[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
[FOTO-REPORTAŽA] Pratica di Mare 2023: 100 godina italijanskog ratnog vazduhoplovstva
Legendarni Starfajter učestvovao je ne verovatno najboljem aero-mitingu ove godine u Evropi / Foto: Uroš Mitrović

[FOTO-REPORTAŽA] Pratica di Mare 2023: 100 godina italijanskog ratnog vazduhoplovstva

Jedno od najjačih evropskih i svetskih ratnih vazduhoplovstava (RV), RV Italije, obeležilo je prošlog vikenda vek postojanja, i to na nezaboravan način što se moža i očekivalo od zemlje sa toliko bogatom istorijom avijacije. Iako je tek polovina godine, već sada slobodno možemo reći da je ovo bio najzanimljiviji ovogodišnji vazduhoplovni događaj u Evropi. Ovako nešto teško da će neka druga evropska država moći uskoro da ponovi.

Tango Six je, naravno, bio na licu mesta.

Treba napomenuti da se nije radilo o klasičnom aeromitingu iako je imao elemente takve priredbe. Takođe se mora naglasiti da je bila u pitanju proslava ratnog vazduhoplovstva Italije (danas Aeronautica Militare Italiana, AM ili AMI), a ne proslava veka vojne avijacije u Italiji. Bila je to prilika da se u vazduhu i na zemlji vide vazduhoplovi iz različitih epoha koji su služili u RV Italije, od Prvog svetskog rata do savremenog doba, od nejakih jednokrilaca i dvokrilaca koji su leteli pre više od 100 godina do najsavremenijih borbenih aviona 5. generacije.

Trenutno oslonac borbene komponente RV Italije – višenamenski borbeni avion EF-2000 / Foto: Uroš Mitrović

Pre nego što je 28. marta 1923. osnovano italijansko kraljevsko ratno vazduhoplovstvo (Regia Aeronautica) kao poseban vid oružanih snaga odvojen od armije, u Italiji je još 6. novembra 1884. u okviru italijanske kraljevske armije stvorena njena vazduhoplovna komponenta odnosno Servizio Aeronautico (Vazduhoplovna služba) koje je tada koristilo balone. Od 1913. ova formacija je promenila naziv u Corpo Aeronautico (Vazduhoplovni korpus).

Tokom Drugog svetskog rata Regia Aeronautica je bilo podeljeno na dve formacije, na severu Italije je 27. oktobra 1943. osnovano Aeronautica Nazionale Repubblicana koje se borilo na strani Nemaca, dok je na jugu od 8. septembra iste godine počelo da bude aktivno Aviazione Cobelligerante Italiana koje je prišlo Saveznicima. Italijansko ratno vazduhoplovstvo (Aeronautica Militare) kakvo danas poznajemo formirano je 18. juna 1946.

Leteća cisterna KC-767A 8. eskadrile, 14. puka / Foto: Uroš Mitrović

Proslava 100 godina RV Italije održana je u vazduhoplovnoj bazi Pratica di Mare ‘‘Mario de Bernardi‘‘ koja se nalazi na oko 27 km jugozapadno od centra Rima. U njoj je danas stacionirano nekoliko vazduhoplovnih jedinica, prva od njih je 14. puk ‘‘Sergio Staroff‘‘ koji u svom sastavu ima 8. eskadrilu koja leti na avionima KC-767A, a tu je i 71. eskadrila koja u svom sastavu ima avione King Air 350ER, Gulfstream G550 i E-550, kao i P-180AM i RM.

Centar za obuku pilota višemotornih aviona koristi avione P.180 Avanti / Foto: Uroš Mitrović

U bazi je stacioniran i čuveni Vazduhoplovni opitni centar sa svojom 311. eskadrilom koja koristi razne tipove pre svega aviona. Centar za obuku pilota višemotornih aviona u svom sastavu ima 204. eskadrilu koja je opremljena avionima P-180AM. Za borbeno traganje i spasavanje (tzv CSAR) zadužen je 15. puk ‘‘Stefano Cagna‘‘, u svom sastavu ima 85. centar za CSAR sa helikopterima AW139 (HH-139A i B) i NH-500E (TH-500A), a tu je i 6. odeljenje za održavanje helikoptera čiji zadatak je održavanje helikoptera tipa AW139, NH-500 i AW101.

Posetioci su u hangarima mogli da probaju razne simulatore letenja / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Organizacija na samom aerodromu je bila veoma dobra (što se nikako ne može reći za organizaciju prevoza ljudi u bazu), uz standardne statičke postavke vazduhoplova, u hangarima su bili postavljeni štandovi sa raznim simulatorima letenja, različitim tehničkim i logističkim sredstvima, izložbama istorije italijanske vojne avijacije, a posebno mesto bilo je rezervisano za vazduhoplovnu industriju. Interesantno je da se publika nalazila pored rulne staze na kojoj su bili parkirani avioni koji su učestvovali u letačkom programu. Dobra strana toga je što su mogla da se vide rulanja i avioni slikaju dok stoje, ali su se sa druge strane slabije mogla videti njihova poletanja i sletanja.

Detalj sa istorijske izložbe “Compo 100“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Treba izdvojiti i istorijsku izložbu ‘‘Campo 100‘‘ koja bi se mogla nazvati živom dioramom u prirodnoj veličini (maketari dobro znaju šta znači izraz diorama) kojom je na detaljan i vrlo realističan način predstavljena istorija RV Italije od 1923. do danas. Više o ovoj izložbi će u reportaži biti reči nešto kasnije.

Plejada oldtajmera

Ono zbog čega je velika većina vazduhoplovnih entuzijasta, spotera, novinara i ostalih ljubitelja vojne avijacije posetila ovaj događaj, i što je po mnogima bila najveća atrakcija proslave, bilo je to što su organizatori obezbedili da na priredbi leti i jedan od najznačajnijih borbenih aviona koji je služio u RV Italije – američki lovac-presretač Lockheed F-104 Starfighter koji je u Italiji bio poznat i pod nazivom ‘‘Spillone‘‘ (lo spillone – igla).

TF-104G-M proizveden 1969. godine, povučen iz naoružanja 2004, predat američkoj privatnoj firmi 2011. / Foto: Uroš Mitrović

To je bilo prvo pojavljivanje ovog tipa aviona na italijanskom nebu nakon skoro 20 godina, od kako je RV Italije 2004. godine povuklo F-104 iz naoružanja. U pitanju je bio dvosed TF-104G-M nazvan ‘‘Black Beauty‘‘ (registracije N991SF) američke privatne kompanije Starfighters Aerospace. N991SF je transportnim avionom u Italiju prebačen još 3. juna, i to u vazduhoplovnu bazu Grosseto gde je sklopljen i gde su izvršeni probni letovi.

Starfajter je leteo i u društvu Sejbra, Eurofajtera i F-35 / Foto: Uroš Mitrović

Inače je baš ovaj primerak, izvorno TF-104G koji je nosio italijanski vojni evidencijski broj MM54258, više od 30 godina služio upravo u vazduhoplovnoj bazi Grosseto u 20. eskadrili koja je tada bila operativna jedinica za preobuku za ovaj tip aviona (Operational Conversion Unit). Sklopljen je u italijanskom Fijatu i isporučen 22. oktobra 1969. Na standard TF-104G-M doveden je 1997-98., poslednji let je imao prilikom preleta iz baze Grosseto u bazu Grazzanise 25.10.2004. gde je sledećeg dana povučen iz upotrebe. Kompaniji Starfighters Inc Team sa Floride, USA, isporučen je decembra 2011.

Publika je u subotu 17. juna ostala uskraćena za letenje Starfajtera, i pored velikog truda zemaljskog tehničkog sastava avion se taj dan nije vinuo u nebo. Navodno je bilo problema sa dovodom goriva, ispod aviona se može primetiti pleh u koji je u jednom trenutku curelo gorivo / Foto: Uroš Mitrović

Iako je proslava trajala 17. i 18. juna, novinari i spoteri mogli su da posete bazu i u petak 16. juna kada su u vazduhu mogli da vide i F-104. Dan kasnije avion zbog tehničkih problema nije leteo što je izazvalo veliko razočarenje publike koje se moglo osetitit i videti i na društvenim mrežama, internet blogovima i portalima, kao i drugim medijima. Posetioci su na samom aerodromu mogli da vide da se tehničko osoblje skoro čitavog dana zaista trudilo da letelicu osposobi za let, bilo je i par zapuštanja motora, ali ‘‘Spillone‘‘ i pored svih napora nije poleteo.

Zbog ovakve situacije mnogi posetioci su strepeli da li će ovaj avion uopšte videti u vazduhu, neizvesnost je mnogima teško pala (pa i našoj ekipi), ali se drugog dana ‘‘Black Beauty‘‘ ipak vinula u nebo, na opšte oduševljenje publike. F-104 leteo je u formaciji sa drugim avionima, i izveo nekoliko preleta, izuzetno je bilo zanimljivo videti ga kako poleće i sleće, ali i tokom rulanja čuti pištavi zvuk njegovog turbomlaznog motora General Electric J79. U toku leta primetno je bilo da motor ispušta crni dim koji se nakon prolaska aviona dugo nije razilazio te je trag letelice bio dug i do čak kilometar-dva.

Iz Francuske je stigao CT-133 proizveden u Kanadi. U letu nas je podsetio na jugoslovenski Galeb G-2 / Foto: Uroš Mitrović

Druga dva vojna mlaznjaka koji se na aeromitinzima ili ovakvim događajima ne viđaju tako često, jesu američki avion za obuku Lockheed T-33 ‘‘Shooting Star‘‘ (poznat i kao T-Bird i Silver Star) i američki lovac North American F-86 ‘‘Sabre‘‘. Francuska kompanija ‘‘Top Gun Voltige‘‘ došla je sa avionom T-33 koji je nosio oznake francuskih vazduhoplovnih snaga, a u pitanju je verzija CT-133 proizvedena u Kanadi.

Takođe iz Francuske jedan isto tako kanadski Sejbr / Foto: Uroš Mitrović

Srebrni T-33 plenio je svojim izgledom, kako na zemlji, tako i na nebu, a u letu nas je u nekim manevrima podsetio na jugoslovenski G-2 ‘‘Galeb‘‘. Francuzi su došli i sa lovcem F-86 ‘‘Sabre‘‘, kompanija ‘‘Mistral Warbirds‘‘ doletela je u Italiju sa maskirno ofarbanim avionom CL-13 Sabre Mk6 (kanadska verzija koja odgovara varijanti F-86F).

Restauracija G.91R/1A završena je samo dva dana pre početka događaja / Foto: Uroš Mitrović

Kako bi što bolje dočarali svoju bogatu istoriju avijacije Italijani su se zaista potrudili da prikažu što više oldtajmera, bilo da su doveli inostrane goste, bilo da su svojim naporima aktivirali pojedine tipove aviona. Tako je samo dva dana pred početak proslave veka postojanja RV Italije poleteo obnovljeni italijanski laki lovac-bombarder Fiat G.91 ‘‘Gina‘‘ koji je kao tip povučen iz naoružanja 1992. godine. Restauraciju G.91R/1A (nekada vojni MM6305, c/n 169, sada I-AMIC) započeli su 2021. godine zajednički RV Italije i privatni italijanski tim Volafenice, a avion je ofarban u boje akro-grupe ‘‘Frecce Tricolori‘‘ koja je nekada i letela na ovom tipu (iako baš ovaj primerak nije).

Avioni MB-326E i MB-326K u formaciji sa mlađom “braćom“ MB-339CD i M-346 / Foto: Uroš Mitrović

Od ostalih mlaznih oldtajmera treba istaći italijanski mlazni avion za obuku Aermacchi MB-326E koji je restauriran između 2006. i 2013. godine u muzeju Museo Volante Vola Fenice, ova institucija je na ovaj događaj stigla i sa jednosedim lakim jurišnikom Aermacchi MB-326K ‘‘Veltro II‘‘ koji je svoj prvi let nakon restauracije imao krajem septembra 2019. godine. MB-326K je varijanta aviona MB-326 razvijena za RV Južne Afrike gde je letelica nazvana ‘‘Impala‘‘.

Red Bulov P-38 uvek je atrakcija svakog aeromitinga na kome učestvuje / Foto: Uroš Mitrović

Spisak klipnih oldtajmera koji su leteli iznad Pratike di Mare bio je takođe impresivan. Austrijski Red Bull je došao sa lovcem P-38 Lightning i dobro poznatim putničkim avionom DC-6B proizvedenog 1958. godine koga je između 1958. i 1975. prvo koristio predsednik nekadašnje Jugoslavije Josip Broz Tito, a nakon toga i predsednik Zambije Kenet Kaunda.

Tri Mustanda američkog The Horseman Flight Team / Foto: Uroš Mitrović
Jedan od najpoznatijih školski aviona u istotriji avijacije T-6 Texan na poletanju. U pozadini se vidi cisterna KC-767A / Foto: Uroš Mitrović

Američki The Horseman Flight Team došao je sa tri lovca P-51 ‘‘Mustang‘‘, od kojih je jedan bio P-51B, a dva u verziji P-51D. Imali su zaista odličan program izvodeći različite manevre u veoma zbijenim formacijama. Iz Ujedinjenog Kraljevstva su stigla još dva tipa aviona koje je RV Italije koristilo, britanski Ultimate Warbird Flights poslao je P-47D Thunderbolt i Spitfire MkV. Italijanska asocijacija Historical Aircraft Group učestvovala je sa legendarnim američkim školskim avionom T-6G Texan. Zanimljivo je bilo i letenje formacije tri italijanska školska aviona Fiat G.46 (ovaj tip je prvi Fijatov avion konstruisan posle Drugog svetskog rata).

Pored Starfajtera, druga najvažnija atrakcija proslave bila je replika italijanskog strategijskog bombardera Caproni Ca.3, trenutno jedine takve letelice trenutno u svetu / Foto: Uroš Mitrović
Replike dva aviona iz Prvog svetskog rata, bombardera Ca.3 i lovca Spad XIII / Foto: Uroš Mitrović

Još jednu letelicu koju su Italijani pred sam događaj spremili za proslavu je replika italijanskog bombardera iz Prvog svetskog rata Caproni Ca.3 (to je ujedno bio i prvi strategijski bombarder u istoriji avijacije), a to je trenutno i jedina takva letelica u svetu. Ova replika je za Fondaciju Jonathan Collection počela da se pravi 2008. godine, prvi let imala je 2015. godine, da bi nakon dodatnog sređivanja ponovo poletela 8. juna ove godine. Interesantno je da je leteo u društvu takođe aviona iz Prvog svetskog rata, takođe replike i to lovca Spad XIII koji pripada istoj Fondaciji.

Statika

Kao što se i očekivalo, italijansko ratno vazduhoplovstvo je na ovom događaju, kako na zemlji tako i u vazduhu, prikazalo skoro sve tipove letelica sa kojima trenutno raspolaže. U gotovo svaki izloženi avion i helikopter se moglo ući, a ispred svake letelice se obično formirao veoma dugačak red posetilaca koji su strpljivo čekali da se nađu u kabinama željenog vazduhoplova.

Jedno od najmoćnijih vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja RV Italije, krstareća raketa Storm Shadow / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Raketa vazduh-vazduh Meteor u naoružanju je italijanskih EF-2000 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od vazduhoplova za obuku i trenažu prikazani su jedrilicа Grob G103 Twin Astir, školski avion SF.260EA, laki višenamenski avion S.208M, školsko-borbeni MB.339 u verziji MB.339PAN akro-grupe ‘‘Frecce Tricolori‘‘. Borbenu avijaciju predstavljali su laki višenamenski borbeni avion AMX (A-11B Ghibli), višenamenski borbeni avioni Tornado IDS (A-200C) i EF-2000 (F-2000A). Pored pomenuta dva borbena aviona bila su izložena i dva interesantna vazduhoplovna ubojna sredstva, kod Tornada krstareća raketa Storm Shadow, a pored Eurofajtera raketa vazduh-vazduh Meteor.

Višenamenski leteći radarski sistem E-550 / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Višenamenski patrolni avion P-72A (ATR72-600MP) / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Neke od najinteresantnijih letelica koje smo mogli da vidimo bili su leteći radarski sistem E-550 (Gulfstream G550 CAEW – Conformal Airborne Early Warning) i višenamenski patrolni avion P-72A (ATR72-600MP). Od transportne avijacije bili su izloženi transporteri C-27J Spartan i C-130J Super Hercules, leteća cisterna KC-767A, a laki putnički avion P-180 Avanti je bio izložen u verziji P-180RM koja služi za kalibraciju radio-navigacionih uređaja aerodroma.

Italija je jedan od retkih evropskih korisnika helikoptera Hughes 500 / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Italijani koriste specijalnu verziju AW101 za borbeno traganje i spasavanje sa oznakom HH-101A Caesar / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Dva vazduhoplova koji su se našli na statici, a koji su povučeni iz upotrebe. Besposadna letelica Predator i lovac-presretač F-104G / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od helikoptera smo videli laki višenamenski NH-500E (TH-500A) koji služi i kao helikopter za obuku, višenamenski helikopter AW139 u verziji za traganje i spasavanje HH-139B, višenamenski helikopter AW101 Merlin u varijanti za borbeno traganje i spasavanje HH-101A Caesar. Interesantno je da su izložili i izviđačku besposadnu letelicu MQ-1C Predator A+ (to je ustvari nadograđena varijanta letelice RQ-1B Predator A) koja je krajem decembra 2022. godine povučena iz operativne upotrebe (zamenio je MQ-9A Predator B odnosno Reaper).

Jedini strani vojni gost – američki F-16C koji je stigao iz baze Avijano / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Na statici su se našli i jedni strani vojni gosti, RV SAD koje je pokazalo višenamenski borbeni avion F-16C Block 40 iz 510. lovačke eskadrile ‘‘Buzzards‘‘, 31. lovačkog puka (vinga) vazduhoplovna baza Avijano. Interesantno da se odmah pored F-16 našao i lovac-presretač F-104G sa oznakama 28. eskadrile, 3. puka ‘‘Carlo Emanuele Buscaglia‘‘ koji je ovaj avion koristila od jula 1971. do juna 1993. godine.

‘‘Compo 100‘‘

Ko što smo već naveli, deo statičke izložbe bila je i posebna postavka nazvana ‘‘Compo 100‘‘ kojom je živopisno prikazana istorija italijanskog ratnog vazduhoplovstva. Izložba je zauzimala 4 hektara i imala je oblik zvaničnog logoa proslave, eksponati su bili postavljeni oko stilizovanog broja 100.

Izgled istorijske izložbe “Compo 100“, primetan je stilizovanm broj 100 koji je bio i deo logoa događaja / Foto: Aeronautica Militare Italiana
“Živa diorama“ sa ljudima u odeći i uniformamam iz prošlih vremena / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Bila je to prava ‘‘živa diorama‘‘, ne samo sa raznim istorijskim eksponatima, već i ljudima koji su bili obučeni u odela i uniforme iz perioda od osnivanja RV Italije kao vida vojska 1923. do savremenog doba. Na vrlo realističan način je oživljena svakodnevnica prohujalih vremena, pored tehnike bili su postavljeni i razni objekti, šatori, bunkeri, artiljerijski i PVO položaji u kojima su se nalazili piloti, mehaničari, vojnici, karabinjeri, medicinsko osoblje.

Deo „žive diorame“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Izviđački i trenažni avion SVA.9 iz 1917. godine / Foto: Živojin Banković, Tango Six

„Campo 100“ je nastao kao ideja dva pripadnika Ratnog vazduhoplovstva Italije, potpukovnika Jurija Topinija i potporučnika (u Italiji je to podoficirsko zvanje) Masima Mucija. Kako je zamišljeno, baza je nekadašnji aerodrom u Leveranu, južna Italija, koji je prestao da postoji nakon Drugog svetskog rata.

Automobili Lancia Aprilia (1937–1949) / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Oklopno vozilo Autoblinda AB43 i tanketa CV-38 (L3/38) / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od eksponata nije bilo samo aviona, helikoptera i besposadnih letelica, već i raznih automobila, kamiona, tenkova, oklopnih vozila, motorcikala, raznih avionskih i drugih motora. Automobili Lancia Aprilia (1937–1949), Fiat 508 Balilla, kamioni Lancia RO3 i Breda 51, oklopno vozilo Autoblinda AB43, tanketa CV-38 (L3/38), srednji tenk Carro armato M14/41.

Francuski Bleriot XI iz 1909. / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Italijanski Gabardini monoplane iz 1913. godine / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Vazduhoplovna tehnika bila je raznovrsna, od aviona iz vremena pre Prvog svetskog rata do borbenog aviona 5. generacije. Imali smo priliku da vidimo repliku jednokrilca Bleriot XI iz 1909. godine, repliku aviona Gabardini monoplane iz 1913. godine, potom dvosedi izviđač i trenažer Ansaldo SVA.9 iz 1917, zatim eksperimentalni amfibijski avion M.C.72 iz 1931. godine (svetski brzinski rekorder 30-tih godina korišćen na avio-trkama).

Prizor kao da ste u godinama Drugog svetskog rata / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Italijani su se potrudili da što vernije dočaraju istoriju svog RV-a / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Iz Drugog svetskog rata smo videli 4 lovačka aviona C.202 Folgore i C.205 Veltro, posleratnu tehniku predstavljali su laki višenamenski avion M.B.308 iz 1947., školski avion T-6 Texan, trenažni Fiat G.46 (prvi let 1947), školsko-borbeni MB-326 iz 1957, lovac-bombarder G.91 (iz 1956), lovac-presretač F-104S, višenamenski avion P.166C Portofino helikopteri AB-47, AB-212 i HH-3F Pelican (verzija čuvenog S-61 Sea King).

Besposadna letelica Sky Eye Systems Rapier X-25 / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Italija planira da u naoružanje uvede ukupno 90 F-35 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Predstavio se i Centar za obuku na beposadnim letelicama (Centro di Eccellenza Aeromobili a Pilotaggio Remoto) na čijem štandu se nalazila italijanska BPL Sky Eye Systems Rapier X-25. Od eksponata iz novijeg vremena bili su takođe izloženi izviđačka besposadna letelica MQ-1C, laki višenamenski borbeni avion AMX, a ‘‘šlag na torti‘‘ bio je borbeni avion F-35A.

Letački program

Letenje na proslavi 100 RV Italije jeste bilo veoma brojno i raznovrsno, ali je vremenski period između pojedinih programa bio neuobičajno dugačak, što je zamaralo publiku. Takav je bio slučaj i sa preletima formacija italijanskog ratnog vazduhoplovstva, razmaci između formacija letelica su bili veliki što je uticalo na to da se umanji efektnost njihovog pojavljivanja.

Nestvaran prizor iznad baze Pratica di Mare, par aviona iz Prvog svetskog rata/ Foto: Uroš Mitrović

U letačkom programu najviše solo nastupa izveli su piloti oldtajmera, na nebu su se redom ređali Caproni Ca.3 (doduše u paru sa Spadom XIII), potom DC-6, T-33, F-86, T-6, P-38, P-47, a videli smo i dve trojke, jednu sa avionima G.46, i drugu sa P-51. Od letelica ratnog vazduhoplovstva Italije solo programe su imale posade školsko-borbenog aviona M-346 Master, višenamenskog borbenog EF-2000, transportnog C-27J Spartana, i višenamenskog helikoptera AW139.

Uobičajno za Spartan, manevar “valjak“ / Foto: Uroš Mitrović

Iako mnogo puta do sada viđeno, uvek ćemo se oduševljavati, diviti i istaći manevrisanje posade Spartana i njihove bravure na nebu, uz izvođenje ‘‘valjaka‘‘, ‘‘bure-valjka‘‘, ‘‘petlje‘‘ i sletanja iz obrušavanja pod oštrim uglom.

“Lovačku“ formaciju činili su Sejbr, Starfajter, Lightning II i Eurofajter / Foto: Uroš Mitrović
“LBA“ formaciju činili msu G.91, AMX i Tornado / Foto: Uroš Mitrović
Formacija starih i savremenih aviona za obuku / Foto: Uroš Mitrović

Izuzetno su bile interesantne mešovite formacije oldtajmera i savremenih letelica, takođe je bilo zaniumljivo i kako su bile osmišljene – tematski. Tako je su ‘‘lovačku‘‘ (LA) formaciju činili F-35, EF-2000, F-104 i F-86 (prvi dan bez F-104), ‘‘lovačko-bombardersku‘‘ (LBA) Tornado, AMX i G.91, potom formacija aviona za obuku sa G.46, T-6G, SF.260EA, S.208M, MB.326E, MB.326K, MB.339CD i M-346.

Tornado retko ili nikada ne lete na aeromitinzima, stoga je italijanski Tornado ECR bio jedan od atraktivnijih borbenih aviona iznad baze Pratica di Mare / Foto: Uroš Mitrović

Prilikom razdvajanja LA i LBA formacije, piloti aviona koji su ih činili su pred publikom izveli nekoliko brzih preleta, a posebno su (prema mišljenju naše ekipe) bili atraktivni F-104 i Tornado.

HH139B sa nacionalnom zastavom Italije. Interesantno je da ju je držao član posade helikoptera / Foto: Uroš Mitrović

Pre nego što će početi preleti formacija vazduhoplova RV Italije, pred publikom je obično malom brzinom leteo helikopter AW139 sa italijanskom zastavom, istovremeno se na razglasu čula nacionalna himna „Il Canto degli Italiani“ koja je izvođena uživo na aerodromu. Prvog dana je na posebnoj bini himnu pevao muški, a drugog dana ženski vokal, sve to je zvučalo veoma lepo.

22 aviona u tri formacije formirali su broj “100“/ Foto: Uroš Mitrović

Usledio bi zatim nalet tri grupacije aviona koji su formirali broj 100, jedinicu je činilo 6 višenamenskih borbenih aviona F-35, prvu nulu 8 aviona EF-2000, a drugu nulu 8 školsko-borbenih aviona M-346. Radi ostavljanja što boljeg utiska, ova formacija je dolazila frontalno pred publiku i preletala je iznad posetilaca.

Nije uobičajno da na nekom ovakvom događaju leti i besposadna letelica. RV Italije poseduje američke RQ-9A Reaper / Foto: Uroš Mitrović
Deo formacije helikoptera HH-101A Caesar / Foto: Uroš Mitrović

Aeronautica Militare Italiana se u vazduhu kroz formacije predstavilo u najboljem svetlu. Defile je započeo vrlo interesantno, prvo se na nebu pojavila izviđačko-borbena bespilotna letelica RQ-9A Reaper. Helikopteraši su leteli na ukupno 15 letelica, prva formacija imala je tri AW139, druga jedan AW139 i dva AB-212AM, treća tri NH-500E, i četvrta, poslednja 6 AW101.

Transportna avijacija predstavila se avionima Spartan i Super Herkules / Foto: Uroš Mitrović
Razmak između naleta formacija vazduhoplova je bio relativno velik. To međutim nije bio slučaj sa grupacijama aviona Tornado i AMX / Foto: Uroš Mitrović

Tačno 50 aviona je proletelo u ukupno 13 formacija, i to redom: 4 S.208, 4 SF.260EA, 4 P.180AM i RM, potom formacija sa po dva C-27J i C-130J, zajednička formacija po jednog King Air 350ER (KA-350, verzija ISR za prikupljnaje obaveštajnih podataka) i P-72A, potom formacija VIP aviona sa jednim A319 koga su pratila dva Falcona 900, zatim 4 MB.339CD, 4 Tornada, 3 AMX, dve formacije po 4 EF-2000.

Velika mešovita formacija i simulacija pretakanja goriva u vazduhu / Foto: Uroš Mitrović
Najbučniji avion na aeromitingu, američki F-35 čiji piloti su pokazali sasvim solidne manevarske sposobnosti ovog aviona. U jednom od preleta pilot je otvorio vrata unutrašnjih spremišta vazduhoplovnih ubojnih sredstava / Foto: Uroš Mitrović
Intreresantno da RV Italije poseduje i STOVL verziju F-35B / Foto: Uroš Mitrović

Pri kraju je proletela velika mešovita formacija koju su činili jedan KC-767A, dva EF-2000, jedan E-550 (G550 CAEW) i tri F-35 (dva A i jedan B), a simulirana je dopuna gorivom u vazduhu. Nakon što su se avioni razdvojili, usledilo je kruženje dva F-35A (ubedljivo najbučniji avion na događaju, jedan od aviona je otvorio poklopce unutrašnjih spremnika za ubojna sredstva) dok je pilot F-35B imao solo program u kome je prikazao STOVL (short take-off and vertical landing) sposobnosti aviona, između ostalog i manevrisanje prilikom lebdenja. Na kraju je proletela formacija sa još jednom cisternom KC-767A i dva borbena aviona EF-2000.

SKoro svi avioni akro frupe Frecce Tricolori imali su posebno ofarabe vertikalne stanilizatore / Foto: Uroš Mitrović

Letački program je završavala akro-grupa ‘‘Frecce Tricolori‘‘, jedna od najboljih akro-grupa na svetu. Delovi njihovog nastupa su obično propraćeni operskim muzičkim numerama u izvođenju Pavarotija, Bočelija ili Dominga koja dodatno pojačavaju opšti utisak. Obzirom da je poletno-sletna staza baze na svega 1,5 km vazdušnim putem udaljena od obale mora, letački program mogli su da posmatraju i ljudi koji su boravili na plaži, među kojima je pri kraju drugog dana bila i ekipa Tango Siksa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Aq

Wooooow
Autoru clanka, sjedni 5 ++

Svaka cast, docarao si mi sve.

Talijanci su sila za svaki respekt.
Njihova projekcija sile ima globalan doseg.

Za mene, Frecce Tricilori su najbolja svijetska akro grupa.

Odgovori
Sa

Pridruzujem se, bravo svaka cast na izvestaju. Vrhunski nema dalje!

Ni

E sad bas da Italija ima globalni doseg neće biti. Italija je drugorazredna članica EU.
Jedan Italijan mi je jednom rekao dok Nemačka izvozi automobile, Italija izvozi pomorandže i masline.

Aq

Pa nikola, s 2 nosaca aviona, zavidnom flotom opskrbnih brodova……….doseg joj je globalan.

Ako izuzmemo nuklearnu komponentu Francuske i VB, Italija je najpotentnija sila EU.

I da, talijanci izvoze itekako puno automobila, helikoptera, brodova…..a o procesnoj opremi necu ni pricati.

Sr

@Nikola
Taj što ti je to rekao pojma nema ni o čemu. Radio sam na najkapitalnijim projektima u državi, ogroman broj krucijalnih sistema i tehnologija je upravo italijanske proizvodnje.

Vl

@ Nikola

Inace se Ferari i Lamburdzini prave u Nemackoj kao i Fiat, Alfa Romeo i Maserati izmedju ostalog.

Ni

Italija je po zivotnom standardu stanovnistva tek malo bolja od Srbije i tehnoloski zavisna od mocnijih drzava. Bez SAD bi EU tehnološki ostala u 1950im.

Xe

Ovaj nije bio nikada u Italiji, kao neko ko je bio bar 10 puta privatno a poslom izmedju ostalog i kod Selex-a u Rimu, mogu da ti kazem da si zaista preterao i da ti nije to pametno da se inatis – bolje poslusaj sta ti ljudi pisu!

Mi

Nikola, taj sto ti je to rekao se malo zezao na svoj racun tog dana. Tesko je naci italijana da pocne da se zali i kuka kao i Balkanci :-). Kritika iz specificnog ugla je sasvim normalna stvar bukvalno svugde. Osvrnimo se realnom stanju stvari tehnologije i vojne avijacije u ovom slucaju. Lokal italijanske!

Moze se za sve manje zemlje reci da su tehnoloski zavisne od vecih sila. Bez SAD i EU bi i toliko drugih zemalja bilo u gorem stanju. Saradnja je lek. Uzmi Kinu za primer. Gde bi oni bili da nije Rusije i USA da ih kopiraju intenzivno od 1990tih? Sada gaze sve redom u mnogim stvarima ! To nikako ne znaci da ih treba podceniti danas, a ponarucito ne sutra!

Ni

@xerxes
Proveo sam 3 meseca u Italiji, ne bas impresioniran. Velika nejednakost i slab zivotni standard u odnosu na Nemacku ili Austriju.
@Miloš77
Mislio sam na to da Italija nema bas konkurentnu vojnu industriju, jedino mi se dopadaju njihovi hepikopteri. Mangusta je napravila dobar posao, u svemu ostalom Italijani zavise od strane tehnologije. Njihov tenk Ariete C1 ima slabiju oklopnu zaštitu od jugoslovenskog M84, koji je kopija T72M iz 1970ih.

Aq

Nikola, a nisi cuo za Marconija, za Oto Maleru?
Pobogu Nikola, Italija ima najjacu mornaricu u Europi ako izuzmemo nuklearnu komponentu Francuske i UK.

Joj Nikola, jadan nebio, nemoj vise.

Sramotis se bez ikakve potrebe.

Pe

@Nikola Italija je oduvek bila jedna od tehnoloski najjacih zemalja Evrope, cudi me da nista culi za Ferrari, Lamborghini, Alfa-Romeo i td
Imali su svoje kompjutere Olivetti mnogo pre drugih, i veliki deo F-35 prave oni.
Takodje Italija ima sjajna brodogradilista Fincantieri,i svoje nosace aviona i podmornice.
Po ekonomskim ciframa Italija danas ima jacu ekonomiju od Rusije.

Ni

@PetrovicDusan
Aha, ali kad bi se racunao nominalni BDP ali se ne racuna. Po realnom PPP je italijanska ekonomija 3 puta manja od Rusije. Videli bismo Italiju koliko bi dugo izdrzala pod ekonomskim sankcijama, a i po proizvodnim kapacitetima je čuvena, može da proizvede 10 oklopnih vozila godišnje.

Aq

Nikola,
da ti pojasnim.

Oklopna vozila proizvode Alfa, Piaggio, Barilla, Flowserve………..proizvodi siroke proizvodnje u konacnici proizvode oklopna vozila, ratne brodove, lovacke avione….

E sad, koliko npr Fiata bude prodano na godisnjoj razini u odnosu na npr. Lade?

Nego, ti znas da Rusija sama nije mogla proizvesti desantnu platformu, aka nosac helikoptera?
Zato su taj posao povjerili francuzima.

E vidis, talijanci napravise 2 takva, priblizno takva jer je Cavour itekako kompleksnije plovilo od Mistrala.

Zao mi je sto se tako mlad, slijep pored zdravih ociju, blamiras na ovom portalu ciji su pratitelji ipak poprilicno promocudniji od standardnog glasackog tijela drzava iz kojih dolaze.

Aq

Vidis Nikola.
Odlika pratitelja portala T6 je ta sto sve provjeravaju.

Ti si sada izvalio napamet neku svoju predodzbu o PPP, pretpostavljam kako ni sam ne znas sto to je, misleci da ces poentirati.

No, tu je sir Google.
Pa tako jednom vrlo kratkom pretragom od neke 3 sekunde dolazimo do sluzbenih podataka o PPP Rusije i Italije.
Pa tako World Banka, svijetska banka daje sljedece podatke za 2021.:
PPP Italija – 29 800 $
PPP Rusija – 17 500 $

Dakle, Italija ima za 70% vec PPP od Rusije.

Imas li sto za dodati?

Ni

Jos da u racunicu ubacis cene u Italiji i Rusiji poput cena nekretnina, stanovanja, osnovnih zivotnih namirnica, komunalija i ostalih usluga, cena goriva, zdravstvo, skolstvo itd. Jos ako na sve to dodas dug koji je kod Italijana pozamasan racunica je skroz drugacija.
Ili koliko Ruse kosta proizvodnja jedne rakete/aviona a koliko Italijane? Zasto Italijani, sto se vidi i na fotografijama, mahom koriste americke letelice ako mogu sami da proizvedu sa tako jakom ekonomijom i razvijenom tehnologijom?
Dakle brojke ko brojke, bitno je koliko ko moze da kupi/napravi vise robe/dobara za istu svotu novca.

Aq

Kao sto rekoh Nikola,
Nemas pojma sto je to PPP

Predlazem ti da izgooglas malo taj pojam.

Ukratko, PPP ti je pojam kupovne moci kad uzmes u obzir sve to sto si pobrojao i puno vise od toga.

Dragi Nikola, na sramoti se vise.

Ni

Ne vredi gospodine, džabe se trudite. On i ne zna šta je PPP. To da li je živeo u Italiji ne znamo. Ja nisam bio 50 puta ali jesam 4 puta. I potpuno je smešno izjaviti da imaju standard malo bolji od Srbije. Najbolji drug mi živi i radi u Firenci već 21 godinu gde je i završio fakultet i ne vraća se u Beograd iako ovde ima prazan stan na Dorćolu koji ga čeka a posao obavlja online, dakle mogao bi da radi i odavde. Jednostavno je sređenija država. Tačno je da je standard niži u odnosu na severnu Evropu, ali je lifestyle mnogo približniji našem mentalitetu. Ta kombinacija je ipak neodoljiva.

Ni

@AquaSila

Snaga kupovne moci pokazuje potrosacki potencijal tj. standard gradjana u nekoj zemlji i statisticki se do nje dolazi podelom ukupnog BDP-a po glavi stanovnika. Dakle, kroz PPP definise se koliko prosecan stanovnik u nekoj drzavi ima novca na raspolaganju, ali problem je sto ne razumes da Rus i Italijan za XY novca ne mogu kupiti istu kolicinu stvari (zbog razlike u cenama svega), jer stvari u te dve drzave ne kostaju jednako.
Pre rata, sad kako je ko zna, ruski BDP po kupovnoj moci bio je oko 70% nemackog.

Evo da uzmemo za primer vojne budzete. Britanija, Italija i Nemacka pojedinacno imaju vojni budzet tu negde kao ruski (u dolarima/evrima), a zajedno izdvajaju mnogo vise novca za vojsku od Rusije. Ali Rusija proizvede vise tenkova, oklopnjaka, artiljerije, PVO sistema, raketa itd. od te 3 drzave zajedno za manje novca. Kako to? Mozda zato sto je kupovna moc ruskog vojnog budzeta mnogo veca od 60 mlrd. dolara koliko im se procenjuje vojni budzet.

Aq

Nikola…..Rusija je nazadna zemlja.

Tocka.

Nema dalje

Ni

@AquaSila
Da ti priblizim, prava prosecna plata u Italiji je 1,600€, od toga je bolja i Slovenija, a uskoro i Hrvatska. Kad se uračunaju cene životnih troškova dođe se do zaključka da Italijani imaju životni standard kao Balkanci.

Aq

Zanimljivo Nikola….

Daje tako kako ti kazes, trgovacki centri u Sloveniji bi bili prepuni talijanskih kupaca…..a nije tako nego je obrnuto.

Pretpostavljam kako nikad u Italiji nisi bio niti si zasao u njihov trgovacki centar.

Al da, mora ti se odati priznanje, uporan si.

Ne, nije to nesto cime bi se trebao ponositi.

No, opet, internet mama svega.
Tako da sam provjerio tvoje navode…i opet su netocni.
Prosjecna placa u Italiji iznosi 3000 EUR neto, s tim kako najveci dio zaposlenih zaradjuje 2089 EUR neto mjesecno.

Za Sloveniju je prosijek 2250 EUR neto s time da najveci dio zaradjuje 1800 EUR neto

Tako da, kao sto vidis, opet baratas s napamet izbacenim, dakle netocnim informacijama.

Ni

@AquaSila
Neto plata u Italiji je 3,000€ kao što je u Srbiji 80,000 dinara, znaci lazni prosek. Vecina Italijana zaradjuje daleko manje od 2,000€ na mesec, a to sto neki zaradjuju 5,000, a neki su i milioneri pa ispadne da svi imaju vise to je tvoj problem sto ne razumem koliko je socijalne nejednakosti po cemu je Italija poznata.
Da si bio u Italiji malo oko Rima i juznije video bi u kakvim kucama i stanovima zive, gde bi i ljudima u Srbiji bilo ispod casti.

Pe

Bravo!

Odgovori
No

Bravo++

Dr

Nikola
U Njemackoj ne rastu pomorandje i masline a Italija je druga zemlja u eu po kapacitetima proizvodnje i G7 drzava.Uglavnom drzava za svaki respekt

Američki nosač aviona Gerald R. Ford (CVN 78) u ponedjeljak ujutro usidrio se pred Splitom. Riječ je o najnovijem, ali i najvećem nosaču avionu u sastavu američke mornarice. Viditi ga je rijetko u našim krajevima…Nosači zrakoplova klase Nimitz su bili nekoliko puta al ovo….strašno za vidjeti u živosa nekoliko stotinjak metara

Odgovori
Vl

I vise nego korektno RV za evropske standarde.

Odgovori
lj

Hvala na lepoj reportaži. Inače, mlazni lovac F-86E nije izvorno pravio Fairchild Republic (i Fairchild i Republic su posebne kompanije) nego North American Aviation, dok je avion tog tipa na ovoj manifestaciji licencno proizveden u Kanadi (Canadair). Prvi strateški bombarder, ujedno i prvi četvoromotorac, bio je „Ilja Muromec“ iz 1914, proizvod ruske fabrike RBVZ, konstrukcija ing Igora Sikorskog. Kaproni se pojavio koju godinu kasnije. Na jednoj fotografiji, pored Makija 202, je i protivavionski top Breda, kalibra 20 mm, kakvog je u svom naoružanju imala i vojska kraljevine Jugoslavije.

Odgovori
Ž

ljubitelj istorije

Тако је, Сејбра је производио North American, грешка приликом куцања, “у глави“ је очигледно био Republic F-84, а онда и Fairchild Republic А-10.

Што се тиче Муромеца, он је прво замишљен као путнички авион, а ту је негде настао паралелно са фамилијом Капрони бомбардера.

Zu

A 18 komada Macchi C.202 je u svom sastavu imalo Zrakoplovstvo NDH…

Aq

Kad si kod povijeti, evo jos jedne crtice iz povijeti talijanskog RZ.

Malo poznat dogadjaj.
Malo je poznato da je najdulju bombardersku misiju u 2. sv. ratu izvrsilo upravo talijansko RZ.
Misija je izvrsena na udaljenosti od 4 200 km.
Talijanski bombarderi SM82 su poletjeli s grckog otoha Rhodosa i bombardirali su naftne instalacije u Bahrainu i Dhahranu u Saudijskoj Arabiji.

Ova misija je izvrsena 19.10.1940.
Trajala je 15 sati.
Bombarderi se nisu vratili na pocetnu tocku vec su sletjeli u Eritreji.

ja

За AquaSila
Да ли сте сигурни за датум? Цела Грчка је окупирана 1941 а напад Италије на Грчку је био октобар-новембар 1940 из правца Албаније и тада није окупиран Родос. Да ли можете да дате извор где би могло да се сазна о тачном датуму па и о самој мисији.

Aq

Datum je tocan i neka te ne zavarava.

Nakon 1. sv.rata i raspada Otomanskog carstva, neki otoci koji su danas pod grckim suverenitetom su izmedju 2 rata bilo po talijanskom upravom.
Jedan od njih je bio i Rodos

Pe

Za jack of all trades
Italija je u ratu protiv Turske 1911. osvojila ostrva iz grupe Dodekaneza (Rodos najveće od njih) i bila su u sastavu Italije do 1947.

JA

AquaSila&Petar
ХВАЛА

Ma

VAuuuu, kakav program, kakav aeromiting!!! Pa ovo se viđa jednom u životu. Kakve diorame, izuzetno lepo odrađene, samo reči hvale. Svaka čast Žabarima, kapa dole! Hvala T6! Imate li preporuke koja bi naredna 2 aeromitinga morala da se posete!? Hvala

Odgovori
Zu

„Svaka čast Žabarima, kapa dole!“

Francuzi su ti Žabari, Talijani su Mačkojedi. :)

Ne

Auuuu, kako lepe slike. Svaka čast autorima. Ovo je praznik za oči za nas koji smo zaljubljenici za aviaciju.
Hvala još jednom.

Odgovori
Ni

Sve stignete da ispratite i analizirate. Svaka Vam cast predobra reportaza milina za citati/gledati.

Odgovori
Go

Setio sam se kako sam pre dedetak godina, baš u Italiji, razgovarao sa bivšim pilotom MiG-a iz baze Željava. On mi je tvrdio kako su „rasturali“ Italijane, i kako je to sve bila boranija. Sad ne znam šta da mislim.

Odgovori
Aq

Pa, blago receno, lik te je lagao

Xe

Transfer blama

Pe

Jugoslavija je u to vreme imala MiG-21, avion koji je u svakom smislu bio slabiji od aviona koje je imala u isto vreme Italija.

Mi

Pa MiG-21 je sirok pojam ponarucito u poredjenju sa F-104. Nikako nije losiji od F-104 u svakom smislu!
Nije velika razlika u sposobnostima tih aviona. Zavisi koji MiG-21 protiv kojeg F-104. Vise je tu uticala iskustvo i strategija pilota.

Go

SFRJ MiG-ovi 21 su nosili rakete srednjeg dometa u isto vreme kad su holandski, belgijski, norveški i danski F-16 imali isključivo rakete kratkog dometa. O F-104 mislim da ne treba puno polemisati…
#pravdazasfrjrvipvo

Pa

Gosti domaci
R3R, K13, R13M sa ,Mig21 su redom sve rakete kratkog dometa. O kojim raketama je rec? Italijanski F104s je nosio Aim7, raketu srednjeg dometa. F16 je naoruzan boljim amraamom, Mig29 je imao ranije R27.

Zu

Talijanski F-104S su uz AIM-9 nosili i srednjodometne AIM-7. MiG-21 je nosio kopiju AIM-9; K-13 i R-60.

Go

A ne znam ni ja sad, svojevremeno sam na Palubi pročitao da je valjda u trenutku uvođenja MiG-21BIS u naše RV on po naoružanju koje je nosio bio u rangu sa dosta evropskih RV, a da je sa uvođenjem MiG-29 i rakete R-27 naše RV steklo prednost nad ovima što sam ih pobrojao, jer su njihovi F-16A u to vreme imali samo v-v rakete kratkog dometa. Tako nekako. Ne sećam se sigurno.

de

Kako su moćno izgledali italijanski EF-2000 u letu iznad Podgorice tokom proslave dana nezavisnosti, sjajan avion prelijep

Odgovori
en

@dekkipg
Isto iznad Bataje, pilot na EF-2000 je bio fantastican.Mislim da je bio Italijan.

De

Odlicna reportaza.

A svaka cast Talijanima. To je zaista spektakl.

Odgovori
Op

F-104 je bio poznat kao „leteci kovčeg“.
Naravno MiG-21 SFRJ nije bio najbolji lovac na svijetu, al je bilo najbolje što smo tada mogli da dobijemo gledajući našu poziciju.
Šteta sto ih – za kolicinu koju smo imali – nismo proizvodili pod licencijom u Mostaru kao Gazele i Game.

Kako god kritikovali MiG-21, on je ispao pravi radni konj koji je i dalje (kao modernizovan), aktivan na svijetu u razna RV, iako mu se svudje blizi kraj radnoga staza.

Odgovori
Aq

To nije istina.

Tada je bila na stolu i opcija za F5 kojeg su i yugo piloti testirali….

No eto, MiG21 se mogao platiti presanom sunkom…..

Zu

Widowmaker :)

„The MiG-21 has been dubbed grim nicknames, such as the widow-maker or the flying coffin, owing to numerous crashes since its induction into the Indian Air Force in the 1960s“

400 MiGs have crashed in last 60 years
Over 200 pilots and 60 civilians have been killed in these crashes

PS

I nije najbolje što se moglo dobiti, odnosno u trenutku kad je kupovan MIG-21 (mislim 1962.) bio je među najboljim avionima na svetu a kasnije kupovan po inerciji jer su bili potrebni brojevi a i pitala se i politika. Bilo je i kvalitetijih ponuda tokom godina ali se ostajalo na MIG-21 iz raznih razloga. To je ipak period kad je nauka neverovatno napredovala. Sad je preko 30 godina F-22 top lovac, a tad je to menjano na par godina.

Ni

Ne samo testirali, u projektovanju F5 je učestvovao i jedan Srbin koji je 1945. emigrirao iz Jugoslavije. Mozda je za SFRJ bilo sramota da prihvate avion u cijem nastanku je ucestvovao ideoloski neprijatelj.

Op

@AquaSila: Mislim da je MiG-21 ipak bio klasa iznad F-5.

@Zulum, 400 aviona u 60 godina na toliko proizvedenih aviona nije mnogo. Samo Holandija je izgubila između 30-35 F-16, od onih 210~ koliko si ih imali.
Samo zapadni Njemci izgubise više od 290 F-104.

@PSA: Nabroji te kvalitetne ponude da naučimo nesto. :)

Aq

OpFor777

Ima na T6 jedan dobar osvrt na mogucnosti F5 od pokojna Suada Hamzica koji je jasno istaknuo superiornost F5 nad MiGom 21

Zu

„400 aviona u 60 godina na toliko proizvedenih aviona nije mnogo“

To je 400 aviona i 260 mrtvih samo u Indiji. U Njemačkoj je poginulo 60 pa se svi hvataju za glavu i pljuckaju po F-104. Neki će reći, pa 260 na milijardu i pol Indijaca nije mnogo…

Sr

@Zulum
Mig-21 je legendaran avion, ali objektivno govoreći, nema ni jednu pozitivnu stranu. Težak za upravljenje, ekstremno rizičan pri sletanju i poletanju, jadan dolet, jadna nosivost, očajna avionika. Možda možemo reći odlično ubrzanje i odnos potiska i mase za svoje vreme, to je to.

Nije mi jasna odluka kupovine tog aviona, mada dobar procenat odluka u JNA su donešene u odstustvu svakog traga razuma i logike.

Pa

Bio je na t6 clanak o f5 i poredjenje po finansijama u odnosu na 21. Dugorocno isplativiji, pocetno skuplji, a f5e/f se pojavio kasnije bolji u svakom slucaju.

Op

PS. Zar nismo sa MiG-29, bili medju prvima sa lovcom koji je imao HMS, glasnosne instrukcije, itd? Mnoge zapadne RV to tada jos nisu imale.
Nemojmo umalozavat SFRJ RV, jer ipak ta kritika nije bas 100% na mjestu.

Odgovori
Zu

S MiG-29 Juga je tek 1987. dobila prvi HUD. To si ti zabrijao na Vatrenu Lisicu. :)

Op

@Zulum: Gen. Branko Bilbija je pisao/govorio o tome, dakle ti grijesis.

Zu

1987. je sav normalan svijet (a i par levata) letio na F-14, F-15, F-16 i F-18. Da ne spominjemo Tornado, Viggen i Mirage 2000. Griješe i Biblija i Kuran. :)

Op

Radi se o kacigi sa nisanskom spravom, ne o HUD-u.

PS

Pa i Orao i MIG 21 imaju HUD.

Zu

Orao je tek u verziji 2 (iza 1986.) dobio francuski HUD, dotad je imao samo ciljnik. MiG-21 ima ciljnik, ali HUD nema (osim indijskih Bizona). :)

Sr

Pročitao sam dva puta tekst, pogledao sve slike nekoliko puta. Stvarno svaka čast, primer kako se ovakav događaj treba organizovati. Žao mi je što nisam bio.

Italija ima svojih problema, ali oni su ozbiljna industrijska sila, proizvode bukvalno sve, od alata i mašina, agregata, velikih sistema napajanja, preko aviona, helikoptera, automobila itd. Ogroman industrijski i intelektualni kapital imaju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor