Nakon što sam sinoć objavio tvit sa amaterskim fotografijama novodizajniranih uniformi srpske nacionalne avio-kompanije na Tviteru je usledilo prilično hejta. Od partijskih, državnih, lopovi-ubice i četvrtih karakterizacija do drugih mišljenja.
Meni je lično to bilo izuzetno zabavno (i lukrativno, dobih preko 35k impresija) ali me je pre svega teleportovalo nazad u prošlost, pre tačno 10 godina. Za one koji se ne sećaju, tada je grupa ljudi uradila najveći akt dobročinstva u modernoj istoriji srpske vazduhoplovne estetike – rizikovali su i zamenili najveću grotesku vizuelnog brendiranja nekog aviona u susedne četri države u svim geografskim pravcima sa novim obrazloženim vizuelnim karakteristikama brenda preimenovane srpske nacionalne avio-kompanije.
Kako je Tango Six (ponovo prvi, razume se) izvestio u avgustu 2013. godine, autorka tada novog vizuelnog identiteta bila je Tamara Maksimović, diplomirana frilens dizajnerka iz Novog Sada. Za Tango Six je ispričala kako je došlo do toga da ona bude autor brendinga koji će videti milioni ljudi godišnje širom planete u sledećih 10 godina:
– Pre dve godine za diplomski sam radila redizajn Jata i okačila ga na Behance (jedan od najpoznatijih globalnih portfolio portala) kao idejni koncept, projekat. Menadžment Etihada pronašao me je koristeći Google, zvali su me na sastanak i nakon nedelju dana sam otišla za Abu Dabi.
Tamo sam dve i po nedelje radila sa njima. To je bilo predivno iskustvo, koje još nije završeno. Vraćam se prekosutra i nastavljamo da radimo na preostalim elementima brandinga. – rekla nam je tada Tamara.
Prateći rad nacionalne avio-kompanije kasnije sam došao do detalja kako je taj rad sa Etihadovim ljudima izgledao. Budući da se na ovom portalu ne bavimo propagandom neću ulaziti u detalje koliko je to bilo interesantno iskustvo iz ugla dizajnerske struke.
Naravno, „anonimac pronađen na Guglu postaje planetarni dizajn faktor“ je vrhunski PR konstrukt koji indirektno dosta doprinosi tadašnjoj potrebi da se novi brend što šire predstavi ali to sada nije tema.
Hejt je tada bio monumentalan i kao i danas, ja sam samo gledao kako se ljudi lože a meni raste reach. Nešto slično kao sinoć.
Naravoučenije je sledeće. Na svim društvenim mrežama reč je o često anonimno registrovanim fizičkim licima koji imaju samo i jedino svoje mišljenje. Neko će to nazvati toskičnošću kada se ne slaže, neko će imati psihičke posledice kada ga podrže pa pomisli da je po nečemu bitan i tu je ona treća grupa osoba i poslovnih entiteta koji će zbog potreba svog marketing-industrijskog kompleksa to brendirati kao nešto što ne postoji (na primer kao „Tviteraše“) i od toga na razne načine zarađivati. To je to. Nema veće filosofije niti fenomenologije u svemu tome. Samo mišljenja.
Nove Er Srbija uniforme
Meni se lično sviđaju. Što je savršeno nebitno. Ti ćeš možda povratiti koliko su ružne, analogno nebitno.
Bitne su samo dve stvari. Izvesti nepisano pravilo korporativnog brendiranja – moraš se osvežavati ako želiš relevantnost i posledične koristi od tog čina (konkurentnost, PR vrednost, tržišno komuniciranje). Druga stvar je da uniforme budu udobne i funkcionalne kabinskom i letačkom osoblju i da se sve to logistički izvede adekvatno i na vreme. Tu se završava svaka diskusija.
Er Srbija je, kako su jutros saopštili, za novi dizajn uniformi sprovela konkurs:
– Uniforme su jedan od simbola svake avio-kompanije, pa se njihovom dizajnu pristupa veoma ozbiljno. Er Srbija je tim povodom organizovala konkurs na koji se prijavio veliki broj modnih kreatora. Najatraktivniju ideju, koja ujedno najviše odgovara potrebama nacionalne avio-kompanije dala je modna kreatorka Milena Bojić. Prema njenim rečima, u osmišljavanju novih uniformi Er Srbije podjednako se vodilo računa i o udobnosti i o dizajnu.
„Izgled uniforme je prvo što putnici vide, međutim za članove kabinske i letačke posade Er Srbije funkcionalnost je apsolutni prioritet. Na osmišljavanju i usavršavanju uniformi radili smo više od šest meseci. Potrudila sam se da kreiram uniforme koje su vizuelno atraktivne i ujedno komforne. Nadam se da sam u tome i uspela“, rekla je Milena Bojić a stoji u saopštenju srpske nacionalne avio-kompanije.
Piloti su ponovo muškarci (i žene)
Prethodno iskucan rant nema veze sa strukom ali smo, naravno, primetili i ono što ima veze sa strukom u novom redizajnu.
Pilotskim uniformama (sada postoji muška i ženska pilotska uniforma) je na epoletama i svim ornamentima vraćena žuta boja. Time je platinum emiraćansko-etihađanska estetika uspešno ubivena i vratismo se višedecenijskoj tradiciji da piloti aviona oponašaju brodske oficire. Univerzum je ponovo u balansu.
Pilotska kapa je takođe lepša.
Interesantan deo sinoćnjeg događaja bila je retrospektiva svih dosadašnjih uniformi nekadašnje jugoslovenske nacionalne avio-kompanije koju je Er Srbija uradila u saradnji sa Muzejem vazduhoplovstva.
Srkiboy
Sjajno i odlično odradjen posao. Nekad davno je predstavljanje novih uniforma bio happening i drago mi je što se AS odlučila na taj potez!
Bravo!
Miraz
Slazem se,top su uniforme.
Deki
Moje skromno misljenje je da uniforme nisu lose (estetski). Koliko su udobne u funkcionalne bolje ce znati oni koji ce ih nositi. ALI…. Mozemo li makar negde staviti boju koja NIJE teget. Sve moguce uniforme su nam teget: policija, postari, komunalci, stjuardese, piloti… Vec 70 godina robujemo stereotipu jos kao smo postajali pioniri (teget pantalone/suknje i bele kosulje). Pa uniforme pocasne garde su ostale iste jos od vremena SFRJ.
PSA
@Deki
Pojedine uniforme bile su plave i teget još za vreme Kneževine i Kraljevine Srbije. Inače, većina ako ne sve aviokompanije nose varijante plavog, tamnije plavog i teget. Što zbog tradicije a više što je elegantno a manje se vidi kad se isprlja (neće na svakom putovanju da nose i dve rezervne uniforme). Praktični razlozi.
dembelan
Ovde je važna sledeće
Da li su uniforme funkcionalne, trajne, da li se lako održavaju i koliko ih često mogu dobijati.
Za sve drugo…
De gustibus et de coloribus non disputandum
Milan
Evo ovako..letim 25-30 puta (prosecno) godisnje,mogu reci sledece…Dok su bili stari avioni sa nasim posadama(Etihad),bilo je sve vrhunsko,usluga,hladno pice,sve za pohvalu.Sada kad subrentirali druge avione i kada posadu cine stranci,to je uzas.Na letu iz Norveske(koji traje oko 2,5h),pred sletanje pola sata pocinju da sluze pice(hrane nema..) i to toplo.Kofera neznam koliko su mi slomili.Reklamirao i na aerodromu pogledaju i odobre isplatu,urednobizdaju papir.Posaljete to sve mailom i prilozite dokumentaciju i oni lepo odbiju.Kazu to sve sto se desilo(puklo,otpali tockovi),to se podrazumeva.Hvala nikad vise sa Air Serbia!Uzdravlje
Beduin
Milane, aviokompanije nemaju puno dodira s tvojom prtljagom……
Još jedan anonimac
Nove uniforme su top. Hejteri nek hejtuju, šta da se radi.
Slobodan Niš
Lepo,elegantno, svedeno,da ih ponosno i u sreći nose po čitavom svetu.
Vladan
Meni se uniforme zaista sviđaju. Još više mi se sviđa što su domaće proizvodnje. Zaista pohvalno.
Srbofil
Uniforme su sjajne.
Yrraf
Čim su uzburakle javnost, marketinški je posao odrađen vrhunski. Odlična ideja sa starim uniformama na predstavljanju, pa i ona prodaja tagova od isečenog starog ATR-72, ma prosto se vidi da postoji ideja i da neko ozbiljno razmišlja o promociji kompanije i pravljenju i neletačkih prihoda. Samo napred, a u društvu sa 6.5 miliona fudbalskih selektora, sa četnicima i partizanima u 21. veku, zar je uopšte realno očekivati da se nešto ne ishejtuje. Debile na ignore i radiš svoj posao.
Aksentije
Prodaju tagova od isečenog aviona nije izmislila Er Srbija. Mnoge kompanije to rade a trenutno najreklamiranija je Korean Air.
Sunny Boy
Po meni ove uniforme nisu nista posebno, no, naravno to je licni utisak i ukus.
Pravo misljenje treba da daju oni koji ce ih koristiti – da li su udobne, prakticne, lake za odrzavanje, trajne,… Da li ce da odgovaraju svom osoblju, a ne samo onm sa manekenskim oblikom tela. Nismo svi isto gradjeni.