[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025
Iza scene najnapetije nedelje u novijoj istoriji civilnog vazduhoplovstva Crne Gore: Dva udesa, prvo aktiviranje avionskog padobrana, kritike i „plinske boce“ u putničkom avionu
Konstantan rast broja ultralakih letelica u Srbiji i Crnoj Gori sadrži i sve veći broj verzija ovih letelica na plovcima / Foto: Aleksandar Zubac

Iza scene najnapetije nedelje u novijoj istoriji civilnog vazduhoplovstva Crne Gore: Dva udesa, prvo aktiviranje avionskog padobrana, kritike i „plinske boce“ u putničkom avionu

Piloti dva ultra-laka aviona izveli su vanaerodromska prinudna sletanja prošle nedelje u Crnoj Gori u razmaku od samo tri dana, dok su se, na aerodromu Podgorica, nepažnjom radnice na KD kontroli ličnog prtljaga u avionu Er Srbije našli nedozvoljeni artikli nakon čega je obaveštena policija. Legenda crnogorske generalne avijacije kapetan Ivančević izneo je sumnje u regulatornu valjanost izvođenja MonteAdria (avio)regate dok je drugi udes ultra-lake letelice koja je završila u reci Lim verovatno bilo i prvo aktiviranje padobranskog sistema za spasavanje celog aviona na prostoru bivše Jugoslavije.

Prvo je u sredu 19. jula prilikom neuspelog bezbednijeg vanaerodromskog sletanja pao avion Grappo G70 nakon poletanja iz svoje baze, letelišta kod Štoja, nedaleko od Ulcinja. Pilot je medijima izjavio da se motor nakon inicijalnog gubitka snage ugasio u letu, da bi nakon ponovnog paljenja snaga (broj obrtaja) bila nedovoljna za bezbedni nastavak leta. Pilot je odlučio da obavi proceduru vanaerodromskog sletanja ali je, kako kaže, usled uticaja „bočnog vetra“ bio onemogućen da dođe do planirane tačke sletanja, verovatno adekvatnije površine od one sa drvećem u kojoj je završio, na leđima. Pilot i putnik zadobili su lakše povrede.

„Jak vetar“ bila je karakterizacija i drugog udesa koji se dogodio samo tri dana kasnije. Ovoga puta u pitanju je bio italijanski ultra-laki (LSA) avion ICP Savannah S na plovcima inostrane registracije ali ovoga puta i inostrane posade. Letelica je nakon, do sada nepoznatih, poteškoća u vazduhu relativno bezbolno prizemljena u reku Lim kod mesta Gornja Ržanica, kod Murina. Posada je nepovređena.

Interesantno je da je za modifikaciju sa plovcima za ovaj tip letelice zadužen italijanski ekspert za ull hidro-avione Graciano Macolari o kojem je Tango Six pisao prošlog avgusta kada je u Srbiju sleteo prvi ultra-laki hidro-avion.

Uprkos netačnim navodima mejnstrim medija da su oba pilota Savane „iskočila pre pada aviona i bezbedno se spasila padobranima“ (!) dogodilo se nešto, za regionalnu zajednicu generalne avijacije možda interesantnije i svakako tačnije – piloti su aktivirali padobran namenjen bezbednom prizemljenju celog aviona. Radi se o padobranskom sistemu za vanredne situacije kompanije BRS Aerospace koji se u namenskoj izvedbi za ovu letelicu naziva „Savannah Softpack Parachute System“. Na fotografijama koje su objavile Vijesti jasno se vide veze dela sistema padobrana i minimalna, ako ikakva, oštećenja konstrukcije.

Informacija o praktičnoj upotrebi BRS-a dobrodošla je i srpskoj generalnoj avijaciji koja ulazi u drugu godinu bez ozbiljnijih i fatalnih udesa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Aktiviranje BRS-a u Crnoj Gori verovatno je prvo uspešno aktiviranje ovog sistema na prostoru bivše Jugoslavije. Gotovo svi ultra-laki avioni i zmajevi u regionu koji su se odlučili za ovu dodatnu bezbedonosnu opciju imaju padobran kompanije BRS. Dakle, radi.

Odnosno, radi u određenim uslovima. Treba naglasiti da su BRS i BRS-like padobrani u nekim slučajevima (posebno u Americi) do sada aktivirani i bespotrebno. Često se dešavalo da piloti, zbog činjenice da imaju instaliran ovaj dodatni faktor bezbednosti, aktiviraju padobran pri rutinskim „engine-out“ situacijama kada je dovoljno (barem u teoriji) podesiti najbolju manevarsku brzinu uglom poniranja, znati „glide“ parametre i izabrati adekvatnu livadu ili (po nekima pogrešno) put ili auto-put.

Interesantno je konstatovati i da model Grappo G70 ima instalaciju za BRS sistem. Nije nam poznato da li je letelica koja je pretrpela udes imala padobran.

Kolegijalne kritike

Prošle nedelje u Crnoj Gori održane su dve, za regionalnu zajdnicu generalne avijacije impozantne, manifestacije. „MontAdria Seaplane Regatta“ i Fly-in Berane. Avion Savana čija je posada aktivirala padobran bio je učesnik manifestacije ali sporni let nije bio neposredno obavljen kao njen deo, prema objašnjenju organizatora.

Kapetan Dragan Ivančević komentarisao je organizaciju dve manifestacije za portal nacionalnog medijskog servisa Crne Gore:

– Organizator nedavne regate MontAdria imao je obavezu da prijavi regatu Agenciji za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore i izradi priručnik o organizaciji sa svim zahtjevima, ko su odgovorna lica i ostalo. Na kraju su ovu manifestaciju najavili kao letački dan, i mislim da je prava adresa CAA Crne Gore da da svoje mišljenje.

Svi učesnici bili su obavezi, a preko organizatora prije početka izlaganja ili razonode, navedenom u članu 2 dostave važeća dokumenta, što nije urađeno: Rješenje o registraciji vazduhoplova, rješenje o plovidbenosti vazduhoplova, ARC, obavezno osiguranje vazduhoplova. Ko je odgovoran za letenje 25 aviona, koji u suštini nisu ni podlijegali inspekcijskom nadzoru, pa se takođe postavlja pitanje ispravnosti i legalnosti učesnika, ne znam ni čega, letačkog dana, manifestacije, izložbe? – rekao je Ivančević za RTCG.

Tango Six je, kada su vazduhoplovno-regulatorne kontroverze u Crnoj Gori u pitanju, pre mesec dana izvestio o privremenom zatvaranju podgoričkog aerodroma generalne avijacije.

Trenutak nepažnje

Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore izrekla je prekršajni nalog od 150 eura službeniku kontradiverzione kontrole putnika aerodroma Podgorica nakon što se na letu Er Srbije iz Podgorice prošlog petka jedna ženska osoba ukrcala sa dve plinske boce srednje veličine, izvestile su Vijesti.

Aerodromi Crne Gore saopštili su da je u pitanju „ljudski faktor, da će biti sprovedena detaljna anliza uzroka i preuzete korektivne mere u cilju ublažavanja rizika od ponavljanja istog propusta“.

Kako Tango Six saznaje, putnica je sa prtljagom koji je nosila u kabinu letelice ipak zaustavljena i kod nje je pronađen jedan nedozvoljen predmet koji joj je oduzet. Međutim, druga dva nisu uočena. Radilo se o dva manja kanistra sa plinom koji služe za portabl zagrevanje i pripremanje jela i koriste se prilikom kampovanja. Putnica je po ulasku u avion sama prijavila kanistre, kapetan je pozvao policiju koja ih je uklonila i avion je poleteo sa zakašnjenjem.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ju

Cega bi se drzali nedaj boze putnici ER SRBIA da je krenulo po zlu let za Bg. Bilo bi greska i kazna 150€ i nikom nista. Neka se prizna prava istina i istina da je aerodrom III klase. Sramota, treba ukunuti letove Er Srbia za tamo.

Odgovori
М

Немам коментар за овакву глупост.

Mi

Cinjenica da Crnoj Gori manjkaju vazduhoplovni Strucnjaci mogu reci Eksperti poput Kapetana Ivancevica Dragana Popovica I njima slicnim Mladi ljudi misle da od njih sve pocinje Treba koristiti iskustvo tih starijih kolega pa makar bili i u Mirovini Pogotovo sto u Crnoj Gori kao jednoj od nallepsih i najatraktivnijih turistickih regija Generalna avijacija je vrlo razvijena sa velikim brojem Stranaca Sto se tice incidenta na Podgorickom Aerodromu to je za najostriju osudu Tim incidentom ptrba ozbiljno da se pozabavi njihova Drzavna Regulatorna tela U pitanju je ugrozavanje opste bezbednosti

Odgovori
Da

Prvo aktivisanje BRS na području ex Yu verovatno je SR 22 S5DJW kao posledica majmunisanja u Ljubljani.

https://www.gov.si/assets/ministrstva/MzI/porocila-o-letalskih-nesrecah/2015/SR-22-S5-DJW-Uvodno-porocilo-o-preiskavi-letalske-nesrece.pdf

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs