[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
[INTERVJU] Dok srpska modifikacija ne postane stvarnost: Erbas Amerika sa dve nove verzije naoružanog Helikoptera H125M
Kris Arnold iz Erbasa Amerika o dve nove militarizovane verzije helikoptera H125 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] Dok srpska modifikacija ne postane stvarnost: Erbas Amerika sa dve nove verzije naoružanog Helikoptera H125M

Tango Six je na ovogodišnjem vazduhoplovnom sajmu Burže pričao sa predstavnikom kompanije Erbas Amerika o detaljima njihove nove ponude naoružane verzije jednomotornog civilnog helikoptera H125. Intervju možete pogledati na kraju ovog članka.

Kako je Tango Six prvi javio iz Pariza, srpsko Ministarstvo odbrane razmatra realizaciju dva zajednička projekta sa Erbasom koji su naknadno identifikovani. Jedan od njih je, najverovatnije, naoružavanje helikoptera H125M radi kasnije zajedničke prodaje trećim klijentima.

Tango Six je potom analizirao šta trenutno srpska (državna i privatna) namenska industrija može ponuditi kada je naoružavanje H125M i borbene besposadne letelice SiRTAP u pitanju. Ispostavlja se da trenutno u domenu lokalno razvijanih vođenih i nevođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava bolje stojimo sa onima koji kao platformu koriste helikopter. Kada se u obzir uzme da laki višenamenski helikopter Gazela ove godine obeležava 50 godina službe i da je zreo za zamenu, obrisi potencijalne saradnje sa Erbasom su višeslojni.

Potencijalna „srpska opcija“ bila bi četvrta verzija militarizacije H125. Erbas danas nudi tri militarizovane verzije popularnog i rekordno proizvođenog civilnog jednomotornog helikoptera. Prva je evropska pod oznakom H125M dok su druge dve predstavljene tek krajem aprila ove godine.

U pitanju su AH-125 i MH-125 Ares. Obe će se proizovditi u Sjedinjenim Američkim Državama uz naoružavanje koje će se raditi u partnerstvu sa privatnom američkom kompanijom MAG Aerospace. Prilika da srpsko Ministarstvo odbrane vidi kakve sve opcije integracije naoružanja postoje van Evrope.

Deo opcija naoružanja koje će od sada integrisati i američka privatna kompanija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Unutrašnjost kabine helikoptera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Za razliku od Evropske Unije gde su policijski helikopteri češće dvomotorni u Americi dominiraju jednomotorci / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Tango Six je imao priliku da priča sa Krisom Arnoldom iz Erbasa Amerika o klijentima na koje računaju i detaljima opcija naoružavanja. Intervju možete pogledati na kraju ovog članka.

AH/MH

AH-125 će biti naoružana verzija helikoptera, dok će MH-125 biti višenamenski helikopter sposoban za izvršavanje širokog spektra zadataka. Dodavanjem novih prilagodljivih opcija naoružavanja H125 će, kako tvrdi proizvođač, moći da se za manje od 30 minuta odgovarajućom opremom prilagodi za upotrebu u misijama od traganja i spasavanja, evakuacije povređenih, preko pomoći u prirodnim katastrofama i borbenih dejstava do ostalih vojnih i drugih operacija.

Erbas Amerika računa na širok spektar potencijalnih klijenata / Ilustracija: Erbas Amerika

Projektovanje, modifikaciju, sertifikaciju i naoružavanje nove verzije helikoptera radiće kompanija MAG Aerospace. Letelice će dobiti širok spektar oružja kao što su mitraljez kalibra 12,7 mm, nevođene rakete, kao i precizna vođena ubojna sredstva.

AH-125 i MH-125 biće proizvođeni u američkom pogonu Erbas Helikoptera u Kolumbusu, država Misisipi. Iz Erbasa kažu da će MH-125 biti u stanju da isporuče za devet meseci od narudžbine a AH-125 za 18 meseci. Fabrika u Kolumbusu trenutno sklapa u proseku 24 helikoptera godišnje.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

I mi mozemo da ponudimo kontejner sa mitraljezom 12,7,, i sovjetske S-8 rakete. Sve ostalo moderno i navodjeno sto smo videli do sad je na nivou makete za sajmove, sem ALAS-a koji je ipak vise prilagodjen za FAP nego za Airbus.

Odgovori
Il

Moze i Maljutka da se nakaci. Decenijama se uspesno koristi na Gazelama, moze i na nekok drugom helisu. Boze zdravlja sa Maljutkom i u svemir.

HN

Pravi sajam naoružanja je u Zaporožju a ne u Le Buržeu. Neka lepo pošalju ukrajincima naoružane H125 i H145M pa da vidimo kolika je stvarna vojna upotrebna vrednost ovakvih militarizovanih civilnjaka. Mlate mrcine od Mi-8 i Mi-24 možda bi ovi mali imali više šansi.

Odgovori
Fe

Potpuno neoklopljeni helikopteri „vise sansi“? Isto kao Gazela devedesetih, tad nije smela ni da se pojavi tamo gde se puca.

Da te podsetim na procene Bundesvera o „sansama“ H145M na eventualnom bojnom polju, inace daleko boljeg helikoptera od H125M

Ni

Obično je potrebno neki strani zvaničnik da nam objasni šta je realnost naše industrije. Hvala Tango six na objektivnom i realnom pristupu.
Stojko, nažalost ni ALAS-a još nemamo i u skorije vreme (2024) nećemo imati čak ni na FAP-u u serijskoj proizvodnji.
Što se Airbus helikoptera tiče, to su kvalitetne mašine (po rečima pilota, kao kompetentnih sagovornika), ali bih se složio da bez prave upotrebne u ratnim dejstvima nema konačnog zaključka ni o jednom orudju ili letelici. Sve je danas postalo marketing.

Odgovori
St

Nisam ja rekao da mi to imamo i serijski proizvodimo. Vec da je jedini prosao neka ispitivanja i da ce eventualno nekad da udje u upotrebu, Glavnokomandujuci najavljuje prve male kolcine nekad dogodine, znaci realno 2026. iako je njegov koncept i upotrebljivost pod znakom pitanja. Jednostavno, ono sto je zamisljeno i dizajnirano 2007. je trebalo uskladiti sa realnoscu u toku razvoja i testiranja, mozda ukinuti opticki kabl i nazvati ga „dron samoubica“.
A FAP imamo, kako nemamo, godisnje se sklopi bar 5-6 kamiona i 2 MRAP-a.
Nego su nasi mediji optimisticno krenuli i kad smo kupili H145M, pa smo ih na kraju naoruzali kontejnerom sa mitraljezom i kofom za gasenje pozara, a ostalo kad bude, bice.

PS

@Stojko
Taj kabal niko normalan neće da dira još dugo godina. Za određene upotrebe tj.
A verzije te tehnologije bez kabla su nazvane Pauk i Gavran. Samo je pogon drugačiji.

St

@PSA
Pauk ai Gavrana smo do sad videli kao makete na sajmovima.
Pompezno se najave a onda se ispostavi da dronove samoubice ipak kupujemo od prijatelja iz UAE a protivoklopne rakete od brata Vladimira.

PS

@Stojko
Imamo ograničene mogućnosti razvoja zbog ograničenog broja inženjerskog kadra. Mnogo projekata vode isti ljudi, pa čemu se da prioritet, to napreduje. Nije to ni lako povećati. Ne ide to lako ni mnogo jačim državama od naše.
Doduše, ovde je to više bacanje udice pa ako se neko od stanaca upeca onda se završava ekspresno, od Laste, Alasa, Nore, Tamnave itd.
Alasa ćemo konačno videti u trupi, što je odlično.
Kod ovih ostalih „alasolikih“ varijanti je dobro što se ista tehnologija može distribuirati na više projekata. Tako su i nastali. Ali da bi se bilo koji od njih završio potrebni su posvećeni timovi koji samo to rade.

Možda će saradnja oko H125M da donese taj fokus da se pojedini projekti i završe konačno.

St

@PSA
Sve mi je jasno, ALAS voze na kamionu od 2007. a Pegaza od 2011.
Samo se ne treba loziti da smo neka sila od namenske industrije i da proizvodimo kvalitetno naoruzanje, u realnosti podmirujemo mali procenat trzista lovacke municije u Americi a u naoruzanje nase vojske vec decenijama uvodimo proizvode nase namenske, najblaze receno osrednjeg kvaliteta..

PS

@Stojko
I da i ne. Vrati se malo u 2007. i priseti se kakva nam je bila industrija uopšte a kamoli namenska. Da nije bilo posla sa Irakom i konstantnih kasnijih ulaganja, ne bi imali industriju naoružanja uopšte. Ne treba biti ni previše kritičan. Tada smo nudili uglavnom modernizacije i ideje u fotošopu. Decenije ulaganja i velika upornost se konačno počinju isplaćivati.

Fe

@PSA

To da je „ljudski faktor“ iliti „nedostatak inzenjerskog kadra“ nekakav limitirajuci faktor je omiljeni izgovor onih koji ne zele da ulazu u vojnu industriju. Uz dovoljna ulaganja se sve dovede na svoje mesto, ponudi ti platu pa da vidis kako ljudi sa ozbiljnim iskustom u drugim inzenjerskim granama zacas udju u stos a kako mladi pocinju da cekaju u redu na intervju za posao.

Rezim NE DA PARE PA IZMISLJA IZGOVORE, kad se nesto hoce to se i uradi, a kad se nece onda se smisljaju izgovori. Veliki deo problema sa „domacom pamecu“ kako to zove AV je bio prouzrokovan time sto on nije zeleo da odvoji dvoljno novca za R&D nego su morale da se kupuju licence sa raznoraznim ogranicenjima i sl.

PS

@feline
Država nikad neće moći da u potpunosti parira privatnom sektoru, pre svega inostranom. Kad dođe strana kompanija i pokupi iskusne inženjere sa x hiljada evra platom, to Srbija ne može da isprati. Mislim, ima načina, sa stanovima i drugim beneficijama da ih veže dok su mladi i zeleni, ali velika liga kupi šta stigne.

Gl

Feline
Pravo u centar majstore.Drzava ne ulaze.ylicno sam pre 2 godine bio u Edepro na praksi i iverio se sta sve mogu da naprave,ali rade za strance.Zasto imaju stranci para,a drzava nece da ulozi

Ja

Ajde bre ljudi da budemo malo objektivni,oni nam kao nude da mozda cemo moci da proizvodimo ovo malo s…e a mi bi smo trebali da budemo presrecni j,ja znam da smo mi uvek bili zapadni pomijari sto se tice tehnologije ali brate ne trebamo preterivati narocito ako druga strana zeli na bilo koji nacin danam to prezentira kao neki veliki uspeh.

Mu

Airbus Amerika. Kao Yugo Amerika. Dodaš spojler na Zastavu 128 i misliš da je sportsko auto. Potpuni promašaj u Americi ne prolazi jer imaju svoje, a u Europi zbog ugovora o razoružanju je isplativije imati punokrvni borbeni helikopter.

Odgovori
PS

Ako je prošao H145 kao UH-72 Lakota u Americi, imaće i ovo neku prođu.

Gl

PSA
OH 58D kiowa warrior je i dalje superiorniji od UH72 lakote i ovog MH 125 ARES,to je cinjenica,kada su u pitanju oruzana dejstva

Br

@gladius
Po cemu superiorniji upravo ih menjaju sa H145m

Gl

Brad

Po oklopu,to je cinjenica,a i manevrabilnost

Feline- Ne možeš novcem pobediti nekog ko 50 ili 100 godina skuplja iskustva i stalno pomera lestvicu. Jednostavno naši inženjeri u startu su u lošijoj poziciji. Kina ulaže ogromna sredstva, bogate bliskoistočne države ali sve to ide jako sporo sa upitnim uspehom. Novac jeste bitan ali kao podrška, a ne kao uzrok znanja

Odgovori
Th

@aleksa
Jedino sta Kinesi mogu je samo kopirat rad drugih. Imam osobno
iskustvo sa Kineziman. Polako sumjam da su izumili Papier ili cak
barut. Ko zna od koga su to kopirali.

Fe

@ Thomas

To se zove “predrasude” i ne vodi nigde. Inače kineski GDP je mereno i u dolarima (PPP već i da se ne uzima u obzir), značajno veći od ukupnog GDP-a cele EU, da ne pominjem i više od 5 puta veću stopu kineskog realnog ekonomskog rasta od američkog, a EU tu stoji još slabije.

@aleksa

To o “sporo sa upitnim uspehom” je samo tvoja percepcija stvarnosti. Na Zapadu se uopšte ne postavlja pitanje koja zemlja je najveća i najrealističnija pretnja svetskoj dominaciji Amerike: Kina – to je činjenica koju ne mogu da izmene nikakve predrasude, niti nečija verovanja, nipodaštavanje po forumima i društvenim mrežama i slično.

Da je uspeh razvoja vojne industrije velog niza zemalja tako “upitan” kako ti kažeš već bi bilo intervencija protiv Irana i Severne Koreje, da ne idem dalje. Investicije u R&D i proizvodne kapacitete su ključna reč, ostalo samo režimski izgovori. O čemu da raspravljamo kad se AV toga seti jedino, samo i isključivo pred izbore?

Jo

ALAS sada kada se dronovi uspešno obaraju PVO sredstvima, ne znam kolko će biti respektabilno oružje. Za helikoptersku raketu je malo spor, od prilike duplo od Atake koju koristi Mi 35. Ali domet je super i omogućava precizno gađanje ciljeva sa vrlo pristojne distance. Naravno, ako protivnik nema ozbiljnu trupnu PVO.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor