[REPORTAŽA] Turska na vežbi u Severnoj Makedoniji prvi put u inostranstvu predstavila svoje nove vatrogasne avione Air Tractor AT-802 Fire Boss

21. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

12. mar 2024

Majka ubijenog đaka škole „Vladislav Ribnikar“ obeležila njegov 15. rođendan na aerodromu „13. maj“ kod Zemun Polja

5. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Kompanije Er Pink, Er Emeralds i Star Flaj Vings ipak same podnele zahtev za brisanje svojih AOC-a ali tek nakon eskalacije tokom EASA odita

1. mar 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva suspendovao AOC sertifikate avio-kompanijama Er Pink, Er Emeralds er i Er Poš

28. feb 2024

EASA povodom navodne suspenzije operacija kompanije Er Pink: „Nikada ne komentarišemo ukidanja autorizacije operaterima iz zemalja van EU, za nadzor u Vašoj zemlji nadležan je DCV“

27. feb 2024

Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023

[POSLEDNJA VEST] Udes jedrilice iznad Željave u Bosni i Hercegovini, pilot poginuo

27. sep 2023
Iza scene najnapetije nedelje u novijoj istoriji civilnog vazduhoplovstva Crne Gore: Dva udesa, prvo aktiviranje avionskog padobrana, kritike i „plinske boce“ u putničkom avionu
Konstantan rast broja ultralakih letelica u Srbiji i Crnoj Gori sadrži i sve veći broj verzija ovih letelica na plovcima / Foto: Aleksandar Zubac

Iza scene najnapetije nedelje u novijoj istoriji civilnog vazduhoplovstva Crne Gore: Dva udesa, prvo aktiviranje avionskog padobrana, kritike i „plinske boce“ u putničkom avionu

Piloti dva ultra-laka aviona izveli su vanaerodromska prinudna sletanja prošle nedelje u Crnoj Gori u razmaku od samo tri dana, dok su se, na aerodromu Podgorica, nepažnjom radnice na KD kontroli ličnog prtljaga u avionu Er Srbije našli nedozvoljeni artikli nakon čega je obaveštena policija. Legenda crnogorske generalne avijacije kapetan Ivančević izneo je sumnje u regulatornu valjanost izvođenja MonteAdria (avio)regate dok je drugi udes ultra-lake letelice koja je završila u reci Lim verovatno bilo i prvo aktiviranje padobranskog sistema za spasavanje celog aviona na prostoru bivše Jugoslavije.

Prvo je u sredu 19. jula prilikom neuspelog bezbednijeg vanaerodromskog sletanja pao avion Grappo G70 nakon poletanja iz svoje baze, letelišta kod Štoja, nedaleko od Ulcinja. Pilot je medijima izjavio da se motor nakon inicijalnog gubitka snage ugasio u letu, da bi nakon ponovnog paljenja snaga (broj obrtaja) bila nedovoljna za bezbedni nastavak leta. Pilot je odlučio da obavi proceduru vanaerodromskog sletanja ali je, kako kaže, usled uticaja „bočnog vetra“ bio onemogućen da dođe do planirane tačke sletanja, verovatno adekvatnije površine od one sa drvećem u kojoj je završio, na leđima. Pilot i putnik zadobili su lakše povrede.

„Jak vetar“ bila je karakterizacija i drugog udesa koji se dogodio samo tri dana kasnije. Ovoga puta u pitanju je bio italijanski ultra-laki (LSA) avion ICP Savannah S na plovcima inostrane registracije ali ovoga puta i inostrane posade. Letelica je nakon, do sada nepoznatih, poteškoća u vazduhu relativno bezbolno prizemljena u reku Lim kod mesta Gornja Ržanica, kod Murina. Posada je nepovređena.

Interesantno je da je za modifikaciju sa plovcima za ovaj tip letelice zadužen italijanski ekspert za ull hidro-avione Graciano Macolari o kojem je Tango Six pisao prošlog avgusta kada je u Srbiju sleteo prvi ultra-laki hidro-avion.

Uprkos netačnim navodima mejnstrim medija da su oba pilota Savane „iskočila pre pada aviona i bezbedno se spasila padobranima“ (!) dogodilo se nešto, za regionalnu zajednicu generalne avijacije možda interesantnije i svakako tačnije – piloti su aktivirali padobran namenjen bezbednom prizemljenju celog aviona. Radi se o padobranskom sistemu za vanredne situacije kompanije BRS Aerospace koji se u namenskoj izvedbi za ovu letelicu naziva „Savannah Softpack Parachute System“. Na fotografijama koje su objavile Vijesti jasno se vide veze dela sistema padobrana i minimalna, ako ikakva, oštećenja konstrukcije.

Informacija o praktičnoj upotrebi BRS-a dobrodošla je i srpskoj generalnoj avijaciji koja ulazi u drugu godinu bez ozbiljnijih i fatalnih udesa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Aktiviranje BRS-a u Crnoj Gori verovatno je prvo uspešno aktiviranje ovog sistema na prostoru bivše Jugoslavije. Gotovo svi ultra-laki avioni i zmajevi u regionu koji su se odlučili za ovu dodatnu bezbedonosnu opciju imaju padobran kompanije BRS. Dakle, radi.

Odnosno, radi u određenim uslovima. Treba naglasiti da su BRS i BRS-like padobrani u nekim slučajevima (posebno u Americi) do sada aktivirani i bespotrebno. Često se dešavalo da piloti, zbog činjenice da imaju instaliran ovaj dodatni faktor bezbednosti, aktiviraju padobran pri rutinskim „engine-out“ situacijama kada je dovoljno (barem u teoriji) podesiti najbolju manevarsku brzinu uglom poniranja, znati „glide“ parametre i izabrati adekvatnu livadu ili (po nekima pogrešno) put ili auto-put.

Interesantno je konstatovati i da model Grappo G70 ima instalaciju za BRS sistem. Nije nam poznato da li je letelica koja je pretrpela udes imala padobran.

Kolegijalne kritike

Prošle nedelje u Crnoj Gori održane su dve, za regionalnu zajdnicu generalne avijacije impozantne, manifestacije. „MontAdria Seaplane Regatta“ i Fly-in Berane. Avion Savana čija je posada aktivirala padobran bio je učesnik manifestacije ali sporni let nije bio neposredno obavljen kao njen deo, prema objašnjenju organizatora.

Kapetan Dragan Ivančević komentarisao je organizaciju dve manifestacije za portal nacionalnog medijskog servisa Crne Gore:

– Organizator nedavne regate MontAdria imao je obavezu da prijavi regatu Agenciji za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore i izradi priručnik o organizaciji sa svim zahtjevima, ko su odgovorna lica i ostalo. Na kraju su ovu manifestaciju najavili kao letački dan, i mislim da je prava adresa CAA Crne Gore da da svoje mišljenje.

Svi učesnici bili su obavezi, a preko organizatora prije početka izlaganja ili razonode, navedenom u članu 2 dostave važeća dokumenta, što nije urađeno: Rješenje o registraciji vazduhoplova, rješenje o plovidbenosti vazduhoplova, ARC, obavezno osiguranje vazduhoplova. Ko je odgovoran za letenje 25 aviona, koji u suštini nisu ni podlijegali inspekcijskom nadzoru, pa se takođe postavlja pitanje ispravnosti i legalnosti učesnika, ne znam ni čega, letačkog dana, manifestacije, izložbe? – rekao je Ivančević za RTCG.

Tango Six je, kada su vazduhoplovno-regulatorne kontroverze u Crnoj Gori u pitanju, pre mesec dana izvestio o privremenom zatvaranju podgoričkog aerodroma generalne avijacije.

Trenutak nepažnje

Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore izrekla je prekršajni nalog od 150 eura službeniku kontradiverzione kontrole putnika aerodroma Podgorica nakon što se na letu Er Srbije iz Podgorice prošlog petka jedna ženska osoba ukrcala sa dve plinske boce srednje veličine, izvestile su Vijesti.

Aerodromi Crne Gore saopštili su da je u pitanju „ljudski faktor, da će biti sprovedena detaljna anliza uzroka i preuzete korektivne mere u cilju ublažavanja rizika od ponavljanja istog propusta“.

Kako Tango Six saznaje, putnica je sa prtljagom koji je nosila u kabinu letelice ipak zaustavljena i kod nje je pronađen jedan nedozvoljen predmet koji joj je oduzet. Međutim, druga dva nisu uočena. Radilo se o dva manja kanistra sa plinom koji služe za portabl zagrevanje i pripremanje jela i koriste se prilikom kampovanja. Putnica je po ulasku u avion sama prijavila kanistre, kapetan je pozvao policiju koja ih je uklonila i avion je poleteo sa zakašnjenjem.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ju

Cega bi se drzali nedaj boze putnici ER SRBIA da je krenulo po zlu let za Bg. Bilo bi greska i kazna 150€ i nikom nista. Neka se prizna prava istina i istina da je aerodrom III klase. Sramota, treba ukunuti letove Er Srbia za tamo.

Odgovori
М

Немам коментар за овакву глупост.

Mi

Cinjenica da Crnoj Gori manjkaju vazduhoplovni Strucnjaci mogu reci Eksperti poput Kapetana Ivancevica Dragana Popovica I njima slicnim Mladi ljudi misle da od njih sve pocinje Treba koristiti iskustvo tih starijih kolega pa makar bili i u Mirovini Pogotovo sto u Crnoj Gori kao jednoj od nallepsih i najatraktivnijih turistickih regija Generalna avijacija je vrlo razvijena sa velikim brojem Stranaca Sto se tice incidenta na Podgorickom Aerodromu to je za najostriju osudu Tim incidentom ptrba ozbiljno da se pozabavi njihova Drzavna Regulatorna tela U pitanju je ugrozavanje opste bezbednosti

Odgovori
Da

Prvo aktivisanje BRS na području ex Yu verovatno je SR 22 S5DJW kao posledica majmunisanja u Ljubljani.

https://www.gov.si/assets/ministrstva/MzI/porocila-o-letalskih-nesrecah/2015/SR-22-S5-DJW-Uvodno-porocilo-o-preiskavi-letalske-nesrece.pdf

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs