Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Aero-klub Otočac restaurirao spoljni izgled svog C-47B nakon što je 47 godina bio izložen elementima
Vazduhoplovni profesionalci i entuzijasti koji su odlučili da na svojoj livadi vrate stari sjaj svom "gate guardianu" / Foto: Aero-klub Otočac

Aero-klub Otočac restaurirao spoljni izgled svog C-47B nakon što je 47 godina bio izložen elementima

Prošle nedelje članovi aero-kluba Otočac započeli su radove na restauraciji spoljašnjosti njihovog višedecenijskog „gate guardiana“, aviona C-47B „Skytrain“ (ev. br. „71255“) u originalne boje RV i PVO JNA.

Kako su za Tango Six kazali iz aero-kluba, planiraju da restaruiraju i spoljašnjost dva aviona F-84G „Thunderjet“ koji se takođe nalaze na ulazu u aerodrom.

Ideja o obnovi eksterijera vojne Dakote potekla je od članova aero-kluba Otočac, uz pomoć, kako kažu prijateljskog, aero-kluba Zadar i uz stručni nadzor i savete kompanije Aero-standard koja se bavi održavanjem aviona.

„255“ Jedan je od 23 DC-3/C-47 koji su bili u službi JNA / Foto: Aero-klub Otočac
Avion je služio u nekoliko ratnih vazduhoplovstava širom sveta, leteo je i iznad Azije, da bi 1977. godine, rashodovan, poslednji put sleteo na aerodrom Otočac / Foto: Aero-klub Otočac

Kako je za Tango Six ispričao sekretar aero-kluba Marko Orešković, projekat je trajao nekoliko nedelja i finansiran je od strane grada Otočca:

– Obzirom da su godine odradile svoje, nije ostala značajna količina stare boje. Pripremni radovi sadržavali su montiranje skele, čišćenje površine aviona te brušenje prije nanošenja sloja temeljne boje.

Za bojanje su korišteni epoxy primer za podlogu i visoko kvalitetna dvokomponentna akrilna boja proizvođača IVAT. Obzirom da je Aeroklub Otočac svoju ideju predstavio vlasniku aviona, Gradu Otočcu, projekat je financiran iz sredstava Grada Otočca. –

Nakon 47 godina na istom mestu bez restauracije, „255“ je konačno dočekao podmađivanje. Iz aero-kluba kažu da će uskoro osvežiti i dva Tanderdžeta / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Avion je proizveden 1943. godine kao C-47B-15-DK, da bi nakon službe u RAF-u i francuskom ratnom vazduhoplovstvu završio u JNA iz kojeg je rashodovan 1976. godine u Zemuniku, da bi u junu 1977. godine preleteo u Otočac, gde se do danas nalazi.

– Bitno je napomenuti da je avion zaštićen kao kulturna baština.

Između britanske, francuske i jugoslavenske šeme, odabrana je ona jugoslavenska u kojoj je avion sletio u Otočac 1977. godine, kao najrelevantnije za povijest zrakoplovstva u Otočcu. Zrakoplov je imao jako malo korozije, ali nalazila su se i oštećenja od gelera i metaka koji datiraju iz 90-ih, koja su isto tako sanirana prije nanošenja boje.

Zahvaljujemo još jednom Gradu Otočcu na prepoznavanju važnosti i financiranju ovog projekta, aero-klubu Zadar čiji su članovi volontirajući pomogli u radovima, svim građanima i poduzećima iz grada Otočca koji su radom i logistikom sudjelovali u ovom projektu, a posebno se zahvaljujemo poduzeću Aero-standard d.o.o. iz Zadra uz čiju se profesionalnu stručnu pomoć i nadzor ovaj projekat ne bi ostvario. Ostali radovi, orijentirani na detalje, obaviti će se unutar u narednih nekoliko dana. – kazao je za Tango Six Marko Orešković.

Iz aero-kluba kažu da na osnovu nove energije u kojoj su se zajedno pronašli, osnovavši novi aero-klub 2022. godine, planiraju da vrate romantiku letenja i sarađuju sa svim dobronamernim vazduhoplovcima.

Poliranje trupa uz prethodno postavljene skele za pristup / Foto: Aero-klub Otočac
Istorija održavanja / Foto: Zoran Orešković
Detalji istorije i oštećenja od gelera skorije istorije / Foto: Aero-klub Otočac
Nanošenje prajmera / Foto: Aero-klub Otočac
Povratak poslednje originalne šeme bojenja / Foto: Aero-klub Otočac
Nosna sekcija poslednja ofarbana / Foto: Aero-klub Otočac
Sve se može kad se hoće / Foto: Aero-klub Otočac
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

Zaista potrebna akcija, bio sam siguran da će taj avion završiti kao otpadni aluminij. Sve pohvale aeroklubu i autoru članka.
Osobno mi se nikako ne sviđa shema bojanja, bio je daleko lijepši bezbojan, ali to je potpuno nebitno – bitno da je zaštićen i očuvan (koliko je moguće).

Odgovori
Be

Bravo!

Odgovori
Fi

Bravo!

Odgovori
Kl

Obzirom na 1943. godinu proizvodnje i učešće u 2. svjetskom ratu možda ga je ipak trebalo vratiti u prve i originalne ratne boje i prepoznatljive široke crno-bijele crte na repu i krilima. Jer ako je već avion zaštićen kao kulturna baština onda je netko mjerodavan trebao dati svoje mišljenje.
Ovako se izbrisao jedan važan dio povijesti. Kad je već tako napravljeno, onda bi uz avion svakako trebalo postaviti tablu sa svim relevantnim podacima, prikazima shema bojanja u prvoj, drugoj i trećoj varijanti. Vjerojatno su negdje dostupne i ondašnje fotografije i povijest letova i služenja i tri ratna zrakoplovstva.
Entuzijazam je dobar, ali ga treba odraditi maksimalno u svemu kada se tiče ove i bilo koje druge Dakote jer su toliko rijetke danas.

Odgovori
Ko

Kao što je gospodin Orešković naveo u napisanom tekstu, odabrana je šema bojenja najrelevantnija za ove prostore i sam Otočac. Avion je vjerovatno u toj šemi najviše vremena letio i završio svoj letački vijek. Što se tiče prijedloga za tablu sa istorijom samog vazduhoplova, sasvim ste u pravu i svakako bi je trebalo postaviti pored istog.

Re

40+ godina je trebalo da se ofarba za ploču sa dodatnim informacijama verovatno će trebati nekih 20g u proseku ŠALIM SE , SVAKA CAST OVIM LJUDIMA ALI JE TAKO NA OVIM PROSTORIMA NADAM SE DA CE SE FARBATI BAR SVAKIH 5 GOD. DA NECE PROCI POLA VEKA DO SLEDECEG FARBANJA

Mi

Na prostoru bivše SFRJ ima gomile ovakvih „skulptura“.
Greota mi da stoje ona otvorenom. Previše brzo propadaju.

…opet razumem da bi pravljenje namenskog zatvorenog prostora za njih bilo previše skupo. Ali opet, jedan deo njih bi mogao da se nađe u nekim već postojećim holovima, čekaonicama, halama… Terminali velikih aerodroma npr.

Odgovori
Br

Konačno pravi potez! Bravo. Ima ih još koji zaslužuju konzervaciju, obnovu.

Odgovori
Mi

Svaka čast.

Odgovori
Mi

Svaka čast.

Odgovori
Ik

Čestitam na entuzijazmu.Vi ste pravi vazduhoplovci.

Odgovori
ni

Svaka cast , sve pohvale,jos i F84 kad se sredi bice pravi muzej….

Odgovori
Da

Lepo zaista!Bravo na ulozenom trudu jer se isplatio!

Odgovori
Kl

@petar vojinović
pronašao sam ovdje, izgleda da je naručen 1943, ali proizveden 1944.

https://achtungskyhawk.com/2010/08/13/dakota-update-71255s-identity-revealed/

Odgovori
Ne

Odlican posao. Jedno pitanje, da li se zna „put“ svih Dakota koje su zavrsili u Jugoslaviji? Za onaj ispred muzeja na Surcinu kazu da je ucestvovao u desantu na Normandiju (D-day). Postoji, kazu, i dokumentacija. To bi privuklo i turiste.

Odgovori
Ai

Zna se sve detaljno za sve „preživjele“

Ai

255 je kupljen u drugoj tranši nabave od Francuskog RZ nakon „donacije“ prve tranše iz RAFa s kraja 50tih a za potrebe manevara Sloboda 72. tako je nastala i ta shema bojanja inače je bio u VIP interijeru
Nadam se da je poštovani ŽG dostavio kopiju ili original knjižice u kojoj je detaljno potpisan prelet posade sa Zemunika kao posljednji-

Odgovori
ma

Svaka čast, sve pohvale entuzijazmu i odlično odrađenom poslu.

Odgovori
Br

A gde je petokraka?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs