Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva nastavlja sa donacijama u domenu aerodromskog obezbeđivanja aerodromu Niš i Aerodromima Srbije

10. jul 2025

Novine za putnike na aerodromu „Nikola Tesla“: „Self check-in“, „baggage drop-off“ i optimizam ka postizanju cifre od 15 miliona putnika godišnje do kraja koncesije

10. jul 2025

[IATA AGM 2025] Izazovi bezbednosti komercijalnog avio-saobraćaja: Nedovršene istrage nesreća, problem kadrova, nedostajući motori i MRO kapaciteti

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Udruženje avio-kompanija upozorava: Evropski avio-saobraćaj gubi na konkurentnosti zbog rastućih troškova i nefleksibilnih regulativa

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Krvna slika globalnog avio-saobraćaja: Novi podaci vitalnosti prevoza ljudi i robe vazduhom

8. jul 2025

Kako je restauriran i konzerviran Titov Iljušin 14 u Muzeju vazduhoplovstva

27. jun 2025

Air France otvara restoran u pariskoj Galeriji Lafajet

26. jun 2025

Vlada Srbije smenila Rašu Ristivojevića i za novog direktora SMATSA-e postavila Slobodana Cvijana

26. jun 2025

„Aerodromi Srbije“ najverovatnije operatori vertiporta za eVTOL letelice, „Nikola Tesla“ najavljuje nove rekorde u broju opsluženih putnika

25. jun 2025

Program lojalnosti Er Frans-KLM grupe „Flying Blue“ obeležava dve decenije postojanja

12. jun 2025

„Fly One“ posle Ljubljane i Zagreba u Srbiji: Simulator letenja Boinga 737NG počeo sa radom na Novom Beogradu

12. jun 2025

Er Srbija se nagodila sa putnicima Embraera koji je doživeo udes na „Nikoli Tesli“, CINS (ponovo) kasni sa objavljivanjem izveštaja

11. jun 2025

[REPORTAŽA] Jat Tehnika obavila prve C1 servise Boinga 737 MAX u ex-Yu regionu

10. jun 2025

Potpisan Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Gruzije

6. jun 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“

30. maj 2025

Ambasadroka Srbije u Francuskoj u poseti Erbasu u Tuluzu

29. maj 2025

SMATSA od 15. maja uvela radarsku kontrolu letenja u AKL Beograd, do 2027. godine „ground radar“ na „Tesli“

22. maj 2025

Viz er preuzeo prvi A321XLR, postaje i prva avio-kompanija na svetu koja koristi Prat & Vitni GTF motore na XLR modelu

21. maj 2025

„Prince Aviation“ prvi u jugoistočnoj Evropi uveo „Automated Tool Control Level 5“ sistem kompanije „Snap-on“

21. maj 2025

[POSAO] „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

16. maj 2025
Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona
A350-1000 MSN059 izabran je za opitni primerak radi dokazivanja novih tehnologija / Foto: Erbas

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

Kako je saopštio najveći evropski proizvođač putničkih aviona Erbas, njegova podružnica Ap Nekst (Airbus UpNext) započela je testiranje novih tehnologija koje su namenjene „asistenciji pilotima, kako na zemlji tako i u vazduhu“. Tehnologije će, kako se navodi, biti isprobane na kompanijskom putničkom avionu za opitovanje A350-1000.

Set tehnologija, nazvan Dragon Flaj (DragonFly), sastoji se od sistema za automatsko sletanje na alternativne aerodrome u slučaju nužde iz faze krstarenja i sistema automatske pomoći za sletanja i taksiranja. Cilj testiranja navedenih tehnologija je evaluacija, procena njihove izvodljivosti i relevantnosti u sklopu istraživanja novih tehnologija namenjenih potencijalnim sistemima namenjenim omogućavanju automatskog leta.

– Ovi testovi predstavljaju jedan od nekoliko koraka u sklopu metodičnog procesa istraživanja tehnologija koje bi trebalo da dodatno unaprede operacije i poboljšaju bezbednost letenja. – kazala je Izabela Lakaz (Isabelle Lacaze), vođa Dragon Flaj demonstratora, kompanije Erbas Ap Nekst.

Instalacija optike i senzora na nosu A350 kao deo Dragon Flaj programa / Foto: Erbas

– Inspirisani biomimetikom, testiramo sisteme koji su projketovani da sami prepoznaju odlike reljefa i tako omoguće letelici da „vidi“ i bezbedno manevriše autonomno u okviru fizičkog okruženja, na isti način kao što su viln konjici u stanju da prepoznaju svoje okruženje. –

Erbas dalje navodi da su tokom test kampanje nove tehnologije pokazale da su u stanju da asistiraju pilotima u letu, da upravljaju situacijom kada je pilot onesposobljen kao i tokom sletanja i taksiranja.

– Uzimajući u obzir uticaj spoljnih faktora na putanju leta kao što su zone letenja, reljef i meteo uslovi, letelica je bila u stanju da generiše novi plan trajektorije letenja i da komunicira sa kontrolom letenja i Operativnim kontrolnim centrom avio-kompanije.

 
Erbas Ap Nekst je takođe istražio alate za pomoć prilikom taksiranja (vožnje aviona po rulnim stazama aerodroma na sopstveni pogon), koji su probani u realnim operativnim uslovima na aerodromu Tuluz Blanjak (Toulouse-Blagnac). Tehnologija je namanjena da obavesti posadu, metodom audio upozorenja, na prepreke, da asistira u kontroli brzine krstarenja i da vodi letelicu do aktivne piste koristeći mapu rulnih staza aerodroma. – stoji u saopštenju.

Kao dodatak ovim sposobnosima, Erbas Ap Nekst pokreće projekat koji će razviti algoritme za vizuelne sisteme na letelici koji će unaprediti sposobnosti asistencije prilikom sletanja i taksiranja.

Navedeni testovi su omogućeni kroz saradnju sa Erbasovim podružnicama i spoljnim partnerima kao što su Kobham (Cobham), Kolins Erospejs (Collins Aerospace), Hanivel (Honeywell), Onera (Onera) i Tales (Thales). Dragon Flaj je delom finansiran od strane francuskih vazduhoplovnih vlasti (DGAC) kao deo francuskog plana državne pomoći, koji je deo Evropskog Plana, „Next Generation EU“ i plana Francuska 2030.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Do

Progres kroz nauku, ima piloti da budu u rangu Glovo kurira, tek da ispune uslov

Odgovori
Me

Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću. Slobodno neka lete bez mene, neću se ljutiti.

iv

Mecka lepo ti objasnio Dogma, tehnologija je skoro usavrsena, idemo u tom pravcu, cisto na pocetku ostavice pilota zbog takvih kao ti .Kad se ljudi naviknu i pokaze se bezbednim piloti su zavrsili. Realno i danas vecinu vremena ne pilotira pilot vec autopilot. Da li mi se svidja takva buducnost, meni licno ne al ko pita mene. Vecinu putnika zanima jeftina karta i nista vise .

Pe

Biće varijanta da u regionalnom komandnom centru dežura pilot koji će na daljinu da preuzme komandu ako mašina prijavi da je nešto sporno. Ne čudi me ovakav razvoj situacije kad po zvaničnoj statistici avioni uglavnom padaju zbog greške pilota.

Xe

>> Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću.

Avionom se ne vozi vec leti, za voznju sluze autobusi…

Sa

Ja cekam da se u UniRent-u,Menadzer rent acar,Autorent-u ili MMS rent a car poje autonomni automobili pa da iznajmim neki da i mene neko vozi.

Odgovori
Mo

Oce li biti u osiguranju stana da se ne vaze ste nastale zbog zmajeva?

Ga

Nadovezao bih se na Ivanov komentar. Napredak tehnologije je nezaustavljiv proces, posebno ako ga gura interesna grupa iz menadžmenta, a znamo da je novac njihov glavni motiv. Zbog pritiska iz mendžmenta se i dešavaju mnoge nezgode a i kršenja regulative, tako da na kraju, jedino oni će i imati koristi kada budu uspeli da eliminišu pilote iz kokpita.
Ovo me podseti na vic od pre 20-30 godina: Čistačice po holu aerodroma, čiste i ćaskaju “ eh kad ne bi bilo ovih pilota, kako bi mi mogle da imamo velike plate „.
Piloti su oduvek bili na meti zbog velikih plata, ovi sa strane vide samo novac a ne vide odgovornost. Iskreno se nadam da putnički avioni bez pilota neće da počnu sa letovima u skorijoj budućnosti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs