Drugi jednomotorni protivpožarni avion Air Tractor AT-802 namenjen Upravi Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR) podređenoj slovenačkom Ministarstvu odbrane, sleteo je 18. juna na međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik „Jože Pučnik‘‘.
Dvosed u kopnenoj konfiguraciji (sa klasičnim stajnim trapom tipa tricikl) je stigao u Sloveniju sa španskom privremenom registracijom EC-OCO (bivši N7900R, c/n 802-1029) letom sa jednim zaustavljanjem koji je počeo istog jutra na aerodromu Viver u Španiji i nastavio prema Sloveniji sa jednim sletanjem na aerodrom Calvi/Sainte-Catherine na Korzici, Francuska.
Probni let koji je trajao 45 minuta za EC-OCO obavljen je 20. juna sa pilotom kompanije ATE i slovenačkim kopilotom na zadnjem sedištu. Jednom kada bude u slovenačkom registru ovaj avion će najverovatnije biti registrovan kao S5-BZT.
Prvi slovenački AT-802 u verziji sa dva sedišta i klasičnim stajnim trapom tipa tricikl, i španskom privremenom registracijom EC-NZL (bivši N85152, c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja. Očekivanja su da će slovenačka registracija ovog aviona biti SB-BZR.
Flota od 4 letelice biće kompletirana u martu 2024. kada bi dva jednoseda AT-802A Fire Boss aviona u amfibijskoj konfiguraciji trebalo da sleti u Sloveniju. U međuvremenu, dvosedi će se vratiti u Španiju gde će im pre kraja oktobra 2023. biti postavljeni plovci, što će rezultirati promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 Fire Boss.
Nakon razornog požara na Krasu u julu 2022., Slovenija je bila posvećena tome da odmah formira namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koju će činiti četiri potpuno nova aviona Air Tractor AT-802 Fire Boss, rekao je slovenački ministar odbrane Marjan Šarec 17. aprila u Ljubljani tokom ceremonije potpisivanja Ugovora o kupovini 4 aviona Air Tractor od španske kompanije Air Tractor Europe (ATE) čije je sedište u Viveru.
Avion koje je kupilo slovenačko Ministarstvo odbrane će biti korišćeno sa civilnom (S5-) registracijom u okviru posebne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja bi bila formirana u okviru URSZR. U svrhu uvođenja jedinice u operativnu upotrebu, ATE će organizovati obuku slovenačkih pilota i tehničkog osoblja koja bi pomogla Sloveniji da svoje Er Traktore počne da upotrebljava već na leto ove godine. I dok bi se razni aerodromi širom Slovenije koristili u tu svrhu, o matičnoj bazi jedinice tek treba da bude odlučeno.
Slovenački program za uspostavljanje vazduhoplovnih požarnih kapaciteta odobren je na sednici vlade održanoj u Ljubljani 30. januara ove godine. Tada je pokrenut novi namenski nacionalni razvojni projekat za izgradnju kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u periodu 2023-2026 sa maksimalno 6 malih protivpožarnih aviona, 4 u čvrstoj porudžbini i dva kao opcija.
Sufinansiran sa 85 posto iz fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027, slovenački projekat se sada fokusira na početnu nabavku 4 aviona i uspostavljanje sistema obuke i logistike uz podršku proizvođača koji bi omogućio da slovenački avioni postanu deo zajedničke vazduhoplovne flote za gašenje požara mehanizma EU za civilnu zaštitu (rescEU – EU Civil Protection Mechanism) koja će osim zaštite Slovenije, pomoći i u gašenju šumskih požara unutar EU, kao i u drugim zemljama koje su u nevolji.
U slučaju da se realizuje opcija nabavke još dva aviona, Slovenija bi dodatno povećala svoju flotu Air Tractor tokom ili nakon 2025. godine.
Od 1992. godine napravljeno je preko 1.000 aviona Air Tractor AT-802, i ova letelica je sada standard za gašenje požara u većini zemalja koje su sklone izbijanju šumskih požara. Već je kupljen i uveden u upotrebu kod vladinih i privatnih korisnika u Sjedinjenim Državama, Kanadi, Australiji, Južnoj Africi, Čileu, Argentini, Brazilu, Španiji, Portugalu, Francuskoj, Italiji, Švedskoj, Izraelu, Kipru, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Makedoniji, Grčkoj, Turskoj i Saudijskoj Arabiji.
Kako navodi ATE, ozbiljno interesovanje za kupovinu aviona AT-802 do sada su pokazale i Albanija i Bosna i Hercegovina. Pored prodaje aviona, ATE je takođe veoma aktivna u iznajmljivanju AT-802 i pružanju usluga gašenja požara iz vazduha raznim vladama u Evropi, pa i šire, sa rekordnih 50 aviona AT-802 u vlasništvu ATE za koje se očekuje da će ove godine raditi u Španiji, Portugalu, Turskoj, Grčkoj, Nemačkoj, Francuskoj, Kipru i Saudijskoj Arabiji.