Direktorat odobrio Vansiju korišćenje nove umetnute piste od 6. juna

29. maj 2023

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek za Tango Six: Svake godine ćemo rasti do 20%, ove godine očekujemo rekordnih 3,5 miliona putnika, nakon Severne Amerike Er Srbija u budućnosti želi da leti za Južnu Koreju i Japan

24. maj 2023

[UŽIVO] Tango Six na prvom letu Er Srbije za Čikago: Beograd povezan sa drugom destinacijom u SAD – ali hajde da pričamo i o tim long range operacijama

17. maj 2023

[POSLEDNJA VEST] Francuski Tales i Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) produžili saradnju do 2025. godine: Sajber bezbednost novina u paketu usluga

16. maj 2023

Nova usluga bečkog aerodroma: Otpremanje prtljaga dan pre putovanja

12. maj 2023

[INTERVJU] Džajls Norman, ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji: Naše kompanije aktivno učestvuju u vazduhoplovnoj renesansi zemalja bivše Jugoslavije

18. apr 2023

[EKSKLUZIVNO] Priča o sajtu Flightradar24: Kako su Beograđani odigrali ključnu ulogu u stvaranju najpopularnijeg vazduhoplovnog sajta na planeti

30. mar 2023

Potpisan Sporazum o saradnji i koordinaciji u traganju i spasavanju u vazduhoplovstvu između zemalјa regiona

24. feb 2023

Erbas u 2022. godini zaradio preko 5 milijardi evra

17. feb 2023

Er Indija namerava da nabavi 470 novih Erbasovih i Boingovih putničkih aviona

16. feb 2023

Air France povećava broj letova za Kanadu

10. feb 2023

[PRVE FOTOGRAFIJE] Otvorena nova zagrada Vazduhoplovne akademije

27. jan 2023

Prvo „kargo sečenje“ Boinga 767 u Evropi: Jat Tehnika svečano obeležila početak radova na svojoj prvoj konverziji putničkog u kargo avion

26. jan 2023

Kompanija koja je u Srbiji registrovala do sada najluksuzniji Boing pauzira svoj AOC

25. jan 2023

Er Frans predstavio nove kabine na dugolinijskim letovima

20. jan 2023

Viz er pred srpskim medijima: Statistike poslovanja mađarske niskotarifne avio-kompanije

19. jan 2023

Pod vođstvom srpskog Direktorata civilnog vazduhoplovstva potpisan Memorandum o razumevanju u vazduhoplovstvu sa tri zemalje regiona

17. jan 2023

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija objavila profit za 2022. godinu od 21 milion evra, bez subvencija

17. jan 2023

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

13. jan 2023

Ruske civilne vazduhoplovne vlasti odobrile domaći motor i krilo za putnički avion MC-21

13. jan 2023
Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona
A350-1000 MSN059 izabran je za opitni primerak radi dokazivanja novih tehnologija / Foto: Erbas

Erbas kroz testiranje novih tehnologija na mala vrata uvodi razmišljanja o autonomnom letu putničkih aviona

Kako je saopštio najveći evropski proizvođač putničkih aviona Erbas, njegova podružnica Ap Nekst (Airbus UpNext) započela je testiranje novih tehnologija koje su namenjene „asistenciji pilotima, kako na zemlji tako i u vazduhu“. Tehnologije će, kako se navodi, biti isprobane na kompanijskom putničkom avionu za opitovanje A350-1000.

Set tehnologija, nazvan Dragon Flaj (DragonFly), sastoji se od sistema za automatsko sletanje na alternativne aerodrome u slučaju nužde iz faze krstarenja i sistema automatske pomoći za sletanja i taksiranja. Cilj testiranja navedenih tehnologija je evaluacija, procena njihove izvodljivosti i relevantnosti u sklopu istraživanja novih tehnologija namenjenih potencijalnim sistemima namenjenim omogućavanju automatskog leta.

– Ovi testovi predstavljaju jedan od nekoliko koraka u sklopu metodičnog procesa istraživanja tehnologija koje bi trebalo da dodatno unaprede operacije i poboljšaju bezbednost letenja. – kazala je Izabela Lakaz (Isabelle Lacaze), vođa Dragon Flaj demonstratora, kompanije Erbas Ap Nekst.

Instalacija optike i senzora na nosu A350 kao deo Dragon Flaj programa / Foto: Erbas

– Inspirisani biomimetikom, testiramo sisteme koji su projketovani da sami prepoznaju odlike reljefa i tako omoguće letelici da „vidi“ i bezbedno manevriše autonomno u okviru fizičkog okruženja, na isti način kao što su viln konjici u stanju da prepoznaju svoje okruženje. –

Erbas dalje navodi da su tokom test kampanje nove tehnologije pokazale da su u stanju da asistiraju pilotima u letu, da upravljaju situacijom kada je pilot onesposobljen kao i tokom sletanja i taksiranja.

– Uzimajući u obzir uticaj spoljnih faktora na putanju leta kao što su zone letenja, reljef i meteo uslovi, letelica je bila u stanju da generiše novi plan trajektorije letenja i da komunicira sa kontrolom letenja i Operativnim kontrolnim centrom avio-kompanije.

 
Erbas Ap Nekst je takođe istražio alate za pomoć prilikom taksiranja (vožnje aviona po rulnim stazama aerodroma na sopstveni pogon), koji su probani u realnim operativnim uslovima na aerodromu Tuluz Blanjak (Toulouse-Blagnac). Tehnologija je namanjena da obavesti posadu, metodom audio upozorenja, na prepreke, da asistira u kontroli brzine krstarenja i da vodi letelicu do aktivne piste koristeći mapu rulnih staza aerodroma. – stoji u saopštenju.

Kao dodatak ovim sposobnosima, Erbas Ap Nekst pokreće projekat koji će razviti algoritme za vizuelne sisteme na letelici koji će unaprediti sposobnosti asistencije prilikom sletanja i taksiranja.

Navedeni testovi su omogućeni kroz saradnju sa Erbasovim podružnicama i spoljnim partnerima kao što su Kobham (Cobham), Kolins Erospejs (Collins Aerospace), Hanivel (Honeywell), Onera (Onera) i Tales (Thales). Dragon Flaj je delom finansiran od strane francuskih vazduhoplovnih vlasti (DGAC) kao deo francuskog plana državne pomoći, koji je deo Evropskog Plana, „Next Generation EU“ i plana Francuska 2030.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Do

Progres kroz nauku, ima piloti da budu u rangu Glovo kurira, tek da ispune uslov

Odgovori
Me

Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću. Slobodno neka lete bez mene, neću se ljutiti.

iv

Mecka lepo ti objasnio Dogma, tehnologija je skoro usavrsena, idemo u tom pravcu, cisto na pocetku ostavice pilota zbog takvih kao ti .Kad se ljudi naviknu i pokaze se bezbednim piloti su zavrsili. Realno i danas vecinu vremena ne pilotira pilot vec autopilot. Da li mi se svidja takva buducnost, meni licno ne al ko pita mene. Vecinu putnika zanima jeftina karta i nista vise .

Pe

Biće varijanta da u regionalnom komandnom centru dežura pilot koji će na daljinu da preuzme komandu ako mašina prijavi da je nešto sporno. Ne čudi me ovakav razvoj situacije kad po zvaničnoj statistici avioni uglavnom padaju zbog greške pilota.

Xe

>> Ja se avionom bez pilota od „krvi i mesa“ voziti neću.

Avionom se ne vozi vec leti, za voznju sluze autobusi…

Sa

Ja cekam da se u UniRent-u,Menadzer rent acar,Autorent-u ili MMS rent a car poje autonomni automobili pa da iznajmim neki da i mene neko vozi.

Odgovori
Mo

Oce li biti u osiguranju stana da se ne vaze ste nastale zbog zmajeva?

Ga

Nadovezao bih se na Ivanov komentar. Napredak tehnologije je nezaustavljiv proces, posebno ako ga gura interesna grupa iz menadžmenta, a znamo da je novac njihov glavni motiv. Zbog pritiska iz mendžmenta se i dešavaju mnoge nezgode a i kršenja regulative, tako da na kraju, jedino oni će i imati koristi kada budu uspeli da eliminišu pilote iz kokpita.
Ovo me podseti na vic od pre 20-30 godina: Čistačice po holu aerodroma, čiste i ćaskaju “ eh kad ne bi bilo ovih pilota, kako bi mi mogle da imamo velike plate „.
Piloti su oduvek bili na meti zbog velikih plata, ovi sa strane vide samo novac a ne vide odgovornost. Iskreno se nadam da putnički avioni bez pilota neće da počnu sa letovima u skorijoj budućnosti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs