[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024

Rumunija nabavila južnokorejske PVO sisteme Chiron

20. mar 2024

AERO.bg: Bugarska najverovatnije kupuje Talesove vojne osmatračke radare

19. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napadi na Rusiju, pritisak ruskih snaga na ukrajinsku PVO, prva ovogodišnja vojna pomoć SAD Ukrajini

15. mar 2024
[EKSKLUZIVNO] Premijera najvećeg FPV drona kompanije PRDC do sada: Mantis sa minom kalibra 120 milimetara
Mantis je kvadkopter metalne konstrukcije, ukupne poletne mase 40 kilograma / Foto: PR-DC

[EKSKLUZIVNO] Premijera najvećeg FPV drona kompanije PRDC do sada: Mantis sa minom kalibra 120 milimetara

Kako su za Tango Six kazali iz kompanije PRDC, pre nekoliko dana izveli su bojevi test nove FPV (First Person View) letelice pod nazivom Mantis. Mantis predstavlja evoluciju u veličini projekta Odonat koji je premijerno prikazan na sajmu UMEX u Abu Dabiju.

– Mantis je dron-kamikaza naoružan minom kalibra 120 milimetara sa dronskim upaljačem. Ukupna poletna masa letelice je 40 kilograma, operator njome može da upravlja na daljinama od 5 do 15 kilometara.

Ovo je još jedan proizvod u našoj paleti kamikaza. Do sada su predstavljene letelice naoružane minama kalibra 60 i 81 milimetar. Planiramo da nastavimo i sa razvojem razlicitiš veličina jednokratnih i višekratnih dronova kao sto je IKA bombarder serija. – kazao je za Tango Six suosnivač kompanije PR-DC Miloš Petrašinović.

Mantis u letu / Foto: PR-DC

Kako je Tango Six izvestio u januaru sa sajma UMEX-u u Abu Dabiju, kompanija PR-DC tada je izložila četiri besposadne letelice, od koje dve premijerno: Ika Bombarder, Kamikaze 60 (ODONAT) i 81 mm (KAM-81) i novi proizvod, dron-metu koji je nazvan GANNET. Kompanija je tada najavila i proširenje svog postrojenja u Šimanovcima.

Pogledajte snimak testiranja letelice Mantis:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Kad pogledas velicinu ovog drona, realno i ne mora da nosi minu.

Odgovori
ev

Мислим да би и ПР-ДЦ требао да направи дрон класе Лансет , то ће бити тражено!

Dj

Svakako je dimenzija Lancet-a.

St

@Djuka
Ali je nekako vise Hezbolah Hamas varijanta, stavi na ledja, pridji blizu i lansira a ne da imas neka vozila iz kojih, zamisli, lansiras vise dronova odjednom.

Sl

Mina 155mm i veća…

Mo

Može li neko da objasni šta je to dronski upaljač?

Odgovori
Dj

Nemam pojma ali valjda upaljac koji detonira minu. Ako si nekada gledao video sa improvizovanih FPV dronova, ispred u prvom planu cesto se vide dve najobicnije izvijene metalne zice, one u trenutku udara bivaju spojene i izazovu detonaciju. Ja ne razumem zasto je mini od 120mm uopste potreban upaljac, zar ne moze da se detonira svojim? Mozda ne moze, jer nema slicnu kineticku energiju kao kada je ispaljena iz minobacaca…

Mi

Nije ništa komplikovano, pored aktiviranja mine (npr. pri udaru), upaljač obezbedjuje sigurnost da ne dolazi do aktiviranja npr. u transportu. Dronski upaljač se razlikuje od klasičnog za minobacačku minu po tome što ima dva mehanička osigurača (mašinski element rascepku, jedan transportni i jedan dronski osigurač) i tek kada se oni izvuku mina može da se aktivira, ovaj upaljač nema inercijalni uslov. Mi transportni osigurač vadimo pre leta, dok se dronski osigurač vadi u letu, specijalnim mehanizmom, neposredno pre dejstva. Velika prednost je što je to i dalje konvencionalno naoružanje.

Pa

To je (barem do sada ) bio upaljač UT M-18 koji proizvodi Sloboda iz Čačka. On može da bude aktiviran i uz pomoć drona,ima mali priključak za kabal kojim može da se spoji na dron i da se na taj način aktivira. Ali ako se ne misli na njega onda je nešto drugo…

Mi

Osnovni upaljač je UT M88-D.

К

Кад ови пинковци дроновође једном омлате оне далеководе који су константно на њиховим снимцима,биће забавно…

Odgovori
Mi

Veoma pažljivo gledate snimke, svaka čast. Pazimo na dalekovode (i nas nervira što su konstantno tu, eh kad bi bar odlučili da malo nekad odu negde drugde), nemojte da brinete.

Re

Samo napred,uključiti još privatnika u namensku.Kad su ljudi dobro plaćeni samo je nebo granica.

Odgovori
Mi

Povodom snimka delovanja, da li bi mina u dronu pravilno bila detonirana da je jedan od motora npr. zakačio vrata kombija, da nije ceo dron uleteo unutra?

Takođe, ima li nekih informacija o imunosti ovakvog drona na ometanja?!? Nadam se da se za navođenje i za up/down link ne koriste komercijalno dostupni moduli (da ne kažem sada Aliexpress…)?!?

Odgovori
Mi

Jeste jedan od motora zakačio vrata, prosto je pukla ruka koja nosi taj motor. Nadate se da se ne koristi radio modul koji može da se kupi (komercijalno dostupan)? Probajte tako da napravite bilo koji složen sistem a pogotovu dron. Voleo bi da imam mogućnost da prokomentarišem kada ga napravite. Najveći dobavljači su nam renomirani svetski proizvodjači pre svega sa zapada i za nabavku komponenti dobijamo sve potrebne dozvole. Veoma je interesantno pogledati spisak delova “izgubljenog” naoružanja, što je sada veoma dostupno, nakon toga će vam neke stvari biti jasnije nadam se.

Dj

>> Probajte tako da napravite bilo koji složen sistem a pogotovu dron.

Skoro svi ukrajinski i ruski FPV i ostali dronovi rade sa komercijalnim modulima/komponentama ukljucujuci i famozni Lancet koji se full zasniva na zapadnoj elektronici.

Mi

@Djuka

Ti FPV dronovi danas vidljivi u aktivnim sukobima bi morali prvo da se verifikuju da su zapravo bezbedni za upotrebu (nemamo podatke da je to uradjeno). Mnogo je drugačija situacija po pitanju nabavke i proizvodnje kada je aktivan sukob. Komercijalne komponente znači da su to komponente koje neko prodaje, pa mi možemo da ih kupimo, s tim u vidu, što se tiče prvog komentara postavljeno je pitanje da li mi kupujemo ili pravimo radio module, odgovor je da ne pravimo radio module već ih kupujemo od specijalizovanih kompanija (sa zapada) koje proizvode takve module. @Miki je prokomentarisao da se nada da ne kupujemo radio module i ja sam savetovao da onda pokuša da ga napravi ili sa tim stavom da napravi složen sistem (od nule silicijum, bakar malo karbon…). Naravno svi koriste osnovne senzore i module sa zapada.

Vo

Поштовани Милоше,одличан дрон,само по мени једна мана,што се користи мина 120 мм,јер код ње колико ја знам од 12 кг само 2,5 кг чини експлозивно пуњење,мислим да са другом бојевом главом од 12 кг(фугасна или вишенаменске кумулативно фугасне),да ни најмодернији тенк не би могао да преживи сусрет са Мантисом.
Али у сваком случају свака част на одличном послу који радите и надам се скором уласку ваших дронова и камиказа у нашу војску

Odgovori
Pa

Da se ne naljuti Petrašinović,ali ovo nije za našu vojsku. Ima 40 kg kao džak cementa. I PRDC ,a i drugi proizvođači dronova u kvadkooter stilu nude svašta ali neki moj lični utisak je da je to slabo. Nije dovoljno „inovativno“,često je prekomplikovano (neergonomično-nedovršeno), još češće je taktički neupotrebljivo (treba da radi i na minus 40 i na plus 50,danju i noću,po kiši,snegu,suncu,vetru) , logistički čudno (ko vam daje i kakve garancije i na koliko godina ako ga smestite u skladište,da se neće pokvariti samo od stajanja – na primer baterije)… I tako dalje….

Mi

Nije nam dostupnu nijedno drugo naoružanje od 12 kg. Nepostoji nikakvo ograničenje da se naoružanje unapredjuje. Mislim da je to dovoljno jasno, prosto je potpuno nebitno za letelicu.

Mi

@PakleniVuk Zašto bi se bilo ko ljutio na vas što imate svoje mišljenje, svaka Vam čast što umete da ga izrazite. Vi kažete nije dovoljno inovativno, slabo, neergonomicno, nedovrseno, logisticki cudno, ekstremni vremenski uslovi (temperatura -40…), ja kažem napravite bolje i svi će biti veoma srećni. Ja bi dodao npr zahteve da radi u kosmosu, da nema radarski/ic/fk odraz, da može da leti 30 godina bez sletanja, da ima domet preko cele planete, da nije potreban operater itd. Jedan savet na tom putu, pokušajte da ne košta više od rakete koja već postoji.

Н

@Милош

Од мене имате поштовање за сваки вид развоја, надам се да сте до сада развили имунитет на злураде коментаре наше експертске јавности. Свако ко се бави у Србији развојем производа наменске индустрије зна да је најтеже стајати поред свог производа на сајму Партнер и одговарати посетиоцима на СФ питања (у мом случају зашто наше возило нема заштиту од тенковског поткалибарног зрна са задње стране).
Мислим да је питање изнад ипак делимично на месту, делује непрактично да се носивост дрона оптерећује целокупном конструкцијом мине. Али претпоставићемо да се паралелно развија наменска бојева глава само са нужним елементима и да ће се обелоданити у одговарајуће време.

Mi

@НЛОС

Apsolutno nema ograničenja u pogledu toga da se napravi bolje naoružanje (namensko), to je očigledno. Ova mina je trenutno veoma dostupna što je izuzetno značajno. Nemam problem sa komentarima, poželjni su čak, jer svaki komentar ostavlja nama mogućnost da odgovorimo i detaljnije objasnimo drugima koji čitaju i interesuju se za našu tehniku (u meri koje nam dostupno vreme dozvoljava).

Sl

Sve je ovo slabo kao paucina…Posalji u Ukrajinu na procenu sposobnosti u borbenim uslovima jer se jedino tako moze proceniti kvalitet proizvoda i nikako vise…Sve ostalo su lovacke price…

Odgovori
Mi

Kvalitet proizvoda se ocenjuje verifikacionim ispitivanjima gde se potvrdjuju tvrdnje proizvodjača po pitanju deklarisanih karakteristika. Eksploatacioni uslovi se menjaju svakodnevno i učestvovanje danas u nekom sukobu ne znači mnogo za budućnost.

Sl

@Milos Petrasinovic
Ne moze nikako da bude isto.Vidis,za razliku od tebe sam ucestvovao u ratu tacno pre 25.godina i znam o cemu pricam obzirom da su nam iznad glava leteli jos u to vreme razne besposadne letelice a najpoznatija je bila“Predator“u svim vremenskim uslovima i elektronskim dejstvima.Tako da ta tvoja verifikaciona ispitivanja generalno mozes da okacis kao macku o klin,ovo ti pisem bez namere da podcenim vas proizvod vec da doprem do vas.Proizvod se testira najbolje u svim vremenskim i borbenim uslovima i uslovima znaznog elektronskog ometanja kao sto je u Ukrajini.Pa najjaci proizvodjaci oruzja na svetu i najjace vojske sveta salju svoje oruzje u Ukrajinu na proveru a ti mi pricas o nekim verifikacijama…Mani se toga“pricam ti pricu“,to je za decu…

Mi

@Sloba Svaka vama čast, ne sumnjam ja u vašu stručnost da o ovome govorite, zapravo ne morate uopšte ni da budete stručni da bi donosili procene. Nisam ni rekao da je bilo šta isto, vi imate svoj stav kako bi nešto treba da se ispituje, ja mislim da je vaš stav potpuno pogrešan (da se sredstvo prvo ispituje u ratu pa tek onda verifikuje i uvodi u vojsku), to možete da predložite vojsci jer se to danas ne radi tako. Ne znam kog vojnika ćete da nadjete da rukuje sa nečim što nije verifikovano da je bezbedno po njega. Kasnije eksploatacija je potpuno druga priča i zavisi od jako puno faktora a pre svega taktike. Da li znate koliko košta takva bespilotna letelica kao spomenuta? Poredite bicikl i tenk. Da bi se stvorila taktička prednost potrebne su desetine različitih dronova za različite misije to vam je zaključak, ovde je prikazana samo jedna letelica i jedana misija – ne postoji jednostavno i jeftino univerzalno rešenje (koje leti) za sve misije. Da znate da proizvod koji radi u svim vremenskim uslovima, u svim borbenim uslovima i pri maksimalnim elektronskim protiv dejstvima praktično ne postoji.

Sl

@Milos Petrasinovic
Idi onda kritikuj Rusku namensku industriju,Americku,Ukrajinsku,Nemacku,Francusku,Britansku,Kinesku,Japansku,Svedsku,Finsku,Poljsku i sve najjace jer ja“imam pogresan pristup i zakljucak“,pa verovatno onda i ove nabrojane sve vojno najjace zemlje na ovaj planeti imaju“pogresan zakljucak i pristup a i samo iskustvo“ali po tebi samo…Ccc…Kada neko sa ruzicaste televizije glumi strucnjaka a pritom nije ni sluzio vojni rok…

Mi

@Sloba Ja nisam kritičar, niti vojnik, ja sam vazduhoplovni inženjer i vodim projekat letelice koja je prikazana u ovom tekstu. Moje kolege (uključujući one koji su bili vojnici) i ja smo ovo projektovali, proizveli i sa ponosom prikazujemo. Ako imate neko pitanje vezano za naše proizvode rado ću Vam odgovoriti da ne dovodite u zabludu druge. Sve nabrojane zemlje naravno da imaju proces uvodjenja naoružanja u vojsku koji se može menjati u zavisnosti od mirnodopskih ili ratnih uslova. Ovaj i drugi prozivodi će biti ispitani, verifikovani i korišćeni u svim uslovima. Vi niste nikada ni prišli ni videli ovaj proizvod i tvrdite da je to slabo, ne znate gotovo nijednu karakteristiku prozivoda ali ste u stanju da donosite zaključke. Ja Vama svu sreću želim čime god da se bavite, ako umete bolje, pravite dronove.

и

Која је брзина овог дрона у поређењу са ланцетом нпр, и да ли се за овај тип дрона прешло са конструкције од карбона на неку 3д штампану структуру?
Такође јел има смисла копнени дрон, украјинци каче тм62 мине на мале точкаше

Odgovori
Va

Na šta se bacaju pare iz budžeta ovo ko da su deca uradila za domaći

Odgovori
Д

Којег буџета?

Mi

Pare iz budzeta privatne firme se “bacaju” na ono što rukovodioci firme kažu. Jesu nečija deca ovo radila, nije bio baš domaći ali je bio ozbiljan zadatak. Ako znate decu koja ovo umeju, vrlo sam raspoložen da im dam životnu priliku da rade na tome. Ako vam smeta malo kablova i vezice što se vide, ne brinite ovo je eksperimentalni prototip (demonstrator), to je sasvim logično.

Ni

Sve je to lepo, samo kada će neka serija dronova da udje u naoružanje naše vojske? Samo da ne bude kao što poslednjih 10 godina, imamo 100 prototipova svega i svačega, a u seriju je jedva ušlo ne više od 5 do 10 modela i to nisu prave serije već „šrafciger“ varijanta.
Da rezimiramo, prava serijska proizvodnja finalnih proizvoda je samo u domenu municije granata, mina i raketa za VBR-ove i druge nevođene municije (PPU, Krušik, Sloboda) kao i u Zastavi , a to je oružje razvijeno za vreme JNA. I dalje nemamo ni jednu navođenu raketu u seriji (osim Maljutke….tehnologija 60- tih godina), ali zato imamo 10 prototipova. Fabrika BSS koja proizvodi Nore, Lazare i Milose je daleko od prave serijske proizvodnje, ali što bi rekli daj šta daš… Prva Petoletka realno serijski proizvodi samo minobacače (ponovo razvijeni za vreme JNA).
Eto nadam se da će PRDC za početak napraviti pravu fabrikiku i pokrenuti serijsku proizvodnju u hiljdama komada.

Odgovori
Ne

@Kum Nikola

Realno gledano, u Srbiji ima jako malo mesta gde nema tih dalekovoda. To fotografi dobro znaju.

Odgovori
Lj

Nemam nikakve primedbe i ne usudjujem se da komentarisem nesto o cemu pojma nemam.
Zelim samo da pitam, zasto mora cela mina da se nosi?
Moze li samo bojeva glava sa upaljacem, bez tela i stabilizatora (pera ili kako se vec zove) posto se ne ispaljuje iz orudja?

Odgovori
Vl

И ја немам појма о теми али неке ствари могу да сконтам. Ове мине су у серијској производњи и има их заиста много. За ову за коју ви пишете потребно је да се пројектује, испита, израде погони и купе наменске машине за производњу због ситне уштеде. Не кажем да се то можда у будућности неће десити, али сада је мало реално.

Mi

@Vlad

Potpuno ste pogodili poentu 1/1. Letelici je nebitno je šta nosi ako ima slične inercijalne karakteristike.

Pe

Covek je verovatno mislio da se na letelicu stavi samo bojeva glava bez ostatka mine, zbog smanjena ukupne mase letelice i samim tim povecanja doleta. Ako je izvodljvo.

Lj

@Perwoll
Upravo sam na to mislio kada sam postavio pitanje.
Hvala 😉

Dr

Sve što može da uništi neprijateljsku borbenu i neborbenu tehniku, bunkere i druge zaklone žive sile ima svoje mesto u naoružanju. Ovo sokoćalo, čini mi se, može da radi dosta toga. Da li ima bolje? Ima! Da li ovo može kvalitetno da se upotrebi u borbenim dejstvima? Može! (moj odgovor Slobi jer sam i sam kao pporučnik VRS u rezervi učestvovao u ratu 4 godine)

Odgovori
Da

@Dragan
Ne brini se jer isto tako to isto sto spominjes moze i tebi da padne po sred glave bez problema… Obzirom da forsiras srafciger i copy paste tehnologiju bez dokazanih borbenih ucinaka… Hvala Bogu sto si rezerva jer se iz tvog komentara i zakljucuje zbog cega si…

Mi

@David Gogins Jako hrabro pokušavate da ponizite naš proizvod okarakterisanjem kao srafciger i copy paste tehnologija, pokažite nam šta ste to vi napravili? Letelica u sebi ima vrhunsku tehnologiju uključujući autopilot razvijen u našoj kompaniji kao i softver za upravljanje koji sa bežičnom komunikacijom omogućava simultanu kontrolu u realnom vremenu više ovakvih letelica.

Cr

@ David Gogins Čemu ti nedolično ismejavanje i nipodaštavanje pripadnika Rezervnog sastava i ljudi koji su se borili u ratovima 90tih? Kad budeš ispalio neki metak u ratu ili makar obuo čizme i prošao kakvu takvu obuku možda ćeš steči pravo da nekom veteranu nešto sporiš, ovako je apsordno da bilo šta komentarišeš jer Ne znaš kako funkcioniše rezerva i ŠRO! Niko od nas ko je učstvovao u ratovima i borbenim dejstivma nije učestvovao u borbenim dejstvima protiv dronova, lutujaće municije i možemo samo da nagađamo kako bi se snašli…. za početak kako bi preživeli prve dve borbene misije, posle kad je čovek iskusan sve ide lakše.

Sl

Može li da se napravi stelt dron koji bi nosio recimo Mistral 3+ ili neku drugu raketu dužeg dometa koji bi služio za sačekušu eskadrile aviona. Primer da se za kratko vreme podigne na 6-7 km i ispali raketu i obali avion. E sad zamislite da imate 1.000 kom. Takvih dronova i zamislite koliko bi bilo teže bombardovanje neke zemlje. Ili čak imati neku vrstu šipke na izvlačenje od 1-2 km koja bi se izvlačila iz brda-planine visoke jedno 1-2 km. Još jedna glavobolja avionima. Pa pustati balone masovno 1.000kom ili cepeline sa mamcima ili radarima sa Isijavanje naravno na sve ovo zakačeni Mistral i ili igle s.

Odgovori
go

Zanimljiv dron. Jel to ima tilt-rotore, ili mi se samo čini?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs