[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije Embraer za 2023. godinu

18. mar 2024

Druga godina profita za Er Srbiju bez subvencija: Preliminarni razultat za 2023. – 40,5 miliona evra zarade

16. mar 2024

Nedeljnik Radar: Sumnja se da su Er Pink, Er Emeralds i Star Fly Wings manipulisali naletom vazduhoplova i letačkih posada, izbegavali redovne servise

14. mar 2024

ACI proglasio „Nikolu Teslu“ za jedan od najboljih aerodroma u kategoriji do 15 miliona putnika, najčistiji i aerodrom sa najposvećenijim osobljem

11. mar 2024

Odbranjen prvi doktorat na temu bespilotnih vazduhoplova u Srbiji: Dr Lidija Tomić razvila metodologiju za procenu rizika upotrebe dronova u vazdušnom saobraćaju

7. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Kompanija „Menzies Aviation“ preuzela zemaljsko opsluživanje aviona Er Srbije: Prvi jutarnji talas bez kašnjenja

5. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije MTU za 2023. godinu: Profit preko 800 miliona evra, više zarade u proizvodnji nego održavanju motora

1. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Aerodrom Nikola Tesla privremeno zatvoren zbog istovremenih dojava o bombama u avionima dve avio-kompanije, posada Viz erovog aviona na rulnoj stazi obavila evakuaciju putnika iz letelice

29. feb 2024

Međunarodno udruženje avio-kompanija: Da poginete u putničkom avionu morali bi da letite svaki dan u sledećih 103,239 godina

28. feb 2024

KLM ne smanjuje broj letova za Beograd

27. feb 2024

[ANALIZA] Zbog čega postoje dve paralelne istrage udesa Embraera na letu JU324 i zbog čega putnici ne bi trebalo da tuže Maraton erlajnz i Er Srbiju

26. feb 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim ICAO dozvolama

26. feb 2024

Sindikat avio-mehaničara Er Srbija Tehnike: Netačne tvrdnje naših anonimnih kolega o ugroženoj bezbednosti aviona Er Srbije

23. feb 2024

Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

22. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Objavljen Preliminarni izveštaj udesa Embraera na letu JU324: Nije bilo tehničkih problema sa avionom, posada planirala da poleti sa D6

22. feb 2024

MTU Maintenance Serbia: Okončan još jedan ključni preduslov globalnom poslovanju iz Nove Pazove – dobijeni FAA, EASA i kineski sertifikati

21. feb 2024
Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona
A350-1000 MSN059 izabran je za opitni primerak radi dokazivanja novih tehnologija / Foto: Erbas

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

Kako je saopštio najveći evropski proizvođač putničkih aviona Erbas, njegova podružnica Ap Nekst (Airbus UpNext) započela je testiranje novih tehnologija koje su namenjene „asistenciji pilotima, kako na zemlji tako i u vazduhu“. Tehnologije će, kako se navodi, biti isprobane na kompanijskom putničkom avionu za opitovanje A350-1000.

Set tehnologija, nazvan Dragon Flaj (DragonFly), sastoji se od sistema za automatsko sletanje na alternativne aerodrome u slučaju nužde iz faze krstarenja i sistema automatske pomoći za sletanja i taksiranja. Cilj testiranja navedenih tehnologija je evaluacija, procena njihove izvodljivosti i relevantnosti u sklopu istraživanja novih tehnologija namenjenih potencijalnim sistemima namenjenim omogućavanju automatskog leta.

– Ovi testovi predstavljaju jedan od nekoliko koraka u sklopu metodičnog procesa istraživanja tehnologija koje bi trebalo da dodatno unaprede operacije i poboljšaju bezbednost letenja. – kazala je Izabela Lakaz (Isabelle Lacaze), vođa Dragon Flaj demonstratora, kompanije Erbas Ap Nekst.

Instalacija optike i senzora na nosu A350 kao deo Dragon Flaj programa / Foto: Erbas

– Inspirisani biomimetikom, testiramo sisteme koji su projketovani da sami prepoznaju odlike reljefa i tako omoguće letelici da „vidi“ i bezbedno manevriše autonomno u okviru fizičkog okruženja, na isti način kao što su viln konjici u stanju da prepoznaju svoje okruženje. –

Erbas dalje navodi da su tokom test kampanje nove tehnologije pokazale da su u stanju da asistiraju pilotima u letu, da upravljaju situacijom kada je pilot onesposobljen kao i tokom sletanja i taksiranja.

– Uzimajući u obzir uticaj spoljnih faktora na putanju leta kao što su zone letenja, reljef i meteo uslovi, letelica je bila u stanju da generiše novi plan trajektorije letenja i da komunicira sa kontrolom letenja i Operativnim kontrolnim centrom avio-kompanije.

 
Erbas Ap Nekst je takođe istražio alate za pomoć prilikom taksiranja (vožnje aviona po rulnim stazama aerodroma na sopstveni pogon), koji su probani u realnim operativnim uslovima na aerodromu Tuluz Blanjak (Toulouse-Blagnac). Tehnologija je namanjena da obavesti posadu, metodom audio upozorenja, na prepreke, da asistira u kontroli brzine krstarenja i da vodi letelicu do aktivne piste koristeći mapu rulnih staza aerodroma. – stoji u saopštenju.

Kao dodatak ovim sposobnosima, Erbas Ap Nekst pokreće projekat koji će razviti algoritme za vizuelne sisteme na letelici koji će unaprediti sposobnosti asistencije prilikom sletanja i taksiranja.

Navedeni testovi su omogućeni kroz saradnju sa Erbasovim podružnicama i spoljnim partnerima kao što su Kobham (Cobham), Kolins Erospejs (Collins Aerospace), Hanivel (Honeywell), Onera (Onera) i Tales (Thales). Dragon Flaj je delom finansiran od strane francuskih vazduhoplovnih vlasti (DGAC) kao deo francuskog plana državne pomoći, koji je deo Evropskog Plana, „Next Generation EU“ i plana Francuska 2030.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Do

Progres kroz nauku, ima piloti da budu u rangu Glovo kurira, tek da ispune uslov

Odgovori
Me

Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću. Slobodno neka lete bez mene, neću se ljutiti.

iv

Mecka lepo ti objasnio Dogma, tehnologija je skoro usavrsena, idemo u tom pravcu, cisto na pocetku ostavice pilota zbog takvih kao ti .Kad se ljudi naviknu i pokaze se bezbednim piloti su zavrsili. Realno i danas vecinu vremena ne pilotira pilot vec autopilot. Da li mi se svidja takva buducnost, meni licno ne al ko pita mene. Vecinu putnika zanima jeftina karta i nista vise .

Pe

Biće varijanta da u regionalnom komandnom centru dežura pilot koji će na daljinu da preuzme komandu ako mašina prijavi da je nešto sporno. Ne čudi me ovakav razvoj situacije kad po zvaničnoj statistici avioni uglavnom padaju zbog greške pilota.

Xe

>> Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću.

Avionom se ne vozi vec leti, za voznju sluze autobusi…

Sa

Ja cekam da se u UniRent-u,Menadzer rent acar,Autorent-u ili MMS rent a car poje autonomni automobili pa da iznajmim neki da i mene neko vozi.

Odgovori
Mo

Oce li biti u osiguranju stana da se ne vaze ste nastale zbog zmajeva?

Ga

Nadovezao bih se na Ivanov komentar. Napredak tehnologije je nezaustavljiv proces, posebno ako ga gura interesna grupa iz menadžmenta, a znamo da je novac njihov glavni motiv. Zbog pritiska iz mendžmenta se i dešavaju mnoge nezgode a i kršenja regulative, tako da na kraju, jedino oni će i imati koristi kada budu uspeli da eliminišu pilote iz kokpita.
Ovo me podseti na vic od pre 20-30 godina: Čistačice po holu aerodroma, čiste i ćaskaju “ eh kad ne bi bilo ovih pilota, kako bi mi mogle da imamo velike plate „.
Piloti su oduvek bili na meti zbog velikih plata, ovi sa strane vide samo novac a ne vide odgovornost. Iskreno se nadam da putnički avioni bez pilota neće da počnu sa letovima u skorijoj budućnosti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs