Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025

[ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

19. maj 2025

[ANALIZA] Ratno vazduhoplovstvo, protivvazduhoplovna i protivraketna odbrana Indije

16. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

13. maj 2025

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

13. maj 2025

Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025
Na dohvat prstiju: Erbas obavio potpuno autonomni let helikoptera preko tableta
Projekat Vertex može biti primenjen u Erbasovom konceptu urbane aeromobilnosti ''CityAirbus NextGen'', kao i kod helikoptera koji lete na malim visinama blizu određenih prepreka / Foto: Airbus

Na dohvat prstiju: Erbas obavio potpuno autonomni let helikoptera preko tableta

Kompanija Erbas saopštila je da je uspešno obavila probu novog pojednostavljenog interfejsa čovek-mašina (Human Machine Interface – HMI) uz napredne autonomne karakteristike leta kroz projekat nazvan Vertex.

Ovo rešenje, razvijeno kroz Erbasovu UpNext inicijativu, kontroliše se preko tableta i njegovog ekrana osteljivog na dodir, sa ciljem da se pojednostavi priprema i upravljanje misijom, ali i da se smanji radno opterećenje pilota kako bi se dodatno unapredila bezbednost letenja.

Sekcija Erbas Helikoptera FlightLab obavila je potpuno autonomni let, od vožnje po zemlji, poletanja, krstarenja, prilaza na sletanje i sletanja tokom jednosatnog test leta koji je išao po unapred definisanoj marš-ruti. Tokom leta, pilot je nadzirao sistem koji je u stanju da detektuje nepredviđene prepreke i automatski ponovo preračuna bezbednu vertikalnu putanju leta kako bi ih izbegao.

Sistem predviđa preuzimanje ručne kontrole od strane pilota kada god je to potrebno. Test kampanja trajala je od 27. oktobra do 22. novembra u postrojenju Erbas Helikoptera u Marinjanu, Francuska.

– Ovaj uspešni prikaz potpuno autonomnog leta od poletanja do sletanja je veliki korak unapred kako bi se stepen radnog opterećenja pilota smanjio, ali i pojednostavio interfejs čovek-mašina koji će Erbasov tim za Urbanu aeromobilnost primeniti u „CityAirbus NextGen“ konceptu. Takođe, ono što je prikazano može uskoro imati primene u helikopterima koji lete na veoma malim visinama blizu prepreka, zahvaljujući informacijama koje se dobijaju od Lidara (radara baziranog na laserskim zracima) – kazao je Majkl Agelo, direktor Erbasovog UpNexta.

Erbas Helikopteri nastaviće da unapređuju različite tehnologije koje su sastavni deo Vertex programa: optičke senzore i algoritme za situacionu svesnost i detekciju prepreka; električne komande leta za unapređene funkcije auto-pilota; i napredni interfejs čovek-mašina u formi ekrana na dodir i naočara sa displejima za nadzor odvijanja autonomnog leta i upravljanjа – navodi se u Erbasovom saopštenju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

Impresivno do kamo je to došlo. Evo ja upravo u rukama držim jedan takav tablet koji na aplikaciji za kalendar može ići samo do 2100. godine što znači da nema programsku funkciju nego samo sličice datuma. I sad da takav jedan uređaj upravlja helikopterom… Hm.

Odgovori
ma

Zaista mislite da ima „sličice datuma“? Ljudi me zaista nikad ne prestaju iznenadjivati…
Svaki taj tablet ima dovoljno snažan hardver koji može svašta, možda je tek obrada videozapisa potrebnih za autonomnu vožnju iznad mogućnosti…

Mi

I ovi mali komercijalni DJI i slični dronovi su praktično autonomni. Čim pustite komande, on se smiri te lebdi u mestu i čeka dalje komande. Čak kompenzuje pomeranje od vetra. Ako izgube komunikaciju sa daljinskim upravljačem, sami se vrate i slete na mesto poletanja. Ako UZ senzori osete prepreku, ne idu na tu stranu. Zone zabrane letova su uprogramirane pa neće leteti gde mu je zabranjeno u fw. Odbija da leti dalje nego što mu napunjenost baterije dozvoljava, tj. sam će proceniti koliko energije ima u bateriji i sam će se vratiti korišćenjem poslednjih Wh u bateriji.

Video sam komercijalni dron koji npr. potpuno autonomno poleti, isprati trasu viskonaponskog dalekovoda, snimi unapred isprogramirana kritična mesta, posebno detaljno termovizijskom kamerom snimi ako otrkije neočekivana grejna mesta, i vrati se na mesto poletanja. Sam, bez komandi od strane operatera.

Daleko je to od toga da im se prepusti da voze ljude, ali zapravo, pa i nije toliko daleko.

Za AI, upravljanje letelicom je u stvari jednostavnije od upravljanja kolima u standardnom saobraćaju.

Odgovori
Bu

To nije nista novo Ameri davno upravljaju bespilotno, a te sposobnosti imaju i Rusi i uveliko primenjuju u praksi, kao i kinezi, turci itd.

Odgovori
Mi

Kod bespilotnog upravljanja letelicama, ima dva bitna načina rada. Jedan je da operater upravlja daljinski. Drugi je da letelica leti autonomno bez nadzora operatera.
Drugi mod je daleko kompleksniji (sem za neku krstareću koja treba samo da pogodi tamo neku tačku).
Za ovaj let iz teksta, reklo bi se da je u pitanju autonomni način letenja. Letelici se zada cilj, a ona treba da ode na taj cilj i sama da reši kako to da uradi na najbolji način, u skladu sa pravilima letenja. Pilot i tablet su tu da preuzmu komandu ako nešto ne bude po planu za ovaj eksperimentalni let.
Već dugo se priča o autonomnim letećim taxijima. Tehnološki nije to toliki problem („malo“ veći dron sa „malo“ većom baterijom i jačim motorima), koliko je problem sertifikacija takvog letenja, i hendlovanje eventualnih problema.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor