Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024

[SEAS 2024] Prezentacija Migela Rosa o fenomenu „letećih taksija“: Boing, Erbas, Embraer i od 2027. godine Beograd

17. jul 2024

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

16. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024
[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni
Do sada je proizvedeno preko 1.100 aviona AT-802, od kojih se 120 nalazi u rejonu Mediterana / Foto: Luis Andre Diogo

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

Air Tractor AT-802 je inovativna i moderna poljoprivredna, protivpožarna i vojna/jurišna letelica koju je dizajnirao i proizveo američki proizvođač aviona Air Tractor Inc. (ATi). Avion je prvi put poleteo u oktobru 1990. godine, i u svojoj najistaknutijoj, protivpožarnoj ulozi smatra se avionom koji spada u kategoriju „Type III Single Engine Air Tanker“ (SEAT) koji nosi 3.104 litra vode u rezervoaru koji se nalazi između kabine i zaštitnog zida motora.

Za preciznije operacije gašenja požara avion je opremljen protivpožarnim sistemom Fire Retardant Dispersal System (FRDS) koji je u svojoj najnovijoj verziji III generacije potpuno električni. Napredni računar daje pilotu mogućnost da bira kako će koristiti vodu/penu/retardant koji avion nosi: od višestrukih izbacivanja na iste ili različite požare sa jednim rezervoarom vode, preko stvaranja 600-800 metara dugih, 10 metara širokih neprekidnih barijera retardanata namenjenih za zaustavljanje širenja šumskih požara, do snažnog napada na požar masivnom vodenom bombom od 3.104 litara koja se može osloboditi za 1,4 sekunde.

Kopneni AT-802 i amfibijski Fire Boss, koje su razlike?

AT-802 je dostupan u verzijama jednoseda (AT-802A) ili dvoseda (AT-802), u kopnenoj i amfibijskoj konfiguraciji. Opremljen konvencionalnim stajnim trapom (dva glavna točka i zadnji točak). Koristi se sa aerodromskih pista, kao i sa kratkih zemljanih staza i/ili javnih puteva. U ovoj varijanti, avion se puni vodom na tlu iz vatrogasnih ili kamiona cisterni, iz rezervoara za vodu ili jednostavno iz hidrantske mreže dostupne na licu mesta. Kada koristite pumpu velikog protoka, vreme za punjenje aviona sa 3.104 litra vode je manje od 2 minuta.

Kada je opremljen amfibijskim plovcima Wipaire 10.000 (svaki ima stajni trap koji se može hidraulički izvlačiti/uvlačiti, sa nosnom nogom sa jednim točkom i glavnom nogom sa dva točka), avion je nazvan AT-802 Fire Boss. Ovaj veoma sposoban i usko specijalizovan vatrogasni bombarder može sleteti na tradicionalne popločane ili neasfaltirane piste i napuniti se vodom na tlu, ili može zahvatiti/sakupiti vodu klizeći na površini reka, jezera, vodenih akumulacija, brana, kao i na otvorenom moru. Avionu je potrebno manje od 1.000 metara i 15 sekundi da zahvati 3.104 litra vode.

Makedonski amfibijski AT-802 Fire Boss sa plovcima Wipaire 10.000 / Foto: Dragan Cvetić

Sa svojom dugom auтonomijom leta od preko 4 sata, AT-802 se takođe može koristiti kao platforma za traganje i spasavanje ili za vazdušno osmatranje, a ovo posebno važi za dvosedog AT-802 koji na zadnjem sedištu može primiti osmatrača. Poseduje i sistem sa video prenosom u realnom vremenu do zemaljskog operativnog centra. Dvosed se takođe često koristi kao komandno mesto za koordinaciju gašenja požara iz vazduha, dok se istovremeno koristi za obuku novih i proveru stručnosti postojećih pilota AT-802.

Zanimljivo je da postoje i vojni dvosedi AT-802, i oni su označeni kao AT-802U i AT-802L Longsword (oznaka RV SAD je OA-1K). Ove vojne verzije su modifikovane senzorima, ojačane za nošenje oružja, i prilagođene za, kako jurišne zadatke, tako i za obaveštajne, nadzorne i izviđačke (ISR) misije.

AT-802 koji je trenutno u proizvodnji, pokreće veoma efikasan motor PT6A-67F od 1.700 KS koji pokreće metalni propeler Hartzell sa pet lopatica. Ovaj motor niske prosečne potrošnje goriva od 300 litara na sat, u kombinaciji sa kapacitetom avionskog goriva od 1.438 litara (smešten u dva integralna rezervoara za gorivo) omogućava radnu izdržljivost od više od 4 časa na temperaturama do 49ºC. Direktni operativni troškovi AT-802 su oko 900 dolara po satu leta.

Pregled evropskih vojnih i civilnih flota AT-802

Pošto je avion Bombardier CL-415 Canadair (kapaciteta 6.137 litara) van proizvodnje od 2015., a sudbina njegovog najavljenog naslednika – De Havilland DHC-515 Firefighter (kapaciteta 7.000 litara) – još uvek neizvesna, AT-802 ostaje jedini namenski konstruisan protivpožarni avion trenutno u proizvodnji u Evropi i Severnoj Americi. Njegova serijska proizvodnja se nastavlja po stopi od oko 25 aviona godišnje, a cena novog Fire Bossa iz 2023. se kreće oko 4,5 miliona dolara. Novi AT-802 sa konvencionalnim stajnim trapom košta oko 3,5 miliona dolara, a ove cene zavise od konačne konfiguracije aviona, troškova isporuke njegovom kupcu i različitim promenljivim faktorima koji se nalaze u ugovoru o nabavci.

Do sada je u Olniju, u Teksasu proizvedeno preko 1.100 AT-802, i ovaj avion je sada standard za gašenje požara za većinu zemalja sklonih šumskim požarima. Sa skoro 120 vatrogasnih AT-802 koji se trenutno koriste na Mediteranu, i sa još 43 nova takva aviona koja tek treba da budu proizvedena i isporučena Turskoj (16), Grčkoj (25) i Sloveniji (2) tokom ove i narednih godina, „Stari kontinent“ ostaje deo sveta sa najvećom koncentracijom aviona Air Tractor.

Hrvatska

Hrvatska je jedan od najstarijih evropskih AT-802 korisnika sa sledećim avionima koji su bili ili su još uvek u službi hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (HRZ): dvosedi sa fabričkim brojevima 802-0090 (HRZ serijski 890), 802-0091 (891, otpisan u nesreći bez smrtnog ishoda 2. septembra 2004) i 802-0456 (897); i jednosedi 802A-0254 (892), 802A-0256 (893), 802A-0258 (894, otpisan u nesreći bez smrtnog ishoda 25. juna 2011), 802A-0290 (895) i 802A-0696 (896).

HRZ trenutno ima 6 aviona (kopneni dvosedi AT-802: 890; dvosedi amfibijski AT-802 Fire Boss: 897; i 4 amfibijska jednoseda AT-802A Fire Boss: 892, 893, 895 i 896 ) koji su u operativni i lete u sastavu 855. protivpožarne eskadrile, 93. krila u vazduhoplovnoj bazi Zemunik kod Zadra.

Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo je jedan od nasjtarijih korisnika AT-802, svoje prve avione dobilo je 2001. godine / Foto: ZTC Velika Gorica

Obuku pilota AT-802 i linijsko održavanje aviona organizuje HRZ, dok je bazno održavanje obaveza Zrakoplovno-tehničkog centra Iz Velika Gorice.

Kada budžetska sredstva budu dostupna, Hrvatska će najverovatnije nabaviti dodatne AT-802 kako bi uravnotežila problematičan status svoje ostarele flote aviona CL-415. Očekuju se i ulaganja u modernizaciju postojećih aviona sa fokusom na ugradnju novih sistema FRDS treće generacije, i zamenu postojećih novim i snažnijim PT6 motorima.

Kipar

Kipar je bio jedna od prvih evropskih zemalja koja se pridružila vatrogasnom klubu AT-802. Isporuka jednog kopnenog dvoseda AT-802 (registracije FD-1, c/n 802-0335) kiparskom Odeljenju za šume, instituciji kiparskog Ministarstva poljoprivrede, ruralnog razvoja i životne sredine, izvršena je oktobra 2009. godine. Avion sada leti sa međunarodnog aerodroma u Nikoziji, i koristi aerodrom Larnaka kao svoju alternativnu operativnu bazu.

Kipar je 2020. godine počeo da iznajmljuje dva dvoseda kopnena AT-802 od španske kompanije Titan Firefighting Company (Titan) sa sedištem u Viveru, prema višegodišnjem ugovoru koji je 75% finansiran od strane Evropskog mehanizma za civilnu zaštitu (rescEU). Ovaj aranžman se proširio i prošle godine Titan je organizovao raspoređivanje 4 AT-802 u vazduhoplovnoj bazi Akrotiri, to je kombinacija dva španska, jednog argentinskog i jednog čileanskog registrovanog aviona. Pošto je zadovoljno ugovorima o zakupu i uslugama, kiparsko Odeljenje za šume je obezbedilo budžet, i ove godine će objaviti međunarodni tender za nabavku tri AT-802 u nastojanju da Kipar uskoro dobije sopstvenu flotu od 4 kopnena aviona AT-802. U međuvremenu, jedini kiparski AT-802 će nastaviti da leti zajedno sa 4 druga, komercijalno iznajmljena Er Traktora.

Izrael

Šumski požar na planini Karmel koji se dogodio u decembru 2010. otkrio je ozbiljne nedostatke u izraelskoj vatrogasnoj i spasilačkoj službi. Četiri meseca kasnije, prva tri kopnena protivpožarna aviona AT-802 sletela su na aerodrom Sde Dov Hoz, u blizini Tel Aviva. Usledila su još četiri aviona istog tipa, od kojih su dva bila Er Traktori opremljeni plovcima. Ovih sedam aviona korišćeno je za uspostavljanje nove jedinice za gašenje požara iz vazduha pod nazivom Elad Riven, u znak sećanja na tinejdžera, vatrogasnog izviđača koji je poginuo u požaru Karmela. Elbit Systems Ltd. i njena podružnica za vazdušne operacije Chim Nir Flight Services Ltd. kupili su avione koji su prvobitno delovali u sastavu izraelskih odbrambenih snaga/vazduhoplovnih snaga (IDF/AF), u okviru dugoročne privatne finansijske inicijative.

U martu 2012. jedan od aviona Fire Boss je oštećen u nesreći pri poletanju, nakon čega je doneta odluka da se avion popravi, ali i da čitava flota AT-802 nastavi da se koristi samo u kopnenoj konfiguraciji. Dakle, plovci su vraćeni u Air Tractor Europe u Španiji i korišćeni za delimično plaćanje još jednog aviona u kopnenoj konfiguraciji koji je posle isporuke povećao broj aviona u izraelskoj službi na 8. Dodatnih 6 kopnenih AT-802 je nabavio Elbit 2015. dovodeći flotu do sadašnjeg statusa od 14 operativnih aviona.

U novembru 2016. jedinica sa avionima AT-802 prešla je pod komandu izraelske policije. Avioni i dalje nose civilne registracije 4K-. Većina ih se sada nalazi na aerodromu Megido, u blizini Nazareta, zbog njegove blizine zonama opasnosti od požara. Osim što su od požara branili Izrael, AT-802 sa Davidovom zvezdom takođe su bili raspoređeni u nekoliko zemalja: na Kipar 2016, u Severnu Makedoniju i Crnu Goru 2017, i u Tursku Republiku Severni Kipar 2022.

Crna Gora

Istorijski gledano, četiri aviona AT-802 pojavila su se u crnogorskom civilnom registru formata 4O- sa sledećim fabričkim serijskim brojevima: 802A-0281 (jednosed AT-802A Fire Boss, registrovan 4O-EAA, otpisan u incidentu bez žrtava 21. jula 2015. godine), 802A-0294 (kopneni jednosed AT-802A, 4O-EAB, prvobitno isporučen kao amfibijske Fire Boss, ali je zatim pretvoren u kopneni), 802A-0611 (jednosedi kopneni AT-802A, 4O-EAC) i 802-0711 (kopneni dvosed AT-802, 4O-EAD).

Jedini trenutno operativni crnogorski AT-802, dvosed 4O-EAD / Foto: Igor Božinovski

Avio-helikopterska jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore (AHJ MUP CG) trenutno ima tri kopnena AT-802 (4O-EAB, 4O-EAC i 4O-EAD) koja se koriste sa međunarodnog aerodroma Podgorica/Golubovci. Dva od njih su pretrpela nesreće bez smrtnog ishoda (4O-EAB 22. novembra 2020. i 4O-EAC 22. juna 2022.) u kojima je po jedno krilo bilo teško oštećeno na svakom avionu. Popravka aviona je u toku i očekuje se da će biti gotova ove godine kada bi se oba aviona ponovo pridružila jedinom operativnom dvosedom AT-802 koji služi za gašenje požara i obuku.

AHJ samostalno održava svoje avione, za ozbiljne popravke kao što su tekuća promena krila, kao i za obuku pilota i mehaničara oslanja se na španske sestrinske kompanije Air Tractor Europe (ATE) i Titan. Tri crnogorska AT-802 su 11. aprila 2020. hitno raspoređena u susednu Bosnu i Hercegovinu, nakon čega su u roku od nekoliko sati uspeli staviti pod kontrolu razorne požare koji su besneli na području Konjica, Mostara, Čapljine i Prozor-Rama.

Severna Makedonija

Severna Makedonija ima amfibijsku flotu sačinjenu od tri jednoseda AT-802A Fire Boss aviona koji nose civilne registracije Z3-BGT (c/n 802A-0280), Z3-BGU (802A-0313) i Z3-BGV (802A-0329). Ova mala flota služi makedonskoj Direkciji za zaštitu i spasavanje (DZS), vladinoj instituciji koja se za obuku i proveru osposobljenosti pilota, logistiku i godišnje provere aviona oslanja na špansku kompaniju Titan koja organizuje godišnje preglede DZS aviona, bilo u sopstvenoj organizaciji za održavanje i popravku Part 145 u Viveru u Španiji, ili u partnerskom hrvatskom, Zrakoplovno-tehničkom centru.

I pored toga što su stari 15 godina, avioni DZS-a su u odličnom tehničkom stanju i redovno saobraćaju sa međunarodnog aerodroma Skoplje. DZS-ovo Odeljenje za specijalizovane vazduhoplovne usluge ima goruću potrebu za novim pilotima koji bi dopunili postojeća tri, a takođe ima dugo traženu potrebu za najmanje jednim dvosedim avionom AT-802 Fire Boss koji bi pored povećanje kapaciteta postojeće flote takođe poslužilo kao platforma za lokalnu obuku novih i postojećih pilota.

Slovenija

Slovenija je poslednja evropska država koja je investirala u nabavku vatrogasnog bombardera AT-802 koristeći 85% sufinansiranja iz fondova evropske kohezione politike 2021-2027.

Inicijativa je usledila nakon razornog požara na Krasu u julu 2022. kada je ova država odlučila da odmah formira namensku flotu za gašenje požara iz vazduha koja će se oslanjati na najmanje 4 aviona AT-802 Fire Boss. Ugovor o nabavci aviona potpisan je između slovenačkog ministarstva odbrane i španske kompanije Air Tractor Europe (ATE) 17. aprila 2023.

Do sada su isporučena dva dvoseda kopnena AT-802: S5-BZR (c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja 2023., a zatim S5-BZT (c/n 802-1029) 18. juna. Ove dve letelice su se vratile u Španiju u septembru 2023. gde su dobili plovke Wipaire 10.000 pre kraja oktobra 2023. godine, što je rezultiralo promenom njihove oznake sa AT-802 u AT-802 Fire Boss. Ubrzo nakon toga prošli su godišnji pregled u hrvatskom Zrakoplovno-tehničkom centru.

Slovenački AT-802 nakon konverzije u varijantu Fire Boss / Foto: ATE

Flota jačine 4 aviona bi trebala da bude kompletirana pre leta 2024. kada bi dodatna dva jednoseda aviona AT-802A Fire Boss sletela u Sloveniju. Slovenački avioni deluju pod civilnim registracijama formata S5 u okviru posebne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja je u procesu formiranja u okviru Uprave Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje podređene Ministarstvu odbrane (URSZR). U cilju uvođenja jedinice u operativnu upotrebu, ATE bi organizovao obuku slovenačkih pilota i tehničkog osoblja koji se obavezao da će pomoći Sloveniji da stavi svoje Er Traktore u upotrebu tokom leta 2024. Dok bi se u tu svrhu koristili različiti aerodromi širom Slovenije, matična baza AT-802 biće međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik gde bi bio izgrađen hangar za smeštaj nove jedinice URSZR. Dodatna dva AT-802 će verovatno biti kupljena u periodu 2024-2026.

Švedska

Leta 2014. godine Švedska je bila potpuno nespremna za borbu protiv šumskih požara koji su se iznenađujuće pojavili u toj nordijskoj zemlji. Situacija se ponovila 2018. godine kada je toj bogatoj državi ponovo nedostajala sposobnost da organizuje i sprovede ozbiljne akcije gašenja požara iz vazduha. Suočen sa katastrofom, Stokholm je zatražio međunarodnu pomoć na šta je reagovala portugalska nacionalna uprava za vanredne situacije i civilnu zaštitu, hitnim slanjem u nordijske zone požara dva svoja aviona AT-802A Fire Boss iznajmljenih od Agro-Montiara.

Kada je kriza iz 2018. godine završena, Švedska agencija za vanredne situacije (MSB) počela je da proučava opcije i odlučila da, za leto 2019. godine iznajmi avione i posade od španske kompanije Titan. Sakupljeno pozitivno iskustvo i znanje rezultirali su odlukom MSB-a iz aprila 2020. da dodeli kompaniji Saab Aircraft Company četvorogodišnji ugovor prema kojem će prvo biti nabavljena dva, a zatim četiri aviona AT-802 Fire Boss (dva jednoseda i dva dvoseda) koja će služiti na poziv MSB-a za vatrogasne dužnosti u Švedskoj i drugim zemljama EU od 1. aprila do 30. septembra, sve do 2023. godine.

Prvi avion koji je isporučen, jednosed AT-802A Fire Boss, dobio je švedsku civilnu registraciju SE-MHM 4. oktobra 2019. Usledio je dvosedi AT-802 Fire Boss, koji je registrovan SE-MHN 15. maja 2020. Dodatna dva aviona Fire Boss (jednosed SE-MHO i dvosed SE-MHP) stigla su u Švedsku 2021. godine. Sa sedištem na aerodromu Skavsta u Ničepingu, ovi avioni imaju zadatak da ojačaju švedske sposobnosti za gašenje požara, kao i sposobnost severne Evrope da se bori sa šumskim požarima – do južne Finske mogu da stignu za dva sata i do Lulea na krajnjem severu Švedske za tri sata.

Ovi avioni koji su vlasništvu i kojima upravlja SAAB, i koji se koriste po naređenjima MSB-a, već su bili raspoređeni van švedskih granica: u Grčku u avgustu 2021, u Češku u julu 2022, u Francusku u avgustu 2022, i u Grčku tokom leta 2023.

Turska

Posle veoma razornih požara u leto 2021. godine, kada je izgorelo više od 250.000 hektara, pretrpljen veliki broj žrtava i ogromna ekonomska šteta, turska vlada je prošlog proleća potpisala ugovor sa španskom kompanijom Titan o zakupu 10 kopnenih AT-802 za period 2022-2024. U prvoj godini sporazuma postignuto je značajno smanjenje izgorele površine (samo 15.000 hektara) uz redovno gašenje šumskih požara u prvim satima njihovog pojavljivanja. Pored odbrane Turske, dva iznajmljena aviona su takođe poslata da pomognu u gašenju požara u Turskoj Republici Severni Kipar, i u Gruziji.

Impresionirani performansama AT-802, tursko Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva i španska kompanija Air Tractor Europe potpisali su 16. februara 2023. ugovor o kupovini Turske 20 aviona AT-802, 15 u Fire Boss i 5 u kopnenoj konfiguraciji zajedno sa pripadajućom obukom i paketom integrisane logističke podrške tokom 7 godina. Prema sporazumu, planiran je tempo isporuke 4 aviona godišnje, tako da će korsnik, Generalna direkcija za šumarstvo kompletirati flotu od 20 AT-802 do 2027. godine.

Dva dvoseda i dva jednoseda amfibijska Fire Bossa, redom registrovani OR-2022, OR-2023, OR-2024 i OR-2025, već su isporučeni Turskoj u martu i aprilu 2023. nakon čega su 3. maja 2023. javno predstavljeni turskom predsedniku Redžepu Tajipu Erdoganu u vazdušnoj bazi Etimesgut, zapadno od glavnog grada Ankare. Ove godine Turska će dobiti dodatna četiri aviona: po jedan jednosed i dvosed AT-802 sa konvencionalnim stajnim trapom; i po jedan avion amfibijski jednosed i dvosed AT-802 Fire Boss. Zanimljivo je da se turski avioni AT-802 farbaju u hrvatskom Zrakoplovno-tehničkom centru.

1000-ti AT-802 proizveden je pre malo više od godinu dana. Isporučen je brazilskoj kompaniji Grupo Moacir Smaniotto Agronegocios / Foto: Air Tractor

Osim gore navedenih evropskih zemalja, ozbiljno interesovanje za kupovinu „vatrenog bombardera“ AT-802 pokazale su i Albanija i Bosna i Hercegovina, koje su još dve mediteranske zemlje redovno pogođene letnjim požarima. Trideset četiri godine nakon svog prvog leta, AT-802 ostaje da privlači nove kupce kojima je potrebna pouzdana i efikasna platforma za gašenje požara iz vazduha, a pored evropskih vojnih i civilnih korisnika, takođe je u službi vlada i privatnih operatera u Sjedinjenim Državama, Kanadi, Francuskoj, Nemačkoj, Grčkoj, Italiji, Luksemburgu, Portugalu, Španiji, Australiji, Indoneziji, Gambiji, Burkini Faso (vazduhoplovne snage), Alžiru, Južnoj Africi, Čileu, Argentini, Kolumbiji, Meksiku, Urugvaju, Brazilu i Saudijskoj Arabiji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Inace poznat i kao najveci jednomotorni zrakoplov pokretan propelerom gdje je zamijenio dotadasnji i nama dobro poznati An-2.

Odgovori
ra

Odlična platforma i povrh svega jako modularna što je bitno jer se onda može koristiti u razne svrhe ali i dosta skupa, trebamo se zapitati čitajući ovaj članak šta bi mogli uraditi sa našom flotom M-18Dromadera u PA Vršac kada bi sredstva za kupovinu samo jednog AT-802 usmerili na održavanje i modernizaciju tih aviona?

Odgovori
Mu

Trebao se zvati FireOwl po Vladimiru Šeksu, ali eto nisu prihvatili šalu.

Odgovori
Ro

Budućnost Canadaira 515 nije neizvjesna. Hrvatska je naručila dva komada u sklopu EU.

Odgovori
Pe

Avion je u kasnjenju prilicno, 2027. se ocekuju prve isporuke, a i to ide Indoneziji koja je narucila prva. Ocigledno su ozbiljni problemi sa pokretanjem proizvodnje, i cisto sumnjam da ce uspeti sve da isporuce do kraja ove decenije.

Bo

Ka 32 moze sve kao i i ovaj AT 802, A ovaj AT 802 ne moze sve kao KA32. Sta bi on uradio kod pozara u Kineskom trznom centru? Nista.

Odgovori
Mi

Uradio bi isto. Svaki moze uraditi sve ali na razlicite nacine i vise ili manje pogodno.
AT 802 ima veliku autonomiju leta id 4 sata pa je pogodan za traganje i nadzor velikih povrsina poput morskih povrsina. Ima kompjuterizirana vrata za izbacivanje retardanata pa pilot moze da odredi koliku kolicinu i povrsinu zeli da zahvati. Jeftinije je i laksi za odrzavanje. Sa vodenih povrsina se puni za 15 sec 3000 l. ima vecu brzinu pa moze odrzavati vecu frekvenciju udara na opozarenu povrsinu. To je prednost aviona i to se vidjelo u Sloveniji gdje su helikopteri izbacili daleko manje vode od kanadera.

Pa

To nije isti koncept. Promašio si totalno. Osim toga za zemlje sa velikom površinom šume i opasnoću od požara AT 802 je puno učinkovitiji od Ka32. Vrijeme odaziva je brže, potrošnja goriva je 2-3 puta manja, a održavanje barem 3 puta jeftinije. A zanima kako će biti sa djelovimaza Ka32 u budućnosti.

Ci

Može se videti iz teksta da se ovaj avion koristi uglavnom za suzbijanje šumskih požara, a ne u urbanim sredinama… Jednostavno nije ni namenjen za to…

Bo

Milisav, i ostali
Za 15 sekundi napuni 3000 litara, a KA32 za minut napuni 4000 litara, a vedro sa 5000 litara napuni za pola minuta. Jeftiniji i laksi za odrzavanje, nije od KA32. A to sto bi uradio isto, ni u snu jer bi AT802, pored mesta gasenja, otopio vatroigasce, novinare, radoznale posmatrace i dve ulice ispred i iza mesta gasenja pozara. A to da je ucinkovaniji, nije, jer nosi manje vode, a mozes ga puniti samo na velikim vodenim povrsinama ili aerodromu, sto je mnogo, mnogo sporije. KA 32 moze usmeriti vodu tacno gde treba, a moze i precizno ispustati i na crevu sa donje strane.
A poenta je da u tekstu pise da je svestraniji od KA 32, sto svakako nije.

Mi

Biban

Jest laksi za odrzavanje i jeftiniji. Za cijenu K32 mozes kupiti 2 AT802. To je turboprop zrakoplov. Nema tu nikakakve mudrosti oko odrzavanja. Ima mogucnost da odabere koliko retardanta ce ispustiti, a svu kolicinu vode 3t moze ispustiti za 1,5 sec. cime se dobija veci efekt pri udaru na pozariste. Za gasenje sumskih pozara pogotovo uz morsku povrsinu je adekvatniji.

Pa

Boban
U tekstu ne piše da je svestraniji od Ka-32. Ako mi je propmaklo molim testavi u komentar taj navod iz teksta. Ako piše to je glupost.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor