Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025
Sve o novim Talesovim radarima GM porodice koje je nabavila Srbija: Prvi AESA radar u operativnoj upotrebi RV i PVO
Prvi srpski GM400 Alfa na položaju u Starim Banovcima. Radi se i o prvom AESA radaru u operativnoj upotrebi u RV i PVO / Foto: Ministarstvo odbrane

Sve o novim Talesovim radarima GM porodice koje je nabavila Srbija: Prvi AESA radar u operativnoj upotrebi RV i PVO

Kao što je Tango Six već preneo, prilikom zvaničnog predstavljanja helikoptera Mi-35P koji su nabavljeni od Kipra, javnost je prvi put saznala da je Srbiji isporučen i prvi od 22 naručena osmatračka radara francuskog proizvođača Tales.

Ministarstvo odbrane je prošle nedelje prvi put prikazalo novi radar, da bi juče izvestili da je u 126. brigadi VOJiN u toku obuka na radaru GM400.

Ministarstvo odbrane je u vesti istaklo da je Srbija „prvi inostrani kupac unapređene verzije“ što znači da se radi o GM400α (Alfa). U tom slučaju Alfa verzija koja je nabavljena je prvi AESA radar koji će biti uveden u operativnu upotrebu RV i PVO. Pre njega prvi AESA radar zapravo je GS40 (Ground Smarter) istog proizvođača integrisan na novi koncept hibridno-artiljerijskog PVO sistema nazvanog HARPAS koji je i dalje u razvoju.

Pošto su srpski zvaničnici u svojim izjavama naveli da su nabavljeni Talesovi radari kratkog, srednjeg i dugog dometa, za očekivati je da će se u Vojsci Srbije naći gotovo čitava gama njihovih proizvoda. Za sada znamo da je kupljen osmatrački radar dugog dometa GM400, sa velikom sigurnošću se može reći da je kupljen i radar srednjeg dometa GM200, a ostaje nepoznanica da li je kupljen i radar kratkog dometa GM60. U suštini bi se i kao radar “kratkog“ dometa mogao koristiti i GM200 uz napomenu da radar GM60 još uvek nije nabavio niko u svetu i da je moguće da bi Srbija bila prvi korisnik.

Američki osmatrački radar AN/TPS-70 na položaju u Starim Banovcima / Foto: isečak iz video snimka Ministarstva odbrane

Trenutno ne znamo ni kako će radari biti raspoređeni. GM400 sigurno idu u 126. brigadu za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje (dakle sistem VOJiN), dok bi deo radara GM200 takođe mogao u VOJiN, a deo u artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva. Radar GM60 bi u artiljerijsko-raketnim divizionima (ARD) brigada Kopnene vojska, kao i u ARD za odbranu vazduhoplovnih baza, mogao da zameni radare Žirafa. Sistem VOJiN se do sada oslanjao na p američkih osmatračkih radara AN/TPS-70 od kojih su tri nasleđena iz bivše Jugoslavije, a dva su 2015. nabavljena od Slovenije. Osim ovih radara koriste se i britanski radarski sistemi S-600.

GM60

 

GM-60 / Foto: Tales

Kada je u pitanju GM60, njegov razvoj je započeo u prvoj polovini 2010-tih, a Tales ga je prvi put zvanično prikazao na međunarodnoj izložbi Eurosatory 2016. godine, kada je ujedno i saopšteno da su kod ovog tipa radara primenjene tehnologije sa GM200 i GM400. Ground Master 60 je 3D višenamenski AESA radar dometa oko 80 km koji radi u C frekventnom opsegu, i čija se antena okreće brzinom od 40 obrtaja u minuti. Prvenstveno je namenjen za opremanje jedinica koje su naoružane sistemima PVO kratkog i veoma kratkog dometa.

Proizvođač ističe da je predviđeno da to bude i mobilan radar kao i da u toj varijanti može uspešno otkrivati ciljeve dok je vozilo u pokretu.

Za GM60 se navodi  da može služiti za osmatranje, otkrivanje i praćenje ciljeva, napominje se da može otkrivati ciljeve malog radarskog odraza kao što su besposadne letelice, artiljerijske rakete i granate (tzv. C-RAM sposobnosti). Može se naručiti stacionarna varijanta sa radarom u kontejneru koji ima sopstveni generator i klima uređaj. Kontejner mase oko 3,5 tone se može transportovati helikopterom i nakon postavljanja na položaj, može početi sa radom nakon 10 minuta. U drugoj verziji se takođe može postaviti na vozila različite konfiguracije (navodi se primer vozila 4×4), ima mogućnost umrežavanja sa drugim radarima u okviru sistema vazdušnog osmatranja.

GM200

GM200 u verziji MM/A / Foto: Tales

GM200 je 3D višenamenski AESA taktički mobilni radar srednjeg dometa koji, osim što se može koristiti kao dopuna osmatračkim radarima velikog dometa u sistemu VOJiN (tzv. gap-filler, pokrivanje radarskih rupa nastalih zbog konfiguracije terena), može se koristiti i u jedinicama za protivvazduhoplovna dejstva, kako PVO teritorije, tako i PVO jedinica Kopnene vojske. Zasnovan je na arhitekturi radara GM400, radi u S-opsegu, ima antenu sa faziranom rešetkom, maksimalni instrumentalni domet u osmatračkom modu je 250 km, u borbenom modu 100 km.

Ugao zahvata po elevaciji je 70 stepeni uz potpuno 3D pokrivanje prilikom svake rotacije antene. Može otkrivati ciljeve koji lete na visinama do nešto preko 24 km, i koji se kreću brzinama od 15 do 1.200 m/s. Brzina okretanja antene je u osmatračkom modu 20 okretaja u minuti, i 40 okretaja u minuti u borbenom modu. Vreme potrebno za početak rada od zaposedanja položaja je 15 minuta. Srednje vreme između kvarova (MTBCF) 2.800-3.000 sati za primarni radar, a prosečno vreme da sistem ponovo postane operativan nakon kvara (MTTR) je oko 30 minuta.

Ističe se C-RAM sposobnost odnosno mogućnost otkrivanja raketa, artiljerijskih i minobacačkih granata, sa uglom zahvata po azimutu od 360 stepeni. Uz to se napominje da ta sposobnost podrazumeva otkrivanje, upozorenje i proračune putanje ciljeva odnosno tačke lansiranja i udara.

Do sada je u svetu prodato preko 70 radara, korisnici su Francuska, Gruzija, Holandija, Norveška, Singapur, UAE. Uskoro će korisnik ovog radara biti i Ukrajina koja je 1. februara ove godine potpisala ugovor za dva radara, a iako je prvobitno objavljeno da će se korisitit sa sistemima PVO malog dometa, naknadno je saopšteno da će se nalaziti u okviru raketnog sistema PVO SAMP/T. Jedan od novijih naručilaca GM200 je Jermenija, u jednom od izveštaja francuskog Senata može se pročitati da se radi o tri radara. Takođe, GM200 je naručila i Moldavija, ugovor vredan 14,5 miliona dolara potpisan je najverovatnije oktobra 2023.

Naprednija verzija GM200 prikazana na ovogodišnjem Buržeu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Svi podaci se odnose na stariju verziju radara GM200. Postoji i novija znatno unapređena verzija, u saradnji sa oružanim snagama Holandije razvijen je GM200 MM/C (Multi Mission/Compact). Tales ga reklamira kao kompaktni radar što mu omogučuje da bude veoma mobilan, lak za transportovanje i raspoređivanje u veoma kratkom vremenskom roku. Još jedna varijanta nove generacije GM200 je GM200 MM/A (Multi Mission/‘‘All in one‘‘) koja je pre svega namenjena za osmatranje i upotrebu sa sistemima PVO.

Proizvođač navodi da je novi GM200 MM 4D (4-ta dimenzija je dublja analiza Doplerovog odraza cilja) AESA radar koji radi u S-opsegu (E/F), ima domet veći od 400 km, ugao zahvata po elevaciji je 80 stepeni, i takođe je višenamenski. Može da se koristi kao osmatrački u sistemu vazdušnog osmatranja, kod sistema PVO, ali i kao kontrabaterijski (artiljerijski) radar za otkrivanje raketa, artiljerijskih i minobacačkih granata (RAM).

GM400

GM400 je 3D osmatrački digitalni radar dugog dometa, koji radi u S-opsegu, ima maksimalni domet od 470 km (instrumentalni domet za cilj veličine taktičkog borbenog aviona), može otkriti krstareću raketu na daljini većoj od 250 km, maksimalni domet po visini je 30,5 km, osim aviona, helikoptera, besposadnih letelica i krstarećih raketa različitih radarskih odraza može otkriti i taktičke balističke rakete. Ugao zahvata je 360 stepeni po azimutu i 20 stepeni po elevaciji.

Serijska proizvodnja sistema je počela 2008. godine, a prvi isporučeni radari zvanično su uvedeni u operativnu upotrebu 2012. godine. Postoje dve osnovne verzije, mobilni GM403 dometa (obično se postavlja na vozila konfiguracije 6×6 ili 8×8) i stacionarni GM406 koji ima 20 posto veći domet jer ima dva puta jači predajnik. Srednje vreme između kvarova (MTBCF) 3.500 sati, nakon zauzimanja položaja može postati operativan za 60 minuta, posadu čine 4 člana.

GM400 je u proteklih desetak godina postao veoma popularan na tržištu, prodato je preko 80 radara, trenutno se nalazi u naoružanju armija Bangladeša, Bolivije, Čilea, Egipta, Estonije, Finske, Francuske, Gruzije, Iraka, Kanade, Malezije, Maroka, Nemačke, Senegala, Slovenije, a najnoviji naručioci su Indonezija i Srbija.

Novu verziju sa oznakom GM400 Alfa Tales je prvi put predstavio sredinom novembra 2021. godine na vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju. Za ovaj radar proizvođač navodi da ima 5 puta veću procesorsku snagu, povećan domet za više od 10 procenata (sa 470 na 515 km), kao i da postoje napredne mogućnosti jer je primenjena veštačka inteligencija. Ugao zahvata po elevaciji je povećan na 40 stepeni.

Za GM400 Alfa proizvođač navodi da je to softverski definisani 3D osmatrački radar, i da svojom konstrukcijom pruža centrima za komandovanje i kontrolu (C2 – Command and Control) vrhunsku situacionu svest u svakom trenutku. Sa brzinom kružnog skeniranja od 6 sekundi i pokrivenošću po mesnom uglu do 40°, može kontinuirano osmatrati vazdušni prostor istovremeno otkrivajući sve vrste ciljeva koji lete na velikim, srednjim i malim nadmorskim visinama.

Jednom otkriveni ciljevi se moraju klasifikovati kao prijateljski ili neprijateljski kako bi se izbegla incidenti sa “prijateljskom vatrom” jedinica PVO. Režimi raspoznavanja “svoj-tuđ” (IFF) radara omogućava brzu identifikaciju ciljeva pružajući C2 centrima optimalno vreme odziva.

Projektovan je da pruži visoke mogućnosti brzog raspoređivanja i preživljavanja. GM400 Alfa se smešta u kompaktni kontejner dužine 6 metara, u kompletu sa sistemom za podizanje se može se montirati na kamion i spremiti za rad za manje od jednog sata. Radar je takođe dostupan i u stacionarnoj verziji za zemlje koje žele da garantuju stalan nadzor svog nacionalnog vazdušnog prostora u vrlo određenim geografskim oblastima. Radarski operatori takođe mogu da koriste mamce postavljene na radaru kako bi osigurao najveći mogući potencijal preživljavanja radara.

Stacionarna verzija GM400 Alfa za stalan nadzor vazdušnog prostora u vrlo određenim geografskim oblastima./ Foto: Thales

Iz Talesa ističu da preživljavanje radara zavisi od obezbeđivanja informacija o situaciji u vazdušnom prostoru ali i od operativne dostupnosti i ispravnosti. Navodi se da kao softverski definisan radar, GM400 Alfa zahteva minimalno održavanje od samo 30 sati godišnje, i da zadržava visok nivo funkcionalnosti i performansi zahvaljujući jednostavnim ažuriranjima softvera koje omogućuju suočavanje sa novim pretnjama elektronskiog ratovanja i sajber napadima.

Glavne karakteristike:

– Digitalno formiranje snopa
– S-band radar sa GaN tehnologijom (nova tehnologija u izradi primopredajnih modula)
– Puno kružno skeniranje za 6 sekundi
– Srednje vreme rada bez kritičnih kvarova – veće od 3.000 časova
– Operativna dostupnost – preko 98,5%
– Jedan paket kao ISO kontejner od 6 metara dužina, mase 10 tona
– Održavanje sa malim brojem potrebnih ljudi
– GM400 Alfa ima domet do 515 km (za cilj veličine višenamenskog borbenog aviona koji leti na velikim visinama)
– Radar može otkrivati i pratiti širok spektar ciljeva, od mlaznih aviona i raketa, do besposadnih letelica koje lete veoma nisko krijući se u klateru blizu radara
– GM400 Alfa je dostupan u mobilnoj ili stacionarnoj verziji
– Postoje dve opcije isporuke, u samostalnoj konfiguraciji, ili se može integrisati u nacionalnu mrežu za nadzor vazdušnog prostora.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Br

Da li se radari P12 i P18 koje imamo, koriste prvi uz Pancir i drugi uz Nevu, ili se koriste i samostalni kao osmatracki radari? I da li je tacno da je P12 iako star i dalje odlican u otkrivanju manjih i nisko letecih ciljeva, kao i to da je u odredjenim elementima bolji od modernih radara?

Odgovori
Р

Радари П12 и18 раде у метарском таласним подручју и одлучни су за откривање тзв стелт авиона. Веома су покретљиви, једноставни и погодни за употребу. Онај ко из употребе избаци такав радар или је потпуно глуп или је злонамеран! Објективно, таква врста радара је неопходна свакој држави која се брани. Русија увек своје радарско поље гради вишеслојно (покривање свих висина и даљина) и комбинује радаре различитих таласних подручја чиме се укупна снага мреже знатно појачава, повећава отпорност на ометање а цео систем чини готово несавладивим!

Al

@Raso

I onda dronovi koji su dizajnirani i napravljeni u periodu od par meseci prelete 1000 kilometara i uniste bombardere u srcu evropske Rusije.

Pe

@РАШО-Eno na Krimu Rusima sve umreženo, sve višeslojno. Buše ih ko rešeto…

Ma

@ Petar G. Napadi na Krim su svakodnevni, a tek poneka raketa prođe, i napravi određenu štetu. Zaštita od Jdam projektila i krstarečih je jako izazovna za bilo koji PVO u svetu, a ne postoji 100% zaštita, nešto mora da prođe, pogotovo kad protiv sebe imaš odlično naoružanog protivnika. Tako da tvrdnja da ih buše kao rešeta uopšte ne stoji, pogledajte malo snimke kako dejstvuje ruska PVo i šta sve obore u toku samo jednog dana. Prekjuče je pogođen ruski desantni brod, a po svemu sudeći oba Su 24 sa kojih je dejstvano su oborena; tako da slanje pilota u samoubilačke misije, deluje kao pokušaj Japana krajem 2.sv rata da promeni smer rata.

Re

Svaka čast za članak,pročitah ga u dahu.Hvala što postojite.Inpozantna nabavka,jel se zna do kada treba da nam budu isporučeni svi radari.Sve postojeće modernizovati maksimalno i imaćemo i ozbiljnu rezervu.Ovo je u današnje vreme okosnica srednjeg dometa kao i FK-3,nadajmo se da ćemo nabaviti i radare dometa do 1000km i bar FK-3 dometa 170km.Živela Srbija.

Odgovori
Du

Osmatrački radar sistema FK-3 ima domet od 300+ km i koristi se jedan po nivou baterije , dok je nišanski oko 180km, tako da će uz sve ove Thales radare biti još 4 osmatračka radara iz sistema FK-3, koja će biti takođe uvezana u sistem VOJIN. Isto tako i sve žirafe, svi radari od Pancira, i koliko ja imam informaciju jedino će Markonijev S-600 u rezervu, svi ostali i dalje na dežurstvu

Re

Dušan Pavlović

Mislio sam za Fk-3 domet raketa od 170 km a ne radara pošto ih prave za taj domet,u svakom slučaju hvala na odgovoru za radare i rezervu.

Op

Ovi mamci su zanimljivi detalj, i zanima me kako ti mamci izgledaju. Naši mamci iz 1999-te su bili glomazni a trebala im je baterija (akumulator).

A sta se tice IFF uređaja, kako se to poklaplja sa 29-tkama, Orlovima i Galebima? Treba li i njima neko dodatno sredstvo za prepoznavanje?

Odgovori
Р

Ако се жели „прави“ ИФФ онда мораш сам да га направиш. Само сопствени решење гарантује успех у овој причи. Наш научник потенцијал то може да реши без икаквих проблема само је питање има ли довољно мудрости у главама руководећих.

Dj

>> Наш научник потенцијал то може да реши без икаквих проблема само је питање има ли довољно мудрости у главама руководећих.

Jbte, ovo kao neki motivacioni govor iz SFRJ tamo negde oko 1975.

Sr

@OpFor777
Migovi od 2008. imaju zapadnu navigaciju i transpoder. Na isti standard su dovedeni i avioni iz donacije(bar bi trebalo).

Djuka- искуство и знање просто кипи из нас, сад шта се дан данас чудимо у технологију из 60 тих нема везе. Слушај сад причу за ове радаре, испашће да их и правимо кући из досаде :)

Odgovori
en

Zaista ozbiljna narudzbina.Lepo je videti u nasem inventaru.

Odgovori
Da

Radari su kupljeni, još čekamo Rafale sledeće godine.

Odgovori
Ni

Ja se samo nadam da nasa vojska ima neki plan ili da barem neko razmislja kako da se zastite ovako skupoceni radari od dronova koji kostaju par hiljada EUR?

Odgovori
Bu

Pa ovi radari vide dronove, to je smisao nabavke, vide minobacacke proektile i daju proracun pada. Ovaj GM200 je 4D. Ne mogu da verujem da su nam to dali. Mada vucko isija konjak sa Makronom iz 1800 i neke

Ni

Dali je kupovina ovih radara preduslov i priprema za kupovinu Rafala ?

Odgovori
Za

Ne

Sv

Oko kipljenja znanja nemas potrebe da vredjas indirektno ljude iz svojih struka, jer mnogo od ovog naroda je doprinelo svetu u nauci ! Ti i Djuka pod ruku mozete sa komentarima da stranicu pretvoriti u trac raspravu bez povoda ne znas ni zašto ni zbog čega !

Dj

>> Ti i Djuka pod ruku mozete sa komentarima da stranicu pretvoriti u trac raspravu

Prijatelju pises na nivou funkcionalno nepismene osobe. Prvo skola, da radis zadace iz srpskog, pises sastave itd. pa onda da dodjes ovde da mi lepo, pismeno i bez agresije objasnis sta to imas protiv mene. Razumes? E, ajd sad kako smo se dogovorili…

VS

Hm.. tales..
Da govorimo o dometu njihovog prisluskivanja???

Odgovori
Dj

Sto ne bi malo o realnom ruskom priskluskivanju? Sve srpske sluzbe su potcinjene rusima a ti ovde kenjas nesto o Thales-u.

1948. vratice se opet!

@

Danas smo i u praksi videli koliko je ruski sistem „nesavladiv“ !

Odgovori
Pa

To ne postoji.
Jesi ti to jedini videlo?

BS

То само неко ко ништа не зна из ове тематике или је злонамеран може да мисли. Могу да кажем по мало нескромно, свима нама који ово одавно пратимо је јасно како ствари функционишу, нема црно-белих решења у овим стварима. Ко има заокружен систем, озбиљно обучен кадар, команду која има разрађенe тактике има добре шансе да направи разлику

Што се тиче ИФФ-а мислим да те неки нису схватили, али дешава се.

NM

No i svaki drugi u svetu !

Yr

U proteklih 2 godine smo u više desetina navrata videli i koliko su zapadni sistemi „nesavladivi“. Da se ne vraćamo tek unazad na naftna polja Saudijske Arabije koje razvaljuju Huti bušeći najnovije zapadne PVO sisteme kao sir.

Ma

Odlična i pametna nabavka vrhunskih radara, nema tu šta da se doda ilil oduzme. Prosto neverovatno, deluje kao neki san, da smo nabavili tako savremene i dobre radare. Hvala na T6 na odličnom tekstu kao i uvek!

Odgovori
М

А нико да пита следеће…
Да ли ће и зашто НЕЋЕ макар један тај ултра, гига, мега модерни нови ГМ400 бити постављен на КОПАОНИК ???
Цврц милојка…

Odgovori
To

@Živojin Banković

MTBF(Mean time between failures) je pravilna skraćenica, a ne MTBCF.

Inače je tekst savršen!

Odgovori
Sr

@Tomislav
Nije isto, jer moderni radari(barem u teoriji) sa otkazom jednog broja T/R modula, mogu nastaviti sa radom, s toga se dodaje „critical“.

Va

Ruje neće da nam oproste za ove kupovine od nato vojske, izdaja ruskih interesa loše će da prođemo

Odgovori
Mi

Ma daj Vaso, nismo tetke na pijaci.

Sr

@Vasa
Kako neko moze da “izda” tudje interese genije?

Mi

Presrecan sam ovom nabavkom 22 nova radara! Nisam verovao da ce se ostvariti- ne pitajte zasto:-) Jednostavno je zvucalo previse dobro.

Ne tako davno je bio clanak na T6 o nasem novom sistemu (centru) za nadzor vazdusnog prostora koji je testirao novu arhitekturu i softver. Ne mogu sada da nadjem taj clanak, ali je sam jos tada pretpostavio da ce to morati da radi i sa novim 3D radarima. Mogucnost umrezavanja svih radara (starih i novih) je od velike vaznosti za situacionu svest i zilavost celog sistema. Moderni „kontrolni“ centri danas, zahvaljujuci arhitekturi mogu da se dupliciraju pa i da budu mobilni. Ameri to odavno vezbaju po svetu u slucaju da se desi neka katastrofa pa moraju da vode igru iz neke baze iz Tihog okeana.

Odgovori
Su

Drago mi je zbog vase srece,ali jedina korist od ovih radara je ako mogu videti kad dolazi sneg,da mozemo na vreme obavestiti putare ….

Ne

Odlican tekst. Hvala. Pitanje: pomenuto je 3D, 4D, sta je to tacno?

I mala primedba, zasto dozvoljavate komentare koji nemaju veze sa tekstom i od ljudi koji provociraju svadje? Nekako spusta nivo i samog portala. Ima zanimljivih stvari i u komentarima, medjutim opisano deluje bas odbojno i obesmisljava komentarisanje.

Odgovori
Sr

@Nenad
3D znači da radar daje precizne podatke o azimutu(levo-desno ili ti širina), daljina i na kojoj tačno visini je cilj.

4D je, hajmo reći marketing, mada i nije. Odnosno pored 3 dimenzije daje još neke podatke koje izvlači iz povratnog signala i na osnovu toga može npr. odrediti koji tip letelice se posmatra, kakva je vrsta pretnje i svašta još. Za to je potrebna jako dobra digitalna obrada signala, odličan softver i najbitnije velika količina podataka koju skuplja proizvođač(znači iskustvo).

Ne

@Srbofil, hvala.

Ni

Odlična nabavka. Jako me interesuju radari i voleo bih da odradite analizu savremenih 3D radara na tržištu kao npr. Elta EL/M 2084 koje ima Mađarska, AN TPS 77 ili neki Leonardovi radari. Da li Lokheed Martinov AN TPS 77 i AN FPS 117 imaju C RAM sposobnosti?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor