„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025

Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

10. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

29. dec 2024

IATA analiza komercijalnog avio-saobraćaja Srbije: Kako Er Srbija i civilni vazduhoplovni sektor oblikuju ekonomiju zemlje

24. dec 2024

Er Srbija i Embraer potpisali ugovor za održavanje E195 flote

19. dec 2024

KLM u svoju zemaljsku ketering flotu uveo električne kamione

16. dec 2024
Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona
A350-1000 MSN059 izabran je za opitni primerak radi dokazivanja novih tehnologija / Foto: Erbas

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

Kako je saopštio najveći evropski proizvođač putničkih aviona Erbas, njegova podružnica Ap Nekst (Airbus UpNext) započela je testiranje novih tehnologija koje su namenjene „asistenciji pilotima, kako na zemlji tako i u vazduhu“. Tehnologije će, kako se navodi, biti isprobane na kompanijskom putničkom avionu za opitovanje A350-1000.

Set tehnologija, nazvan Dragon Flaj (DragonFly), sastoji se od sistema za automatsko sletanje na alternativne aerodrome u slučaju nužde iz faze krstarenja i sistema automatske pomoći za sletanja i taksiranja. Cilj testiranja navedenih tehnologija je evaluacija, procena njihove izvodljivosti i relevantnosti u sklopu istraživanja novih tehnologija namenjenih potencijalnim sistemima namenjenim omogućavanju automatskog leta.

– Ovi testovi predstavljaju jedan od nekoliko koraka u sklopu metodičnog procesa istraživanja tehnologija koje bi trebalo da dodatno unaprede operacije i poboljšaju bezbednost letenja. – kazala je Izabela Lakaz (Isabelle Lacaze), vođa Dragon Flaj demonstratora, kompanije Erbas Ap Nekst.

Instalacija optike i senzora na nosu A350 kao deo Dragon Flaj programa / Foto: Erbas

– Inspirisani biomimetikom, testiramo sisteme koji su projketovani da sami prepoznaju odlike reljefa i tako omoguće letelici da „vidi“ i bezbedno manevriše autonomno u okviru fizičkog okruženja, na isti način kao što su viln konjici u stanju da prepoznaju svoje okruženje. –

Erbas dalje navodi da su tokom test kampanje nove tehnologije pokazale da su u stanju da asistiraju pilotima u letu, da upravljaju situacijom kada je pilot onesposobljen kao i tokom sletanja i taksiranja.

– Uzimajući u obzir uticaj spoljnih faktora na putanju leta kao što su zone letenja, reljef i meteo uslovi, letelica je bila u stanju da generiše novi plan trajektorije letenja i da komunicira sa kontrolom letenja i Operativnim kontrolnim centrom avio-kompanije.

 
Erbas Ap Nekst je takođe istražio alate za pomoć prilikom taksiranja (vožnje aviona po rulnim stazama aerodroma na sopstveni pogon), koji su probani u realnim operativnim uslovima na aerodromu Tuluz Blanjak (Toulouse-Blagnac). Tehnologija je namanjena da obavesti posadu, metodom audio upozorenja, na prepreke, da asistira u kontroli brzine krstarenja i da vodi letelicu do aktivne piste koristeći mapu rulnih staza aerodroma. – stoji u saopštenju.

Kao dodatak ovim sposobnosima, Erbas Ap Nekst pokreće projekat koji će razviti algoritme za vizuelne sisteme na letelici koji će unaprediti sposobnosti asistencije prilikom sletanja i taksiranja.

Navedeni testovi su omogućeni kroz saradnju sa Erbasovim podružnicama i spoljnim partnerima kao što su Kobham (Cobham), Kolins Erospejs (Collins Aerospace), Hanivel (Honeywell), Onera (Onera) i Tales (Thales). Dragon Flaj je delom finansiran od strane francuskih vazduhoplovnih vlasti (DGAC) kao deo francuskog plana državne pomoći, koji je deo Evropskog Plana, „Next Generation EU“ i plana Francuska 2030.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Do

Progres kroz nauku, ima piloti da budu u rangu Glovo kurira, tek da ispune uslov

Odgovori
Me

Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću. Slobodno neka lete bez mene, neću se ljutiti.

iv

Mecka lepo ti objasnio Dogma, tehnologija je skoro usavrsena, idemo u tom pravcu, cisto na pocetku ostavice pilota zbog takvih kao ti .Kad se ljudi naviknu i pokaze se bezbednim piloti su zavrsili. Realno i danas vecinu vremena ne pilotira pilot vec autopilot. Da li mi se svidja takva buducnost, meni licno ne al ko pita mene. Vecinu putnika zanima jeftina karta i nista vise .

Pe

Biće varijanta da u regionalnom komandnom centru dežura pilot koji će na daljinu da preuzme komandu ako mašina prijavi da je nešto sporno. Ne čudi me ovakav razvoj situacije kad po zvaničnoj statistici avioni uglavnom padaju zbog greške pilota.

Xe

>> Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću.

Avionom se ne vozi vec leti, za voznju sluze autobusi…

Sa

Ja cekam da se u UniRent-u,Menadzer rent acar,Autorent-u ili MMS rent a car poje autonomni automobili pa da iznajmim neki da i mene neko vozi.

Odgovori
Mo

Oce li biti u osiguranju stana da se ne vaze ste nastale zbog zmajeva?

Ga

Nadovezao bih se na Ivanov komentar. Napredak tehnologije je nezaustavljiv proces, posebno ako ga gura interesna grupa iz menadžmenta, a znamo da je novac njihov glavni motiv. Zbog pritiska iz mendžmenta se i dešavaju mnoge nezgode a i kršenja regulative, tako da na kraju, jedino oni će i imati koristi kada budu uspeli da eliminišu pilote iz kokpita.
Ovo me podseti na vic od pre 20-30 godina: Čistačice po holu aerodroma, čiste i ćaskaju “ eh kad ne bi bilo ovih pilota, kako bi mi mogle da imamo velike plate „.
Piloti su oduvek bili na meti zbog velikih plata, ovi sa strane vide samo novac a ne vide odgovornost. Iskreno se nadam da putnički avioni bez pilota neće da počnu sa letovima u skorijoj budućnosti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs