Kako je danas saopštila kompanija EDePro, njihov besposadni helikopter „Stršljen“ X-o1 uspešno je obavio svoj prvi let na aerodromu Vojka kod Nove Pazove. Prvi let „Stršljena“ takođe predstavlja i prvi let nekog helikoptera projektovanog i proizvedenog u Srbiji. Pogonska grupa letelice je takođe domaća, razvijena u Srbiji – turbo-vratilni motor TSE-200.
Kako je iz EDeProa rečeno za Tango Six, prvi let „Stršljena“ obavljen u subotu 18. maja u 15 časova.
– Tokom prvog leta na letelici su obavljene pretpoletne provere, zapušten je motor, rotori su uspešno aktivirani i letelica je uspešno autonomno poletela, bez ljudske posade. „Stršljen“ je potom obavio svoj opitni let u režimu lebdenja, dokazujući autonomnu upravljivost i sposobnosti vertikalnog poletanja i sletanja. – saopštili su iz EDeProa.
Projekat „Stršljen“ predstavljen je prvi put kao koncept 2017. godine na sajmu IDEX u Abu Dabiju o čemu je Tango Six detaljnije izveštavao. EDePro se tada, nakon razvoja nekoliko koncepata helikoptera sa „tip-jet“ transmisijom odlučio za ozbiljniju razradu koncepta svog prvog besposadnog helikoptera sa klasičnom transmisijom koji je zamišljen kao platforma za osmatranje i dejstva po zemaljskim ciljevima.
„Stršljen“ je zatim 2018. godine neznatno redizajniran i predstavljen na sajmu Eurosatory.
„Stršljenovih“ 350 kilograma korisnog tereta je 2017. godine, između ostalog, bilo planirano i za četiri TV vođene rakete vazduh-zemlja Spyder, koja se tada nalazila u fazi prototipa kao derivat EDePro rakete ALAS-a, o čemu je Tango Six takođe izveštavao.
– Uspešan let „Stršljena“ prestavlja ključnu tačku u ciljevima kompanije EDePro za ponudom tehnologije besposadnih letelica koje mogu da odgovore izazovima kako za vojne, tako i za civilne klijente. Letelica je prevashodno projektovana kao vojni VTOL za misije izviđanja, nadzora, elektronskog ratovanja i jurišne primene. – poručuju iz EDeProa.
Aca
Game zameniti strsljenom.
Srboljub
Bravo za nas a čstitke timu koji je uspeo ovo. Svaka vam čast!!!
Master
Čestitke za rad znanje i istrajnost.
Kapa dole za sve u firmi.
Ogroman tehnoloski skok za našu zemlju.
Nadam se uspesnoj integraciji senzora za nadgledanje i nišanjenje i naravno integraciji naoruzanja sto nece biti mali posao.za par godina mozemo ocekivati kadrove iz naucno fantasticnih filmova .
Aleksandar49
Bravooo
Jovica
Bravo čestitke,još malo pa ćemo imati i domaći jurišni helikopter!
JACKOFALLTRADES
Браво!
Pes
Zamoliti kineze da nam pomognu tehnološki…
Ivica
Svaka čast
Staniša
Bravo.
Evroprc
Увек сам се питао шта би са тим пројектом, прототип је био ту а даље ништа, сада видим да је ипак требало још година да идемо у тестну фазу!
Едепро ради, треба им заиста дати сву расположиву подршку!
Честитам!
Gale
Čestitam
Nenad
Odlicno. Svaka cast.
Jugoslav
Svaka čast momci
Dejan
Treba pratiti iskustva iz rata 1999 godine. Iz price granicara sa Kosara, najveci problem prvih dana napada bio je snabdevanje municijom. Polozaje su napustali zbog nedostatka municije. Dotur municije sa bespilotnim helikopterom, bilo bi resenje za snabdevanje polozaja u poluokruzenju i na na nepristupacnim terenima. Snabdevanje bi se moglo odvijati nocu.
Neša Bgd
Svaka čast!
Obavezno povećanje plate svima koji su učestovali u projektu!
Boban
Bravo,bravo,bravo.Sad je država na potezu da pokaže kako podržava domaću privredu
Нишлија
RISPECT…
Zoran
Јавите,када реализујете први извозни уговор!
Markos
Dobra vest, znaci sada ih podrzati jos vise u svakom pogledu od strane drzave, prvenstveno finansijski, da ubrzaju razvoj i na ostalim sistemima.
Duca
2017 prvi put prikazan
2024 prci let
2046 ulazak u operativnu upotrebu???
Strucnjaci nema sta😪😪😪😪
Adeptus Mechanicus
@Duca Ne razumem, koji su po Vama razumni rokovi za tako nešto?
Realni
E u ovakve projekte uložiti one tri milijarde umesto Rafala.Vojska postavi TT zahteve i odreši ruke privatnim kompanijama.Dokle se stiglo sa Pseudo satelitom da li i ko zna? Treba raditi na PEDu,treba sve te dronove uvezati i obezbediti od ometanja da imaju što veći dolet tj.autonomiju.Veoma impresionira osvajanje proizvodnje motora,e sad koliko je bučan ili nečujan to ćemo videti na nekom javnom prikazu.Lepa je i nosivost 350 kg,za prvorodjenče super.Aj sad vojsko uzmi na testiranje i kupuj ako prodje VTI i TOC,daj vetar u ledja našim domaćim firmama.Sve u svemu BRAVO.
Milos
Bravo, ima nade za nas…cestitke za inzinjere i tehnicare!
Milorad
U pravu si. Nasa država treba da finansira koliko moze naše ljude u Srbiji I da ih podrzava. Mnogo pametnih mozgova mi imamo. Živela Srbija
Yoda
Svaka čast.
Nezgodna ova mašina, iza šljive može da se sakrije, vreba i uništava.
Verovatno može i da „evoluira“ u nešto što bi moglo da lovi i niskoleteće dronove raznih namena…
Stršljen bi mogao postati projekat koji bi i punio budžet i valjalo bi, verovatno, kompaniji ponuditi kooperaciju u vidu dokapitalizacije od strane J-SDPR-a radi dodatnog razvoja i proizvodnje i samo ovog modela – nakon precizne analize šta sve (ne) može i koliko je konkurentan stranim proizvođačima slične mašine…
Rajko
Cim pise na aerodrumu kod Vojke sve je jasno…alo bre, ljudi idu na mars vi ovo pravite, kasnite 10god….cemu, da mi neko objasni ? Ovo da je projekat nekog civila pa i nekako….a ovako gubljenje vremena i para…
PSA
@Rajko
Pa i jesu civili, sta vi kukate za njihove pare :)
Yoda
@Rajko
Pa Stršljen nije zamišljen da brani nebesku Srbiju pa da treba da leti u Svemir.
Kompanija je svojim znanjem i sredstvima napravila nešto što može imati široku civilnu i vojnu primenu i to valja pohvaliti i podržati.
Sa nosivošću od 350 kg i mogućnošću lebdenja i niskog leta – pored ostalog – zainteresovanih kupaca sigurno ima napretek u vojne i civilne svrhe, samo bi to valjalo pomoći kako bi se projekat što pre finiširao…
Vladimir
Bravo, bravo, bravo 👏👏👏👏👏👏
Dunavac
Motor razvijen u Srbiji…. bravo svaka čast.
Sovereign
Ипак није све изгубљено са нашим инжињерством. Свака част!
Vlada
Neopisivo mi je drago kada stručnjaci i entuzijasti zasuku rukave, ne eksponiraju se mnogo i op, evo rezultata.
Svaka čast za ekipu iz EDePro.
Ех-Гастос
Да ли Србија има знање (и имање) да прави електро моторе за дронове , 100% домаћи делови.
PSA
Kao dobar dan. Nema u elektromotorima neke preterano napredne tehnologije. Samo je pitanje isplativosti proizvodnje. Motor koji pogoni Stršljena je već nešto što vrlo malo zemalja može.
Дејан
@Ех Гастос
ПР-ДЦ је за неке од својих дронова развио сопствене моторе.
Jodl
ALAS se razvija 20 godina i još nije dovršen. Isto je izgledao kao neka super tehnologija. Ista firma je u pitanju.
PakleniVuk
Alas je u serijskoj proizvodnji i postepeno se uvodi u sastav VS .
PSA
ALAS je dovršen odavno u više verzija. Prošao TOC u verziji za VS za koju je i naručen u nekom manjem broju za sada. Ispaljivaće se sa modularnih i digitalizovanih Ognjeva.
Marko
Lupetaš neviđeno, prvo Alas se razvija nekih 6-7 godina a drugo, iz njega se izrodio čitav niz različitih projektila. Usput čisto da te obavrstim, Alas je savremeniji sistem od najpopularninih Jevelin, Spike, Kornet… I razvoj tako složenog sistema ne ptpuno opravdan
Slobodan Niš
Sa nosivošću od 300 kilograma, ovaj bi helikopter bio odličan za transport povređenih u saobraćajnim nezgodama, sa nekom namenski projektovanim medicinskom kapsulom brzo bi stizao do krovova kliničkih centara.
IK3
Slobodane, cenim ideju u civilne svrhe, ali je za tu namenu neizvodljivo, mora HEMS – klasični helikopter zbog med.osoblja koje održava vitalne funkcije. Bila je u najavi nabavka h145hems konfiguracije ali cena po komadu 9-15mil.eura. Mada, sila 450 domaća prima pilota, medicinara i povređenu osobu, ide na benzin sa rotax912 a poleće i sleće uz vrlo kratku pss sa trave, asfalta, puta… Kvadkopteri kada se ,,osvoje“ u proizvodnji su primenljiviji sa Vašom idejom. Razmena ideja i znanja rađa kvalitet i pronalaske, kada se sve ostalo ostavi po strani. Pozdrav i svako dobro.
markus1463
Bravo, svaka čast, kapa dole inženjerskom timu! Malo, malo pa nas EdePro iznenadi svojom inventivnošću, dobru ekipu su okupili. Svaki dodatni komentar je suvišan, svaka čast momci! Hvala T6 na reportaži, uvek ste prvi. Samo nastavite tako!
Milan
Neki zluradi komentari su baš sramni a za autore istih sam siguran da ne znaju da naprave ni avion od papira!
Рајко
Ovo je odgovor zvalavom da imamo sopstvenu pamet i veoma sposobne ljude koji su u stanju da naprave sve sto se od njih traži,i više od toga.Nisu Srbiji potrebni ni kinezi ni amerikanci niti turci da nam grade i izgradnju.Nasi inžinjering i naučnici su u vrhu svetske naučne elite.Treba im samo omogućiti da rade i naravno da budu stimulisati za svoj rad…živela Srbija i srpska pamet
Lazar M
EdePro postaje ozbiljna kompanija. SDPR pod hitno da izvrši dokapitalizaciju. Obavezno saradnja sa Kinezima u smislu tehnološke dogradnje i robotike. Ovaj heli vidim kao vlo zanimljivo višenamensko sredstvo.