Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024
Kanada kupuje 88 F-35 za oko 14 milijardi dolara
Prvih 16 aviona biće isporučeno u periodu 2026-2028 / Foto: Lokid Martin

Kanada kupuje 88 F-35 za oko 14 milijardi dolara

Kanadska ministarka odbrane Anita Anand objavila je preključe da je Kanada finalizovala sporazum sa vladom Sjedinjenih Američkih Država i američkim kompanijama Lokid Martin i Pret end Vitni o nabavci 88 višenamenskih borbenih aviona 5. generacije F-35 Lightning II. Kako je ministarka navela, procenjena vrednost investicije je oko 19 milijardi kanadskih dolara (oko 14,2 milijarde američkih dolara), i predstavlja najveće ulaganje u kanadsko ratno vazduhoplovstvo u proteklih 30 godina.

Ugovorom je osim aviona, obuhvaćeno i održavanje i usluge, prateća opremu za avione, simulatori i izgradnja savremenih objekata infrastrukture u vazduhoplovnim bazama Bagotvil, Kvebek, i Kold Lejk, Alberta što će početi ove godine, a na ovim aerodromima će biti stacionirane, kako operativne tako i eskadrile za obuku i preobuku. Očekuje se da prva 4 aviona budu isporučena 2026., potom sledećih 6 2027, 6 u 2028. godini, a ostatak do kraja 2032. godine kada bi iz naoružanja trebalo da bude povučena flota borbenih aviona F/A-18A i B Hornet (kanadske verzije nose oznaku CF-18, vojna oznaka CF-188, trenutno aktivno 93 primerka uključujući i polovne australijske avione koji su isporučeni 2019-21.).

Ministarka Anand je dodala i da nabavka i početno održavanje aviona F-35 ima potencijal da godišnje doprinese kanadskoj ekonomiji sa preko 425 miliona dolara i blizu 3.300 radnih mesta godišnje za kanadsku industriju tokom narednih 25 godina. Ona je takođe podsetila da je učešće Kanade u programu Joint Strike Fighter tokom proteklih nekoliko godina već omogućilo kanadskim kompanijama da od potpisanih ugovora zarade skoro tri milijarde dolara, što će se u budućnosti još više povećati. Inače, Kanada za F-35, između ostalog, proizvodi deo softvera, kao i delove za motor i stajni trap.

Kanada je F-35 kao svoj novi višenamenski borbeni avion izabrala krajem marta prošle godine, tender je prethodno pokrenut 2017, da bi Zahtev za predlozima jula 2019. godine bio poslat na adrese američkim proizvođačima Lockheed Martin za avion F-35 Lightning II i Boeing za F/A-18E i F Super Hornet, evropskom konzorcijumu Airbus za EF-2000 i švedskom proizvođaču SAAB-u koji je ponudio Gripen E. U uži izbor su jula 2020. ušli F-35 i Gripen. Decembra prošle godine kanadska vlada odobrila je nabavku prvih 16 F-35 u paketu vrednom 5,14 milijardi američkih dolara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

HO

Nije im lako! Sa svih kopnenih strana su opkoljeni sa USA. Sa USA nema šale. Ali zašto kupuju baš od USA?

Odgovori
Pi

Kada svuda zatvaraš vrata stražnjicim, a moraš kupiti od svog gospodara po ceni koju ti odredi. Mada ameri odustaju od f35 popto je to preskup promašaj. Sada te krntije izbacuju i uvaljuju svojim slugama i drugima.

Be

Ne kupuju od USA nego kupuju od sebe.

Br

@Beduin

Sigurno se i vecina kanadskih poreskih obveznika slaze sa tobom.

Ne

@pirko
Gde ste čuli da USA odustaje od F35? I po kojem kriteriju je avion “krntija” kako ste rekli?

Lo

Zato što su USA strateški politički, vojni i ekonomski saveznik Kanade i zato što je F35 vrhunski proizvod. I zato što Kanada već desetcima godina u svojim lovačkim snagama koriste isključivo američke proizvode čime je tranzicija na novi tip zrakoplova brža i jeftinija. Onima koji pitaju što će im ti zrakoplovi kad ih nitko neće napasti poručujem da je ova tehnologija, kao i prethodne, prije svega u funkciji odvraćanja. Koga? Rusije I Kine.

Em

Avion je top samo nije za sirotinju…sjajan projekat ko se bolje razume za izvlacenje para od NATO saveznika…srecom Al srecom pa nas Amerikanci ipak vole malo vise od drugih I vole Sto smo sirotinja pa nas dresiraju i celice da ne postanemo ko drugi kojima za rat treba f35…Pa zamislite Tu muku nas poreskih obveznika da moramo da kupimo bar dve eskadrile F35 pa bolje odma da se naguzimo…

Jo

Ovo je bila potpuno očekivana odluka. Prethdna kanadska vlada je radila na ovoj nabavci još od 2010, a Kanada je bila jedan od partnera u razvoju. Odluka je već bila doneta. Vlada koja je došla na vlast 2015. je prekinula sa nabavkom i rešila da ponovo otvori tender. Jedinu šansu su imali Amerikanci, radi integracije u zaštiti vazdušnog prostora Severne Amerike (NORAD). Postoji oprema koju imaju samo američki avioni i koja može da se izveze samo u Kanadu. Rafal je povučen kada su shvatili da nemoju nikakve šanse. Šveđani su ostali optimisti. Boing je imao ozbiljne šanse, ali ih je upropastio kada je blokirao prodaju kanadskih civilnih aviona (Bombardie) na američkom tržištu. Kanađani su prodali tu kompaniju Erbasu (koga Boing nije smeo da blokira) i odustali od već dogovorene nabavke prvih 18 aviona.

Odgovori
Xe

>> Postoji oprema koju imaju samo američki avioni i koja može da se izveze samo u Kanadu

Tvrdis dakle da recimo holandski F-35A nema istu opremu kao ti buduci kanadski? Koja je to oprema specificna za severnoamericki region? Hvala

Jo

Da, tvrdim, ali ne poznajem detalje. Mislim da se pre svega radi o integraciji linkova za razmenu podataka. Kanadsko vazduhopolovstvo je deo NORAD (združena američko-kanadska komanda koja brani Severnu Ameriku) i raspolaže informacijama i resursima kojima raspolažu samo Amerikanci. Postoji nekoliko nivoa poverenja. Na najvišem nivou je Kanada, nakon toga slede tzv. „5 Eyes“ (UKUSA) gde se pridružuju Velika Britanija, Australija i Novi Zeland. U trećem krugu su Izrael i još nekoliko zemalja. Nakon toga dolaze neke članice NATO (npr. Nemačka), ali i neke zemlje koje to zvanično nisu bile (Švedska). Konačno, u poslednjem krugu je ostatak NATO.

Malo je poznato da su do 2001. jedine zemlje koje su imale pristup 128 bitnoj enkripciji bile Amerika i Kanada. Npr. postojale su različite verzije Internet Explorera za SAD/Kanadu i za ostatak sveta.

Ic

Da , apsolutno tačno. (I još luđe ali mrzi me da kucam…) Prednjači jedino Izraelski F-35I, ali to je posebna priča….

go

Ala ce da se usrece….

Odgovori
F-

Naravno da hoce…Za razliku od vecine zemalja oni vec poseduju jedno od jacih ratnih vazduhoplovstva u svetu a ovom nabavkom ce biti tek jaci.Da je F-35 los avion ne bi ga Izrael kupovao tek tako,imaj to u vidu a svi znamo sta predstavlja Izrael u vojnom smislu.

Tr

Ne, ne, sad ce prosecan srbin da ti objasni, jer on ipak bolje zna :)

Mi

Kako to Kanada ima jednu od najjacih ratnih vazduhoplovstva u svetu? De nam objasni tu tvrdnju.

Re

Koliko los avion kako ga opisuju zavisnici sovjetsko putinove tehnike a kupuju ga sve vojno i ekonomski najjace drzave sveta.Sala mala, naravno.Avion je jedan od najboljih posle F-22 Raptor koga USA nece prodati nikome iz razloga jer nijedan avion na svetu ne poseduje taj stepen tehnologije niti ce posedovati.Sta reci o avionu F-35 osim reci hvale.Takva jedna eskadrila F-35B i jedna eskadrila F-18 Super Horneta block 3 bi za Srbiju bilo idealno tj.najbolji izbor u istoriji drzave Srbije ali nabavku takvog savremenog oruzja zahteva i ozbiljno medjunarodno pozicioniranje Srbije kao jedne drzave Balkanskog poluostrva od cije stabilnosti utice i stabilnost ostatka Balkana.Sto znaci, napokon okretanje Zapadu,gledanje iskljucivo sopstvenih interesa i prekid saradnje sa agresorskim rezimom iz Kremlja sve dok na vlast u Rusiji dodje neko normalan.Srbija generalno pripada Evropi u svakom smislu,srce je Evrope.Da se nadovezem na oruzje, obzirom da je NORA B52 nas najuspesniji izvozni proizvod,mislim da bi nasi ljudi iz namenske industrije trebali da razmisle o povecanju dometa NORA B52 na 80 km efektivnog dejstva granate.Time bi NORA B52 postala najuspesnija haubica na svetu jer koliko vidim USA radi takodje na novoj verziji PALADIN-a sa vecim dometom.Par korekcija na NORA B52 u smislu GPS navodjenja,ojacanju cevi topa sa povecanjem ispaljivanja vise granata u minuti,mogucnost koriscenja Eskalibur granata i povecan domet same haubice bi je svrstali u sam svetski vrh.Ovo trenutno ulaganje u namensku industriju i vojsku su smesni i zalosni.Vojska bi trebala da ima u svom sastavu vec bar stotinak NORA B52.Tenkovske brigade su nam katastrofa sa zastarelim tenkovima.Vreme je za kupovinu Abramsa zadnje verzije kao teskog tenka i udarnu pesnicu oklopnih jedinica sa naravno lakim tenkovima koji bi cinili modernizovani M-84 u mesovitim sastavima.Javelin je obavezan a vazduhoplovstvo pre svega…

Odgovori
Sr

@Realan
F-35 se prodaje samo najvaznijim saveznicima SAD, ali mozda bi mogli da dobijemo polovne Hornet ili Super Hornet sa 120C-5 umesto C-7 ili D.

Nora vec ima GPS. M-84 nije „laki tenk“ nego MBT. Tenkovi se lasifikuju po nameni, ne po samoj masi vozila. Ne znam koliko bi Abrams bio pametno resenje. Sa Leopardom bi imali interoperabilnost sa Madjarskom, Grckom, verovatno u buducnosti i Rumunijom i Bugarskom sto nije mala stvar uopste.

Problem su posade, mi vec imamo oko 300 MBT, najvise posada sto smo videli aktivno je na vezbi Vek Pobednika kad je ucestvovali 100 tenkova(dakle 30% popunjenosti, mozda malo vise ako uzmemo u obzir da nisu svi ucestvovali), sa cetvoroclanim tenkom bi bilo 25% manje jelte. Tako da ne vidim tu mesta za „miks“ iskreno, ispravite me ako gresim?

Ako se bude nesto novo uzimalo, sigurno ce M-84 ici u rezervu. Odlsuzili su oni svoje. Toliki ratovi, godine, pola fabrika sto je pravilo delove vise ne postoji, cudo je da uopste i rade. Svaka cast ljudima sto su to projektovali i sto trenutno odrzavaju. Ali ne verujem da ce ista od toga biti. Prosto nema u planu niti je iko ista najavljivao. Insistira se na modernizaciji M-84 i M-80, meni to deluje kao tesko bacanje para.

Mi

Bravo!
I F 104 Starfajter se jako lepo prodavao! Gotovo sve „demokratske“ zemlje su imale to cudo tehnike u svom naoruzanju. Najprodavaniji Americki avion do sadasnjeg F35!
Nego, nesto Ameri pricaju o zaustavljanju tog projekta, otkazivanju narucbina za USAF i mornaricu?!?
Opet su prizemljeni do daljnjeg, izgleda.

St

Najuspesniji izvozni proizvodi nase namenske su municija i rakete za Grad. Nora se prodaje jer je jeftina, pored svih svojih nedostataka koji su mozda ispravljeni u verziji aleksandar, za koju se ne zna da li ce i ikad uci u naorzanje bilo koje vojske. Pitanje je kako cemo dalje i sa norom, posto je verujem kriza za ruske kamione a verovatno i zapadne kad im se spomene da ce na njih ici haubica.
Sto se tenkova tice, 100 modernih tenkova bi bez problema zamenilo svih 250 ovih trenutnih koje imamo, jer vecina onog sto trenutno vozimo nije ni malo modernizovana od kako su napravljeni polovinom 80tih, a korisceni su tokom svih nasih ratova i pokazali su nedostatke kao i sve verzije T-72.
I na kraju, ne verujem da se u namensku ulaze malo, samo sto se mnogo i trosi, ipak su to drzavna preduzeca u kojima se plata prima radila ne radila.

Be

Mile, najprodavaniji je F4 Phantom II

Yr

Avion je produkt američkog vojno-industrijskog kompleksa koji je najveći i najrazvijeniji na svetu, tako da sigurno nije „smeće“ , ali da ima ozbiljnih problema i nedostataka ima. Ceo program je osakaćen još u fazi postavljanja TTZ, gde su probali da pokriju jednom platformom dijametralno suprotne zahteve USAF, NAVY i USMC. Na kraju su umesto uštede dobili ogromno povećanje troškova razvoja zbog kompleksnosti, USMC je dobio vrhunski avion koji je svetlosnim godinama ispred onoga što su imali, ali su NAVY i USAF dobili ozbiljno umanjene performanse i moraće sada da cede suvu drenovinu daljim razvojem F-18 i F-15. Naprosto projekat je postao too big to fail a konsolidacija avioindustrije eliminisala je pravu konkurenciju i alternative. USA je spala na dva ozbiljna igrača, Rusija još gore na jednog UAC. Svakako da ovo umanjenje performansi neće drastično umanjiti potencijale SAD, ali da je moglo biti bolje da se išlo na dve platforme od početka moglo je. To je sada svakako istorija a Kanada i bilo koji drugi US saveznik u suštini i nema izbora. Ako hoćeš 5.-u generaciju F-35 je jedina politički prihvatljiva opcija. Tendere prave čisto da se glumi „konkurencija“.

Xe

>> da ima ozbiljnih problema i nedostataka ima.

Koji su to konkretno ozbiljni problemi i manjkavosti F-35? Hvala

Ž

Beduin

Ипак је Ф-16 продаванији, како што се тиче броја авиона, а поготову када је реч о броју корисника.

Jo

Xerxes,

Pitaj Gugl…tesko bi bilo nabrojati skoro 900 kriticnih gresaka koje je imao od samog starta. Ali evo jedan noviji clanak malo da ti podstakne interesovanje:

https://thediplomat.com/2022/10/south-korean-defense-sources-express-concerns-about-unreliable-f-35-fighters/

Yr

@Xerxes

Kolega John C. Colton je postavio odličan tekst koji govori o problemima, a takvih tekstova, iz zapadnih izvora ne ruska propaganda, ima jako puno. Evo jednog citata iz članka koji je linkovan koji sumira situaciju.

„Sixteen years after its first flight, the number of factory flaws reported has remained relatively consistent, with new flaws continuing to be discovered as old ones are slowly fixed, leaving the figure at approximately 800 as of late 2022.

While there are hopes that the F-35 will improve with time, the rate at which deficiencies have been addressed means it will likely be many more years until it is ready for high intensity operations against a near-peer adversary.“

Ali da uprostimo, zbog zahteva da jedna platforma pokriva tri različita roda vojske, tj. da se ispuni zahtev da poleće i sleće vertikalno (verzija B) verzije A i C su ispale teže nego što je planirano, performanse su im slabije i imaju ozbiljna ograničenja u smislu opterećenja koje konstrukcija može da podnese. Zbog toga postoje ograničenja brzine u određenim operativnim scenarijima. Na sve to pogodilo se da ima mnogo problema sa integracijom i pouzdanošću raznih hi-tech sistema, s tim da je to verovatno i očekivano jer zaista u pitanju je najnapredniji lovački avion današnjice i pionir je u mnogo čemu, ali za pogrešne ttz, slabe performanse i probleme sa oštećenjima strukture letilice pri većim brzinama nema opravdanja.

Xe

To sto vi ovde pisete po hiljaditi put samo kompilacija raznih pisanija o F-35 u zadnjih 15 godina + nekakvi anonimni izvori + razne osobe sirom sveta koje pokusavaju da se profiliraju kroz najcesce potpuno preteranu kritiku ovog projekta + dramaticna novinarska interpretacija normalnih, svima dostupnih izvestaja o napretku i nedostatcima itd. Sve u svemu jedno prilicno nista.

Br

@Srbofil

„F-35 se prodaje samo najvaznijim saveznicima SAD, ali mozda bi mogli da dobijemo polovne Hornet ili Super Hornet sa 120C-5“

Da li iko zaista veruje da Srbija koja je kupila MiG29 koji ce koristiti verovatno do 2030-33, jer tek su modernizovani moze kupiti od Amerike ni manje ni vise nego F18!? Pa ne bi smo mogli kupiti ni F16-20, pa ni F5 ili F4.

Nismo u NATO, po anketi cak i lista naklonjenog zapadu podrska pristupu savezu je manja od 20%. Osim malih helikoptera, par Mistrala, ako je stvarno da su stigli nedavno i par destina Hamera uz dva buduca transportna aviona, sve sto imamo je ili nase, ili rusko ili kinesko i to cini oko 95% naseg naoruzanja.

Pored toga u diplomatskom sukobu smo, zvanicno ili ne, sa vise NATO zemalja: Albanija, Hrvatska, delimicno Kosovo i Metohija, BiH, dok lagano tinja u Raskoj i oko Preseva (inace, zvanicni naziv je vranjska kotlina, a ne presevska dolina)…

I mi da kupimo od Amerikanaca F-18??? I oni da nam prodaju???
Stvarno ne razumem tu logiku.
Pre ce nam Rusi isporuciti preostale Pancire i helikoptere i Kinezi FK-3 i BPL, nego sto cemo videti americke avione.

Prethodna predvidjena modernizacija za tenk M-84 AB1 je za nekoliko klasa bolja od novih varijanti AS1 i AS2, naravno uz modernije sisteme veze i kamere, ali takav tenk je na nivou najnovijih verzija T-90, a u mnogim aspektima i bolji od njega i nije za bacanje, narocito posto ih imamo 220.
Takodje i novi dodatno oklopljeni BVP M-80 sa 30mm i novim raketama nije nesto, ali posto ih imamo preko 500, ni on uopste nije za bacanje. Potreban je samo jaci motor zbog dodatog oklopa i teze kupole.

U svakom slucaju, americko oruzje osim radara i Hamera je za nas jedno veliko – Ne.

Mi

@Xerxes
Nije tako. F-35 program je pretrpeo istoriski nezabelezene tehnicke i finansijske probleme, i to amerikanci ne kriju. Po tome je sve rekorde oborio, a ispunio obecano nije.
Ako pratis F-35 zadnjih 2-3 godine imao bi pogresnu sliku svega.
Blok 4 ce tek biti funkcionaliji avion koji su se svi nadali da ce dobiti pre 10 godina. Silom su ga gurnuli u proizvodnju jer su stotine prodali pre pocetka iste.

Ja sam uvek ovde govorio da ce F-35 jednog dana biti ok. I bice posle 25-30 godina od prvog leta u varijanti Blok 4. Ovih prvih 800 komada su bukvalno trosak zmajeva za R&D. Nisu Nemci i Svajcarci budale i sa razlogom ga nisu kupili pre 5 ili 10 godina kad je program bio na ivici sloma.

Osim dobro poznatih problema evo ti link operativne sposobnosti u 2021

Izveštaj GAO-a, objavljen 28 Aprila 2022, istog dana kada i saslušanje, može se naći ovde.

„U njemu se kaže da F-35 i dalje ne ispunjava propisane stope sposobne za misiju, da stalno ne ispunjava ciljeve pouzdanosti i da su se troškovi njegovog održavanja udvostručili.
F-35A je u fiskalnoj 2021. bio u potpunosti sposoban za misiju samo u pola vremena. F-35B za kratko uzletanje i vertikalno sletanje bio je u potpunosti sposoban za misiju manje od 20 odsto vremena, prema GAO. F-35C mornarice imao je FMC stopu od samo 9,5 procenata.“

Ostatak članka je šou program. Za deo da su se troškovi održavanja vremenom ne povećali nego udvostručili umesto da se smanje sam se trebao kladiti jer odaavno govoriom da ce tako ispasti.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/blistering-h…..nt-hearing

Direktan GAO link samo za tebe.
https://www.gao.gov/products/gao-22-105995

Yr

@Xerxes
U linkovanom tekstu ljudi imenom i prezimenom navode izvore i to visoko rangirane u vojsci SAD, navode zvanične podatke i navode tačne brojeve defekata i kategorizaciju. Navode da se za 16 godina od prvog leta broj problema održava na sličnom nivou. Ali evo pobedio si, svi su oni glupanderi, šta zna neki general u USMC kakav mu avion treba, ima random lik na srpskom avio-portalu koji bez navođenja jednog jedinog izvora zna bolje od svih njih da projekat F-35 nema nijedan ozbiljniji problem. Zbog takve besmislene tvrdoglavosti ova comment sekcija je i otišla u tri lepe.

Jo

Mislim da je Yrraf objasnio suštinu problema. F35 je od samog starta pravljen da bude „devojka za sve“, višenamenski avion. Kao takav, ne može da bude tako dobar kao specijalizovan avion, za određene zadatke. Sa druge strane, doneo je veliko rasterećenje za logistiku, jer brinete samo o jednom modelu. Zahtev da avion bude „nevidljiv“ je doneo određena dodatna ograničenja.

F-22 je pre svega air superiority avion i bio je skup kao đavo. Avion se ne proizvodi, ne postoji više ni proizvodni pogon (mada su alati sačuvani). Ako bi obnovili proizvodnju, danas bi koštao preko 300 miliona dolara. Ne radi se samo o zaštiti tehnologije (to je na kraju krajeva tehnologija od pre 25 godina), nego o tome ko bi imao para da kupi F-22 i leti na njemu. Najveći deo tehnologije je primenjen na F-35.

Ni

@Realan

Nora ima GPS. Ali zbog iskustva iz proslosti nije bas pametno uzdati se samo u GPS, bar kad je VS u pitanju. Sto se povecanja dometa tice, za tako nesto nije dovoljno odraditi par korekcija ima tu dosta posta, mada Nora i sada ima zadovoljavajuci domet. Isto vazi i za max. brzinu paljbe, sve je uradjeno u skladu sa iskustvima iz rata. Sto se Ekspalibura tice, nije bas pametno uzdati se u Amerikance kada je NVO u pitanju, drugo takva municija je papreno skupa, a kao trece radi se na domacoj vodjenoj municiji.
Sto se Abramsa tice, to bi bio najveci promasaj. Abrams je grdosija od tenka i tezi je 20-ak tona od M-84. Mi smo imali problema i sa M-84 u Vojvodini tokom zime kada tenkovi krenu da tonu u blato a preko noci se zemlja zamrzne tako da su gusenice pune zamrznutog blata. Desavalo se da u takvim situacijama nedovoljno obucene posade pokusaju da pomere tenkove usled cega je dolazilo do havarije na transmisji zbog cega su tenkovi morali na opravku. Zato su kasnije tenkovi ‘navlaceni’ na tvrde podloge u vidu balvana i slicno, samo da clanci gusenica nisu na zemlji. E sad zamisli Abramse u takvoj situaciji, ili u obicnoj kaljuzi i blatu, ne bi imali cime ni da ih izvucemo kamoli da ih koristimo. Da ne pisem o infrastrukturi koju je potrebno prilagoditi takvim tenkovima. Upravo to su neki od razloga zbog cega Ukrajini ne isporucuju Abramse ili Leoparde.

Sr

@Branko
Sve je to ok, ali ne zaboravite da cena modernizacija se cesto priblizi ceni novih, daleko savremenijih tenkova i BVP. Nije nista „samo“, to je ogroman i skup posao, a pitanje je da li je uopste serijski izvodljivo.

Ni

@Srbofil

Cena modernizacije BVP M-80 nije ni blizu cenama novih BVP.
Modernizacija BVP i tenkova je najeftinije moguce resenje. Pogledaj samo kako se krecu cene BVP na svetskom trzistu, da ti se zavrti u glavi od cifri.

Sr

@Nikola
Iskreno, ne verujem u tu tvrdnju.

Ni

@Srbofil

Po onome sto sam ja cuo modernizacija M-80 nece biti veca od milion evra po vozilu. Za te pare nemoguce je kupiti novo BVP, a cene se krecu od par miliona pa sve do dvocifrene cifre, pogotovo u vreme rata u Ukrajini kada su cene otisle u nebo. Pored toga imamo primer Hr i donacije Bredlija, njih ce moderizacija Bredlija kostati 3 ili 3+ miliona po vozilu, cak ni za te pare nema da se kupi nista novo na trzistu.
Uostalom pogledaj ko sve u svetu i dalje tera M113 i njegove razne varijante, a poprilicno je stariji od M-80, pa ga mnogi i dan danas modernizuju i koriste- ne kupuju nove, jer novo nije bas tako jeftino kao sto mislis.

Gr

Slazem se s vama, to jeste odlican avion, ima mana, ali se več dokazao u IDF u borbenom okruzenju.
Ja mislim da su Kanađani cekali jer znaju da prve serije imaju mane. Ove koje če oni dobit, sigurno če bit bez tih mana. Dotad če jih sigurno popraviti I doraditi.
Sto se tiče Srbije….pod prvo, ne treba joj taki avioni…pod drugo, kako I ko če to platiti, u igri bi bilo minimum 6 milrd, nema kredita ko kod Kineza, a Srbija trazi kredit od IMFa, da je para, ne bi treba kredit…pod trece, dali bi uopste Ameri prodali, i to u kakvoj osakacenoj verziji…ko cetvrto, eksplotacija tih zmajeva je preskupa cak za bogatije zemlje. Pomeni bi bilo rešenje u FA50, koji može zapuniti sve od Orla do Miga.
Noru bi valjalo razvijati I naprej. M80a je slepa ulica. Mnogo ogranicenja poseduje I bolje pazariti nesto novo. Abrams nije za Srbiju, preskup za odrzavanje, pre Leopard2 ili cak Black Panther koji je dobavljiv jos pre.
Sve u svemu, prvo bi trebali ojacat socialni status vojnika sa platama I stanovima. Tek onda oprema.
Sve najbolje I pozz iz Slovenije

Odgovori
Tr

Da je srece i pameti pa da smo sve, za danasnje pojmove mrtvacke sanduke u obliku M80A i M84ke prodali Ukrajini, preko posrednika naravno, da bude ono kao nismo mi ali ipak jesmo..

Gr

Trundle
Pa da, trebalo bi. Rusi ne bi znali odakle dolazi oprema, jer bi mogla iz bilo koje bivse Jugoslovenske republike.
Ne znam, ali kako sam jednom citao, M80A ima neke francuske modifikacije in nije bas isti kao BMP. Isto vazi za tenk M84, koji je malo drugaciji od T72.
Znam da su se nasi dogovarali za prenos tih tenka, ali na kraju su u Natu odustali, verovatno bas zbog tih razlika. I nasi su hteli da ovi tenki budu kao neki avans za nove Leoparde2A6 ili 7, ali Nemci jesu prihvatili taj avans, ali za Leooarde 2A4 i onda jos modifikacija na standard A6, koja bi se posebno naplatila. Prihvatili su na kraju T55s, jer ima britanski top i tenk, kojeg Ukrajinci znaju. Dobar dil za tenke, koji su bili konzervirani.

Re

Znaci,vi svi tvrdite da je F-35 los avion ili kako rusopatofili kazu „krs“…Kakav danak neiskustvu i neznanju.Ccc…Znaci da su Izraelsko,Americko,Britansko,Australijsko, Kanadsko,Japansko,Nemacko,Italijansko,Spansko,Poljsko i drugih zemalja vazduhoplovstvo totalne neznalice ali eto tu su par tkzv.nazovi strucnjaka koji znaju mnogo bolje kakav je avion F-35 od najjacih vazduhoplovstva sveta?! Znaci ovo je vec dijanoza,ovo vise nije sukob cinjenica nazalost.Drugo,shvatite da je najbolji borbeni avion na svetu F-22 Raptor koji je u funkciji i ostace jos dugo jer mu nijedan avion nije blizu ni po cemu zato ga USA i ne prodaju nikome pa ni svojim najvecim saveznicima Izraelu i Britaniji.Da,kupovina F-35 i F-18 Super Horneta je moguca ali treba samo promeniti plocu i postati ozbiljna drzava sa ozbiljnim saveznicima sa Zapada kao sto je i bila nakon pomoci tih istih zapadnih saveznika Srbiji u zaustavljanju stvaranja ruskog projekta na srbskoj krvi zvani „Velika Bugarska“.Da da…Tu su Rusi i za vreme prvog ustanka pokazali pravo lice.E sad, opredeljenje Srbije prema Zapadu vojno i ekonomski bi znacilo i vise od dve eskadrile gorepomenutih aviona jer Americi i NATO-u treba jaka Srbija jer igrom slucaja zauzimamo takav polozaj geografski da mozemo da kontrolisemo celi Balkan a i sire.Uvek su Amerikanci jurili Srbiju za saveznika jer njima mi jednostavno trebamo a i oni nama.Uz to kao sto sam i napisao,americki Abrams M3 tenkovi bi bilo idealno resenje za nase oklopne jedinice ili britanski Celendzer 2,a ove M-84 i ruske T-72M3 koje imamo iz sovjetske ere poslati Ukrajini jer Ukrajinci imaju sredstava i znanja da nasu M-84 dovedu na veoma visok borbeni nivo.E sad kazu mnogi da americki i britanski tenkovi se ne bi pokazali na nasem terenu jer su suvise teski.Ne bih rekao.Kada su Britanci napali Basru sa sedmom tenkovskom brigadom, Iracani su pustili vodu iz brane da bi napravili blato i prirodne prepreke misleci da ako su britanski Celendzer 2 tenkovi teski nece moci da prodju do irackih polozaja.I sta bi?Ne da su samo proleteli kroz blato vec su i rekordno osvojili drugi po velicini grad u Iraku sa tkzv.teskim tenkovima.U celoj operaciji zauzimanja Iraka,Britanci nisu izgubili nijedan tenk,nijednu posadu nisu izgubili,tek tri tenka su im lakse ostenjena.Svi ti zapadni tenkovi su teski jer prvo gledaju i paze na zastitu posade pa onda primenjuju tehnologiju tkzv.sendvic oklopa kod svojih tenkova sa kombinacijom velike vatrene moci i tehnologije na tim istim tenkovima.To stiti posadu na prvom mestu dok vidimo kako SSSR tehnika prolazi u Ukrajini.Takodje bih kao oklopno vozilo pesadije VS izabrao nemacku Pumu, besprekorno vozilo pesadije.Takodje i tenk Leopard 3.Na NORA B52 povecati domet do 80 km po daljini i omoguciti primenu Eskalibur projektila na njoj sto bi Srbiji donelo mnogo novca.Naravno, Srbija mora postati clan NATO jer jedino tako mozemo imati garancije za mirnu buducnost…

Be

S obzirom da su ulozili pozamasnu sumu u sam razvoj, nije ni cudo.

Ipak, od svakog prodanog primjerka i oni ubiru svoj dio.

Inace, Kanada je jedna od daleko najrazvijenijih drzava svijeta
To sigurno nisu postali donoseci glupe odluke.

Odgovori
Mi

Apsolutno tacno. Sve to sto si naveo je zbog dobrog biznisa a najmanje zato sto je avion efikasan i ekonomican.

Br

Ne znam da li znas koliki su troskovi za razvoj aviona koji traje vec 25 godina, a jos uvek ima vise stotina ozbiljnih nedostataka i jos uvek nije u punoj borbenoj gotovosti. Pazi sad, cena po avionu sa razvojem je trenutno blizu 750 miliona po proizvedenom primerku. Naravno, kada ih od 900 bude bilo oko 3500 to ce biti, bez inflacije, oko 250 miliona, ali to je opet cena za Ameriku, bez dodatnih sistema, bez obuke pilota, oficira i tehnicara i bez infrastrukture i bez rezervnih delova, komplikovanog odrzavanja…

Kada cujes da neka zemlja kupuje F-35 za „samo“ 200 miliona, znaj da je to skoro bez icega, da ce cekati jos desetak godina i da su vec unapred ulozili ogroman novac u razvoj.

Ako nisi znao sta je bure bez dna, to je F-35. Iako ce krajem decenije biti solidan avion, ne vredi ulozenih para.

Be

Kao sto rekoh, Kanada je jednanod najrazvijenih drzava svijeta upravo zato jer bacaju novce u rupe bez dna…..ili ipak nije 🤔?

Br

@Beduin

To sto su oni bogata drzava ne znaci da je bas sve sto rade uvek fenomenalno i u najboljem interesu vecine gradjana. Ovoliki novac za avion malog dometa, nosivosti i sa jednim motorom na koji ce se cekatu 35 godina, spada u ovu drugu kategoriju. I Boing je vrhunska i bogata kompanija pa su napravili nevidjeni fijasko sa nedokomuntovanim podacima za max zbog kojih je stradalo par stotina ljudi. Nije ni svaki potez Kanade savrsen.

Mi

Kao što sam rekao prije koji mjesec F-35 će postati „standard“ za Zapad. Sa razvijanjem šeste generacije, za desetak godina, F-35 će sigurno biti sljedeći hrvatski borbeni avion. Hrvatska bi trebala već sada početi razmišljati o zamjeni Pilatusa sa TA-50 / FA-50, gdje je 2017 godine već bilo nuđeno 16 komada za 700 milijuna eura kroz rok plaćanja 13 godina, sa odgodom prve 3 godine. Ili ostaviti Pilatuse za „početnike“ koji se onda prebacuju na TA-50 / FA-50 tj. „jet engine“ i onda sa njih se ide na Rafale. Piloti postepeno uče i prebacuju se na bolje.

Odgovori
Ne

Mi mozemo da pazarimo avione samo od drzava sa kojima imamo pristojne odnose, premali smo da mozemo da biramo. Za sad to su Francuska i Rusija, i to je to. Kina svoje avione ne prodaje, a niko sem njih ne zna kakvog su kvaliteta, tako da to otpada.

Odgovori
Vl

Avioni iz Rusije? Živo me zanima kako bi ti avioni došli iz Rusije u Srbiju…

Mi

Postoje veoma dobri logicni razlozi zasto su ne tako davno Kanadjani pa onda i Nemci odbili da plate takav avion. 15+ godina nakon prvog leta oni su takvu odluku napravili jer avion nije obecavao nista osim muke sa istim uz visoku cenu i niz ogranicenja. Jednostavno bio je u losem razvojnom stanju posle previse potrosenog vremena i cena nije bila na mestu sa obzirom na u najmanju ruku klimav tok razvoja.

Naruciti danas F-35 kojem je preko potreban novi motor ima smisla a i dalje je jedini izbor borbenog aviona pete generacije na prodaju za Zapadne saveznike. Ta Blok 4 verzija ce ne samo imati nov bolji motor, nego i novi novcati radar, novi kompjuter i softver do kraja decenije uz resenja vecine decijih boljki koje svi dosadasnje proizvedeni F-35 imaju.

Odgovori
Sr

@Milos77
Najveci deo razloga su politicari koji nisu videli potrebu da se unaprede borbeni kapaciteti sopstvenih vojski, a ne sam F-35. Da nije tako, kupili bi 100 puta do sada neki drugi novi avion, ne bi prebogata Kanada kuburila sa izraubovanim Hornetima.

Nemacka kao jedna od najjacih ekonomija sveta ima disproporcionalno malu vojsku u odnosu na svoj ekonomski i politicki znacaj. Nema to veze sa F-35. U ostalom, ne bi racionalni Svajcarci i Finci izabrali nesto sto u ovom trenutku totalno ne valja ili podbacuje.

Xe

Kanada ce dobiti block 4 vazduhoplove.

Za „potpuno nov“ radar (navodno AN/APG-85) se ne zna jos uvek nista konkretno, dok NG ne objavi da postoji prototip…

Potpuno nov motor je takodje nerealna stvar, bar u narednih 5-10 godina, tek skoro je zavrsen tender za eksperimentalni razvoj novog core-a (varijabilni bypass ratio). Block 4 ce izvesno ukljucivati odredjena unapredjenja motora, prvenstveno zbog povecane potrosnje elektricne energije.

Unapredjenja u block 4 su normalna inkrementalna stvar u tom projektu, a ne kako ti to predstavljas otklanjanje kriticnih nedostataka. Pre 15 godina kamere za DAS imale su izvesno znatno inferiorniju rezoluciju, dimenzije itd. u odnosu na danas dostupnu tehnologiju. Slicno je sa procesorima, memorijom itd.

Mi

@Srbofil
Ne, Itekako je do bolnog i preskupog razvoja aviona kojem u nekim periodima nije bilo kraja. Ko pametan bi ulagau u tako nesto ako do tad nije. Nemojmo se sad praviti kako je sve bilo super jer smo u 2023.

Itekako su Svajcarci i Finci racionalni i zato i nisu pazarili F-35 ranije isto kao i Nemci i Kanadjani i mnogi drugi koji nisu bili na prvoj listi kupaca od pre 2011. Svajcarci i Finci su tek skoro narucili F-35 i to Blok 4.

Ponavljanm, jedno je danas naruciti F-35 a sasvim drugo je to bilo raditi 2014-2019-te recimo. To ovde jako malo ljudi razume izgleda, ili jednostavno ne zeli da se seti. Oni prvi kupci od pre 2012 su opet imali druge planove i probleme.

Mozes uvek kriviti politicare jer tu uvek ima istine, ali nemojmo se praviti da se ne secamo u kakvom sranju je program bio do ne davno i to dugo.
Cak su se i Britanci i izraelci predomisljali ne bez razloga. Izraelci su ga uzeli sto pre kao jedinu platformu pete generacije i modifikuju ga.

@Xerxes
Kanada ce dobiti Blok 4 jer su se pametnom odlukom izvukli da ne dobiju Blok 3 ili starije. O tome govorim.

Ljudi se podsmevaju ruskim motorima na Su-57 a niko ne prati koliko sadasnji F-35 motor nije dobar i koliko kosta vlasnike i onesposobljuje flotu. Blok 4 ce dobiti poboljsanja na motoru a skoro sigurno i nov motor do kraja decenije.
Novi AGP85 radar ide u Blok 4, i ne kazem da je sadasnji los kao recimo sadasnji motor.

Jo

Miloše, Ovo u Kanadi nije rezultat nikakve posebne pameti. Taj avion je izabran još 2010-2012 i bilo je predviđeno da Kanada nabavi 65 aviona. Ako me sećanje služi, Kanada je tada trebala da investira 10 milijardi u zamenu aviona, ali i da dobije poslove u vrednosti od 14 milijardi. Kada je 2015. došlo do promene vlasti, nova vlada je počela da izmišlja toplu vodu, uz pomoć lobista iz Boinga. Već je dogovorila nabavku prvih 18 aviona (kao „prelazno rešenje“ bez tendera), ali je Boing blokirao prodaju kanadskih putničkih aviona u SAD i pucao sam sebi u nogu.

Mi

„Za „potpuno nov“ radar (navodno AN/APG-85) se ne zna jos uvek nista konkretno, dok NG ne objavi da postoji prototip…“

Bogami 7 komada F-35 Blok 4 iz Lot 17 vec naruceno sa AGP85 za 2023. Verovatno za testiranje novih.. svega.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-35-will-get-new-radar-under-massive-upgrade-initiative

Xe

>> Ljudi se podsmevaju ruskim motorima na Su-57 a niko ne prati koliko sadasnji F-35 motor nije dobar

Mislim da je u ovoj recenici poenta cele price o f-35 koji gura vas par ovde. Porediti nepostojeci motor nepostojeceg su-57 sa vazduhoplovpm koji leti u stotinama primeraka, sve jasno…

Mi

Mislim da opet izvlacis pogresne zakljucke. Govorio sam of postojecem motoru AL-41F1 koji se ugradjuje u Su-57 i Su-35
a ne nekom nepostojecem na koji ti mozda mislis. Sustina ti se nalazi u linkovima koje smonti postavili a ne u mojim znanjima ili misljenjima. Mozes z promenu njih da komentarises umesto tvoje misljenje o meni.

Sr

@Milos77
AL-41 nije pogonska grupa SU-57 nego njegov „test-bed“ motor, kao sto je bio F404 za EF ili Rafala, cak je i FBW skroz drugaciji. Dakle ceka se izdeliye 30, koji je kao sto je gore receno: nepostojeci.

To se ne moze porediti sa flotom koja je probila pola miliona letnih sati ove godine(sa kakvim god problemima) i ima medju najmanjiom stopom udesa/1000 letnih sati.

Xe

Da ponovim posto se komantar izgubio (ne mogu verovati da namerno nije objavljen), juce se na sajtu NG pojavilo clanak o AN/APG-85.

Mi

@Srbofil
Dobro, to stoji, ali poenta je bila da se vise prica o tomekako AL-41F1 nije dosledan avionu pete generacija ili kako AL-41F1 je neka stara krntija jer Izdelie 30 nije jos spreman, a motor F-35 pati zadnjih 13 godina i jedan od vecih razloga je zasto pola flote (u slucaju B i C varijante vise od pola flote) ceka servis. Hvala bogu da ne padaju.
Od zaceca nije ni bio napravljen za supercruise.

Vecina ljudi ovde veruje da je F-35 najbolji proizvod sa vrhunskim motorom zato sto je proizveden u stotinama i sto se super prodaje. To jednostavno nije razlog. Razlozi za super prodaju ranije su bili nada i ocekivanja koja se nije ostvarila. Razlozi za prodaju zadnjih par godina je Blok 4.

Sr

@Milos77
Samo sto nigde nisam nasao da je problem sama konstrukcija motora nego lanac snabdevanja i lager rezervnih delova i rezervnih motora, dok je kod Izdelye 30 problem upravo konstrukcija.

Supercruise je delom aeroprofil, delom pogonska, delom envelopa leta, tezinsko opterecenje, itd. isti motor u razlicitim avionima, neki imaju, neki nemaju supercruise. U ostalom AL-41 u SU-35 i isti taj motor u SU-30SM2. Jedan ima, drugi nema SC zbog kanarda, kabine itd.

Debela ejmi je predebela da brzo trci, nije do patika ;)

Miloš77- F 35 motori do sada su izgurali preko 600 000 sati. Za 5 godina. Šta je tu loše? O kojim je katastrofalnim problemima reč? Ameri su prokinuli u neke stvari iz kojih imaju mnogo benefita ali naravno i mnogo poteškoća. Imaju novac, industriju, inženjere i znanje koji će sve to vremenim da ispeglaju. Sad razvijaju avion 6 generacije dok drugi sem teorije o 5 oj nemaju ništa od 5 generacije

Mi

@Srbofil
Kazes : „Samo sto nigde nisam nasao da je problem sama konstrukcija motora nego lanac snabdevanja i lager rezervnih delova i rezervnih motora, dok je kod Izdelye 30 problem upravo konstrukcija.“

Kako nije do konstrukcije motora ako su mu potrebni rezervni delovi toliko cesto da zbog snabdevanja istih sedi u servisu? Delovi se trose ili kvare prebrzo. Nedostatak rezervnih motora je proizvod istog problema, zar ne :-)

@Aleksa
Losa je operativnost F-35 vec malo predug niz godina i dugog niza problema zbog kojih ide precesto na servisiranje. Dole ispod sam objasnio poentu detaljnije da sad ne ponavljam i naveo zapadne izvore/linkove. Evo ti graf jos jednom. .. nisam ga ja crtao :-) https://i.imgur.com/LNjrHdD.png
B i C ima katastrofalno losu operativnost zbog jos veceg niza problema . A je na 50% sto je jako lose za avion koji je proizveden u 900 komada i u operativnoj upotrebi je 8 godina. Odrzavanje aviona se uduplalo! Ljudi ga kupujiu kako Yoda kaze jer ima najbolju perspektivu kao platforma za buducnost. Moja poenta da sumiram je da e do sada jako lose pokazao kao sto Graf dokazuje.

p.s: Operativnost pre 2019 sigurno nie bila bolja nego gora.

Miloš77- Tačno, nisi ti crtao graf ali isto tako ne zna se ni ko jeste. Imaš ozbiljnu analizu f 35 američkog kongresa iz aprila prošle godine. Sve imaš A, B, C + u nekim stvarima poređenje sa ostalim F-ovim i A 10. Da li može negde da se vidi na koliko letelica baš ovog trenutka mogu da računaju Rusko i Kinesko vazduhoplovstvo? Njih sam uzeo za primer jer jedini brojem koliko toliko pariraju amerima.

Mi

@aleksa
Graf je iz United States Government Accountability Office. Dole sam dao direktan link za sve. Dakle izvor Americki i potvrdjuje mnoge druge na koje se moze sumnjati. Ja sam isekao sliku jer sam znao da ce mrzeti ljude da citaju citav pdf report. Pa ne izmisljam ja ovo sam, niti sanjam. Samo prenosim jer mnogi ovde tvrde da su to neke anti west propagande jer je nemoguce da takav avion i jos americki ne valja.
To stoji i za Rusko i Kinesko, ali oni nisu nastancali i prodali 900 komada i ja ne tvrdim da su najbolji kao neki sto tvrde da je F-35 najbolji.

Mi

Pardon, United States Government AO link je gore, ili evo: https://www.gao.gov/assets/gao-22-105995.pdf

Miloš77 – 900 komada, 600 000 sati leta… Šta tu ne valja? Da li si pročitao koliko su vremena proveli na nadogradnjama? Naravno da ima poteškoća. Mercedes, BMW povuku iz neke serije hiljade auta na obavezan servis i šta to znači? Da ne valjaju?

Mi

@Aleksa
Gledaj to kako zelis, ali ti je poredjenje slabo. Mozda bi razmislio malo drugacije da si ti kupio najskuplji BMW i da ti je na raspolaganju 50% vremena il manje jer sedi u servisu. I to tako vec godinama!

Ze

Nama treba novi Mig 31 nikakava zapadna aviacija,em sve znamo o njima em se piloti prilagode u roku 3 meseca na ruske vazduhoplove,2 eskadrile Migova kao 1 rafaela,pa ti sad vidi gde je racunica

Odgovori
Ru

Jel ti znas koja je zadaća MIG-a 31?

Gr

Mig 31 se ne proizvodi desetljecima. Jesu modifikacije na suvremen nivo, ali zmaj, je proslost.
Mig31 je presretac za velike daljine, daljina tipa 1000 km i vise.
Plus iz Rusije nista, iako bi hteli. Ne moze se dopremiti da Srbije nista od tamo.

Br

Sta su 88 aviona za zemlju velicine Kanade, pa SFRJ je osamdesetih imala 16 MiG 29, 200 Mig 21, 100 Orla i oko 80 Galeba uz dosta Jastreba i G2.

Jeste da je bilo drugo vreme, ali imali smo preko 500 mlaznih aviona i to u „katastrofalnom“ socijalizmu, a od toga je polovina bila iz nase proizvodnje. Dok je spoljasni dug bio desetak puta manji od udruzenog duga raspadom nastalih zemalja, uz znatno nizi standard i urusen tehnoloski razvoj i sa nulom suvereniteta.

Takodje, bilo je tu i preko 250 helikoptera i vise desetina raznih transportnih aviona. Pored 3000 tenkova i 2000 BVP-a, uz preko 5000 vucnih haubica i vise stotina lansera raketa, a tu su bile i domace podmornice, obalne protiv-brodske rakete, najbolji kalasnjikov, za to vreme odlicne maljutke, zolje i ose, ogromna vojska i jos veca obucena rezerva, kao i organizovana vojna medicinska sluzba i dobra logistika sa vise od 10.000 kamiona. Plus Neva, Kub , Strela, Igla, Bofors i Bov-3, koji su tada spadali u jos uvek modernije i upotrebljive sisteme, uz americke, svedske, britanske i ruske radare. Bilo je tu naravno i jako loseg kadriranja i puno problema, ali pogledajte sve nase vojske sada, situacija je ipak, ukupno gledano, sada daleko gora… A ako te neko cuva, to uvek visestruko i naplacuje, cesto na ne bas transparentan nacin.

Dok danas, jedna od najbogatijih i najvecih kapitalistickih zemalja, a nije jedina, jedva moze da nabavi 88 poluzavrsenih aviona.

Ozbiljno naoruzanje vise nije opcija ni za najbogatije. Samo za odabrane.

Americki hegemonizam je ovim suludim ratom na kratko uzleteo, ali nastavak pada je neminovan. Trenutno zrtvuju Evropu, kako bi bar malo dobili na vremenu, jer petro-dolar kao jedina medjunarodna valuta za trgovinu polako, ali sigurno i nezaustavljivo slabi.
To je glavni uzrok svega sto nam se dogadjalo poslednjih godina.

Najgore tek sledi, jer ni Amerika, ni Kina, pa ni Rusija nece tek tako priznati poraz.

Brojka od 88 F-35 za Kanadu i pedesetak za Nemacku je tek kap u moru. Vec je pocela trka za oruzjem koja ce biti negde izmedju nivoa Drugog i hladnog rata. Zna se ko ce da profitira, ubedljivo najvise Amerika i donekle Kina. Glavni problem je u tome sto su cene modernog naoruzanja bukvalno otisle u nebesa i sto ce ovaj talas naoruzavanja da pogodi gradjane mnogo vise nego ranije. Cuvena evropska srednja klasa, procentualno najveca na svetu (nakon sto su srusili Jugoslaviju, Irak i Libiju) vec trpi ogromne udare zbog predjasnjih suludih epidemioloskih mera i stampanja novca, pa onda zbog rata, pa zbog donacija oruzja, a sada sledi i kupovina novoe opreme po astronomskim cenama…

Cini mi se da ce se u buducnosti desiti i nekavo evropsko prolece. Znamo ko ce biti organizator, a znamo i da ce posle toga biti jos gore.

Odgovori
Sr

@Branko
Zivis u drzavi gde 60% stanovnika radi za manje od 450$ mesecno, vojska i manje od toga, a pricas kako srednja klasa Evrope i Kanade nesto „trpi“… Smanji malo sa nacionalnim medijskim autoletima koji propovedaju propast zapada evo vec 70 godina, a propali smo u medjuvremenu samo mi i SSSR.

Br

@Srbofil

Zivim u Srbiji, ali decenijama putujem po zapadnoj Evropi, vise puta i na par meseci, pored toga vec dvadesetak godina radim u medjunarodnim organizacijama i firmama, tako da nisam bas pao sa Marsa na ravnu zemlju medju reptile, niti mislim da je ovo kraj Evrope.
Postoji jedna cinjenica, u svim razvijenim zenljama EU, ’80-ih se zivelo bolje nego ’90-ih, pocetkom milenijuma se zivelo gore nego ’90-ih, a od 2008 jos gore i teze nego pocetkom 2000. Od 2020 je usledio nevidjeni pad, koji se jos visestruko produbio u 2022. bez ikakvih izgleda za oporavak, jer prava recesija tek sledi. I sve to uz nevidjeni tehnoloski napredak (kao da nesto nije u redu). Dodaj na to da su skladista gasa popunjena pre pune primene sankcija i pre diverzije na severnim tokovima, kao i da ponovno pokretanje rudnika uglja, nuklearnih i termoelektrana ide sporije od predvidjenog, kao i da se planovi o dopremi americkog lng i izgradnja terminala takodje menjaju iz meseca u mesec, a i sama proizvodnja lng u Americi ide sporije od planiranog… Pa onda americke beneficije za kompanije koje bi dosle iz Evrope, uz cak cetiri(!?) puta jeftiniji tecni gas… Raskol u pomoci privredi izmedju Solca i Makrona, Poljska trazi odstetu od Nemacke i poluzvanicno baca oko na zapadnu Ukrajinu, Madjari na juznu…

Tu je i pad cetiri vlada u EU, uz parlamentarnu krizu u Francuskoj i Svedskoj, pa tihi sukob u NATO na relaciji – Istocni blok-Nemacka-Francuska-Turska-Madjarska-USA i GB, koji lagano tinja…

Inace, kao sto rekoh, znam gde zivim. Mi smo dno dna, ili danca dance, sto bi rekli poznati niski reperi, to svi znamo, ali je ocigledno da EU trenutno dozivljava najveci pad u svojoj istoriji. Oni se i dalje jako dobro drze po statistikama na svetskom nivou, jer su jako bogati, ali je neminovno da zadnjih godina zive mnogo teze, da je doslo do dodatnog pada srednje klase i do veceg raslojavanja u drustvu. Mogle su se cuti i zjave demokratski izabranih zvanicnika, posebno u Nemackoj, kako nije vazno sta ljudi misle!? Sto je pored urusavanja poverenja u delimicno narusen ekonomski sistem, poljuljalo i veru u demokratski proces.

Nismo propali samo mi i SSSR, od relativno stabilnih drzava za zivot u odnosu na njihovo okruzenje i istoriju, propali su i Kuba, Avganistan (iz ’80-ih), Irak, Jugoslavija i Libija. EU naravno nije ni blizu tom drustvu, ali je u drasticnom padu i cini se da prinosi nepotrebne zrtve koje koriste samo Sjedinjenin Drzavama. Opet, to se ne moze porediti sa nama, koliko nase drzave rade protiv nasih interesa toga ima verovatno jos samo u Africi, ali mi pricamo o Evropi, koja trenutno nije na dobrom putu, a Rusija i Kovid nisu jedini krivci.

Glavni krivac je geopolitika, a znamo ko prednjaci u tome. Trenutno najjaca i sila i bivsi najveci kolonizatori. Ni jedni ni drugi se ne mogu pomiriti sa izgubljenim pozicijama i nedvosmisleeno zrtvuju blagostanje svojih gradjana zarad mutnih geostrateskih ciljeva.

Istorija se ponavlja, ne?

Br

@Srbofil

Dodao bih samo jos jedno. BDP po glavi stanovnika i realan kvalitet zivota nisu isto. Ako ne verujes pitaj obicne ljude iz Katara, Arabije, Emirata…

Gr

Uspoređivanje 200 miga 21 sa najnovijima, bilo kojima, nije moguc. Mig 21 je veoma mehanicki, a ovi sve elektronika. Dok Migovi 21 saznali za neprijatelja, u istom bi momentu ceoali ko muve, neznajuci odakle je doslo.
To Sovjetsko razmisljanje je passe. Moderno oruzje se radi tako, da sa manje kvantiteta, vise kvalitete. Nema vuse dogfighta….sve je izza vizuelnog dometa iz 200km ili vise. Samo pogledajte Ruse i Izraelce, cak ne prestupe granice i pucaju….to je to
EU nije na dobrom putu? Ja zivim u EU 40 godina i pratim situaciju. Znate, kod nas imamo nesto, sto se zove slobodni mediji….u Srbiji, Mađarski,…..toga nema. Nema Pink, Sputnik,….i slicni.
Svaka zemlja sveta ima problema, ne pistoji bez. Eu nece propasti, jer bi to znacilo, da u buduce bude rata u Europi, i svi su toga svjesni, cak i Mađari, ma kolko se protivili. To je fakt

Xe

>> nisam bas pao sa Marsa na ravnu zemlju medju reptile, niti mislim da je ovo kraj Evrope.

Eh? Meni upravo zvucis tako, licno ne verujem da je osoba sa stavovima koje si gore izneo (nacionalizam, teorije zavere, antivakser) ikada napustila rodno selo.

Br

@Xeres

Rodio sam se u Jugoslaviji pa sam normalno Jugosloven, sta bih drugo bio, svi se razumemo bez prevodioca, ali nemam nista protiv Srba, Bosanaca, Slovenaca ili Hrvata, zovite se kako god zelite, kakav crni nacionalizam… To nam je doslo glave.

Vakcinisan sam svim obaveznim vakcinama kao i moja deca. Zivim u velikom gradu, po zanimanju sam ekolog, otac je doktor nauka, a majka sociolog.

Niko nikada od mojih nije bio clan ni jedne politicke partije ili koristio bilo kakve veze, ili radio u nekom lokalno-republickom uredu. Znam da je tesko poverovati u to, ali jos uvek postoje posteni ljudi.

Sve najbolje prijatelju.

Mi

Kad si agresor netrebas da branis prostor. Odbrane nema. Da je bilo kakva odbrana u pitanju to bi za drugu najvecu zemlju na svetu trebalo stotine aviona i stotine hiljada trupa. Kanada se nebrani. Kanada je deo napadackog saveza koji udruzeno napada pojedinacne zemlje van dometa svoje teritorije. Kanada ima par bataljona pesadije, bataljon tenkova, par brodova, podmornica za zajednicko Nato patroliranje ( narocito Severa) i sad ce ovi avioni da budu deo bombarderskih koalicija. Kakva odbrana, Kanadu brani Amerika. Nezvanicno se zna da na teritoriji Kanade ima vise Americke vojske sve sa nuklearkama i tajnim Arkticnim bazama nego Kanadske.

Mi

@Branko
Po meni Kandjani ne trebaju F-35 uopste ali sa obzirom da je jedini avion pete generacije na prodaju i da se forsira prodaja od strane USA na stetu nekih drugih aviona ulkucujuci i americkih efova mozda prakticnijih za Kanadu onda i nije čudno. Bar se nisu upecali i kupili jedan od ovih prvih F-35 vecina od kojih nece imati mogucnost modernizacije na Blok4

Sto se brojki tice u poredjenju sa stotinama starih aviona pa uporedi samo sposobnosti novih i starih. Danas se nebo cuva radarima koji vide na stoti e kilometara i domet aviona se utrostrucio o najmanju ruku.

Odgovori
Br

To sve znamo, sada je drugacija taktika, ali ne u tolikoj meri. Siromasna SFRJ preko 500 mlaznih aviona, prebogata i daleko veca Kanada kupuje 88 aviona. To je opet prilicna razlika, uzamajuci u obzir i razliku u godinama. Dok neke druge zemlje imaju vise hiljada lovackih aviona? Ranije nije bilo toliko drasticnih razlika.

Poslednjih decenija ekonomski i vojno se na zapadu ratuje za suverenitet. Neko ima 100 aviona, neko 5000. Ko ce sacuvati suverenitet? Pa cak i ako ih nabave u vecem broju, na svakih godinu dana moraju nabavljati rezervne delove, koji se ne mogu kupiti za 10 ili vise godina unapred. I tako zemlje postaju zavisne od proizvodjaca oruzja, a proizvodjaci oruzja ne zele mir, jer bi onda zatvorili radnju ili drasticno smanjili proizvodnju.
Pa sve ovo sada gledamo uzivo. Krivci na sve strane, a sve placamo svi mi kad kupujemo hleb, odecu, kad placamo struju i porez…

Š

Kupuju 88 NOVIH – pa ne znaci to da ce sve one avione koje sada imaju baciti na otpad

Ml

F-35! Višenamjenski „laki“ lovac (50% teži od F-16 kojeg treba da zamjeni), sa sjajnim stealth karakteristikama (ali samo ako ga često remontuješ jer njegova stealth zaštita ne podnosi najbolje duže supersonične letove), moćnim motorima (i slabim lopaticama turbine) i vrhunskom elektronikom (zbog koje ga često moraš povlačiti van upotrebe kako bi mu odradio dijagnostiku i upgrade)

Odgovori
Pe

Odlican tekst!
Komentari u stilu „Kanada se ne razume ni u šta“.Isto pre toga-Izrael,Japan, Britanija,Nemacka -jadni ne znaju šta su kupili, samo komentatori sa Balkana, koji je inače poznat po naprednoj tehnici, znaju.

Odgovori
Mi

Dok ne procitas detaljnije i dosadasnje probleme programa F-35 iz zapadnih izvora i drogih koji ga koriste i odgovoris na iste tvoj komentar nema smisla. Imas linkove gore. Nemoj da te mrzi. Ili samo čitaš dobre vesti o F-35?

Mi

„F-35 aircraft comprise a growing portion of DOD’s aviation fleet. DOD currently has 450 F-35s, and plans to procure about 2,500 in total.

However, we testified that the F-35 fleet’s average mission capable rate—the percentage of time during which the F-35s can fly and perform at least one mission—declined between FY 2020 and FY 2021. One major reason is that an increasing number of F-35s have not been able to fly because they don’t have a working engine.“

https://i.imgur.com/0q54Neu.png

report: https://www.gao.gov/assets/gao-22-105995.pdf

Odličan do sada jel? Ko nije kupio Blok 4 nije dobio nista osim trening za Blok 4.

Xe

>> Ko nije kupio Blok 4 nije dobio nista osim trening za Blok 4.

Citam i ne mogu da verujem, mislim da ce najbolje biti da svako koga zanima sam udje u temu, procita izvestaje sa linkova, razmisli o napisanome i donese zakljucak.

Sr

@Milos77
Sve je to normalno. Svaki avion ima neke svoje „boljke“ u odrzavanju koje se nauce tokom eksploatacije, ali potrebne su godine. Ja nisam neki fan debele Ejmi, ali isto tako ne verujem da bi tolike zemlje u 21. veku potpuno promasile.

Tako su mediji pricali i da Tranche1 EF „ne moze nista“, eno Spanija ih modernizovala, funkcionisu isto kao i svi drugi avioni u klasi.

Jo

Srbofil,

Jedna rec – Softver. Ta gvozdjurija okolo koja se naziva F-35 je samo nosac softvera, koji je i veci deo njegove cene. Avion je prakticno tehnoloski demonstrator i to je to.

Xe

>> Tako su mediji pricali i da Tranche1 EF „ne moze nista“,

kada se pazljivo procita 40 stranica izvestaja vidi se racimo da je jedini spomenut tehnicki problem sa F-35A je u generatoru elektricne energije u motoru. Nespremnost ili nedostatak motora su 6% razlog za nedostupnost vazduholpova, kod USAF je inace standard 1%. Najveci uzrocnik nedostatne dostupnosti vazduhoplova su po izvestaju logistika, dakle ALIS, dostupnost rezervnih delova, osoblja, dokumentacije za evoluciju nezavisnu od proizvodjaca itd.

Mi

@Xerxes
To je sta je navedeno u tom izvestaju. Bilo je pucanja lopatica ranije dosta i to je dobro dokumentovan problem.
Sto se generatora tice kao glavnog problematicnog dela Motora F135 je malo tesko verovati iz dva razloga.

1. Druga stvar je da ako pogledas drugi graf videcete da je F-35A recimo sposoban za jednu misiju daleko vise vremena nego za punu spremnost aviona da obavi razlicite (sve) vrste misija koje moze.
Dakle ta razlika u procentima (preko 50% razlike) nije do motora nego do drugih sistema za ratna dejstva. https://i.imgur.com/LNjrHdD.png
ta razlika je dodue dosta manja (oko 17% razlike) za F-35A ali ipak je pozamasna.

2. Tolike godine su prosle da se jedan generator nije mogao srediti. Govorimo o 15 godina proizvoda F-35 i 7-8 godina od ulaska u upotrebu. Rekao bih da su najveci mozgovi Pratt Whitneya malo sposobniji od toga.

Ponovicu da ja verujem da ce Blok 4 imati znatno bolju operativnost od ovih do sada, i da verujem da je avion do sada bukvalno stancovan na silu van svake pameti da bi se ispunile narudbine, spustila cena i uzela naravno lova. Do kraja ove decenije ce biti sasvim OK avion i verovatno najbolji jednomotorac na planeti.

@Srbofil.
NIsu potpuno promasile. Sve vreme objasnjavam da ga pazariti pre nekoliko godina neije imalo smisla , ali da sada ima. Ja pokusavam da ne idem iz krajnosti u krajnost oko F-35 i verujem da ce se Blok 4 doterati konacno u ono sto bi trebalo da bude. Ali cifre do sada nisam ja izmislio i ako pogledate sliku koju sa dva grafa koju sam sad okacio videcete da proizvod pre Blok 4 jednostavno nije vredan kupovine.

Pozdrav svima.

Mi

Ispravka za primer 50% razlike o operativnosti je trebalo da bude za F-35 B i C. Varijanta A je bolja sa 17% razlike izmedju pune sposobnosti i samo jedne misije.
Poenta je da na osnovu toga problemi nisu samo u motoru.

Sr

@Milos77
Ali ko ga je do sada kupovao? Oni koji su ga razvijali(osim Turske). Da li je bilo „vredno“ pazariti ili ne je irelevantno u odnosu na troskove koje je svakako pojeo razvoj. Vojni budzet tih zemalja je trilion dolara godisnje.

Mi svakako nismo ni u perspektivi tog aviona, kamoli u redu za kupovinu.

Mi

Tako je, prvo su ga kupile zemlje partneri u razvoju i proizvodnji komponenata. To se podrazumeva, i sve ok. Te zamlje imaju drugu skroz drugu racunicu (profit) od onih koji bi kupili Blok 3 ili stariji.

Onda je doslo do problema i operativnost Blok 3 i starijih je bila jako losa, i danas je – 900 primeraka kasnije.

Usput je bio ponudjen na prodaju non stop pre kao Blok 3 i ranije varijante sve do pre 3 godine ako se ne varam. Dakle dobrih desetak godina. Tu su se zbog problema i cene zemlje poput Kanade, Nemacke, Spanije sa pravom ogradile od F-35 ideje. Kupaca nije bilo dobar period. sa dobrim ralogom. Moja poenta je da su to sa pravom uradili jer se i dokazalo da su 900 Blok 3 aviona lose ispali sto izuzetno losa operativnost dokazuje.

Od kad se Blok 4 moze naruciti prodaja je opet krenula i ima smisla. Ipak ljudi racunaju da ce se posle 20 godina preboleti ove preskupe boljke i da kao Blok 3 nece sedeti u servisu pola vremena zbog duge liste razloga.

Rat u Ukrajni je dosta pogurao prodaju aviona izgleda jer je americki i saveznistvo sa Amerikom na tom polju vredi para po cenu cekanja.

Jo

Milose,

Veoma cenim tvoje stavove oko F-35 i vecinom se slazem sa njima, a pogotovo trud da pojedinima ovde objasnis neke stvari koje ocigledno posmatraju kroz sarene naocare.

Ali…zar stvarno verujes da ce taj famozni Blok 4 nekom magijom da ispegla sve greske na tom projektu i da preuzme ulogu radnog konja F-16, koji je kicma mnogih vazduhoplovstava sveta? Da ce odjednom postati koliko toliko rentabilan i pre svega pouzdan i sposoban kao F-16? Pa ni u snu…

Mi

@John C. Colton
Zahvaljujem. Ljudi se lako pecaju na trenutne trendove i zaboravljaju sta i zasto je bilo i samo 3-4 godine u nazad.
Recimo, cim je Poljska narucila Blok 4 ja sam zeni rekao (Poljakinja je)da je to dobar logican pazar sa obzirom sta imaju i kad bi dobili Blok 4. To sigurno ne bi rekao da su kupili Blok 3.
Ovdde je nekima to svejedno.

Suprotno od svake logike tada ja sam ovde godinama komentarisao da ce se korisnici F-35 jako „opeci“ kad se suoce sa odrzavanjem takvog „Poršea“ Upravo se to sada desilo.
Pitanje je dobro zasto mislim da ce Blok4 biti bolji.
Verujem to zato sto menjaju ceo sistem servisiranja, softwer, Radar, i poboljsavaju motor. Blok 4 ce do kraja ove decenije dobiti novi motor i u to ne sumnjam. Ovaj se jednostavno lose pokazao i nece ga valda koristiti preko 20 godina bez zamene. Preko je potrebno.
Avion ce dobiti i jaci STEALTH premaz, i ojacanja, te ce letne performanse sa novim motorom moci da dodju do izrazaja malo vise.
Videcemo. U svakom slucaju

Mi

Jedina drzava koja ima funkcionalne F-35,kako valja i treba je Izrael. Ne znam po kom osnovu Amerika ima najvise poverenja u neke druge drzave,a svi moraju da kupe vec utvrdjene pakete opreme uz kupljene avione. Izrael jedini sme da modifikuje i prilagodjava svo kupljeno naoruzanje prema svom nahodjenju. U ostalom dokaz da su odlicni je bila zabrana Amerike da se prodaju Hrvatskoj F-16,“Barack.“

Odgovori
Yo

Bilo je polemika u Kanadi oko F-35 – daleko od toga da su oduševljeni njime, ali je presudila blizina i integrisana odbrana sa USA.
Skupo održavanje i mali radius/dolet – ili kako se već to zove – zahteva veći broj F-35 na lageru naspram npr. Gripena – ili Rafala koji nije bio ni uzet u razmatranje iako je po mišljenju nemalo kanadskih stručnih ljudi bio idealan aparat za Kanadu…
Brazilci su npr. prezadovoljni novim Gripenima i hoće ih još…
Neka F-35 još uvek pati od „dečjih bolesti“ – a pati – ali su perspektive njegovog daljeg razvoja i modernizacija pa i borbene funkcionalnosti neuporedivo veće od trenutnih problema i verovatno znatno nadmašuju sve druge aparate trenutno dostupne na tržištu.

Odgovori
Xe

>> Skupo održavanje i mali radius/dolet – ili kako se već to zove

Tipicna urbana legenda koja se vec docekacemo evo dve decenije ponavlja po internetu. Kakav „mali radijus“, u odnosu na koji konkurentski vazduhoplov i koju borbenu misiju?

Yo

@Xerxes

U odnosu na svaku moguću misiju – po nekim kanadskim stručnjacima.
Ima radijus od ~ 1000 km – naspram npr. Gripena sa (valjda) 1300 km i Rafala sa 1700 km.
Ako su lagali mene – i ja lažem vas..
Ne pokušavaju tek tako ni Izraelci da mu nakače dodatne spoljne „kanistere“…
Najveći problem u celom F-35 projektu je taj što je zamišljeno da sva 3 tipa (A, B i C) dele valjda 75% zajedničkih rezervnih delova, ali to ni približno nije postignuto, pa se gotovo radi o 3 različita aviona.
Međutim, to nije nerešiv i mnogo komplikovan problem za vazduhoplovstva koja se opredele za 1 tip, ali za Amere koji su ih sa razlogom razvrstali u 3 tipa i svi im trebaju – nije mali problem.
Ovo što je sada F-35 – još u nekim sferama nije ni približno onome što je planirano – ali će biti vremenom i uz uložene nove tone dolara…
Ono što je pozitivna tendencija je to što mu cena pada – bar za Amere – i mislim da je pala bitno ispod 90 miliona $/kom.
Barem su se tako hvalili na nekim njihovim portalima i sl.
To će izvesno biti vrh avion bar do polovine ovog veka – ako ne i duže – koji će verovatno diktirati i neke standarde i kod drugih proizvođača, ali trenitno to ipak nije.
Da li bih ga lično pazario – pa bih – u toj novoj i unapređenoj varijanti koja pegla nedostatke – i modernizovao bih ga periodično…
Makar samo zbog uvoza nove tehnologije – ali bi to zahtevalo i neke malo drugačije Srbe koji ne dižu u nebesa kao neke domaćine i one koji ne mogu ni da ih nahrane…

Xe

>> Kakav „mali radijus“, u odnosu na koji konkurentski vazduhoplov i koju borbenu misiju?

>> U odnosu na svaku moguću misiju – po nekim kanadskim stručnjacima.

:-) E ako je po „nekim kanadskim stručnjacima“ onda mora da je tako…

Mi

„Neka F-35 još uvek pati od „dečjih bolesti“ – a pati – ali su perspektive njegovog daljeg razvoja i modernizacija pa i borbene funkcionalnosti neuporedivo veće od trenutnih problema i verovatno znatno nadmašuju sve druge aparate trenutno dostupne na tržištu.“

Apsolutno tacno. Zato i jeste pametno pazariti (ako imas para za odrzavanje) F-35 Blok 4 kao sto su mnoge zemlje uradile zadnjih par godina. Takodje je i jedini izbor iz te klase.

„Ovo što je sada F-35 – još u nekim sferama nije ni približno onome što je planirano – ali će biti vremenom i uz uložene nove tone dolara…“
To je sto ljudi brkaju sa buducim avionom F-35. Medjutim 900 komada je vec napravljeno sa 50% ili manje operativnom sposobnoscu.

„Ono što je pozitivna tendencija je to što mu cena pada – bar za Amere – i mislim da je pala bitno ispod 90 miliona $/kom.“

Cena proizvodnje je malo pala, ali zadnjih godinu dana opet skocila polse kovida i nedostatka svega.
Sta je jako lose je da posle 8 godina od uvodjenja u upotrebu cena odrzavanja se UDUPLALA!
https://www.thedrive.com/the-war-zone/blistering-highlights-from-the-latest-f-35-sustainment-hearing

Sv

@Xerxes Razjebi tvrdnje iznijete u americkim izvestajima ili suti.

Pe

Kanada, ako je verovati Vikipediji, trenutno ima 96 aviona F-18. Deluje logicno da ih zmene sa 88 F-35. Sta bi im bila alternativa? Da li Rafal, Eurofajter ili Gripen predstavljaju neko ozbiljno unapredjenje u odnosu na F-18? Kada vec trose novac, makar ga ulazu u nesto sto ima potencijal da bude znacajno bolje nego to sto imaju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor