Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024

Istovremeno sa Srbijom, Saudijska Arabija vodi pregovore o nabavci francuskih borbenih aviona Rafal

8. avg 2024

[ANALIZA] Vučić ponovo najavio isporuku naoružanja za koje je mislio da neće stići: Šta sve od RV i PVO tehnike Srbija čeka da joj se isporuči?

7. avg 2024

Šta smo uočili na premijeri prvih borbenih aviona F-16 koji su isporučeni Ukrajini

6. avg 2024

Zlatni Jeleni: Major Robert Jelen odlikovan Zlatnim letačkim znakom, 40 godina nakon svog oca Marjana

2. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Međusobni napadi na vazduhoplovne baze, zapadni mediji pišu da borbeni avioni F-16 već lete iznad Ukrajine

2. avg 2024
Koliko je lako proizvesti i prodati 1.000 (AT-802) aviona? Ukucaj „0001“ i sačekaj na odgovor „samo“ nekoliko decenija 
Bile su potrebne 32 godine da bi se proizvelo 1.000 aviona AT-802 / Foto: Air Tractor

Koliko je lako proizvesti i prodati 1.000 (AT-802) aviona? Ukucaj „0001“ i sačekaj na odgovor „samo“ nekoliko decenija 

Da li ste nekada pomislili koja letelica drži poziciju br. 1 na listi najviše proizvedenih vazduhoplova ikada? Vrlo verovatno da većina vas ne zna pravi odgovor?

Ako niste zaista pravi zavisnik od avijacije i njen vrsni poznavalac koji zna najveći broj avijacijskih pitanja i odgovora (iliti Q & A), molimo da zabeležite da je Cesna 172, inače najpopularniji jednomotorni avion ikada napravljen, ujedno i avion proizveden u najvećem broju primeraka, sa preko 44.000 koji su sastavljeni od 1956. do danas. Naravno, proizvodnja se nastavlja!

Lista se dalje nastavlja sa sledećim legendama: Iljušin Il-2 (36.183), Meseršmit Bf 109 (34.852), Pajper PA-28 (preko 32.778), Cesna 150/152 (31.471), Cesna 182 (22.237, još uvek se proizvodi), Supermarin Spitfajer/Sifajer (22.685), Pajper Kab (20.191), Foke-Vulf 190 (20.051), An-2 i MiG-15 (oba proizvedena u više od 18.000 primeraka)…

Među najpoznatijim vazduhoplovima koje još uvek viđamo novo proizvedene ovih dana je i sveprisutni helikopter Mi-8, koji je izrađen u preko 17.000 primeraka od 1961. do danas. Ovaj vazduhoplov sovjetskog dizajna prevazilazi u brojnosti jednomotorni helikopter Bel 204/205/UH-1 Irokez (Hjui) i na osnovu njega razvijen dvomotorni Bel 212/UH-1N TvinHjui. Ova američka legenda proizvedena je u „samo“ 16.000 primeraka i danas se još uvek „proizvodi“ (korišćenjem starih UH-1 trupova) kao jednomotorac sa oznakom „Hjui 2“, ali i kao novo izrađen dvomotorac koji se nudi pod oznakama Model 412 (preko 870 proizvedenih, još uvek se proizvodi) i UH-1Y (160 proizvedenih, još u proizvodnji). Borba za tron između helikoptera očigledno se nastavlja sa tim da je nedostižna prednost sovjetskog dizajna „samo“ oko 1.000 letilica.

Neki od ostalih masovno proizvedenih vazduhoplova su i sledeći koji su ovde navedeni po slobodnom (brojno opadajućem) izboru autora: DC-3 (16.079), MiG-21 (13.996), Boing 737 (11.299, još uvek se proizvodi), familija Erbas A320 (10.708, još uvek se proizvodi), Bel 206 (8.460), Robinson R44 (preko 6.300, još uvek se proizvodi), Cirus SR22 (preko 6.150, još uvek se proizvodi), Mi-2 (5.497), F-4 Fantom II (5.195), MiG-23 (5.047), Sikorski UH-60 Blek Hok (preko 5.000, još uvek se proizvodi), F-16 Fajting Falkon (preko 4.600, još uvek se proizvodi), Suhoj Su-17/20/22 (2.867), Mi-24/35 (2.648, još uvek se proizvodi), F-104 Starfajter (2.578), C-130 i H215 (oba proizvedena u više of 2.500 primeraka, još uvek se proizvode), Bell AH-1 Kobra i njegove varijante (2.208, još uvek se proizvodi), Bombardije CRJ (1.945), Boing 727 (1.832), F-15 (1.723, još uvek se proizvodi), Boing 777 (preko 1.700, još uvek se proizvodi), MiG-29 (preko 1.600, još uvek se proizvodi), Embraer E-Jet (1.596), Boing 747 (1.574), Erbas A330 (1.527), Erbas H145 i njegovi prethodnici (preko 1.500, još uvek se proizvodi), F/A-18 Hornet (preko 1.480 bez Super Horneta), Erbas H135 (1.400, još uvek se proizvodi), Miraž III i sve njegove varijante (1.422), Su-24 (oko 1.400), An-24/26 (1.398), Boing 767 (1.271, još uvek se proizvodi), Gazela (preko 1.250), MiG-25 (1.186), CH-47 (više od 1.179, još uvek se proizvodi), F-5 Tigar II (preko 800), Boing 757 (1.050), Tupoljev Tu-154 (1.026), Su-25 (preko 1.000)…

I tako, tip po tip, dolazimo i do poslednjeg aviona koji se tek skoro pridružio takozvanom „Klubu 1.000“. U pitanju je Er Traktor AT-802, poljoprivredni zaprašivač i vatrogasna mašina, avion za koji se nije očekivalo da bude proizveden u većem broju primeraka od nekih zaista kultnih letelica poput F-35 Lajtning II (skoro 1.000, još uvek se proizvodi), Panavia Tornado (990), M-18 Dromader (preko 759), Miraž F1 (726), Miraž 2000 (601), Boing B-52 Stratofortress (744), Su-27 (u osnovnim verzijama preko 680), MiG-31 (519), Tu-95 (preko 500), Tu-22M (497), An-32 (373), Tu-22 (311), F-22 Raptor (195), Lokid U-2 i Rokvel B-1 Lanser (oba proizvedena u po 104 primerka), G-4 Super Galeb (91), F-117 Najthok (64), An-124 (55), Tu-160 (36), SR-71 (32), B-2 (21), Erbas Beluga (5), „Wright Flyer“ i An-225. Poslednja dva nabrojana aviona proizvedena su samo u po jednom primerku, a „Mrija“ je nepovratno izgubljena u prvom danu ruske invazije na Ukrajinu.

1000-ti AT-802 isporučen je brazilskoj kompaniji Grupo Moacir Smaniotto Agronegocios / Foto: Air Tractor

Bez sumnje, izgleda kao zaista ozbiljno dostignuće da se određeni tip aviona proizvodi u kontinuitetu (serijski) i da se pri tom proizvede u 1.000 primeraka, čak i ako nekom proizvođaču treba i 30 godina da dostigne taj broj. Onda, kako je to Er Traktor uspeo da postigne serijski broj 1.000?

Bilo je to 1989, kada je Leland Snou (vazduhoplovni inženjer poznat svetu po dizajniranju i razvoju poljoprivrednih aviona, a ujedno i neko ko se smatra ocem poljoprivredne avijacije; takođe osnivač i predsednik kompanije Er Traktor do 2011. kada je i preminuo) započeo da dizajnira jednomotorni avion velikog kapaciteta posebno namenjenog za protivpožarne vazdušne operacije. Njegov novi AT-802 krenuo je na svoj prvi let oktobra 1990. Teksaškoj kompaniji su trebale 32 godine da bi došla do trenutka da AT-802 sa serijskim brojem 802A-1000 napusti fabriku u Olniju, 16. januara 2023. Obojen u boje brazilske zastave – žutu, zelenu i plavu – ovaj jednosed imao je za krajnju destinaciju Brazil, odnosno isporučen je farmerskoj kompaniji i avio-operatoru Grupo Moacir Smaniotto Agronegocios…

Kako je lako pretpostaviti, Er Traktor i njegovi zaposleni proslavili su svoj 1000-ti AT-802. „Prešli smo dug put sa serijom 802,“ rekao je Predsednik Er Traktora Džim Hirš, koji je podelio svoja sećanja na početke ovog sada svetski poznatog aviona. „Ranih 1990-tih kada je prvi 802 proizveden, naš osnivač Leland Snou pogledao je avion i rekao: Verovatno ćemo napraviti 10 ili 12 od ovih,“ Hirš se prisetio prilikom proslave u krugu fabrike.

Sem Klipatrik, koji je radio na prototipu i na proizvodnji prvih 802, prisetio se: „Ne znam da li je neko zaista mogao da pretpostavi koliko će postati popularan. Ako bi smo napravili jedan 802 za mesec ili dva, mislili smo da doista radimo nešto posebno, razumete li? Bože moj, mi sad to radimo maltene za samo nekoliko dana.“

AT-502B bio je Er Traktorov najveći i najbolje prodavani avion sve dok nije započeo projekat AT-802. I dizajn i proizvodnja prvih 802 doveli su do potpuno novog poretka stvari i uspona kompanije Er Traktor. Krejg Koven, koji je pomagao prilikom izrade tih prvih 802 priseća se, „Rep je bio tako visok da nismo bili sigurni da li će moći da prođe ispod vrata proizvodnog hangara broj 3. To nas je brinulo.“ Nasmejavši se, VD Midah je na taj komentar dodao: „Mislili smo da ćemo morati da otsečemo okvire velikih hangarskih vrata kako bi avion izašao napolje. AT-802 bio je nalik monstrumu u odnosu na sve ono što smo do tada pravili.“ Roj Džons dodaje: „Rep i kokpit su bili tako visoko postavljeni da kad smo ugradili stajni trap nametnula se potreba da skinemo rep aviona i da ga zatim opet vratimo nazad nakon što je avion prošao kroz hangarska vrata.“

AT-802 u verziji transportera goriva / Foto: Air Tractor

Sreća je pratila Teksašane. Nije prošlo dugo pre nego što je proizvodnja i prodaja 802-ke eksplodirala – do 2011, ukupno 400 aviona tog tipa napustilo je Olni, a sam avion je već stekao svetsku slavu i postao veoma zastupljen i popularan u Evropi i Australiji. Do tada su ga u Evropi već kupili Španija, Italija, Hrvatska, Crna Gora, Makedonija, Kipar i Izrael. Godine 2019, serijski broj 802A-800 napustio je fabriku, a već 2020. serijski broj 802A-900 je izveo svoj prvi let. Avion je do tada već bio poznat i dokazan svetski standard u pogledu protivpožarne avijacije. Život je bio lep za kompaniju Er Traktor.

Pošto je prošlog meseca izrađen hiljaditi primerak AT-802, autor ovog članka ukratko će baciti pogled na balkanske 802-ke i navešće njihove serijske brojeve i operativni status kako bi načinio referencu od značaja za avijacijsku istoriju.

Hrvatska je najstariji korisnik AT-802 na Balkanu (svoja prva dva dvoseda na točkovima preuzela je davne 2001.), a takođe i najveći korisnik ovog tipa aviona u regionu Jugoistočne Evrope. U vojsci te zemlje zabeleženi su sledeći avioni: dvosedi 802-0090 (vojni identifikacijski broj 890; ovo je najstariji AT-802 na Balkanu), 802-0091 (891, drugi najstariji AT-802 na Balkanu, otpisan u nesreći 2. septembra 2004.) i 802-0456 (897); i jednosedi 802A-0254 (892), 802A-0256 (893), 802A-0258 (894, otpisan u nesreći 25. juna 2011.), 802A-0290 (895) i 802A-0296 (896).

Crnogorski avioni, sa druge strane, služe u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova, i nose sledeće serijske brojeve: 802A-0281 (jednosed 4O-EAA, otpisan u nesreći 21. jula 2015.), 802A-0294 (jednosed 4O-EAB), 802A-0611 (jednosed 4O-EAC), i 802-0711 (dvosed 4O-EAD). Poslednji ovde nabrojani avion je ujedno i najnoviji AT-802 koji leti na balkanskom nebu.

Konačno, Makedonija ima amfibijsku flotu koju čine tri jednoseda Fire Boss: 802A-0280 (Z3-BGT), 802A-0313 (Z3-BGU) i 802A-0329 (Z3-BGV). Ova mala flota leti u sastavu makedonske Direkcije za zaštitu i spasavanje.

AT-802 u akciji čišćenja naftnih mrlja / Foto: Air Tractor

Gore navedena lista ukazuje da je 15 aviona AT-802 (ili 1,5% od svih proizvedenih do sada) isporučeno na Balkanu između 2001. i 2018, od kojih je 12 i dalje u aktivnoj upotrebi kao dragoceno sredstvo za gašenje požara iz vazduha. Ovaj broj dodatno će porasti tokom ove i narednih godina kao rezultat interesovanja za ovaj avion i sa tim povezanim nabavkama koje su već aktivirane od strane vlada Grčke, Turske, Slovenije, Bosne i Hercegovine i Albanije. Za očekivanje je da će i postojeći balkanski korisnici krenuti u osveženje i nadopunu svojih flota, primer je Makedonija koja godinama zagovara nabavku preko potrebnog Fire Boss dvoseda.

U međuvremenu, AT-802 ostaje najveći jednomotorni avion na svetu koji se serijski proizvodi. Opremljen motorom PT-6A, avion AT-802 je pouzdan i robustan, ima niske operativne troškove i veliku nosivost i kao takav služi za različite namene. Osim što se koristi za poljoprivrednu i protivpožarnu namenu, 802 se koristi i za druge specijalizovane aktivnosti: od čišćenja naftnih mrlja i prenosa goriva do udaljenih lokacija, preko sađenja šuma i pošumljavanja, do iskorenjivanja „koke“ (ne one Koka Kole koju volimo) što je strategija koju promoviše vlada SAD u zemljama Južne Amerike. Označen kao AT-802U, ovaj avion se čak koristi i u ulozi lakog jurišnog i izviđačkog aviona.

Na kraju, logično je da se vratimo nazad na naslov ovog članka, odnosno na pitanje: Koliko je lako napraviti i prodati 1.000 aviona? Svi znamo da je to užasno težak posao, ali Er Traktor, čini se, ima odgovor na ovo pitanje u formi jednostavnog i zabavnog motivacijskog rešenja koje je svojevremeno dao Dejvid Koven, inspektor koji je davnog oktobra 1990. radio u Er Traktoru na sertifikaciju aviona AT-802…

„Pamtim pravljenje prve pločice sa ukucanim serijskim brojem koja je trebala da se postavi na prvi avion AT-802“, priseća se Koven i nastavlja, „Kejt Bojd, glavni inženjer, pogledao me je i pitao: Da li misliš da ćemo ikada proizvesti hiljadu primeraka ovog aviona? Pogledao sam ga, nasmešio sam se i odgovorio mu: Hajde da za početak ispečatimo tri nule ispred broja jedan pa da onda vidimo šta će se dalje desiti… I tako, 30 godina kasnije, pogledajte gde smo!“ Koven je uz osmeh izneo svoju genijalnu ideju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

Додао бих да је произведено и 136 авиона УТВА 75, као и 115 авиона Орао Ј22 (заједно са румунском варијантом укупно 203 летелице) ;)

Odgovori
St

Lasta je proizvedena u manje primeraka, jedno 35, a IK-3 jos manje, samo 12 ili 13.

Mu

Lako. Proizvedeš ih 100 i onda dodaš jednu nulu, a proizvodnja se ugasi jer je nerentabilna, kao u socijalizmu.

Mi

Kao najveci jednomotorni avion je sa trona skinuo AN-2 ako se ne varam, a koji je tu titulu drzao do tada..

PS

@Mislav
Kukuruznika (AN-2) je proizvedeno preko 18.000

Mi

PSA

Moj post govori da je s trona skinuo An-2 kao dotadasnjeg najveceg jednomotorca..

Jo

@ Miroslav
Zaista ? Nisam to znao , doduše nisam video AT uživo . Sunce ti žarko kako li bi ta slotija izgledala kad bi napravila brišući iznad glava ?

Ve

Ovo je pravac u kom je Srbija trebala da razvija svoju avio industriju ili je mozda bolji reper Pilatus.

Odgovori
LS

Одличан текст Игоре!
Усудио би де рећи и један од бољих по моме скромном мишљењу.
Веома инспиративна прича како се малим корацима може стићи веома далеко! Надам се да ће иста инспирисати младе ваздухопловце у Србији да почну неке од тих корака.
Хвала ти.

Odgovori
Nj

Odlican tekst „kapa dole ljudi“! Stvarno je milina pratiti vas. Interesantan podatak za broj od 13996 za MiG-21 u odnosu na moj omiljeni F-16 Fajting Falkon od preko 4600 komada, sto je 3 puta vise. Videcemo da li ce njegov naslednik F-35 dostici ovaj stvarno respektabilni broj od 4600

Odgovori
Mi

Moglo bi na t6 biti više ovakvih tekstova, baš o avionima… :)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor