SMATSA od 15. maja uvela radarsku kontrolu letenja u AKL Beograd, do 2027. godine „ground radar“ na „Tesli“

22. maj 2025

Viz er preuzeo prvi A321XLR, postaje i prva avio-kompanija na svetu koja koristi Prat & Vitni GTF motore na XLR modelu

21. maj 2025

„Prince Aviation“ prvi u Evropi uveo „Automated Tool Control Level 5“ sistem kompanije „Snap-on“

21. maj 2025

[POSAO] „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

16. maj 2025

Tales: SMATSA unapredila „TopSky“ sistem sa „TopSky Sequencer“ modulom

15. maj 2025

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u sredu 21. maja

15. maj 2025

Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025
90 rođendan kompanije Air France: Otvorena izložba fotografija iz istorije francuske avio-kompanije u K-Distriktu
Fotografije legendarnih tipova aviona, poput prvog Boing 707, Konkorda, poznatih Air France uniformi koje su dizajnirali Kristobal Balensiaga, Kristijan Dior i druga najpoznatija imena iz sveta mode / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

90 rođendan kompanije Air France: Otvorena izložba fotografija iz istorije francuske avio-kompanije u K-Distriktu

Predstavništvo četvrte po veličini avio-kompanije u Evropi, Air France-KLM Grupe, za Srbiju, Severnu Makedoniju i Crnu Goru, pod vođstvom menadžera prodaje Jelene Banac, priredilo je prošle nedelje prijem povodom 90 godina od osnivanja Air Francea u galeriji DOTS u K-Distriktu.

Prijem su krasili interesantni printovi fotografija iz istorije Air Francea koje u galeriji DOTS.

Pre 90 godina, u jesen 1933, tačnije 7. oktobra, nastao je Air France spajanjem kompanija Air Orient, Air Union, Compagnie Générale Aéropostale, Compagnie Internationale de Navigation Aérienne (CIDNA) i Farman Airlines. Logotip morskog konjića, koji je bio logotip Air Orienta, nastavio je svoj život i sa Air Franceom. Novostvorena avio-kompanija imala je tada 31 tip aviona, a ukupna flota se sastojala od 259 aviona.

Proslava 90. rođendana / Foto: Air France Beograd

Kada je istorija francuske nacionalne avio-kompanije i naših prostora u pitanju, prva veza započela je 1922. godine. Francusko-rumunska kompanija za vazdušni saobraćaj osnovana 1920. godine, proširuje svoju prvobitnu avio-liniju Pariz – Strazbur do Beograda 21. septembra  1922. godine. Tada je avion sletao na aerodrom u Pančevu. Ovaj grad u Vojvodini bio je i lokacija prvog noćnog komercijalnog leta u istoriji na ovoj ruti. Kompanija 1925. godine postaje CIDNA (Međunarodna kompanija za vazdušnu navigaciju – The International Air Navigation Company), jedna od pet kompanija koje su osnovale Air France 1933. godine.

CIDNINA linija prema istoku nastavlja svoj život i sa Air Franceom. Prema redu vožnje iz 1933. godine, prvog dana avion je poletao iz Pariza, i preko aerodroma u Strazburu, Nirbergu, Pragu i Varšavi, sletao u Beč. Potom, sledećeg dana, avion je preko Budimpešte dolazio do Beograda. Dakle, 1933. godine, od Pariza do Beograda letelo se više od 24 sata. A 1936. bilo je potrebno “tek” 11 sati.

Obustavljena tokom rata, ova avio-linija  je obnovljena tek 1967. U međuvremenu, nastao je JAT 1946. godine, a Beograd je otvorio novi aerodrom 1962. godine. Novi beogradski aerodrom 1967. godine dočekuje prve Air France avione. Svake srede i petka, karavela polazi iz Orlija u 9:10 ujutru i stiže u Beograd u 11:30. Let između Beograda i Pariza sada traje 2 sata i 20 minuta a 1973. otvara se i dodatna linija. Karavelom koja povezuje Lion i Beograd dva puta nedeljno, zajednički upravljaju Air France i JAT.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ev

Нзненађујуће да је срски аеропут основан 1927 онда старији од Ер Франса?!

Odgovori
Mi

Pa sada, Air France je nastao spajanjem starijih kompanija.

Eto, 1920 je ta neka preteča AF već letela za Beograd.

Ma

@ evroprc Aeroput jeste osnovan 1927.godine, ali prvi let je izveden „tek“ 15.02.1928.godine na relaciji Beograd-Zagreb, avionom Potez XV od strane direktora kompanije Sodermajera. : )

Ne

Aeroput, samim time i JAT i Air Srbija kao pravni naslednici, malo stariji.

Odgovori
lj

Nisu pravni naslednici. Naprotiv, u istoj godini kada je zvanično ugašen Aeroput, FNRJ je zvanično osnovala JAT kao privrednu organizaciju. Pre toga JAT je bio samo direkcija Glavne uprave vazdušnog saobraćaja pri Ministarstvu saobraćaja FNRJ.

lj

Ni JAT ni Er Srbija nisu pravni naslednici Aeroputa. Oni samo baštine njihovu tradiciju, a i to kako se sada radi je vrlo traljavo.

Ma

Hvala T6 na sjajnim reportažama uz jutarnju kafu! Izbacujete reportaže brzinom svetlosti, teško je pročitati sve tekstove, koliko toga ima. : ))) p.s. Kamo kuda kolega M.Mirković svuda pa i na izložbi Air France, Miša legenda. : ))

Odgovori
lj

Odgovor na vašu prethodnu poruku. Avion kojim je izvršen prvi komercijalni let Aeroputa nije pripadao tipu Potez XV nego Potez 29.

Vo

Izvanredna zrakoplovna tvrtka. Poslije bivšeg i nedostižnog PAN-AM-a, stremi samom vrhu.
Masa malih zvijezdica bljesne, ali još brže nestane.
Lufthansa pokušava preko mreže dilera i agencija da se nametne i zagospodari, ali osim prepotencije i oholosti jedna osrednjost.

Odgovori
lj

Franko-Rumen zaista je uvrstio Beograd 1922. godine i imao nameru da preko njega ide linija za Carigrad, ali još nije postojao odgovarajući civilni aerodrom u tadašnjoj kraljevini SHS, pa se umesto toga išlo preko Arada. Civilni saobraćaj Franko – Rumen, u kraljevini SHS, počinje sledeće godine kada je otvoreni civilni aerodrom u Pančevu. Taj aerodrom je prvi beogradski civilni aerodrom.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs