Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Srpsko RV i PVO javno prikazalo novi sistem za elektronsko ratovanje u okviru modernizacije aviona MiG-29SM+
RV i PVO je 2022. godine svašta izložilo ispred modernizovanog MiG-a 29, osim najinteresantnijih novonabavljenih artikala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Srpsko RV i PVO javno prikazalo novi sistem za elektronsko ratovanje u okviru modernizacije aviona MiG-29SM+

Srpsko RV i PVO prikazalo je, ponovo javno, jedan od manje promovisanih delova hardvera modernizacije MiG-ova 29 – podvesni sistem za protivelektronska dejstva tipa MSP-418K koji, između ostalog, služi i za ometanje sistema protivvazduhoplovne odbrane.

MSP-418K prikazan je javnosti prošlog vikenda prilikom preleta para aviona MiG-29 iznad Valjeva, povodom obeležavanja 25 godina od pogibije pukovnika Milenka Pavlovića iznad ovog grada 1999. godine.

Odlukom da javno prikaže ovaj sistem, RV i PVO Vojske Srbije omogućila nam je da nastavimo sa sklapanjem mozaika sistemskih i hardverskih modifikacija, unapređenja i dodataka u okviru modernizacije lovaca MiG-29 u višenamenske borbene avione pod standardom SM+. Tako smo 2021. godine bili prvi medij koji je primetio antene signalizatora radarskog ozračenja L-150 „Pastelj“, da bi tokom narednih godina pratili uvođenje u službu modernizovanih primeraka.

MSP-418K jasno vidljiv podvešen ispod levog krila vođe prilikom preleta Valjeva prošle subote / Foto: vamedia.info

Tango Six je prošle nedelje izvestio o prvom javnom uočavanju novog sistema raspoznavanja „svoj-tuđ“, da bi sada tokom vikenda videli i prvi EW kontejner na nekom domaćem borbenom avionu.

Vojska Srbije i RV i PVO nisu tajili postojanje MSP-418K. Informacija o njemu prvi put je javno istaknuta tokom prikaza „Štit 2022“. Kontejner tada nije izložen (kao ni druga vazduhoplovna ubojna sredstava koja su nabavljena u okviru modernizacije) ali je na tablici sa informacijama navedeno da se može koristiti u okviru SM modernizacije. Na tablici je doduše navedeno šta sve uopšte ovaj nivo modernizacije može obuhvatati kada su ubojna sredstva i dodatna oprema u pitanju, što svedoči nekoliko navedenih artikala za koje znamo da ih RV i PVO nije nabavilo.

Prve zvanične informacije, šta bi sve SM modernizacija mogla da sadrži, pojavile su se na prikazu „Štit 2022“

Ugledni domaći nedeljnik „Nedeljnik“ u svom broju od 18. aprila objavio je analizu našeg poznatog vojno-političkog komentatora Aleksandra Radića o srpskoj nabavci francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal. U tekstu pod nazivom „Šta nose Rafali“ analizirani su politički, ekonomski i vojni aspekti ove potencijalne nabavke ali i hrvatska nabavka istog tipa aviona. Kao kontekst analize dat je i pregled trenutnih borbenih aviona sa kojima raspolaže RV i PVO Vojske Srbije sa akcentom na MiG-29SM+.

Prilikom opisa modernizacije srpskih MiG-ova 29 na nivo MiG-29SM+, Radić je, pored navođenja novog naoružanja koje je integrisano (rakete vazduh-vazduh R-27ER1 i RVV-AE, rakete vazduh-zemlja H-29TE, vođene bombe KAB-500OD i Kr, i, najverovatnije, protivradarske rakete H-31P) izneo i podatak da Srbija poseduje i podvesni sistem za protivelektronska dejstva tipa MSP-418K koji, kako je naveo, prvenstveno služi za ometanje sistema protivvazduhoplovne odbrane.

Kontejner sa sistemom MSP-418K na avionu MiG-29M, avio-salon MAKS 2013 / Foto: Aleksandar Milošević

Kod modernizovanih 29-ki drugih ratnih vazduhoplovstava moglo se primetiti da poseduju beloruske sistem Talisman i Satelit-2, kao i da su Rusi uz razne pakete nudili i svoj sistem MSP-418K koji je na sajmovima prikazivan podvešen na varijnate MiG-29SMT i MiG-29M, M2, MiG-35.

Kontejner sistema MSP-418K se obično podvešava ispod levog krila, na krajnoj potkrilnoj podvesnoj tački. Proizvođač je „Centralni istraživački radiotehnički institut A.I. Berga“ iz Moskve, koji ovaj sistem definiše kao „malogabaritnu stanicu za ometanje (малогабаритная станция помех – МСП)“.

Proizvođač reklamira da je reč o savremenom sredstvu radio-elektronske zaštite taktičkih aviona porodice MiG-29 zasnovanom na tehnologiji DRFM (Digital Radio Frequency Memory). DRFM je elektronska metoda za digitalno hvatanje i reemitovanje radio signala. Prema do sada dostupnim zvaničnim informacijama, dimenzije kontejnera u kome je smešten sistem su 230 x 225 x 3.800 mm, masa je 150 kg, a opseg radne frekvencije sistema se, prema oznakama EU, NATO, US ECM kreće od G do J frekventnog opsega.

U opisu taktičkih i operativnih karakteristika navode se sposobnosti kreiranja maskirnih i simulacionih smetnji, potom imitiranje lažnih ciljeva sa različitim brzinama, dometima i ugaonim koordinatama, zatim se napominje da je rad stanice optimizovan sa avionikom aviona nosača u pogledu elektromagnetne kompatibilnosti, kao i jedinstvenim sistemom indikacije i upravljanja. Ističe se da je obezbeđeno da ugrađeni sistem samonadgledanja za održavanje sistema nema potrebu za dodatnom ispitnom opremom. Takođe se navodi da je sistem prilagodljiv za integrisanje i na borbene avione drugih proizvođača.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

YP

Konačno naši Migovi imaju sve ono što su trebali imati pre 25 godina…
Taman toliko i kasnimo u svemu.

Odgovori
Mu

„Naši“ Migovi ? Meni je naj fotka ovih talijanskih stolica pored Migova. https://www.ipae-progarden.com/prod/piona/?attribute_pa_colors=bi

Mu

Komično je što Ljubomir Bajić nije čitao Sun Cua o potrebi da se spozna neprijatelj kad je kupio Fiću u Torinu. Još komičnije što je da bacio bombu na onog šefa FK Partizan koji je uveo dresove po uzoru na Juventus.

М

ја сам такорећи „без коментара“ али написаћу пар редова јер кључа у мени…
– Не разумем ове руске справице које продају другима а ни сами не користе?!?
Јуче је у Белгородској области блебнуо још један бомбардер Су-34 који је очигледно или „клот“ полетео само уз Урааа, урааа (без икаквих „Ew“ контејнерчића) или ако их је имао, као и остали ако су их имали, онда су очигледно бескорисни!
Ето теме за размишљање.. Румунија са ф-16 на млу 6.2, бугари са ф-16 вајпер, мађари са модернизованим грипенима, хрвати са рафалима ф3р а до пре коју годину ко би помислио када су неки од њих летели на миг-21, неки нису имали ништа а ми трас 6+4 авиона па еуфорија о ремонту, па модернизацији, РВ ће бити најјача у региону и трала лала ла..
Време је стиснути петљу и пресећи, j-10це и договорити са кинезима да буде по балкањерски речено са „фулл опремом“. Јесте једномоторац (рв се томе противи) али морамо се дочепати авиона са аеса радаром и ракетама попут пл-15!!! У овом тренутку ја лично не видим другу опцију за РВ јер заиста, без икакве дилеме евентуална набавка Рафала са Микама за ТЕ новце од ОВАКВЕ Француске је недвосмислено равна велеиздаји националних интереса и екстремно угрожавање безбедности вп Р. Србије.
Онако како иностраним пилотима ф-35 треба код за полетање од САД (!!!) тако би и Рв прошло на неки сличан начин са Рафалом ф4.2 па макар и кроз евентуалне тихе санкције за делове, ракете чиме се ЦЕЛА ескадрила може само приземљити и гледати у њу. Запад нам ЈЕСТЕ непријатељ, исток НИЈЕ и 1+1 није 3. Није нам доста очигледних упозорења поред постојећих тихих санкција и блокаде увоза руског наоружања и отежан увоз кинеског а треба да верујемо да би нам дозволили функционисање РВ-а са њиховим летелицама..? Ма ајде… Да само разјасним једно, 100% сам уз Русију у овоме што раде јер је морало да се стане на пут западним тиранима али за ове две и кусур године ја мислим да нема тог човека у Србији који прати овакве теме и који није остао запрепашћен губицима руских ВКС. Дозволили су себи неприхватљиво као да нису знали да НАТО сво време кува у украјини и да то мора бити сукоб на нивоу 21. века који ће верујте ми на реч ТЕК да ескалира а ми који смо у том истом 21. веку са оваквим окружењем где нас једни хрвати, бугари, они доле полуалбански македонци оптужују да смо овакви или онакви ћемо изгледа само и даље да гледамо како се формира фронт против нас и да их дочекамо са мсп-418к али на нивоу 20. века па ко претекне.

Odgovori
Mi

Niko nama NIJE ni prijatelj, ni neprijatelj.

Postoje protivnici ili saveznici određene politike, pristalice i protivnici određene sfere uticaja. Sva s**nja koja su snašla Srbiju nisu posledica ljubavi među narodima, već potpuno besmislene i politike naših Vođa, Slobe na prvom mestu, pa onda i njegovih sledbenika kojih ne možemo da se otarasimo ni dan danas.

Rusi znaju samo da pujdaju geografski udaljene oportuniste zapadu da budu još veći oportunisti, i time sebi navlače bedu na vrat. Samo to rade odlično, i ništa više.

Al

Slažem se sa tobom, Srbija od Kine treba da kupi jednu eskadrilu od 16 aviona tipa J10 i to u zadnjoj verziji, dve eskadrile J35 jer je to priča za budućnost i jednu eskadrilu trenažnih aviona. Sa ovim parama za Rafale, Srbija bi mogla da kupi sve ovo što sam naveo sa sve naoružanjem i celom logistikom. Sad je sve u domenu politike. Ako se okrenemo zapadu svaka buduća kupovina ima da bude slična ovoj, deranje kože.

Mi

„У овом тренутку ја лично не видим другу опцију за РВ јер заиста, без икакве дилеме евентуална набавка Рафала са Микама за ТЕ новце од ОВАКВЕ Француске је недвосмислено равна велеиздаји националних интереса и екстремно угрожавање безбедности вп Р. Србије.“

U ovom trenutku i Francuzi bi prodaju Rafala ovakvoj Srbiji smatrali nacionalnom veleizdajom Francuske.

Sl

Sažeto i tačno. Podržavam svaku vašu reč.

PS

Prase se ne goji uoči Božića. Sve što ste naveli za zapadne avione važi i za istočne. Onog trenutka kad dođu sankcije ili se sprema sukob zaboravi na to da ćeš sad kao nešto da remontuješ ili nabavljaš sa BILO KOJE strane. Kao i 99. leteli smo sa čim smo imali. Ili kupuješ na vreme ili nemoj da se baviš avijacijom. KAd dođe do frka kasno je. Ovde se svi prave slepi na činjenicu da mso opkoljeni i nema gde bilo šta da prođe, može istočno, može zapadno, apsolutno svejedno, isto se hvata.

mi

Nebitno je da li su Rafali bolji avioni i bolje naoružani (a jesu i jesu); nabaviti nešto kinesko i nadati se da ćemo dobiti rezervne delove i dodatno naoružanje ako minimalno u svetu zagusti – ravno je gluposti. Mi smo okruženi NATO državama gde igla ne može da prođe a kamoli kinesko ili rusko naoružanje; zamisli da smo saveznik njihovog protivnika u ratu, šta bismo tek onda mogli sve da očekujemo? U skladu s tim treba i razmišljati. Francuzi bi nam lupili sankcije samo i jedino ako bismo na svoju ruku ratovali po komšiluku, u slučaju većeg svetskog sukoba ne bi ni stigli da se bave nama sve dok smo (zaista) neutralni.

om

MileNS@ Srbija je zapadu neprijatelj, a ne zapad Srbiji u ovim vremenima. Istok koristi Srbiju za svoje interese i nije joj nikakav prijatelj kao što se u Srbiji prikazuje. Zato i ispada tako kako kažeš. Ne može drugačije. Sukob geostrateških interesa na isturenoj Srbiji. Ako zapad i istok zahlade odnose, a hoće kako god da ovaj rat završi. Mnogo toga će se lomiti preko Srbije, jer Srbija jeste na zapadu, a lobira za istok. Politika je ta koja je Srbiju potpuno neprirodno otrgnula od zapada. Ako stvarno nastane zahlađenje odnosa Srbija će puno izgubiti jer neće više biti most Kinezima u Europu niti Putinu adut, jer rata neće i ne smije biti već samo peglanje situacije u Ukrajini. Kako će tada zapad nagraditi Srbiju i kako će zapadna ekonomija u Srbiji egzistirati pitanje je ako se spusti višegodišnja željezna zavjesa.
Naravno da će zapadni softver biti zaključan za Srbiju a onaj sa istoka nepoželjan. Kako sve to uravnotežiti a ne baciti sve karte na stol i ne potražiti stvaran ekonomski i strateški interes, a ne bauljati nekim bratstvom kad to ne postoji. Brat te ostavi jer ti niti nije brat, ali geostrateški partner ne može i da hoće. Ne možeš istoku biti geostrateški partner jer si na zapadu. Zamislimo samo povlačenje investicija sa zapada, kako to istok može nadoknaditi i zašto bi ako preko Srbije do Europe put bude prekinut. Što ako zapad otvoreno kaže dosta je, politika Srbije ugrožava naše interese. Gdje su resursi da se Srbija održi u tim uvjetima. Ratom protiv koga i za šta. Samo Nijemci zapošljavaju sto hiljada Srba. Zapad drži, a EU pomaže srpsku ekonomiju, bez toga utjecaj istoka je marginalan….
Ništa od Rafala jer to nije samo stvar Makrona kojeg je Vučić krivo ispitao, star je malo šira, ali i bolje za vas jer bi bilo čisto bacanje para.
Za modernu državu ne može misliti niti raditi samo jedan čovjek. Postojala su i druga rješenja za Srbiju a ne konflikt sa zapadom, jer stvarno taj konflikt se sada ozbiljno ukazuje.

Iv

@omniameamecumporto
Samo da iskomentarisem ovaj deo o velikom sukobu koji predstoji. Slažem se sa tom konstatacijom i srećom pa ce ovaj put sve proći bez Srbije a ostali da se pomole i da vežbaju pošto ce najverovatnije imati gde da probaju svoje nove ratne igračke. Mi po prvi put nismo nikome od interesa i najbolje je da se i dalje sedi na dve-tri stolice, bar dok se ne smanji broj stolica.

Ev

Alexander

Прецизно та конфигурација коју сте написали а нових авиона, треба договорити пакет са Шиом, са опремом нарожањем итд, и гле чуда-
коштаће исто колико на крају 12 Рафала Ф4!

om

Ivan@ Nisam rekao da predstoji veliki sukob jer on bi bio koban i prerastao bi u kataklizmu. Ali rekao sam da predstoji zahlađenje i odmak od Rusije

А

Поштовање,
Слажем се 100%
А могао бих километарскомписђо дс напишем… али све губи смисао.
Нама од сеп. 1998 год… лете НАТО беспилотне летелице изнад целе Србије… и то лете ко да је њихово.
Нико о томе ни да писне.
Тепка прича.
Све пише у књизи, Прича једног Борбеног Пилота… пусац пилор Роберто Де ЛА Криче.
Купите књигу па прочитајте шта пише на 57 страни.
Живела Србија.
Поздрав

Р

Само нам та беда треба да у реалним условима ,на нашој кожи испробају кинеске ваздухоплове.
То би било равно самоубиству.

Ve

Tacno ,od reci do reci daljnk komentari suvisni

Vl

Sve se slazem sa Vama, osim tih J-10 aviona. Cetvrta generacija (sto je i Rafal) nam je totalno neupotrebljiva u slucaju bilo kakvog sukoba, obzirom na totalno okruzenje NATO zemljama. I lepo ste napisali ko su prijatelji, a ko neprijatelji. I lepo ste napisali kako 4. generacija Ruskih aviona prolazi na modernom ratistu, s tim sto bi tako prosli i F-14/15/16/18/Gripen/Rafal kad bi smeli da se pojave. Mada posle Abramsa, sanse za tako nesto su 0%. Kukavice bili i ostali, za razliku od Rusa.
Tako da nam od kineza treba samo avion 5. generacije, ali ne stelt kao F-117 ili B-2, nego pravi.
Ako valja J-20 uzimati, ako ne cekati J-21 ili SU-75. Ako ne valja, ne uzimati nista.

Ne

Xi je u posjetu Srbiji.
Zar mislite da tema kupovine borbenih aviona za RV neće biti na stolu ?
Mislim da hoće . Itekako.
I sada , kakve veze ima što je Srbija okružena zemljama NATO ? Jer u pitanju je Kina , ne Rusija . U tom slučaju zapad ima ipak dosta mekši stav .
Osim toga , na prostorima ex YU ratovi su gotovi i gledajte kroz tu prizmu.

Uz to nadovezujem se na vaše Mig – 29 koji su za 3 do 4 god out i vrijeme opasno curi.

Dj

>> Mnogo toga će se lomiti preko Srbije, jer Srbija jeste na zapadu, a lobira za istok.

Srbija je fizicki zapad a mentalno je na istoku jer odbija visepartijski sistem, liberalnu ekonomiju i preduzetnistvo a preferira autoritarni politicki pseudopredsednicki sistem…

Iv
Pe

@MileNS Rusi koriste sve sto imaju u Ukrajini, problem je sto je Rusija u startu omanula, i dopustili su da Ukrajina dobije pomoc zapada.
Kao sto znamo, danas su najbolji tehnoloski i naucni univerziteti na zapadu, i to u Americi, takodje, to je i zbir najjacih ekonomija sveta, i oni su poslali u Ukrajinu sisteme protiv kojih ruska „pamet“ nema sanse.

@Miki Retko tacno zapazanje.

@Vladimir Zabavili ste me sa „stealth avionima, ali pravim, a ne F-117 i B-2“.
Valjda Vama nije bilo dovoljno da tri meseca svaki dan ti F-117 a ponekad i B-2 lete nad nama vise hiljada puta, a niko im ne moze nista.

Vl

@dupe
Bas mi je drago da sam Vas zabavio.
Medjutim, svedocenja americkih posada kazu da im uopste nije bilo zabavno dok su ih skupljali po sremskim i baranjskim oranicama.

Г

@ПСА
Слажем се са већином онога што си рекао ал морамо делати и у таквим околностима.
Дакле тај логистички моменат нам је исти шта год да узмемо и то можемо одмах да елиминишемо.
Остаје нам однос цена/квалитет.
С једне стране имаш папрено скуп апарат са скромним пакетом наоружања, а са друге стране имаш јефтиније апарате са доста јаким наоружањем које би могли добити.
Ми нећемо добити ни Метеор ни Скалп и шта ће нам онда такав Рафал? Да носи Мике које су слабије од оног што сад тренутно имамо? Ниђе везе.
Овако можемо узети Л15А и Б (6+6 нпр) и Ј10Ц две ескадриле са ПЛ12,ПЛ15, КД88 итд.
Плус ући у причу за пету генерацију тј. Ј31
(морамо наћи и неко средњерочно и дугорочно решење).
И наравно набавити што већи сток резервних делова и наоружања и обучити наше техничаре да могу самостално што већи обим оправки да обаве.

ma

@ Mile NS nije blebnuo Su 34, već je oboren Su 34 RF-95002 „Crveni 21“ i o tome ima potvrde na gotovo svim objektivnim medijima, dakle tačno je da je oboren. Za sada se jedino poudano ne zna čime je oboren, ali ima potvrde da je više raketa lansirano na taj avion. Inače u takvoj situaciji ni jedan sistem ne može da zaštiti avion 100%, koliko god bio napredan jer kad upadne avion u zamku PVO teško da se može izvući koliko god da je dobra posada i dobar sistem. Inače malo ko zna da Su 34 ima dosta jači oklop nego recimo Su 25, gotovo tonu je težak taj „oklop“. Odakle Vam informacija da taj avion nije imao sisteme EW tj sistem za PED i da je klot poleteo kad se na mnogim snimcima jasno vidi da ni jedan avion VKS ne poleće kako kažete „klot“? A i realno u ratu ovakvih razmera gubici su neminovni, nije to holivudski film pa da se samo protivniku nanose gubici, a sopstvene snage nemaju nikakvih gubitaka. Drugo mnogo je nepotvrđenih tvrdnji i navoda o oborenim avionima VKS, mnogo više nego tvrdnji sa materijalnim dokazima. Gubici se ne mogu tek tako sakriti i koliko vidim Rusi se ni malo ne trude da sakriju sopstvene gubitke, već im istog dana osvanu vrlo precizni pdoaci o oborenim avionima. Rusi i te kako koriste sisteme za protivelektronsko ratovanja na svojim avionima samo što koriste modernije sisteme, a starije sisteme prodaju drugima, kao što je recimo ovaj sistem naveden u tekstu, MSP-418K . Ne kažem da je loš, daleko od toga, ali postoje moderniji i verovatno bolji sistemi za PED.
Slažem se sa Vašom konstatacijom da je nabavka Rafala čisto bacanje novca i da bi mnogo bolje bilo uzeti za te novce J10+ Hongdu L15, čto bi bilo daleko razumnije i jeftinije rešenje. KAda su u pitanju neprijatelji i prijatelji, sve to je relativan pojam kada su u pitanju interesi, i vrlo lako se menjaju. Ostaje utisak da nam jedan deo Zapadnih Zemalja nije naklonjen, ali i to se da promeniti pametnim vođenjem politika i balansiranjem.

Re

Po onoj tabeli od naoružanja najdugometnije su rakete R27er1 oko 100km dometa.Nema nigde R77 o kojoj je pisano a kamo li R77-1.Jasno je da posle Hrvatske nabavke mora da se nabavi nešto mnogo ozbiljnije.Inače dobro je da se uzelo nešto za protiv elektronsko dejstvo za PVO,da su počeli naši piloti da koriste.Šteta ogromna što nije stigla Krasuha.

Odgovori
Ž

Realni

У табели је наведена ракета РВВ-АЕ, то је извозна верзија ракете Р-77.

Ro

Kako to mislite nema R77 ?
Na gornjoj iz 2022. godine slici se jasno vide 2 komada položena pored para KH-29.

KK

@Realni

Zasto nakon Hrvatske nabavke? Zaista smatras 6-12 Rafala kao pretnju SRB?

Pa

Kako napisa cest komentator ovde, polete dva rafala i sa meteorima iz cuga poskidaju sve 29-ke koje kao golupcici cekaju neustrasive pilote tradicionalno dokazano ucinkovitog RZ.

Pe

@Zivojin
Ispada da smo sa R-73 ostali na E verziji koje je bila i u JRV?

Re

Živojin Banković

Hvala na objašnjenju ali onda je i gore nego što sam mislio jer je izvozna verzija uvek slabija kod Rusa.29-ke ćemo moći izgleda jedino da upotrebimo za jurnjavu dronova ali to mogu i topovima.Šala na stranu ali vreme za nabavku nove LA nam ubrzano ističe.

Du

Meni uopšte nije jasno kako niko ne sagledava činjenicu da ovi i ovakvi MiG29SM+ uopšte ne zaostaju puno za ovim Hrvatskim Rafalima sa PESA radarima, bez Meteora i bez IRST. Pritom imamo BVR većeg dometa, i bolji VOJIN

Du

Pavle
i onda polete dva Rafala sa pilotima koji nemaju ni 100 sati naleta bez podrska radara i PVO sa zemlje i ispale Meteor prvi put u zivotu, jer do tada nikad nisu ispalili ni jednu raketu i urade sta? Nista. Mnogo gleda filmove!

Mi

Dusan Pavlovic

Hrvatdki Rafale kmaju AESA radare, a Meteori ce biti naknadno kupljeni.

Pa

@Mislav
Meteore ćete možda dokupiti, to niko ne zna za sads, niti je ko vidovit da predvidi, ali de fakto sad ga nema. Radari su PESA, iu to je tako iasko je to manje važno od činjkenice da nemaju IRST. Ne Talios , nego IRST. Pogkledajte na mestu gde treba da budu IRST senzori, i to baš na ovoj slici koju ste postavili je takozvana dummy plastika, koja samo zatvara otvor gde bi trebao biti IRST senzor, a varijante na kojima je on montiran je sferična staklena takoreći polukugla u kojoj se nalazi pasivni IC senzor, koje Hrvatski Rafali nemaju, i to je tako.

Pa

@Mislav
https://twitter.com/Amitraaz/status/1236550818037256192
Evo kako izgleda IRST na avionu koji ga poseduje
https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/air-forces/combat-systems/thales-board-dassault-aviation-rafale
Evo i sa zvaničnog sajta proizvodjača pogledajte dole imate kako izgleda avion sa IRST

Pe

Pogresna je ideja da Rusi“drugacije“ proizvode izvozno,a sebi ostavljaju „bolje“.
To je nemoguce, jer Rusi imaju organicen broj fabrika i linija za proizvodnju oruzja u okviru VPK (военно-промышленный комплекс), i svakako nemaju „posebne“ linije za proizvodnju „slabije“ tehnike za izvoz.
Postoji razlicita cena za razlicite detalje, sto smo videli sa primerom Mi-17, moze svasta da se dokupi, a ne mora.
Na primer,Jermeniji su prodali „Iskander“ sa dva puta manjim dometom, jer su Rusi svesno narusavali dogovor sa Amerikom o ogranicenju dometa u svojim raketama (zbog cega je Amerika izasla iz dogovora).
Rusi ne prodaju nikome bilo sta sto je vezano za rusku vojsku, jer je vojna tajna, i moze se upotrebiti protiv njih, kao sistem „tudj svoji“ i td.ali to ne utice na performanse oruzja.

Du

Rafal je došao bez IRST, https://fr.linkedin.com/posts/jsmacke_siae-thales-rafale-activity-7077330898177675264-UWq6 ovako izgleda kad avion ima IRST, na ovom linku koji je Mislav postavio se upravo vide plastični dummy koji služe samo da popune mesta na kojima inače treba da bude IRST. I PESA su radari.

Go

Realni
RVV-AE je aktivno samonavodjena raketa dometa 80km, inače strašna raketa, RVV-SD to je izvozna verzija R77-1 dometa 110km.
Mislav
Da li će da se nabave Meteor rakete to niko ne zna, jer postoji razlog što ni vama ni nama nisu hteli da ih prodau, a Grcima hoće. Takodje Grčki Rafali su sa IRST senzorima, što se lepo vidi jer postoji razlika kada se gledaju od napred, Grčki imaju sferične staklene izbočine na nosu, gde su i smešteni IRST senzori, a kod Hrvatskih ima samo polimerska zaštita tj popuna mesta gde bi bio inače IRST. Hrvatski Rafali takodje su sa PESA radarima, iako je po meni mnogo manje bitno jer su same funkcije aviona kao i moguće naoružanje manje-više isti, nego što nemaju IRST.
https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/air-forces/combat-systems/thales-board-dassault-aviation-rafale
evo link gde možete videti kako izgleda Rafal sa IRST

mi

@ Dušan Pavlović ma šta oni znaju, tu idu pračke , a na rep ide katapult za teško kamenje pa opali, pod krila idu strijele

mi

@Dušan Pavlović evo kako izgleda na francuskom avionu IRST https://www.usinenouvelle.com/article/video-les-rafale-francais-s-entrainent-avec-l-armee-de-l-air-espagnole-aux-iles-canaries.N1023389 ili hoćeš kazati da su oni glupi pa ne znaju šta im imaju avioni a sad pazi svi francuski imaju kao i ovi hrz-a , ne znam šta su onda francuzi toliko plaćali avione čak im i novo proizvedeni imaju plastiku umjesto IRST valjda da tamo stave što https://air.defense.gouv.fr/armee-de-lair-et-de-lespace/fiche/rafale-f3-r.

Mi

Dusane

Radari su AESA koliko god se ti propinjao na zadnje noge. Stranica proizvodjaca nedvismisleno to kaze.

Mi

Pavlovic Dusan

Ajde ti pogkedajbslike egioatskih, grckih ibkatarskihbRafalea. Svi izgledaju identicno hrvatskim na mjestu gdje je IRST.

Mi

I radari su AESA.

Mi

https://www.flightglobal.com/fixed-wing/indias-rafales-to-be-inducted-on-29-july/139419.article

Evo kako izgleda indijski rafale i IRST. Ili mislis da ni njima nije isporucen?

Mi

https://youtu.be/Gck1ChtfqTc?si=fCeQT0YdE4wvonZ0

Evo Rafalea Qatara. Sigurno nisu imali para za IRST, jadni.

Du

@Mislav
Pa šta ste vi meni pokazali? Da ni Indijski i Katarski nemaju? Pa je sada vama lakše? Ja vama poslao link ka stranici proizvodjača gde se vidi kako izgleda kada imaju IRST, ali kad se pravimo slepima pa nećemo da vidimo.
https://tangosix.rs/2024/18/01/analiza-godisnji-izvestaj-kompanije-daso-dodatne-narudzbine-za-borbene-avione-rafal-kada-bi-srbija-mogla-da-dodje-na-red/
Evo pogledajte ovu sliku kako izgledaju avioni sa IRST pa vidite ima li razlike izmedju Hrvatskih i ovih.
Tu se vidi i Talios kako izgleda i sa strane RF senzori.

Mi

Dusane

Pa pokazao sam ti da se hrvatski Rafali ni po cemu ne razlikuju od onih indijskih, egipatskih ili grckih. Ti uporno guras pricu da su hrv. Rafalei imali downgrade unidnosu na druge ali upravo te slike svih drugih Rafalea isporucenih demantiraju. Ostaje samo pitanje na cemu onda temeljis svije ulorne tvrdnje da su hrvatski rafalei losije opremmljeni nego oni navedenih zrakoplovstava. Samo malicioznost, nista drugo konkretno i opipljivo.

Du

@Mislav
Od Grčkih se razlikuju, od Egipatskih i prvih tura Indijskih ne.
Grčki imaju pasivno otkrivanje aviona, i AESA radar, nema tu downgrade, već dobiješ šta i koliko platiš, i šta hoće da ti prodaju. Sve ostalo je dodatna mogućnost koja se dodatno doplaćuje. Ovde stavljam tačku na polemiku, Rafal je strašan avion i sa PESA radarom, pa čak i bez IRST, ali eto neko bi da prikaže nešto što nije da bi sebi olakšao egu. Meni je svejedno imaju li ili ne, ne donosi mi to nikakav boljitak ili manjak u životu, ali radi istine sam napisao saznanja koje imam. Pozdrav

Mi

https://www.index.hr/vijesti/clanak/rafalei-i-migovi-21-zajedno-preletjeli-na-aeromitingu-u-velikoj-gorici/2564176.aspx

Sa danasnjeg aeromitinga. Na naslovnoj slici Rafale na stajanci sa zastitom za gumenu masu koja ne sluzi nicemu.

Mi

Ni po cemu se ne razlikuju od grckih. Svi su u F3r standardu. Svi su platili isti standard i nema razlike. To sto navodis ne mozes nicime potkrijepiti! Pozdrav.

Fa

Srpski NGAD (Nema Goreg Aviona Danas)…

Odgovori
Pe

Konačno da neko od vas nesretnika napiše nešto zaista duhovito.

Q

Hahaha ja evo mjesecima trpim da ih opišem tako, jer mi stalno brišete komentare. Ali stvarno fantastičan izbor riječi Vojine.

Pe

Brišem, ali iz ljubavi!

Vojin.

Sr

Sad mi je još manje jasno što nisu kupljeni i savremeniji radari kada se već toliko podsistema menjalo na avionu.

Ostaje samo monumentalan posao kako objasniti ljudima da Kina ne može jednoj zemlji u Evropi okruženoj NATO da pruži adekvatnu tehničku podršku za lovački avion.

Odgovori
Vl

A kakvu tehničku podršku možemo očekivati od Francuza?
Već su počeli sa ucenama, a tek ne mogu da zamislim kakve će ucene da padnu tamo negde na godinu dana pred istek resursa Mig-ovima?
Pa onda kreće uslovljavanje za isporuku delova, pa nadogradnji…
Još ako dobijemo softver koji imaju inostrani korisnici F35 pa bez amina Francuza nećemo moći ni da startujemo avion?
Neko napisa da je ova nabavka Rafala ravna veleizdaji državnih interesa. Kako vreme prolazi sve više sam i ja takvog mišljenja.
A svi znamo i onu narodnu da je bolji i vrabac u ruci nego golub na grani jel’ realno ti Rafali teško da će ikada i stići u Srbiju.

Sr

@Vlad
Postoje security of supply klauzule ugovora koje se moraju ispoštovati. To u EU neće važiti za kinesku vojnu industriju, naprotiv…

Vl

Srbofil,
Misliš kao za Ruse i nosače helikoptera?
Eh, kada su jedne Ruse izradili, šta mi tek možemo da očekujemo?
Zamisli situaciju na godinu dana pre isteka resursa Mig-ovima (mi već dali novac i očekujemo prve avione).
Stiže uslov, mora se u Nato pa tek onda avioni?
Pa stiže sledeći uslov, moramo se odreći bilo kakve veze sa Rusijom?
Pa stiže naredni uslov, moramo se odreći bilo kakve veze sa Kinom?
Pa stiže da moramo da potpišemo za predaju KIM?
Pa stiže uslov da moramo da ćutimo dok nas budu proglašavali za genocidni narod (isti oni koji su izveli genocid nad Srbima)?
Misliš li da će ih neke sigurnosne klauzule sprečiti da nas tako ucenjuju?
I da otkažemo kupovinu, na kraju gore prolazimo nego da sada kupimo Kineze jer gubimo avio komponentu vojske.
Nenormalna cena aviona je po meni još i najmanji problem kupovine Rafala.

Pe

@Vlad Zapravo, Francuska i Rusija su potpisali ugovor o proizvodnji nosaca helikoptera, kakve Rusija nema tehnologije da sama pravi, za vreme predsednika Medvedeva, „Medvedevska otopel“, ili period prijateljstva Rusije i zapada.
Medjutim, posle zakonski spornog povratka Putina (jer u Ustavu jasno pise da ne sme niko vise nego dva puta), posle nasilnog gusenja protesta gradjana po gradovima Rusije, vojne agresije Rusije na Krim i Donbas, Francuska je otkazala ovaj ugovor, i vratila Rusima sav novac.
Vec napravljene nosace helikoptera Francuzi su prodali Egiptu, a Rusi isto prodali Egiptu helikoptere namenjene za te nosace helikoptera.
Kao sto znamo iz 2022-2024, Francuzi su dobro uradili, jer bi ova dva broda bili jako opasno oruzje u novoj agresiji na Ukrajinu.
Kakve to veze ima sa Srbijom?Kakve to veze ima sa Raffalima?Da li Srbija preti da napadne neku komsijsku zemlju i proglasava njihovu zemlju kao „deo Srbije“, kao sto rade Rusi u Ukrajini?
Pa zaista naucna fantastika, da li bi aneksirali deo Bugarske ili Rumunije…

Sr

@Vlad
Sve što ste nabrojali mogu uslovljavati svakako jer smo ekonomski i politički zavisni od njih. Kap nafte ne može ući u državu, a da ne prođe kroz EU i NATO, da ne idemo dalje. Sa Rafalima makar jačate poziciju unutar najmoćnije zemlje EU(pored Nemačke).

Yr

@Petrović Dušan

Sve ste lepo naveli, citiraću ovaj deo koji mi se jako sviđa „Da li Srbija preti da napadne neku komsijsku zemlju i proglasava njihovu zemlju kao „deo Srbije“, kao sto rade Rusi u Ukrajini?“ e vidite ovde imamo veliki problem. U našem slučaju je ta ista Francuska proglasila deo naše teritorije ne za svoju, nego za deo teritorije izmišljenog entiteta koji se naziva Republika Kosovo i onda iz njihovog ugla, mi pretimo da napadnemo nešto što zakonski ne možem da postoji ali su ga oni izmislili i priznali. Vidite, nisu Rusi jedini koji vole da izmišljaju pravila, ima takvih i na zapadu, pa onda budite pošteni pa prozivajte i takve i pozivajte da sei takvi sankcionišu ako imate kredibiliteta. Nešto se bojim da nećete smeti.

Pe

@Yrraf Pa Vi sami navodite da Francuska NIJE zauzela deo Srbije i proglasila delom Francuske.
To nema bas nikakve veze sa Ruskom agresijom na Ukrajinu, jer Rusija JESTE proglasila 5 velikih regiona Ukrajine kao „svoje“.
Albanci vec jesu bili na Kosovu, Kosovo su priznali 100 zemalja, sud UN je resio da je to legalno, Srbiji su vezane ruke Kumanovskim vojnim ugovorom, i to je zavrsena prica.
Ko zeli da prekrsi Kumamovski sporazum, treba da se seti kako je do toga doslo.

Br

Pitam se želi li pilot uopće stisnut prekidač za ometanje obzirom da mu je zaštita u kokpitu čista nula. Kod amera takvi avioni na poklopcu/krovu kabine imaju premaz od zlata koji štiti pilota od EM zračenja.
Možda zato ni sami rusi to ne koriste u Ukrajini.

Odgovori
PS

Premaz od zlata služi za smanjenje radarskog odraza aviona, ničem više.

Pa

Cuj, stiti pilota od zracenja, da ne sija u mraku kad sleti…isti takav tanak sloj na optici v-v raketa cemu sluzi…i nije premaz, to se ne maze kao dzem na leba…

mi

Zato je kontejner na levoj zadnjoj podvesnoj tački, intenzitet opada sa kvadratom odstojanja. Npr potrošene nuklearne šipke su po život opasne tek na pola metra distance.

Gr

Zlatni premaz na staklu kokpita ne služi da štiti pilota nego maskira zračenje koje indikuju instrumenti aviona da bi avion bio što manje uočljiv od radara suprotnog aviona, ne rasipa ovaj kontejnjer snop oko sebe 360 unakolo već baca snop pod uglom.A za informaciju svaki radar u sebi ima radioaktivni materijal zato imaš one oznake za radioaktivnost na kljunu aviona.Inače MIG-29 je savršen avion njegova glavna mana je slab domet kod starih verzija ova nova pod nazivom MIG-35 je ekvivalent F-16 Vaiper i Rafalu po svim segmentima rusi ga ne kupuju i ne koriste jer po ceni je približan SU-35 koji je veći i ima bolje karakteristike za veličinu teritorije koje ima Ruska Federacija.

Dj

Radi se o usmerenom elektromagnetskom zracenju maks snage oko 1KW prema radaru koji se ometa. Neskodljivo za pilota. Obrati paznju na duzinu komponente, poseduje izvesno vise antenskih elemenata od kojih svaki pokriva jedan deo prostora.

dr

Hajde ljudi uozbiljite se. Nije zlatni premaz. Dokle više.

Mi

@Grad
Svaki F16 nosi nadimak „viper“ odnosno tako ga američki piloti zovu.Baš sam imao prilike na FB da diskutujem sa američkim pilotom koji je 20 godina letio na „vajperima“,na temu mig 29 vs F16.On hvali mig 29 kao izuzetno okretan ali ipak daje prednost f16 koji je lakši i kaže da bi dobio vazdušnu bitku zahvaljujuci radaru i raketama AMRAAM, ali kad bi bio u pitanju dogfight bili bi izjednačeni,i daje prednost ruskom topu 30mm koji je na migu29.Za sidewinder i R73 kažu da je to potpuno isto.U pitanju je bila vježba u Njemačkoj sa prvim verzijama mig29 naslijeđenim iz ex DDR.
„Viper“ je nadimak kao i što A10 thunderbolt 2 nosi nadimak „warthog“.Nije to neka posebna verzija F16 pretpostavljam da misliš na blok50/52..e pa nije.

om

Miloš@ točno, tako ga američki piloti često zovu, ali to nikada nije bio službeni naziv, nikad. Sve te šesnaestice imale su raznorazne neslužbene nazive kroz povijest, ali tek F16V block 70/72 nosi službeni naziv Viper . I samo je to pravi Viper i kada se danas izgovori Viper rezolutno se misli na F16V 70/72. Pravi Viper je svemirski brod za one šesnaestice prije.

Zu

Originalno ime je Falcon, ali ih je Dassault prijetio tužiti pa su ga nazvali Fighting Falcon. Nadimak Viper je dobio po svemirskom brodu iz TV serije Battlestar Galactica. Vaspitajte se malo komšije…

Ž

omniameamecumporto

За нове авионе Блок 70 или 72 је остао назив Fighting Falcon.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/f-16.html

Остале су и ознаке F-16C и D.

https://www.f-16.net/f-16_versions_article30.html

А за авионе који су дорађени на овај ниво је ознака F-16V Viper.

https://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed-martin/aero/documents/F-16/22-06570_F-16-Viper-6Panel_Digital.pdf

DU

Od super opremljenog MiG-29 ili Rafala draži mi je L-15B sa pilotom koji godišnje ima 200h naleta i osposobljen je da leti nocu, koristi BVRAAM i LVB, leti u formaciji…
https://www.airforce-technology.com/projects/hongdu-l-15b-combat-trainer/?cf-view

Odgovori
Vl

Bravo,
To je jedna rečenica koja sve objašnjava…

SS

Bacanje para u stare kante!

Odgovori
om

Da nije potpuna eksploatacija Rafala dječja igra dokaz je da naši piloti u Hrvatskoj nastavljaju sa učenjem do 2026, a nebo prepuštamo Mađarima i Italijanima. Do tada će zrakoplovi dobiti sav softver i svo naoružanje za koje su projektirani. Piloti će biti uvježbani po NATO standardima i koristiti će sve kodove koji će im biti otvoreni. Dakle dok ne bude tako zračne oružane snage neće djelovati pod NATO kišobranom. Nakon toga biti će u svemu potpuno kompetabilni i ravnopravni sa NATO i uvezani sa NATO osmatračkim radarima prema zajedničkoj strategiji. Srbija je tu sama a braća daleko. Kad bi i dobili noviju inačicu Rafala ona nikad neće biti superiornija od Hrvatske, a za deset godina idemo i mi na viši standard što nije problem.

Odgovori
Be

do 2025.
Do tada dobri stari MiGovi ostaju na duznosti.

A s NATO radarima si uvezan ima jedno 10ak godina vec

Ma

Za 10 god kazes… Pa ko zna kako ce i evropa do tada izgledati, verovatno ce pola drzava Eu uvoditi serijat do tad s obzirom na rast migrantskog stanovnistva… A to, zemlje poput Madjarske, Slovacke, Rumunije i jos nekih, nece slediti tu pogubnu politiku Brisela i mirno cekati u Eu i Natu. Nato se moze triput raspasti do tad, pogotovo ako Tramp dodje na vlast, a sto je sasvim izvesno.
Nama treba samo da nas puste da na miru kupujemo oruzje koje hocemo, avione koje hocemo, pa ako zapad nece da proda sta mi hocemo, bice na drugoj strani… A kad Tramp dodje na vlast, i posle nekog vremena, kupovacemo i mi sta hocemo….

Ne

Omnia

To kao da ti prodaju leba u pekari, al da ga ne jedes do ponedeljka jer ce tad da bude najjukusniji. Malo su vas Francuzi nasankali. Ispada da je prica o preletu sa FR pilotima i vasim koji se javlja sa aerodroma tacna?

Ako je za utehu, hrvatski piloti ce u slucaju potrebe (rata u Ukrajini) vrlo brzo dostici standard. Politika je kurba . . .

ma

Nato radari su sila. Ispratili su citav let ukrajinskog drona do centra Zagreba.

ma

@nenad , jel ti stvrano vjerujes u to sto si napisao?
francuski piloti letjeli a hr se javljali … lol..
za tvoj info hr piloti su u francuskoj u sklopu obuke obavili i noćna letenja.
ne znam čemu takva nervoza: prvo je bilo da od posla neće biti ništa, pa da neće biti isporučeni, pa da imaju maltene samo jedan motor i kabinu i sad ti ova glupost sa pilotima.
više od godinu dana za pilote instruktore je i više nego dovoljno.
nema potrbe se brineš za hr zrakoplovatvo.

Pe

@Markos Zaista ne znam cemu cisto politicki komentari, ali u Srbiji od 1991 pisu o „pogubnoj politici EU“ i o „raspadu NATO“ te kako ce svi izaci iz Eu i td.
U realnosti, od 1991 svaka drzava u Evropi tezi da pristupi EU jer je to ekonomsko najbolja opcija, i NATO se sve vise siri, pa i 2023 i 2024, opet jer je to najbolja zastita.
Pominjete Rumuniju, pa oni su do 1991 dolazili kod nas po hleb, a sad gde je Rumunija u EU i NATO od nas?Svetlosnim godinama ispred Srbije.

Ma

@Dusan
Pa procentualno najvise politike se nalazi u tvojim komentarima na skoro svakoj temi, samo sto ti, kada pricas o ‘nemoci’ Rusije, njene ekonomije i politike, njenom skorom krahu, ‘slabosti’ njenog oruzja, ili manama oslanjanja na ostale bitne ne-zapadne zemlje, to ne smatras politikom nego kao opste prihvatljiv narativ koji se ima pod obavezom slediti u ‘demokratskom’ i kao ‘slobodnom’ svetu.
Sem toga, hteli mi ili ne, politika je tema koja se usko preplice sa vojnim temama, nabavkom naoruzanja, u ovom slucaju avijacije i savremenih avionskih komponenti i sistema, pa je i moj komentar bio u tom kontekstu, uslova po kojima mi mozemo, ili cemo moci (ili ne), da obezbedimo konkurntno i savremeno RV…

Yr

@Petrović Dušan

Topla preporuka da odete do Rumuniju. Proveo sam poslovno dva meseca krajem prošle godine. Ako je ono „svetlosnim godinama ispred nas“ molim Vas da nigde ne napredujemo. Video sam ukupno 30 kilometara autoputa u toj „Uber NATO EU državi“, manji gradovi izgledaju svi kao Vlasotince posle poplave, jedino se u Bukureštu vidi malo napredak, mada je i tamo gomila urušenih zgrada koje niko ne obnavlja. Kad ono vidiš shvatiš da je tranzicija veće zlo od rata. Nivo devastacije i izgled propalih fabričkih pogona je zastrašujuć. Bukvalno mi j trebalo vremena da procesuiram da kroz tu državu nije protutnjao rat već 80 godina pošto izgleda kao da jeste nedavno.

Si

@Nenad

Evo za 1. maj su Rafali preletili moj grad. Odveo klince na vrh obliznjeg brda da gledamo prvi let. Snimili majstora kako radi barell roll. Nego Nenad jesu li i to radili francuski piloti? Jeli Francuzi imaju stalnu posadu pilota na Plesu ili ih salju preko vikenda da lete kad snimaju kamere? Vidim da si detaljno upucen pa nam razjasni molim te. I sad ce 11. tog biti airshow u Velikoj Gorici, mislim da bi jeftinije bilo da Francuzi drze stalnu postavu nego da im placaju avionske karte svako 10ak dana da dolaze letiti na Rafalima…

I dalje mi nije jasno cemu tolika panika i buka oko Rafala. Dobre su masine, potentne. 21ica nema ni 30 posto sposobnosti Rafala pa je cuda radila 90tih sa sacastim lanserima i analognim bombama.
Jos da se napokon naucimo probleme rijesavati za stolom a ne u rovovima, ne bi bilo nikome bitno ko leti na Rafalu a ko na Fulcrumu.

Ne

Sivi

Slazem se sa tobom. Najverovatnije ce vam Francuzi leteti i za aeromiting.

Pe

@Markos
Rusija je najveca drzava na svetu, naslednica SSSR koji je imao jaku vojnu industriju.
Slozicete se da i posle 8 godina rata u Donbasu, i jos 800 dana direktne vojne agresije bukvalno svime, sto imaju, Rusija nije savladala 52 puta manju Ukrajinu, koja je uz to i mnogo siromasnija i ima manje ljudi.
Niti su blizu osvajanja Donjecke oblasti, koja je najbliza Rusiji.
Dakle, ja sam sve tacno rekao za Rusiju.Cak su ispalo jos slabiji, nego sto sam ja mislio iz svog iskustva zivota u Rusiji.
A Vi imate pogresne predstave je mastate o necemu sto niste licno videli i ne razumete sta su prioriteti Rusa i kako se zivi u Rusiji.

Si

Bio na mitingu Nenade. Bilo i jedno 10ak auta sa BG tablama izmedju 20 hiljada ljudi. Bili i piloti Rafala, skupio neke brosure i to. Kaze mi jedan od pilota na tecnom hrvatsko srpskom da se zove Ivan. Moras skinuti kapu tim Francuzima Nenade. Za godinu i pol dana obuke njihovi piloti pricaju bolje naski od mene i od tebe.
Gledati Rafala i 21icu kako uzlijecu jedan za drugim, nestvarno. Krila Oluje, vrhunski prikaz, elegantno, precizno. Sta momci rade jadnom pilatusu, mislim da ce ih tvornica tuzit za zlostavljanje masine.

Ali usporedan let Rafala i 21ice me iznenadio. Sami uzlet ocekivan, Rafal kratak zalet, veliko ubrzanje, elegantno podizanje. 21ica, duplo duzi zalet, slabije ubrzanje u usporedbi izgledalo nekako nezgrapno. Ali na nebu, 21 lagan ko perce, uski okreti, agilan, fantastican. Rafale u istim figurama dosta siri zaokret, izgledao mi bas dosta tromiji i nezgrapniji. Puno energije gubi u manevrima. Ima tu sigurno velika razlika u obuci pilota. Momci su srasli sa 21icom vec su 30 godina na njima, Rafale je potpuno nova igracka i trebat ce tu jos dosta rada da srastu s njim.

Drago mi je jako bilo vidjeti i cuti Vas komsije na ovakvom spektaklu i dostojno ispratiti jednog zasluznog veterana u mirovinu. Nisam siguran hocemo li vise ikad imati priliku vidjeti Mig 21 u letu na aeromitingu. Jedna era je zavrsila.

Uglavnom, AirVG je nesto za sto se isplatilo prevaliti 600km u jednom smjeru i potrositi 2 dana. Ako ista zadnji put vidjeti legendu u letu.

Be

Sivi, jesmo li mi gledali istu predstavu????

Rafaleov zaokret je bio, bar po mojoj procjeni, bio za 2/3 uzi od MIGa

Nenade, svi piloti su HR prilot, sam zapovijednik eskadrile je moj klasic….

Tako da, to tvoje potcijenjivanje na silu stvarno nema smisla.

Naravno da su FRA piloti tu, jer obuka se, pod njihovom instruktorskom palicom nastavlja.
Rafale je prekompleksna masina da bi se njome ovladalo u godinu i pol.
Posebno kad se uzme u obzir da ce se HR piloti obuciti do razine instruktora po sistemu train the trainers.

Al,da, vidim da ti zuc izlucuje kiseline potpuno nepotrebno.

Si

@Beduin, ne, isto smo gledali ali su nam dojmovi suprotni hahaha…
Stvarno mi se na zemlji doimao Rafal bolje zbog ubrzanja ali u zraku mi je Mig izgledao tako lagan i okretan bez imalo napora.

Evo morao sam si snimke prevrtiti, i dalje mi Mig izgleda elegantno. Cak mi se u zajednickom preletu cini da je Mig imao vecu kutnu brzinu nakon razdvajanja i da je brze zavrsio manevar. U biti znaci da je manevar zapravio napravio sire od Rafalea. Eto nadam se da ces mi oprostiti sto mi se ucinilo da ako je bio brzi bio i uzi.

Malo detaljnije sam ih gledao oboje na snimci i cinjenica je da je Mig veliki dio letnog programa proveo u punom forsazu. Rafala sam samo jednom na par sekundi vidio u forsazu.

Iskreno nebitno, dojmila me se cinjenica da starac iz Vijetnama dan danas pokazuje lakocu i eleganciju u letu na ovakav nacin. Nakon koliko, 50+ godina? I poseban respekt za ekipu tehnicara koju u ovoj situaciji bez nacina za dobavu rezervnih dijelova drze te veterane u ovakvom dobrom stanju.

Ne

Ok, ako je Srbija odlučila od Mig29 napraviti višenamjenski avion onda da kupi u Izraelu EL2052 AESA radar koji može u Mig29.
To bi tek bila zvijer.

Odgovori

Hmmm interesantno razmišljanje mada mislim da je možda bolja opcija indijski UTTAM koji je jako sličan Izraelskom a u nekim stvarima i bolji čini mi se.
Evo ti poređenje UTTAM/KJL 7A/RBE2
Tr moduli 750+/700-900/838
Detekcija km 150(2m2)/170(5m2)/170(3m2)
Praćenje 100+/110+/140+
Max domet km 220+/250+/250-280
Težina kg 120/145/125

Sr

@Neno
Bilo bi super, ali 29 se još uvek ne može modifikovati bez odobrenja proizvođača, što neće biti sa izraelskim modernizacijama inače se gubi tehnička podrška. Čak i Indija je kupila ruske Žuk-M radare za svoje 29B(sada UPG).

To

Pametno i to bez ironije!

op

A onaj beloruski na koji mogu da se nakače R-73? Na ovaj čini mi se e može, dakle gubi se podvesna tačka za naoružanje.

Odgovori
Pe

Bravo za RV i PVO .. ozbiljna oprema!

Btw opet po obicaju tirade ‘malodusnih’ komentatora :) :)

Odgovori
Il

Kad je bio Stit 2022. oficira koji je bio pored aviona pitam jel ono MSP-418K? On prevrnu ocima, pogleda iza sebe i odahnu kad je video da nije izlozen. Po njegovoj reakciji zakljucio sam da je nabavljen. Iz drugog izvora saznao sam da je bilo problema sa malo gabaritnim uredjajem. Drago mi je da su probleni otklonjeni.

Odgovori
Vu

Svaka čast za zapažanje T6!Drzava je izgleda za ove 29e izvukla maksimum maksimuma za smijesne pare.Ima li kakvih naznaka za hq 17?P.S pitam novinare a ne dežurni paru mrzitelja i negatora svega što se uradi.

Odgovori
Ra

450 miliona evra za avione kojima 2030. istiću resursi je bacanje novaca.

Vl

Rade,
Šta misliš koliko bi Srbija morala da odvoji novca da bi joj neko drugi čuvao nebo tih 10 do 12 godina?
Mnogo više nego što koštaju avioni i njihova upotreba.

Bo

Sve je ovo jedno veliko gubljenje vremena i novca.

Lovačko bombarderska komponenta za ovakvu Srbiju u ovom okruženju i ovog stepena tehnološkog razvoja nema nikakvog strateškog ni odrambenog smisla.

Sve interne resurse treba usmeriti u razvoj PVOa i jer to jedino imamo šansu da razvijemo sopstvenim resursima i da ne zavisimo ni od koga.

Avion nikad nećemo napraviti a i da ga napravimo u ozbiljnijem sukobu neće leteti.

Odgovori
Re

Uz jak PVO i dronove,jedino sredstvo odvraćanja za ovako malu zemlju su rakete dometa barem 500 km.Na tome treba raditi.Znači kad imaš dobru batinu svaki potencijalni neprijatelj će se debelo zamisliti.Nama da se nelažemo bez baš jake vojske nema opstanka a neće ni Nato večno da traje.

Pe

@Realni Jedino sredstvo odvracanja za zemlju velicine Srbije je, kao sto je govorio jos Nikola Pasic, mudra politika, i dobri odnosi sa velikim silama. E sad, ima li to Srbija, drugo je pitanje.
Na primer 1999 su svi govorili kako bi jedan S-300 spasao SRJ.Danas vidimo da Ukrajina bez problema unistava americkim,francuskim i engleskim oruzjem sisteme S-400 po Krimu, sto je dokaz da Srbiji nikakav PVO ili rakete ni 1999 ne bi pomogle, vec samo politicka prisebnost.

om

Miloš@ točno, tako ga američki piloti često zovu, ali to nikada nije bio službeni naziv, nikad. Sve te šesnaestice imale su raznorazne neslužbene nazive kroz povijest, ali tek F16V block 70/72 nosi službeni naziv Viper . I samo je to pravi Viper i kada se danas izgovori Viper rezolutno se misli na F16V 70/72. Pravi Viper je svemirski brod za one šesnaestice prije.

Odgovori
om

Realni@ „Neće NATO većno da traje“.
Samo dijamanti su vječni tako kaže James Bond. Znanstveno sve je raspadljivo čak i stabilni elementi na dužoj vremenskoj skali. Sve bi trebalo jednog dana završiti u željeznoj prašini, jer željezo je najstabilnije.
E sad ne vidim logičan razlog da se NATO, zapadna alijansa raspadne dok se na istoku sila rađa. Koliko vidim jača i imati će i ozbiljnu europsku komponentu. Taj čudan san o raspadu zapadne civilizacije vizavi nekog revanšizma i novog svijeta koji će napraviti oni koji nisu demokraciju još niti izrodili teško da će biti dosanjan. Još je čudno takav san u Europi sanjati i žestoko se naoružavati okružen NATO kad lokalni rat nije više moguć. Ovaj naš položaj je geostrateški i nije više podložan ratovanju jer uvlači velike sile i može implicirati i nuklearni sukob. Zato naše naoružavanje je naoružavanje za NATO klub, a vaše je revijalnog karaktera jer ne možete sami ratovati niti se sami braniti,niti ima ikoga koji bi vas napao. Nesuglasice se politički rješavaju,a tu igra pametna politika, a ne mantra o raspadu NATO, kada će doći naše vrijeme i naša braća. Jer to je čini mi se i bit vašeg posta.

Odgovori
Ne

Omnia

Uz postovanje, pola tvog komentara je zeljno razmisljanje, a pola kakva-takva analiza. Jos 2013. pred propalu invaziju NATO na Siriju, covek direktno odgovoran za propast te invazije, Dzordz Gelovej, je u britanskom parlamentu rekao: „niti su Amerikanci toliko jaki, niti Rusi toliko hrabri“.

Poenta: ne gledaj necije „planove“ vec realno stanje na terenu. I jos vaznije pravi presek proslost/sadasnjost (npr. gde je bio NATO 2013. gde je sada, gde je bila Rusija u isto vreme, gde je sada).

NATO se nece raspasti, ali ce svet biti drugacije organizovan. Naprimer, Si Djinping, strongman najvece fabrike na svetu je posetio Francusku, Srbiju i Madjarsku. Obrati paznju (onaj „presek“) da to nije Kina iz 2004. vec iz 2024. koja poseduje znacajan kapital na Balkanu i ucestvuje u razvoju (Luka Pirej). Rusija je iza coska, a Iran vec (za sada na divlje) kontrolise Ormuz i dotok nafte i robe u Evropu. Francuska se povukla iz gotovo cele Afrike, a USA se polako povlaci, istovremeno deleci najvecu bazu u Nigeru sa ruskom zvanicnom armijom (ne Vagnerom).

Da ne idem u detalje i ne budem grublji, shvatas i sam da se desavaju promene i to nacin od gore sa strateskog nivoa pa se preslikavaju na dole do naseg svakodnevnog zivota. Ono sto se sada desava „gore“ mi, obicni ljudi, cemo videti kao neku promenu tek za godinu dve. Ono sto je sada neverovatno, bice verovatno. Bas kao sto se desava unazad.

Uh, opet ga oduzi :)

om

Promjene se dešavaju i NATO arhitektura se mijenja,ali NATO neće nestati, već će biti jači. Želio sam reći i ponavljam da rata ne može biti više na ovim prostorima i stojim iza toga jer ovaj prostor je geostrateški i pod ingerencijom NATO. Politika Srbije je čudna i ne približava se EU. Ako EU kazni Srbiju i povuče investicije tu je Kina.
Ali Kina nije EU, Kina sve naplaćuje, daje skupe kredite o kojima ništa ne znamo i zapošljava svoje radnike. Dakle može gurnuti Srbiju u dužničko ropstvo.
Si nije posjetio Francusku nego EU jer je i Ursula bila tamo i dogovorili su isporuku Erbasa. U Mađarsku je otišao radi tvornice elektroautomobila a sa Srbijom širi ekonomsku saradnju. Srbija i Mađarska su trn u oku EU i u slučaju Batine iz Europe Si se nudi kao zaštitnik ekonomije koji će to debelo naplatiti. Mađarska dobija enormne novce iz fondova i Kinezi to ne mogu bezbolno nadoknaditi.
Mađarskoj i Srbiji treba se uskladiti sa EU a ne solo igrati jer Kinezi baš i žele da se prikažu kao spasioci i dušobrižnici ali probaj da im ne vratiš kredit, kako su samo CG stisnuli radi autoputa, a i nas radi Pelješkog mosta, samo se o tome malo priča. Još uvijek imaju potraživanja.

Ne

Omnia

Nisam rekao da ce NATO nestati, vec da ce biti drugaciji. Isto vazi i za EU, i njihove ingerencije. Slabljenje EU se vec primecuje. Uporedi odnose u i sa EU pre samo 10 godina i sada. Srbija, Madjarska, Slovacka, ne moraju da uskladjuju svoju politiku sa EU, i tek nece morati, jer EU vise nije stalo do toga. Primer toga je Madjarska koja ima vecu saradnju sa Rusijom od Srbije, pa iz EU nema kazne. Sama cinjenica da Erbas saradjuje sa Kinom govori o promeni paradigme (inace FR deo, EU se tu bas i ne pita). (Srbija bi trebalo da im bude transportni „hub“ od Pireja do srednje i istocne Evrope, zato pruge i putevi prema jugu)

Posmatras stvari u odnosima „slab – jak“, to je greska. Posmatraj „drugaciji“. Sada treba hvatati prikljucak (koliko se moze kad si mali) za taj drugacije organizovani svet, za sansu za malo bolji zivot. Madjarska to radi odlicno.

Slepo slusati EU i nadati se zastiti samo od NATO znaci ogranicavati sebe u buducnosti. Treba, koliko se moze, sedeti na dve stolice. Tri, cetiri, koliko god da ima stolica i mogucnosti.

Yo

Sve se može raspasti, pa i NATO, pa čak i nezavisno od stanja u Ukrajini.
Evropljani se, objektivno, osećaju ugroženim od hegemonije USA, naročito u svetlu ruskog napredovanja uprkos svoj vojnoj podršci i sankcijama zapada i sve češće se priča o sistemu kolektivne odbrane Evrope.
Taj sistem kolektivne odbrane – mimo NATO-a i ne u vidu jedinstvene evropske vojske koja bi mogla postati ofanzivna – dakle takav, defanzivni koncept evropske odbrane koji bi činile vojske pojedinih evropskih država ponaosob – mogao bi i Srbiji biti interesantan.
Sa druge strane, ako u USA pobedi Tramp – zahtevaće 3% budžeta članica NATO, najavio je to – što se nikome u Evropi neće svideti i najavljuje stvaranje izrazito ofanzivne NATO armije.
Rusi spuštaju tenziju stalno naglašavajući da nemaju na meti nikog iz NATO-a, ali će nuklearno vaporizovati bilo koje regularne NATO snage ako uđu u Ukrajinu jer Rusija prosto nema raspoložive resurse da vodi konvencionalni rat protiv NATO-a (po rečima samog Putina), a u Ukrajinu je i ušla kako bi ga sprečila da se tamo stacionira – kao što su Ameri svojevremeno blokirali Kubu – jer je to lakša varijanta pošto je izolovano ostrvo u pitanju.
Budi ubeđen da niko iz NATO-a neće rizikovati nuklearnu eskalaciju zbog Ukrajine, a to bi onda nužno otvorilo pitanje svrsishodnosti vojnog saveza.
Valja spustiti loptu, Ukrajina se „osnivačkim aktom“ obavezala na neutralnost, a onda u Ustav ubacila nameru da postane deo vojnog saveza – i imamo karambol koji imamo i koji lako može nuklearno da eskalira – jer štagod ko mislio o Putinu – uvek je iskreno govorio šta će činiti po pitanju širenja NATO na Ukrajinu, a što su drugi ložili Ukrajince da su Rusi slabi i pred raspadom, da će ih sankcije dovesti do raspada a kontra sa zapadnim oružjem najuriti iz Ukrajine – sada se bave Putinovom nuklearnom retorikom.
Znači – NATO sve više postaje deo problema umesto deo rešenja i to može imati neočekivane posledice po njegovu budućnost…
Sve opcije su otvorene, osim da će Rusi tolerisati NATO trupe u Ukrajini i bilo koji drugi osim njenog neutralnog statusa – i upotrebiće i nuklearno oružje ako moraju – jer je to jedino odvraćanje koje imaju protiv NATO-a u celini, plus Japan, Australija…

Pe

@Nenad N Stvarno ne vidim vezu izmedju RV Srbije i „invazijom“ na Siriju, ali ste nesto pobrkali: niti u jednom momentu nije postojala bila kakva pretnja „invazije“ na Siriju, tamo je bio ustanak naroda protiv diktatora u sklopu „Arapskog proleca“, koji su u krvi ugusili Rusi bombama bez navodjenja „tepih bombardovanje’ velikih civilnih gradova. I niko mrdnuo prstom, Tramp naredio raketiranje Sirijske baze zbog upotrebe otrova, i nista.

ma

@omnia bas svasta si napisao ..
ajd objasni kako je to hr kinez stisnuo zbog Peljeskog mosta?
malo provjeri činjenice prije nego klikneš enter tipku(ili return svejedno) …
tebi za info kinez je napravio most po za danšnje pojmove maloj cijeni a po ugovoru ima pravo na poskupljenja troškova do max 9% …
e sad..gradjevinski mateijal je za vreme korone poskupio… a most koji je kinez napravio za neka bude okruglih 550mil $ Strabag i zapadne firme ne bi mogle za milijardu. Sporno je jedino da li cemo im dati max 9% dodatno ili manje. ja bi im dao max.
i jos jedna info, ista kineska firma dobila je u hr jos jedan posao izgradnje ceste i probijanju tunela. dakle pametnome jasno.

Be

Nema potrazivanja za Peljeski most.

Sami su probili svoj financijski okvir kojeg su sami ugovorom zacementirali.

Pe

Svakako je dobro da nasa vojska ima sistem za elektronsku zastitu, koliko ja razumem, nikad pre RV Jugoslavije ili SRJ nije imalo takve sisteme.
Nema smisla porediti sa ruskim neuspesima u Ukrajini.
Ukrajina koristi najbolje PVO sisteme koji danas postoje u svetu,na primer, tek posle 9 meseci je receno da su „Patriot“ prvi u istoriji maja 2023 rusili „Kindzal“-e sa najnovijom varijantom raketa prehvataca,dakle, to je svojevrsni poligon za usavrsavanje najnaprednijih tehnologija.
Srbija se nikada nece naci u situaciju kao Rusija u Ukrajini, i ovo je sasvim dobra zastita za RV Srbije, svakako bolje nego bez.

Odgovori
Ju

Super nadogradja naših migova.Služiće to još dobrih 10ak godina.Francuski ili kineski avioni sve jedno koštaće nas skupo,francuski naročito .Samo sam jednog dojma pak dapače,da nabavimo i ceo avio puk f35 teško da će biti na nivou rabljenih rafala hrz-a.Ne znam zašto

Odgovori
Ne

Juzna Pruga

Jer oni imaju NESS radar koji gadja 3 u 1 ciljeva. Pritom su im prodali rakete za Rafaleje dometa tisucu kilometara jer su NATO i imaju BDP kao tri Rusije. Plus su najjaci od Nemacke do Turske!

ga

jako su skupi ti rafali bolje je kupti polovne avione od kineza j10

Odgovori
Bi

Vidimo svi te ruske „hardvere“kako“ometaju“ukrajinsku PVO,dok svi ruski avioni padaju i bivaju oboreni od strane ukrajinske PVO i to nad Ruskom teritorijom blizu Ukrajine.Zadnji je bio SU-34 koga oborise iznad Belgoroda.Taj ruski „hardver“bas uliva toliko“hrabrosti“ruskim pilotima da izbegavaju da lete nad teritorijom Ukrajine jer nemaju nikakvu kontrolu nad ukrajinskim vazdusnim prostorom.Ruski hardver je hardver a prava situacija na terenu je nesto drugo gde nikakvi ruski hardveri ne pomazu.

Odgovori
Sl

Ma videsmo te ruske hardvere u ratu protiv Ukrajine.Ruski avioni samo padaju od Ukrajinske PVO koliko su dobri ti hardveri.Prekljuce srusen SU-34,juce SU-24 i danas SU-25 a pre toga strategijski bombarder TU-22M3 i to su sve sruseni ruski avioni blizu granice sa Ukrajinom.Zadnji blizu Belgoroda.Kao dokaz tome stoji i cinjenica da se ruski piloti plase da lete iznad teritorije Ukrajine jer vazdusni prostor Ukrajine je i dalje pod kontrolom PVO Ukrajine.Toliko o ruskim hardverima na nasim MIG-29 iz osamdesetih godina proslog veka koji uskoro nece moci ni da polete.Bacanje novca poreskih obveznika.

Odgovori
Da

I sta su to ruski hardveri postigli u Ukrajini konkretno!?!?!?Rusi i dalje ne smeju da lete iznad Ukrajine a ukrajinska PVO im skoro svakog dana rusi avione e tako bi se provele i ove nase konzerve iz ko zna koje godine.Da se ne lazemo i da budemo objektivni.

Odgovori
Vu

Umesto „Rafala“, bolje je da smo kupili 24 „SU-30“, sve ostalo, narocito iz Evrope, su igracke za ruske i americke letelice.

Odgovori
an

Za Dusana Pavlovics

Dragi gosp Dusane budite dobri pa provjerite sto je to OFS Jedan od najnaprednijih u svojetu na hrvatsim RafalimaDakle nije bum plastika ili kako ste to vec napisali Provjerite i na fotografijama sa nedavmog aeromizltinga i Zgb gdje je avion bio izlozen

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs