Predstavništvo četvrte po veličini avio-kompanije u Evropi, Air France-KLM Grupe, za Srbiju, Severnu Makedoniju i Crnu Goru, pod vođstvom menadžera prodaje Jelene Banac, priredilo je prošle nedelje prijem povodom 90 godina od osnivanja Air Francea u galeriji DOTS u K-Distriktu.
Prijem su krasili interesantni printovi fotografija iz istorije Air Francea koje u galeriji DOTS.
Pre 90 godina, u jesen 1933, tačnije 7. oktobra, nastao je Air France spajanjem kompanija Air Orient, Air Union, Compagnie Générale Aéropostale, Compagnie Internationale de Navigation Aérienne (CIDNA) i Farman Airlines. Logotip morskog konjića, koji je bio logotip Air Orienta, nastavio je svoj život i sa Air Franceom. Novostvorena avio-kompanija imala je tada 31 tip aviona, a ukupna flota se sastojala od 259 aviona.
Kada je istorija francuske nacionalne avio-kompanije i naših prostora u pitanju, prva veza započela je 1922. godine. Francusko-rumunska kompanija za vazdušni saobraćaj osnovana 1920. godine, proširuje svoju prvobitnu avio-liniju Pariz – Strazbur do Beograda 21. septembra 1922. godine. Tada je avion sletao na aerodrom u Pančevu. Ovaj grad u Vojvodini bio je i lokacija prvog noćnog komercijalnog leta u istoriji na ovoj ruti. Kompanija 1925. godine postaje CIDNA (Međunarodna kompanija za vazdušnu navigaciju – The International Air Navigation Company), jedna od pet kompanija koje su osnovale Air France 1933. godine.
CIDNINA linija prema istoku nastavlja svoj život i sa Air Franceom. Prema redu vožnje iz 1933. godine, prvog dana avion je poletao iz Pariza, i preko aerodroma u Strazburu, Nirbergu, Pragu i Varšavi, sletao u Beč. Potom, sledećeg dana, avion je preko Budimpešte dolazio do Beograda. Dakle, 1933. godine, od Pariza do Beograda letelo se više od 24 sata. A 1936. bilo je potrebno “tek” 11 sati.
Obustavljena tokom rata, ova avio-linija je obnovljena tek 1967. U međuvremenu, nastao je JAT 1946. godine, a Beograd je otvorio novi aerodrom 1962. godine. Novi beogradski aerodrom 1967. godine dočekuje prve Air France avione. Svake srede i petka, karavela polazi iz Orlija u 9:10 ujutru i stiže u Beograd u 11:30. Let između Beograda i Pariza sada traje 2 sata i 20 minuta a 1973. otvara se i dodatna linija. Karavelom koja povezuje Lion i Beograd dva puta nedeljno, zajednički upravljaju Air France i JAT.
evroprc
Нзненађујуће да је срски аеропут основан 1927 онда старији од Ер Франса?!
Miki
Pa sada, Air France je nastao spajanjem starijih kompanija.
Eto, 1920 je ta neka preteča AF već letela za Beograd.
Markus1463
@ evroprc Aeroput jeste osnovan 1927.godine, ali prvi let je izveden „tek“ 15.02.1928.godine na relaciji Beograd-Zagreb, avionom Potez XV od strane direktora kompanije Sodermajera. : )
Nenad
Aeroput, samim time i JAT i Air Srbija kao pravni naslednici, malo stariji.
ljubitelj istorije
Nisu pravni naslednici. Naprotiv, u istoj godini kada je zvanično ugašen Aeroput, FNRJ je zvanično osnovala JAT kao privrednu organizaciju. Pre toga JAT je bio samo direkcija Glavne uprave vazdušnog saobraćaja pri Ministarstvu saobraćaja FNRJ.
ljubitelj istorije
Ni JAT ni Er Srbija nisu pravni naslednici Aeroputa. Oni samo baštine njihovu tradiciju, a i to kako se sada radi je vrlo traljavo.
Markus1463
Hvala T6 na sjajnim reportažama uz jutarnju kafu! Izbacujete reportaže brzinom svetlosti, teško je pročitati sve tekstove, koliko toga ima. : ))) p.s. Kamo kuda kolega M.Mirković svuda pa i na izložbi Air France, Miša legenda. : ))
ljubitelj istorije
Odgovor na vašu prethodnu poruku. Avion kojim je izvršen prvi komercijalni let Aeroputa nije pripadao tipu Potez XV nego Potez 29.
Vortex
Izvanredna zrakoplovna tvrtka. Poslije bivšeg i nedostižnog PAN-AM-a, stremi samom vrhu.
Masa malih zvijezdica bljesne, ali još brže nestane.
Lufthansa pokušava preko mreže dilera i agencija da se nametne i zagospodari, ali osim prepotencije i oholosti jedna osrednjost.
ljubitelj istorije
Franko-Rumen zaista je uvrstio Beograd 1922. godine i imao nameru da preko njega ide linija za Carigrad, ali još nije postojao odgovarajući civilni aerodrom u tadašnjoj kraljevini SHS, pa se umesto toga išlo preko Arada. Civilni saobraćaj Franko – Rumen, u kraljevini SHS, počinje sledeće godine kada je otvoreni civilni aerodrom u Pančevu. Taj aerodrom je prvi beogradski civilni aerodrom.