[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
SAD isporučile Albaniji dva helikoptera UH-60 „Black Hawk“
Albanija nastoji da, pored dva isporučena helikoptera, nabavi još 4 UH-60 / Foto: Niko Peleši

SAD isporučile Albaniji dva helikoptera UH-60 „Black Hawk“

Par srednjih dvomotornih helikoptera Sikorsky UH-60 „Black Hawk“ iz viškova američke armije (U.S. Army), koje je Vašington 2019. godine pristao da proda Albaniji, isporučen je 13. januara ovoj balkanskoj zemlji članici NATO-a, objavio je albanski ministar odbrane Niko Peleši na društvenim mrežama.

Helikopteri su prebačeni u vazduhoplovnu bazu Rinas koja deo međunarodnog aerodroma u Tirani, strategijskim transportnim avionom Boeing C-17A Globemaster III američkog ratnog vazduhoplovstva (USAF) iz sastava 437. transportne brigade / 315. (rezervne) transportne brigade bazirane u vazduhoplovnoj bazi Čarlston, koja se nalazi u blizini grada Severni Čarlston, Južna Karolina.

Isporučeni UH-60A imaju kompletne albanske oznake / Foto: Niko Peleši

Na osnovu činjenice da je let C-17A sa isporukom započeo sa aerodroma Rota u Španiji u 8 časova, razumno je verovati da su albanski helikopteri nakon neophodnog remonta u SAD, morskim putem prebačeni do mornaričke baze Rota u Španiji. Nakon dvosatnog leta, Globemaster III je sleteo u Tiranu/Rinas gde je, pre nego što je otišao u avio-bazu Ramštajn u Nemačkoj, istovaren dragoceni teret. Na ovom letu, C-17A je zaobišao teritoriju bivše Jugoslavije i stigao je na odredište nakon što je prethodno prošao dug put kroz vazdušne prostore Grčke, Bugarske, Rumunije, Mađarske, Slovačke i Češke.

Albanski ‘‘Crni Jastrebovi‘‘ su isporučeni u osnovnoj višenamenskoj/transportnoj konfiguraciji i istovareni su iz transportera sa već nanetim albanskim oznakama, noseći crveno-crno-crvene rondele albanskog ratnog vazduhoplovstva i taktičke identifikacione brojeve FA666 i FA690.

S obzirom na albanske taktičke identifikacione brojeve, isporučene letelice su potencijalno bivši američki primerci 82-23666 (fabrički broj 70.0359) i 82-23690 (fabrički broj 70.0513). Ova dva helikoptera prijavljena su za prodaju na veb stranici General Services Administration Auctions (GSA Auctions) 2019. i 2020. godine.

Bivša ministarka odbrane Albanije Oljta Džačka prvi put je najavila opremanje albanske vojske helikopterima UH-60 8. aprila 2019. kada je objavila da će tri polovna Blek Houka biti isporučena Albaniji kao deo paketa američke vojne pomoći. Najava je usledila samo dve nedelje nakon što je američka vojska objavila planove da će se do fiskalne 2022. godine otarasiti svih svojih UH-60A (Alfa-model) iz Nacionalne garde, a do 2024. godine i iz aktivnih jedinica. Ubrzo nakon toga, između Vašingtona i Tirane sklopljen je sporazum za Alfa model helikoptera, ali je u međuvremenu broj dogovorenih letelica pao sa tri na dve.

Sikorsky UH-60A „Black Hawk“ je prvi put ušao u službu američke vojske 31. oktobra 1978. Više od 1.000 UH-60A je između 1978. i 1989. godine isporučeno američkoj armiji i armijskim jedinicama Nacionalne garde, a svakih 15 UH-60A je u jedinicama zamenilo 23 legendarna helikoptera Bell UH-1.

Albanija je peti korisnik helikoptera „Black Hawk“ na Balkanu / Foto: Niko Peleši

Ovaj helikopter iz kasnije ere Hladnog rata pokreće par turbovratilnih motora General Electric T700-GE-701 snage od po 1.560 konjskih snaga. Helikopter ima maksimalnu nosivost od 4.082 kg i kapacitet da u unutrašnjosti trupa nosi 11 ljudi (svaki težine 110 kilograma), plus mitraljesca, pilota i kopilota, u misiji koja traje od dva do tri sata, na visinama do 1.220 metara, i temperaturi do 35°C.

Malo je verovatno da će albansko ratno vazduhoplovstvo naoružati donirane Blek Hokove. Umesto toga, realnije je očekivati da će ih koristiti u različitim misijama, za taktički transport, desantiranje, iskrcavanje specijalnih snaga i za gašenje požara, što bi omogućilo albanskim posadama da nakupe sate leta i iskustvo i bolje se pripreme za potencijalnu nabavku dodatnih helikoptera ovog tipa koja bi u dogledno vreme mogla uslediti.

Albanski ministar odbrane Niko Peleši rekao je 27. januara 2023. da je Albanija zatražila od Sjedinjenih Država mogućnost da dobiju dodatna četiri UH-60. U istom intervjuu Glasu Amerike, Peleši je rekao da je Tirana već platila dva helikoptera UH-60A i takođe zamolio SAD da pomognu Albaniji u formiranju centra za održavanje helikoptera ovog tipa.

Novoisporučene letelice obogatile su flotu helikoptera RV Albanije koja se već sastoji od 7 helikoptera Agusta-Bell AB.206C-1, 5 Agusta-Bell AB.205A-1, jednog Agusta A109C, 8 Bölkow-Blom Bo.105E-4, 3 Eurocopter/Airbus EC145 i 4 Eurocopter/Airbus AS532AL Cougar.

Albanija je na Balkanu peti korisnik helikoptera UH-60, ostale zemlje su članice NATO-a: Hrvatska, Grčka, Rumunija i Turska. Kosovske bezbednosne snage su takođe pokazale interesovanje za „Black Hawk“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

MI

Samo 1220m???

Odgovori
Mi

Ne znam kolikonje tu bitan parametar „pri 35°C“. Svakako da je zrak je pri toj temperaturi vruc i sigurno utice na perfomanse uzgona.

Be

Prvenstveno utice na performanse motora

Mi

A perfomanse motora uticu na uzgon jer se lopatice rotora same ne okrecu.

Yr

To je verovatno visina leta pri maksimalnoj nosivosti. Operativno sigurno može više. U suštini nije loš helikopter ali meni je u toj klasi Mi-8/17 i dalje neprevaziđena mašina.

Zo

Dobicé i Makedonija 100%

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor