Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025
Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal
Obuka vazduhoplovno-tehničkog sastava HRZ počela je sredinom novembra prošle godine / Foto: VKS Francuske

Hrvatska poslala pilote na obuku za borbene avione Rafal

Nakon što je sredinom novembra prošle godine u Francuskoj započela obuka vazduhoplovno-tehničkog sastava hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ) na višenamenskim borbenim avionima Rafal, Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH) saopštilo je 30. januara da su istog dana, takođe u vazduhoplovnu bazu Mont de Marsan, poslati i piloti HRZ.

Iz MORH-a se još navodi da je slanje pilota u skladu s potpisanim ugovorima o nabavci Rafala i Programom realizacije uvođenja aviona Rafal u operativnu upotrebu Oružanih snaga Hrvatske, kao i da će obuka hrvatskih pilota trajati 15 meseci.

Takođe se podseća na to da će postepeno na obuku u francusko ratno vazduhoplovstvo i fabrike proizvođača aviona, opreme i naoružanja biti poslato oko 90 pripadnika različitih specijalnosti kako bi se u HRZ stvorili uslovi za operativnu upotrebu aviona Rafal.

Hrvatska je nabavila 12 polovnih Rafala (10 jednoseda i dva dvoseda) u varijanti F3R, njihova zvanična primopredaja biće izvršena ove godine, ali će prvih 8 aviona biti isporučeno krajem 2024, preostala 4 do kraja prvog tromesečja 2025. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pr

Ako obuka traje 15 meseci, sta ce da rade ti piloti 8 meseci do dolaska prvih aviona? (ako dodju po planu)

Odgovori
Sl

To samo tako izgleda, ali u praksi je drugacije – na primeru Indije: piloti su prvo zavrsili inicijalnu letacku obuku sa osnovnim borbenim manevrima u Francuskoj, potom je izvrsena primopredaja aviona kupcu (sa proverom od strane tih istih pilota u ime Indije), nakon toga nastavljena je napredna obuka na odabranom modelu i vrstama naoruzanja i opreme u samoj Francuskoj sledecih 5-6 meseci, na kraju su na poligonu u Francuskoj imali proveru sa borbenim dejstvom. Kada je sve to zavrseno, a svoju obuku je zavrsila i tehnicka sluzba i aerodrom u Indiji je adaptiran (sa svim sertifikatima) tek su onda prvi avioni krenuli put Indije.

Iv

Pa postoji i simulator, a vjerojatno neće biti 15 mjeseci u komadu, bit će i koji mjesec pauze između tih 15 mjeseci obuke …

Mi

Otislo je 6 iskusnih pilota koji su letjeli na MiG 21. Nakon njih ubrzo ide 6 novih koji nikad nisu samostalno letjeli i njihova obuka traje duze. Obuka prve grupe je na nivou obuka obucavatelja i imat ce sta raditi kad se vrate jer se sigurno nece ostati na 12 pilota na 12 aviona.

Re

Za Hrvatsku puna kapa s’obzirom da nemaju nikakvu LA,mi možemo još dok neisteknu resursi 29 kama.Pametnije za nas je nešto pete generacije jer će i rafal tad da zastari,neki f-ić što da ne i 35.Svejedno klizimo ka Natou onda bolje od Amera koji su tate za RV,ipak su nam prodali mx-15 za H145,znači nije baš da neće da nam prodaju.To je tek za deceniju.

Odgovori
Nj

„Tek za deceniju“ ti dođe prije nego kazes keks…
Ako zelis za deset godina imati avione, moras danas imati odabranog partnera, dogovarati detalje i datum potpisa ugovora…

Sr

@Realni
UAE, visedecenijski korisnik americke opreme i jedan od najvaznijih klijenata Lokida su odbijeni za F-35. Izracunajte sami gde se u tu pricu uklapa Srbija. Ali najverovatnije bi dobili odobrenje za F-16 ili F/A-18. Mada sa nasim budzetom, FA-50 bi mozda bio najrealniji izbor ili ako bi SAAB promenio misljenje pa da nam uvale onih 12 preostalih C/D sto pokusavaju prodati vec nekoliko godina.

Letenje 60-80h godisnje, to je nista, ako cemo tako, bolje da ne kupuju nikakve Rafale, F-16 itd. cisto bacanje para, a bojim se da ce tako biti.

Ic

Tako to rade ozbiljne drzave.Bravo za komsije i u miru da ih koristite!Mi cemo izgleda nabaviti neke avione tamo 2040.godine ako se nastavi ovim tempom tj.obzirom da vlada velika neozbiljnost u drzavnom vrhu Srbije umesto da se iskoriste uzlazni odnosi sa SAD i kupi od njih neki F-18 Super Hornet Block 3 ili F-16 Block 70/72…

Odgovori
om

Kod nas je veći javašluk nego kod vas vi barem imate Vučića koji nešto gura, iako nisam njegov fan i ne slažem se sa njegovom politikom.
Mi smo trebali na vrijeme odrediti i među prvima se pretplatiti za F16 Block 70/72. Rafale je skup sistem i ako ga ne mislimo inplementirati u cijelom njegovom spektru onda smo promašili. To po meni znači razviti inženjering oko njegovog održavanja , školovati ljude na zrakoplovnim akademijama i razviti jednu novu granu na studijima, te suradnja sa Francuzima u razvoju i prijenosu tehnologija.
Piloti bi trebali uz trenažere imati cca 150 sati naleta. Eskadrilu bi trebalo pojačati naknadno sa barem 6 do 12 letjelica model FR4.
Ako ćemo samo statirati i čekati da nam kako godine prolaze i Francuzi odu , oni sve urade kod remonta i servisiranja onda smo sigurno promašili i bolje da nismo niti ništa radili. Vi u Srbiji imate neki kontinuitet jer ste imali zrakoplovne ustanove i proizvodnju u staroj Jugoslaviji, dok mi od toga nismo imali ništa ,osim pilotski kadar i zato mislim da je ovo početak za novu priliku.
Na kraju me ipak veseli da ćemo 2024. dobiti nove pilote na moćnim mašinama koje nikada ne bi trebale djelovati u ratu.

Re

Apsolutno se slažem,a i sa Srbofilom za Fa-50 a sa Švedjanima netreba imati ništa.Po jednu eskadrilu F-18(ako je nemoguće doći do F-35 mada ko zna) i Fa-50,ubitačna kombinacija.

Li

Komsije bar rade ozbiljno i u skladu sa NATO /EU gde jesu.
A šta mi radimo? AV nam prodake maglu.
Letimo na zastarelim MiG 29 koji se i ovoj situaciji pokazuju kao pare bacene i vetar.
Nit ano nit tamo,znaci nigde smo.Uskoro ,ako se ne opametimo ostacemo bez mlazne aviacije.

Odgovori
Bo

Prodaje maglu? Pa da nije njega, ne bi imali na cemu leteti. Nasi ipak godinama lete, i odrzavaju letacku kondiciju za razliku od Hrvatske koju toliko hvalis. Ipak je mnogo bolje imati 14 ispravnih aviona 4 generacije, nego par poluispravnih aviona 3 generacije kao Hrvatska. A prelazak iskusnih Pilota koji su koliko toiko leteli, i imali mnogo vise sati leta, biti Srpskim nego Hrvatskim pilotima.

А

@LingLi

Колико је пута потребно објаснити људима да је МиГ-29 набављен и модернизован као привремено решење. То су до сада и врапци на грани научили.

Hu

>> Колико је пута потребно објаснити људима да је МиГ-29 набављен и модернизован као привремено решење.

Nothing is more permanent than a temporary solution.

ca

@Boban, niti je mig 21 treca, a jos manje je je mig 29 4. generacija…ali..modni trend balkana je usporedjuvati se sa losijim je vaznije nego ogledalo i suocenje sa´boljim od sebe…

ev

Ако Хрватима обука оваква или онаква траје 15 месеци, колико ће УКР требати да савладају на пример тренутно у медијима колпортовани Ф-16??
Па предпостављајмо не мање од годину дана ако ће сами ремонтовати наводити и летети……
За годину дана тек од сада негде дакле најраније би то под тим условима могло да буде.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor