BEG airport status
Rumunija obustavila korišćenje aviona MiG-21, ubrzava nabavku 32 F-16 od Norveške Pre prizemljenja Rumunija je koristila 24 aviona MiG-21 / Foto: Igor Božinovski

Rumunija obustavila korišćenje aviona MiG-21, ubrzava nabavku 32 F-16 od Norveške

U iznenađujućoj, ali dugo očekivanoj odluci, naredbom rumunskog načelnika Štaba odbrane generala Danijela Petreskua, sve operacije borbenih aviona iz sovjetske ere MiG-21 LanceR Ratnog vazduhoplovstva Rumunije koje su modernizovale kompanije Elbit i Aerostar, obustavljene su 15. aprila, izvestilo je istog dana Ministarstvo odbrane Rumunije.

Odluka je doneta u cilju poboljšanja bezbednosti letenja, nakon značajno visoke stope vazduhoplovnih incidenata i nesreća koje su zabeležene tokom prethodnih godina (2017. godine, 2021. godine) kao i tokom ovogodišnje upotrebe aviona MiG-21, koje su imale za posledicu višestruke žrtve i oštećene ili kompletno uništene letelice.

Prizemljenje preostale flote od oko 24 MiG-a 21 Ratnog vazduhoplovstva Rumunije (18 jednoseda MiG-21MF i MF-75 LanceR-C i 6 dvosedih trenažnih LanceR-B) 711. i 861. lovačke eskadrile, ubrzaće nabavku 32 polovna borbena aviona Lockheed Martin F-16AM i BM Fighting Falcon iz Norveške. Ovi bivši avioni Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva Norveške već su prošli program modernizacije MLU (Mid-Life Update) što omogućava da dve dodatne eskadrile F-16 postanu operativne u Ratnom vazduhoplovstvu Rumunije koje već koristi 17 remontovanih i modernizovanih F-16AM i BM koji su u periodu od 2016. i 2021. godine kao polovni nabavljeni od Portugala, a trenutno služe u borbenim patrolama kontrole i zaštite vazdušnog prostora i nalaze se u sastavu 53. lovačke eskadrile ‘‘Warhawks‘‘ u vazduhoplovnoj bazi Fetešti-Borčea.

Prizemljenje rumunskih Lansera ostavlja Hrvatsku kao jedinog preostalog korisnika MiG-a 21 u NATO i u Evropi. Flota od 8 jednosedih presretača MiG-21bisD i 4 dvoseda trenažna MiG-21UMD još uvek je, barem na papiru, u potpunosti operativna u Eskadrili borbenih aviona hrvatskog ratnog vazduhoplovstva iz sastava 91. vazduhoplovne baze Pleso koja se nalazi na međunarodnom aerodromu „Franjo Tudjman“ u Zagrebu. Za očekivati je da u stvarnosti, u Hrvatskoj u bilo kom momentu ne mogu da lete više od 4 MiG-a 21.

Srbija je donela odluku da povuče MiG-21 iz upotrebe nakon udesa dvosede verzije u septembru 2020. godine pri kojem su život izgubila oba pilota.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Du

Rumuni su devedesetih uradili odlican posao sa ovim avionima. Pun pogodak. Lepo su ih posluzili, ali sto je bilo daleko sada je blizu. Doslo vreme za rastajanje. Moj omiljeni avion polako silazi sa svetske pozornice.

Odgovori
Aj

Nece, Hrvati ce Jos dugo, dugo, dugo da ga koriste a nakon isteka resursa ide gasenje avijacije za koju ruku na srce nemaju niti potencijala niti kapaciteta. Ostace im par helikoptera kao neki vid RV. Rafali ce im stici tek kad im stignu naruceni polovni Izraelski F-16, a mozda ni tad. Sve ostalo su bajke i sarene laze.

de

Ocigledno su „Balalajke“ odsvirale svoje!

Odgovori
Mi

Pametna odluka. Trebali bi i Hrvati isto uraditi.
Avion je klasik, i meni licno jedan od omiljenih za gledati, ali za trenazu za prelazak na Rafala, ili da dejstvuje u slucaju napada na zemlju pruza jako malo.

Odgovori
Zu

Trenirat će se na PC-21. UMD je samo poslužio za selekciju prvih pilota za Rafale, a bisD uredno odrađuju DBD. Vidjet ćemo hoće li izdržati do 2024.

Fe

Dotični avioni će, kako može da se nade u medijima, da pokušaju da preokrenu tok rata u Ukrajini. Ishod će (ako tamo uopšte i stignu) baš svima da pokaže “upotrebljivost modernizovanih” arheoloških artefakata…

Zanimljivo da se Rumunija, i pored iskustava sa krntijama, opet usmerila na prepotopske avione, dok im stignu F-16 iz Norveške već će i oni biti taman za otpis…

Samo hrabre i naše da ponovo isprobavaju sreću sa rashodovanim avionima, kao da se nema već dovoljno katastrofalnih iskustava sa time…

Li

Pa Hrvati to i budu.Prvi 6 Rafale u njihovo RV dolazi krajem 2023. ostali do polovice 2024.
MIG 21 nestaje polako u Evropi sa aktivne vojne scene.

ab

>> Rumunija, i pored iskustava sa krntijama, opet usmerila na prepotopske avione

Before being transferred to Romania, the former Portuguese F-16s got mid-life modifications and now have the M.5.2R configuration, which has capabilities similar to Block 50/52 aircraft. The Norwegian aircraft are equipped with the M6.5.2 configuration, which allows them to fire smarter laser JDAM bombs and AMRAAM-120D missiles.

„Prepotopski avioni“ ali pokidali bi bilo sto sto bi VKS poslao na njih…

Bo

Iskreno kao neko ko zivi u Norveskoj, iznenadjen sam ovom vescu. Norvezani su pre nekih 5-6 godina ovde izjavili da svoje F16 salju samo u muzej, jednostavno Norvezani su jedni od prvih korisnika F16 (kao sto su i sada medju prvih 5 odmah iskesirali za F35 celu cifru jos pre 15 godina). I Norveski F16 svi su izraubovani do krajnjih granica. Tada je vest koju sam procitao bila „ovo niko normalan nece da kupi, i necemo se ni truditi da prodamo“

2021ve su prodali deo Drakenu „ono sto je moglo jos da se koristi“
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-selger-et-mindre-antall-f-16-til-draken-international/id2890530/

Kr

Trebali smo pred 15 god. Na žalost nismo se iskazali. Al dobro, bitno da je odluka dobra makar je donesena 5 do 12. Mig 21 je za muzeje.

Odgovori
Br

Шта је са Бугарским Миговима-21. Позивам се на вест од недавно. Бугарска пронашла решење за ремонт „мигова“, пошто се испоставило да ескадрила наручених вишенаменских авиона Ф-16 у ту државу неће стићи пре 2030. године. Авиони Миг-21 биће ремонтовани у Румунији, док посебна радна група прави план о модернизацији летелица Миг-29 у Пољској.

Odgovori
Zi

Branko

Bugarska je MiG-21 povukla iz naoružanja još 2015.

Novinar RTS koji je ovo napisao to nije znao.

https://tangosix.rs/2015/24/12/bugarska-povlaci-iz-upotrebe-lovce-mig-21/

Si

Ako je Rumunski mig 21 toliko napredniji od Ruskih aviona, pogotovo od suhoja, što ga povlače iz upotrebe?

Pe

@Sima Kad bi procitali tekst, shvatili bi da Rumunija prelazi na F-16 potpuno, i imace ih u dovoljnom broju da im zaprosto ne trebaju MiG-21.
Pored toga, MiG-21 je ipak star avion, delovi su iz Rusije, i sasvim solidno je odsluzio svoje.

Pr

Ne bi bio iznenadjen da ih proslede Ukrajini

Odgovori
St

I sta ce ukrajinci sa njima? da ih preprave u dronove kamikaze?

Pe

@Stojko Ovaj rumunski MiG-21 ima najsavremeniju elektroniku, i po mnogo cemu je napredniji od ruskih aviona, Suhoja i td koji ni izbliza nemaju taj nivo elektronske tehnologije kao zapad.
A jos MiG-21 ima mali radarski odraz i veliku brzinu pa i te kako moze biti opasan.

ab

To sto su radili s tim LanceR-ima je kao kada bi u Moskvicha nabudzili kompjuter i elektroniku iz Tesla model S…

St

@Petrovic Dusan
Ti stvarno verujes u ovo sto si napisao? avion 2.generacije bez manevarskih sposobnosti moze da bude takmac avionu 4+ genetacije, slicne brzine, sa mnlgo boljim nalruzanjem, radarom i manevarskim sposobnostima? pa pogledaj samo odnos oblfenih Mig21 u svim ratovima do sad, i to sa avionima iz iste kategorije, sve ce ti biti jasno. To sto su izrealci ponudili se zove mamuzanje mrtvog konja, pa ko nema za bolje….

Pe

@Stojko Mozda niste upoznati sa cinjenicom da Izrael izradjuje najbolje elektronske komponente posle Amerike, pa cak i F-35 su modifikovali.Izrael je jedna od najjacih vojnih industrija na svetu.
Svakako je MiG-21 zastareo, ali i svaki avion proizveden u Rusiji nema ni priblizno takav tehnoloski nivo kao jedna Francuska, Izrael ili naravno Amerika, buduci da je Rusija na zacelju tehnoloskih drzava.Naravno ne iza Albanije, vec osnovnih lidera u svetu.
Tako da je MiG-21 Lancer i te kako sposoban avion.

Te

Stojko,
In fact it was not mr.Dusan the first who has said that „They are far more capable than most understand them to be.“

It was already said by mr.Tyler Rogoway in that place
https://www.thedrive.com/the-war-zone/romania-should-give-the-mig-21-lancers-it-just-grounded-to-ukraine

Ni

Au taman sam pomislio da sam pročitao svaku moguću glupost ali da neko poredi MIG-21 pa i modernizovani sa Suhojima je stvarno vrh.

Te

Nikola,
Sir. The lack of your, in dept, understanding of a given matter, does not mean, per se, that all those assuptions are wrong. I’m sure you’re aware of that.

Mi

Dusane, ti nisanski kontejneri na rumunskim MiG-21su iz koje godine? Koliki domet ima i koliki domet te „pametne“ bombe imaju, i protiv koilko i kakvog PVO idu u napad ti piloti?
MiG-21 je obaran sa svim mogucim PVO u istoriji do sada, a kamoli danas. Rusi ih mogu gadjati iz svake vrste PVO i sanse da ti piloti prezive su nikakve.

Slati ih u Ukrajnu u ovaj rat je nuditi Ukrajincima kamikaze, tojest samoubistvo za pilote.

Isto vazi i za MiG-29… imali su ih pre pocetrka ovog rata koliko? Cirka 40 u upotrebi. I sada ih vise nemaju. Isto bi se desilo ponovo.

Odgovori
Ma

Vise ce pilota pobiti ovaj avion u ratu nego protivnik.

Odgovori
ab

Pa nije iznenadjujuce kada se radi o mlaznom motoru na kome sedi pilot u maloj kucici zvanoj kabina a citava skalamarija se drzi u vazduhu na dva minijaturna krilca. Fakat je neverovatno da se taj sovjetski otpad jos uvek leti i piloti dovode u opasnost.

Zu

Mislim da ipak neće probiti safety record koji drže F-104 i Mirage III.

Ed

@Zulum
Pa i nije baš sigurno tko tu drži negativni rekord…
Ako pogledate podatke samo za Indiju, u vremenu od od 1960-ih do 1980-ih od 840 komada Mig-21, više od pola su izgubili u nesrećama.
Od 1970-ih na Mig-2, u Indiji, je poginulo više od 170 pilota, a uz to direktno je stradalo preko 40 civila.

Zu

Indija i Zapadna Njemačka su bili specifični slučajevi nesposobnosti.
Španjolskoj npr. nije pao niti jedan F-104. Statistika je zaj… stvar, pogledaj koliko zrakoplova je ukupno proizvedeno (i koji se od njih i danas još koriste).

MiG-21: proizvedeno 11,496
F-104 : proizvedeno 2,578
Mirage III: proizvedeno 1,422

https://eurasiantimes.com/not-a-flying-coffin-data-shows-mig-21-is-the-safest-fighter-with-indian-air-force/

Da

Svako realan će priznati da Rusija u elektonici i digitalnim tehnologijama zaostaje za zapadom i da tajkuni i korumpirani političari (kao i kod nas) razaraju državu i onemogućavaju veći tehnološki napredak i rast standarda stanovništva, ali Dušanovi komentari su puni nipodoštavanja, rekao bih čak i mržnje prema svemu što je rusko. To nije ok i nije objektivno. No dobro, nije zabranjeno biti subjektivan, ali ipak…

Odgovori
Pe

@Danilo To je Vas subjektivam dozivljaj cinjenica koja ja navodim.
Ako znamo da je SSSR zaostajao upravo u elektronici za Amerikom tokom hladnog rata.
I onda se SSSR raspao, i do neke 2005-2008 Rusi nisu pravili bas nista.
Da li ste svesni tehnoloske revolucije koja se dogodila tokom 1990-ih na zapadu-od digitalizacije do uvodjenja interneta i mobilnih telefona u svakodnevni zivot?Ko je to smislio? Da nije Rusija?
Iz nekog razloga vecina komentatora veruje da je od 2005-2008, kad se ruska privreda malo oporavila zbog visokih cena nafte i gasa, do 2022 Rusija „preskocila“ desetine godina razvoja zapadnih tehnologija i danas u 2022 Rusija pravi jednake ili bolje avione od Amerike.
Kako je to logicki moguce-niko ne objasnjava.Vidimo da ih ruse dosta lako u Ukrajini, vidimo da ne radi elektronsko ometanje u Ukrajini (gde radi i internet i mobilni), sto je meni potpuni logicno, jer Rusi prosto nisu na tom nivou tehniloski da mogu to spreciti.Jedino artiljerijom…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Sv na: SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

Koji razlog imaju da daju otkaz. Ako im ne odgovara vrata su im otvorena.

13. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Nemate predstave koliko je to jeftinije. Koliko je kg tereta brodskog transporta u odnosu na avion? Razlika je nebo i zemlja, pardon, more.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Od Amerike brodom do Grcke, pa onda vozom, to nije mnogo jeftinije nego npr. 48 leta do Azejberdzana, narocito ako ne moze drugacije, to je sigurno jeftinije od komercijalnih letova, mada i ja mislim da nam to ne treba, ali ako stvarno kupuju, bilo bi logicno dodati jos koju tonu nosivosti i za Nore, sta…

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj