Kako je prekjuče prvi javio Aviation Week, Turkish Airlines „radi sa investitorima, na primer u Beogradu“ kako bi outsorsovali svoj MRO van granica Turske.
Kako Tango Six saznaje, država Srbija već nekoliko nedelja pregovara sa turskom nacionalnom avio-kompanijom i njihovom MRO podružnicom o otvaranju zajedničke MRO operacije u Beogradu. Imajući u vidu skorašnje vesti o prebacivanju održavanja dela flote nacionalne avio-kompanije u Tursku, saradnja dve kompanije odvija se na više koloseka.
– Donećemo odluku u skladu sa analizama, uvek smo otvoreni za nove prilike. – kazao je predsednik izvršnog i nadzornog odbora Turkish Airlinesa Ahmet Bolat za Aviation Week.
Bolat u intervjuu naglašava da je jedan od razloga izmeštanja dela MRO aktivnosti Turkisha „snižavanje cena rada u nekim delovima jugoistočne Evrope“, što ovaj deo kontinenta, kako kaže, čini povoljnim za investiranje.
Aviation Week zatim konstatuje da je, prema njihovim informacijama, Er Srbija u potrazi za „MRO rešenjem, budući da im flota izuzetno brzo raste i da lokalni MRO provajder Jat Tehnika ne uspeva da odgovori na sve njihove potrebe“. Međutim, kako se takođe navodi u tekstu, Turkish još nije odustao od drugih geografskih lokacija za ovaj potencijalni projekat kao što su Kazahstan i Indonezija.
Bolat kaže da bi projekat isključivao opciju održavanja motora.
MRO u Srba
Aktivnosti države Srbije kada su priče sa inostranim MRO kompanijama u pitanju, više su nego interesantne.
Kako je Tango Six izveštavao pre osam godina, tadašnje partnerstvo sa Etihadom i potencijalno Mubadalom (tadašnjim vlasnikom SR Technicsa) moglo je da rezultuje tešnjom saradnjom ili privatizacijom Jat Tehnike koja je tada bila u državnom vlasništvu.
Švajcarska MRO kompanija izabrala je međutim da u Srbiji otvori „samo“ back-office što, kako se ispostavilo kasnije, nije garantovalo preuzimanje Jat Tehnike. Krajem 2019. godine Jat Tehniku je na privatizacionom tenderu kupio češki Avia Prime koji je, kako smo izveštavali pre dve godine, imao problem u poslovanju koji se odrazio i na jednog od njihovih najvećih klijenata Er Srbiju. Poučena ovim iskustvom, srpska nacionalna avio-kompanija, kako je ExYu Aviation izvestio u februaru, počela je da deo svoje flote šalje baš u Turkish na održavanje.
Sa druge strane, centralna država i lokalna samouprava nadoknadili su sve prethodne neuspehe kada je u maju 2019. godine MTU izabrao Srbiju za lokaciju svog postrojenja u konkurenciji sa Portugalom.
Anonimus
Politics :) hypothetically, even if this happens, there is very little land available to replicate JAT facility at ANT airport.
Also JU sending jets to TK is politics and even though the official info is that cooperation is great, JU jets were in big delay as JU didn’t send spare parts on time and at the end the cost of checks was higher than if JAT did the job.
JU technical has lots of issues and no good professionals as they all left the company.
This may be good option for government to develop its own hangar but nothing more than this. If JU and JAT are having a divorce it will hurt more JU than JAT
Marko
Dovoljno vremena je proslo i lako je zakljuciti koliko je bezidejno izvrseno preuzimanje JAT Tehnike od strane Aviaprime-a. Pristup bez dugorocnih planova uskracuju smislene investicije i dok vreme prolazi, strucni kadar se odliva i to nepovratno u sve vecoj meri.
Ugovorene obaveze o investiranju prilikom preuzimanja su prebijane i pravdane na razne nacine a mahom su neostvarene.
Sve govori da ce ovaj gazda zilaviti firmu gore nego drzava, pa cak iako na to ima delimicno pravo kao vlasnik, unistice i to malo potencijala u ljudima koji je ostao na ovim prostorima da odrze ovu struku.
Brad
Ne bih rekao da ovi iz Avia Prime ne rade nista. Otvorili su pogon za konverziju Boeing 767 u cargo, u planu je rad i na Boeing 737. Nabavili su sertifikate za A320-NEO, A330-200/300. Zasto se ovo desava, ni meni nije jasno. Moguce da ih je zaklao MTU aeroengines i korona
Marko
Konverzija jeste delimican pomak doduse pod nadzorom i sa silom uvezene radne snage jer se domaci kapacitet urusio. Obavestite se oko placanja field work-a, kako to ide, kako se putuje na isti. Koliko je ulozeno u radionice, sektor motora posebno. Sta je dogovoreno u ugovoru o prodaji a sta je ispunjeno. Alati, treninzi, skolovanja. Korona i MTU su svakako imali uticaja, ali sve to je izgubilo kapacitet zbog raznih razloga ili ga nije ni imalo da unapredi stanje.
Pitanje je ima li uopste ukupnog progresa poredeci sa vremenom pre prodaje.
Mehaničar
@Brad
Otvorili su liniju za B767 konverzije nakon što je nekoliko mnogo jačih MRO centara u Evropi odustalo od te ideje. I to je zato jer imaju kapacitet hangara, najveći deo posla rade contractori od kojih neki dobijaju 55-60€ po satu (B1 i B2 mehaničari)
Svi korisni alati su završili u Sloveniji i Poljskoj. A320neo sertifikat je dobijen zato što i druge dve kompanije iz grupe imaju isti, ne zato što je JATT sposoban da odradi check na istom.
Brad
Kompanija je 2022 investirala u pogone za 179% vise nego sto je amortizacija. Uplata kapitala iz protekle dve godine je iznosila 7.6 miliona evra. Nesto se radi, da li je dovoljno ne znam.
Rade Savić
Sramota, sve šta se dešava sa JATTehnikom. Od fantastične ekipe, 400 licenciranih mehaničara, 200 specijalista radionica, 100 inženjera, EASA 145, 147 deo i DOA part 21 dizajn, sa preko 11 linija baznog održavanja itd, došla je kompanija kojoj je ovaj sistem bio prevelik zalogaj. E sad dolazi Turkish koji je započeo sa sa ozbiljnijim održavanjem od 2010 g. Nije još kasno za JATTehniku. Samo treba promeniti vlasničku strukturu i vratiti je državi. Inače AirSrbija još od ranije pokušava da pobegne od JATTehnike. Ne BiH da ovo komentarišem
OpFor777
Stvarno steta sto se napravise od takve firme. Sve ono sta valja, sta je domaće i sposobno, ide u tri lijepe a dovode se neki stranci ka kojima će najveći dio para da teče.
Mile
Jeste li vi ljudi ikada usli u prostorije Jat Tehnike? Tamo dinar jedan u ozbiljniji alat nije ulozen od kraja osamdesetih godina. To je jedna velika tuga i nema bas nikakve veze sa sadasnjim vlasnikom, koji tek sto je dosao.