretstavljalo bi logističku noćnu moru. Ono što je i dalje nejasno jeste pominjana kupovina 12 novih plus 12 polovnih aviona. Da li to znači formiranje i druge nadzvučne eskadrile? Što se LBA tiče mislim da bi kupovina M346 bila pun pogodak za nas i, čak štaviše, mislim da bi trebalo oformiti i treću eskadrilu školsko-borbenih aviona.

Odgovori
Le

Jos da shvatis da nabrojano kosta od 5 mlrd. Eura pa na vise shvatio bi da su nikakve sanse za navedeno.

Fe

Ko zna šta se kupuje i sa kime se pregovara. Ako se stvarno misli na Eurofighter eventualni prodavac može da bude i Nemačka u pitanju, već su kupovani helikopteri od njih, ili možda Španija (C-295), teško da se može bilo šta sa UK.

Ministar Stefanović je pomenuo i “oružje dometa 300 km” koje Francuzi (?) “koriste ali ne nude na prodaju (uz Rafale)”, to bi možda mogao da bude i SCALP – izvozna varijanta je dometa 300km, osim ako Meteor nije još unapređivan u neko vazduh-vazduh antiradarsku raketu…

Mo

@Leni

E baš ti hvala, da mi to nisi napisao ostao bih u neznanju. Samo još da ja shvatim tu tvoju računicu o 5 milijardi i bice sve OK.

Le

Jedna eskadrila novih 2.5 mlrd pa x 2.
Vucic je rekao dvije eskadrile.

st

NE kosta jedna eskadrila 2.5 malo si se preracunao, moze da kosta izmedju 1.5 – 1.8 milijardi. Plus tajfun kao polovan i jos Transhe1 ne moze da kosta vise od 40 – 45 mil po komadu. Sto po meni nije losa opcija ako moze da se unapredi, uzeti 3 eskadrile i resen posao pritom je dosta jeftiniji. Englezi imaju dostupno 30 komada iz Transhe 1 programa.

om

Meni stvarno ništa nije jasno,kakvi su to pregovori sa Englezima o strateškoj kupovini ako ti isti Englezi djeluju na stratešku situaciju u regiji isporučujući Prištini jeveline, nlaw i po najnovijem i starstreak rakete.
Stvarno ne znam koliko to jake argumente ima Vučić dok sve ovo priča ili je pak to jasna naznaka da Putin i Dodik budu pušteni niz vodu a onda je moguće sve.

Odgovori
Pe

Putin pušten niz vodu? Od koga? Njemu bilo šta od bilo koga što uradi iz balkanskih zemalja ne predstavlja ništa niti bilo šta znači. To “ puštanje“ niz vodu osetili bi jedino građani Srbije kada bi im došli povećani računi za gas,struju itd. Osetio bi i Putin ali sa više love na državnom računu jer bi momentalno gas naplaćivali po ceni kao i svim „neprijateljskim“ zemljama. Što se tiče britanskog naoružavanja albanaca na kosovu to ne predstavlja neku prevagu u odnosu vojsku Srbije vs kosovske bs jer je upoređivanje istih irelevantno obzirom da Srbija i po broju vojnika i po oružju svetlosnim godinama ispred kosovskih albanaca. No kršenje UN odredbi je problem i rezolucije 1244 ali obzirom da je Britanija priznala nezavisnost i time grubo prekršila UN odredbe ovo dovlačenje oružja dođe kao „deja vu“. Što se tiče eurofajtera i eventualne nabavke polovnih iz britanije oni zanavljaju RAF sa novim F35 i žele da se ratosiljaju eurofajtera. Kupaca ima slabo te pošto žele da se brže reše tih aviona Srbija dođe kao dobar samarićanin. Njih uopšte nije briga kome bi mogli prodati pod uslovom da kupac nije pod sankcijama UN-a jer imaju cilj da se što pre reše tih aviona i pređu na F35. Koliko čitam u ovom tekstu važe se između RAFAL i eurofajter a glavna odrednica koji će se nabaviti je kakvo će oružje,radari i oprema uz ponudu eventualno dobiti RV Srbije od jednih ili drugih. Dakle obim i kvalitet opreme će prevagnuti. Obzirom da se radi o polovnim avionima i da je već 50% naleta od predviđenih 6000 sati iskorišćeno znači da obzirom da će biti oko 100 ili čak manje sati naleta godišnje u sastavu RV Srbije te letelice iako su polovne mogle bi još 25-30 godina da se koriste bez problema.

Zasto sad prelazak sa jedne doktrine na potpuno drugaciju? Ako to radimo zbog spoljnopolitickih uticaja mogli smo da se okrenemo ka Gripenu koji je mnogo isplatljiviji. Rafal i Tajfun zahtevaju potpuno novu infrastrukturu i kostaju papreno. Odlicni su avioni, ali smo za duplo manje mogli da pazarimo i SU30. Bicemo u vecem logistickom paklu od Indije sa svim random stvarima koje kupujemo. Treba sve povezati i obuciti ljude i odrzavati opremu. I jos nesto, napustili smo u potpunosti razvoj domace avijacije, unistili smo proizvodnju i nemamo kadrove. To se nece popraviti lako ni za 20 godina

Ra

Ovo I meni nije jasno, zašto bi mi kupili stare Tajfune, koji su u odrzavanju najskuplji I to baš od oni zombija koji nam svakako ne misle ništa dobro?
Ako se moze kupiti dve eskadrile Rafala, jednu polovnu I jednu glanc novu – što mešati? Ipak treba te ptice I održavati, obuka Pilota i zemljani stručnjaci, mehaničari, električari itd. treba se misliti na rezervne delove, koje moraju biti na stanju.
A pogotovo ako bi nam opet zavrćali slavinu, kao devedeseti?

Jo

@Stevan
Gripeni se neće uzeti zato što je nabavka aviona dobrim delom i politička odluka, a Švedska je potpuno nebitna zemlja – nikakve političke koristi od njih nema. Imali su priliku da demonstriraju Gripen pre 11 godina, pa su nas ignorisali.
Nabavka aviona od Britanaca ima smisla isključivo kroz prizmu nekog otopljavanja njihovog odnosa prema Srbiji, inače je u pitanju loša opcija. Osim ako ne postoje neke varijante sa Airbusom (većinski vlasnik) da se modernizuju. Za same Britance je verovatno najbolje da celu skalameriju iporuči Ukrajini, onog trenutka kada rat stane.
Objektivno, jedina zapadna opcija za ovaj tip aviona je Rafale.

Vl

Da li neko zaista ozbiljno veruje da će NATO dozvoliti da bilo kakvo naoružanje iz Rusije dođe ovde narednih 10-20 godina?!?

Piši propalo, neće moći ni metak da dođe a kamoli helikopter.

Hvala Bogu što nismo već kupili/platili te kiparske helikoptere a ovo rusko što već imamo kad se izraubuje moći će pravo u staro gvožđe.

Odgovori
ma

To sve zavisi od ishoda rata u Ukrajini. Ako Rusi dodju do Moldavije i donjeg toka Dunava sve je moguce :D

Bl

Ako sve ovo traje 10 – 20 godina verovatno EU nece postojati, Evropa ke biti preplavljena sa migranata iz subsaharske afrike… Samo SAD imaju interes da ovo traje ne zbog Rusije na koju oni ne gledaju kao neku super silu vec zbog Evrope koja ke da bude sve slabija sa vremenom. Idealno po njih bi bilo da Euro/EU propande svi se prebace na dolar i kupili su josh 10 godina. A zashto bi nato neshto dozvoljavao kad mozda rusija izbije na srpsku granici ;). Posle ovaj rat samo jedno znamo, da nishta nije sigurno.

ab

Ocigledno veruju svi proruski opredeljeni komentatori ovde! Oni smatraju da ce za par meseci sve da se vrati u normalu i da ce sa Volodjom ponovo biti „business as usual“. Takodje misle da ce nastaviti da rusuju na sred Balkana i u ime Rusije na dugme destabilizuju region. Faktum je medujtim da NIS mora da se vrati u ruke gradjana Srbijie, od gaosovoda nema vise nista a takodje ni od preskupog ruskog oruzija koga ce se Srbija sada morati budzasto resavati po ubrzanoj proceduri…

Mi

Ali znate šta je zanimljivo?! Ni Francuzi ni Englezi ne demantuju ništa. Tako da… sigurno se pregovori vode, a da li će nešto ispregovarati to ćemo da vidimo. Opet ponavljam onu moju rečenicu, ja ne bih ni jedan ali ako baš mora onda neka bude Rafal.

Odgovori
ab

Haha, a ko da treba da demantuje? Boris Johnson? Covek nema pametnija posla ovih dana nego da se bavi Srbijom i tlapnjama bugojanskog lazova po tabloidima…

YP

Pa red je da se novi saveznik pomogne malo u početku :)

Sr

@about:blank
Bila je delegacija generalstaba VS u zvanicnoj poseti M.O.D GB. Sto je to nerealno? Prvo se uputi zahtev, pa se vidi na cemu smo, necemo valjda „rekla-kazala“?

Kad se poslednji put pokretala ta prica o nabavci novih VBA, upravo smo od Britanije dobili ponudu za EF, od Francuza za Rafal, SAD F-16, Rusa Mig-29M i to je ono famozno kako SAAB nisu hteli ni da odgovore.

So

Zasto od kineza neuzmemo i avione neznam koje imaju Al verujem da su dobri i verovatno mnogo jeftiniji nego Rafal i tajfun?🤔🤔🤔

Fe

@ Dalibor
Potrebne su t tačka, i to ne samo dve eskadrile. Meni nije jasno kako CRO može da vojni penzioni fond podvodi pod bužet za odbranu, ali dešava se i to.

1999 se videlo kolike su potrebe, a verovati da se u eri prestrojavanja velikih sila, proksi ratova i neprekidnog redefinisanja interesnih sfera može bilo šta diplomatijom “i mudrom politikom” taj je veoma naivan. Kako “biti mudar” kad ti nekoliko njih zahteva nekoliko dijametralno suprotnih stvari, i spreman je ili da direktno primeni silu ili nahuška nekog na tebe? Ko je nespreman biva poražen a može i da se završi i kao Liban – da se treće zemlje međusobno bore na tvojoj teritoriji…

Odgovori
Be

Koliko je meni poznato EF tranša 1 se ne može nadograđivati zato su u HR odustali od njega iako je prvotno bila ponuda za njega od Talijana i Austrijanaca..

Ap

Nas najveci problem, jeste sto mi nemamo vizionara, i sto mi nemamo nikakvu studiju na temu Srbija 2122.godine. Kupovina aviona, nije samo kupovina aviona, to je strateski pravac, i ova nasa prica na 5 stolica sa jednom guzicom, tesko da ce moci da se odrzi! Nisam za Rafale, a o Tajfunima ne zelim ni da pricam. Mislim, takodje da piloti ne bi smeli da daju konacnu ocenu, jel ovo su pare svih poreskih obveznika, takodje ako zele da lete na Rafalu neka lepo odu u Francusku pa nek kupe sebi jedan. Salu na stranu, trenutno je na sceni ponovno pregrupisavanje i pravljenje Multipolarnog sveta. Jedna cinjenica, istorijska cinjenica, koliko je istorija uciteljica zivota, jeste odnos Atine i Sparte, dva polisa koja su imali totalno drugacije uredjenje, totalno drugacije strategije razvoja, udruzili su se u ratu protiv Persije, nakon pobede nad Persijom, postali su protivnici, oformili su svoje saveze, Atina(demokraatsko uredjenje) pomorski savez, Sparta(oligarhijsko uredjenje) peloponeski savez. Svi u savezu morali su da slusaju svoje protagoniste. Atina dominantna na moru, Sparta neprikosnovena na kopnu…rat se zavrsio pobedom Sparte. Nadam se da ce se istorija i ovog puta ponoviti!

Odgovori
iv

Iskreno meni i ova Srbija sa falicnom demokratijom vise odgovara nego ruska komunisticko nacionalisticka diktatura . (realno nesto sto vise lici na fasizam nego sto je to u Ukrajini) Mi u Srbiji se zaista mozemo podiciti tekovinam kakve takve slobode i demokratije a Rusi nisu valjda u toku istorije imali jedne zaista slobodne izbore. Isto tako mi Rusima nismo nista duzni, a kamoli da su nam braca. Srbija je jedino duzna svojim gradjanima i sto se mene tice daleka im kuca.

ab

2122. Srbija realno nece postojati tako da „vizija“ za tu godinu nije potrebna. Bolje je sada nesto na brzaka usicariti a za 100 godina *ebiga ko ziv, ko mrtav…

K

Mene stvarno zanima kako Srbija planira financirati nabavku, infrastrukturnu pripremu i korišćenje čak tri eskadrile modernih borbenih aviona (od kojih bi bile cak dvije eskadrile modernih VBA europske proizvodnje). Uz svoj BDP i velicinu svoga proracuna, jednostavno mi se to cini kao ozbiljno pretjerivanje. Znacajno bogatije zemlje se bore sa eksploatacijom po jedne ili dvije eskadrile istog modernog VBA, a Srbija bi tri razlicita tipa?

Odgovori

Opet Vucic lozi narod bajkama :)
1. Kao sto je netko rekao neznam od kuda Srbiji pare za sve navedeno
2. Neke stvaro mogu dobiti samo NATO clanice
3. Dok god podrzava Srbija Putina i Kinu moze Vucic samo vodit razgovore
4. Sve ce se lijepo ispregovarat…mozda i nekim suludim kreditima nabavi Vucic nesto para….ali kad za realizaciju ista od navedenog bude da Srbija prizna Kosovo ode sve u 3 lijepe :)

Odgovori
de

Evo ti odgovori pa sam dalje vidi sta ces sa njima:
1. Srbija ima para! MNOGO! Samo na pomoc stanovnistvu, za vreme korone, Srbija je spucala nekoliko milijardi evra. Za sve to vreme su se pravile bolnice, autoputevi, mostovi, BGD na vodi i kozna sta sve jos! Kada to ne bude vise na dnevnom redu te pare ce se lako prebaciti na nesto drugo ukljucujuci i potrebe vojske.
2. Srbija nije clanica NATO pa je ipak dobila MIstrale i radare od Francuske, helikoptere od Erbasa, transportne avione iz Spanije…..pa sve do Hamera i Belgijskih SKAR pusaka. Da li ce dobiti Meteore? Mozda. A mozda i nece! Kao sto nece dobiti ni MLRS!
3. Kao sto vidis iz predhodnog Vucic moze da vodi razgovore ali izgleda da od tih razgovora i bude nekog posla!
4. Kredite uzima Srbija, kao i svi ostali sto ih uzimaju! A iako su i Francuska, Nemacka, Belgija….priznale Kosovo ipak njihovo naoruzanje stize (i stizace i dalje) u Srbiju!
5. Evo ti i bonus! Ako Evropa i Amerika ne zele da isporuce oruzije Srbiji isto ce isporuciti Kina, Indija, Pakistan, Izrael, Turska….na kraju i Rusija! Bas me zanima kako ce neko spreciti te isporuke! Ne zaboravi da postoji Dunav kao medjunarodni plovni put. Sve zemlje, koje izlaze na Dunav, su potpisale odredjene ugovore o transportu tim plovnim putem. Ako Rumunija i Bugarska zabrane da se roba dopremi Srbiji moze i Srbija da spreci da i njima stize roba iz Evrope ili da njihova putuje prema Evropi.

K

Srbija i svaka druga drzava imaju para potrositi na jednu vecu kupovinu. Ono sto drzave (i racionalnije komentatore) plasi su troskovi eksploatacije, koji su veliki i predstavljaju trajni teret drzavi i vojnom proracunu.

de

@K Tacno je da su troskovi eksploatacije znacajna stavka prilikom odabira nekog sredstva. Ili bi bar trebalo da budu znacajna stavka ako ima ko normalan u tom sistemu nabavke. Ali nije istao kada Hrvatska ima 2-3 MiG 21 i menja ih sa 12 Rafala i kad Srbija menja 14 MiG 29, ko zna koliko Orlova i Galebova sa avionima nekog drugog tipa. Dakle Srbija menja postojece avione nekim drugim. I ovi sadasnji avioni trose neko gorivo, i njih pregledaju neki tehnicari i popravljaju neki majstori, Naravno ne kosta isto sat leta EF 2000 i Orla ali bar deo se vec i sada placa. Ista situacija je sa Gazelama i ovim H145. Isto kao sto Hrvatska placa eksploataciju svojih Mi 8/17 a sutra ce prestati da placa za njih a placace za UH 60.

du

Moze li mi neko pojasniti zasto ne uzeti Kineski visenamenski avion J-10?Zasto nije ni uzet u razmatranje?Za jednog Rafala mozemo uzeti prakticno 3 J-10…Avion su nedavno uzeli Pakistanci i nemojte mi samo reci da su ludi, pa ne znaju da Indija ima i uzima rafale…Pa mi bi za novac koji bi dali za 12 rafala uzeli tom racunicom 36 J-10, malo li je?Time bi zavrsili to pitanje za dugi niz godina

Odgovori
iv

Pa duka isto zato sto vise niko normalan ne kupuje kineske motore (skutere) u Srbiji. Jeftino je i novo i cini ti se da je dobra ideja, onda se brzo pokvari a rezervnih delova nema i na kraju zavrsi u nekoj supi prekriven prasinom. Pakistan kupuje zato sto nema neki drugi izbor. Ako vec mora da se kupi nek to bude provereno makar bilo i skuplje Jedini slucaj kada bi ja rekao moze Kinesko je kad bi Srbija imala neki plan da razvija avio industriju pa da to bude neko sklapanje sa odredjenim udelom komponenti napravljenih u srpskim fabrikama. ( i to ne neke plasticne vezice nego transfer neke sofisticiranije tehnologije)

Zu

Tko kaže da izvozne verzije JF-17, J-10 i J-31 nisu uzeti kao opcije? Ne bih se začudio ni za JAS-39, F/A-18 i F-35.

So

Tako je i ja se pitam🤔🤔🤔

Fe

JAS-39 lično ni slučajno ne bih uzimao u obzir, premali je, radar krajnje sumnjiv, ko zna koliko dugo će biti u upotrebi i u Švedskoj, i taj avion nam nije nuđen ni kad je EU bila zadovoljnija srpskom vlašću nego sada…
F/A-18 retko ko više uzima za ozbiljno, U.S Navy prelazi na F-35 100%, i avion je na zalasku karijere, o F-35 može samo da se sanjari, ni sve članice NATO neće tek tako moći da ga kupe, a kupiti Pakistanski JF-17 je investicija kao i dovršavanje Novog Aviona – zamena za Orla i ništa drugo….
J-10C bih debelo uzeo u obzir dok Su-57 (ili, ko zna, MiG-41 ili J-20 ne budu malo izgledniji), samo je problem što je izgleda čist (mornarički) lovac za zaštitu obale – brzina kao F/A-18, i isključivo rakete V-V i vazduh-more, bez land attack ambicija…

Ko zna, ako Kinezi planiraju npr J-10D sa npr WS-15 motorom (tu bi palo jedno 2.5 Maha k’o od šale) i reše da nam prodaju PL-15 i PL-21 sa punim dometom, e onda bi prilika morala da se zgrabi obema rukama, i to bar tri eskadrile, minimum 😉

Ne

Zato sto politika.

Gu

Potpuni promašaj našeg rukovodstva izborom agresorskih aviona.Da smo nezavisna zemlja izabrali bi Ruske borbene avione koji su po svemu bolji od zapadnih aviona i imali bi podršku Rusije na svim frontovima kao i do sada.Ali pošto sada i zvanično nismo više vojno neutralni izborom zapadnog agresorskog aviona dovešćemo bezbjednost svoje zemlje što fizički što za zelenim stolom raznim ucjenama (koje smo sami sebi dozvolili) u veliku opasnost.
Dolazi veoma teško vrjeme za našu državu i bezbjednost naših građana ovim izborom.Još jedna u nizu istorijska greška,ništa nas istorija nije naučila..i tu grešku ćemo plaćati sopstvenim životima kao i ranije.
Svačija se u snijegu poznaje,pa tako će se pokazati i izdajnički trag Vučića ovim izborom aviona (strane).

Odgovori
ab

>> promašaj našeg rukovodstva izborom agresorskih aviona

Niste razumeli, nase mudro rukovodstvo se (uz pomoc sa strane) upravo odlucilo PROTIV „agresorskih aviona“, dakle Mig-29, Su-27 itd. Ako niste pratili vesti ovih dana RF upravo vrsi agresiju na Ukrajinu sa gomilom ratnih zlocina, hiljadama mrtvih civila i milionima izbeglica i zaista bi bila sramota i dalje insistirati na agresorskim vazduhoplovima!

Ko

@about:blank
Zato su im Rusi polupali skoro sve „agresorske“ avione (MiG-29 i ostale iz SU familije), zato ce sve naciste podaviti kao pacove u katakombama Mariupolja, zato cete vi iz EU (ali i mi iz banana drzava) sve placati mnogoooo skuplje, zato ce Ameri da nam se smeju jer smo glupi Evropljani, zato ce Arapi da profitiraju (ne samo Arapi)…..da ne nabrajam dalje.
Nije mi jasno sta ti imas da komentarises izbor aviona koje SRBIJA kupuje, imas svoju „lijepu vasu“, ne placas porez ovde tako da ni nemas pravo da komentarises gde se trose pare SRPSKIH poreskih obveznika.
A kad vec pominjes ratne zlocine bilo bi dobro da procitas zbog cega je sve ovo krenulo u Ukrajini,sta se desavalo prethodnih 20tak godina (bar toliko) u Donbasu i Lugansku, pa Odesi….Nemoj samo da pratis prozapadne medije, jeste da su proruski mediji na zapadu cenzurisani ali postoje nacini da se dodje do izvora vesti i sa te strane.
A kad smo kod agresorskih aviona za mene su agresorski avioni koji dolaze sa zapada jer su oni sejali smrt u Srbiji…Ni jedan MiG ili Suhoj nije bacao bombe po Srbiji i ubijao civile koji su bili „kolateralna“ steta.
Ali i pored ovoga sam misljenja da je Rafal najboji izbor za Srbiju.

01

@about:blank

Ako niste pratili vesti u poslednjih par godina ili decenija, agresor je onaj koji ubije civile u Iraku,Siriji,SRJ,Avganistanu,Vijetnamu itd itd itd… Zaista je sramota birati vazduhoplove od onih koji su pravili kolonije sirom sveta

Iv

011 Mislis Rusi u Siriji i Avganistanu i Koreji i isporucivali masovno oruzje Vijetnamu i Arapima i uveli Egipat u rat, Angola , da ubijali su gde su stigli. Organizovali oruzanu pobunu u Ukrajini i oteli deo teritorije , osam godina bombardovali Ukrajince a sad izvrsili totalni rat sa desetina hiljada ubijenih civila a jos nije kraj. Mozemo reci da smo se nadali da ce Ruskoj politici odgovarati da zaj..e zapad tako sto ce pomici da se R Srpska pripoji Srbiji i barem deo Kosova da se vrati Srbiji ali bas da ih opravdamo dok urnisu nekog na osnovu neke totalno idiotske propagande i vecinom lazi? Srbija ne moze da vodi dugorocni rat, nit ima teritorije nit ekonomske moci da izdrzi, zato ja glasam za zapadni kvalitet koji moze da napravi razliku u prvim danima rata. Isto je pitanje sta ce biti sa Putinom , sta ako ga se na kraju Rusi odreknu, covek je diktator i trenutacno je za njegovu fix ideju vec poginulo na hiljade Ruskih vojnika,meni nije nemoguce da narod dozlagrdi ? Srbija ce tad biti obelezena od Rusa kao da smo zatucani ludaci . Ako moze srpska privreda da izdrzi ja sam za Rafal sa sirokim spektrom naoruzanja.

Ma

@ About: blank biće da mnogo gledate zapadne medije a da istočne uopšte ne gledate. Za navodni zločin u nekakvoj Buči nemaju dokaza, znači u samom startu pada u vodu. Izgleda vrlo slično kao nameštene Markale i Račak, potpis je isti. Posle toga niko od nas koji smo bili mladi tada nije naivan da naseda na isto.
Pokušajte da nađete neke snimke na RT i Sputnjiku pa čete videti dosta drugačije stvari, videćete i spomenike poginuloj deci u Donbasu, koje su nacisti iz Lyvova pobili.
Ali da se manemo politike, da se vratimo na avijaciju, po nekima pravi izbor za naše RV o PVO bi bio J10 C, bez obzira što je isti nepoznanica, za neke druge JF 17, za neke treće Su 30, ali neusmnjivo je većina ipak naklonjena Rafalu. Na Aeromitingu 2012.godine je stručna javnost bila naklonjenja Rafalu i donekle Tajfunu, i tada su se spominjale njihove abnormalne cena. Pitanje je da li bi to ipak bio overkill za nas, malu zemlju sa ne tako velikim vojnim budžetom.

Ma

Kiparski Mi-35 mogu se remontovati i modernizovati u 558 ARZ ili u OARP remontnom zavodu u Belorusiji.
2 eskadrile visenamenskih Rafala ili Typhoona sahranile bi Srbiju zbog prevelike cene nabavke i sata leta. Dodas preko toga i novi skolsko-borbeni avion i ugasis Vojsku, jer nece imati ni za kikiriki.
Ukoliko bas idu na zapadne avione, ne isplati se cak ni kupiti novo, jer bice zastareli za 10 godina – u svetu ce se uveliko prodavati avioni V generacije.
Opcija o kojoj treba razmisliti je da se kupi 18 novih italijanskih M346FA (12 za zamenu Orlova, 6 za obuku umesto G4), a preko toga jos 1 eskadrila polovnih Rafala i Typhoona, uz obavezno insistiranje na Meteor raketama.

Odgovori
Vl

A kako će ti helikopteri da odu i da se vrate iz Belorusije u Srbiju…?

Belorusija je popila sankcije zajedno sa Rusijom, Poljska je nedavno potpuno zatvorila granicu sa Belorusijom za teretni transport. O vazdušnom transportu da i ne govorimo. Do kraja godine će EU zavrnuti naftu i gas i biće gvozdena zavesa.

Bilo kakva politička, ekonomska a da ne govorim vojna saradnja sa Rusijom i Belorusijom će biti nemoguća još dugi niz godina i nakon završetka ovog nesrećnog rata u Ukrajini.

ab

>> uz obavezno insistiranje na Meteor raketama.

Ma obavezno, ili Meteor ili nista!

Ma

@about:blank
Tako je. Ili Meteor ili nista. Jer u suprotnom ima i J-10C sa PL-15, triput jeftiniji.

ab

Sta cekate? Kupujte dok nije nestalo!!!

Bo

Zamislite da npr Srbija kupi Rafale i Tajfune i zaduži se za jedno 5 mlrd EUR. Onda se razvlači isporuka aparata, pojave se novi neočekivani logistički i organizacioni problemi i manjkavosti, npr nešto poput onoga što se dešava Austrijancima kojima privatna firma određuje kad i po kojoj ceni mogu da dignu avione (zaključana upotreba GPS-a), ili Hrvatima koji ne znaju još šta su kupili i kada će i šta da dobiju. Onda posle silnih komplikacija izbije nova eskalacija i dostavljene avione nam zapadni prijatelji polupaju u prvih 24h. Od čega će se platiti tih 5 milijardi?? Ako sada ima novca, kako ga nije bilo pre 5 godina, šta se to promenilo? Koja je svrha tih aviona sa PVO koja od svega ima po par eksponata?
Mislim da prvo treba da krenu od strategije i doktrine – koji su nam ciljevi, ko su nam pretnje, šta je dugoročni plan Srbije, koja organizacija sistema odbrane podržava taj cilj, koja oružja su potrebna, kako i gde da se nabave, koje su potencijalne ekonomske i geopolitičke posledice nabavke određene vrste oružja od određenih partnera itd itd. Nisam nigdje video da postoji diskusija o ovoj temi niti da se raspravlja u javnosti i parlamentu. Kupovati takvo oružje sada,preko kolena, bez ikakvih jasnih planova,i kada je tek počela kriza i promena svetskih okolnosti, je diletantsko i neodgovorno ponašanje. Trenutno je jako teško predvideti u kom će se smeru kretati dalji događaji i nije uopšte mudro u ovom momentu napuštati saveznike ili se očajnički fiksirati za nestabilne tačke. Daljim vezivanjem za NATO i izdajom saveznika Srbija se može samo dovesti u još nepovoljniju poziciju. Meni je sva ova priča strašno razočaravajuća. Srbija je izdržala sve te decenije i sada će da preokrene politiku kada NATO i SAD kreću da propadaju i da na scenu izlazi multipolarni svet?!? Užas. I još ovde neki pominju puštanje Dodika niz vodu. Odričete se dela svog naroda u Bosni i na Kosovu da bi se kupili precenjeni avioni koji će za 10-20 god svakako ići u staro gvožđe.

Odgovori

Šta se sve to pa tiče našeg vrhovnog haračlije?! Tu je, na vrhu piramide, već dva produžena mandata, biće još jedan i „godbay suckers“ grcajte u dugovima po’ veka minimum! Unuke nam čovek zadužio još davnih dana!

Yo

Ko tu koga izdaje nabavkom nečeg neisporučivog?
Mogli su Rusi da zvanično doniraju i S-400 i SU-35 – uz prateći pribor – a da im nezvanično isplaćujemo od naše zarade na tranzitu ruskog gasa, pa bi onda bili i vuci siti i ovce na broju.
Umesto toga su pokrenuli vojsku na Ukrajinu – a prethodno nisu isporučili ni već naručeno i isplaćeno.
Isto su uradili i u Siriji – pa im isporučivali kada se pretvorila u prah i pepeo.
Vrhunski izraz patriotizma je ne naručivati nikakvu vojnu opremu od Rusije.
Ako ne mogu da isporuče isplaćeno čak ni uz naš ili transport neke treće strane – onda tu lovu prenameniti za gas ili sl., a pazariti vojnu opremu od onih koji su voljni da je stvarno i isporuče – poput npr. Francuske koja pruža ruku (vidi se i iz ovog texta), sa kojom imamo tradicionalno savezništvo u 2 sv. rata i čiji su oficiri glavili i robiju ne bi li nam pomogli tokom agresije 1999.
Imamo dug prema Rusima i Nikolaju II i Romanovima uopšte – i odužićemo – ali ne na sopstvenu štetu.

Zi

Milan
Stalno pominjes zaduzivanje, nema se para i slicno. Bas naprotiv. Porez se nikada vise nije placao. Para nikada vise. A time sto se zarada ne trosi na nenormalno povecanje plata, para ima. Mislis da je bolje kao crna Gora povecati plate, a industrija u raspadu.

Ci

Tajfuni samo tvrde pazar za Rafale. Mora biti opcija B za opciju A kada se trguje. Sto nekO spomenu tj ministar najbitnije je oruzje pa stim da se pominju dva se tvrdi pazar. Ali to znaju vjerovatno Britanci.

Odgovori
V-

Ok….uvrijezeno misljenje kako ameri nece nista prodati srbima sve ovo baca u vodu…

Osim Rafala….a i on je na dugom stapu poradi sjedala.

Odgovori
Th

Zašto država ne uzima u razmatranje i JAS Gripen? Koliko sam čitao za njega je najmanji trošak održavanja. Jedino što ne znam koliki je Švedskoj firmi kapacitet proizvodnje, tj. kad bi mogli biti isporučeni

Odgovori
Pe

Pozdravljam profesionalni pristup i zdravorazumsko razmisljanje, koje je dugo nedostajalo kako u vojsci Jugoslavije,tako i Srbije.
Posle vise decenije Srbija se modernizuje; shvatili su da danasnja Ruska Federacija nema industrijsku i naucnu osnovu na nivou koji je nekada davno imao SSSR, te RF prodaje zastarele dizajne sa daleko slabijim karaktertistikama od savremenih zapadnih.
Svaki od oviuh planova mi deluje odlicno!(izuzev Mi-35(

Odgovori
Jo

Mozda bi dobili neki popust,ako bi popakovali naše 29ke,Mi35/17 i sve poslali ukrajincima😃😃

Odgovori
Dj

Šalu na stranu, to uopšte ne bi bila loša ideja (ostaviti samo 4 MiG-a zbog Air-policinga).
Pre ili kasnije ćemo morati da odaberemo stranu. Samo što bi sada mogli nešto da dobijemo za naše „pregrupisavanje“, a kasnije ćemo to uraditi da izbegnemo kaznu.

Sr

241. i 101. da dobiju iste aparate(ili bar priblizno iste, u koliko budu polovni), to ne da nije lose, nego bi bilo odlicno.

Navijao sam za modernizacije, razvoje naoruzanja, avionike, pre svega zbog inzenjera koji rade na tim projektima, ali pragmaticno gledajuci, fabrika koje su pravile Orla i Galeba nema 30 godina ljudi moji! Lanac snabdevanja dovesti na prihvatljiv nivo je prakticno nemoguce. Ovakav aranzman bi mozda mogao cak i da bude jeftiniji operativno(ako uracunamo ustedjeno vreme).

Galeba bi bilo logicno onda zameniti necim sto je u njegovoj klasi kao Hawk, M-345 ili Albatros. Da imamo 3 eskadrile dvomotornih aviona mi je vec na granici neracionalnog(346/130 su cak Rusima i Italijanima skupi pa su zadrzali stare jednomotorce i/ili uveli nove).

Odgovori
Mi

Slazem se ako vec idemo na tolio ozbiljnih aviona da bi Rafali plus polovni Rafali bili najbolje.
Ipak mislim da je to previse osim ako ne udjemo u ozbiljnu saradnju sa Francuzima.

Druga stvar su trenazeri. Nisu mi jasni Francuzi da do sada nisu razvili ili kupili naslednika za AlphaJet. Ako uzimamo Rafala, onda sto da ne nastaviti sa njima i uzeti jednomotornog trenazera. Ne znam da li prave oni nesto na tom polju i cime planiraju da zamenu stare Alpha Jet.

Sto se Rafala tice, nama vise od 16 ne treba. Neka bude 8+8 na dva aerodroma i uvrh kape! Uz to treba 16 novih trenazera tipa T-7 ili nesto novo evropsko, i prva liga.
Na zalost nista of aviona sa unutrasnjim spremnicima.

Yo

@Srbofil

„Navijao sam za modernizacije, razvoje naoruzanja, avionike, pre svega zbog inzenjera koji rade na tim projektima, ali pragmaticno gledajuci, fabrika koje su pravile Orla i Galeba nema 30 godina ljudi moji! Lanac snabdevanja dovesti na prihvatljiv nivo je prakticno nemoguce.“

Najkasnije se do kraja decenije većina stvari svodi na prostu montažu komponenti i 3D printing po sistemu „sipaš i ne misliš“.
Tako se bar priča ponegde – pa čak i primenjuje i za neke komplikovanije satelite u kooperaciji…

Sr

@Milos77
Zavisi koliko naleta planiras, ako zele kao HRZ 60h+40 simulatora, onda je i 12 dosta(ali po meni Rafal je u tom slucaju zesce bacanje para). Ako pak planiraju da lete kako treba, onda je 16 malo, 20-24 vec ok. Jer avioni, u zavisnosti od proizvodjaca na svakih xy sati prolaze tehniku proveru/remont. Ne znam za Rafal, ali evo u slucaju Gripena traje 8 nedelja i radi se na svako 200h. Svaki pilot mora da ima minimum 140h godisnje(mada je po meni i to mozda malo), dva pilota po avionu, dakle 280h godisnje, tebi taj avion hteo-ne hteo mora biti nedostupan 2 meseca na svako 8-10 meseci, pa pomnozi po pilotima i eskadrilama.

Od Alfa Jeta nista u toj klasi nisu nudili. Zasto? Ne znam i necu da nagadjam. U svakom slucaju na nove Italijane se ne bi bunio, sta vise obradovali bi me, kao i Hawk, a tek Korejanci, uf to bi bio onda san-snova jer bi u tom slucaju i ta treca „skolsko-borbena“ bila zaista i borbena, ali ok, skupo je to.

Nije toliko bitno da bude sve „od Francuza“, bitno je da je sertifikovano po istim standardima, da je simbologija, instrumentacija, jedinice i ostalo sve na istom standardu i kompatibilno, a da platforma ima dobar softver tako da obuka tece sto lakse i kvalitetnije, a prelaz sto jednostavniji. Ako je jedna platforma u imbecilnim imeprijalnim pokusajima od mernih jedinica, onda sve u imbecilu, ako je jedna platforma u normalnim metrima i km, onda sve normalno, nikako mesanje! Ako jedna ima zapadni horizont, onda sve i obrnuto.

Tako isto da smo kupili pre koju godinu SU-30, Jak bi bio jedino logicno resenje. Ne obraca se mnogo paznje, ali zaista je vazno to!

Na to logistika, ugovori itd. itd. Manje vise ce budzet RV i PVO biti u tom slucaju 60-70% vojnog budzeta(sto je u zemlji poput Srbije i normalno).

V-

Milose, povlacenjem AJ, franci kod talijana, kao i vecina NATO zemalja rade taj dio obuke

Pe

Moze se kupiti pet eskadrila..ali to nije dovoljno da nase RV bude dobro…treba prvo spremiti ljude to je tezak i dugotrajan proces….vrv ce se u prvu grupu nabiti ljudi pred pemziju pod sloganom Pusti mene da vam ja nesto odjasnim….skolovanje kadra ce biti najteze.u RV trenutno nemate valjanog instruktora kojo ce taj proces moci da podrzi i izdrzi….resenje je mlade momke na skolovanje preko i da se zabrani da im posle ovi pred pemzijom drze slovo…

Odgovori
Iv

Nisam bio za Kineske avione ali kako prolazi vreme vidim da je to najbolja opcija.Ako smo se već uhvatili u kolo sa Kinezima i dali im sve da bar imamo neke koristi.Što neko reče 30komada J10 je sigurno bolje nego 12 Rafala ili Tajfuna.Plus jednomotorac,neverujem da je skup čas leta, Kina je siguran partner i sigurno će biti sila još dugo decenija.Bolje nego od Englez pa čak i Francuza.Sa 30 J 10 plus još Fk3,bili bi ozbiljna sila u regionu.

Br

Ja ne znam zbog cega ljudi misle da ce biti mesane eskadrile. Ili ce biti samo Rafale ili Eurofighter+ Orao ili M-346.

Ne

Ja sam misljenja da smo mi siromašna zemlja i da nama ovo ne treba. A za patroliranje mogu da služe jako dobro kineski avioni jedna eskadrila i to je to. Naravno jeftino i minimalno ulaganje..Ulagati novac u PVO što više i što bolje I naravno ulagati u ljude što više. Ljudi brane zemlju

Odgovori
De

Ovo ako bude biće sjajno, imaćemo moderne avione pa još ako budu sa dobrom opremom pun pogodak, ja sam za bar još duplo od svega zajedno sa još PVO pa neka košta. SLOBIDA NEMA CENU A IZGUBITI JE NAJSKUPLJE.

Odgovori
01

Ako su pojedine zemlje nabavkama zapadnih aviona ostale uskracene raketama BVR koja je onda sansa da isto to i mi ne fasujemo? Nabavljati 2 eskadrile borbenih aviona slicnih karakteristika je ubistvo i sto se tice logistike i sto se tice finansija. Trenutno sada najbolja kupovina bi trebala da bude J-10C i L15. 12 komada J-10C i 2 eskadrile L15 koja bi sluzila i za bombardersku-jurisnu eskadrilu i trenaznu. Sa L15 ubijamo 2 muve sto se tice bombardersko-jurisne i trenazne eskadrile. Sto se tice J10C on ima sirok spektar BVR raketa. PL-12 i PL-15 sa dometima 100 odnosno 150km. Posto se za sada pokazujemo kao dobar partner Kini(FK-3) ovo bi bilo podizanje na veci stepenik. Nabavka EF je apsurd buduci da citamo u novinama da UK dostavlja nelegalnim doseljenicima na KiM jaweline i NLAW.

Odgovori
RD

Zsšto se ne razmatra opcija JAS-39E/F NG? Baš je dobar avion i simbol neutralnosti (proizvod iz non-NATO zemlje)? I mislim da baš brzo bi bila obuka i dobitak. Od rusa ništa.

Odgovori
Jo

Po stoti put: zato što se Šveđani nisu udostojili da odgovore na poziv za dedmonstraciju pre 11 godina, za razliku od Francuza, Britanaca i Amerikanaca. Takođe, zato što je Švedska potpuno nebitna zemlja da bi se nabavkom zaradili politički poeni.

V-

Zanimljiv pogled.

Hice to tako kod surotinje, misljenje da se novcem sve kupuje….

Pa vidi, nisam znao da jedna Norveska ili Kanada trebaju politicke poene od Amera.

Ili Indija od franaka……

Jo

@V-K-O-K

Svakome trebaju politički poeni od Amera :)

Naravno da se novcem ne kupuje baš sve, ali se kupuje dosta. Nađi mi većeg dobavljača američkih oružanih snaga koje nemaju u bordu direktora penzionisanog generala ili admirala (u zavisnosti od toga koga snabdevaju). Svaka odluka pri nabavci aviona je dobrim delom motivisana i političkim razlozima.

Kanada nije mogla da kupi ništa drugo osim američke avione, i to se znalo i u vreme kada su pitanje nabavke koristili za međusobna politička prepucavanja. Ništa neočekivano. Francuski ili švedski avioni integrisani u NORAD? Dobar vic :)

Indija već dugo vremena vodi politiku nabavki aviona i od Rusije i sa Zapada, tako da je i to nastavak njihove politike balansa. Norveška koristi američke avione već decenijama, a to je deo politike integracije sa američkim vazduhoplovstvom. (Šta misliš čiji avioni će napuniti norveške hangare ako zagusti?)

Šta misliš zašto je Bugarska naprasno promenila mišljenje i umesto Gripena uzela F-16? Zašto je Švajcarska izabrala F-35?

Nagradno pitanje: kakav je uticaj Francuske na odluke o količini para koje Hrvatska dobija iz fodova EU za ublažavanje posledica pandemije :)

St

Klasicno lozenje raje i bacanje koske narodu da bi smo sutra mogli da pricamo da smo bolji, a oni nas pljuju i napadaju, u emisiji u kojoj vaskrsava prividno bivsi politicar, i svecano zasluzuje novo ministarsko mesto.
Nemmao ni pare, ni pilote, ni mehanicare ni aerodrome. Imamo samo kumovu firmu koja ce uz procenat obaviti nabavku, kao i do sad, za nepoznatu konacnu cenu kostanja.

Odgovori
Bo

Austrijanci hoće da menjaju Eurofighter i evo detalja trenutne ponude za Gripena, sa https://www.aero.de/news-42420/Saab-Gripen-fuer-Oesterreich.html

12 Gripen C + 2 Gripen D
Rezervni delovi
Obuka pilota
Simulator
Ukupno 900 mil evra
23000e cena jednog sata leta
Proračunato na 15 godina, trošak leta iznosi 105 mil EUR po godini, što je za 50 mil EUR manje od Eurofightera ako bi se modernizovao.
Avioni mogu da dejstvuju po zemaljskim ciljevima, noću, i imaju ugrađene uređaje za samozaštitu (bez daljih detalja)

Odgovori
Jo

Švedska ne zaslužuje da Srbija od njih kupi avione. Nebitna država, a voli da izigrava moralnu veličinu. Imali su priliku da pokažu avion pre desetak godina, nisu se udostojili ni da odgovore.

K

To su valjda ovi Gripeni C/D koje bi sastavili od rezervnih dijelova i preostalih zmajeva, a koje nisu uspjeli uvaliti Hrvatskoj sad na tenderu. Ne razumijem baš zašto SAAB silno hoce nekom to uvaliti, umjesto da nudi novoproizvedene Gripen E/F modele.

Mi

Znaci ovim se de facto zavrsava prica o modernizaciji Orla i G4 i odustaje od ovih projekata,ne znam zasto se onda i pocinjalo sa tim,ili su novonastale okolnosti prinudile drzavni vrh da se cutanje zapada dobije preko nabavke aviona.Mnogo pravaca u opremanju a ni jednim da se ozbiljno krene,svaki zapocnemo i okrenemo se krenemo drugim,a tako se ozbiljna prica tesko gradi.Strategija razvoja VS za narednih 15 godina se mora napraviti i drzati se toga,ovakvo krivudanje sa kursa bilo kog ne znam gde ide.Mozda je ovo prvi ozbiljan korak ka tome,mada zapad je uvek problematican…

Odgovori
ab

>> sti prinudile drzavni vrh da se cutanje zapada dobije preko nabavke aviona.

Vi mislite da je to tzv. cutanje moguce kupiti sa 2 milijarde? Znaci kao Francuska ce poceti podrzavati Srbiju jer je ova kupilia 12 aviona za 2 milijarde? Otpriznace Kosovo? Urgirace u Briselu da Srbija udje u EU ovih dana? Za 2 milijarde ce ici na k*rac USA i vecini u EU zarad svoje vojne musterije Srbije??? Takva fantazmorgana se valjda desava kada je covek siromasan pa posmatrajuci iz svoje zablje perspektive ne razume koliko je para u celoj igri…

Gl

Meni je žao što se ne razmatra i kupovina Akindži bespilotne. Za promenu malo ofanzivno oružje da se kupuje a ovo čudo je baš mrcina :)

Odgovori
Vl

Ne vidim zašto Srbija ne bi razmotrila i kineski J-10C, obzirom da smo već nabavili FK-3. Avion ni po čemu ne zaostaje za konkurencijom a jeftiniji je bar tri puta. Tajfune bih preskočio naročito polovne. Rafal bi bio odličan za nas, ali opet kažem J-10 bi nam odradio isti posao tim pre što sa Kinezima nemamo nikakve zategnute odnose, kao i ovu ujdurmu u koju su se upleli Rusi pa smo nemooćni da nabavimo od njih bilo šta više.<

Moje mišljenje opet, ali …

Odgovori
Dr

Šatro pregovaranje je najjeftinija predstava za narod.

Odgovori
Sa

Nego sta cemo ako pregovori propadnu?

Odgovori
LA

Ne znam koliko ovo ima veze sa trenutnom temom, ali hajde da i ja iznesem neko moje mišljenje. Iako volim ruske avione, nekako smo tradicionalni njihovi korisnici, bojim se da Rusi ne mogu u ovom trenutku a nažalost i u neko dogledno vreme da budu pouzdani dobavljači. Pogotovo ne kad je u pitanju neki savremeni višenamenski avion. Rafale je svakako odličan avion u to mislim da nema nikakve sumnje ali to ima svoju cenu koja nije mala. E sad, već duže vreme kao moguću nabavku za spsku aviaciju ja sam nekako priželjkivao nešto što malo ko razmatra. MIRAGE-2000. Verovatno će ta letelica za desetak godina da bude prevaziđena za razmatranje, biće bespredmetno razmišljati o koncepciji staroj 50-tak godina, ali da se na vreme krenulo u tom pravcu bio bi to odličan prelaz za RAFALE. Mislim da je najveći nedostatak tog aviona (Mirage-2000) sam motor, koji zbog konstrukcije sa samo jednim vratilom ima povećanu potrošnju goriva, ali pojednistavljeno održavanje, pa je pitanje koliko je to nedostatak u stvari, pogotovu u našim uslovima. Koristi se širom sveta, prilično uspešno i nema nekih većih zamerki. Nema veliki dolet, ali za veličini naše zemlje to nije od velikog značaja. Sasvim solidan radar, raznoliko naoružanje (u Indiji su nosili R-73), odlična pokretljivost, ako se ne varam odlično vreme reagovanja, mislim na brzinu pripreme za poletanje pod uzbunom, što je vrlo bitno za malu dubinu teritorije. Verovatno je po ceni mnogo prihvatljiviji nego Rafal, i što se tiče nabavke i što se tiče održavanja. A znamo da ga je i naša bivša zajednička država razmatrala za nabavku, ali je izabran MiG-29, a da je bilo drugačije to bi imalo i svoje političke posledice (pogodnosti ?).
Sad je kasno za sve to ali i dalje ostaje razmišljanje šta bi bilo da je bilo ?

Odgovori
mm

Postavio bi pitanje „kako Srbija to planira platiti “ govori se o cifri od 5 milijardi dolara.
Budući da srbija nema novaca, očito to ide na dugoročni kredit.

Razlog zašto se ide na nove Rafale jer želi Vučić da Srbija ima bolje od Hrvatske. Ali Hrvatska nije kupila nove, već polovne avione, najviše 10 godina stari, i letjet će manje nego što su Francuzi letjeli i odlično će služiti Hrvatsku za idućih 20-30 godina.
Novi avioni F4R nisu puno različiti od F3R, a 4 generacija aviona se već napušta u korist 5 generacije. Hrvatska je sklopila najbolji posao što se tiće omjera uloženog i dobivenog.

Odgovori
V-

E vidis, u tvojem komentaru se krije sva tragedija HR odluke.

Za ono za sto ce HR koristiti Rafale, i FA50 bi bio i vise nego dovoljan.

A razlika u cijeni je drasticna.

Sad te opet pitam, da li je HR sklopika dobar deal?
Ajd, deal je dobar…ali odluka je katastrofalna

Dr

Prvo nije 5 milijardi, drugo Srbija ima novca da kupi sta zeli za svoju vojsku. Veci problem je politicka volja da se odresi kesa.
Srbija ima jednu od najduzih tradicija kada je avijacija u pitanju, tako da su price da se avioni nabavljaju zbog Hr obicne gluposti. Jos tamo 2010. se razmisljalo o nabavci aviona, medju njima i Rafal, ali nije bilo politicke volje sa nase strane da se posao realizuje.

ab

>> Srbija ima novca da kupi sta zeli za svoju vojsku

Zasto onda ne dajete vojsci pristojne plate, opremite ih dobrom opremom i poboljsate uslove zivota i rada?

Vu

@Drina

nisi u pravu srbija nema 2,5 milijardi EUR za 12 Rafala (kompletni paket), bez prilagodbe infrastrukture, a to bi moglo koštati još skoro toliko. Nisu to mali novci i to što neko priča da imate novaca to su priče za malu djecu. To su nedostižne cifre za srbiju i neće srbija dati tolike novce pogotovo ne za avione koji će biti očerupani. Jer neće NATO prodati najbolju verziju aviona ruskom i kineskom savezniku srbiji, to možeš zaboraviti. Vaš minstar obrane je već rekao da im Francuzi ne žele prodati rakete Meteor

Jo

@Vukovarac
Prvo, odakle ti ideja da bi prilagođavanje infrastrukture koštalo 2,5 milijarde? Drugo, Emirati plaćaju oko 2,25 milijardi dolara za 12 aviona, a sumnjam da su štedljivi po pitanju municije i delova. Treće, ukoliko se ne radi o nabavkama navrat-nanos, niko ne plaća odjednom. Dinamika plaćanja se poveže sa dinamikom isporuke.
Fond za nabavku nove opreme u srpskom vojnom budžetu je oko 600 miliona evra.

Što se tiče naoružanja za avione, jasno je rečeno da Srbija kupuje ceo paket sa oružjem. Za Evropu i NATO je bolje da Srbija kupi Rafale sa meteorima, nego kineske avione sa odgovarajućim raketama.

Vu

@ Jordan

Ja sam rekao kako bi prilagodba infrastrukture mogla koštati skoro koliko i cijena aviona, to zanči kako može koštati ili toliko ili manje, ali svakako neće biti jeftina i morati će se izdvojiti ozbiljne milijarde EUR-a. Emirati su jedna priča srbija je druga priča i niti jedna zemlja nije platila istu cifru za iste avione. Uostalom te cijenu od 2,5 milijardi EUR je rekao vaš predsjednik i prenijeli vaši mediji ja samo prenosim što su rekli. Što se tiče budzeta on je ionako prenategnut i obično nije pametno potrošiti sav samo na avione. Ali ako ćemo iskrenu preveliki je to zalogaj za sirotu srbiju.

To što je pametno ili nije pametno za EU ili NATO to mi ne znamo, ali ono što znamo je to da nećete dobiti najbolje naoružanje i rakete Meteor. A da vam zemlje NATO-a ne žele prodati najubojitije oružje izjavio je i vaš ministar obrane.

Odgovori
Mi

Samo da stigne sve to na vreme!!!! Do kraja godine će se ovo sa Ukrajinom pretvoriti u WW3.

Odgovori
В

Не могу да схватим да купујемо авионе од 130 милиона евра, колико кошта један Рафал, уместо Сухоја 35 који кошта 75 милиона. Боље је да премостимо са руском техником још неко време и купимо авион пете генерације за 30 милиона по комаду, мислим да Сухој Шахмат.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs