Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona

10. avg 2022

[FOTO REPORTAŽA] Fly in Ćuprija: Previše letelica na jednom mestu za previše letenja, druženja, jela i uživanja

9. avg 2022

[EKSKLUZIVNO] Aero-klub Galeb učestvuje na austrijskom aero-mitingu Airpower sa G-2A i farba ga u originalnu šemu bojenja nekadašnje VVA akro-grupe RV i PVO JNA

8. avg 2022

Studenti fakulteta iz Kraljeva, Kragujevca i Čačka dobijaju besplatnu jedriličarsku obuku zahvaljujući Ministarstvu odbrane i Udruženju pilota „Tigrovi“

7. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Žestoka ofanziva Rusa u Donbasu, hoće li SAD predati Ukrajini rakete zemlja-zemlja dometa 300 km, žalbe Kijeva na nemačke samohodne haubice

5. avg 2022

Severna Makedonija donirala svoje rashodovane jurišnike Su-25 Ukrajini, Ministarstvo odbrane ne potvrđuje ali ni ne demantuje informaciju

5. avg 2022

Zapadni PVO sistemi u ukrajinskom ratu (1. deo)

4. avg 2022

Rusija suspenduje sertifikate za održavanje helikoptera kompanijama u Bugarskoj i Češkoj

3. avg 2022

Znate za onaj ikonopis na Orlu iz Lađevaca? Načelnik Generalštaba je naredio njegovo uklanjanje

2. avg 2022

Američki Kongres obavešten o mogućoj prodaji 35 F-35A Nemačkoj u paketu vrednom oko 8,4 milijarde dolara

2. avg 2022

[FARNBORO 2022] PR-DC najavljuje proizvodnju VTOL dronova ali i onih sa fiksnim krilima i većim doletom

2. avg 2022

Novosti iz centralne i istočne Evrope: Češka će pregovarati o nabavci borbenih aviona F-35, Bugarskoj stiglo pismo o prihvatanju dodatnih F-16, Poljska kupuje južnokorejske FA-50

1. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Američka vojna pomoć Ukrajini dostigla vrednost od 10 milijardi dolara, britanski časopis Air Forces Monthly o vazduhoplovnim gubicima obe strane

29. jul 2022

Da li Ruska vojska zaista može gađati ciljeve na zemlji raketama sistema PVO S-300?

28. jul 2022

Pet zemalja gasilo je požare u Sloveniji iz vazduha prošle nedelje, Evropska Komisija kaže da su dva srpska Bela 212 obavila najviše ispuštanja vode na požare

27. jul 2022

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

26. jul 2022

[RAT U UKRAJINI] Rusija neće stati samo na do sada osvojenim oblastima, SAD procenjuju da je poginulo 15.000 ruskih vojnika, američki planovi za buduće RV Ukrajine, ruska PVO oborila svoje borbene avione

22. jul 2022

Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas

21. jul 2022

Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae

20. jul 2022

Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina

20. jul 2022
Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae
Prvi let KF-21 borbenog aviona 4,5 generacije, koji je bio uspešan, izveden je iz vazduhoplovne baze Sačeon / Foto DAPA

Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae

Prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae (Jastreb) koji je prvi put prikazan 9. aprila 2021. godine, imao je juče svoj prvi let. Avion sa evidencijskim brojem 001 poleteo je sa aerodroma Sačeon na kome se, između ostalog nalazi i sedište kompanije Korean Aerospace Industry (KAI) koja je razvila ovu letelicu. Za komandama je bio major Junheon An koji je pripadnik 52. opitne grupe za ispitivanje, a kako je još saopštila južnokorejska administracija DAPA (Defense Acquisition Program Administration ) let koji je trajao 33 minute, bio je uspešan, a avion je leteo brzinama do 400 km/h.

Ono što je interesantno viđeno na snimcima i fotografijama koje su objavljene na društvenim mrežama, je da je najverovatnije let izveden sa izvučenim stajnim trapom, kao i da je letelica na podtrupnim poluuvučenim podvesnim tačkama imala 4 rakete vazduh-vazduh tipa Meteor. Može se međutim pretpostaviti da nije reč o pravim raketama već o gabaritno-težinskim modelima. Kompanija KAI planira da do 2026. godine izvede 2000 opitnih letova na 6 letećih prototipova od kojih će četvrti i šesti prototip biti dvosedi.

Prvi let je najverovatnije izveden sa izvučenim stajnim trapom / Foto: isečak iz video snimka DAPA

Program KF-X je započet još davne 2001. godine kada je tadašnji predsednik Južne Koreje Kim-Dae-Jung objavio da će njegova zemlja započeti razvoj borbenog aviona 4,5 generacije. Međutim, sa konkretnim radovima krenulo se tek 2010. da bi decembra 2015. godine Uprava za odbrambene programe nabavke (Defense Acquisition Program Administration – DAPA) kompaniji KAI dodelila ugovor za razvoj KF-X u punom obimu. Tehnički dizajn KF-X je konačno odobren septembra 2019. tokom završetka kritičnog razmatranja konstrukcije (Critical Design Review – CDR). Projekat vodi Agencija za odbrambeni razvoj (Agency for Defense Development – ADD) Ministarstva Nacionalne odbrane Južne Koreje zajedno sa vodećom korporacijom za proizvodnju vazduhoplova KAI, a radovi na konstrukciji su završeni juna 2018.

KF-21 će u Ratnom vazduhoplovstvu Južne Koreje zameniti flotu borbenih aviona F-4D i E Phantom II kao i F-5E i F Tiger II. Planirano je da se u naoružanje uvede 120 aviona, serijska proizvodnja bi trebala početi 2026, a do 2028. bi u upotrebi bilo 40 aviona u verziji Block 1 sa osnovnim lovačkim sposobnostima i preostalih 80 do 2032. godine u višenamenskoj borbenoj varijanti. Ujedno avion će nadopuniti postojeću flotu borbenih aviona FA-50, F-16 i F-35 iz sastva RV Republike Koreje. Ukupni troškovi razvoja KF-X se procenjuju da će biti između 7,9 i 8,5 milijardi dolara, takođe se procenjuje da će troškovi proizvodnje 120 aviona za RV Južne Koreje iznositi još oko 8,8 milijardi dolara.

U programu razvoja još uvek zvanično učestvuje Indonezija. Sporazum između dve vlade o pridruživanju Indonezije ovom programu, potpisan je 2010. godine, obaveza indonežanske strane je trebala da bude ulaganje oko 1,6 milijardi dolara (oko 20 procenata cene razvoja), a januara 2016. južnokorejski KAI je potpisao sporazum sa indonežanskom kompanijom PT Dirgantara Indonesia (PTDI) za razvoj indonežanske verzije KF-X koja nosi oznaku IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Međutim u 2017. godini je bilo jasno da Indonezija nije ispunila svoje obaveze i da pokušava da nastavi pregovore o svom učešću u ovom programu. Konačni dogovor je ipak postignu 10. novembra prošle godine, Indonezija se obavezala da svoje obaveze izmiri do 2026. godine, a dogovoreno je da 30 posto cene bude u plaćeno u naturi. Kada su u pitanju potrebe Ratnog vazduhoplovstva Indonezije, ono je do sada iskazalo potrebu da do 2040. godine u naoružanje uvede 50 IF-X.

Pogonsku grupu čine dva američka turbovenitlatorska motora GE Aviation F414-GE-400K / Foto: DAPA

Iako još uvek imamo samo prvi letni prototip, poznate su mnoge taktičko-tehničke karakteristike koje su planirane za KF-21. Pogonsku grupu čine dva američka turbovenitlatorska motora GE Aviation F414-GE-400K potiska od po 97,9 kN sa dodatnim sagorevanjem koji čine i pogonsku grupu američkih borbenih aviona Super Hornet i Growler. Planirana je licencna proizvodnja ovih motora u korejskoj kompaniji Hanwa Aerospace, dok će prototipovi imati motore isporučene iz SAD. Ono što se još zna je da će maksimalna poletna masa biti oko 25.600 kg, da će maksimalna brzina biti 2.200 km/h, a maksimalni operativni dolet 2.900 km. Procene su da je KF-21 dugačak oko 16,9 m, da mu je razmah krila 11,2 m i visina 4,7 m. Sve navedene vrednosti odnose se na jednosedu verziju.

KF-21 će imati korejski AESA radar kao i infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST), koje razvija kompanija Hanwa Systems. Korejske firme će takođe obezbediti i optoelektronski nišanski sistem, računar misije, višenamenske prikazivače u kokpitu (MFD). Isto tako, korejska kompanija LIG Nex 1 proizvodi linkove za prenos podataka, računar komandi leta, sisteme za komunikaciju, navigaciju i identifikaciju, sistem za protivelektronska dejstva, podvesni kontejner ALQ-200K za radarsko ometanje, a u saradnji sa Hanwa se radi i računar za upravljanje bazama podataka.

U kabini su postavljena izbaciva sedišta Martin Baker Mk 18 koja se već koriste u južnokorejskim vojnim avionima, školskom turboelisnom KT-1 i školsko-borbenom/lakom višenamenskom borbenom T-50/FA-50 Golden Eagle. Što se tiče naoružanja, planirane su američke rakete vazduh-vazduh malog dometa AIM-9X Sidewinder, poslednje verzije rakete vazduh-vazduh srednjeg i velikog dometa AIM-120 AMRAAM, evropske rakete vazduh-vazduh malog dometa IRIS-T i srednjeg i velikog Meteor.

Od vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja tu su krstareće rakete Taurus Systems KEPD 350, vođene bombe CBU-105 WCMD (Wind Corrected Munitions Dispenser), različite verzije JDAM (Joint Direct Attack Munitions), najnovije varijante rakete AGM-65 Maverick, protivbrodske rakete AGM-84 Harpoon (verovatno i verzija krstareće rakete), a tu su i nova vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-vazduh i vazduh-zemlja koje razvija korejska vojna industrija, među kojima su i krstareće rakete, kao i hipersonične rakete vazduh-zemlja. Boramae će moći da nosi do 7.711 kg tereta na ukupno 10 podvesnih tačaka, od toga 4 podtrupne, i po tri potkrilne.

Komentari

M

Bice to fin avion.
Jedino me nervira što zmaj baš toliko liči na F-22.
Samo podseća na koliko je Su-57 originalan i inovativan zmaj u poredjenju sa KF-21, F-35 i F-22.
Jedino je YF-23 moze da mu parira. Legenda #1 Eh da je pobedio YF-22 sada bi možda gledali mnogo sličnih kopija tog dizajna umesto ovih F-22 wannabes

Al za početak je skroz ok.
Idu na sigurnu kartu. Lično mislim da ce ostati bez unutrašnjih spremnika. Dodati „poklopce“ naknadno je samo komplikovanje svega dodavanje težine i cene naravno. Nije neophodno, imaju F-35 , tako da mislim da je ovo finalni izged.
Ovaj avion im ustvari nije ni potreban uopšte sa obzirom koliko F-35 i ostalih imaju ili mogu da kupe. Medjutim razviti sopstvene proizvodne sposobnosti i kapacitete nema zamenu. To jest ako ih USA ne sputa kao sto su radii i jos rade Japanu.

Odgovori
V

Su57 kopija ideja americkih prototipova nista originalno

M

@Vasa
Kopija čega tačno?
Kad već troluješ kratkim komentarim bez objašnjenja, ostavi bar link da vidimo o čemu pričaš.

a

Sta je konkretno inovativno na Su57 osim radara na krilima i izmedju motora?

Ne pricaj gluposti.

Poredis F22 zbog kojeg je Su57 i nastao (20 godina kasnije doduse) i kazes da nije inovativan, a za Su35S sa nekim stealth karakteristikama i novim nazivom Su57 kazes da jeste?

Ova logika samo kod nas srba prolazi.

Р

Лепа птица и доста лепа крајња замисао – са доброг школско-борбеног у добар борбени авион.

Odgovori
P

Vrlo ozbiljan projekat!
Koreja ima sa jedne strane svoje tehnologije, ali i saveznistva u nauci i tehnici sa najnaprednijim zapadnim drzavama.
Ovo moze biti ozbiljno dobra letelica i ima perspektive.

Odgovori
I

Interesantno. Ocigledno je ideja neki polustealth, po polozaju raketa na trbuhu se vidi da oruzije nece biti sakriveno u trupu. Usisnici vazduha su dizajnirani tako da imaju solidan radarski odraz. Imaju doduse skrivene lopatice kroz tzv. serpentinu ali prorezi izmedju usisnika i trupa proizvode prilican odraz. Za usporedbu pogledati resenje na F-35. Radarski odraz ja cenim na nivou Rafale (sa prednje strane). Verovatno je ideja da cena vazduhoplova ne eskalira kroz ekstreman stealth ali sa druge strane pitanje je kako misle izaci na kraj sa softwerom koji je kod recimo F-35 najveci izazov, oko 10 miliona linija koda, potrebno je 10 godina da sve bude kako treba. Sta god da ustede na „nevidljivosti“ sacekace ih komplikovan proces dizajna, razvoja, testiranja avionike. Jedno mozda ako godine tekuce 2022. ne izvuku najbolje iz savremenih metoda indistrijskog software developmenta. Problem sa ovakvim projektima je sto nisu dovoljno atraktivni za najbolji personal, tu ima gomila nekih sigurnosnih smaranja koja nerviraju dobre programere a i ne mogu da plate nikada adekvatno…

Odgovori
S

Dobri programeri bi trebali da postuju sigurnosna smaranja, narocitno u modernom svetu malvera, a ne da koriste neke precice i stap i kanap resenja, da bi zavrsili projekat u roku.
Btw. sta je polustelt avion? Do pola nevidljiv?

V

Stojko,
Pa već i vrapci znaju da ne postoji nevidljiv avion. Izgleda da je praksa pokazala da je stealth na celom avionu nepotreban, skup i suvišan. Iz tog razloga kreiraju se avioni poput ovog i Su 57, koji imaju projektovan stealth tamo gde je i najpotrebniji tj. samo u nekim zonama.
A što se tiče programera, delom ste u pravu ali delom brkate babe i žabe. Ne ide baš tako proces izrade nekog aplikacionog rešenja.

Nema nevidljivog. Sve se vidi, samo nešto više i ranije od ostalog.

I

Osecam neku odbojnost u odgovoru na moj post ali ajd, evo odgovoricu. Sigurnost softvera niko nije pominjao. Kada radis u vojnoj industriji imas razne problemcice na dnevnom nivou u vezi sigurnosnih mera. Moras proci specijalne provere, koje mogu trajati i po godinu dana, imas problema da radis od kuce, ima problema da udjes/izadjes iz ofisa i da se kreces po zgradi. Ne mozes poneti projekat na kome radis sa sobom i navece kod kuce malo cackati. Mozda kada konacno dobijes specijalni notebook sa kojim opet ne smes napustiti zemlju, dakle ne mozes raditi home office iz inostranstva. Plate nisu spektakularne. Ovo sve gore navedeno cini odbrambenu industriju neatraktivnom za najbolji presonal.

N

Sigurnosna smaranja, specijalne provere, ne moze da radi iz kafica uz sokic i kaficu…pa uzas stvarno!Neatraktivno za najbolji personal?
Pa oni najbolji upravo i rade za vojsku i odbrambenu industriju vodecih zemalja sveta. To na cemu oni sada rade mozda cemo saznati kroz par godina. „Civilni“ programeri i inzenjeri takve poslove mogu samo da sanjaju. Kako ono bese nastao svemirski program Rusa i Amerikanaca, internet, gps…?

N

Uz Izrael, najozbiljnija drzava na svetu!
Ćute, rade i spremaju se za rat – a bice im bas gusto kad ameri padnu sa trona…

Odgovori
V

Treba se nositi sa severnokorejskim Su 8…

Z

Eno Šulja Piton ga već nabavlja ko zamenu za Rafale.
Šta kaže egipćanski general Sisa, oće dat Rafalj preko reda?

F

@ Nix

Da su „ozbiljna drzava“ ne bi cekali goloruki da Sever proizvede onakav strateski arsenal. To sto su bogati ne znaci da nisu zavisniji od nas od globalnog odnosa snaga na koji sami ne mogu da uticu.

Protiv nuklearnog Severa ce ovo pomoci isto kao i TB2 protiv Su-35, cak i vise, a brzina kojom je moguce ovo proizvesti iskljucuje svaku mogucnost da igra bas u istoj ligi kao F-35, F-22 ili Su-57. Verovatno je u pitanju avion za napade na zemaljske ciljeve i protovbrodska dejstva, njih mnogo vise brine jacanje Japanske flote nego Sever sa raketama, samo se iz visih interesa o tome glasno cuti.

S

Eto ko sto sam govorio i ranije korejanci su najbolji izbor nas 25 50-ca (u sve tri verzije) i 15-tak 21-ca (kad bude gotova verzija blok 2) Mana komponente iz usa i ostalih zapadnih koperanata.

Odgovori
M

Da, velika mana. Politički nestabilno do zla boga. Ameri ni sami ne znaju ko im je partner a ko potencijalni konkurent. Zaradjuju na obrtanju prioriteta, saveznika, i samostvorenih neprijatelja.

Sa Francuskom je to daleeeeko prostije i sigurnije.

F

Kao da ovo moze uopste da poleti bez americkih delova

m

Svaka im cast, ozbiljan dugorocni pristup razvoju svoje avijacije. Skladan avion koji ce sigurno biti kvalitetan i tu mu je mozda i najveca mana ako je suvise dobar i uskoci u trzisni segment onima koji to ne zele imace packe. Vizuelno i po navedenim specifikacijama deluje bas dobro, ako se sve zavrsi kako treba u svakom slucaju bravo za uradjeno.

Odgovori
D

Mene jedino interesuje gde se nalaze potkrilni nosači ubs, mislim primećujem na krajevima krila vrv za V-V rakete, ali piše da ima tri potkrilna nosača, možda će se to tek u finalnoj verziji staviti

Odgovori
n

120+ miliona po primjerku.
Zato na YU-prostoru nema avio industrije a zemlje poput Turske ili Koreje je imaju odnosno istu izgradjuju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend