Kako je preksinoć saopštio hrvatski nacionalni avio-prevoznik, u Zagrebu je sa Erbasom potpisan ugovor o nabavci putničkih aviona A220. Ugovor su potpisali predsednik uprave Kroacije erlajns Jasmin Bajić i Vil Arhipainen (Ville Arhippainen), potpredsednik Erbasa za prodaju u regionu zapadne i južne Evrope.
Potpisivanje ugovora dolazi nakon prve najave ovog posla početkom oktobra ali i nakon najave da će država Hrvatska ubaciti 39,2 miliona evra u svog avio-prevoznika.
Prvo saopštenje Kroacije nakon potpisivanja ugovora ne navodi cenu ukupnog ugoovra niti pominje broj letelica kao ono u oktobru koje navodi da će biti kupljeno 6. Međutim, juče ujutru je i kompanija Erbas izdala svoje saopštenje u kojem pominje da će Kroacija kupiti 6 A220-300 ali i da će uzeti u najam dodatnih 9 A220.
Da li zbog nepozivanja medija ili zbog činjenice da Kroacija odjednom previše troši, Jutarnji list je juče popodne objavio interesantan članak u kojem se kritikuje odnos kompanije prema objavljivanju ove vesti:
– U potpunoj medijskoj tajnosti jučer navečer u Zagrebu predstavnici Croatia Airlinesa i francuskog Airbusa potpisali su Ugovor o nabavi zrakoplova Airbus A220. Ugovor o nabavi novih aviona toliko je tajan da u službenom priopćenju kompanije nema ni riječi o tome koliko Croatia Airlines kupuje novih aviona pa čak ni tko su potpisnici ugovora.
U priopćenju se, naime, navodi da su potpisivanju ugovora prisustvovali Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa i Ville Arhippainen, Airbusov potpredsjednik prodaje za zapadnu i južnu Europu. Dok je u drugim značajnim svjetskim aviokompanijama obnova flote veliki medijski događaj, čime se šalje poruka investitorima i putnicima o snazi kompanije i njenim poslovnim uspjesima, u Croatia Airlinesu taj događaj tretiraju kao kupnju tri probušene avionske gume i porciju pokvarenih ćevapa.
Službeno priopćenje poslano danas medijima kao da je napisano šezdesetih godina prošlog stoljeća u podrumima KGB-a.
U njemu nema podatka ni koliko je aviona kupljeno ni po kojoj cijeni. Tek informacija da će se „Temeljem ovog ugovora do 2026. godine svi postojeći avioni Croatia Airlinesa zamijeniti novom unificiranom single – type flotom te će tvrtka u potpunosti prijeći na mlazni pogon aviona. – piše Jutarnji.
Put do A220
Tango Six je 2015. godine bio prvi medij iz regiona koji je obišao tada prvi put javno prikazanu Bombardijeovu C Seriju koja je, nakon prodaje Erbasu, rebrendiran u A220.
Erbas je prekjučerašnjom prodajom porazio Embraer koji je Kroaciji nudio svoj unapređeni E195 E2 i De Haviland koji je hrvatskoj nacionalnoj avio-kompaniji predlagao nastavak upotrebe Dash turbo-elisinih regionalaca. Prodajne aktivnosti sve tri kompanije (uključujući i Boing) trajale su konstantno poslednje tri godine.
Najveći evropski proizvođač vazduhoplova tako je organizovao promociju svog (zapravo Er Baltikovog) A220 pre tačno godinu dana u Zagrebu. Letelica je obavila demonstracioni let za menadžment Kroacije ali i drugih regionalnih avio-kompanija među kojima je bio prisutan i tadašnji direktor avio-kompanije Er Montenegro Predrag Todorović. Rukovodstvo Kroacije tada je javno potvrdilo da bi se avion „savršeno uklopio“ u flotu kompanije.
Budući da je poslednja faza pregovora sa Erbasom trajala par meseci, Embraer nije sedeo skrštenih ruku i podjednako je aktivno prodavao svoje E2 rešenje. Tako su 19. septembra izveli interesantnu PR ofanzivu u minut do 12. Jutarnji List je objavio PR tekst u kojem je direktor Embraerovog komercijalnog sektora Arjan Meijer (videli smo ga u Beogradu, na SEAS-u 2016. godine) kazao da je E2 najisplativija opcija za Kroaciju.
Tango Six je početkom jula ove godine ekskluzivno javio da će se najbliži Level D simulator za Kroaciju erlajnz kao budućeg A220 operatera nalaziti u Beogradu.
Erbas je, ekskluzivno za Tango Sixov događaj, konferenciju Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope prošle godine snimio prezentaciju o adutima Erbasa A220, nekadašnjeg Bombardijeovog projekta:
Master
Ono što velika većina ne razume….sposobnost jedne kompanije je sve..ljudi koji rade i procenjuju situaciju su od neprocenjive vrednosti.
Kod nas je to shvaćeno na vreme i guramo dalje…..
Moj komentar je podrška komšijama da se saberu…da bi mi svi obični ljudi imali mogućnosti za putovanje kao i ostali evropljani….
dr djura
Ok sve je to super obnavljaju ljudi flotu i bravo za to. A sad me zanima koliko će likova ovde sad da priča o prostacima sa Balkana jel nisu objavili ni koliko aviona a kamoli uslove ugovora i cenu koju će platit. A tek što nema javnog tendera nego se još troše zajedničke pare čitaj državne a javnost se ništa nepita. Sve ovo se redovno dešava kad se nešto dogadja u Srbiji i to u vojnoj sferi.Hajde brojimo. S poštovanjem.
Yrraf
Mene više zanima koliko će se dušebrižnika javiti da kuka EU kako treba da sankcioniše Hrvatsku jer pravi nelojalnu konkurenciju drugim avio prevoznicima upumpavanjem novca u nacionalnu avio kompaniju. Čisto da vidimo koliko su dosledni. :) Inače ja lično ovo podržavam, zato što male države poput naših bez nacionalnog prevoznika postaju crna rupa za avio putovanja. Bez Kroacije samo bi jadranski aerodromi živeli i to sezonski, Zagreb bi bio u problemu. Unifikacija flote meni takođe deluje kao put u dobrom pravcu samo da se vidi po kojoj ceni. Koliko će kredit opteretiti poslovanje.
Thomas
@Yrraf
Ko je vlastnik Croatia Airlines ? Ako je drzava onda me ne bi cudilo da dobivaju subvencije. Ja se osobno pitam sta ce malim balkanskim drzavama sopstvene aviokompanije. Da li se to uopste izplati izvan turisticke sezone ? Mozda za Srbiju linije prema Russiji i Turskoj.
Tu je Raynair. Znam nekog ko je platio aviokartu ispod 10 Evra od Nemacke za Hrvatsku/Zadar i natrag. Vise je platio za voznje do Aerodroma sa javnim prevoziman.
max
Nisu objavili ništa jer ni sami ne znaju otkud i kako će to platiti. Ovo je samo konverzija narudžbe A320 koja se nikad nije realizira u narudžbu A220 koja se nikad neće realizirati.
Алекса
@Thomas
Nacionalne vazduhoplovne kompanije omogućavaju dobru konektovanost, koju inače ne bi imale sa low kost kompanijama. A dobra konektavnost itekako ima uticaja na širu privredu istih tih država.
Dejan
@Thomas
Jeste vozio si se za 10 Eura kako? Bez prtljaga možda. Sa prtljagom teško da ćeš bilo kojim LC-om da letiš za 10E.
max
Hrvatska pa ni Zagreb ne bi imali nikakve štete da Croatie nema. Dapače aerodromi bi se borili za druge prijevoznike, a ne bi morali trpiti Croatiu (svi su vezani za državu ovako ili onako). A subvencija drugim prjevnoznicima je neusporedivo manja od novaca koje ove regionalne državne kompanje gutaju. Pogledajte npr Zadar koji procvat bez Croatie.
A što se flote tiče, Croatia sada ima daleko bolju flotu s kojom može odgovoriti na tržište (kada je veća potražnja ide airbus, kada je manja ide dash), ali su nesposobni za to. S unificiranim A220 ne bi imali ništa – uvijek krivi avion.
Croatia samo služi vlasti za pranje para i kadroviranje- Što se građana tiče – Croatia ravno u stečaj.
Алекса
@max
Mađari se nisu nešto usrećili sa privatnicima posle propasti njihove nacionalne kompanije, a nisu ni jeftinije prošli sa istim ti privatnicima u poređenju sa nacionalnim prevoznikom.
max
Nisu? Pogledajte samo broj putnika Budimpešte i uspredite npr sa Beogradom koji ima „nacionalnog prevoznika“.