Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

1. maj 2024

Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

30. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024
[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal
Doček hrvatskih Rafala vodenim topovima na zagrebačkom aerodromu / Foto: Vlada Hrvatske

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

Nakon 35 meseci od odabira tipa višenamenskog borbenog aviona za opremanje hrvatskog ratnog vazduhoplovstva, i nakon tačno 29 meseci od potpisivanja ugovora, Hrvatskoj su danas isporučeni prvi francuski Rafali.

Posle oko sat i četrdeset minuta leta, svečani doček aviona, koji su nešto malo pre 11 časova poleteli iz francuske baze u Bordou, održan je u kasarni “Pukovnik Marko Živković”, a bili su prisutni najviši hrvatski državni i vojni zvaničnici, predstavnici francuskih oružanih snaga i francuske odbrambene industrije.

Avioni su doleteli u maršrutnoj konfiguraciji / Foto: Vlada Hrvatske

U Hrvatsku je doletela polovina ugovorene flote, odnosno 6 Rafala, 4 jednoseda Rafale EC sa evidencijskim brojevima 150, 151, 152 i 153 i dva dvoseda Rafale DC 170 i 171. Iz MORH-a je ranije saopšteno da će preostalih šest aviona (jednoseda) doleteti u Hrvatsku kada se završi obuka ostalih pilota, što bi trebalo da se realizuje do početka sledeće godine.

Avioni su isporučeni posle skoro godinu i tri meseca obuke pilotskog sastava i nešto više od 17 meseci od kako je započeta obuka vazduhoplovnotehničkog osoblja.

Od Francuske je nabavljeno 12 korišćenih aviona, zvanično će to biti Rafali na nivou F3R, a ući će u sastav 191. eskadrile lovačkih aviona, 91. brigade (krila, vinga) koja je do sada koristila sovjetske lovce presretače. Baza ove jedinice je Pleso, odnosno vojni deo zagrebačkog aerodroma.

Hrvatski Rafali u novim hangarima / Foto: Vlada Hrvatske

Za nove avione je obezbeđena nova infrastruktura, a zvanično je najavljeno i da će početna operativna sposobnost eskadrile biti postignuta već krajem sledeće godine.

Hrvatska je drugi inostrani evropski korisnik Rafala, Grčka već poseduje 18 aviona (12 korišćenih i 6 novih), a ove godine treba da im se isporuči još 6 novoproizvedenih primeraka. Pored toga, moguće su dalje nabavke, za sada su grčki vojni zvaničnici najavili moguću kupovinu još bar 6 aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Š

Koja je starost aviona? izgleda da samo 1 ili 2 imaju AESA, ostali imaju PESA?

Odgovori
K

Starost aviona je trebala biti 10 godina po preuzimanju u vlasništvo RH, ako se ja dobro sjecam te relativno precizne izjave Premijera RH ili MORH-a, tko god je vec rekao.

Nitko nista realno ne zna o tome koji je unutra radar, francuski F3R Rafalei lete i s jednim i s drugim. Na isti nacin nije poznato jos nista o svoj ostaloj opremi i oruzju nabavljenoj za hrvatske Rafale. To cemo tek s vremenom polako vidjeti, nadajmo se.

Ne

Na temelju čega si donio taj zaključak ?

Ni

A šta predstavlja starost aviona? Kostur koji se ne može mijenjati, ili motor, avionika, hidraulika koji se mijenjaju novim? Može li neko objasniti starost aviona??? Misli čuo sam za resurse koji se mjere satima naleta i elektronske sklopove koji mogu generacijski zastariti.

St

Hahhaa da bas. Ili imaju svi ili nijedan

Ma

Dva su Rafala a ostali su MIG 29 samo ofarbani Francuskom bojom tako da malo daju na Rafaelo

Š

To nije bila precizna izjava i odnosila se iskljucivo najmladje avione, tj na 1 ili 2 aviona koja su 2013. godiste, a od 2012. im uvode AESA. Dvosedi su vam 2004/5. godiste???

Kr

Zna se što je F3R standard, upravo to R se odnosi na novi AESA radar. F3R se isporučuje od 2018. i Francuska sve svoje Rafale dovodi na taj standard.
Da nema AESA radar bio bi samo F3 standard, ili F2, F1.

Iv

Najstariji je star 10 godina, ostali nešto mlađi …

Svi imaju AESA – evo ti izvadak s Thalesove stranice:

Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.
It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.

Tv

Najstariji bi trebali biti dva dvosjeda,do10 godina starosti…svi zrakoplovi su sa RBE2 AA radarima.

De

Ostali imaju pračke ispod krila koje se natežu iz kabine🤣

mi

polako ste več dosadni sa radarima, ako je PESA radar verzija je F3, ako je AESA radar verzija je F3R, sad pročitaj koju je verziju hrvatska kupila , ne postoji F3R bez AESA radara, imate lijepe sve standarde, od F1 do F 4 , šta koji sve ima pa usporedite

Iv

Ma nisu Rafali ni stigli to je sve CGI …

Da

Svi imaju aesa radar. Verzija je po tisućiti put f3r.

Du

Avioni su starosti 10 godina u trenutku potpisivanja ugovora, sto znaci da su sada stari po 12-13 godina! A izgleda da su ipak Pesa radi, i zbog toga se i pominje modernizacija istih!

Mi

Zavirio u kokpit

Ko

U trenutku dolaska u Hrvatsku Rafale (dvosedi) biti će stari 20 godina (proizvedeni 2004. i 2005.), dok će jednosedi biti starosti između 15. godina. ( 2008. i 2009.)

lu

Rafale (dvosedi) su stari 20 godina (proizvedeni 2004. i 2005.), dok će jednosedi stari 15 godina. (proizvedeni 2008. i 2009)

Š

Dakle, pitanje je koliko je aviona sa AESA, a koliko sa PESA. Osnovni paket naoruzanja to su dva kompleta. IRST i missile warning senzori su verovatno tu. Koliko platis toliko i dobijes. Kao sto se ispostavilo tacnim, u Francuskoj su radili air policing na obuci, zato nece biti operativni do 2026. Grcka je uradila pravu stvar, a slicno ce i Srbija. Ako Srbija daje 3 milijarde, pored toga sto ce biti novi i moderniji F4, onda tu ide i dosta vise naoruzanja. Avion je i onako lansirna platforma za to isto naoruzanje.

Go

Svi imaju Meteor rakete , Francuzi kažu.

Pe

Zanimljivo da cenjenima komentatorima nimalo ne smeta sto niti jedan Su-35 nema AESA radar, kao i nijedan drugi ruski avion ikada.
A sad odjednom Raffale ako nema AESA“to nije to“!

Sv

@PD Zanimljivo da vama ne smeta da uporno ponavljate whataboutism non stop.

Du

Ne samo da su stigli sa PESA radarima, već nemaju IRST senzor, NEMAJU mogućnost pasivne detekcije aviona. Ne znam zašto su pristali na takve uslove…

om

Šćepan@ ali se ti nalupa. Ti kao da ne vidiš geostrateški poziciju Srbije.
Ovaj ugovor koji Vučić potpisuje za dva mjeseca samo je njegova fantazija. Koliko se sjećam kada je dolazio Makronu trebao ga je tada potpisati. Pa ne potpisuje se ugovor samo tako i sa kim trguje sa Francuskom ili sa Desaultom jer i to je bitno. Dakle posao je upitan kao što je upitno i naoružanje koje vi želite okačiti na podvjes. Nema teorije da vam Šveđani i Britanci daju rakete. Ljudi moji pa to bi značilo da ih Rusi i Kinezi mogu rastaviti kad požele. Ljudi moji koliko naivaca ima ovdje. Jednostavno niste na pravoj strani možete ljubiti braću na istoku i živjeti od zapadne ekonomije, ali ne možete kupovati baš sve što poželite od vojne efektive.

Dj

>> Zanimljivo da cenjenima komentatorima nimalo ne smeta sto niti jedan Su-35 nema AESA radar

Pa kad ase radi o ruskim avionima onda se primenjuje princip kiselog grozdja – cesto se ovde moglo procitati kako AESA i nije nesto, doduse najcesce od strane nekolicine neukih komentatora. Sa druge strane, iz zavist prema hrvatskoj nabavci, cepidlaci se oko njihovih Rafale i trazi AESA, i ako je njihov PESA radar svemirska tehnologija za bilo koji ruski.

Mi

@ Petrovic Dusan
Ima Su 57 i to dva:N 036-1-01 Frontal X band AESA i N 036B-1-01 Cheek X band AESA radar.

Ne

Ko da je vazno. Ionako ce samo da se slikaju i ispaljuju rakete u simulatoru. I svako vece da mu mazu nosic Niveom, da ga ne ubije Sunce.

Do

Komšija Dragomir
HRVATSKA :
DC 170 (315) 2005.g
DC 171 (318) 2006.g
EC 150 (124) 2010.g
EC 151 (131) 2011.g
EC 152 (141) 2013.g
EC 153 (144) 2013.g
A šta bi trebali tek reći za grčke polovne Rafale koji su još stariji!
Rabljeni:
Dvosjedi:
B305-2004 i B306-2004
Jednosjedi:
C103-2005, C118-2009,
C123-2010, C112-2008, C111-2008,
C143-2013, C134-2011, C120-2010.
C137-2012, C128-2011

Vl

Petrovic Dusan,
Sada si pokazao koliko ne znaš a praviš se da nešto znaš. Nije AESA nikakvo ultimativno oružje…

Pe

@Miraz AESA ne postoji u avionima koje Rusija proizvodi i koristi u pravim uslovima.
Su-57 je cist PR projekat koji nema nikakvu objektivnu procenu i ne treba im verovati.
Tokom cak 26 meseci teskih borbi u Ukrajini Su-57 nije koristen, uprkos navodne stealth i td karakteristike.
(Rekli su da lansira rakete sa teritorije Rusije, sto moze i bilo koji avion).

Mi

@ Djuka
Reci da je bilo koji zapadni avionski radar,a i PESA sa Rafala svemirska tehnologija za bilo koji Ruski PESA je glupost,ispadas neuk,zaboravio si izgleda na Irbis E ruski PESA radar.Komsije sve cestitke na odlicnom avionu i da ih dugo koristite u miru.

Yo

Previše olako se nešto uzima zdravo za gotovo – pa i radar na SU-35…
Taj radar, kakav god da je, pravljen je sa namerom da detektuje steltove na 90 km daljine i po nekim Amerima, superiorniju detekciju od njega imaju samo F-22, F-15 EX, par kineskih modela i SU-57 i MiG-31 BSM. Ne pominju ni Rafale ni F-35…
Možda bude drugačije sa njihovim novim modernizacijama…
Zašto Rusi nisu hteli da stave aesa na SU-35 – verovatno su imali praktične, ekinomske i druge razloge.
Valjda je taj famozni Irbis-E radar čak dostupan i za izvoz, a da sa adekvatnim raketama dužeg dometa može da bije preko 200 km – dokazano je u Ukrajini.
Priča se o mogućnosti da se radar na SU-35 zameni aesa radarima kao na SU-57, a da se Irbis-E ugradi na SU-30 (SM2), što daje potpuno novu dimenziju ruskom vazduhoplovstvu.
Rusi, po običaju kalkulišu, pa kao što su ocenili da su modernizovane verzije T-72 i T-90 potpuno dorasle najnovijim zapadnim analozima, sliĉno rade i sa avijacijom gde su troškovi još mnogo veći.

Za

Cestitke Hrvatskoj na modernizaciji flote !

Odgovori
Ne

Overkill za HRZ …. malo žešći
Nećemo koristiti ni 40 % mogućnosti ovih zvijeri

Planiranih 30 god eksploatacije CRO Rafaela mi i nije baš jasna matematika

Koliko će piloti imati sati naleta god ?
……itd…?

Al ajde da malo ne budem čangrizavi Hrvat pa ću reci – Srce mi je kao Velebit i Dinara zajedno !!!
Dobro nam došli CRO Rafalei

Odgovori
Dj

>> Nećemo koristiti ni 40 % mogućnosti ovih zvijeri

Pa zavisi od toga koliko HR zeli da se angarzuje u okvirima NATO, na Baltiku gore ima uvek posla, kada smenu u Baltic Air Policing opet preuzme Francuska ili reicmo Grcka, nije iskljuceno da bi HR mogla participirati sa par vazduhoplova. Takodje izvesno ce NATO morati vojno angarzovati u Ukrajini, to ce znaciti puno posla za avijaciju tj. supranacionanu avijaciju NATO zemalja.

Akoje HR ove vazduhoplove kupila a ne planira se s njima angarzovati u NATO operacijama onda je to potpuni promasaj.

Ne

@ Djuka

Spominješ Francusku i Grčku u vezi Air policing na Baltiku.

Hrvatska s tim državama ne može u istu rečenicu jer i jedna i druga imaju vrlo ozbiljna ratna zrakoplovstva i nije im problem angažirati 4 il 5 aviona.
Hrvatskoj je to problem sa samo 12

Osim toga , početnu operativnu sposobnost imat ćemo tek za god ili dvije a dotle tko živ tko mrtav

Mi smo tek na samom početku korištenja VBA 4.5 gen

Da , nećemo koristiti punu sposobnost tih aviona ali tu je simulator
Ništa vise , ništa manje

Ž

Djuka

Како мислите да ХРЗ са 12 авиона учествује у Baltic Air Policing?

Два авиона увек у дежурној пари, један као могућа резерва за дежурну пару, два увек на неким прегледима, два двоседа за обуку.

Остаје око 5 авиона, а не заборавите да је оперативност Рафала у француској војсци око 50-55 посто.

Нису се џабе Чеси и Мађари жалили да им је 14 Грипена мало за све задатке који се пред њихово РВ постављају.

Зато и јесу Чеси набавили 24 Ф-35, плус су Мађари набавили још 4 Грипена, а настојаће да имају две ескадриле борбених авиона.

Dj

@ Živojin

Kao sto sam napisao: „nije iskljuceno da bi HR mogla participirati sa par vazduhoplova.“ Hipoteticka mogucnost, za sada imaju svega 6 aviona, nisu jos postigli IOC, stvar sa angarzovanjem u operacijama NATO bi mogla doci na red za diskusiju tek za par godina.

Is

Bravo za HRZ …idemo jos naprid ..minimalno 10 -15 godina smo glavni u regiji 👋

Pa

Overkill, ali sustav, tehnologija…ekspertski timovi…sve zvake ovoga sveta

Mi

A tko kaze da ce ostati na 12? Nisam vidio takve izjave.

Ž

Mislav

Нико не каже да ће ХРЗ остати са 12 авиона, само није реално да се са тим бројем авиона ради и Baltic Air Policing.

Када ће и да ли ће ХРЗ имати више од 12 авиона, за сада званично не знамо.

Gr

…povijesni dan za Hrvatsku i hrz merci mig 21 , bonjour raffale

Odgovori
da

Mislim da bi realnije bilo napisati cпасибо mig 21.

Legenda odlazi u povijest. Nikada neću zaboraviti opravdanja Amerikanaca prilikom jedne vježbe napada migova na brod koji su oni kao morali braniti. „Mig 21 ne može izvesti napad pod tim kutem“.

al

Moje čestitke Hrvatskom Ratnom Zrakoplovstvu na ovoj nabavci.

Neka vas dobro služe i da nikada ne budu upotrebljeni u ratnim uslovima.

Odgovori
Dj

Ja im zelim da budu upotrebljeni u ratnim uslovima slamanja putinske agresije na Ukrajinu zajedno sa vazduhoplovima svih ostalih clanica NATO saveza.

Mi

Djuka – tebi sve nije na mjestu. Ja stvarno ne znam šta ti čekaš? Sjediš tu u Njemačkoj i ti bi da šalješ nekoga u rat.
Ajde ti prvo uzmi pasoš pa se sutra ujutro prijavi kao dobrovoljac u Ukrajinu.
I to pravo na prvu liniju fronta, ionako ukrajinci kukaju kako im fali ljudstva.
Mada sumnjam da će se oduševiti kad im dođe neko kao ti..

Dj

@Miško

Imamo mi druze institucije, civilne i vojne, nacionalne i supranacionalne koje se brinu o sigurnosti kontinenta, ne trebam ja ici u rov, kakva je to seljacka prica, ja placam porez kao i milioni drugih gradjana. U rat ce, ako se bude moralo, ici profesionalni vojnici. Eskalacija ce biti postepena. Hrvatska je clan NATO, njeni vojni kapaciteti su deo vojnih kapaciteta saveza i u tom smislu je moj komentar!

Mi

Djuka-Šta misliš koliko to Nato ima profesionalnih vojnika, i koliko bi izdržale te brojke. Nebi bilo mobilizacije? Nato je već sad poslao sve što borbeno vrijedi na istok Evrope i u samu Ukrajinu.
A ti bi želio direktan sukob Nato i Rusije, nešto što niko ne želi od 1945 iz dobro znanog razloga koji se zove obostrano uništenje.
Tako da bi ti platio porez, ali krvav, na ovaj ili onaj način.

Iv

@Djuka
To sa profesionalnim vojnicima zaboravi, to se tako razmišlja medju civilima. Svi idu ako počne tarapana a ako NATO krene u sukob sa Rusijom neće ići par hiljada profesionalaca već će morati da se da mnogo više. Nadam se da nećemo ovo morati u praksi proveravati-dokazivati.

Le

Čestitke zapadnim komšijama na novim pticama u sastavu OS.

Odgovori
Pe

Čestitke Hrvatskoj, kao prvoj državi sa teritorije bivše Jugoslavije koja je ikad u istoriji vazduhoplovstva nabavila zaista vrhunske letelice.
Messerschmitt 109 RV Kraljevine Jugoslavije 1930-ih može da se poredi kao vrhunski lovacki avion tih godina, ali su klipni avioni igračka prema Raffale.

Odgovori
Va

Ti više ne znaš ni šta uporedjuješ niti šta pišeš ! Prvo izvršiš uporedbu vremena paralele povučeš pa onda izjednačiš vreme ! Pročitaj ponovo šta si napisao i zamisli se više šta pišeš ! Stvar o svaka vam čast !

Gr

…jako,jako dobri avioni svaka čast

Odgovori
Iv

Najstariji je star 10 godina, ostali nešto mlađi …

Svi imaju AESA – evo ti izvadak s Thalesove stranice:

Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.
It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.

Odgovori
Su

Za mene licno jako ruzan a samim tim i neozbiljan avion koji treba da predstavlja jednog rasnog lovca. Takav mi utisak oduvjek odavao i pored njegovih dobrih tehnickih karakteristika koje sam procitao na papiru nekako mi nije to to. Pogotovo sa onim stapom sto strsi naprijed za dopunu gotiva.
Iskreno se nadam da ce Srbija odustati od pregoovora za ovaj avion, koje je jako skup, tehnicki zavisis od nato clanice, a pitanje kakvo naoruzanje i radar moze dobiti.
Za mene idealna kupovina za Srbiju bi bio avion iz porodice Su-27 odnosno Su-35.

Odgovori
Le

Dakle, ozbiljan avion je lep avion?

Ozbiljan političar je lep političar?

Ozbiljne TV emisije su samo tamo gde je sve roze i lepo?

Leleee….

om

Samo se ti tješi, jel ima ružniji od MiG 29. Ružne Rafale ionako nećete dobiti jer NATO neće biti saglasan, a od raketa bolje da okačite praćke jer slijedi samo najnovija Mica. Scalp i Meteor neće vam Britanci dati, a niti Šveđani jer ste rusofili. Nisu ludi pa da je Rusi u svom humanitarnom centru u Nišu pregledaju ili braća Kinezi.
Dakle,možda i dobijete Rafale u što ne vjerujem ni najmanje, nećete dobiti glavno naoružanje što čini kupovinu skupom i besmislenom. U pitanju je i softver kojim se može manipulirati.

Pe

@Suska Da li bi mogli da malo objasnite sta tacno je „neozbiljno“ kod Raffale?Mozda neke tehnicke karakteristike?Ovo sto ja vidim je dosta ozbiljno, a kvalitet uvek kosta, nije to MiG i Suhoj gde pola ne radi, a pola u 1960.

Da

Tebi je vjerojatno Golf najljepše vozilo, pa ovo je jedan od najljepših aviona ikada, možda je Eurofighter jedino ljepši i oni američki F-22, F-35.

Hr

A modernizacija Orla na standard 2.0?

Dj

>> pa ovo je jedan od najljepših aviona ikada

Rafale ima zaista impozantno resenje usisnika za vazduh koji su max. optimizirani, imaju malu masu, daju prostor za VZ operacije, sporiji sloj vazduha koji ne ulazi u turbine struji preko kanadira i pojcava njihovo dejstvo itd. ali… ona cev za tankanje goriva, razni senzori naknando zasrafljeni, skoro uvek eksterni tank za gorivo. Sorry ipak je to nekakva improvizacija, tu je F-35A prosto bez premca jer je sve sto mu je potrebno skoro savrseno integrisano. naravno u odnosu na sve drugo ovo gore je bila kritika na veoma visokom nivou!

Vl

Nadam se da ćemo se manuti ćoravog posla i odustati od kupovine Rafala. A Francuska bi sa svojim uslovljavanjima sebi učinila medveđu a nama najbolju uslugu jer bi se okrenuli drugoj prijateljskoj zemlji i izbegli gomilu uslovljavanja i ucena…

Pe

@Vlad Jedini problem je sto Vi smatrate „prijateljskim“ zemlje koje koriste naivnost i nesrecu Srbije iz 1990-ih za svoje interese, koji nisu i interesi Srbije-zameranje EU i SAD, ostanak Srbije van EU i td
I pored toga-prave mnogo losije letelice od Raffale.
Ali kad kazu Rusi da ce „vratiti Kosovo“-iako je to besmislica i oni nemaju nikakav nacin da to urade-mnogi nasednu.

Ne

@. Omniamea

Ja sam 70 % siguran da će Srbija kupiti Rafale i to je za sve nas u okruženju jako dobro.

E sada , dobro promisli zašto će biti tako

GK

Nevjerojatno!!! Još uvijek ne vjerujem. Do prije pet godina to je bio nemoguće. PZO srednjeg i dugog dometa, kakav dobar dron i Himarsi i to je to.
Vojska ko bombončić.

Odgovori
Mu

Po cipelama pilota rekao bih da su Afrika-neri.

Odgovori
KK

Otvori clanak na Tango Six o posjeti Nacionalne Garde Ohaja pa pogledaj sto imaju na nogama. Ocito je doba „cizme ima da su uglancane da hocu da se vidim u njima inace 20 sklekova“ pomalo proslo. Sto ima smisla za pilote.

Ik

Zrakoplovi izgledaju mocno…..U miru da ih koristimo…:))

Odgovori
Pa

Čestitke komšijama, odlični avioni

lu

iteresantna slika na „repu“ jednog od 6 ;)
lp!

Odgovori
Le

Ne znam na šta misliš, na jednom izgleda kao da nema low-vis šahovnice, ali samo izgleda, jer ako pogledaš snimke iz hangara u Francuskoj, svi ih imaju.

Moguće da je low-vis odradila posao pa softver kamere uklonio piksele :D ali, svi repovi su isti, sem kod jednog kome je ceo rep u šahovnici, što je jaka fora i omaž MiG-21

Si

Mislio je na portret Jean Michelle Nicolier-a. Jedan od Rafalea nosi ime po njemu. Inace proglasen herojem bitke za Vukovar i posthumno odlikovan. Porijeklom Francuz.

Iv

@Sivi ma to je patka s jednog foruma koju su novinari preuzeli …

Ne

Jos vise od godinu i po dana do operativnog nivoa eskadrile? Moram da primetim da je to foliranje. Avioni su tu, infrastruktura je tu, sve je tu, cemu jos godinu i po? Pa nisu nikad vidjeni NLO niti su hrvatski piloti do sad leteli na magarcima pa da im obuka duza od cele vojne akademije.

Odgovori
Mi

Pa ovo je pola eskadrile. Ostatak dolazi sljedece godine. Ne moze eskadrila biti operativna dok ne bude kompletna. Malo razumijevanja procitanog.

Ne

Mislav

Dobro sam procitao. Ostatak do pocetka sledece godine, pune operacije do kraja sledece godine. Godinu dana.

Ž

Nenad (Sr)

“početna operativna sposobnost eskadrile biti postignuta već krajem sledeće godine.“

Почетна, не пуна оперативна способност.

om

Gle,pojavio se problem potpune ili početne operativnosti eskadrile. Ne mogu vjerovati. To je totalno nebitno. Operativni plan sigurno postoji, neki misle da smo možda nesposobni ili ograničeni jer Ukrajinci su kao F16 za mjesec dana apsolvirali, čitam komentar. No ne zamaram se ja više oko toga, mi smo sada na jednom višem nivou i trebamo samo učiti, meni dosta. Treba privući mlade ljude sada da sa ponosom odaberu poziv pilota u budućnosti što vjerujem da neće biti problem, jer dobijamo i međunacionalnu školu za pilote nadzvučnih zrakoplova 2026. kada bi projekt sa Francuzima trebao biti operativan. Taj posao već je pokrenut i dozvola je izdana.

Fa

Za to vreme na Pešteru Orlovi saćastim lanserima uvežbavaju „da Švabo nikada ne osvoji Kursk“ taktiku.

E Srbijo među Maljutkama i pod Migovima :(

Odgovori
Ne

Vazno je da radi i da se vezba. Rakete za Rafale toliko kostaju da ce da ih ispaljuju jednom u dve godine na nekim NATO udruzenim vezbama. Ili vec ove godine u Ukrajini. Jer Britanci sigurno nece :)

Mi

Nenad

S razlogom toliko kostaju.

om

Koliko su ih već samo ispalili na simulatoru. Kaže pilot da je simulator toliko realan da ne možeš razlikovati jesi li u zrakoplovu ili u simulatoru ako ti svijest to ne kaže. Poslije simulatora laka je bila prilagodba na pilotsku kabinu.

Š

Razlog je ekonomija obima, a ne veca razorna moc.

Mi

Razorna moc je nebitna za aa raketu. Bitni su senzori i navodjenje. Ne radi se tu o ekonomiji vec tehnologiji.

Iv

@omniameamecumporto
Kad bi simulator mogao da bude 100% precizan, ne bi se zvao simulator. Pitanje je šta bi ko pogadjao i sa čim u realnom sukobu, možda se svi iznenadimo a ponajviše Francuzi. Zato se i kasni sa f16, ostala je još samo avio nadmoć zapada kao legendarna stvar ali ako se i ta legenda opovrgne, možda se naruše neki odnosi u svetu.

Da

https://vlada.gov.hr/vijesti/avion-rafale-za-moderno-hrvatsko-ratno-zrakoplovstvo/42349?big=1

Opremeljeni su kao i Francuski Rafali. Imaju AESA Radar ne PESA radar. Ako ides na stranice vlade, i sabora, mozes naci sve informacije o opermi, sto se jos ne zna u potpunosti, koji svi oruzani sustavi su kupljeni, ali ako nisu sada, kupit cemo ih u narednim godinama. Hrvatska je u NATO i u EU-u tako da nece biti problema dobiti najbolju opremu koja treba za HRZ i Rafale.

Odgovori
St

Ni svi FR Rafalai nemaju AESA radare. Skupo.

Li

Kupnja stoljeća!
Mnoge bi zemlje danas dale u ovoj situaciji gdje je situacija vrlo nestabilna puno više novaca od 1,1M € za 12 vrhunskih aviona 4+ generacije, starosti oko 10 godina, sa svom tehničkom podrškom, dijelovima, obukom i naoružanjem te gratis sistemima Mistral sa isporukom svega unutar 2-3 godine.
Vrhunski avion, vrhunski!
Pomalo nerealno da exYU država postaje korisnikom ovakve mašine.

Odgovori
Va

A znaš koliko će da ti pomogne i 12 F-22 aviona u većoj frci !

Sr

@Vaste
Ne pomaže 12 aviona samo po sebi, ali 4 Miga 21 u HR, 20ak 21 Lansera u Rumuniji i jedno 6 operativnih 29A u Bugarskoj naspram uskoro 12 Rafala F3R, 49 F-16MLU i 16 F-16V, ogromna je razlika i kad se sabere onda znači. Najbitnije sada mogu svi da dobiju naoružanje od saveznika i isti dan da ih iskoriste, nije to mala stvar.

Va

Srbofil Ti nabrajaš nekoliko zemalja NATO-a i sabirao njihovu avijaciju ! Samo da vas pitam nešto ? Dali mislite da će te avione trebati upotrebiti nad njihovim nebom ,ili po naredbi da se skupe i polete na front druge zemlje ? Šta bi mislite ? Ne računajući plašenje nekakvim Rusima i slično ! I Hitler je sakupljao svojevremeno trupe po nekim okolnim zemljama i slao na tudjim teritoriju ! Sve u svemu lepo je videti ovakve avione !

Iv

Čestitka od Hrvata iz Srbije. Nadam se da ćemo jednog dana sarađivati kad je upotreba istih u pitanju, isto tako se nadam da ćete se sa njima samo vozati a da vam neće trebati ostatak funkcionalnosti.

Odgovori
K

Za sve koji ponavljaju da je RBE2 unutra i da to znaci da imamo AESA radar na Rafaleu, ili koji citiraju Thalesovu stranicu, trebali bi znati da niti jedno niti drugo zapravo to ne znaci. RBE2 je radar koji ima i svoju PESA i svoju AESA varijantu, i ako se bolje procita Thalesova izjava, oni u njoj govore o svim RBE2 radarima.

Sto se Rafale F3R varijante tice, niti to nije jamac da je unutra AESA radar – brojni francuski Rafalei, svi dovedeni na F3R standard, lete bez AESA radara. Bas zato jer taj radar, RBE2, ima dvije varijante, jel.

Odgovori
Mi

K

Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.
It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.

U citatu sa Thalesove stranice naglasak je na AESA radaru i pominju se korisnici.

Mi

K

Rafale F3R ima AESA u suprotnom nije R verzija vec obican F3 ili F2.

News of the milestone came 15 months after initial operating capability (IOC) was declared in December 2019 and 20 months after the F3-R standard was officially accepted in July 2019. The new F3-R standard for the Rafale has been developed by Dassault Aviation, Thales, MBDA, and Safran under a contract signed in January 2014. As previously reported by Janes, the F3-R standard comprises major software and hardware upgrades that include the integration of the Meteor beyond-visual-range air-to-air missile (BVRAAM) and the latest laser-guided version of the Sagem Armement Air-Sol Modulaire (AASM) modular air-to-ground precision weapon, the Thales RBE2 active electronic scanned array (AESA) radar, the Thales TALIOS long-range airborne targeting pod, an automatic ground collision avoidance system (Auto-GCAS), an improved buddy-buddy refuelling pod, and the Spectra electronic warfare system.

Mi

@K
Aesa radar se počeo ugrađivati 2012g i tada je nastao F3R a F3 standar je nastao 2009g iza toga F3.1 pa F3.2 pa F3.3OT pa 2012g F3R e sada vidi koliko je Francuska zaprimila rafala od 2012g

Dj

Slazem se, ja sam dosao do istih zakljucaka, o ovome je vec bilo diskusija. Realno nema nikakvog razloga da Francuska Hrvatskoj proda AESA vazduhoplove, kada ima dosta PESA masina na rasploaganju, i sama apgrejduje bukvalno jedan po jedan avion. Previse su to skupi senzori da bi ih se tek tako menjalo pre isteka resursa necim novim cim se pojavi. Mozda je ustupljen mix masina – sa jednim i sa drugim tipom radara, to mi je nekako najlogicniji kompromis.

Ne

Nema F3R standarda bez AESA radara. Naravno postoji nešto stariji F3 standard bez R u oznaci i ti imaju PESA radar koji je još uvijek daleko bolji od klasičnih mehaničkih dopler radara.

Ve

Dali mogu nositi rakete .
meteor bez Aesa radara? procito sam da su uzeli i Scalp rakete 1 po avionu

Mi

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/rafale-f3-r-standard-declared-fully-operational

Ajde jednom zauvijek da se nauci sta F3R standard donosi u odnosu na F3. Eksplicitno se navodi AESA!

Da

Rbe2 aa radar gospodine. I taj
radar omogućuje rad meteor raketa

Totalno si u krivu kad kažeš da F3R standard nema AESA radar niti u Francuskoj niti bilo gdje drugdje gdje je isporučen u F3R verziji.
Imaš gomilu podataka na tu temu od drugih korisnika koji su kupili avion u F3R varijanti i nitko ne spominje da je došao sa PESA radarom u F3R varijanti.
Također na Thalesovoj stranici specifično govore o korisnicima sa AESA verzijom radara.
„Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.“
Također i sam proizvođač specifično navodi šta koja verzija ima i nigdje nema podataka da i jedana F3R varijanta nema AESA radar.

om

Možda neki francuski zrakoplovi lete bez AESA radara ali to onda nije potpuni F3-R .Oni svoje zrakoplove uvijek stignu dograditi.
Ali naši su FR-3 koji su izašli iz Francuske logično kompletirani jer ovdje je već na nekoliko mjesta prikazano što točno znači potpuni F3-R. Ovo sa ima pa nema već je degutantno. Nema razloga da nema kompletno svu opremu kao i Francuz i podvjes koji si mi možemo priuštiti. Pored stotine milijuna koje smo dali ne bi bio problem platiti još po četiri Meteora po svakoj mašini, dakle pedeset raketa za sto milijuna. Pa nek se nađe,ali naravno opet će biti imamo ili nemamo Meteore. Glupo bi bilo da nemamo ili nećemo imati. Imamo zrakoplove i vježbajmo sada sa saveznicima, cijela Europa nam je na dlanu kad se linknemo na njihove osmatračke radare.

K

Ne, tu postoji neka ozbiljna kognitivna disonanca. Novo proizvedeni F3R imaju AESA modul na svom RBE2 radaru, medjutim nisu svi Rafali koji su dovedeni na F3R standard naknadno ujedno i opremljeni njime. Imali ste clanke na T6 o tome, a bome ima i francuskih izvora napretek. F3R standard integrira te sustave (Meteor, AESA, Talios, etc) u Rafale, tojest omogucava njihovu ugradnju kroz izvodjenje potrebnih softwareskih i hardwareskih modifikacija. Medjutim, niti svi Francuski Rafali imaju Talios, niti svi nose Meteore, niti svi imaju AESA modul na svom RBE2 radaru – sama AESA antena je lako izmjenjiva sa PESA antenom nakon F3R modernizacije, i postavlja se na zrakoplove po potrebi (francuska ima veoma ogranicen broj tih antena zbog potreba zadovoljavanja izvoza, niske proizvodnje i prodaje grckoj i mozda hrvatskoj). S obzirom da modernizacijski standard F3R, kako sam vec rekao, integrira te sustave u Rafale i omogucuje njihovu ugradnju na zrakoplove po potrebi, savrseno je moguce da svi budu na standardu F3R, bez da svi imaju AESA antenu ili nose Talios i Meteor.

Ja niti u jednom trenutku nisam rekao da Hrvatski Rafali AESA antenu nemaju – samo sam rekao da ne znamo, i da se oko te teme uporno izbjegava dati sluzbeni odgovor. Za Grcku znamo da je dobila AESA antene, kao sto i znamo da Francuska jos uvijek nema ni blizu sve svoje Rafale s njom opremljene – jesu li nama Francuzi prodali neke od svojih rijetkih AESA antena zajedno sa avionima, ne znam. Ali ne znate ni vi.

Hr

Ti si fakat nepismen čovjek po pitanju engleskog .By the way Francuzi su sve Rafale dogradili na F3R a ovaj R znači Aesa radar .

K

Prilicno sam siguran da sam engleski pismeniji od vecine komentatora na T6. Sto se “R” u F3-R tice, to ne stoji tu za radar kao sto vidim da je postalo popularno govoriti (integracija AESA antene na RBE2 je samo dio paketa nadogradnji, kao sto sam vec rekao), nego najbolje sto mogu otkriti stoji za “renforcee”, kao dio “Le capacite omnirole renforcee” formulacije kojom se F3-R standard opisivao.

Da sam francuski pismeniji (a to bome nisam skoro uopce), vjerojatno bi mogao i lakse doci do relevantnih informacija.

Dj

@K

PESA i AESA radari se razlikuju u nacinu na koji se napajaju energijom, kako je izveden termalni menadzment, kako se generise radarski snop, kako se upravlja njime itd. Mozda su u Rafale zaista napravili nekakav hardverski i softverski interfejs koji radar kao senzor abstrahuje do te mere da se nos aviona samo otvori, stari radar izbaci a novi usteka u standardni slot i gotova stvar. Ja bi voleo ako moze izvor jer me interesuje (sa tehnicke strane) kako to funkcionise…

mi

@K ma ti znaš sigurno bolje nego general francuskih zračnih snaga koji je odobrio standard i nego predsjednik firme koja je vršila modernizaciju istih, a to što si kako kažeš da si pismeniji ne znači da shvačaš neke stvari,evo pa njima objasni da nemaju pojma šta su odobrili https://www.mbda-systems.com/press-releases/the-rafale-f3-r-now-to-be-used-in-operational-service/ a ovome objasni šta se isporučuje i kad
https://www.opex360.com/2022/07/30/lentrainement-des-pilotes-de-larmee-de-lair-va-etre-affecte-par-la-vente-de-rafale-doccasion-a-la-grece-et-la-croatie/ je izgleda da oni nemaju pojma

Du

@MikeV
U ovom citiranom tesktu se kaže kako će novac od prodaje Hrvatskoj polovnih Rafale-a biti iskorišten za reaktivaciju 14 do sada neaktivnih(konzerviranih) Rafala koji su služili kao donori za delove i operativnost flote kao i kupovinu AESA modula za antene za modernizaciju Francuskih rafala, kao i dodatnu kupovinu Talios podova, To piše u tekstu koji ste citirali. Za sad se sigurno znaju godišta aviona i da su došli bez IRST modula, i bez AESA radara.

Be

ajd sad, za dusebriznike….

nakon 26 godina, ovaj dan smatram zadnjim danom svoje sluzbe iako sam istu napustio prije 17 godina.

ne volim se ponavljati, ali ako vam dusebriznici nisu htjeli objaviti sto i kako…….nije do mene.

ali, samo Hajduk zivi vjecno!

O&O

Odgovori
Ni

Krajem 2022 samo je na 20% FR Rafala bilo instalirano RBE2 AESA ostali 80% su sa RBE2. Do kraja 2023 cilj je bio da se na 50% FR Rafala instalira RBE2 AESA ( source = FR press). Kad se uzme u obzir da se broj naručenih aviona za strane kupce povećao( a svi su sa AESA verzijom RBE2 radara) neznam dali je taj cilj ispunjen. Nadam se da su CRO rafali novom verzijom radara.

Odgovori
Vl

Cestitke susedima. Za nas podstrek da konacno ugovorimo nase Rafale i da jednog dana u buducnosti komentarisemo dolazak na Batajnicu.

Odgovori
Sr

Promasena rasprava kao i kad su modernizovani Migovi za RViPVO. Da li imaju ovaj ili onaj radar, nebitno! Bitno je da se sa Miga 21, legendarne, ali davno prevazidjene platforme koja je zastarela pre 40 godina preslo na nesto moderno i svako poredjenje treba da se vrsi u odnosu na prethodno stanje.

Za HRZ je bitniji Link-16 sto se dobilo sa F-3 verzijom nego bilo kakvo naoruzanje.

Odgovori
Ne

Smemo valjda malo da ih zezamo? I oni ce nas sledece godine kada bude sletalo 24 SU35 na Batajnicu.

Da, ozbiljan sam i spreman na opkladu. Sto bi se reklo: mark my words.

Mi

Pa naravno. Kad budu zeleli, kad se budu slali na remont, mogubkeponinda doplate za dublju modernizaciju, ukljuvlcujucibi F4.
Trenutno sunvise nego super.

Čestitam komšijama,.. lepo ste se ponovili!!

Sr

Nenad(Sr)
Ne kladim se sa ljudima kad znam da su u zabludi, prosto nije fer.
@Milos77
Ipak ne, F3R je poslednji od „starog standarda“, moći će da se unapredi radar ili integrišu neki novi sistemi naoružanja, softver, ali on ne može da se unapredi na F4 jer je previše harverski drugačiji, da ne ulazino sada u detalje.

Za HRZ to nije važno, važno je da konačno imaju interoperabilnost u okviru svog saveza, da mogu da dele podatke, naoružanje i vežbaju jer do sada, lovačka komponenta nije služila ničemu ako ćemo iskreno.

Da

@Nenad (Sr)

„Smemo valjda malo da ih zezamo? I oni ce nas sledece godine kada bude sletalo 24 SU35 na Batajnicu.“

S-35 bi dosli kako u Srbiju ? Preko koje NATO zemlje? Rusija ima probleme sa komponentama za svoje Zrakoplostvo ,a ti mislis sada bi oni isli extra length, da Srbiji ustupe 24 S-35 koji su u jako velikoj potrebi u Russiji. Mozda si pobrkao Su-35 sa Chengdu J-10, Koje Serbija bi mogla dobit za oko $2 miljarde (24 zrakoplova) bez oruzja, cijeli packet za Chinese Eurofighter, be kostao oko 3 milljarde ali delivery date nebu bio 2025, nego 2028.

Ne

@. Nenad Sr

Ne

Kupit ćete nove Rafale F4
Ajmo reci da sam 70 % siguran

Da

@ Srbofil Pričaš gluposti :All F3R-configured Rafales – including those new examples to be delivered to the French air force this year – will be updated to the new mark by Dassault, the DGA or at a squadron level, with the task taking no more than one week for newly-produced examples.

Da

@Srbofil to jednostavno nije istina :All F3R-configured Rafales – including those new examples to be delivered to the French air force this year – will be updated to the new mark by Dassault, the DGA or at a squadron level, with the task taking no more than one week for newly-produced examples.

kr

11. svibnja na 3. AIRVG 2024 zainteresiranoj javnosti će uz standardne letjelice HRZ-a biti prezentirani novi zrakoplovi….
u statičkom dijelu moći će se vidjeti Rafale C3R-EC i C3R-DC, dok će se u letačkom dijelu predstaviti C3R-EC…

Odgovori
Si

Vec bukirao hotel, vodim klince da se naslikavamo :)

Ai

@Živojin Banković odličan profesionalno napisan članak kao i uvijek

RESPECT
AB

Odgovori
Re

Odlična nabavka možda i najbolja na svetu do sada za relativno male pare.Uboli su Hrvati dobar tajming.I „Barake“ da su uzeli ne bi pogrešili.Sve je to daleko ispred 29-ki.Moramo jednu stvar da shvatimo da se sa njima nemožemo trkati u naoružanju jer su u EU i Natou i uvek će im prodavati savremenije naoružanje nego nama.Uostalom i imaju ulogu protivteže u odnosu na nas.Mi smo u baš baš nezavidnoj situacij bez izlaza na more.Zato akcenat treba da bude na domaćoj namenskoj industrij.Nama pre svega pored jakog PVOa je potrebna i jaka artiljerija i kao jedini faktor odvraćanja balističke rakete bar 500 km. dometa.Sad kada Hrvati imaju Rafale sa Meteorom i Skalpom imamo i mi pravo i obavezu da razvijemo ovakve rakete.Teško da će nama prodati Rafale a još teže Meteor i Skalp.Nemci čak neće ni Manove da nam prodaju za Nore a kamo li nešto ozbiljnije.Upali smo u mišolovku a mreža se plete oko nas.Nek nam je Bog u pomoći.

Odgovori
KK

Srbofil ga je pogodio.

PESA AESA ili stogod. Napravio se generacijski skok, skoluju se nove generacije, investiralo se u simulator, obuku kadra, prevazisli MiG21, i nove generacije ce imati na cemu da stasavaju. Za start i ne treba biti novo, bitno je napraviti fond obucenog kadra.

Odgovori
Be

Srbofil je malo ozbiljan igrac za ove stranice.

Slazem se s njime.

A sad cu Vam ukratko objasniti kako ce hodogram razvoja izgledati.

Najtezio dio ce biti uspostaviti adekvatno robno skladisno funkcioniranje.
Tu ocekujem najvise problema.
Kad se taj dio ispegla I probation, a vjerujte mi kad Vam kazem da ce to potrajati bar 2 godine, tada mozete ocekivati narucivanje punog borbenog kompleta. Meteori ukljuceni.

Nakon sto cijelokupni sustav profunkcionira na nacin da je odrziv I funkcionalan, pa rekao bi za jedno 5 godina od danas, tada mozemo ocekivati narudzbu dodatnih 6 kom, novosagradjenih u tada aktualnom standards.

E kad ti novonaruceni pocnu dolaziti, za cca 10 godina od danas, postojeci se salju na modernization dinamikom isporuke novonarucenih.

Dakle, za nekih 12 godina od danas, flota Rafalea u HR ce brojati 18 aparata u zadnjem standards.

Da

@ Beduin

Slazem se sa vama, mislim da treba se investirati u infastrukturu puno vise, I na tome se radi, treba druga pista na Plesu tako da se odvoje civilne i vojne komponente na Plesu. Bitno je da see sve planira i orgaizira sada, pilotsko skolovanje u Hrvatskoj i Francuskoj, ali i u Americi gdje cetvertina nasih pilota je vec skolovana.

KK

@ David

Upravo tako, ovo nije igra za godinu, tri ili pet. Temelj, prva stepenica itd. Stvar za sada radi, radi se temelj, kasnije idu sve ove naborojane stavke od cak i potencijalnog izmjestanja, disperzije, nove dedicated piste itd. Dosta toga u zadnjih godinu dvije dolazi, helikopteri, sada avioni, i cini se da tu nije kraj.

Ne

@. Beduin

Tvoj hodogram bi trebao tako izgledati , ali ne znaci i da hoće .
Pri tom ne mislim na samu operativu . Naši ljudi ako su pravilno usmjereni , mogu pokazati visoku kvalitetu plus motiv koji nikada nije bio upitan.

Zašto sumljam u tvoj vrlo jasan komentar tj hodogram ?

Baš zbog niza nejasnih faktora – unutarnja politika koja se može promijeniti do sutra u tri različita smjera plus bijela kuga .

Nismo mi Grci , Česi ili ……koji imaju jasan smjer razvoja oružanih snaga bez obzira tko čini vlast.

Evo , nije baš najuže vezano uz CRO Rafale i temu prihvata prvih aparata , ali na neki posredan način i jest .

Uz ponos što smo kupili te moćne ptice , nekako mi probija i skepsa .

To

Tako rade ozbiljne drzave i tako se ulaze u vojsku!Bravo komsije Hrvati,cestitam na nabavci jednih od najboljih aviona na svetu u ovom trenutku,da ih u miru koristite.Tek kako su lepi hangari za Rafale,svaka cast,jos jednom,tako se zavrsava ozbiljan posao.Mi cemo u Srbiji ostati bez lovacke komponente jer realno niko nece prodati nista Srbiji ciji predsednik omalozava institucije EU i NATO,ide po africkim drzavama i podnosi izvestaj ruskom ambasadoru.Na te predsednikove price o Rafalima se raduju samo naivna deca jer reci o kupovini sa francuske strane nema ni dan danas,tako da cemo gledati vojne vezbe sa 50 godina starim avionima i sacastim(glupim)lanserima.

Odgovori
Lj

Bravo i cestitam komsije. Da sto vise sati naleta izvucete iz njih.
Kad vasa eskadrila postigne kompletnu operativnu sposobnost za par godina,nama jos uvek nece stici J-10C ili Su-30 (jbg. nada poslednja umire).
Sad mozemo da pocnemo onu nasu omiljenu komšisku igru „ajde da ga merimoooo“.
Vi imate Rafale koje trenutno mozete samo da prikazete na „TT zboru“ naredne tri godine, mi Migove i pilote koji su svakog trenutka sposobni za ono za sta su namenjeni.
Posle toga ide jedno 5-7 godina kad ce vas „pimpek“ biti duzi,a mi samo slikanje i „TT zbor“.
Onda ide faza vasih Rafala starih 20 godina i nasih nekih starih 5-6 godina.
Za to vreme vasi i nasi „vrhovni komadanti“ ce krckati penzije i masne provizije, njihova deca ce nam sa drzavnih funkcija govoriti kako zivimo u „neovisnoj“ Hrvatskoj unutar EU i neutralnom zlatnom dobu ekonomskog tigra. Nasa deca ce negde iz inostranstva otplacivati rate u koje su ih uvukli mozgovi njihovih patriotski nastrojenih mama i tata pre dve-tri decenije.
Bice ovaj portal zanimljiv jos dugo godina.
Bravo za sve nas.

Odgovori
Pe

Ne, nikada Srbije nece kupiti Suhoj, to je iskljuceno iz vise razloga, od politickih, preko problema Rusa u proizvodnji zbog sankcija, i potreba njihove vojske, do tehnicke inferiornosti ruskih aviona u odnosu na zapadne.

Ni

Čestitke komšijama, izabrali su odličan avion.

Odgovori
Da

The Rafale F3-R version is equipped with the RBE2 AESA (Active Electronically Scanned Array) radar. Developed by Thales, this radar represents a significant advancement in European combat aircraft technology. Let’s delve into its capabilities:

RBE2 AESA Radar:
The RBE2 is the first European combat aircraft radar to utilize electronic scanning technology.
Developed by Thales, it benefits from extensive research and Thales’ expertise.
Key features:
Unprecedented Situational Awareness: The RBE2 provides earlier detection and tracking of multiple targets compared to conventional antennas.
Superior Beam Agility: Its agility allows for precise tracking and targeting.
Massive Computing Power: The radar’s computing capabilities enhance performance.
All-Aspect Detection: It can track air targets in all directions, including look-up and look-down.
Terrain-Following Capability: Real-time 3D maps for terrain-following above uncharted terrain.
Ground Target Identification: High-resolution 2D ground maps for navigation and target designation.
Naval Target Tracking: Detection and tracking of multiple naval targets.
Compatibility with METEOR Missile: The RBE2-AESA’s detection range aligns with the long-range METEOR air-to-air missile123.
Other Sensor Systems on the Rafale:
Front Sector Optronics (FSO):
Developed by Thales, the FSO system operates in visible and infrared wavelengths.
Immune to radar jamming, it provides covert long-range detection, identification, and tracking of air, sea, and ground targets.
SPECTRA (Internal Electronic Warfare Suite):
Jointly developed by Thales and MBDA, SPECTRA enhances the Rafale’s survivability against airborne and ground threats145.
The Rafale F3-R’s advanced radar and sensor suite contribute to its superiority in various scenarios, including air combat, all-weather strikes, ground support, and opportunistic target engagement3.

Odgovori
St

U bilo kakvoj bliskoj vazdusnoj borbi su i dalje nasi Mig29 SMT puno bolji. Kada dodamo nasu PVO opet smo jaci.
Pozdrav is Prijedora i hvala lepa na dobrom portalu.

Odgovori
Ne

Srbija ima malo zaokruzeniji sistem RV i PVO, to je prednost. Tu su i neke novije ruske rakete koje su u ravni sa francuskim. Inace je Rafal, kao sam avion, ipak bolji od Mig-29. Ne racuna se samo avion, vec ceo sistem PVO.

JF

Koja bliska borba u 21. vijeku, zemljače? Situacija je takva da dva hrvatska Rafala bez da ulaze u vazdusni prostor Srbije, negdje iz istočne Slavonije, obore cijelu eskadrilu migova 29 čim polete sa Batajnice.
Kakva crna bliska borba pa to je kao pojava nestalo prije skoro 40 godina. Mislim da je zadnja bliska borba bila između juznoafrikanaca i kubanaca u angolskom ratu.
Nego da vidimo mi sa Dodikom da i mi uzmemo nešto i parkiramo na Mahovljane. ;)

Sine moj pilot Miga -29 samo u snovima može sanjati da će ikada doći u situaciju za blisku zračnu borbu sa Rafalom.
Rafal ima mogučnosti da pronađe i indetificira i gađa drugi zrakoplov bez da koristi radar i to ako se nevaram na udaljenostima do čak 100km.
Pilot Miga neće biti svjestan da je otkriven dok ne bude kasno.

Jo

@JF-17
Malo ga pretera, koliko dalekometnih raketa vazduh-vazduh može da nosi Rafal?
Složio bih se sa Nenadom da Srbija ima bolje zaokružen sistem PVO, ti Rafali bi verovatno bili primećeni pre nego što uđu u vazdušni prostor iz koga bi izvršili gađanje. Sa druge strane, nema sumnje da je Rafal odličan avion, bolji od Mig-29.

Ja

Mig 29 bi se trebao prilično potruditi da dođe u priliku za blisku borbu. Možda ni se od 10 dva probila blizu.

Pa

Blej-ki
Zi’mi ti, to isto moze i mig29 sa r73/4, r27t…. S kojom raketom u pasivnom rezimu bi rafal gadjao, mica ir, ma ne sigurno za tu priliku ce da izmisle meteor ir, sta 100-moze i preko…Suva teorija…

Pa

@Blejky

I MIG-29 SM ima isti „instrument“… Razgledaju snimke na internetu,a i prelistao članke ovde na T6.

Jo

Potpuno krivo…..čak i da da dođe do bliske zračne borbe, što je zadnja i najmanje realna opcija, 29ka nije u prednosti u odnosu na Rafale…..Osim toga kad je Srbija podigla svoje 29ke na SMT standard?

Mi

Stvarno mrcine i pol. Piloti će uživati. Faliti će MIG21, ipak je bio avion i pol, raketa sa sjedalom. Osobno, više vjerujem Vučiću i Srbijancima po pitanju hrvatskih Rafala kada kažu da nema AESA, SPECTRA, Meteor rakete, itd, nego da vjerujem što govore i pišu Francuzi i hrvatski piloti i mehaničari koji su godinu dana proveli u Francuskoj na obuci.

Odgovori
Sr

@Milki
Vučić je Bosanac, Toma je Srbijanac, a radari zaista nisu bitni.

Mi

Najmoćniji avion današnjice.
Roka sve sa raketom zrak zrak od 351 km,
i vrlo lako može da uvede zonu zabrane letenja nad Balkanom i Bugarskom ako treba.

Iv

Ono kad sediš i nadaš se da komšija nema para za nove patike kao ti. Možda neko nekoga kupi nečim, vi ste se već prodali, mi još nismo, držimo cenu. Šta će biti i šta će ko imati…živi bili pa videli. Ekonomija i stanovništvo je na kraju ono što će presuditi a tu smo svi tanki.

Sr

Nadjoh podatak da ne postoji RV u svetu kome su svi avioni uvek spremni za borbu/let. Izraelsko vazduhoplovstvo je ubedljivo na prvom mestu i oni u svakom trenutku imaju nekih 70% letelica spremnih za borbu. Amerikanci malo iznad 60% a ostali 50% i manje.Sve to bez obzira na starost letelice. Ovih 12 Rafala je fantasticna stvar za HRZ ali oni su samo za nebo Hrvatske jer za ne vise od godinu dana , nece imati vise od 6 komada spremnih za let i dejstva. Jednostavno je to tako.

Odgovori
To

Dobar posao za početak odnosno održavanje na životu borbene komponente, a kad ove isplatimo , još 12 komada za kakvo takvo ozbiljnije djelovanje…Možda i od Amera nešto uzet…

Odgovori
Ti

Leti u mir ❤️

Odgovori
Zo

@Nenad ( Sr )
Smemo valjda malo da ih zezamo? I oni ce nas sledece godine kada bude sletalo 24 SU35 na Batajnicu.

Da, ozbiljan sam i spreman na opkladu. Sto bi se reklo: mark my words.

Ja se ne bih kladio sa tobom zato što vam je to najrealnija opcija , usput najjeftinija i najsigurnija , stroj je vrhunski , a 24>12
Teško ćete do zapadnog zrakoplova koji nešto vrijedi , osim ako se potpuno ne okrenete od Putina
Usput , na nekoj poljani u Rusiji postoje 24 SU-35 spremni za isporuku koje naručitelj nije preuzeo ( otkazao ? ) , eto šanse

Odgovori
Th

@Zooro
Ako su stvarno 24 Su-35 spremni za izporuku onda ce biti tesko ili mozda i nemoguce te avione u Srbiju izporuciti. Rusiman su vjerovatno ti avioni potrebniji.

Ta najava da ce Srbija naruciti sada samo 12 Rafala a ne 24 je samo zbog politike. Zasto bi neko normalan za 12 aviona koji ce mozda biti novi ali bez znacajnih djelova elektonike i oruzja da plati od 3-5 milijardi eura?

om

Pogledajte emisiju Direct na francuskoj televiziji o Vučićevim Rafalima.I nakon svega što bi moglo ići Srbiji u prilog kao što je općenita privredna saradnja napominje se da Francuska želi da Srbija promjeni kurs i geopolitičku situaciju. Ne može Francuska naoružavati Ukrajinu, a sa druge strane naoružavati ruskog saveznika. Dačić je bio u Moskvi na brifingu a i Dodig čini mi se. Zatim spominju normalizaciju sa Kosovom. Znamo što to znači. Procesuiranje svih koji su sudjelovali u terorističkoj akciji na Kosovu u Banjskoj . Desault kažu ne obećava ništa i ne želi pregovarati dok ne dobije signal.
Ukratko zakretanje ruke i promjena smjera politike za Vučiča .Što se pak tiče raketa na koje Francuska sama nema puno utjecaja tek je drugo pitanje koje ovisi od saveznika proizvođača istih, Britanije i Švedske prvenstveno.
Ništa nije tako izvjesno kao što Vučić priča. Ja bih rekao da se i NATO nešto pita.
Spominje se cifra od preko 3 milijarde. Ništa se zapravo ne zna a Vučić bi potpisao ugovor, da ali mora otkačiti Putina što Rusi nisu baš najbolje primili ali srpski portali o tome ništa ne pišu.

Odgovori
Da

Ako Srbija stvarno (iz raznoraznih razloga) mora da kupi 12 Rafala po abnormalnoj ceni i sa skromnim naoružanjem, onda bar treba da izboksuje od Makrona da, uz to, kupi i onih 15 grčkih Miraža iz 2007 godine za male pare. Grci su ih „oglasili“ za prodaju ali Indija je sigurno prvi favorit za kupovinu. Zato treba videti sa Francuzima da ih poguraju ka nama

Odgovori
Dj

Zaboravih da prokomentarisem, na jednoj od slika vide se impozantni, novi hangari za Rafale. Nego sta je sa srpskim multinamenskim Mig-29 SM+ po tom pitanju? Mislim da li se i oni nalaze u novim hangarima i kako ti objekti izgledaju?

Odgovori
Mi

Srbija ima obične „limene“ hangare. Na brzinu napravili pošto se sjećaš da su stajali vani preko zime par mjeseci, što nije bilo dobro. Mislim da je čak i T6 pisao o tome. Ovo su baš pravi hangari u Hrvatskoj koji su se gradili par mjeseci, što naravno za ovakve avione, simulatore, itd i trebaš da imaš.

Mi

Odlično oružje za borbu protiv bosonogih i uništenih armija, za sve ostale ništa više od reklame, već viđeno u Ukrajini.

Odgovori
Pe

DGA je 1. listopada 2018. objavila da je francuski softverski letni program (OFP) F3-R integriran na sve francuske letjelice Rafale i on sadrži podršku (to znači da podržava, a ne da to ima ili mora imati ) za:

F3-R standard (2018/10/01)

– Meteor
– Talios LDP
– AGCAS
– IFF mode 5/S
– Link 16 upgrade
– RBE-2 PESA upgrade
– SPECTRA upgrade
– AREOS pod upgrade
– Full SBU-54 integration
– AASM fuse programmation upgrade
– GBU-16 integration
– NARANG refueling pod

Podrška za AESA antene postoji od standarda F3.3 od 1. siječnja 2012. za novoproizvedene iz Tranche 4 točnije one O4-T:

F3.3 standard (2012/01/01)

– MIDS-Link16 upgrade
– RBE-2 AESA
– OSF-IT
– DDM-NG
– New MFD
– Improved HUD transparancy
– Upgraded IFF

A od standarda F3.3′ od 1. svibnja 2013. ista se može ugraditi (ako se nabavi) i na starije iz Tranche 1, 2 i 3

F3.3′ standard (2013/05/01)

– GBU-24
– AESA antenna compatibility with tranche 1, 2, 3 aircrafts

Avioni Rafale izuzeti iz flote francuskih zračno svemirskih snaga namijenjeni Hrvatskoj za razliku od aviona namijenjenih Grčkoj NISU opremljeni sa Antenne Active (Jean Jacques Ferrara, predsjednik francuskog odbora za obranu u svojim izvješćima za francuski Senat i Nacionalnu Skupštinu).

„Općenito, cjelokupna flota mogla bi imati koristi od mjera poboljšanja kapaciteta, povećanjem broja misijske opreme koja trenutno nedostaje.
Pogotovo budući da je izvoz popraćen smanjenjem određene opreme – kao primjer, Rafali uzete u korist Grčke opremljeni su aktivnim radarima antene, za razliku od uređaja namijenjenih Hrvatskoj.“

Stranica 56. izvješća:
https://www.assemblee-nationale.fr/dyn/15/rapports/cion_def/l15b4601-tvi_rapport-avis.pdf

Prije prodaje Grčkoj i Hrvatskoj, Francuskim oružanim snagama je od 1997. do 2018. bilo isporučeno 152 od 180 naručenih aviona tipa Rafale.

Francuskom RZ od tih 152 je bilo isporučeno 106 (48 C i 58 D), a zrakoplovstvu RM 46 aviona tipa Rafale M.

Od 152 isporučena aviona njih 120 je bilo opremljeno RBE2 radarima sa PESA a njih 32 sa AESA antenama.

Od toga je u AAE bilo njih 82 sa PESA i 24 sa AESA antenama, a u MN 38 sa PESA i 8 sa AESA antenama.

Osim AESA antena na radarima RBE2, francuski rabljeni Rafali iz sastava francuskih AAE prodani Hrvatskoj nemaju još neke sustave poput OSF-a, komponenti sustava SPECTRA, DDM-a, …

Na osnovu francuskog tada aktualnog OFP softvera (F3-R) kao i za svakog stranog kupca razvijen je stranom kupcu prilagođen i po njemu nazvan OFP softvare C3-R (C za Croatie).

Odgovori
Mi

PeroZ

Ovo izvijesce francuskog parlamentarca je vec davno prezvakano na ovom forumu.
Na stranu sto je pisano prije nego je Hrvatska zakljucila ugovor o kupnji Rafale borbenih aviona u njemu se ne navodi da hr. Rafalei nece imati AESA vec da su izuzeti iz onih koji nemaju, a nigdje se ne pominje da se nece ugraditi. Zbog hitnosti isporuke (citaj tenzija sa Turskom) Grckoj su izuzeti oni koji vec imaju. Sto se tice hrvatske akvizicije citiram „Ugovorom je definirano da se od Francuske Republike nabavlja 12 korištenih aviona Rafale F3-R (deset jednosjeda i dva dvosjeda), u istom standardu kao i avioni koji se koriste u Ratnom zrakoplovstvu Francuske Republike.“

Kako je standard F3R vec odobren kao standard za francusko zrakoplovstvo jos nekoliko godina prije potpisa ugovora i potvrdom datog standarda je zapoceta ugradnja AESA znacajki. Time je ugovorom dakle definirano da su hrvatski Rafali na istom standardu. Vec je vise puta i u francuskim medijima navedeno da je Francuska prilikom nadogradnje prednost dala stranim isporukama. Uostalom na stranici Thalesa proizvodjaca radara stoji milion puta citirani tekst gdje se navodi da je Hrvatska korisnik AESA radara.

М

Mislim da je Rafale prenaduvn marketingom. Za nas bi politički a i vojno više odgovarala jedna eskadrila novoh F16 ili F18 super hornet

Odgovori
Ma

Mislim da je igra na 4 završena. Srbija više ništa ne može kupiti vojno od Rusije jer je to roba pod sankcijama. Da bi bilo šta iz Rusije stiglo u Srbiju može samo preko NATO zemalja, a one to ne smiju propustiti jer će dobit po prstima od SADa. Dakle svi sustavi koje Stbija ima,a ruske su proizvodnje više se ne mogu remontirat. Možda će se još neko vrijeme nešto moći kupiti od Kine. Mislim da je Srbija u veliom problemu što se tiče naoružanja općenito , a ne samo avijacije. Kupovina većih i skupljih zapadnih sustava podrazumijeva potpuno uklapanje u zapadnu politiku. Mislim da je politika koji vodi prdsjednik Srbije ( što god mi mislili o njemu ) dosta teška i komplicirana. Do sada je dobro igrao svoju igru, al od ukrajnskog rata imperije i njihovi vazali su se jako polarizirali.

Odgovori
Ev

Мате
Та констатација је само тачна ако Русија изгуби рат у УКР и на дуже се не нормализују неке могућности испоруке.
Ако до тога не дође, Србија има шире и боље могућности набавке од било кога другог у Европи, и игра на 4 иде једноставно даље!!
За сваки случај се преговара са французима, али то дакле не мора да буде последња реч.Ако ово речено екстраполираш на оно што видиш, можеш лако да приметиш да се то управо тако и одиграва.
Тачно је да је то политички и финансиски и војно технички компликовано али се солидно реализује ( увек мислимо да може боље) али НИКАДА не губиш из вида национални интерес. А он није у томе да се полакомиш и изгубиш живце, него да константно тражиш најбоље решење.

Zo

@Thomas

Thomas18:31, 29. apr. 2024.
@Zooro
Ako su stvarno 24 Su-35 spremni za izporuku onda ce biti tesko ili mozda i nemoguce te avione u Srbiju izporuciti. Rusiman su vjerovatno ti avioni potrebniji.

Ta najava da ce Srbija naruciti sada samo 12 Rafala a ne 24 je samo zbog politike. Zasto bi neko normalan za 12 aviona koji ce mozda biti novi ali bez znacajnih djelova elektonike i oruzja da plati od 3-5 milijardi eura?

Ti zrakoplovi su nekome bili namijenjeni ( mislim Egiptu ) i taj netko je od njih odustao a rusi ih još nikome nisu prodali
Kakvi bili da bili , 24 SU-35 su OK mašine povoljne cijene i bili bi odlični za RV Srbije a vi ste pokazali i da se može nabaviti vojna tehnika iako je NATO svuda oko vas. Po meni to nije problem , a vama bi to bila odlična nabavka za 1,5-2 milijarde eura/$

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor