Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025

[IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

19. feb 2025
SAD isporučile Albaniji dva helikoptera UH-60 „Black Hawk“
Albanija nastoji da, pored dva isporučena helikoptera, nabavi još 4 UH-60 / Foto: Niko Peleši

SAD isporučile Albaniji dva helikoptera UH-60 „Black Hawk“

Par srednjih dvomotornih helikoptera Sikorsky UH-60 „Black Hawk“ iz viškova američke armije (U.S. Army), koje je Vašington 2019. godine pristao da proda Albaniji, isporučen je 13. januara ovoj balkanskoj zemlji članici NATO-a, objavio je albanski ministar odbrane Niko Peleši na društvenim mrežama.

Helikopteri su prebačeni u vazduhoplovnu bazu Rinas koja deo međunarodnog aerodroma u Tirani, strategijskim transportnim avionom Boeing C-17A Globemaster III američkog ratnog vazduhoplovstva (USAF) iz sastava 437. transportne brigade / 315. (rezervne) transportne brigade bazirane u vazduhoplovnoj bazi Čarlston, koja se nalazi u blizini grada Severni Čarlston, Južna Karolina.

Isporučeni UH-60A imaju kompletne albanske oznake / Foto: Niko Peleši

Na osnovu činjenice da je let C-17A sa isporukom započeo sa aerodroma Rota u Španiji u 8 časova, razumno je verovati da su albanski helikopteri nakon neophodnog remonta u SAD, morskim putem prebačeni do mornaričke baze Rota u Španiji. Nakon dvosatnog leta, Globemaster III je sleteo u Tiranu/Rinas gde je, pre nego što je otišao u avio-bazu Ramštajn u Nemačkoj, istovaren dragoceni teret. Na ovom letu, C-17A je zaobišao teritoriju bivše Jugoslavije i stigao je na odredište nakon što je prethodno prošao dug put kroz vazdušne prostore Grčke, Bugarske, Rumunije, Mađarske, Slovačke i Češke.

Albanski ‘‘Crni Jastrebovi‘‘ su isporučeni u osnovnoj višenamenskoj/transportnoj konfiguraciji i istovareni su iz transportera sa već nanetim albanskim oznakama, noseći crveno-crno-crvene rondele albanskog ratnog vazduhoplovstva i taktičke identifikacione brojeve FA666 i FA690.

S obzirom na albanske taktičke identifikacione brojeve, isporučene letelice su potencijalno bivši američki primerci 82-23666 (fabrički broj 70.0359) i 82-23690 (fabrički broj 70.0513). Ova dva helikoptera prijavljena su za prodaju na veb stranici General Services Administration Auctions (GSA Auctions) 2019. i 2020. godine.

Bivša ministarka odbrane Albanije Oljta Džačka prvi put je najavila opremanje albanske vojske helikopterima UH-60 8. aprila 2019. kada je objavila da će tri polovna Blek Houka biti isporučena Albaniji kao deo paketa američke vojne pomoći. Najava je usledila samo dve nedelje nakon što je američka vojska objavila planove da će se do fiskalne 2022. godine otarasiti svih svojih UH-60A (Alfa-model) iz Nacionalne garde, a do 2024. godine i iz aktivnih jedinica. Ubrzo nakon toga, između Vašingtona i Tirane sklopljen je sporazum za Alfa model helikoptera, ali je u međuvremenu broj dogovorenih letelica pao sa tri na dve.

Sikorsky UH-60A „Black Hawk“ je prvi put ušao u službu američke vojske 31. oktobra 1978. Više od 1.000 UH-60A je između 1978. i 1989. godine isporučeno američkoj armiji i armijskim jedinicama Nacionalne garde, a svakih 15 UH-60A je u jedinicama zamenilo 23 legendarna helikoptera Bell UH-1.

Albanija je peti korisnik helikoptera „Black Hawk“ na Balkanu / Foto: Niko Peleši

Ovaj helikopter iz kasnije ere Hladnog rata pokreće par turbovratilnih motora General Electric T700-GE-701 snage od po 1.560 konjskih snaga. Helikopter ima maksimalnu nosivost od 4.082 kg i kapacitet da u unutrašnjosti trupa nosi 11 ljudi (svaki težine 110 kilograma), plus mitraljesca, pilota i kopilota, u misiji koja traje od dva do tri sata, na visinama do 1.220 metara, i temperaturi do 35°C.

Malo je verovatno da će albansko ratno vazduhoplovstvo naoružati donirane Blek Hokove. Umesto toga, realnije je očekivati da će ih koristiti u različitim misijama, za taktički transport, desantiranje, iskrcavanje specijalnih snaga i za gašenje požara, što bi omogućilo albanskim posadama da nakupe sate leta i iskustvo i bolje se pripreme za potencijalnu nabavku dodatnih helikoptera ovog tipa koja bi u dogledno vreme mogla uslediti.

Albanski ministar odbrane Niko Peleši rekao je 27. januara 2023. da je Albanija zatražila od Sjedinjenih Država mogućnost da dobiju dodatna četiri UH-60. U istom intervjuu Glasu Amerike, Peleši je rekao da je Tirana već platila dva helikoptera UH-60A i takođe zamolio SAD da pomognu Albaniji u formiranju centra za održavanje helikoptera ovog tipa.

Novoisporučene letelice obogatile su flotu helikoptera RV Albanije koja se već sastoji od 7 helikoptera Agusta-Bell AB.206C-1, 5 Agusta-Bell AB.205A-1, jednog Agusta A109C, 8 Bölkow-Blom Bo.105E-4, 3 Eurocopter/Airbus EC145 i 4 Eurocopter/Airbus AS532AL Cougar.

Albanija je na Balkanu peti korisnik helikoptera UH-60, ostale zemlje su članice NATO-a: Hrvatska, Grčka, Rumunija i Turska. Kosovske bezbednosne snage su takođe pokazale interesovanje za „Black Hawk“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

MI

Samo 1220m???

Odgovori
Mi

Ne znam kolikonje tu bitan parametar „pri 35°C“. Svakako da je zrak je pri toj temperaturi vruc i sigurno utice na perfomanse uzgona.

Be

Prvenstveno utice na performanse motora

Mi

A perfomanse motora uticu na uzgon jer se lopatice rotora same ne okrecu.

Yr

To je verovatno visina leta pri maksimalnoj nosivosti. Operativno sigurno može više. U suštini nije loš helikopter ali meni je u toj klasi Mi-8/17 i dalje neprevaziđena mašina.

Zo

Dobicé i Makedonija 100%

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor