Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona
Previše uredno pokošena trava kao demaskirajući efekat? / Foto: Ministarstvo odbrane

[ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona

Prilikom jučerašnje posete Načelnika generalštaba Vojske Srbije, generala Milana Mojsilovića komandi Drugog raketnog diviziona PVO iz sastava 250. raketne brigade, imali smo prilike da vidimo i nekoliko novoprikazanih sredstava ratne tehnike.

Ministarstvo odbrane je odlučilo da javno prikaže nova sredstva stavljajući njihove fotografije kao ilustraciju vesti o poseti NGŠ-a.

U prvom redu od prvi put javno prikazanih vozila je Komandno vozilo diviziona, koje je, kako i sam naziv kaže, namenjeno za komandovanje i upravljanje radom raketnog diviziona opremljenog sa više (najmanje 2) raketne baterije. Podatke i detalje o ovom vozilu i njegovim sistemima i mogućnostima nemamo, ali svakako možemo zaključiti da Komandno mesto prima podatke o situaciji u vazdušnom prostoru od sopstvenih radara na nivou diviziona, radara na nivou baterija, ali i eksternih radarskih stanica (i potencijalno drugih radarskih i pasivnih senzora) iz sistema VOJiN (Vazdušno Osmatranje Javljanje i Navođenje). Na osnovu tih podataka, komandant diviziona može imati potpuni uvid u stanje u vazdušnom prostoru u zoni odgovornosti diviziona, pravilno rukovoditi radom diviziona, izdavati komande, upravljati dodelom ciljeva i komandovati otvaranje vatre na ciljeve, koji su prepoznati kao neprijateljski, od strane određene raketne baterije uz korišćenje odgovarajućeg taktičkog sistema automatizovanog upravljanja (KIS – Komandno Informacionog Sistema).

Komandno vozilo diviziona / Foto: Ministarstvo odbrane

Nemamo dovoljno podataka, ali za pretpostaviti je da se radi o C3I sistemu, što bi trebalo da  se odnosi na komandovanje, proračun i kontrolu uz izviđanje. Prostije rečeno, na primeru raketnih jedinica PVO, C3I sistemi mogu da upravljaju raketnim gađanjem po vatrenim kanalima.

Ovom prilikom se nešto više može reći, u načelnom smislu, o veoma zanimljivom „antenskom“ sistemu na kamionima točkašima, koji su u Pančevu viđeni u „srcu“ komandnog mesta diviziona.

Tip sistema i njegove mogućnosti još nisu obelodanjene, ali se svakako može zaključiti da se radi o jednom tipu troposkaterskog komunikacionog sistema, koji služi da održava vezu Komande diviziona sa potčinjenim raketnim baterijama i omogući nesmetani rad centralizovanog automatizovanog sistema upravljanja vatrom.

Bez ulaska u detalje, koje, opet, još nemamo, možemo reći par reči o troposkaterskim komunikacionim sistemima za vezu (ne mešati sa troposkaterskim pelengatorima).

U tehnološkom smislu, troposkater komunikacije su izdanak rane radarske tehnologije, a takvi sistemi su konstruisani korišćenjem elemenata iste tehnološke baze, ali i korišćenjem tehnologije koja se u početku koristila u analognoj telefoniji, a kasnije i digitalnoj telefoniji.

Troposkaterski komunikacioni sistem veze / Foto: Ministarstvo odbrane

Fizika koja podržava troposkater komunikacije je najinteresantnija i ostaje predmet akademskog istraživanja uprkos opadanju troposkater mreža, uglavnom zamenjenih satelitskim komunikacionim vezama.

U konvencionalnoj mikrotalasnoj relejnoj komunikacionoj mreži, predajnik mora imati direktnu vidljivost prema prijemniku. Modulisana radio-frekvencijska snaga koju emituje antena za prenos širi se, sa opadajućom amplitudom prema Frisovoj jednačini inverznog kvadrata, sve dok ne udari u prijemnu antenu, gde proizvodi električni signal koji se pojačava i demoduliše od strane prijemne opreme. Dok refrakcija zbog gradijenta atmosferske refrakcije (zbog brzine pada gustine sa povećanjem nadmorske visine) može blago „savijati snop“ preko horizonta, obično ovo ne može povećati domet izvan linije vida (Beyond LOS) u bilo kojoj značajnoj meri.

U troposkater sistemu, snop se odbija od gornje troposfere, pružajući „pravi“ domet izvan linije vida (Beyond LOS) i komunikacionu sposobnost od tačke do tačke. Ovi sistemi se oslanjaju na nepravilnost gradijenta refrakcije na takvim visinama, što dovodi do toga da se uticajna mikrotalasna snaga raspršuje napred na nepravilan način.

Princip rada troposkaterske stanice

Što se tiče performansi dostižnog dometa, manji troposkater sistemi su u stanju da ponovljivo postignu domet od 100 – 150 km između para stanica. Prijavljeni su veći sistemi, sa prečnikom antena od 10+ metara i višim nivoima snage prenosa, sa dometima do 400 km između para stanica. Upravo su performanse ovog opsega potkrepile popularnost troposkater tehnologije za upotrebu u nerazvijenim ili nedovoljno razvijenim regionima, jer dozvoljava rad mikrotalasnog kanala na terenu gde bi troškovi postavljanja i održavanja konvencionalnih mikrotalasnih releja bili previsoki. U nepredviđenim situacijama kopnenog ratovanja, stanice troposkatera raspoređene od strane manevarskih snaga koje napreduju dozvoljavaju održavanje lanca veze nazad u početnu oblast, obezbeđujući govornu i povezanost prenosa podataka, bez zavisnosti od vazdušnih ili satelitskih releja.

Nije potpuno jasno na kojim frekvencijama bi ove troposkater stanice radile, ali načelno su najbolje rezultate prikazivali sistemi na frekvencijama od 1,7 – 2,3 GhZ odnosno od 4,4 do 5 GHz, zavisno od brzine prenosa podataka i od korišćenja frekventnog diverziteta, uključujući upotrebu adaptivnih tehnika i tehnika modulacija radi umanjenja efekata nepravilnog rasipanja signala što dovodi do smanjene snage signala na prijemniku.

Ovi troposkater sistemi su, sa druge strane, veoma korisni za rad na terenima sa nepovoljnim reljefom, brdsko-planinskim, jer se može vršiti uspostavljanje veze na daljinama van linije vida, kako je već rečeno, od 100 – 150 km sa manjim troposkater sistemima koji se obično koriste u sistemima PVO, a što smo imali prilike da vidimo kod kineske vojske i upotrebe troposkater sistema TS-504 kod sistema PVO S-300PMU-2 i HQ-9. Sistem se načelno sastoji od 2 antene, jedne prijemne i jedne predajne, a jedan sličan par antena bi trebao biti uz komandno mesto raketnih baterija (do sada nismo imali prilike da vidimo).

Primer upotrebe troposkatera TS-504 kod Kineza i njihovih S-300PMU-2 i HQ-9

Dakle, čini se da smo imali prilike da vidimo jedan novi pristup sistemu komunikacionih veza unutar integrisanog sistema protivvazduhoplovne odbrane, a nadamo se da ćemo detalje uskoro dobiti i iz zvaničnih izvora.

Na kraju, treba reći da su viđena još neka vozila koja izazivaju pažnju. Možemo ponešto zaključiti i o njima koristeći javno dostupne informacije, ali i ono što se može zaključiti na osnovu fotografija Ministarstva odbrane.

Prikazana su tri vozila sa, kako se čini, malim pravouganim antenama. Prema onome što se vidi na slici, antene su nepomične, kao i kabine na kojima su postavljene. To bi značilo da funkcionišu u zadatom sektoru. Obzirom da smo videli tri takva vozila sa antenama, možemo pretpostaviti da se radi o sistemu sa tri antene koje zajedno rade u krugu od 360 stepeni. U zadnjoj kabini vozila gotovo sigurno niko ne sedi, tamo su smešteni elektronski blokovi predajnog sistema i sistema hlađenja. Dakle, možemo zaključiti da se upravlja daljinski i to verovatno iz Komandnog vozila raketne baterije CCV.

Koja je namena ovih vozila? Prema pretpostavkama na osnovu gore navedenog, čini mi se da se ovde radi o sistemu zaštite za raketnu bateriju, a koji ima funkciju da po komandi iz Komandnog vozila baterije CCV vrši zračenje u određenom sektoru, odnosno u na određenom azimutu u cilju zaštite raketne baterije od dejstava protivradarskih raketa, ali i da služi kao imitator radarskog zračenja, odnosno kao sistem za formiranje takozvanih lažnih vatrenih položaja.

Dva vozila sa leve strane su imitatori radarskog zračenja / Foto: Ministarstvo odbrane

Iako nemamo dovoljno informacija, nije isključeno da uređaji mogu vršiti i aktivna elektronska protivdejstva prema protivradarskim samonavođenim projektilima, pomeranjem njihovog ekvisignalnog pravca kod praćenja cilja na koji se samonavode, snagom, promenom frekvencija rada i učestalošću emitovanja.

Takođe, namena ovih sistema bi bila i da brane raketnu bateriju od napada sa više strana, zračeći prema sektorima zone zabrane dejstva raketne baterije (gradsko središte, prirodna prepreka i sl.) a sa koga dolaze pretnje.

Radar sistema „svoj-tuđ“ / Foto: Ministarstvo odbrane

Pored ova tri vozila, imali smo priliku i da vidimo malu antenu pravougaonog oblika, koja se nalazi iznad kontejnera sa stopama u kome se nalaze elektronski blokovi i sistemi hlađenja, a koja predstavlja radarski sistem raspoznavanja “svoj-tuđ”. Sistem je sinhronizovan sa antenom osmatračko-akvizicijskog radara divizonog i/ili baterijskog nivoa i emituje odgovarajuću kodiranu poruku prema letelici koja se približava. Odgovor sa letelice se prikazuje na pokazivaču osmatračko-akvizicijskog radara divizionog i/ili baterijskog nivoa, označavajući cilj kao “svoj ili tuđ”.

Pokušao sam, zahvaljujući fotografijama Ministarstva odbrane, da vam približim novu tehniku sistema FK-3 koliko je to moguće u ovom trenutku. Verujem da će u narednom periodu, nešto od preciznijih informacija biti dostupno, pa ćemo tada moći tačnije opisati nove komponente sistema i ispraviti eventualne greške koje sam sada, nenamerno, napravio.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor nove knjige „Ešalon – Istorija razvoja sovjetskih i ruskih radara, komandno-informacionih sistema i sistema automatizacije“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Predstavljanje nove Zoranove knjige i način na koji je možete naručiti pročitajte ovde – https://tangosix.rs/2022/19/07/nova-knjiga-esalon-sve-o-sovjetskim-i-ruskim-radarskim-sredstvima-komandno-informacionim-sistemima-i-sistemima-automatizacije/

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Б

Надам се да је председник Си, приликом посете, обећао да ће врло брзо испоручити преостале батерије ФК-3

Odgovori
ja

„Pokušao sam, zahvaljujući fotografijama Ministarstva odbrane, da vam približim novu tehniku sistema FK-3 koliko je to moguće u ovom trenutku. “

Хвала г. Вукосављевићу

Odgovori
З

пуно хвала , пуно научио

Il

Svaka cast na detaljnoj analizi.
Po ovome moze se zakljuciti da je komanda diviziona smestena u Pancevu, a ne u Jakovu.

Odgovori
Br

Odlicne vesti

NS

„Prikazana su tri vozila sa, kako se čini, malim pravouganim antenama. Prema onome što se vidi na slici, antene su nepomične, kao i kabine na kojima su postavljene.“

Ako se malo bolje pogleda vidi se da su kabine blago zakrenute u desnu stranu. I na spoju kabine sa sasijom vidi se da je kabina pokretna tj da je vezana za sasiju na sredini kabine a ne na uglovima kao prednja kabina iza vozacke kabine koja najverovatnije predstavlja agregat za napajanje.

Odgovori
Zo

Moguće da se kabine mogu pomerati u određenom sektoru. Takođe, nije isključeno ni da se ove „antenice“ možda mogu pomerati po mesnom uglu. Sve ćemo to, u jednom trenutku, saznati detaljnije.

Mu

„Paradoks je da će Nemci da osiguraju motore za ta vozila, posle Prvog i Drugog svetskog rata da nam Nemačka motorizuje PVO s motorima od Deutz-a.“
https://www.deutz.com/en/products/engine-finder/engine-detail/tcd-120-v6/

Br

@NS

Da, kada se uvelica jasno se vidi, tockovi su svi u osi, tako da nije prikolica iz dva dela, a obe kabine su zarotirane u desno i na kamionima se vide 4 uvlaceca stabilizatora, tako da da se cini da se kabina ipak okrece u nekom opsegu. Medjutim taj mali radar je jednim delom malo ispod prednje ivice kabine, tako da on verovatno ne moze da rotira, mozda jedino da menja ugao po vertikali. Medjutim, onda se postavlja pitanje, zar nije bilo mnogo lakse da se okrece radar, a da kabina bude fiksna?

VR

@ Multi Boy
A, šta misliš čijeg su porekla motori u TAM-u i FAP-u?

Ma

Lekcija se naucila, bez velike pompe, samo radi, dovozi i cuti… Mislim da cemo u narednom periodu, mozda za pola godine, ili godinu-dve, pored povecanog broja baterija (diviziona) videti (ili otkriti da imamo :D) i potentnije verzije (domet)…

Odgovori
Sr

Još jedan odličan tekst autora, a i sam sistem je još uvek velika nepoznanica pa je dosta zanimljivo čitati/istraživati.

Treba samo naglasiti da troposkater nije 1:1 zamena za LoS komunikaciju zbog propusnog opsega, gubitaka itd. Laički rečeno, mnogo manje informacija se može tako preneti.

Još ostaje nepoznanica kako kineski IFF radi sa Thales modulima u LA.

Odgovori
Dj

>> troposkater nije 1:1 zamena za LoS komunikaciju zbog propusnog opsega

Za americki pandan TRC-170 navodi se propusni opseg od 4,608 Mbps

DU

Sad još jedno 50 komada HQ-17A i 100 PASARS-a…

Odgovori
bg

Nama treba bar deset baterija ovog sistema, koje postepeno ytrba dokupljivati. Videli smo na primeru Ukrajine da je napredne sisteme jako tesko unistiti.

Odgovori
Br

Deset punih baterija sa 40 lansera je za nas previse, ali su 25 lansera u 8 manjih baterija sasvim dovoljni. To je 100 spremnih raketa. u BG 3 baterije sa 3 lansera, NS jedna baterija sa 4 lansera (BG delimicno pokriva i NS), KG i Nis po dve baterije sa po 3 lansera i to je 25 lansera ukupno, tri manja diviziona i jedna jaca solo baterija u Vojvodini i pokrivena je cela zemlja. Normalno, da bi se to cuvalo potrebno je pored 6 Pancira koje imamo, jos barem 12 FK-2000 i 18 HQ-17, takodje u manjim baterijama sa po 3 lansera, uz jedno 24 MTU-4M sa 12.7mm na NTV-u za manje dronove i to je to, a sve to je vec u planu, uz naravno KUB, Strelu-10 i Pasars za kopnenu vojsku, a mozda bude tu i Harpas u buducnosti. Radare i to vrhunske u znatnom broju smo vec narucili, a i ovi koje vec imamo uopste nisu losi, komandna mesta u odredjenom broju takodje vec imamo, kao i prenosne Igle i modernizovane lake strele2M i nesto od PAT topova i preostaju jos samo ozbiljniji sistemi za PE dejstva, barem za ove cetiri glavne tacke.

PS

@Branko
Mislim da divizione prati u velikom delu ista logistika (svi ovi ometači i ostala čuda) tako da ih nema smisla „krajcovati“, a i rađa razne probleme, od praktičnih do administrativnih. Nije neka razlika u ceni, više su problem ljudi ali ako se već igramo onda dokupiti kako treba. Ako nije realno danas, onda sutra ili kad se steknu uslovi. Ne čekati 30 godina za novo, već kontinuirano ulagati po malo tako da na kraju ne ispadne ni skupo ni naporno.
I ne vidim da treba pričati na nivou baterija ili lansera. Ako jedan divizion formacijski duži sve ove linkove, ometače i slično, odvajati par lansera ili čega već da bi se igrali po meni nema smisla.

Br

@PSA

Nema smisla razdvajati divizion sada gde bi svuda bila po jedna baterija, to svakako nije pametno, ali nekad u buducnosti npr. 9+4 lansera na severu, koji se medjusobno pokrivaju i 6+6 lansera u centru i na jugu, koji se takodje dopunjuju nije toliko usitnjeno. Ukrajina Patriot, nesto starije verzije koje i nisu toliko bolje, takodje koristi u formacijama najcesce od najvise cetiri lansera, uz onoliku teritorju, dok bi smo mi imali 13 lansera na severu i 12 lansera u juznijem delu, koji bi medusobno mogli i da komuniciraju uz pomoc predstavljenog sistema.

bg

@Branko To sam napisao na osnovu iskustva iz Ukrajne i avgresije iz 99′ a ne iz spiska lepih zelja. Pvo se ne kupuje za marketing, vec za rat. A ko kontrolise nebo, dobija rat. A da bi se nebo kontrolisalo, mora se i pretpostaviti da ce pvo polako biti unistavan. A posto tokom rata je malo teze, ako ne i nemoguce dopuniti, onda moras imati i zalihe. A da bi imao zalihe, moras malo i da imas u rezervi. A da bi imao u rezervi tokom rata, moras da kupujes u miru. A posto su Branko avioni preskupi, lakse je napraviti dobar pvo.

Br

@bgd

I ovo sto sam ja naveo je naucna fantastika za nasu vojsku i njen broj, a 40 lansera i sve sto je potrebno da bi se oni cuvali i funkcionisali kako treba je za nas trenutno nemoguce, nedostaje nam jos barem 10K vojnika. ne mogu svi u PVO, niti ima svrhe za tako nesto, ako je PVO jak i svi ostali rodovi vojske ih moraju pratiti inace nema nikakve svrhe.

Iv

Samo neka stiže još baterija

Odgovori
Dj

Patriot sistemi imaju elegantno integrisan IFF u sklopu osmatrackog radara, ovo resenje na slici je glomazno i nije narocito mobilno.

Odgovori
Br

Kako nije mobilno, pa taj sanducic moze da preveze skoro svaki kamioncic ili jaci dzip, a ne mora ni da se skida sa vozila, ovo je mirnodopska postavka. U slucaju rata sva ova vozila bi bila polu ukopana i prekrivena mrezama, na par manjih proplanka usred sume, i to uopste ne bi izgledalo ovako i zauzeli bi mnogo veci prostor. Takodje bi se u tom slucaju i lanseri i ostala vozila nalazila iza nekog manjeg brda, dok bi nisanski i osmatracki radari bili na vrhu. Mi nismo ravna i gola Ukrajina i to bi svakako iskoristili. Kod nas, barem u vecem delu zemlje, ni manji dronovi kamikaze, ni haubice ili visecevni lanseri ne bi imali toliko uspeha kao tamo, teren je potpuno drugaciji, brda i panine na sve strane, dok su sume mnogo gusce i vece. Termalna kamera koja na cistini vidi na 5km, kroz gustu sumu vidi na 2km, ili manje.

Op

Stvarno neznam sto je mojem komentaru falilo na ovaj Djukin. 🤷🏼‍♂️

Dj

>> Stvarno neznam sto je mojem komentaru falilo

Verovatno smisao, nije zadovoljio visoke kriterijume po pitanju kvaliteta. :-)

Op

U stilu Brankovog je bio, i motivisao sam zašto je ovakav IFF možda upravo prednost a ne mana.

Sr

@Djuka
Patriot ima nišansko-osmatrački radar sa integrisanim IFF modulom. FK-3 i razni drugi sistemi imaju odvojene osmatračke i radare za navođenje raketa. Oba pristupa imaju svoje prednosti i mane.

Dj

>> nišansko-osmatrački radar sa integrisanim IFF modulom.

To je apsolutno superiorno resenje, i Iris-T koristi tu arhitekturu. Razlog zbog cega su kod nekih sistema nisanski i osmatracki radari te IFF odvojeni moze biti samo nemogucnost proizvodjaca da sve te funkcije integrise u jedan kompaktan uredjaj!

Bo

Ovo je mnogo bolje nego sto smo se nadali, i sto smo pretpostavljali da cemo imati!

Odgovori
Va

Zasta niko u svetu nece da kupi fk3?

Odgovori
Zo

@Vasa

Nije baš niko. Naravno, konkurencija je velika sa ponudom sistema iz Rusije, sa Zapada, iz Izraela i sl.
Ipak, Tajland je nabavio raketni sistem FK-3 za svoje snage Protivvazduhoplovne i Obalske odbrane.

Mi

Malo drzava je do sada kupilo kineske avione i pvo. To stoji. Ali sa obzirom na sve (duga lista) ukljucujuci i sposobnost Kine da sleti na Mesec i Mars i da se šepuri tamo sa robotima, moze se zakljuciti da su ispred vecine Zapadnih i Istocnih zemalja u tim stvarima, ukljucujuci raketnu tehnologiju, sisteme navodjenja,.. itd.
Rafal se nije prodavao uopste do pre 5‐6 godina a sada je frka da se stane u red da ne izvisiš. A postoji od kada kao proizvod? Meni vise ulivaju takvi proizvodi nadu u praksi nego neki teoretskotehnoloski najbolji ali sa milion ogranicenja, problema i zavisnosti od savrsenog sistema/situacije da radi osnovne stvari kao recimo F-35. Vreme ce pokazati sta je sta ionako. A PVO nikad dosta. Što vise i šarenije, to bolje.

Ik

@Vasa
Ниједна НАТО земаља, осим Турске (која због тога плаћа велику цијену) не смије купити ПВО систем који није западног поријекла. Политика је кључна за избор оружја, а не квалитет и цијена. ФК-3 (hq-22) је у наоружању кинеске војске, довољно то говори.

Dj

Malo drzava koje su kineski klijenti zaista treba i zeli takav sistem. Kada bi recimo Etiopija pozelela takav PVO verovatno bi ga kupila od Kineza, i to nije sad neko omalovazavanje nego je prosto tako, to je drzava od 100 miliona stanovnika ali joj ne treba takav PVO. Srbija je kupila iz patriotskolozackih razloga jer ostarela elita i stanovnistvo nalozeno antizapadnim rezimslim medijima i posle 25 godina sanjaju nekakav revans NATO. Takodje veruje se da je RS danas isto sto i SFRJ pre 35+ godina.

Ni

Zamislite koliko bi različitih sistema PVO mogli da kupimo za 2 milijarde USD/EUR, kada bi našli (kao hrvati) jednu eskadrilu polovnih lovačih aviona za 1 milijardu EUR koja treba da služi za Air-policing. Za 2 milijarde USD/EUR i od francuza i od kineza, pa i od nekih drugih moglo bi da se kupi svašta, tako da se napravi ozbiljna- slojevita PVO odbrana.

Odgovori
Е

ПВО је права инвестиција у сигурност.

Било би добро да имамо и неко офанзивно оружје за одвраћање. Искандер, Калибр или барем неке дронове са већим дометом дс можемо да узвратимо ако нас неко нападне.

Рафал има и офанзивну намену, зашто не онда неки ракетни систем

Odgovori
Ak

FK-3 koriste i oružane snage Turkmenistana, i Tajland. Bangkok je postavio sistem protivvazdušne odbrane FK-3 na istočnoj obali zemlje kako bi zaštitio neke od svojih vojnih objekata, uključujući morsku bazu Sattahip, vazduhoplovnu bazu U-Tapao i luku Laem Čabang.

Odgovori
Br

Da li FK-3 moze da gadja ciljeve na zemlji poput S300?

Odgovori
Re

Zanimljivo pitanje.To bi u VS bio najdugometnij raketni sistem.

AI

Kako analizirati nesto sto nikada nije bilo upotrebljeno u borbenoj upotrebi nigde u svetu prilikom ometanja protivnika,EW,protiv radarskih raketa i ostalo…Ako vidimo kako prolaze S-400 po Ukrajini i Rusiji,bivaju unisteni od strane 30 godina starijeg oruzja o cemu onda vise polemisati…Samo PVO sistemi koji su bili u realnim borbenim uslovima se mogu analizirati.Ovo je sta bi bilo kada bi bilo…

Odgovori
Ps

Koliko je unisteno i kako?
Koliko čega je S400 oborio, a jeste sve zivo ima sve na Telegramu dokumentovano.

Kako da ocenimo Patriot koji je brzo spržen?

S400 iznad Krima zasitis a Patriot je u Ištvan hirurški precizno bez mogućnosti da odreaguje.

Malo realnosti nije na odmet….

Sr

@AIM-260
Po mom skromnom mišljenju, svi PVO sistemi u tom ratu, zapravo sva tehnika zvučnog imena se pokazala jako dobro. Te fore „uništeno je xyz“ ne stoje. Nadam se da nikada nećemo proveriti FK-3 u borbenim uslovima.

Br

S400 je do sada u Ukrajini pogodio vise stotina vecih vazdusnih ciljeva, dok je izgubljeno samo par lansera. Tesko da postoji bolji i univerzalniji PVO sistem.

AI

Sta je to S-400 uradio i sta je zastitio dokumentuj tr mi…https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1 Evo ovde mozete naci koliko je samo ruskih S-400 i S-300 unisteno tokom dve ipo godine rata koji ce trajati dokle god bude ruskih vojnika na tlu Ukrajine.Ukrajina podrzava terirorijalnu celovitost Srbije od 1992.godine i dan danas i to nije radila tada zbog svog polotickog interesa vec zato sto je iskreno prijateljski nastrojena zemlja prema Srbiji.Sinoc masovni ATACMS baraz po Dzankoy, Sevastopol,Simerfopil,Saki, Belbek sa unistenjima ruske PVO i radara za rano raketno uzbunjivanje.Juce u Luganskoj oblasti devastiran ceo sistem S-400 ATACMS raketom sa kasetnim punjenjem blizu granice sa Rusijom.Takodje juce je pogodjena fabrika Saheda u republici Tatarstan 2,400 kilometara od Ukrajine i to A-22 dronom velicine skoro Cesne…Gde je ta ruska PVO!?Lupaju ih Ukrajinci svaki dan!Rusi ubijaju decu i zene FAB bombama.ATACMS,STORM SHADOW i ukrajinski dronovi su enigma za rusku izreklamiranu PVO sto vidi svako normalan na terenu.ATACMS raketa iz osamdesetih godina proslog veka.Izgleda da volite Potemkinova sela bas…

Pe

@branko Nije tacno da je izgubljeno „par lansera“, vec 24 kompletna sistema S-400 sa vise lansera svaki l, sto jasno pokazuje da taj sistem nikad nije ni imao navedene tehnicke mogucnosti – sto je potpuno uobicajeno za ruski propagandu.
Primetite i da S-400 ne unistava neko super savremeno oruzje, vec rakete proizvedene negde krajem 1980-ih, znaci da su projektovane negde 1970-ih , a s-400 2007…

Ma

@Dusan,
24 kompletna sistema kazes :D:D:D
Pa cak i ove iz ukrajinske propagandne masinerije bi bilo blam da objave tako nesto.
Ali i Zelenski je nedavno objavio da je poginulo samo 31000 ukrajinaca, tako da shvatam potrebu objavljivanja takvih nebuloza…

Ps

24 lansera od koliko aktivnih? Kada je projektovan? Ja koliko se sećam 3 F117 super nevidljivih dobise po motorima od ovo sistema iz 60-tih.
Pa na Telegramu obaraju sve sta stignu samo vi gledate ono sto vama odgovara, Rusi su prezadovoljni sa S400 i sa novim S500 ce biti i dalje okosnica PVO za razliku od Patriota koji se resava sa po jednim iskanderom i kinzalom kada se detektuje….gde je njemu i patriotu cilj unistaavanje taktičkih raketa? To im je sekundarna uloga, ona iz krajne nužde i ako mora.
Bolje bi gledajte svakodnevno lupanje zapadne tehnike i mlevenje iste duz fronta, ovi ocajnicki pokušaji nece nista primeniti cak suprotno….krenulo je po Harkovu da padaju klizn
..a da gde je Ukrajinska PVO? Sve prolazi kao kroz sir..

Dj

>> Rusi ubijaju decu i zene FAB bombama.

Ozbiljno se razmatra obaranje ruskih projektila dejstvima sa teritorije NATO zemalja, posle ovoga u Lugansku, napad na neki kao Baumax prepun ljudi u sred vikenda! Koliko moras biti poremecen da kao vojni komandant naredis tako nesto? Ili pilot koji je lansirao tu bombu. Teoretski bi se mogao braniti pojasvdo 100 km unutar Ukrajine i tako osloboditi bar nesto ukrajinskog PVO za operacije na istoku. Da se ovoliko dugo tolerisu divljacka bombardovanja jednog Lavova, koji sa Rusima nikada u istoriji nije imao nista i nalazi se 1000 km od tih nekakvih laznih narodnih republika zaista je necuvena svinjarija.

ma

@ Aim 260  Koliko je na tom sajtu Oryx nabrojano uništenih Abramsa i Leoparda 2?  Odgovor je NI JEDAN JEDINI,  a nagledasmo se snimaka uništenja i Abramsa i Leoparda, toliko o tome i objektivnosti tog sajta, pametnome dosta! A šta ćemo sa ubijenom Palestinskom decom i ženama kojih je mnogo više, ili možda njihovi životi manje vrede samo zato što su Arapi? Ah da Kolateralna šteta zaboravio sam, Ljudi su ljudi bez obzira na različitosti, u jezicima, etničkoj, verskoj i drugim raličitostima i pripadnostima i TAČKA. Dosta više sa dvostrukim aršinima!

Mi

@markus1463
Oryx ima izlistanih preko 500 komada svezeg zapadnog oklopa, ukljucujuci preko 80 Bradlija, 8 Abbramsa, i 30tak Leoparda. Ostale ubrojavam oklopne transportere, haubice samohodne i obicne, raketne lansere, i slicno Ne uracunavam stotine HMMWV vozila jer su laki. Ali ko zeli nek broji. Poenta je da ijedni i drugi gube puno, ali neki veruju da jedni gube 10x vise svega, cak i ljudstva, ali su ipak vojna opasnost po ceo „moderan“ svet :-)

Neki kao PD cak imaju info o 24 S400 kompletnih sistema i pisu takve stvari, pa pobegnu :-)

Za kolateralno stetu se 100% slazem.

Br

@AIM & Dusan

Svi smo culi da je Rusija jos pre dve godine ostala bez municije, aviona, tenkova i vojnika, da je Putin pred smrt, da je zbog sankcija Rusija bankrotirala, da vise nece napraviti nijedan avion ili Kinzal, pa cak ni automobil, da ce ostati bez mobilnih telefona i kompjutera itd. Ali verovali ili ne, nije Ukrajina u Rusiji na putu za Moskvu, vec obrnuto i to cak pobedjuju, sporo, ali pobedjuju i pored sada blizu 350 milijardi pomoci, uz neprevazidjeno zapadno naoruzanje, obuku i obavestajne podatke.

O kvalitetu ruske PVO tek ne treba trositi reci. Pa koliko puta su zapadni mediji objavili u prve dve godine broj oborenih vazdusnih ciljeva od strane Ukrajine koji su se merili u hiljadama i to kada su sem prenosnog Stingera koristili samo ruske sisteme, uglavnom S300v1, BUK-M1 i TOR-1. Sa ovim starim sistemima su oborili vise hiljada ciljeva, zamislite sta tek radi S-400… Naravno ruska teritorija je ogromna i neki dron-avioncic u niskom letu moze da se probije, to vazi za svaku zemlju i za svaki PVO, narocito kada te podrzava koalicija od 47 zemalja.

U svakom slucaju, kako je ukrajina na pocetku iznenadila Rusiju, tako je kasnije i Rusija iznenadila NATO.

Di

Sa tri baterije „ovoga“ ,tesko da bi zastavili i Luftwaffe 1941 godine…i oni su napali sa preko 600 aviona…o nekoj ozbiljnoj borbi u 21. veku smesno je i pricati ….

Odgovori
Pe

Udar americke rakete ATACMSE po bateriji S-400 nocas u okupiranom ukrajinskom gradu Mospino: jasno se vidi da je S-400 unisten,detonacija raketa i td
A to je raketa iz 1980-ih….koliko ima smisla uopste trositi pare na skupe PVO sisteme, kad vidimo koliko su ranjivi https://x.com/Q0MT6pFmbVqynsM/status/1793898228565635237?t=Uxq0y26-8VsuTWDJzYBI4w&s=19

Odgovori
ma

Ovaj snimak je poznat, od skora je. Vidi se sistem da ispaljuje 6 raketa u samoodbrani, verovatno na rakete koje ga nišane i kasnije pogađaju. Jedno pitanje se postavlja, otkud znamo da je taj sistem S 400, a ne neka od varijanti S 300? Kako sa sigurnošću možemo bilo šta da tvrdimo kad se ne vidi jasno na snimku koji je tačno Pvo sistem u pitanju. Nema sumnje da je pogođen i da posada na žalost takav pogodak nije mogla da preživi, a koja je vetrzija to ne može da se tvrdi sa sigurnošću, čak ni kad se pogleda snimak posle pogodka, a isti postoji. Drugo čudno je da pored sebe nema pvo sisteme kratkog i /ili srednjeg dometa, tako da je moguće da je došlo do zasićenja istih od strane dronova. To je taktika koje obe strane koriste i nije ništa novo.

Mi

Na zadnjoj temi vesti iz Ukrajne smo vec diskutovali taj snimak. Radi se o ruskoj gluposti postavljanja komponente istog tako blizu jedna druge, nesakkrivene nicim i na otvorenom u blizini neprijateljskih raketa.

Glupost je i iz ugla operativne efikasnosti takvih sistema protiv balistickih raketa jer je procenat verovatnoce pogotka 60-80% i ruskih S sistema i Americkih PAC3. Zoran Vukosavljevic ima tekstova o tim stvarima, pa ko voli nek prostudira.

U svakom slucaju cak i da je 99% efikasnost PVO, sto ni blizu nije, postaviti sistem na taj nacin u dobro poznat domet neprijatelje bukvalno zasluzuje da bude pogodjen.

Te

Milos 77,
No, man. The question is, why the mighty S400 didn’t intercept an obsolete ballistic missile like the older versions of ATACMS?
This is the real question.

Odgovori
Mi

Tedy,
I already answered the question. No system can defend from all missiles. In this case is obvious that the system was not used properly and it got smacked down. Some here glorify Patriot but thats wrong too! Read the system specifications. If Ukraine positioned Patriot battery like Russians did this particular S400 in video above, you tell me what would happen if enough Iskanders, or X-31 and came flying in. And what is ancient exactly about ATACMS and HIMARS that NATO supplied Ukraine with? You sound like you don’t believe in upgrades. Is U.S. army and NATO still using them or now?
Also, don’t tell me that you believe Ukraine lauched one or two ATACMS only and without decoys, etc..
Puting any SAM battery on a silver platter like that will get it destroyed even if you knock 99% missiles down.

Te

Milos 77,
I doubt the ukrainians had enough Atacms to saturate the S400.

Dj

The ATACMS has a top speed of around 3,700 km/h. MGM-140A Block I has a range of approximately 160 km. During the flight, the ATACMS typically reaches an altitude of approximately 50 to 65 km. That means a hypothetical scenario at maximal distance where a S-400 radar would get a rocket in front of its antena 80 km away at 50 km altitude (RCS maybe 1). Having said that, systems like S-400, S-300V and Buk-M3 should be able to detect, track and engage projectile at that altitude, speed and range flying (or better to say falling down) towards them following (pseudo) ballistic trajectory…

Mi

@Djuka

„Having said that, systems like S-400, S-300V and Buk-M3 should be able to detect, track and engage projectile at that altitude, speed and range flying (or better to say falling down) towards them following (pseudo) ballistic trajectory…“

… and they are able! 60-80% due to almost vertical final approach, and speed which make it more difficult than airplanes. However, when you place it on a silver platter like that, smart enemy with modern weapons is going to hit it with everything the got, untill its destroyed or it runs away. Which you think is more likely to happen?

Odgovori
Dj

I was actually answering the assumption from Teddy said that S-400 was not capable, According to the manufacturer it should be. Ballistic missiles aren’t very difficult targets due to their quite predictable trajectory.

Te

Duka,
It easn’t an assumption. It was a fact.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor