Porodična i vazduhoplovna tragedija u Prijedoru uznemirila javnost u Republici Srpskoj uz, potpuno razumljive, reakcije iste javnosti koja je pokušala da tumači razloge, uzroke i konkretna stanja kako u aero-klubu Prijedor, tako i okolnosti tog novogodišnjeg dana.
Kako je Tango Six medij koji je možda najduže, najdetaljnije i najupornije pratio vazduhoplovne incidente i nesreće u srpskoj i regionalnoj generalnoj avijaciji, stava smo da je saopštenje aero-kluba Prijedor koje je objavljeno juče jedinstvena pojava iz više razloga.
Ne sećam se kada je neki vlasnik letelice koja je učestovala u incidentu ili udesu na ovim prostorima ikada izdao saopštenje za medije, posebno iskomunicirano na ovako kvalitetan i adekvatan način. Naravno, sadržaj saopštenja ne predstavlja dokaz, zaključak niti bilo kakvu istinu (to je na dve odvojene istrage da utvrde) ali je ključan u okolnostima vremena u kojem živimo. Filosofija „ćuti, proći će“ i nevoljnost noseće organizacije da na zvaničniji način uputi barem izraze žaljenja, česta su pojava na ovim prostorima.
Aero-klub Prijedor, odnosno njegov Upravni odbor, pokazao je da su vrednosti, namere i standardi najbitniji faktori neke, pa i vazduhoplovne, organizacije i da se, ponovo naglašavam, u današnje doba, moraju konstantno komunicirati. Ko god i zbog čega da je kriv.
Saopštenje:
Poštovani sugrađani!
Kao što je poznato, posljednjeg dana prošle godine, u udesu našeg aviona Citabrija, registarskih oznaka E7-PDH, porodica Aramanda izgubila je dva svoja člana, a Aeroklub „Prijedor“ jednog od svojih stubova – nastavnika jedriličarstva, pilota, rukovodioca Jedriličarske sekcije i člana Upravnog odbora. Pretrpjeli smo veliki gubitak – emotivni, kadrovski i gubitak jednog vazduhoplova, a sudeći po glasinama i neistinitim interpretacijama udesa u prijedorskoj javnosti, s kojima se na žalost svakodnevno suočavamo, na putu smo da izgubimo i ugled koji već 70 godina uživamo u vazduhoplovnoj porodici Regije. Zbog toga smo prinuđeni da se u sadašnjoj, najtragičnijoj situaciji u istoriji Kluba, obratimo javnosti ovim saopštenjem. Kako zbog delikatnosti situacije, tako zbog zakonskih ali i moralnih normi koje nas obavezuju, Saopštenje se ne bavi ni uzrocima udesa ni pitanjima nečije odgovornosti za tragediju. Tim pitanjima se bavi zakonodavstvo ove zemlje. Tužilaštvo BiH vodi svoju redovnu proceduru utvrđivanja okolnosti za dalja postupanja. Otkrivanje mogućih uzroka, na bazi analize činjenica i izjava svjedoka, treba da završi Komisija za provođenje istrage uzroka vazduhoplovnih nesreća, organ Ministarstva komunikacija i transporta BiH, koja je već izvršila preliminarni uviđaj na mjestu udesa i čiji rad je u toku. Mi se u ovom Saopštenju ograničavamo samo i jedino na fakta – s jedinim ciljem nepristrasnog informisanja javnosti o činjeničnom stanju.
Raspolažemo sljedećim činjenicama (stanje: 5.1.2023. 18:02), relevantnim za udes Citabrie E7-PDH.
– Starost našeg aviona je oko ili manja od starosnog prosjeka aviona iste namjene i klase u Evropi i Svijetu. Pritom je važno napomenuti da, za razliku od vozila na saobraćajnicama, godište nije kriterij koji direktno utiče na bezbjednost i funkcionalnost vazduhoplova. Bitan i odlučujući kriterij bezbjednosti je poštovanje direktiva i preporuka proizvođača ili nacionalnih regulatornih agencija, koje propisuju način i vremenske rokove za remont ili preglede vitalnih sklopova i sistema vazduhoplova.
– Operator i vlasnik vazduhoplova (u ovom slučaju Aeroklub „Prijedor“) drži se Programa tehničkog održavanja vazduhoplova, odobrenog od nadležne regulatorne agencije BiH – BHDCA. Poslednji redovan periodični pregled Citabrie obavljen je 25. oktobra 2022. na nivou godišnjeg, ili tzv. 100-časovnog pregleda. Od tada do dana udesa, avion je naletio još samo tri sata. Ove činjenice upućuju na to da je Citabria bila održavana po zakonskim direktivama i propisima, kao i preporukama proizvođača.
– Na dan udesa izvršena je obligatorna najava početka vazduhoplovnih operacija (u pilotskom žargonu: otvaranje zone letenja) kod Jedinice prilazne i aerodromske kontrole letenja na Aerodromu Mahovljani. Najavu je izvršio sam pilot Citabrie.
– Na dan udesa, nekih sat vremena prije posljednjeg polijetanja, isti avion je već bio korišten, proveo je u vazduhu 15 minuta, taj pilot nije imao primjedbi niti je bilo bilo kakvih indicija namanjkavosti aviona – što upućuje na to da je Citabria na tom pretposljednjem letu bila u funkcionalno redovnom stanju.
– Neposredno pred posljednje polijetanje, pilot je lično napunio rezervoare aviona gorivom, za koje postoji tipsko odobrenje korištenja. Prema izjavama očevidaca, uključujući i one s pilotskim zvanjem, pilot je izvršio i obligatorni predpoletni pregled aviona, predviđen pilotskim priručnikom vazduhoplova i krenuo s procedurom polijetanja – što upućuje na to da je Citabria u tom času bila u ispravnom stanju.
– Prema izjavama nekolicine prisutnih vazduhoplovaca, uključujući i onih s pilotskim zvanjem, nije bilo nikakvih vizuelno uočljivih odstupanja od standardnog ponašanja aviona u toj, inače kritičnoj, fazi leta.
– Na osnovu analize video-snimka polijetanja i izjava prisutnih vazduhoplovaca, došlo se do zaključka da je avion od uzleta do pada proveo u vazduhu devet sekundi.
– Prema izjavama očevidaca koji su posmatrali udes na više različitih lokacija, pored same piste i u neposrednoj blizini, i stručnih i onih koji nemaju nikakva znanja o vazduhoplovstvu – pa prema tome potpuno nepristrasnih, u fazi penjanja aviona došlo je do gubitka brzine (koja je neophodna za održavanje upravljivosti aviona) naglog svaljivanja u desno, obaranja nosa prema dole i udarca u zemlju.
– Prema izjavama očevidaca, a i na osnovu tragova koje je rotirajuća elisa ostavila na mjestu udarca u zemlju – motor Citabrie radio je cijelo vrijeme, do zadnjeg časa.
Izvještaj Komisije za provođenje istrage uzroka vazduhoplovnih nesreća o rezultatima preliminarnog uviđaja sa mjesta udesa očekuje se za nekih 30 dana. Molimo prijedorsku javnost da, zajedno s nama, sačeka izvještaj Komisije i da se do tada uzdrži od nestručnih komentara udesa, lišenih svakog osnova, i širenja glasina – ako ne iz obzira prema ugledu Aerokluba „Prijedor“, onda bar iz pijeteta prema ožalošćenoj porodici.
Naglašavamo da je prioritetni interes Upravnog odbora Aero-kluba da se saznaju uzroci udesa i na osnovu njih izvuče pouka, ali i preduzmu sve ostale neophodne zakonske radnje.O svim rezultatima istrage, bez obzira kakvi budu, prijedorska javnost biće informisana čim oni budu poznati.To smatramo ne samo našim moralnim dugom prema ožalošćenoj porodici, nego i prema sadašnjim i budućim vazduhoplovcima.
ivan
Da slazem se da je saopstenje vrlo dobro i korektno napisano. Davno davno jedan pilot u nasem klubu je poginuo jer je doziveo srcani udar tokom leta i onda ispade kako god okrenes pad aviona je uvek ljudska greska ona (ne)namerna ili onu koja je deo nekog valjda bozjeg plana. Iskreno saucesce porodici i prijateljima nastradalih.
Dado
Ne daj Bože nikome ali nažalost desavaju se tragedije.Saucesce porodici ostali su bez svojih najmilijih.
Munja
Izvjestaj o usesu istog aviona 22.6.2021.
http://mkt.gov.ba/Publication/Read/sacinjen-zavrsni-izvjetaj-o-zrakoplovnoj-nesreci-na-aerodromu-urije-prijedor?pageId=97&lang=bs
Radoznali Johny
Autobenzin + aditiv? Praksa u avioklubovima ili izuzetak?
Siniša Vujaković
U ime Upravnog odbora Aero-kluba „Prijedor“, zahvaljujem na objavljivanju i ovako pozitivnom komentaru našeg Saopštenja. Puno nam znači!
Siniša Vujaković
Milovanov Srbislav
Uvazena gospodo prvo zrlim da izjavim saucesce porodic na nenadoknadivom gubitku Slava im i nek pocivaju u miru Sa visedeceniskim iskusrvom pilota i instruktora u vazduhoplovstvu se desavaju nesrece odnosno udesi sa najtezim posledicama Rukovostvo kluba je na krajnji profesionalan nasin dalo saopstenje pa mogu reci i ljudski Nemojmo donositi zakljucke prerano i traziti krivca Pustimo da strucni tim istrazitelja istrazi seo slucaj i donese zakljucak To ne moze biti brzo jer je to obiman i odgovoran posao Po njhovoj okoncanoj istrazi preporucio bi Aero kulubu da napravi seminar gde bi se iznele sve cinjenice istrage u cilju da se te eventualne greske ne ponove ne samo u BH vec na celoj teritoriji regiona Jos jednom iskreno saucesce porodici
Adnan
Aeroklub Prijedor je prošle godine dobio ozbiljne kritike od istražne komisije posle nesreće 2021. Kritike se odnose na kulturu u klubu koja je dovela do niskog nivoa sigurnosti letenja.
Na primer, klub je u avion samoinicijativno sipao benzin koji je namenjen za drumska vozila, avion nije posedovao propisanu dokumentaciju (odgovarajući POH), ni rukovodilac leta niti njegov zamenik nisu na zemlji već u avionima, zbog elise neprikladan avion za aerozapregu itd.
Nadam se da su izvukli pouke iz te nesreće i da razlog ove tragedije nije nemar.
U izjavi kluba piše da se oni ograničavaju jedino na činjenice i da komisija treba da izvrši istragu. Medjutim u daljem tekstu se vrši i analiza činjenica i donose zaključci. Na primer:
„… taj pilot nije imao primjedbi niti je bilo bilo kakvih indicija namanjkavosti aviona – što upućuje na to da je Citabria na tom pretposljednjem letu bila u funkcionalno redovnom stanju.“ Ovde se zaključuje da je avion pre kobnog leta bio ispravan što ne mora da bude tako. Zatim:
„Neposredno pred posljednje polijetanje, pilot je lično napunio rezervoare aviona gorivom, za koje postoji tipsko odobrenje korištenja.“ Što ne znači da gorivo zadovoljava zahteve proizvodjača motora. Ako su hteli da isključe sipanje auto-benzina u avion napisali bi da je sipan avio-benzin. Osvrnuću se kasnije na benzin. Zatim:
„… pilot je izvršio i obligatorni predpoletni prelet aviona, predviđen pilotskim priručnikom vazduhoplova i krenuo s procedurom polijetanja – što upućuje na to da je Citabria u tom času bila u ispravnom stanju.“ Opet se daju indicije da je avion bio ispravan što ponavljaju više puta u nastavku teksta. I na kraju kažu:
„Prema izjavama očevidaca, a i na osnovu tragova koje je rotirajuća elisa ostavila na mjestu udarca u zemlju – motor Citabrie radio je cijelo vrijeme, do zadnjeg časa.“ Opet se daje zaključak da je avion bio ispravan i da je motor radio do udara u zemlju. I ako motor otkaže elisa se i dalje okreće, u početku zbog inercije a kasnije u poniranju zbog efekta vetrenjače.
Ja ne kažem da je avion bio neispravan i da je to uzrok nesreće. Medjutim, u ovakvim slučajevima kao što je ovaj opisan je gubitak snage motora jedan od najčešćih uzroka nesreće. Moguće ja i da pilot izgubi svest ili slično iz medicinskih razloga. Moguće je i da su bili takvi meteorološki uslovi da je zbog leda u karburatoru motor izgubio snagu. Pravu istinu verovatno nećemo nikada saznati.
Zbog poštovanja prema pokojnom pilotu i njegovoj porodici ne treba špekulisati i tvrdnjom o ispravnosti aviona aludirati da je pilotska greška. Neka on i njegova ćerka počivaju i miru a njihova porodica i prijatelji neka prime iskreno saučešće.
PS
Što se tiče auto-benzina u avionskim motorima proizvodjač motora (u ovom avionu je motor Lycoming O-320-A2B) dozvoljava korištenje benzina koji se koristi za drumska vozila i naziva ga „Mogas“. Mogas treba da, prema servisnom uputstvu Lycoming SI 1070, ispunjava sledeće uslove i standarde:
-93 AKI for detonation margin (hot day OAT and 500F cylinder heads).
-Vapor pressure Class A-4 to prevent vapor lock.
-No ethanol and maximum 1% oxygenates.
-ASTM D4814 Revision 09b and EN228 Revision 2008:E.
Koja benzinska pumpa može to da vam garantuje?
Petar Vojinovic
Slažem se sa svim napisanim. Zato sam i u tekstu naglasio da njihovo saopštenje: „…ne predstavlja dokaz, zaključak niti bilo kakvu istinu (to je na dve odvojene istrage da utvrde)“. Pohvalio sam da su među retkima koji su spremni da komuniciraju. Ako se ispostavi da je ovo vađenje onda su ovim lagali što je još veći problem. Svakako ćemo videti kako je na kraju bilo. BiH istražitelji su prilično stručni i efikasni, kao što su to više puta do sada dokazali.