Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024

[SEAS 2024] Prezentacija Migela Rosa o fenomenu „letećih taksija“: Boing, Erbas, Embraer i od 2027. godine Beograd

17. jul 2024

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

16. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024
[POSLEDNJA VEST] Udes aviona Esqual na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja, pilot poginuo
Jedan od prvih primeraka ultra-lakog aviona Esqual VM-1C fotografisan na aerodromu Lisičji Jarak 2012. godine / Foto: Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Udes aviona Esqual na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja, pilot poginuo

Kako Tango Six saznaje, avion ultra-laki avion Esqual VM-1C registracije YU-A299 srušio se danas oko 12 časova nakon poletanja sa aerodroma „13. maj“ kod Zemun Polja.

Pilot i vlasnik letelice Aleksandar Arsić je poginuo.

Nesreća se dogodila nedaleko od poletno-sletne staze aerodroma nakon faze poletanja. U dvosedu se nalazio samo pilot.

Odmah nakon nesreće, odnosno gubitka kontakta sa letelicom Spasilačko-koordinacioni centar Direktorata civilnog vazduhoplovstva uzbunio je Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije koja je poslala dežurni helikopter u pretragu. Letelica je locirana za manje od 10 minuta.

Rukovodilac letenja na aerodromu „13. maj“ pilot instruktor Boško Todorović dao je RTS-u izjavu o okolnostima udesa:

Esqual je visokoperformansna ultra-laka letelica čiji je inženjerski i proizvodni projekat Arsić otkupio od grupe inženjera iz Španije. Globalno ih je proizvedeno oko 20 primeraka. Nakon otpočinjanja proizvodnje u Srbiji izrađeno je ne više od 5 letelica. Letelice su proizdođene u kitu (segmentima koje kupac sam sastavlja), ne serijski.

Srpska generalna avijacija nije zabeležila udes sa fatalnim ishodom preko dve godine. Poslednji udes sa fatalnim iskodom na aerodromu „13. maj“ dogodio se 2018. godine i po sredi je bio ljudski faktor. Od osnivanja aerodroma „13. Maj“ 2001. godine ovo su jedina dva udesa sa fatalnim ishodom.

Tango Six video reportaža o ovom tipu letelice iz 2012. godine uz razgovor sa pokojnim Arsićem:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ј

ПИТАЊЕ за ОНЕ КОЈИ ЗНАЈУ ВИШЕ ОД МЕНЕ ?

На једном Сајму у Београду, штанд малих авиона слично овом у коме је настрадао овај несрећни човек.

Питао сам, као лаик, одговорне на штанду:

Шта ће се десити са пилотом и летелицом ако откажу команде ?

Одговор свих присутних је био:

Да се НЕЋЕ десити ништа, јер летелица може да лети чак ако се мотор поквари или „угаси“ !!!

Нисам се упуштао у даљу расправу, јер немам знања, али све ми је то некако деловало неубедљиво.

Хвала на одговору и саучешће породици.

Odgovori
PS

Ne znam puno o tome, ali zavisi od aviona do aviona kakve karakteristike za jedrenje ima (mislim da se to izražava kao finesa), od vremenskih uslova, visine, iskustva pilota i slično. Nije isto ako motor stane na 50 i 2000m. Milion stvari može da utiče. Ljudi padnu sa bicikle pa poginu iako u teoriji ne bi trebali.
Ali ima ljudi sa znanjem pa će odgovoriti. Mene isto pitanje interesovalo davnih dana pa koliko se setih napisah. Nisam stručan.

PS

Izvini, u prvom odgovoru nisam ni skapirao šta ste pitali. Jer vi ste pitali šta se dešava ako otkažu komande a oni vam odgovorili šta se dešava kad otkaže motor. Malo nelogično. Ja odgovarao šta mislim da se dešava kad otkaže motor, za otkaz komandi… kuku…

Evo ja cu da vam kazem, ako otkazu komande aviona, piloti imaju odredjene procedure kojim ce probati da povrate kontrolu nad komandama, ako ne uspeju da povrate kontrolu nad komandama, izgubili su kontrolu nad letelicom i najverovatnije ce se srusiti, a od drugih uslova zavisi kakve ce povrede imati i da li ce preziveti uopste.
Sta ste hteli da dokazete svojim pitanjem, posto mi deluje da u odgovoru koji „neko nije hteo da vam da“ cuci neka велика, мистериозна тајна и мудрост?

Izuzetno je vazno u kojoj fazi leta letelici otkazu motori. Najopasnija faza leta je zaista poletanje aviona, u toj fazi je letelica najsporija, na najmanjim visinama, samim tim i najranjivija. Kada avion izgubi kontrolu odmah nakon poletanja, male su stvari koje pilot moze da napravi kako bi direktno uticao na ishod.. na zalost :( Saucesce porodici.

Evo da dopunim odgovor, ili bolje receno prepravim – ne *najverovatnije*, letelica koju niko ne moze da kontrolise ide na zemlju u 100% slucajeva.

Odgovori
Do

Kako je i napisano iznad, malo toga mozes uciniti u situaciji u koju je zapala ova letelica!! Em nisko em sporo em otkaz komandi bukvalno imas vremena samo da konstatujes da ces poginuti, i da je imao padobran ne bi puno pomoglo!

Uteha ostaje da je poginuo radeci posao koji voli

Odgovori
ra

Katastrofa prava izgubljen život i uništena letelica,ovo je izgledalo jako ozbiljno i modernog dizajna sa savremenom avionikom ali džaba tehnika ume da zakaže pa čak i kada je nova a ovaj događaj treba da posluži za nauk svima koji misle da mogu da projektuju i naprave UL avion neka se dvaput presaberu pre upuštanja u takvu avanturu!!!

Li

U Nemačkoj su svi takvl UL avioni zakonski opremljini spasilačkim padobranom za ceo avion.No ako je do udesa došlo u fazi poletanja (prevlačenje aviona npr. ili otkaza motora, ili zabravljivanja komandi ,pošto se radi o samogradnji ) teško da tu može nešta da se uradi.

Odgovori
ne

Ovo je avion koji bi trebalo da bude u eksperimentalnoj kategoriji i kao takav bi trebao da bude dodatno pracen i kontrolisan.

Odgovori
Ne

Aleksandar Arsic covek koji je poginuo bio je veoma svestran covek, dobar muzicar, fudbaler pa cak i predsednik kluba gastarbajtera u Svedskoj. Voljen i cenjen clan zajednice nasih ljudi u tudjini. Veoma radan covek koji nije trosio vreme na gluposti i manje vise je uvek imao osmeh na licu i video mogucnosti a ne prepreke u zivotu

Ovo sa avionima mnogo mu je znacilo i na kraju je neka uteha da se ovo desilo kada se bavio necim sto je voleo.

Pokoj mu dusi i snaga onima koji ostaju za njim da zive dobre zivote uprkos ovoj tragediji.

Odgovori
Mi

Sa vlasnicima Ulta lakih letilica koje su sastavljene kao samogradnja u vecini slucajeva imaju ih ljudi koji nisu profesionalci Samim tim sa skromnim vazduhoplovnim znanjem Bez da zelim nekog da uvredim treba mnogo skole rada i iskustva da bi se neko ovim poslom bezbedno bavio pa makar i amaterski Nije dovoljno imati novac zelju i enuzaizam Naravno strucna komisija ce ustanoviti uzrog tragesije Ali ovo treba da bude i opomena Nazalost vazduhoplovni propisi se donose kroz udese

Odgovori
ra

Pa bilo je slučajeva u našoj zemlji da su slične letelice konstruisali stručnjaci pa su one završavale na zemlji a stručna komisija donosila zaključke da je uglavnom posada kriva za udes a o istim događajima se zna malo ili ništa jer se neko potrudio da tako bude!!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs