Prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae (Jastreb) koji je prvi put prikazan 9. aprila 2021. godine, imao je juče svoj prvi let. Avion sa evidencijskim brojem 001 poleteo je sa aerodroma Sačeon na kome se, između ostalog nalazi i sedište kompanije Korean Aerospace Industry (KAI) koja je razvila ovu letelicu. Za komandama je bio major Junheon An koji je pripadnik 52. opitne grupe za ispitivanje, a kako je još saopštila južnokorejska administracija DAPA (Defense Acquisition Program Administration ) let koji je trajao 33 minute, bio je uspešan, a avion je leteo brzinama do 400 km/h.
Ono što je interesantno viđeno na snimcima i fotografijama koje su objavljene na društvenim mrežama, je da je najverovatnije let izveden sa izvučenim stajnim trapom, kao i da je letelica na podtrupnim poluuvučenim podvesnim tačkama imala 4 rakete vazduh-vazduh tipa Meteor. Može se međutim pretpostaviti da nije reč o pravim raketama već o gabaritno-težinskim modelima. Kompanija KAI planira da do 2026. godine izvede 2000 opitnih letova na 6 letećih prototipova od kojih će četvrti i šesti prototip biti dvosedi.

Program KF-X je započet još davne 2001. godine kada je tadašnji predsednik Južne Koreje Kim-Dae-Jung objavio da će njegova zemlja započeti razvoj borbenog aviona 4,5 generacije. Međutim, sa konkretnim radovima krenulo se tek 2010. da bi decembra 2015. godine Uprava za odbrambene programe nabavke (Defense Acquisition Program Administration – DAPA) kompaniji KAI dodelila ugovor za razvoj KF-X u punom obimu. Tehnički dizajn KF-X je konačno odobren septembra 2019. tokom završetka kritičnog razmatranja konstrukcije (Critical Design Review – CDR). Projekat vodi Agencija za odbrambeni razvoj (Agency for Defense Development – ADD) Ministarstva Nacionalne odbrane Južne Koreje zajedno sa vodećom korporacijom za proizvodnju vazduhoplova KAI, a radovi na konstrukciji su završeni juna 2018.
KF-21 će u Ratnom vazduhoplovstvu Južne Koreje zameniti flotu borbenih aviona F-4D i E Phantom II kao i F-5E i F Tiger II. Planirano je da se u naoružanje uvede 120 aviona, serijska proizvodnja bi trebala početi 2026, a do 2028. bi u upotrebi bilo 40 aviona u verziji Block 1 sa osnovnim lovačkim sposobnostima i preostalih 80 do 2032. godine u višenamenskoj borbenoj varijanti. Ujedno avion će nadopuniti postojeću flotu borbenih aviona FA-50, F-16 i F-35 iz sastva RV Republike Koreje. Ukupni troškovi razvoja KF-X se procenjuju da će biti između 7,9 i 8,5 milijardi dolara, takođe se procenjuje da će troškovi proizvodnje 120 aviona za RV Južne Koreje iznositi još oko 8,8 milijardi dolara.
U programu razvoja još uvek zvanično učestvuje Indonezija. Sporazum između dve vlade o pridruživanju Indonezije ovom programu, potpisan je 2010. godine, obaveza indonežanske strane je trebala da bude ulaganje oko 1,6 milijardi dolara (oko 20 procenata cene razvoja), a januara 2016. južnokorejski KAI je potpisao sporazum sa indonežanskom kompanijom PT Dirgantara Indonesia (PTDI) za razvoj indonežanske verzije KF-X koja nosi oznaku IF-X (Indonesian Fighter eXperimental). Međutim u 2017. godini je bilo jasno da Indonezija nije ispunila svoje obaveze i da pokušava da nastavi pregovore o svom učešću u ovom programu. Konačni dogovor je ipak postignu 10. novembra prošle godine, Indonezija se obavezala da svoje obaveze izmiri do 2026. godine, a dogovoreno je da 30 posto cene bude u plaćeno u naturi. Kada su u pitanju potrebe Ratnog vazduhoplovstva Indonezije, ono je do sada iskazalo potrebu da do 2040. godine u naoružanje uvede 50 IF-X.

Iako još uvek imamo samo prvi letni prototip, poznate su mnoge taktičko-tehničke karakteristike koje su planirane za KF-21. Pogonsku grupu čine dva američka turbovenitlatorska motora GE Aviation F414-GE-400K potiska od po 97,9 kN sa dodatnim sagorevanjem koji čine i pogonsku grupu američkih borbenih aviona Super Hornet i Growler. Planirana je licencna proizvodnja ovih motora u korejskoj kompaniji Hanwa Aerospace, dok će prototipovi imati motore isporučene iz SAD. Ono što se još zna je da će maksimalna poletna masa biti oko 25.600 kg, da će maksimalna brzina biti 2.200 km/h, a maksimalni operativni dolet 2.900 km. Procene su da je KF-21 dugačak oko 16,9 m, da mu je razmah krila 11,2 m i visina 4,7 m. Sve navedene vrednosti odnose se na jednosedu verziju.
KF-21 će imati korejski AESA radar kao i infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST), koje razvija kompanija Hanwa Systems. Korejske firme će takođe obezbediti i optoelektronski nišanski sistem, računar misije, višenamenske prikazivače u kokpitu (MFD). Isto tako, korejska kompanija LIG Nex 1 proizvodi linkove za prenos podataka, računar komandi leta, sisteme za komunikaciju, navigaciju i identifikaciju, sistem za protivelektronska dejstva, podvesni kontejner ALQ-200K za radarsko ometanje, a u saradnji sa Hanwa se radi i računar za upravljanje bazama podataka.
U kabini su postavljena izbaciva sedišta Martin Baker Mk 18 koja se već koriste u južnokorejskim vojnim avionima, školskom turboelisnom KT-1 i školsko-borbenom/lakom višenamenskom borbenom T-50/FA-50 Golden Eagle. Što se tiče naoružanja, planirane su američke rakete vazduh-vazduh malog dometa AIM-9X Sidewinder, poslednje verzije rakete vazduh-vazduh srednjeg i velikog dometa AIM-120 AMRAAM, evropske rakete vazduh-vazduh malog dometa IRIS-T i srednjeg i velikog Meteor.
Od vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja tu su krstareće rakete Taurus Systems KEPD 350, vođene bombe CBU-105 WCMD (Wind Corrected Munitions Dispenser), različite verzije JDAM (Joint Direct Attack Munitions), najnovije varijante rakete AGM-65 Maverick, protivbrodske rakete AGM-84 Harpoon (verovatno i verzija krstareće rakete), a tu su i nova vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-vazduh i vazduh-zemlja koje razvija korejska vojna industrija, među kojima su i krstareće rakete, kao i hipersonične rakete vazduh-zemlja. Boramae će moći da nosi do 7.711 kg tereta na ukupno 10 podvesnih tačaka, od toga 4 podtrupne, i po tri potkrilne.
Miloš77
Bice to fin avion.
Jedino me nervira što zmaj baš toliko liči na F-22.
Samo podseća na koliko je Su-57 originalan i inovativan zmaj u poredjenju sa KF-21, F-35 i F-22.
Jedino je YF-23 moze da mu parira. Legenda #1 Eh da je pobedio YF-22 sada bi možda gledali mnogo sličnih kopija tog dizajna umesto ovih F-22 wannabes
Al za početak je skroz ok.
Idu na sigurnu kartu. Lično mislim da ce ostati bez unutrašnjih spremnika. Dodati „poklopce“ naknadno je samo komplikovanje svega dodavanje težine i cene naravno. Nije neophodno, imaju F-35 , tako da mislim da je ovo finalni izged.
Ovaj avion im ustvari nije ni potreban uopšte sa obzirom koliko F-35 i ostalih imaju ili mogu da kupe. Medjutim razviti sopstvene proizvodne sposobnosti i kapacitete nema zamenu. To jest ako ih USA ne sputa kao sto su radii i jos rade Japanu.
Vasa
Su57 kopija ideja americkih prototipova nista originalno
Miloš77
@Vasa
Kopija čega tačno?
Kad već troluješ kratkim komentarim bez objašnjenja, ostavi bar link da vidimo o čemu pričaš.
altec
Sta je konkretno inovativno na Su57 osim radara na krilima i izmedju motora?
Ne pricaj gluposti.
Poredis F22 zbog kojeg je Su57 i nastao (20 godina kasnije doduse) i kazes da nije inovativan, a za Su35S sa nekim stealth karakteristikama i novim nazivom Su57 kazes da jeste?
Ova logika samo kod nas srba prolazi.
Реалиста
Лепа птица и доста лепа крајња замисао – са доброг школско-борбеног у добар борбени авион.
Petrovic Dusan
Vrlo ozbiljan projekat!
Koreja ima sa jedne strane svoje tehnologije, ali i saveznistva u nauci i tehnici sa najnaprednijim zapadnim drzavama.
Ovo moze biti ozbiljno dobra letelica i ima perspektive.
Ixylon
Interesantno. Ocigledno je ideja neki polustealth, po polozaju raketa na trbuhu se vidi da oruzije nece biti sakriveno u trupu. Usisnici vazduha su dizajnirani tako da imaju solidan radarski odraz. Imaju doduse skrivene lopatice kroz tzv. serpentinu ali prorezi izmedju usisnika i trupa proizvode prilican odraz. Za usporedbu pogledati resenje na F-35. Radarski odraz ja cenim na nivou Rafale (sa prednje strane). Verovatno je ideja da cena vazduhoplova ne eskalira kroz ekstreman stealth ali sa druge strane pitanje je kako misle izaci na kraj sa softwerom koji je kod recimo F-35 najveci izazov, oko 10 miliona linija koda, potrebno je 10 godina da sve bude kako treba. Sta god da ustede na „nevidljivosti“ sacekace ih komplikovan proces dizajna, razvoja, testiranja avionike. Jedno mozda ako godine tekuce 2022. ne izvuku najbolje iz savremenih metoda indistrijskog software developmenta. Problem sa ovakvim projektima je sto nisu dovoljno atraktivni za najbolji personal, tu ima gomila nekih sigurnosnih smaranja koja nerviraju dobre programere a i ne mogu da plate nikada adekvatno…
Stojko
Dobri programeri bi trebali da postuju sigurnosna smaranja, narocitno u modernom svetu malvera, a ne da koriste neke precice i stap i kanap resenja, da bi zavrsili projekat u roku.
Btw. sta je polustelt avion? Do pola nevidljiv?
Vlad
Stojko,
Pa već i vrapci znaju da ne postoji nevidljiv avion. Izgleda da je praksa pokazala da je stealth na celom avionu nepotreban, skup i suvišan. Iz tog razloga kreiraju se avioni poput ovog i Su 57, koji imaju projektovan stealth tamo gde je i najpotrebniji tj. samo u nekim zonama.
A što se tiče programera, delom ste u pravu ali delom brkate babe i žabe. Ne ide baš tako proces izrade nekog aplikacionog rešenja.
C-172
Nema nevidljivog. Sve se vidi, samo nešto više i ranije od ostalog.
Ixylon
Osecam neku odbojnost u odgovoru na moj post ali ajd, evo odgovoricu. Sigurnost softvera niko nije pominjao. Kada radis u vojnoj industriji imas razne problemcice na dnevnom nivou u vezi sigurnosnih mera. Moras proci specijalne provere, koje mogu trajati i po godinu dana, imas problema da radis od kuce, ima problema da udjes/izadjes iz ofisa i da se kreces po zgradi. Ne mozes poneti projekat na kome radis sa sobom i navece kod kuce malo cackati. Mozda kada konacno dobijes specijalni notebook sa kojim opet ne smes napustiti zemlju, dakle ne mozes raditi home office iz inostranstva. Plate nisu spektakularne. Ovo sve gore navedeno cini odbrambenu industriju neatraktivnom za najbolji presonal.
NKVD
Sigurnosna smaranja, specijalne provere, ne moze da radi iz kafica uz sokic i kaficu…pa uzas stvarno!Neatraktivno za najbolji personal?
Pa oni najbolji upravo i rade za vojsku i odbrambenu industriju vodecih zemalja sveta. To na cemu oni sada rade mozda cemo saznati kroz par godina. „Civilni“ programeri i inzenjeri takve poslove mogu samo da sanjaju. Kako ono bese nastao svemirski program Rusa i Amerikanaca, internet, gps…?
Nix
Uz Izrael, najozbiljnija drzava na svetu!
Ćute, rade i spremaju se za rat – a bice im bas gusto kad ameri padnu sa trona…
VRS
Treba se nositi sa severnokorejskim Su 8…
Zulum
Eno Šulja Piton ga već nabavlja ko zamenu za Rafale.
Šta kaže egipćanski general Sisa, oće dat Rafalj preko reda?
Feline
@ Nix
Da su „ozbiljna drzava“ ne bi cekali goloruki da Sever proizvede onakav strateski arsenal. To sto su bogati ne znaci da nisu zavisniji od nas od globalnog odnosa snaga na koji sami ne mogu da uticu.
Protiv nuklearnog Severa ce ovo pomoci isto kao i TB2 protiv Su-35, cak i vise, a brzina kojom je moguce ovo proizvesti iskljucuje svaku mogucnost da igra bas u istoj ligi kao F-35, F-22 ili Su-57. Verovatno je u pitanju avion za napade na zemaljske ciljeve i protovbrodska dejstva, njih mnogo vise brine jacanje Japanske flote nego Sever sa raketama, samo se iz visih interesa o tome glasno cuti.
Somi
Eto ko sto sam govorio i ranije korejanci su najbolji izbor nas 25 50-ca (u sve tri verzije) i 15-tak 21-ca (kad bude gotova verzija blok 2) Mana komponente iz usa i ostalih zapadnih koperanata.
Miloš77
Da, velika mana. Politički nestabilno do zla boga. Ameri ni sami ne znaju ko im je partner a ko potencijalni konkurent. Zaradjuju na obrtanju prioriteta, saveznika, i samostvorenih neprijatelja.
Sa Francuskom je to daleeeeko prostije i sigurnije.
Feline
Kao da ovo moze uopste da poleti bez americkih delova
markok
Svaka im cast, ozbiljan dugorocni pristup razvoju svoje avijacije. Skladan avion koji ce sigurno biti kvalitetan i tu mu je mozda i najveca mana ako je suvise dobar i uskoci u trzisni segment onima koji to ne zele imace packe. Vizuelno i po navedenim specifikacijama deluje bas dobro, ako se sve zavrsi kako treba u svakom slucaju bravo za uradjeno.
Dusan Pavlović
Mene jedino interesuje gde se nalaze potkrilni nosači ubs, mislim primećujem na krajevima krila vrv za V-V rakete, ali piše da ima tri potkrilna nosača, možda će se to tek u finalnoj verziji staviti
nomen
120+ miliona po primjerku.
Zato na YU-prostoru nema avio industrije a zemlje poput Turske ili Koreje je imaju odnosno istu izgradjuju.