Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Slovenija dobila svoj drugi vatrogasni avion Air Tractor AT-802
Drugi slovenački AT-802 je takođe dvosed sa klasičnim stajnim trapom tipa tricikl / Foto: ATE

Slovenija dobila svoj drugi vatrogasni avion Air Tractor AT-802

Drugi jednomotorni protivpožarni avion Air Tractor AT-802 namenjen Upravi Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR) podređenoj slovenačkom Ministarstvu odbrane, sleteo je 18. juna na međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik „Jože Pučnik‘‘.

Dvosed u kopnenoj konfiguraciji (sa klasičnim stajnim trapom tipa tricikl)  je stigao u Sloveniju sa španskom privremenom registracijom EC-OCO (bivši N7900R, c/n 802-1029) letom sa jednim zaustavljanjem koji je počeo istog jutra na aerodromu Viver u Španiji i nastavio prema Sloveniji sa jednim sletanjem na aerodrom Calvi/Sainte-Catherine na Korzici, Francuska.

Probni let koji je trajao 45 minuta za EC-OCO obavljen je 20. juna sa pilotom kompanije ATE i slovenačkim kopilotom na zadnjem sedištu. Jednom kada bude u slovenačkom registru ovaj avion će najverovatnije biti registrovan kao S5-BZT.

Prvi slovenački AT-802 u verziji sa dva sedišta i klasičnim stajnim trapom tipa tricikl, i španskom privremenom registracijom EC-NZL (bivši N85152, c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja. Očekivanja su da će slovenačka registracija ovog aviona biti SB-BZR.

Flota od 4 letelice biće kompletirana u martu 2024. kada bi dva jednoseda AT-802A Fire Boss aviona u amfibijskoj konfiguraciji trebalo da sleti u Sloveniju. U međuvremenu, dvosedi će se vratiti u Španiju gde će im pre kraja oktobra 2023. biti postavljeni plovci, što će rezultirati promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 Fire Boss.

Isporuka 4 aviona trebala bi biti završena marta sledeće godine / Foto: ATE

Nakon razornog požara na Krasu u julu 2022., Slovenija je bila posvećena tome da odmah formira namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koju će činiti četiri potpuno nova aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss, rekao je slovenački ministar odbrane Marjan Šarec 17. aprila u Ljubljani tokom ceremonije potpisivanja Ugovora o kupovini 4 aviona Air Tractor od španske kompanije Air Tractor Europe (ATE) čije je sedište u Viveru.

Avion koje je kupilo slovenačko Ministarstvo odbrane će biti korišćeno sa civilnom (S5-) registracijom u okviru posebne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja bi bila formirana u okviru URSZR. U svrhu uvođenja jedinice u operativnu upotrebu, ATE će organizovati obuku slovenačkih pilota i tehničkog osoblja koja bi pomogla Sloveniji da svoje Er Traktore počne da upotrebljava već na leto ove godine. I dok bi se razni aerodromi širom Slovenije koristili u tu svrhu, o matičnoj bazi jedinice tek treba da bude odlučeno.

Slovenija je za sada naručila 4 aviona, postoji opcija za još dva / Foto: ATE

Slovenački program za uspostavljanje vazduhoplovnih požarnih kapaciteta odobren je na sednici vlade održanoj u Ljubljani 30. januara ove godine. Tada je pokrenut novi namenski nacionalni razvojni projekat za izgradnju kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u periodu 2023-2026 sa maksimalno 6 malih protivpožarnih aviona, 4 u čvrstoj porudžbini i dva kao opcija.

Sufinansiran sa 85 posto iz fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027, slovenački projekat se sada fokusira na početnu nabavku 4 aviona i uspostavljanje sistema obuke i logistike uz podršku proizvođača koji bi omogućio da slovenački avioni postanu deo zajedničke vazduhoplovne flote za gašenje požara mehanizma EU za civilnu zaštitu (rescEU – EU Civil Protection Mechanism) koja će osim zaštite Slovenije, pomoći i u gašenju šumskih požara unutar EU, kao i u drugim zemljama koje su u nevolji.

U slučaju da se realizuje opcija nabavke još dva aviona, Slovenija bi dodatno povećala svoju flotu Air Tractor tokom ili nakon 2025. godine.

Od 1992. godine napravljeno je preko 1.000 aviona Air Tractor AT-802, i ova letelica je sada standard za gašenje požara u većini zemalja koje su sklone izbijanju šumskih požara. Već je kupljen i uveden u upotrebu kod vladinih i privatnih korisnika u Sjedinjenim Državama, Kanadi, Australiji, Južnoj Africi, Čileu, Argentini, Brazilu, Španiji, Portugalu, Francuskoj, Italiji, Švedskoj, Izraelu, Kipru, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Makedoniji, Grčkoj, Turskoj i Saudijskoj Arabiji.

Kako navodi ATE, ozbiljno interesovanje za kupovinu aviona AT-802 do sada su pokazale i Albanija i Bosna i Hercegovina. Pored prodaje aviona, ATE je takođe veoma aktivna u iznajmljivanju AT-802 i pružanju usluga gašenja požara iz vazduha raznim vladama u Evropi, pa i šire, sa rekordnih 50 aviona AT-802 u vlasništvu ATE za koje se očekuje da će ove godine raditi u Španiji, Portugalu, Turskoj, Grčkoj, Nemačkoj, Francuskoj, Kipru i Saudijskoj Arabiji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor