Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024

Poseta Erdogana Beogradu: Nabavka Bajraktara za Srbiju nije pomenuta, uskoro bi zbog toga mogao da profitira Erbas?

11. okt 2024

Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024

[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024
[EKSKLUZIVNO] Tango Six u najnovijem vojnom transporteru srpskog RV i PVO: Erbasov C295MW za nove sposobnosti 138. eskadrile
Španski "švajcarski nož" međ transportnim avionima. Jednostavan, robustan i decenijama moderniji, pa čak i efikasniji, od Antonova / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Tango Six u najnovijem vojnom transporteru srpskog RV i PVO: Erbasov C295MW za nove sposobnosti 138. eskadrile

Tango Six portal imao je ekskluzivnu priliku da bude prvi medij koji će ljubaznošću Generalštaba i RV i PVO Vojske Srbije leteti najnovijim Erbasom u Srbiji, prvoisporučenim vojnim transportnim avionom Erbas C295MW.

Prključili smo se onome što se formalno zove trenažni let za rutno letenje i prelet, poleteviši sa aerodroma „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u Batajnici do aerodroma „Narednik-Pilot Mihajlo Petrović“ u Nišu.

Tango Six je dobio nezabeležen i detaljan jednodnevni pristup operacijama 138. transportne avijacijske eskadrile „Rode“ koja je, kako smo već ranije izvestili, završila preobuku na letelicu koja je proizvedena u Sevilji. Na kraju članaka možete pogledati i dužu video reportažu u kojoj smo detaljnije pričali sa našim domaćinom, komandantom 138. eskadrile, pilotom-potpukovnikom Goranom Brkićem.

Komandant „Roda“ Goran Brkić. Ponosno ističe da je preobuka pilota i tehničara 138. eskadrile u Sevilji prošla besprekorno / Foto: Dušan At

Drugi C295MW biće isporučen danas oko 17:30 časova.

Ime i prezime?

Interesantno je da većina civila i vojnih lica koji su bili uključeni u nabavku Erbasove letelice nju zove „Kaza“, misleći na poreklo Erbasove kompanije u Španiji CASA, koja je, između ostalog, proizvodila i prethodnike (zajedno sa Indonezijom) oznaka C-212 i CN-235. Ova fabrika više ne postoji pod tim nazivom, tako da je jedino ime proizvođača „Airbus Defence and Space S.A.U“.

Pretpoletni pregled, fizička provera integriteta elisa / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
„Pratt & Whitney“ 127 G jedan je od popularnijih tipova avionskih motora, kako u civilnom tako i u vojnom domenu. Ova činjenica će RV i PVO osigurati lakše održavanje i logistiku remonta / Foto: Dušan Atlagić

Oznaka aviona je C295MW TS03, gde W označava verziju sa vingletima a „TS03“ poslednju modifikaciju sa novom Kolinsovom „Fusion ProLine“ avionikom koju nakom Talesa za sada u ovom tipu koriste samo Irska, Srbija i trenutno najveći kupac Indija. Prvoisporučeni avion ima Erbasov serijski broj „220“ i proizveden je u maju ove godine.

Ovaj tip aviona će u srpskom RV i PVO nositi službenu vojnu oznaku T-75.

Prvi je isporučen avion sa evidencijskim brojem „29501“, drugi će nositi broj „29502“. Interesantno je da su evidencijski brojevi vojnih letelica poslednjih godina vezani za oznaku letelice. Tako je „295..“ vezan za C295, Erbasovi H145M helikopteri počinju sa brojem „145…“, ruski Mi-35M sa „351..“.

„Vojni ATR“

Pored toga što izgledom podeća na regionalni turbo-prop koji čini osnovu kratkoprugaške flote domaće nacionalne avio-kompanije, C295 sa ATR-om deli isti tip motora, „Pratt & Whitney 127“. Er Srbija koristi „M“ verziju ovog motora, dok je na C295 vojna „G“ verzija. Ovaj tip, kao kod ATR-a, u slučaju otkaza jednog od motora drugom automatski povećava snagu za 10% i tako nadoknađuje gubitak.

Kako za Tango Six kaže komandant jedinice Brkić, C295 je dobrodošao dodatak eskadrili ne samo zbog očigledne modernizacije u odnosu na (jedinog operativnog) Antonova, već i zbog toga što je mnogo efikasniji od sovijetski proizvedenog aviona:

– U poređenju sa avionom An-26, C295 nosi približno 50% posto više korisnog tereta, i troši oko 50% manje goriva. Samim tim su potrebna manja sredstva za ulaganje prilikom korišćenja nove letelice. Antonov je dobar avion, ali ga vreme polako gazi, njegovi rezervni delovi su posebna tema.

C295MW je trenutno najmodernija letelica u Srbiji kada je avionika u pitanju. Uz našu zemlju samo još Irska i Indija imaju novu verziju C295 sa Kolinsovom avionikom / Foto: Dušan Atlagić

C295 je operativan avion na svim kontinentima, iza njega stoji jaka kompanija, i očekujem da će podrška biti kao što je i do sada bila, bez problema. Mnogo je jednostavnije osloniti se na tako jednu veliku kompaniju koja ima velike mogućnosti dostavljanja delova. Sa druge strane mi jesmo nabavili veliki stok delova koji po statistici prvi otkazuju na avionu. Takođe je u kompletu kupljena i zemaljska oprema koja nam je potrebna za održavanje i opsluživanje aviona. – priča nam Brkić.

Dva Erbasa su kupljena bez sistema za aktivnu samozaštitu ali kako nam kažu iz eskadrile, bilo je bitnije da se za određeni budžet kupuje pametno. Da se nabave delovi, osmisli obuka i kupi dodatna oprema na osnovu koje će se zasnivati početna faza upotrebe letelice. Najlakše će, kako kažu, biti kupljen sistem za aktivnu samozaštitu u budućnosti. Imajući u vidu da njegova vrednost može iznositi i do 20% od ukupne vrednosti letelice.

Komandant eskadrile kaže da je Erbas bio prezadovoljan srpskim kadrovima i da je obuka uspešno završena, bez ijednog incidenta / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Komandant Brkić je izuzetno zadovoljan načinom i brzinom kojom je njegova jedinica primila novi tip letelice. Prelazak sa ruske na evropsku tehniku bio je, prema njegovim rečima, gotovo rutinski:

– Što se tiče obuke, mislim da smo optimalno izvršili selekciju pilota i tehničara. Pokriveni smo posadama za eksploataciju oba aviona, a imamo i mogućnost njihovog održavanja do nivoa remonta.

Svi pripadnici ratnog vazduhoplovstva koji su bili na obuci u Španiji završili su obuku sa jako visokim prosekom, što je proizvođač i potvrdio i što dokazuje kvalitet našeg sistema obuke. Oni su prezadovoljni našim kadrovima, obuka je uspešno završena bez ijednog incidenta, kako na samoj obuci tako i tokom boravka u Španiji koji je trajao od februara kada smo poslali prve ljude na obuku, pa sve do septembra. – priča nam Brkić.

Svi piloti 138. eskadrile su već obučeni i po civilnim ATPL standardima. U narednih nekoliko nedelja završavaju trenažu koja se sastoji iz preleta, školskih krugova, noćnog letenja i zona / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Eksploatacija letelice definisana je i po održavanju aviona „po stanju“. Što se motora tiče, oni su prisutni na širem civilnom i vojnom tržištu, što će značiti raspoloživost kada bude bila potreba za zamenom ili njihovim remontom (tada obično MRO koji vam „radi“ motor pošalje svoj istog tipa kako bi vam avion neometano leteo).

– Pored pristupačnosti mreži podrške sa kojom iskustvo imaju domaći civilni vazduhoplovni subjekti, pre svih Er Srbija, mi imamo i  direktnu komunikaciju sa proizvođačem „Pratt&Whitney“. Nismo uslovljeni da, kada su pitanja održavanja motora, idemo preko Erbasa. Motor ima niminalni godišnji plan naleta, videćemo u odnosu na to koliko mi koristimo avion. Sa te strane ne očekujem probleme. – optimističan je komandant 138. eskadrile.

Kada je reč o opremljenosti letelice za transport, RV i PVO je uzelo osnovnu konfiguraciju za prevoženje trupa, desantiranje padobranaca, kao i opremu za medicinsku evakuaciju sa 24 standardna nosila i opremom za pacijente. Uzeto je 50 sedišta po avionu za potpuno putničku konfiguraciju kao i VIP modul koji se sastoji od 6 nešto luksuznijih sedišta i dva stola.

VIP komplet sedišta kao i ostale nabavljene konfiguracije mogu se montirati i demontirati za manje od sat vremena / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Erbas je i na C295 primenio jednostavnu modularnost instalacije koja se bazira na šinama po kojima se postavljaju navedene konfiguracije. Kako nam je rečeno, VIP modul se, na primer, može instalirati za oko sat vremena. Kabina letelice jeste niža ali osoba prosečne visine od 185 cm može komotno stajati uspravno.

Poput ATR-a i C295 mora paziti na „weight & balance“ momenat. Ovo ograničenje u odnosu na masivnijeg Antonova zahteva da se vodi računa kako vojnici i kojim tempom ulaze u letelicu kroz zadnju rampu kako ne bi ugrozili njen balans.

„Švajcarski nož“

Glavna odlika C295 je sposobnost obavljanja širokok spektra misija, kaže za Tango Six Fernando Ciria Bailo, šef marketinga u Erbas Difensu zadužen za taktičke transportere i letelice sa specijalizovanim misijama.

– Možete obaviti veliki broj misija sa jednim tipom letelice. Ovo u praksi znači da malo ratno vazduhoplovstvo sa dovoljnim brojem C295 može obaviti većinu zadataka koji su mu postavljeni.

Avion smo projektovali kao veoma jednostavnu i robusnu mašinu u isto vreme. Operativni troškovi su značajno umanjeni u poređenju sa drugim letelicama u istoj klasi. C295 je projektovan da bude raspoloživ 24/7 i sposoban da izvrši gotovo bilo koju misiju vojnog transporta.

Erbas posebno ističe jednostavnost i operativnu raspoloživost španskog srednjeg transportera koji nastavlja bogatu tradiciju letelica koje su bile podjednako rasprostranjene kao i sovijetski tipovi / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Ako uzmemo na primer motor, „Pratt&Whitney 127G“ koji se koristi na mnogim drugim platformama a posebno u civilnoj putničkoj avijaciji, uz njega dobijamo globalno raspoloživu logističku podršku, motor je sam po sebi izuzetno pouzdan, operativnost mu je izuzetno visoka, ne zahteva neko posebno održavanje. „As-is“ sistem održavanja obezbeđuje maksimalnu raspoloživost letelice, sa minimalnim pauzama za održavanje.

Cela letelica je zapravo projektovana da tehničkom osoblju olakša rad. Aktivnosti vezane za održavanje, kao na primer periodični pregledi su mnogo jednostavniji u poređenju sa prethodnim generacijama aviona. Treba naglasiti da su gotovo sva ratna vazduhoplovstva koja su naručila C295 imala izuzetno jednostavnu tranziciju na novu tehniku.

Ako pričamo o zemljama koje su uporedive sa Srbijom u kontekstu korišćenja transportnih aviona starijih generacija, na primer, naši klijenti Kazahstan i Uzbekistan su uveli C295 kao prve avione zapadnog porekla u operativnu upotrebu. Te tranzicije su bile veoma jednostavne za njih, bile su brze i bez ikakvih problema. – naglašava predstavnik Erbasa za naš portal.

U upotrebi

Nastavljajući izuzetnu tradiciju španske CASA-e i njihovih prethodnih modela, C295 ih je, po svemu sudeći, dostigao u popularnosti.

Letelicu je za svoje oružane snage nabavilo 36 država, danas ih koristi 35. Još jedna zemlja ih je nabavila za ministarstvo unutrašnjih poslova (Saudijska Arabija 4 aviona), a jedan vojni korisnik i za graničnu gardu (Kazahstan dva primerka). Bivši korisnik je Jordan koji je imao dva C295. Do sada je ukupno naručeno oko 300 aviona koji lete na skoro svim kontinentima.

Eskadrile srpskog RV i PVO su sada modernizovane po gotovo svim baznim tipovima letelicama koje koriste / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

U Africi su korisnici Alžir (5), Angola (3), Burkina Faso (1), Ekvatorijalna Gvineja (2), Egipat (24), Gabon (1), Gana (3), Mali (2), Obala Slonovače (1), Senegal (2). Na Bliskom istoku C295 lete u vojskama Omana (8) i UAE (5), a u ostatku Azije u Bangladešu (2), Bruneju (1), Filipinima (7), Indija (isporučen prvi od 56 naručenih), Indoneziji (11), Kazakhstanu (8), Tajlandu (3), Uzbekistanu (4), i Vijetnamu (3).

U Severnoj Americi veliki korisnici su Kanada (16 aviona koji se koriste za traganje i spasavanje), potom Meksiko (14), dok je u SAD primećen barem jedan avion. Četiri južnoameričke države imaju C295: to su Brazil (15), Čile (3), Ekvador (3), i Kolumbija (6). U Evropi ga koristi 7 zemalja, prvi inostrani korisnik je bila Poljska koja je kupila 17 primeraka (jedan se srušio), Španija uz 14 postojećih ima narudžbinu za još 16 aviona. Ostali korisnici su Češka (6), Finska (3), Irska (2), Portugal (12), i Srbija (2).

Pogledajte video repotažu koju smo napravili tokom leta sa 138. eskadrilom i detaljnije predstavljanje aviona od strane potpukovnika Brkića:
 

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Na

Nasim dragim kolegama zelim uspesnu i bezbednu eksploataciju novih vazduhoplova, s nadom da ce ostati u operativnoj uotrebi bar priblizno koliko je bio vek trajanja nama drage i nezabravne Anuske.

Odgovori
Br

Vojni budzet Srbije raste godinama, bio je i po skoro 1.3 milijarde, vojnika i oficira, tehnicara, nikad manje, plate male, bile smanjene i dnevnice i nemaju za sistem za samozastitu, ili kupe Mi-35 bez polovine naoruzanja i opreme, kao i H45M, 18 Mistrala sa 50 raketa sto je smesno, 18 Nore imamo, a dugo su za nasu vojsku kostale po milion, trebalo je da ih imamo 80 najmanje… Jeste da se konacno stiglo do blizu 50 Lazara i Milosa, po 30 BOV KIV i Pasarsa, vise desetina drugih oklopnih vozila i stotinak Hamvija, ali kod najbitnijih stvari skripimo, sve je na minimalac i Pancir i FK-3, Mistral, Korneti, Mi-35 ili Nore, modernizovane Gvozdike i Ognjevi takodje, bilo je para da se to odavno zavrsi jer je modernizacija odlicna i ne previse skupa… Da li je moguce da sa ovolikim budzetom nisu mogli da daju jos 15 miliona za dva normalna vojna C295, ili jos toliko za 4 Mi-35 i da ih kvalitetno opreme, ili da su za ovolike godine izdvojili jos 60 miliona za dodatnih deset baterija… Isto je i sa npr. CH-95, ima ih i sa 6 nosaca, a nasi imaju samo dva, pa nemoguce je da za to nije bilo para, koliko mogu da kostaju cetiri nosaca vise… Ili famozni PRDC i njihovi dronovi, dobili su narudzbine za preko hiljadu svojih dronova i kamikaza, ali za sada ne i od nase vojske… I kad se desi bice ih 12 drona i 24 kamikaze…
Izgleda smemo da stancujemo za oklopnjake i Mrapove, cim nesto iole preciznije gadja na daljinu, toga ima samo na kasicicu.

Odgovori
Mi

@Branko
Znas kako,koliko para toliko i muzike.Dugo se nista nije znavljalo tako da svega hvali.Morao bi vojni budzet Srbije biti mnogo veci da bi se sve nabavljalo u vecim kolicinama i da naprimer ovakav avion kupujes opremljen u fulu sto bi omladina rekla.

Zi

Nisi u pravu. Kao prvo gledalo se da sacuvamo svaki segment vojske, zato se na pocetku krenulo sa manjim kolicinama. Drugo, ono sto mi proizvodimo, mogu tui reci da je svaka sledeca serija bolja i modernija, bez obzira da li se radi o Lazaru, milosu, Nori ili Pasarsu. Sto se tice CH95, nase BL imaju po 4 spoljna nosaca, a ne po dva kako si naveo. Za Mistral, su narucene nove kokicine. Sto se tice ovog aviona, cuo si da je zadnja verzija i da je najmoderniji, a za te ostale stvari, poput samozastite, bez ikakvih problema se moze kupiti i ugraditi kasnije. Jednostavno sa ovoliko para koliko imamo na raspolaganju se pametno radi.

St

Ja bih nekako preskocio domace proizvode, narocito BOV OT, MRAP, Pegaza, PASARS za koji je i zvanicno receno da nije adekvatan koncept poslt 7 godina razvoja, PRDC dronove koji su misilili da ce da iskoriste situaciju sa Ukrajinom, NORE koje su uveli u naoruzanje, pa posle napravili mnogo bolje za izvoz….nekako smo do sad videli da sve to predugo traje a na kraju se dobije poluproizvod,

Jo

Mislim da po pitanju Korneta (količine) grešite.

Vl

Vojni budžet za 2024. je 158,9 milijardi rsd ili oko 1,475 miljardi dolara.
46,5% je predvidjeno za plate, dok 37,9% za nabavku vojne opreme.

go

Ključna reč je balans, a ne spisak želja.

С

Браво бато. Све си лепо навео. Ево ти цитата из овог текста,ако дозволи админ. Не би ме чудило да не дозволи,јер у овој држави не смеш да дигнеш глас. Види шта се пише у тексту.
„Što se motora tiče, oni su prisutni na širem civilnom i vojnom tržištu, što će značiti raspoloživost kada bude bila potreba za zamenom ili njihovim remontom (tada obično MRO koji vam „radi“ motor pošalje svoj istog tipa kako bi vam avion neometano leteo).“
У преводу,исто тако НЕЋЕ бити доступан мотор кад нама буде затребало,а да је у контра интересу испоручиоца. Замисли да крене нато агресија опет на нас? А десила се на почетку 21.века!!! Људи су кратког памћења

Al

Branko:
Meni samo nije jasno deo teksta u kome kažeš da se dalo još nešto para pa da smo kupili dva normalna vojna C295. Po tebi šta to nedostaje ovim avionima kada imaš takvu zamerku. Ja samo mogu da dodam a gledajući cifre koliko koja država poseduje ovakvih aviona da bi za nas bilo optimalno i sasvim dovoljno da kupimo još dva aviona ove kategorije i da je to za Srbiju mrka kapa. Možda u nekoj budućnosti, ako je dočekamo, budemo bili sposobni i operativni za veće avione ove kategorije, a do tada, neka nas i naše pilote dobro služe.

Br

@Aleksandar

Kako su u pitanju transportni avioni, a njih slabo koristimo i nije na kraju toliko vazno sto nemaju nista od naprednije opreme i senzora, da bolje opremimo Mi-35 ili da nabavimo vise sistema PVO nam mozda nisu dali, ali je neoprostivo to sto imamo 18 Nora, a za 60 miliona vise za poslednje 4 godine mogli smo da ih imamo 80, ili sto nemamo 60 modernizovanih Ognjeva vec samo 20-ak, ili sto nemamo 72 modernizovane Gvozdike, vec samo 6 ili 18, to se ne zna… Nore i modernizovane Gvozdike i Ognjevi, narocito kada imamo Vrapca i jos osam dronova u upotrebi, kao i UPSARS, su nam najupotrebljivija oruzja, jedino sto stvarno vredi i moralo ih je biti vise do sada, sami ih pravimo i modernizujemo, mnogo bolja opcija od ovoliko Lazara i Milosa koji su za borbu trenutno do 1km, a novije verzije Lazar 3M i Milosa 2, bice za 3-5km dok su prethodno pomenuta oruzja, oko 30 i druga dva oko 50km dometa uz veliku preciznost… Pa to nam je sigurno vise trebalo od 2 transportna i 15 H145M, sa slabim naoruzanjem kratkog dometa. I sta ce nam jos dva transportna aviona ovog tipa?

А

@Branko

„Kako su u pitanju transportni avioni, a njih slabo koristimo“

По ко зна који пут, наша транспортна авијација се претходне две деценије налетела подоста и успела да оствари разне рекорде за своју историју. Тако да тврдња да ми транспортне авионе слабо користим уопште није тачна, већ процена неинформисаног посматрача, у најбољем случају. Рачуниција је веома јасна, Ан-26 су на крају свог живота и Ц-295 је логична замена за њих, тако да прича како нама не требају транспортни авиони опет, уопште не стоји.

Br

Gleda se svaki segment vojske, ali se valjda ubedljivo najvise ulaze u onaj od najpotrebnijih, koji je usput i u potpunosti serijski razvijen i to u skoro punom kompletu u nasoj industriji, ukljucujuci i municiju. Trenutno imamo mini dronove i Orbitere, koji mogu vrsiti barem osmatranje, zatim Vrapce i Pegaze koji mogu obelezavati i ciljeve, svako u svojoj klasi, kao i CH-92 i CH-95 koji mogu vrsiti i precizne udare po zemlji sa 8km i visine od 5-7km, sve letelice imaju vise nego dovoljan dolet, takodje imamo i digitalizovane Ognjeve i Nore, koji trenutno dejstvuju na 42km, mozda i do 50-54, kao i modernizovane Gvozdike dometa do skoro 30km, koji svi u kombinaciji sa UPARS, BOV KIV i modernizovanim komandnim MTLBu, uz solidne radare i barem osnovnu PVO, mogu u potpunosti da deluju u uslovima modernog ratista sa preciznim udarima na daljinu u svim uslovima, koordinisani raznim tipovima dronova, uz napadne dronove koji mogu kasnije dejstvovati po preostalim ciljevima, a tu je i oko 10 Migova, 10 Orla i 30-ak naoruzanih helikoptera kao podrska… Sve sto vredi je ovo, uz PVO naravno i u to treba ulagati najvise, dok mi stancujemo Lazare, Milose, i jos vise tipova oklopnjaka i to u toj meri da smo stigli negde do 16 tipa oklopnih vozila tockasa, sto nemaju ni Kina, ni Rusija, a ovo sto nam stvarno treba imamo za pola sata modernog rata. Dzabe sav potencijal kad ga koristimo na pogresan nacin. Trebaju Lazari I Milosi, cak i ovi osnovni, ali nista bez ovog prethodnog, a to smo skoro sve vec sve imali, samo ih je trebalo modernizovati ili dodati top na kamion, to je segment vojske gde sa najmanje ulaganja dobijamo najvise, a bas tu smo najmrsaviji i najsporiji, ako ne racunamo gusenicare naravno, gde smo jos i sporiji, ali tu nismo otkupili potrebne masine iz Bosne dok je moglo, pa sad ide jako sporo i skupo.
Jednostavnije nego napraviti Lazara i plus jeftinije i brze, a mnogo vise vredi.

Pe

@Срки Ispravka: 1999 godina ne spada u 21.vek već u 20 vek.
Agresija NATO se nije desila tek tako, vec kao zavrsetak citavog procesa koji je vodio Milošević od svog dolaska na vlast, sa etapama „raspad SFRJ-okupacija dela Hrvatske, rat u Bosni, represije u Srbiji i kradje izbora, pobuna Albanaca na Kosovu“…
Tesko ce se to ponoviti.

GR

Iako se slažem sa dosta stvari koje ste naveli ima tu i nekih opravdanih razloga zašto nešto nije.
Prezident S nije ni bio u ponudi kad smo mi kupovali Mi35 (a vrv ni Pastelj), a za veći broj njih nije bilo ni para. Možda bi ona druga 4 bila i opremljenija al zbog ovog rata teško da ćemo to saznati.
A što se Nora tiče načelnik GŠa je više puta rekao da mu treba 36 komada iliti 2 diviziona.
Ps. Slažem se da bi s obzirom na ulaganja poslednjih godina, 20ak miliona za sisteme za samozaštitu ovih aviona bio prihvatljiv trošak i da je čudno što ih nema.

Ga

Sjajna reportaza…

Sta ce da zameni An-2?
Razmislja li se o jos jednoj 295 ili se ide na neki manji avion?

Odgovori
Ze

Nama sad nedostaje jos raketni sistem zemlja zemlja opitamalno dometa 600km da mozemo ceo region kontrolirati

д

нама недостају муда.

Br

@Zeljko

Po Dejtonu, mada je on vec prekrsen vise puta, ali pitanje je da li to smemo i mi, imamo pravo na rakete konvencionalnog tipa najveceg dometa do 400km, a propisan je i broj naoruzanih helikoptera i aviona, plus dodatni dopunjeni dogovor sa Pakt-om za mir i sa Kforom, narocito po pitanju razmestanja vojnika i opreme, zone „razgranicenja“ i razmestanja radara… Ali i 400km je dosta, sad trenutmo smo bukvalno sa samo par baterija orudja na oko 30-50km, sve ostalo je za blisku borbu, ili pa totalno neprecizno i uglavnom u rezervi. Daj da dodjemo prvo do optimalnog broja naoruzanja za preciznu borbu na 30-70km, sto je najvaznije, pa onda da idemo na 400 ili 600 :) Na kraju, svemir je granica.
Salu na stranu, od toga za sada nema nista. Ne daju nam da pravimo osnovne Nore i modernizovane Ognjeve koji gadjaju do 42km, kakvih sesto kilometara… To nije moglo ni pre ove igrarije sa Rusima.

Sr

@ Zeljko
Zabranjeno nam je d aiammo bilo sta dugog dometa. Tako su nam za Sumadiju dometa 285km rekli da mozemo da pravimo samo za izvoz ali za nase potrebe nikako ili ce biti po tintari. Zato smo i ostali na onoj jednoj (mada se i druga stidljivo pojavljivala) ranije maketi za izlozbe i to je to.

PS

@Branko, Srdjan
Nije nam zabranjeno da pravimo nista osim oruzja za masovno unistenje. I upravo obrnuto, za izvoz do 300km, za nas koliko nam volja. A pravljenje toga je ogroman zalogaj. Tek testirali motore za Šumadiju pre godinu dve, potrajace to godinama, prvo se zavrsava Orkan/Tamnava za Kipar jer su platili. Svega nekoliko drzava to pravi… I kosta… Na internetu moze sve ali su inzenjerski zahtevi ogromni.

Mi

Drugi stize,sad leti preko Italije.

Odgovori
Sa

Trenutno drugi stize moze se videti na flight radaru sa oznakom AED923. Negde iznad Bosne trenutno u 17:04 :)

Odgovori
Mu

A da vam opet nisu utrpali neki Antonov s logom Airbus-a koji stiže preko Ukrajine ? Uglavnom nekoristan avion. Za tu lovu se mogao uzeti Embraer KC-390. Bojim se da su vas opet preveslali.

Br

Kakav KC-390, pa avion se tek pojavio, do pre dve godine ih je bilo desetak… Plus nosivost, 22 tone, to nam ne treba, ili desetak tona kao ovaj za padobrance ili 50+ tona, da moze da vozi Nore i veca oklopna vozila, ta sredina nam uopste ne treba…
A preveslali su nas jer su nam Rusi jos pre 4-5 godina nudili skoro gratis dva An-26 proizvedenih ’90-ih sa ozbiljnijom modernizacijom i novom avionikom, a imamo i pilote i tehnicare i rezervne delove i zemaljsku opremu i cak jos 6 takvih aviona, od kojih je jedan u upotrebi, ai jos jedan moze da poleti ako mora, pa sta je bilo bolje, ako nam vec mnogo ne treba…

Vl

Prelepa masina i sto je najvaznije ganc nova. Da dugo i pouzdano sluzi u sta ne sumnjam.

Odgovori
Mi

@Multi Boy
Ti izgleda ne razlikujes tenk od kade.

Odgovori
Mu

Zbog ovakvih nabava se Jugoslavija raspala. Avion će biti besposlen. On ima svrhu kod država poput Brazila, Indije, Australije koje uz to imaju prekomorski teritorij u slučajevima kad to ne može pokriti transportni helikopter.

PS

@Multi Boy
Mali transportni avion sad potreban samo Brazilu? Sličan kupila i Slovenija (Spartan), a i pola komšiluka, uostalom, uzima slično ili isto. Predlažeš kao povoljniji Embraer koji je skoro duplo veći i duplo skuplji itd.

GR

@Multi Boy
Pa čekaj gore kažeš da smo trebali da uzmemo KC-390, a sad kažeš da će i ovaj koji je manji biti besposlen. Ne bi bilo loše da se prvo dogovoriš sam sa sobom pa da onda komentarišeš.

Mu

@GR
KC-390 može pored transporta služiti kao tanker za avion poput Rafala, služiti kao sanitetski, nositi protubrodski projektil, torpedo što zemljama poput Hrvatske značilo puno. A ne da im se dogodi da im oprema ostane u mirovnoj misiji u Afganistanu. Ovaj tip aviona može eventualno prebacivati kampanjolu na relaciji Beograd-Niš.

А

@Multi Boy

S obzirom da se naša transportna avijacija u prethodne dve decenije nalete podosta, upisujući i rekordne godine, ova dva transportna aviona definitivno neće biti besposleni. Čak je verovatnije, da zavisno od nabavke dodatnih paketa za specijalne misije, postoji potencijalna potreba za dodatnim primercima.

GR

@Multi
Šta se nas tiče što su vaši Antonovi bili na zemlji i besposleni godinama?
Koga u Srbiji briga za to? I koga u Srbiji briga da li ćete vi i kako da tankujete vaše Rafale?
Lupetaš opet kao s Kalašnjikovima na tekstu o Gazelama.

Mu

@GR
Lupetam ? Ajde razmisli malo zašto je kalašnjikov 7.62×39 mm. Jer je to zapravo 0.3×1.5 inch s cijevi od 15 incha. Kužiš 50 kalibarska cijev. Tako vam je i artiljerija 152 mm. To je zapravo 6 incha odnosno 152.4 mm. Rusija nema imperijalni mjerni sustav. U vas puno ljudi vodi „visoku“ politiku, a nisu u stanju pomnožiti dva broja.

Mu

@GR
Napisao sam ja još ponešto o Britaniji i pivu. Pogledaj ranije objave bit će ti edukativno.

GR

@Multi
Lupetaš jer započinješ neke priče koje veze nemaju sa zadatom temom. Nit koga interesuju vaši raspali Antonovi na temi o našim Kasama niti koga interesuju puščane cevi na temi o Gazelama.

19

Ima li ovaj avion utovarnu rampu pozadi? Ja sam amater pa mozda ne vidim na ovim slikama.
Inace,puno srece zelim nasim pilotima na novim masinama!

Odgovori
Mi

@1980
Ima naravno.

To

pogledaj zadnji deo letelice
pozdrav Đorđe

De
Mu

@Miraz
Utovarna rampa, za što ? Ne može da stane kada, a kamoli moj jacuzzi. Pogledaj slučaj Hrvatske. Kupili su An-26 i istrunuo je na aerodromu. Kad je trebalo izvući vojsku iz mirovne misije u Afganistanu morali su ići civilnom linijom, a oprema je ostala tamo. Poslije su slično dogodilo s Sirijom, Libijom, Izraelom…

Ž

1980&Multi Boy

У свету не постоји војни транспортни авион који нема задњу утоварну-истоварну рампу.

Fe

Prelep avion, samo nekako premali, nadajmo se da će ih biti još. Eskadrila ovakvih i bilo šta nosivosti IL-76 ili veće u jedno 6-8 primeraka uz jednu manju flotu Mi-17V pa bi smo mogli da kažemo da imamo kakvu-takvu transportnu avijaciju.

Odgovori
PS

6-8 klase IL-76? Maksimum dva za Srbiju. I to većinom da lete komercijalne letove.

We

I jedna nuklearna podmornica za Dunav i tri eskadrile X-wing-ova, jer bez toga ne možemo da kažemo da kontrolišemo prostor oko planete…

А

@Feline

Не постоји разлог због којег би наше РВ требало да има авион класе Ил-76. Ми смо држава величине и потреба Чешке (те нам они представљају одлично РВ за угледање), што значи да нама у идеалном свету треба ескадрила лаких транспортера типа Л-410, ескадрила средњих типа Ц-295 и неколико „тешких“ у класи (вероватно половних) Херкулеса или (нових) бразилских (К)Ц-390. Када се све подвуче, значи до 16 авиона у идеалном ситуацији.

Транспортер типа Ил-76 би за нас имао смисла једино као авион (националне) карго компаније, па да буде увек на располагању да се по потреби милитаризује и угура у кратком року у војну службу, ако стварно затреба. Ван те солуције, нама Ил-76 нити треба, нити има финансијско оправдање.

Sr

@Feline @PSA
Postojalalo je nekoliko registrovanih IL-76 u Srbiji, ne isplati se to nikome. Pritom više ne može da sleti na većinu aerodroma zbog buke.

Vojska još uvek nema ni blizu potrebu za takvim avionima, samo bi jeli budžet, a taj novac se može pametnije potrošiti. C-295W je pravi izbog, ne treba više od dva za sada.

Va

Feline sine malo je 6-8 odma 22 komada)) a za tebe uzimamo su 57

А

@Srbofil

Питање је да ли најновија верзија Ил-76 са новим моторима значајно смањује буку мотора, што би поново отворило већину аеродрома. Мада како год окренемо, само РВ потребу за Ил-76 неће имати, те је једина потенцијална солуција за његову набавку и употребу (национална) карго компанија, где би се авион потенцијално могао милитаризовати у случају потребе.

Te

@Alexa,
Nice plane this one, indeed. Ro, a country larger than Serbia, curently has 8 C-130 Hercules (4 B and 4 H) and 7 C-27J Spartan in its inventory. All are to be upgraded with advanced avionics.

Fe

Vidim da sam na meti kritike, ali to uopšte ne menja stvar da je režim pazario avion na donjem minimumu minimuma potrebne nosivosti. Bez obzira na sve na primer (bar) Airbus A400M (i to ne samo dva primerka!) bi bio daleko bolje rešenje: sada imamo veoma elegantan laki transportni avion, ali ono “laki” unapred precrtava svaku opciju iole ozbiljnog transporta, mada ni A400M nije u stanju da u slučaju potrebe nosi tenkove i samohodne haubice.

O transportnim helikopterima, a tek o jurišnim i protivoklopnim već i da ne govorim.

Re

@Feline

Mene baš zanima gde bi vojska Srbije transportovala avionom tenk ili samohodnu haubicu, od Beograda do Niša?

Sr

@Feline
Šta znači donji minimum? VS je angažovana u 5 mirovnih misija sa ukupno 289 ljudi, u par njih su to samo timovi sa 7-8 pripadnika, u UNTSO jedna osoba. Zašto su tenkovi „iole ozbiljan transport“? VS ne vrši takve operacije da joj je potreban hitan raspored teškog oklopa na velikim udaljenostima, pritom tenkovi u 99% slučajeva idu železnicom i brodom(čak i kod Amerikanaca). Inače IL-76 ne prevozi tenkove, taj posao vrše AN-124 jer u IL-76 može možda na knap stati jedan osnovi T-72(ako skineš bočnu zaštitu) bez goriva i delova za logističku podršku, dakle u praksi nula, zato je Indija kupila C-17.

VS nema veze sa SDPR-a, to je firma koja prevoz svojih proizvoda organizuje samostalno kao i bukvalno svako preduzeće.

C-295W može ono što AN-26 nije mogao. Da brzo i efikasno prebaci vojnike do/iz Kipra, Libana itd. ne daj bože da evakuiše civilno stanovništvo. može i požare da gasi, sve je to jako „ozbiljan“ posao. Delovi su dostupni, motori se mogu „svugde“ remontovati, postoji širi ugovor sa Airbus.

Sve u svemu, nabavka je sjajna, nema bukvalno ni jedne jedine mane.

Ig

Rex, Srbofil,

raspravljate s osobom (sudeći po rezonu u upisima vjerojatno maloljetnom) koja ne može pojmit da se vojne nabavke (a kasnije i korištenje, održavanje, nadogradnje,..) obavljaju u okviru vojnog proračuna koji nije neograničen, nego je ograničen.

Sa

@Srbofil

Mali dolet je mana, nema dolet ni do Kipra ni do Libana. C 390 bi bio prava stvar za Srbiju. Pristojna nosivost i dolet, zlatna sredina, a takodje i on koristi motore iz civilne avijacije. Ali dobro, mozda nam tako nesto i ne treba, suvise sam amater da bih to ja procenio.

А

@Sasa

Домет је довољан за наше тренутне потребе. Опет се враћамо на то да већи транспортни авиони (што би нама био или Херкулес или Бразилац) за нас имати смисла једино као надопуна флоти Ц-295.

Fe

@ Srbofil

Kupovina za potrebe „mirovnih misija“ je bacanje para. Sto se tice ostalog, tako se rezonovalo i dok nisu pocele detonacije ’99. Vojska se ne pravi kad se ustanovi da je promena geopoliticke situacije (na koju inace uopste ne mozes da utices) vec stvorila situaciju da nesto sto je do tada bilo nezamislivo vec kuca na vrata, tad je kasno za sve.

Zi

Sasa
Dolet C295 je od 4000 do 5000 km, zavisno od tereta a do Kipra ili libana ima dva puta manje.

Sr

@Feline
Upravo obrnuto i to ’99. savršeno ilustruje. Ako decenijama trošiš ogromne sume novca na nešto što ti nije od krucijalnog značaja, ostaneš bez mogućnosti koje jesu. Eto to bi ukratko nabavka tih glomaznih transportnih aviona učinila.

Pe

@Feline Pominjete „geopoliticku situaciji“, pa Srbije je, izuzev BiH, sa svih strana okruzena NATO drzavama, u mnogo vecoj meri nego 1999, a i tad nije bilo vojne logike u sukobu sa tim odnosom (oko 10 miliona protiv 750 miliona).
Sumanute vlasti Milosevica zaboravile su sta je znao Nikola Pasic i drugi lideri koji su stvarali Srbiju („ne može šut s rogatim…“)

Dj

Geopliticka situacija je takva da ce se zemlja ili integrisati u kontinentalni sistem ili biti izolovana, na isti nacin kao sto imuni sistem organizma izoluje zarista kancera i ne dopusta im da se sire na zdravo tkivo.

Avioni su odlicni!

Sr

@Djuka
Srbija nije „kancer“, ako se nečija politika razlikuje u većoj ili manjoj(a pre je ovo drugo) meri ne znači da je to odma „zlo“. Malo ta nemačka filozofija koja provejava na zapadu gde se svet deli samo na „crno i belo“ ne zna baš da da odgovor na neka kompleksnija pitanja.

No da se vratimo na temu, Srbija i njene oružane snage sarađuju vrlo lepo sa svima sa kojima imaju interes, a tu je dominantna EU naravno. O integracijama nećemo, pogledajte samo Makedoniju ili CG, „ubiše se“ integrirajući, pa nikom ništa, opet je Srbija ispred. Politika i odbrana imaju mnogo dimenzija ne samo sentimente birača.

Dj

@Srbofil

„Nemacka filozofija“, „crno-belo“? Daj pust te srpske kvazigeopoliticke floskule, manje da gledas cirilicu vise logicno rezonuj. Jako je tesko bit landlocked zemlja a udarati kontru kontinentalonom vojnopolitickom sistemu u kojemu su svi. Sluziti interesima jedne sile na periferiji kontinenta, potpuno iracionalno, koja cak ni ne moze da te zastiti. Kasnije ce biti, na*ebali ni krivi ni duzni, globalna zavera novog svetskog poretka itd.

Sr

@Djuka
Nisu to kvazigeopoliticke floskule nego sastavi deo filozofije tih zemalja, pa i Rusija tako rezonuje, u velikoj meri i naša javnost: Ja/mi = ispravno; drugi = pogrešno. Ne gledam ćirilicu, niti se zalažem za „udaranje kontre“, zabole me za to.

Poenta ostaje ista, Srbija nije „kancer“ jer tobože nije u milimetar politički naštelovana na shvatanje određenih političara iz EU, jadno je govoriti tako za svoju rodnu zemlju kakva god da je. U ostalom, ljudi koji zaista nešto sarađuju sa Srbijom na tom planu sve lepo iznesu.

д

Обично бацање пара, за тај новац смо моги да набавимо нешто што нам је потребно.

Odgovori
Zi

Ovi avioni ce zaradjivati pare, ca za tebe je bacanje para?

Bo

Da ti ne znas bolje sta nam je potrebno? Pa valjda nasi bolje znaju od tebe sta nam je potrebno?

NO

Коначно нешто! Али буквално на кашичицу. Недостају бар још 2 комада + још минимум 2 до 4 нова „пунокрвна“ транспортера, па да транспортна ескадрила буде у складу са хипотетичким потребама и материјалном формацијом адекватна у погледу броја и типа авиона, наравно ту не рачунам транспортне хелокоптере…

Odgovori
Si

Мулти Бој прочитај поново шта је аутор написао ,изгледа да ниси баш најбоље разумео .Биће да Ц 295 има своју намену (сврху) у ваздухопловствима 35 држава . Кажеш ,,утрпали вам“ само нек настави Ербас да нам утрпава авионе и хеликоптере са најсавременијом авиоником .Толико о мантри да Србија не може да добије најсавременије технологије од ,,запада“ јер није у ЕУ и НАТО -у.

Odgovori
Mi

Mislio sam da ima rampu, ali se na osmoj slici vidi da nema. Ima stražnja i prednja vrata. hmm, na prošlom članku su ljudi govorili da ima, ali eto.

Odgovori
PS

Ima rampu, naravno. Loš ugao na toj slici.

А

@Milki

Ц-295 дефинитивно има задњу рампу, само треба прогуглати мало (са читаве две речи) и нађу се слике за неверне Томе.

Mi

Možda ovisi o verziji koju kupiš. Srbija je valjda odlučila da im ne trebaju stražnja vrata / rampa.

Ma

@ Milki napisao je u komentaru iznad g-din Banković da u Svetu ne postoji vojni transportni avion koji nema zadnju utovarno/istovarnu rampu; odnosno još se niko nije setio da napravi vojni transportni avione bez iste.

Re

Odličan avion ali zbog izvoza naše namenske pre svega Nora i Tamnava treba baciti na papir i olovku da li bi nam se isplatio jedan ili dva aviona tipa Iljušina76.Možda bi do sada da smo ga imali sami prebacili preostale baterije fk3.Dosta mi i uvozimo.

Odgovori
М

Те паре требали су да уложе код Жељка да се усаврше дронови.Направити велику количину са којом би могли да се одбранимо и повратимо изгубљено.

Odgovori
С

Баш да видим како ће да раде те макине кад нас нападне опет Француска и тај нато. Мозак наш,изгледа,има кратко памћење. Или смо ми сви будале

Odgovori
PS

Avion je španski. A radiće kao sat, kao i sve ostale mašine do sad.

Pe

@Срки osim ta dva i po meseca 1999, nikad Francuska nije napadala na Srbiju, pa i tad u sklopu citave grupe zemalja, medju kojima je bilo i zemalja koje jesu napadale Srbiju (Turska, Nemacka).

ZZ

Kanadjani su zamenili CC-115 aka DHC5 aka Buffalo sa 295 primarno za potrebe SAR-a.
Obzirom na uslove u kojima mora da leti, naročito severni Atlantik i zona velikih jezera, sigurno se dobro pokazao jer icing je veliki problem za SAR

Odgovori
Ma

Sjajna i krajnje opravdana nabavka vrhunskog aviona! Da nam dosta dugo i u miru služe!

Odgovori
Pe

Ovo je jedna dobra prica, vrhunska letelica, i to je mesto gde Srbija treba da bude, i drzave i kompanije sa kojima Srbija treba da saradjuje.

Odgovori
Pa

Ako Gvineja ima ove letelice pa zasto ne i mi xD

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs