Proteklog vikenda Tango Six portal posetio je još jedan, ove godine značajniji, evropski aeromiting. Nakon 5 godina pauze, ponovo smo bili u Poljskoj, na međunarodnom aeromitingu u Radomu – Мiędzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW Radom.
Prvo što treba istaći je da smo, u odnosu na prethodni Air Show iz 2018. godne, ali i sve skorije prognoze vremena koje su predviđale veoma loše vremenske uslove, dakle kišu, jak vetar, čak i nepogode, imali sreće što se tiče najvažnijeg uslova da se jedan aeromiting uspešno održi.
Možda je očekivanje vrlo loših meteo uslova uticalo da događaj ipak nije baš bio najbolje organizovan. Domaćini prvi dan nisu dozvolili posetiocima da na aerodrom unesu vodu ali su drugog dana ipak dopustili da se unese samo do 0,5 litara. Takođe se pokazalo da baza, iako je aerodrom u međuvremenu proširen (pri kraju je izgradnja civilnog dela), i dalje nije pogodna za organizaciju jednog ovakvo velikog aero-mitinga.
Radom-Sadkov je 42. vazduhoplovna baza za obuku ratnog vazduhoplovstva Poljske koja je nazvana po kapetanu pilotu Frančišeku Žvirku i inženjeru Stanislavu Viguri, a u njoj je stacioniran 4. avijacijski ving (brigada) za obuku koji je opremljen školskim turboelisnim avionima PZL-130TC-2 ‘‘Turbo Orlik‘‘ i lakim transportnim avionima M-28TD ‘‘Bryza‘‘.
Pre nego što opišemo i analiziramo šta smo videli na Radomu, možemo slobodno konstatovati da je ovo bio jedan od retkih ovogodišnjih događaja, a možda i jedan od poslednjih na kome su se mogle videti sovjetske letelice. To se pre svega odnosi na borbene avione.
Rat u Ukrajini ubrzao je povlačenje letelica iz nekadašnjeg SSSR-a koje su se ili se i dalje nalaze u inventaru vazduhoplovnih snaga zemalja istočne i centralne Evrope, a uglavnom je bilo planirano da budu povučene krajem ove decenije.
Poljska još uvek koristi lovce MiG-29, jurišnike Su-22, lake višenamenske helikoptere Mi-2, familiju helikoptera Mi-8, 14 i 17, kao i desantno-jurišne Mi-24. Za sada je Ukrajini poslato bar 14 MiG-ova 29 (od ukupno 28), Poljska već neko vreme nema solo letački nastup na ovom avionu, ovoga puta smo 29ke videli u preletu, i u tzv. ‘‘pirotechics show‘‘ gde je jedan avion, zajedno sa svojim naslednikom FA-50 koriščen kao lovačka zaštita pari jurišnika Su-22 čiji piloti su simulirali napad na ciljeve na zemlji.
Ukrajini je Poljska isporučila i oko 12 helikoptera Mi-24, taj tip letelice se, kako na nebu, tako ni na zemlji, uopšte nije mogao videti na ovogodišnjem aeromitingu. Mnogi ljubitelji avijacije iz inostranstva (među kojima i ekipa Tango Six) posetila je Radom 2023., između ostalog, kako bi videli i jurišnike Su-22, poslednje primerke koji lete u Evropi, a koje će Poljska povući iz naoružanja sledeće godine.
Jednosedi Su-22M4, ali i dvosed Su-22UM-3K su takođe imali svoj ešelon u preletima poljske vojne avijacije, a u već pomenutom ‘‘pirotechics show‘‘ je njihovo dejstvo dočarala impresivna pirotehnika kojom je simulirana velika eksplozija. Posebno treba istaći nastup jednog aviona u večernjem programu prvog dana kada je pilot preletevši iznad baze, iz izviđačkog kontejnera KKR-1 ispaljivao osvetljavajuće fotopatrone.
Kao što smo već naveli MiG-ove 29 i Suhoje 22 zameniće južnokorejski FA-50, a flota borbenih aviona biće ojačana i sa 32 američka višenamenska borbena aviona 5. generacije F-35A. Zbog toga je čudnp što na Radom nije bilo nijednog pravog F-35, bio je izložen samo model u prirodnoj veličini, tzv. mock-up u čiju kabinu su posetioci mogli da sednu.
Videli smo oba do sada isporučena FA-50 (jedan na statici, drugi u letu) u verziji GF (Gap Filler, Block 10) koji su zvanično uvedeni u upotrebu 21. avgusta na ceremoniji koja je održana u matičnoj bazi Minsk Mazovjecki gde je stacionirana 23. taktička avijacijska baza. Prethodno su ovi avioni isporučeni 10. jula, i u skorijoj budućnosti će zameniti avione MiG-29 koje je ova jedinica predala Ukrajini. Preostalih 10 naručenih FA-50GF biće isporučeni do kraja ove godine. Poljska je naručila ukupno 48 FA-50, 12 u verziji Block 10 i 36 Block 20 koji nose oznaku FA-50PL, a čija isporuka je planirana za period 2025-2028.
Statika
Statička izložba bila je nešto siromašnija od onoga što se moglo očekivati. Međutim proširenje aerodroma izgradnjom civilnog dela omogućilo je da budu izloženi veliki avioni, poput američke leteće cisterne KC-135R Stratotanker, dok su Nemci u tom delu izložili patrolni avion P-3C Orion i teški transporter A400M.
Poljska vojna avijacija je naravno bila najzastupljenija, na statičkoj izložbi su bili parkirani skoro svi tipovi letelica sa kojima trenutno raspolaže. Ratno vazduhoplovstvo je tako izložilo avion za obuku DA20-C1 Eclipse, školsko-borbeni M-346, višenamenske borbene FA-50GF i F-16D, lovac MiG-29AM, jurišnik Su-22M4, transportere C295M i C-130H, kao i helikopter S-70i. OSim toga mogla se videti i turska izviđačko-borbena besposadna letelica TB2 Bajraktar.
Armijska avijacija bila je zastupljena sa lakim naoružanim višenamenskim helikopterima W-3PL Głuszec i W-3WA Sokół , kao i srednjim transportnim Mi-17AE koji se koristi za medicinsku evakuaciju. Mornarička avijacija izložila je helikopter za traganje i spasavanje W-3WARM Anaconda, protivpodmornički helikopter Mi-14PL, i patrolni avion M28B-1R Bryza.
Osim KC-135R, SAD su prikazale i borbeni helikopter AH-64E Apache Guardian (podsetimo da je Poljskoj skoro odobrena nabavka 96 helikoptera za 12 milijardi dolara), Hrvatska je stigla sa naoružanim izviđačkim helikopterom OH-58D(R) Kiowa Warrior i višenamenskim UH-60M Black Hawk. Slovačka i Litvanija su izložili svoje lake transportere Turbolet, videli smo slovački L410UVP-E20 i litvanski L410UVP-T, dok je Mađarska poslala laki višenamenski helikopter H145M.
Na statici su svoju tehniku pokazali i drugi vidovi i rodovi poljskih oružanih snaga. Kopnena vojska je prikazala oklopne transportere Rosomak, samohodne višecevne lansere raketa M142 HIMARS i WR-40 Langusta, samohodne haubice K9A1 Thunder i Krab, tenkove K2 Black Panther, Leopard 2 i Abrams, samohodni minobacač M120 Rak. Poljska kompanija Huta Stalowa Wola (HSW) izložila je novo amfibijsko borbeno vozilo pešadije BORSUK, kao i novo MRAP vozilo konfguracije 4×4 koje se trenutno razvija u saradnji sa Češkom. Posebna atrakcija bila su razna vojna vozila iz Drugog svetskog rata koja se, između ostalog, koriste i za snimanje filmova.
Od sredstava PVO videli smo laki mobilni raketni sistem kratkog dometa POPRAD, artiljerijsko-raketni sistem kratkog dometa ‘‘Pilica‘‘, radarski sistem ‘‘Bystra‘‘, lake prenosne raketne sisteme PVO Grom i Piorun koje su posetioci mogli da drže u rukama, a zanimljivo da je Rumunija izložila artiljerijski sistem Gepard. Interesantan je bio i obalni raketni sistem NSM (Naval Strike Missile) norveške proizvodnje dometa 180 km koji bi uskoro mogao biti isporučen Ukrajini.
Dinamika
Letački program oba dana je počinjao letenjem oldtajmera, u tzv. ‘‘istorijskom bloku‘‘ nastupali su piloti aviona RWD-5, RWD-8, potom DHC-1 Chipmunk, Piper Cub, T-6 Harvard, P-51D Mustang. Potom su poletala dva laka transportera M28 Skytrack RV Poljske iz kojih su iskakali padobranci koji su nosili zastave zemalja učesnica aeromitinga.
Izuzetno je bio zanimljiv prelet 19 formacija sa 70 vazduhoplova poljske vojne avijacije, to je u uglavnom izvedeno veoma slično kao na najvećoj vojnoj paradi koja je održana u Varšavi 15. avgusta ove godine, bila je to najveća vojna parada u Poljskoj od završetka Hladnog rata.
Formacije su bile tematske, sa tipovima letelica određenih namena, bilo je formacija sa samo jednim tipom vazduhoplova, ali i onih koje su bile mešovite. U letelicama sa jednim tipom aviona ili helikoptera nalazili su se npr. laki višenamenski helikopteri Mi-2, W-3, Mi-8 i 17, potom školski avioni PZL-130TC-2, školsko-borbeni avioni M-346, lovci MiG-29, jurišnici Su-22, višenamenski borbeni avioni F-16, laki transporteri M28.
U mešovitim formacijama mogli su se videti avioni za obuku DA40 i DA42, školsko-borbeni avioni M-346, višenamenski borbeni avioni FA-50 (interesantno da je pilot bio Korejac) i F-16, lovac MiG-29, avioni za prevoz veoma važnih osoba (VIP) Gulfstream G550 i B737-800, transporteri C-130 i C295, helikopteri za prevoz VIP Mi-8P i W-3WA, helikopteri za obuku pilota Cabri G2 i R44 Raven II. Posebno su bile interesantne mešovite formacije sa novom tehnikom, helikopterima AW101 i AW149, kao i formacija u kojoj su leteli Mi-14 i S-70.
I ovde ćemo istaći još jednu veoma retku sovjetsku letelicu koju danas u Evropi takođe koristi samo Poljska (pitanje je da li Ukrajina više ima operativnih letelica, jedan je i oboren), a to je mornarički helikopter Mi-14 (zapadna oznaka Haze). Kao i jurišni avion Su-22, i ova letelica iz sovjetske ere će sledeće godine biti povučena iz inventara poljske mornaričke avijacije. Nije nemoguće da će možda neke operativne primerke dobiti Ukrajina.
Da podsetimo i da je bivša Jugoslavija posedovala helikoptere ovog tipa, 1980. godine primila je u naoružanje 4 protivpodmornička Mi-14PL (službena vojna oznaka HP-44). Jedan je uništen u udesu koji se dogodio 25. decembra 1987, preostala tri su povučena iz naoružanja 1998. i maja 1999. godine su uništena na aerodromu Golubovci.
Od borbenih aviona izvedeni su nastupi na čak 4 F-16, i to sve solo display timovi, „Dream Viper“ iz Belgije, potom tim iz Danske, tim ‘‘Zevs‘‘ iz Grčke, kao i domaći Tiger Demo Team Poland. Svi oni su imali dobre programe, ali se mora izdvojiti nastup koji je prvog dana priredio Danac.
Solidno letenje videli smo od češkog pilota Gripena JAS-39, kao i od Britanca na Tajfunu, iako su se svi piloti, uključujući i one na F-16, verovatno potrudili da prikažu najbolje što umeju, finski pilot je još jednom pokazao zašto je F/A-18 Hornet možda najatraktivniji za aeromitinge. Da dodamo i to da, kada je u pitanju ova kategorija letelica, razočaranje je bilo što na Radom nisu došli Francuzi sa najavljenim Rafalom.
Odlične solo letačke prikaze imali su i posade drugih letelica ratnog vazduhoplovstva Poljske, videli smo školski avion PZL-130TC-2, školsko-borbeni M-346 Master (u Poljskoj nazvan Bielik), na transporteru C295M je između ostalog izvedeno i izuzetno atraktivno sletanje iz naglog odrušavanja pod veoma oštrim uglom (tzv. ‘‘Sarajevo Approach‘‘).
Zapažene nastupe imali su helikopteri, solo prikazi su izvedeni na lakom SW-4 Puszczyk RV Poljske, zatim AW109 Trekker koji pripada kompaniji Leonardo odnosno AgustaWestland. Premijeru su na aeromitingu imala dva tipa helikoptera, višenamenski AW149 na kome je, pošto je to nova letelica u poljskoj vojsci, leteo italijanski opitni pilot, i višenamenski mornarički AW101 Merlin u kome je, pošto je to takođe nova letelica u inventaru, letela britanska posada. Fantastičan program izvela je posada helikoptera W-3A RV Češke, dok je poljska vojna avijacija istim tipom helikoptera prikazala operaciju traganja i spasavanja.
Na nebu iznad Radoma videli smo još dva tipa mlaznjaka, i to oldtajmera. Poljska Fundacja Eskadra letela je na svoja dva MiG-a 15, jednosedu Lim-2 (poljski licencni MiG-15bis) i dvosedu SBLim 2 (poljski licencni MiG-15UTI). Drugi tip mlaznog oldtajmera bio je poljski školsko-borbeni avion TS-11 Iskra, ne baš najbolji program imao je poljski dvojac iz fondacije Biało-Czerwone Skrzydła.
Kada je reč o vojnim akro-grupama, na aeromitingu su bile prisutne samo dve, poljska ‘‘Orlik Aerobatic Team‘‘ koja leti na domaćim turboelisnim školskim avionima PZL-130TC-2, a druga je bila švajcarska ‘‘Patrouille Suisse‘‘ na lovcima F-5E ‘‘Tiger II‘‘, borbenom avionu koga takođe nećemo još dugo gledati na evropskom nebu.
Bilo je i civilnih akro-grupa, Cellfast Flying Team na avionima Moran Rallye, potom ORLEN Grupa Akrobacyjna Żelazny na Zlinovima 50, kao i trojka aviona Aero AT-3 privatnih vlasnika. Nekako smo poslednjih godina navikli da na većim evropskim aeromitintima vidimo i nastup The Flying Bulls-a, ovoga puta su leteli na dva mlazna trenažna aviona Alpha Jet, helikopteru BO-105 (specijalno dorađen kako bi mogao da izvodi, za helikoptere neverovatne manevre poput petlje i valjka, a da dodamo i da je letelicom upravljao čuveni Feliks Baumgartner, čovek koji drži svetski rekord u skoku padobranom iz stratosfere, 14. oktobra 2012. skočio je sa visine od oko 39.000 m), dok je na akrobatskom EDGE 540 leteo poznati poljski pilot Lukasz ‘‘Luke‘‘ Czepiela.
Osim Red Bulovog EDGE 540, videli smo još dva akrobatski avion, pilot Marek Choim nastupio je na svom Extra 330SC, Artur Kielak na GameBird B1, i Robert Kovalik na Extra 300. Fantastičan program imala je posada poljskog civilnog potpuno belo ofarbanog lakog transportnog aviona M28-05 Skytruck registracije SP-DOA. Naša ekipa je prvi put posmatrala solo nastup ovog aviona, i uverila se koliko je agilan i koristan. Od ostalih nastupa ‘‘civila‘‘, vredno pomena je prikaz gašenja požara nama dobro poznatim avionima M-18 Dromader, od tri aviona, dva su paralelno izbacila retardante u bojama poljske zastave).
Prvog dana aeromitinga priređen je i večernji letački program koji je vizuelno bio fasinantan. Program je otvarao već pomenuti jurišnik Su-22M4 sa izviđačkim kontejnerom, zatim je usledio nastup dva tima sa letelicama opremljenih različitim svetlosnim i pirotehničkim sredstvima, a nastup je sinhronizovan sa ritmom muzike što još više pojačava opšti utisak. Flying Dragons Team je leteo na 6 motornih paraglajdera dok je aeroSPARX graciozno nastupio sa dve jedrilice G109B.
U programu ostalih posebno osvetljenih letelica ‘‘nakrcanih‘‘ pirotehnikom učestvovao je i jedan eksperimentalni avion Carbon Cub koji je vukao jedrilicu Swift S.1, zatim BushCat Demo Team sa avionom SkyReach BushCat, kao i privatni poljski helikopter BO-105. Efektan večernji nastup imala je i posada transportera C-130 Hercules RV Poljske koja je u lansirala infracrvene mamce.
Vlado
Zavidim Poljskoj. Ozbiljna drzava,samim tim ozbiljna armija i namenska industrija.
Markus1463
Sjajna reportaža, hvala g-dinu Bankoviću i T6! Uz jutarnju kafu odlično ide reportaža : )
Žarko K.
Sjajno i mnogo super slika, čestitam na odličnoj reportaži.
Dragan
Impresivno!
Dragan
Moćno i raznoliko, stvarno imaju šta za pokazati.
Daredevil
Sjajan clanak i reportaza!Tako je to kada si clan EU i NATO.Tada ti je uglavnom sve dostupno i to po povoljnim cenama,namenska industrija postaje jaca i konkuretnija na svetskom trzistu a samim tim i izvoz.Secam se kada su Poljaci prodavali po Srbiji na „buvljacima“razne proizvode da bi preziveli ljudi jer ih je SSSR i Varsavski pakt unistio totalno u svakom smislu.Sada je Poljska jedna od jacih ekonomskih zemalja u Evropi,standard zivota im je solidan,sada imaju da zive sasvim normalno…Dok poljskim oruzanim snagama zavidim u svakom smislu i moze se reci da postaje jedna od najjacih vojski u svetu i to veoma brzo a uz to ih prati i njihova namenska industrija.Svo poljsko oruzje se u Ukrajini pokazalo veoma pouzdano i kvaltetnim karakteristikama.Kada vidimo samo ratno vazduhoplovstvo Poljske ciju okosnicu cine F-16 Block 52+,F-35A i FA50 sa jos narucenim F-16 Block 70 i F-35 i FA50 koji je u svakom smislu bolji avion od MIG-29 kojeg je pojelo vreme i savremena tehnologija,moze se konstatovati da Poljsko ratno vazduhoplovstvo spada u najjacem u svetu te ce biti jos jace sve vise.Odluka da se ne izlozi F-35 smatram pametnim potezom jer se Poljska granici sa Belorusijom i Rusijom te je intenzitet i prisutnost spijunskih sluzbi tih zemalja i logican.Sto se tice aviona F-16,radi se o veoma agilnom avionu ali F-18 Hornet je neverovatno mocan avion u svakom smislu.Zato bih i zeleo da nase Ratno vazduhoplovstvo Srbije cine dve eskadrile aviona F/A-18 Super Hornet sa po 2 u svakoj eskadrili aviona E/A-18 Growler,najmocniji avion za elektronsko ratovanje i ometanje neprijateljskih PVO sistema,drugih aviona i ostalih elektronskih skupina.Zaista impresivan avion koji je dokazan borbeno,dok koliko vidim razgovori oko prodaje Rafala Srbiji ne idu bas nesto dobro jer i sada kada bi bila potpisana prodaja ko zna kada bi smo dobili te avione.Nase ratno vazduhoplovstvo je vec ugrozeno, resurs nasim MIG-29 avionima istice, realno to nisu vise sigurni avioni.Po mom misljenju,Srbija mora da se integrise u NATO da bi nam vojska pratila koliko toliko najvece svetske standarde i tehnologije a one su na Zapadu tkzv.mada i mi njemu pripadamo i to mnogo vise nego bilo koja Bugarska, Rumunija i te istocne zemlje jer tradicionalno,Ratno vazduhoplovstvo Srbije se oduvek snabdevalo sa Zapada ratnom tehnikom,1912.godine smo medju prvima koristili ratno vazduhoplovstvo u Evropi,imali cak i nase lovce,jake saveznike u Evropi tipa Francuska,da bi tek posle drugog svetskog rata zbog ciste politike uveli u nase naoruzanje sovjetske vazduhoplove koji su se pokazali inferiornim i kod nas u borbenim dejstvima…
Саша
Ма немој, све је идеално али на фотографијама
Mig 29
Videćemo za koji mesec/godinu kako će se pokazati ova šminka.
Slobodan321
Набавка Ф/А 18 је тренутно у домену научне фантастике !!! САД су се јасно изјасниле да Србија од њих ништа неће добити,сем половних израубованих Хамера,тако да од тих лепих жеља нема ништа. Хтели не хтели ми смо данас осуђени на куповину Рафала,јер су французи једини расположиви за сарадњу. Руси су под санкцијама ,кинези су под знаком питања да ли би могли или не,швеђани нису конкретни,амери су јасно рекли НЕ и осташе само французи. Ја би лично желео да купимо од Ј. Кореје две ескадриле ФА 50,нема бољег авиона тренутно за нас, па да за 10 година набавимо и авион 5 генерације који тренутно развијају,али и то је домен фантастике због америчких делова у корејским авионима.
PSA
Vrtite istu priču ni sa neba ni sa zemlje…. Nit Srbija može u NATO zbog Kosova, niti nam Amerikanci zabranjuju kupovinu F-16 recimo. Šta više voleli bi. Ali se ne isplati taj avion. Ne vredi više te pare. A i kupljeni Hameri su novi. Taze ispod čekića izašli.
Profa Fini
Procenat koji Poljska izdvaja za vojsku omogućava ovakva ulaganja, ali će se tek pokazati koliko je spojiv sa normalnim funkcionisanjem privrede i društva, kupuju oružje kao da im već sutra sledi neizbežan rat. Deluje paranoično, ali to im je što im je…
vasa
sine Poljska ima preko 700 miljardi gdp ne brini za njih, baš paranoično kad imaju psihopate za komšije koji prete otvoreno poljskoj
Beduin
Vidis profa, 2% opterecenja se lako da izdrzati sve da tih 2% iznose i 2 milijarde.
Pa tako kaze da Poljska za obranu izdvaja 2,2% svojega BDP.
Usporedbe radi, Russija je 2020. za obranu izdvajala 4,3%.
Друг Буђони
Дивно је што се спомиње совјетска ваздухопловна техника у наслову!
Daredevil
@Mig 29
Sminka kazes jeli hah…Da si odvojio malo vremena i procitao bar o avionu F-16,saznao bi da je to najuspesniji visenamenski borbeni avion na svetu sa najvise borbenih misija i „ubistava“,te je samim tim i najprodavaniji u svetu jer ima veoma jaku reputaciju.Npr.F-16 je najvise srusio avione tipa MIG-29.Razumem te da si privrzen sovjetskoj tehnici i to je tvoj izbor ali jednostavno komentar ti je ono u fazonu „daj nesto lose da napisem o americkim i poljskim avionima“,iako tvoju recenicu ne mozes da potkrepis nikakvim dokazima…
@Sasa
I u praksi je dokazano ne brini i to jos odavno,samo se treba malo edukovati…
@Slobodan321
Nisam znao da imas informacije iz prve ruke oko vojne saradnje Srbije i SAD, verovatno si u Ministarstvu neki sraf pa znas…Ccc…Inace,americka vojska je donirala najsevremenije simulatore na svetu Vojsci Srbije koje ne poseduju ni neke NATO clanice,tako da ne vidim problem u vezi F/A-18 Super Hornet aviona.Verovatno si pod uticajem neke propagande sa elementima fantazije…
ww-f22
„donirala najsevremenije simulatore na svetu“
hahaha
Robert
Druže,
ne znam šta ti je izvor podataka, ali fascinira količina netočnih navoda s kojom se lako osporava bilo kakakv pokušaj ozbiljne diskusije.
Prvo, F-16 definitivno nije najuspješniji višenamenski borbeni avion s najviše ubistava (76-5), jer recimo F-15C (104-0) i iranski F-14 (135-4) imaju daleko bolji skor, no može se reći da ima najveći akumulirani broj borbenih sati naleta. Dalje, MIG-29 je stradao (18) najviše od strane F-15C (11). F-16 je najveći skor izbildao protiv sirijskih MIG-21/23 a na crti sa MIG-29 jako dobro kotira sa moćnom 1 pobedom.
Izvor informacija : http://www.migflug.com
Beduin
Druze Robert, niti f15C niti F14 nisu visenamjenski.
Niko
Dardevil da se zna F 16 i ostali americki avioni su do sada ratovali sa jahacima kamila….tako da stvarna vrijednos njihovih aviona bas i ne zna drugo dobrom pilotu sta god das izvest ce zadatak zato ne palite se na avione samo .
Robert
@Beduin
F-15C je za USAF unirole (DCA//OCA) dok je istu platformu IAF fino iskoristio u napadu na PLO centralu1985.godine i to ga čini sasvim relevantnim da se smatra kako sam napisao. F-14, ne računajući D verziju, osim MIGCAP/BARCAP izvodio i RECCE. Graničan slučaj, u kojem jesi u pravu ako se prati samo A verzija izvezena Iranu.
zoran lukić
I pred drugi rat su bili strašni,ali ….
Beduin
nisu bili bas toliko strasni….
ali dovoljno jaki da sami zaustave hitlera u samom startu…..
zasto nisu?
pitati Moskvu
lordsirgiga
Misljenja sam da bi trebalo pregovarati sa poljacima o jednom primerku Mi14PL za nas muzej posto smo nase primerke izgubili u bombardovanjima aerodroma.
Lep aeromiting svaka cast Poljacima
mile
Најтужније је што нас ни не зову да учествујемо на оваквом лепом митингу. Прелепе фотке од г. контролора!
522
По мени са Француском не треба улазити ни у какву причу са куповином оружја. Земља којој не треба веровати ништа, која је у стању да нас преведе жедне преко воде. 71.- ве године је плаћена задња рата кредита за испоручену муницију током рата а која је то сви знају продата, треба посебно да се нагласи ова реч П Р О Д А Т А, зна се као неодговарајућа. Уместо да буду фер играчи и макар умање дуг, од кредита нису одустали, наплатили су до задњег франка.
Занимљив је узлет Рафала, до скоро нико га није имао ни на крај памети, а сада јагма за њим, продају се к’о кесице грисина. Ако треба да се ПРОДА, а с’ друге стране треба њиховом РВ-у, зна се шта ће у том случају да буде приоритет. Мислим да би Србија куповином добила нешто што се само зове борбени авион, са кога ће да буде поскидано поприлично тога, а цена ће да буде васионска. Можда је Дасо са све француске државе као предводником увидео да док се масно не подмаже, од посла нема ништа. Кад зашушка у новчанику, другачија песма почиње да се пева. Можда су због тога и изгубили дуел са Аустралијом око носача авиона а победник с’ оне стране баре је наштампао зелембаће проследио их у џепове одређених људи у Аустралији и добио посао. Питање је шта ће на крају за можда 10,20 година да буде са уговореном израдом носача који су Руси изгубили одлуком галских петлова, тек онако. Ако се околности у свету промене, а доста тога говори да свет више не може да буде исти, можда буде епилог и на суду