Dok su državni i vojni zvaničnici juče povodom Dana RV i PVO isticali da je „dosta urađeno“ i „mnogo uloženo“, to nije do kraja tačno.
Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana (RV i PVO) Vojske Srbije (VS) trebaju još ulaganja, zamena, nabavki i modernizacija. Uprkos percepciji da je u ovom segmentu bilo nebrojano aktivnosti, posao ni izdaleka nije završen.
Danas ćemo vam obrazložiti zbog čega.
U periodu od 2012. godine do danas, u obnovu vazduhoplovne tehnike Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane (RV i PVO) Vojske Srbije (VS) uložena su značajna finansijska sredstva.
Jedinice RV i PVO dobile su školske avione Lasta, dodatne lovačke avione MiG-29, avion za aero-foto snimanje PA-34-220T Seneca V, transportne avione C295, helikoptere H145M, Mi-17V-5, Mi-35, besposadne letelice CH-92A i CH-95, sisteme PVO PASARS, Pancir, Mistral, HQ-17 i FK-3, osmatračke radare GM200 i GM403.
Ukoliko bi sagledali šta se od aviona i helikoptera trenutno nalazi u inventaru RV i PVO VS, videli bismo međutim da je tu i dalje prisutan veliki broj tipova letelica koji je nasleđen još iz vremena bivše Jugoslavije.
Srbija još uvek koristi školske avione Utva-75, školsko-borbene avione Super Galeb G-4, jurišne avione Orao, lovce MiG-29, laki transporter An-2, helikoptere Gazela i Mi-8.
Tango Six portal je već u više navrata analizirao kakva je moguća zamena za avione lovačko-bombarderske avijacije (G-4 i Orao), potom lovačke avijacije (MiG-29 koji je postao višenamenski borbeni avion, i Rafal koji će biti njegov naslednik), zatim za laki transporter An-2, transporter An-26 (u međuvremenu je stigla zamena), kao i laki višenamenski helikopter Gazela. Takođe smo se osvrnuli na nabavku desantno-jurišnih helikoptera Mi-35M i P koji će zameniti helikoptere GAMA, kao i na nedostatak dovoljnog broja transportnih helikoptera.
Iako je nabavljeno 30 novih i polovnih aviona (uz narudžbinu još 12 Rafala), 35 helikoptera (još 7 je naručeno ali nije isporučeno), potrebne su dalje nabavke.
Do kraja decenije bilo bi poželjno da se nabave novi školski avioni, laki višenamenski helikopteri, treba sagledati mogućnosti da se nabave i mlazni trenažni (školsko-borbeni) avioni, ako se želi imati i druga borbena avijacijska eskadrila onda je potrebno naručiti još višenamenskih borbenih aviona.
Ukoliko se narednih godina pokaže da je dalja upotreba ruskih srednjih transportnih helikoptera otežana, i tu će morati da se pronađe alternativa, sasvim sigurno sa zapada.
Ako postoji potreba, možda treba nabaviti i laki transportni avion ili transporter koji je veći od sadašnjih aviona iz inventara RV.
Kada su besposadne letelice u pitanju najavljena je nabavka izraelskih, moguće i španskih.
Budući piloti RV i PVO trenutno se školuju i obučavaju na školskim avionima Utva-75, Lasta V-54 i školsko-borbenim G-4 Super Galeb.
Dok su Laste isporučene između 2012. i 2015. a zvanično uvedene u operativnu upotrebu 2017. godine, poslednja Utva-75A-21 (V-53) je proizvedena 1985. godine, a poslednji G-4 (N-62) 1991.
Ključne letelice za obuku novih kadrova su stare, tehnološki i tehnički zastarele, nisu modernizovane i nikako nisu perspektivne.
Poslednjih godina moglo se primetiti i da je korišćen mali broj tih aviona, pre svega jer je, najverovatnije, priliv novih pilota veoma mali.
Stoga Srbiji najverovatnije i nije potrebnio više od 5 do 6 školskih aviona koji će zameniti V-53 i 6 do 8 letelica za zamenu N-62.
Odgovarajuća zamena Utvi bila bi avion iste klase, dakle klipni (ili možda turboelisni) avion iste konfiguracije, odnosno jednomotorni niskokrilac sa rasporedom sedišta jedno pored drugog.
Što se tiče G-4 tu bi mogli da dođu u obzir i turboelisni i mlazni jednomotorni ili dvomotorni trenažni avioni (mlazni sa određenim borbenim karakteristikama).
Dvanaest naručenih višenamenskih borbenih aviona Rafal sasvim sigurno će zameniti MiG-ove 29, u poslednjem mogućem trenutku, kako je juče kazao komandant RV i PVO.
Sledeće pitanje je da li će Srbija nastojati da zameni i jurišnike Orao?
Za to su svakako potrebna značajna finansijska sredstva, ali postoji i nedoumica hoće li potencijalna zamena moći da se kvalitativno i kvantitativno isprati odgovarajućim kadrom?
Postoji naravno opcija da se Orlovi ne zamene i da RV i PVO ostane sa samo jednom eskadrilom VnBA. Tu je možda i opcija da se druga borbena eskadrila opremi nekim borbenim avionima skromnijih mogućnosti od savremenih VnBA.
I dok bi nabavka još jedne eskadrile VnBA zahtevala izdvajanje nekoliko milijardi evra, prethodno pomenuta zamena Utvi-75, G-4, zajedno sa eventualnom nabavkom lakog transportera (zamena za An-2), kao i kupovina lakog višenamenskog helikoptera (umesto Gazele) bile bi mnogo jeftinije.
Može se međutim dogoditi i da An-2 i Gazela ne budu zamenjeni. Ulogu An-2 bi mogli da preuzmu transportni helikopteri, a budući piloti helikoptera bi se možda školovali i na H145M.
Erbas je bio favorit sa njihovom ponudom helikopta H125M, čak je i držvno rukovodstvo pominjalo ovaj tip. Međutim, do danas se ništa nije dogodilo u vezi ove potencijalne nabavke.
Već smo naglasili i pisali o tome da Srbija ima nedovoljan broj transportnih helikoptera i da je budućnost te flote, po onome što je za sada poznato, veoma neizvesna. Ukoliko ne nađe rešenje za remonte, produžetak resursa i nabavku novih letelica, za nekoliko godina će ovaj tip helikoptera u RV i PVO biti prizemljen, što će dovesti u opasnost sposobnost vertikalnog transporta Kopnene vojske.
Služba Vazdušnog osmatranja javljanja i navođenja (VOJiN) koja funkciniše u okviru sistema protivvazduhoplovne odbrane (PVO) je u periodu od 2016. do 2024. osvežena nabavkom dva polovna osmatračka radara AN/TPS-70 iz Slovenije, kao i novim osmatračkim radarima – taktičkim GM200 srednjeg dometa i radarima GM403 Alfa dugog dometa.
Još uvek nije poznato koliko je Talesovih radara nabavljeno. Zvanično je saopšteno da će ih biti čak 22, ali se to ne odnosi samo na radare srednjeg i dugog, već i na radare kratkog dometa. Osmatrački radari malog dometa sasvim sigurno nisu za VOJiN, a za radare dugog dometa (GM403) smo zvanično mogli da saznamo da ih ima bar dva.
Nije poznato da li je to dovoljno da se zamene postojeći zastareli osmatračko-akvizijski radari (na primer britanski sistemi S-600), ali se može smatrati da bi bilo poželjno da se nabavi bar još jedan tip savremenog radara (srednjeg ili dugog dometa), jer i američki AN/TPS-70, kao i francuski GM200 i 400 rade u S frekventnom opsegu.
Artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva (ARJ za PVD) koje su koncentrisane u 250. raketnoj brigadi, trebalo bi već da raspolažu sa divizionom koga čine četiri baterije opremljene kineskim raketnim sistemima PVO srednjeg dometa FK-3.
Predsednik Srbije se bar jednom pred javnošću zapitao da li nam trebaju još dve baterije, odnosno ukupno šest? Ukoliko bi analizirali potrebe, po jedna baterija bi mogla biti stacionirana u Novom Sadu, Kragujevcu i Nišu. Dok bi za Beograd moglo biti određeno do tri baterije.
Opremanje teritorijalne PVO sistemima srednjeg dometa trebalo bi biti praćeno i sistemima manjeg dometa čiji zadatak bi bio da brane baterije opremljene sistemima srednjeg dometa. Srbija već poseduje jednu bateriju ruskog artiljerijsko-raketnog sistema Pancir S1E, a naručene su još dve baterije sistema Pancir S1M koje zbog rata u Ukrajini do sada nisu isporučene.
I pored toga što zvanično nije saopšteno, zamena za neisporučene Pancire bi mogli biti kineski raketni sistemi PVO kratkog dometa tipa HQ-17AE. Ovde takođe nemamo zvaničnu potvrdu koliko je sistema isporučeno, i da li su možda u pitanju dve baterije koje bi nadoknadile iste količine neisporučenih ruskih Pancira?
Takođe se može postaviti pitanje da li su dve ili tri baterije sistema poput Pancira i HQ-17 dovoljne za odbranu 6 baterija naoružanih sistemom FK-3?
RV i PVO kao i trupna PVO poseduje određeni broj lakih prenosnih raketnih sistema (LPRS) PVO tipa Strela-2M/A i Igla. Tu je, kako je zvanično saopšteno, 54 modernizovanih Igli. Ne treba podsećati da je sistem Strela-2 odavno zastareo, ali i dalje ipak može biti koristan.
Bilo bi poželjno da se u bliskoj budućnosti nabavi veća količina savremenih LPRS – na stotine sistema, sa hiljadama raketa. Srbija jeste nabavila Mistral 3+, ali je potreban i prenosni sistem u klasi američkog Stingera, ruske Verbe ili kineskog FN-16.
Pavle
strela2 ima novu moderniju gsn i blizinski.upaljac, za dronove bpl sasvim odgovarajuće.
Živojin Banković
Pavle
Да, постоји таква верзија.
Али да ли је уведена у наоружање?
Stojko
Za koje tacno dronove? One sto lete na preko 2500m visine ili one sa elektromotorima? Kad je dovoljno usavrse da pogodi osvetljavajucu minobacacku minu, a ne da prodje pored nje na 3 metra, onda mozemo da pricamo o dronovima.
Pavle
šta je to prošlo 3 metra od osvetljavajuće mine? razvijana verzija je za dronove pa očito nema istu icgsn kao prethodna verzija. za te dronove preko 2300 postoje druga sredstva, imate karakteristike. strela ima na stanju. budžet diktira masovniju modernizaciju. to što postoji f16 viper ne znači da su svi koji lete u toj varijanti. očekivao bih kraći domet a jaču BG za dronove i bol.
Petrovic Dusan
Da li je bolje da Srbija skoluje pilote za Raffale negde van granice, ili da kupuje trenazne avione?
Ne razumem kako bi Super Galeb mogao nekoga pripremiti za Raffale, jer su to drugacije generacije aparata po svemu, mozda uz trenazer za Raffale?
Danilo
Zar ne može Sova da zameni Utve 75? Ako može, ne razumem zašto to već nije urađeno?
markus1463
Poprilično realna analiza, nema šta tu da se doda ni oduzme. Dovoljno je samo da nadležni preuzmu analizu i da je uzmu u razmatranje. A da čitaju T6 u MO, čitaju još kako. Svaka čast g-dine Bankoviću na izuzetnoj analizi stanja, kapa dole, samo nastavite tako!
Master
Po više osnova je sistem s2m zastareo.
jesu glave zamenjene ali ostaje nedovoljna max visina dejstva sistema od 2300met
i malo eksploziva 370g odnosno 420g za 2m verziju…
jednostavno bolje je kupiti nove sisteme nego raditi na starim.
svi novi rade i preko 3500nm .
Pavle
pa ako ces da se branis od dronova na 3-4 km visine…eto u Ukrajini svi dronovi počinju da poniru ka cilju sa te visine jel? postoje efikasnija sredstva, veće rakete i topovi sa tempirnom municijom za veće visine. ali bolje je kupiti strano novo. šta nije novo na modernizovanoj streli, raketno gorivo, upaljač gsn, možda nedostatak vektorskog upravljanja aman….
Stojko
A jeste li Pegaza slucajno ili namerno izbacili sa spiska naoruzanja?
Branko
Neki dronovi su u RV i PVO, neki su pri artiljeriji, neki u pesadiji, a neki nisu jos ni zvanicno uvedni u naoruzanje…
duka
Problem borbene avijacije ce biti resen kada uzmemo Rafale.
Po pitanju PVO sistema, srednjeg dometa- 2 baterije Novi sad i okolina, 3 Beograd i jos po dve Kragujevac i Nis. Naravno onda su nam potrebni minimum 9 baterija nekog sistema kratkog dometa, koji bi stitili te sisteme. Ovo je po meni neki minimum.
Naravno sve ovo uz sto veci broj LPRS sistema, znaci ne stotine, nego hiljade sistema.
Aerobal
A trupnu pvo ko sisa? Zezam se, sve je to dobro receno za pvo, ali to je po meni bas minimum minimuma, jer treba misliti i na trupnu pvo i zastitu artiljeriskih sistema od bplova, dronova i helikoptera. Pored Lprs-ova i za to ce trebati neki sistemi kao panciri ili hq17 ili fk2000.
МилеНС
@Aerobal Za trupnu nam treba onaj Type625e…
Rade
Jos 24 Miraza 2000-5 pa ce bit resen.
Realni
Jako zanimljiva analiza.Ostaje pitanje zašto nije do sada omasovljena PVO lakim savremenim sredstvima kao što je navedeno u tekstu,a pogotovu PO sredstva gde je nabavljen samo Kornet u smešnim količinama.U svakom ratu su to najkorišćenija sredstva u hiljadama.U najmanju ruku trebalo je kupiti licencu i sami da ih proizvodimo,za toliko vala možemo.Strele su davno zastarele kao i Zolje koje su stavili na dronove.Sve to treba utrošiti na vežbama.Valjda će od Izraela nešto savremeno za PO borbu nabaviti.Od Francuza još Mistrala.
Stojko
Da bi se nesto proizvodilo ili proizvodilo po licenci, moras da imas kapacitete za proizvodnju. A kao sto vidis, Srbija nije uspela da iskoristi ni 3 godine rata u Ukrajini i poveca kapacitete za proizvodnju artiljerijske municije u sovjetskim kalibrima, a ne nesto kompleksnije.
Pavle
a da se malo informišes o rastu izvoza artiljerijske municije iz Srbije poslednju godinu. to je javno dostupan podatak.
Miraz
@ Stojko
Da je lako povecati proizvodnju artiljeriske municije zapad bi to uradio odavno.Od projektovanja do izrade prese za granate od 155mm,treba cetiri do pet godina.
Tile
Dali je potrebno jos 12 Rafala?
Vladimir
Daleko bilo. Rafal ima perspektivu samo kao zamena za Orla, obzirom da je vec prakticno zastareo kao lovac. Za okosnicu lovacke avijacije se moraju nabaviti avioni 5. ili. 6. generacije u narednih 10-15 godina. Do tada Rafal jos moze da posluzi, ali posle toga ce biti kompletno outdated.
Nenad N.
@Tile
Naravno.
@Vladimir
Rafal je medju modernijim avionima u svetu i jace zemlje od Srbije koristice ga jos 20-30 godina. U svetu trenutno postoje 3 aviona 5. generacije F35, SU57 i onaj kineski. I sva tri se jos uvek muce sa decijim bolestima. Znaci da se drzimo proverenog, a Rafal to jeste.
Vladimir
@Nenad
Nonsens. Sve jace zemlje vec imaju lovce 5. generacije ili su ih narucili i cekaju isporuku. Svim jacim zemljama je Rafal radni konj, a ne flagship model aviona. Slazem se da Srbija nije „jaka“ zemlja, ali dok on stigne i dostigne borbenu gotovost i slabije zemlje ce imati lovce 5. generacije. To je za tih 10-15 godina koje pominjem. 10 godina u avijaciji je kratak period zbog rokova isporuke i zato se mora razmisljati na vreme
Petrovic Dusan
@vladimir @Nenad N Su-57 nije aktivan avion pete generacije, dokaz je sto ne ucestvuje u najvecem ratu Rusije od stvaranja drzave.
Taj avion je samo PR eksperiment i nikad nije zaziveo.
Kineski J 20 i J-35 su nepoznati i neispitani, ali deluju ipak ozbiljnije od Su-57.
Zapravo jedini pravi avioni 5 generacije su F-22 i F-35 koji je, eto, presao 1000 komada i leti u jedno 20-30 RV sveta.
A Raffale spada u najbolje lovce sveta, i ima jos dosta prostora za modernizaciju.Svakako je daleko ispred Su-57 koji nikad nije ni postigao aktivnost, pa i Kineza o kojima nema nikakvog nezavisnog suda.
Vladimir
@dupe
Naravno dusane, sve je to tako kako vi pisete u vasim snovima, paralelnom univerzumu, bbc/cnn/nato okruzenju u kojim zivite. Tamo je Ukrajina verovatno vec pobedila u ratu? U stvarnoj realnosti je sve obrnuto:
SU 57 je najbolji i jedini borbeni avion koji je uvestvovao u stvatnom ratnom sukobu i to protiv nato aviona i PVO i sa lakocom izvrsio sve zadatke bez gubitaka. Unistava patriote i obara f16 bez kao od sale, a samo demonstrativni prototip primerak je u Kini uradio ono sto nijedan zapadni avion ne moze, niti ce moci. Novi motori koji se ugradjuju od sledece godine ce celu platformu uciniti jos nedostiznijom za „konkurenciju“.
Ako vi kazete da su kineski avioni neispitani, onda su svakako i oni ispred zapadnih, sto zapravo i nije tesko.
Od tih „pravih“ aviona 5. generacije na bojistu smo videli jedno veliko nista, iako na paradama, mitinzima, fimovima zaista deluju superiorno, bas kao i ostala zapadna vojna tehnika. Ipak, u Ukrajini, u sudaru sa realnoscu, stvari nisu kao na filmu. F-22 odlazi u penziju bez ispaljenog metka posle nepunih 20 god „eksploatacije“, jer je totalno nesposoban da ucestvuje u borbenim misijama, a preskup za paradiranje. Tako da ga se i sama amerika odrice kao neperspektivna platforma. F-35 su, kao „jeftiniji“ model, ali takodje za neborbenih misija, pod prtiscima prodali svojim saveznicima, kako bi bar malo ublazili gubitke. Ali to ne menja cinjenicu da avion ima preko 1000 uocenih nedostataka, od cega preko 30 fatalnih i nepopravljivih. Zato je imao preko 200 incidenanata, a ukupno preko 3% je zavrsilo tragicno. Dakle krsevi nad krsevima, koje sve zemlje van nato zaobilaze u sirokom luku.
Iako je SU57 definitvno najbolji avion na svetu trenutno, smatram da je prevelik i pretezak za nase potrebe, pa bi bolje bilo odabrati manju verziju SU75 kada se pojavi ili kineski J35. Ima svakako jos nekoliko godina za pravilnu procenu, ali se do 2030. mora uci u pregovore, da bi avioni na vreme stigli da zamene Rafale na borbenom dezurstvu.
Miraz
@ Petrovic Dusan
Pitam Vas opet na osnovu kojih cinjenica tvrdite da Su 57 ne ucestvuje u ratnim operacijama u Ukrajini?Za ostalo lupate kao i obicno.
Petrovic Dusan
@Vladimir Ne postoji nijedan dokaz vasih tvrdnji.
U Ukrajini dokazano lete svi ruski avioni,osim Su-57, i osim MiG-29,a A-50 vise ne lete od kad su oba oborena.
F-22 i F-35 ucestvuju svakodnevno u operacijama u preko 20 zemalja sveta, samo Izrael sta je izveo sa F-35 u proslih par meseci!
Ukrajina jeste pobedila cinjenicom da su izdrzali napad Rusije, mnogo vece drzave koja je nuklearna sila.
Danas je nezavisnost Ukrajine gotova stvar, pa i ako izgube privremeno neki procenat teritorije, setimo se okupacije Srbije tokom 500 godina.
Milan Kosanovic
Dusane
Slazem se za vas komentar za SU57 ali da dodam da je ucestvovao u borbenim operacijama u Ukrajini. Poslednji zabelezeni put u Novembru kada su poleteli, isli preko Krima, do crnog mora, ispucali rakete na Odesu. Nije to bio dog fight ali jeste ucestvovao.
Vladimirove komentare ne zelim da komentarisem, u najmanju ruku neozbiljno je reci da je Rafal zastareo lovac i da je SU57 najbolji avion.
Petrovic Dusan
@Milan Kosanovic Hvala Vam na odgovoru.Jedini ne-ruski izvor o koriscenju Su-57 u Ukrajini su Ukrajinski navodi o lansiranju raketa X-69 duboko sa teritorije Rusije sa Su-57.
Nemam pristup tehnickim podatcima Su-57, kao ni bilo koji nezavisni ekspert u svetu
Zato Armija RF i VKS RF imaju dostup Su-57, i njihova odluka je da Su-57 ne leti nad teritorijom Ukrajine,vec lete Su-25, Su-27, Su-30,Su-35 i MiG-31, oprobani avioni poreklom iz SSSR ili njihova modifikacija (Su-35).
Za preko 1000 dana rata masivno koriscenje Su-57 iznad Ukrajine bilo bi snimljeno i objavljeno,a cinjenica je da takvih slika nema nigde, i niko ne moze da tvrdi kako „Su-57 leti“ bez dokaza.
Vladimir
@dupe
Opet ponavljate kao papagaj. Na prethodnoj vesti sam vam okacio snimak kako su57 obara ohotnik iznad ukrajinske teritorije, ali vi se na to naravno pravite mrtvi. Svi zapadni mediji, pa cak i ukr objavljuju dejstva su 57 na frontu, ali vama je draze da nastavite da zivite u svom mikrosvemiru. Da su57 nije toliko superioran, ne biste vi na svakoj vesti pokusavali da minimizujete njegov ucinak. Svaka dalja diskusija je izlisna
Petrovic Dusan
@Vladimir Postoji snimak obaranja jedinog leteceg prototipa „Ohotnika“, na samoj granici Ukrajine i Rusije.
Do danas niko nije ustanovio da je to Su-57, i analiza ovog snimka nije to dokazala.I da jeste,yo bi bio jedini dokaz letova Su-57 u Ukrajini za 1030 rata,sto je jednako 0 u procentu,a nije ni dokazano.
Ja sam odgovorio na tvrdnju kako je Su-57 „jednak’ po uspehu F-35 i J-20.
Buduci da za preko 1000 dana nema niti jednog sigurnog dokaza koriscenja Su-57 u najvecem ratu u Rusiji, tesko je Su-57 „jednak“ u bilo cemu ozbiljnom avionu kao F-35.
Kineski J-20 i J-35 takodje nemaju nikakvu potvrdu efikasnosti, ne zna se sta je i lete samo u Kini.
Zato 2025 postoje samo dva aviona 5 generacije u aktivnoj sluzbi:
1.medjunarodni F-35 (A/B/C)
2. F-22 koji ima samo Amerika.
c
Muloš77
Tako je Dušane, samo Izraelci znaju sta je sve F-35 uradio u Iranu. Nije taj ni presao granicu. Zamisli samo da je F-35 pao ili se „prizemljio“ usled ostecenna sa druge strane grane. Gde su satelitski snimci učinka te operacije? Od koga se kriju svi ti unošteni PVO lanseri i radari.
Petrovic Dusan
@Vladimir Vi ste postavili jednakost izmedju F-35, Su-57 i „onaj kineski“ (valjda J-20 ili novi J-35).
Kada Su-57 bude obavljao slican obim zadataka kao F-35 , onda ce to biti „slicni avioni“.
Sami pisete kako „na jednom snimku Su-57 obara „Ohotnik“ kao primer aktivnosti ovog aviona (koji nije dokazan).
Za to vreme F-35:
Leti redovno u preko 20 RV sveta, svakodnevno presrece avione drugih zemalja, slece sa nosaca aviona, bombarduje Jemen (2000km od Izraela) , Iran, Siriju.
Ni kineski i posebno ruski avioni nemaju ni izbliza ni broja ni složenosti zadataka pa da se moze izvuci „sličnost“ ovim aviona.
F-35 je pravi avion koji se uspešno koristi, Su-57 skoro nikako,a za Kineze ne znamo nista.
Jole7
Petrović Dušane, možda nema slika Su57 u Ukrajni zato što nisu oboreni. Ko još slika avion na 10 i više km visine u zoni borbenih operacija. Su57 sigurno ne leti nisko, kao na mitingu za publiku.
Šta je to Izrael uradio sa F35 i protiv kojih palestinskih i libanskih aviona se dokazao?
Vladimir
Dupe,
Opet spinujete… ohotnik je oboren IZNAD UKR TERITORIJE i pao je na ukrajinskoj strani, a ne na granici izmedju Rusije i ukrajine. SVI su potvrdili da je u pitanju Su57, sto snimak i pokazuje i dokazuje, zapravo ima nekoliko snimaka. Osim vas, sto je totalno nebitno.
“Ozbiljni” F35 ratuje protiv jos ozbiljnijih bosonogih Huta(pobunjenicko pleme) i ne moze im nista. Ovi “ratnici” im rasterase celu petu flotu iz Crvenog mora, celu zapadnu trgovacku mornaricu, prekinuli svetsku trgovacku rutu i vas jos nije sramota da to pominjete?? Na sve pogodili i ostetili nosac Abraham Linkoln i dva razaraca, svaki drugi dan pogadjaju centar Tel Aviva hipersonicnim raketama. Bas je ucinkovit taj f35… Ne moze ni Hute da pogodi, a kamoli Iran. Da Huti imaju avijaciju ili PVO ne bi ni poletali sa nosaca aviona.
Daleko bilo da ja izjednacavam Su57 sa drugim avionima, posebno f35. Da je Su57 “jednak” uspehu F35, to bi bio veliki poraz za Rusiju. SU57 uspesno izvrsava misije u najvecem sukobu od II svetskog rata protiv zamlje sa najboljom nato i sovjetskom PVO, a F35 ne moze ni protiv bosonogih Huta bilo sta da uradi. Ne moze da se izjednacava neizjednacivo. Dzaba nato propaganda, realnost je na drugoj strani.
Tile
Hvala momci! Nego dali je bilo bolje da se kupi J-10 Vigorous Dragon umesto Rafal?
Sivi
Vladimire,
Vama je valjda jasno da je Izrael istovremeno potukao Hamas u Gazi, Hezbolah u Libanonu, usao u koridor Sirije i da se Iran boji uci u otvoreni rat sa njima? Izuzev dva vise manje sterilna napada koja su unapred dogovorena, najavljena i usuglasena dronovima i balistickim raketama, Iran nema odgovor na Izrael. Zamislite sad ovaj paradoks, Izrael je potpunu vazdusnu premoc ostvario mrskim F-35, F-15 i starim F-16. Potopivsi njima i ono nesto sitno mornarice sto je Sirija imala. Kako je to sve Izrael uspio a svi znamo da nemaju vladara svemira u obliku Su 57 nego koriste gore navedene americke krseve?
Nemojmo se ovaj tren uvaljivati u moralnost Izraelskih poteza, koji su u najmanju ruku upitni, vec samo da izvedemo vojne cinjenice na cistac, prvenstveno vezano za F-35 i ostale krseve koji padaju sami od sebe 200 puta godisnje…
Petar the Great
@Vladimir
Gde si ti to video borbenu upotrebu SU-57 u Ukrajini!? Izgleda da je“Ізвестія,РТ, Супутник“i ostali ruski propagandni mediji koji su pod kontrolom aktuelnog rezima ostavili veliku posledicu na tvoj sistem rasudjivanja pa zivis u njihovom svetu koji je cista imaginacija i nista vise… Snimak koji spominjes a koji se tice drona „Ohotnik“je snimljen od strane ukrajinskih snaga i na kome se vidi obaranje nekog leteceg objekta ali se ne vide niti tip aviona koji je koriscen niti meta koju je pogodio.Moguce da ga je srusio ukrajinski F-16 MLU!Znamo da je dron“Ohotnik“pao u ruke ukrajinskih oruzanih snaga i da nikakav dokaz o koriscenju SU-57 u Ukrajini ne postoji jer da postoji,sami bi Rusi reklamirali svoj proizvod jer bolje reklame od same borbene upotrebe nekog aviona ili oruzja ne postoje!Medjutim,kako ne postoji nijedan snimak dejstva SU-57 a ni snimak iz kokpita pomenutog avion cetvrte generacije jer taj avion nema odlike aviona pete generacije,ne moze se tvrditi da je ikada ucestvovao u bilo kom borbenom dejstvu sem pustanja krastarecih raketa 500 kilometara od ukrajinske granice kao sto rade i ostali ruski avioni jer kontrolu neba nad Ukrajinom ima Ukrajinsko RV i PVO a dokaz toga je sto rusko RV ne sme da leti nad Ukrajinom.Sto se tice da je SU-57 najbolji avion na svetu,mislim daj uozbilji se i pocni da razmisljas a ne da pricas viceve na portalu za vazduhoplovstvo.Nesto sto nije korisceno u borbenim dejstvima ne moze se smatrati da je najbolje na svetu!Evo pre dva dana opet je ruska PVO srusila civilni avion Azerbejdžana iznad Čečenije.Prvi put je bila slučajnost možda a drugi put je već nesposobnost same PVO da razlikuje civilne od vojnih meta sto vidimo u Ukrajini stradanjem velikog broja Ukrajinskih civila.
Gahleb
Kupiti nekoliko domacih Sova, nabaviti neki jeftin avion za padobrance kao cessna caravan, takodje nabaviti Embraer C390 za mirovne misije i transport malina i proizvoda konditorske industrije koja ima veliku tradiciju.
Helikopterska flota ispade opet problematicna i pored svih nabavki, posebno srednji višenamenski helikopter Mi-17…
Motorista
G-4 i J-22 zameniti sa M346, Gazele sa HM-145, stare Mi-17 sa Karakalima, kupiti još dva C295, dva A400M za prevoz NVO do kupaca, zameniti An-2 sa DHC-6 ili Cesna 408, nabaviti od kineza Type 625 PVO sistem…
Masina
Polupa ovo nato za 3, 4 sata maks i resetuje nas.
Petrovic Dusan
@Masina Nikad Srbija nece biti u vojnom sukobu protiv 30 i nesto drzava, to nije zadatak vojske, vec diplomatije da se ne nadjemo u takvoj situaciji.
U takvom odnosu snaga jos nije izmisljena vojna tehnika koje bi spasla neku malu zemlju, a ni veliku kao Kina i Rusija.
Dejan
Posto vecina masta o broju tehnike koju vojska treba da ima, a da li ste svesni koliko ljudi treba za njeno odrzavanje? Tehnicari, mehanicari , hidraulicari, softtverski inzenjeri i td. Ko nama to radi? Ja ih zovem titovci posto su 60 god pa navise, pola smene rade pola smene bistre svetsku politiku i ispijaju kafe i planiraju kad ce na pecanje , sta mislite zasto su remonti toliko dugo traju?, takvi da nam odrzavaju i remontuju Rafale dajte ne budite smesni . Oni ce nam biti samo za parade. Nemate para za mlade ljude da se izskoluju i kad zavrse skolu odu u civilni sektor i rade za ozbiljnije cifre ,a ne u vojsci. Obican dobar tehnicar nece raditi bez 2 000 e. nema sanse. Skupa kola jos skuplji mali servis.Karikiram zamislite da prosecan gradjanin ima Bugatija i da treba da uradi servis na njemu . nece ga uraditi jel nema para , sta mu ostaje nego da ga proda. Tako ce i rafali leteti do prvog veceg remonta tj dok su iole novi.
Miks
Zar Laste nisu trebale da zamene Utve, ako to nije tako, zaista me zanima zašto obzirom da mi deluju kao isti avion ako zanemarimo moderniji kokpit na Lasti. Realno, transportne helije najbolje uvesti preko neke šeme kao Kamove i ubaciti u VS. Od Mi-17 nema boljeg helija ma šta ko tvrdio i to će dugo ostati tako, isto važi i za Mi-35 za naše uslove i potrebe. Gazele rasprodati komplet i zameniti za H-145. AN-2 hitno menjati sa dva nova aviona. Radara fali još, treba reaktivirati Kopaonik, Ivanjicu(naočare i Jankov kamen), Sjenicu i još mnogo toga. PO raketa i sredstava fali u hiljadama. G-4 menjati sa M-346, Orao menjati sa još Rafala ili T-50. HQ-17 bar još 4 baterije, Pancira bar još 5 baterija, FK-3 bar još 4 baterije. Uz sve ovo duplirati broj PASARS-a, uvesti bar 500 Mistrala uz par hiljada raketa. Nabaviti i nova sredstva koja su kinezi ponudili uz HQ-17 za zaštitu od dronova. Obavezno nabaviti i neki sistem velikog dometa, idealno od Izraela jer od drugih nema šanse. Uz sve navedeno nabaviti još gomilu sistema za elektronsko ratovanje i zaštitu, jedan Repelent i Krasuha su ništa. Možda sam malo nerealan, ali kad već gledaju ljudi iz gš, nek vide želje.
Jordan
Da li Lasta može da zameni Utvu-75? Ako ne može, onda treba nabaviti nešto što može.
Da li bi rešenje za drugu eskadrilu bilo da ona bude opremljena školsko-borbenim avionima tipa Leonardo M-346 ili kineski L-15? Oba aviona imaju bolje borbene karakteristike od Orlova i G4. Možda krenuti sa polueskadrilom (6-8 aviona), pa onda dodavati dok se ne popuni eskadrila?
Ukoliko bi se išlo ovom logikom, onda zamena za UTVU ne mora da bude npr. PC-21, dovoljan je PC-9, koji je tri puta jeftiniji. Pilatus PC-21 može da simulira mlazni avion, ali to je i dalje samo simulacija. U slučaju nužde, M-346 može da istrese 3 tone bombi (više nego Orao), a može da nosi i AGM-65 Maverick.
Pavle
m346 moze da ponese 3 tone ako bombarduje tu odmah do aerodroma. inače bez spoljnih rezervoara nigde, 3 x svako po 600 kg. koliko ostaje za ubojna sredstva? i orao koristi agm65. noviji avion jeste i moderniji i to mnogo, ali nisu ista kategorija
Ikar
Cak je cijena zrakoplova M-346 FA skocila u nebo, Austrijski list Krone prije nekoliko dana je objavio da Österreichische Luftstreitkräfte namjerava da kupi 12 zrakoplova M-346 FA koji ce zamjeniti dotrajale zrakoplove Saab 105. Vijest je potvrdio i kancelar Nehammer, Austrija planira platiti oko 800 mil E za ove zrakoplova Italijanskoj firmi Leonardo. Tako da je zrakoplovstvo i PVO postalo jako skup sport koji izuskuje mnogo finansija…..:(
Jordan
@Pavle
AGM-65 sam spomenuo baš zato što ih Srbija ima. U Srbiji je sve „tu odmah do aerodroma“, od Adrana su i Horgoš i Dragaš na 250 km.
Koje mogućnosti ima Orao, a da ih nema M-346? Orao jeste druga kategorija, ali koji moderan avion bi bio u njegovoj kategoriji? Meni se čini da se ta kategorija izgubila. Tu ulogu su preuzeli helikopteri i nadzvučni avioni. Uz njih se tu pojavljuju i borbene verzije školskih aviona, koje su slabe za kontrolu vazdušnog prostora, ali mogu da posluže za napade na zemlji. M-346 (ili kineski L-15) bi bio kompromis, nešto što bi moglo da bude školsko-borbeni avion. Ovaj avio bi u svakom slučaju imao veće borbene mogućnosti nego G4. Mislim da bi mogao da zameni i Orla (ovakvog kakav jeste), a ako nisam u pravu – molim te da mi ukažeš na te prednosti Orla nad M-346, jer ih ja na vidim.
Ako bi imali ovo što je Živojin pomenuo (6-8 aviona te kategorije), to bi bila odlična osnova. Odatle može da se ide na formiranje druge borbene eskadrile sa višenamenskim nadzvučnim avionima (ako ekonomski uslovi dozvole), ili na kompletiranje školsko-borbene eskadrile sa dodatnih 4-6 aviona, ako ekonomski uslovi ne budu povoljni.
Pavle
Jordan
nista nisi pogrešio, to što sad leti leteće do rashoda, uz neku modernizaciju. g4 će ostati školski avion sa koga se prelazi na borbeni. orao će ostati okosnica jurišne avijacije i sa dejstvom verovatno još zaštićeni zbog novijih raketa većeg dometa. dakle čemu i po koju cenu bi služio m346? jer je moderniji noviji avion? eno i Ameri se okrunise menjajući svoje školske mlazne sa lakim školsko borbenim
Jordan
@Pavle
Hvala na odgovoru. Kako vidiš budućnost eskadrila koje su trenutno naoružane orlovima i G4? Koliko dugo uopšte mogu da lete ovi avioni, za par dana je 2025.
Amerikanci menjaju školski avion, ali nemaju potrebe za školsko-borbenim. (To ne znači da T-7 neće dobiti i svoju naoružanu varijantu, baš kao što je iz T-38 nastao F-5.) Države sa malim vazduhoplovstvom imaju potrebu za avionima dvostruke namene.
Tomix
Analiza je dobra i cist je primer koliko se maskiraju problemi u rv i pvo. Ljudi nema lovacke komponente bez bar dve eksadrile lovaca, ne zaboravimo pre nato bombardovanja Savezna jugoslavija je imala dva lovacka puka nagrubo preko 60 lovackih aviona, problem je sto nije ulagano na vreme i rat smo docekali sa zastarelim avionima, niko nam ne daje garancije da za nekih 10 -15god da nas ponovo ne bombarduju zbog Vojvodine , Raske, Kosova, Metohije,Beograda ili nekog drugog dela teritorije. Nama je potrebno ponovno formiranje 450. raketnog puka koji bi imao zadatak da pokrije juznu polovinu drzave, a ne samo da se cuva Beograd. Pa placaju te sisteme i ljudi iz Zajecara , Kraljeva, Vranja itd. Pa na balkanu svakih 20-40god mira dodje neki rat to je realno stanje.
Kada je pvo upitanuju treba govoriti o divizionima sistema Fk3 bar 4-6 diviziona da zameni u buducnosti neve i za potrebe nekih obnovljenih jedinica, lep je primer 3. raketnog diviziona. A za zamenu kubova u potragu za sistemom 50km+ dometa isto 4-6diviziona. Tako da PVO bude slojevita. Savremeni sistemi kratkog dometa treba bar jedna baterija po Divizionu duzeg dometa, plus za zastitu kopnenih snaga po brigadama po bar 2 baterije. Mozda je ovo sve skupo ali bezbednost nema cenu. Steta od NAto bombardovanja je 100milijardi dolara, da je ulozeno deseti deo stete drugacija bi bila danas prica.
Petrovic Dusan
@Tomix Povrsina SFRJ je bila mnogo veca od povrsine Srbije, samim tim,trebalo je vise letelica.
A ranije su avioni 2-3 generacije bili daleko ispod danasnjih Raffale i td i sad manje aviona moze fs pokrije vise km2.
A Srbija je upala u rat sa NATO zbog celokupne politike vlasti od 1989-1999, i tesko ce se opet dogoditi tako dugacak sukob Srbije sa najjacim delom sveta.
Jordan
@Tomix
Kanada je sedamdesetih imala flotu od 500 nadzvučnih borbenih aviona, različitih modela (F-101, F-104, F-5) Tu flotu je tokom osamdesetih zamenilo oko 138 F-18. Tu flotu će, u periodu 2026-2032, zameniti 88 F-35. Uzeo sam Kanadu kao primer, zato što se jasno možem videti prelazak sa aviona koji su bili generacija Mig-21, na avione generacije Mig-29, pa na petu generaciju. Avioni vremenom postaju sve skuplji i sofisticiraniji. Zato svi danas imaju puno manje aviona nego što su imali ranije. Dve eskadrile su verovatno maksimum koji Srbija može da izvuče, s tim da druga eskadrila bude skromnija od Rafale. Možda za 10 godina bude drugačije, ali u ovom trenutku je tako.
entuzijasta
Po Vašoj logici onda su 99-te trebali za 25 minuta, a nisu.
Petrovic Dusan
@entuzijasta Tehnicki je Amerika imala mogucnost od prvog dana da izvede tepih bombardovanja citave Srbije sa velike visine, a zrtve bi bile strahovite,kao Dresden.
SRJ nije imala PVO dometa preko 5000m a lovacki avioni sruseni, i samo odluka politicara NATO da to ne rade je spasla Srbiju.
Svakako su postigli cilj i bez takvih najstrasnijih zlocina.
Svarog
@Petrovic Dusan Raketa v-601 koja je koristena na s-125 nevi ima domet po visini do 18km.
Žile
Kosa daljina 5V27D je 27km. Visina D 18km, U kosa daljina 24, visina 15km. PAR 3M9M3E (ili 9ME) sličnih karakteristika, malčice „slabija“ po dometu. Tako da Dušane glupaš luposti.
Meteor
Avioni Rafal bez raketa Meteor…to mi je razocaravajuce…
Miks
Posle strateškog poraza Rusije u Siriji i spoznanja da ne mogu da zaštite ni svoj narod u Kurskoj oblasti i sopstvene granice, a ubijaju im i vodeće generale u sred Moskve, ja kao višegodišnji rusofil ali ipak neko ko misli svojom glavom savetujem vlastima da se podhitno rešavamo svega ruskog i menjamo sve za zapadnu tehniku poput Hrvata. Nažalost Rusi au izgubili glavni sukob za svoju egzistenciju i čeka ih rasparčavanje po modelu Jugoslavije. Ukoliko imalo pameti imamo da uvidimo neke stvari, jasno nam je da je svet u fazi nove podele i crtanja granica, a mi smo iza linije uticaja BRIKS zemalja i to će tako ostati dok god postoji Amerika i NATO. Pad berlinskog zida nismo skapirali i razumeli i to amo skupo platili, sada su stvari daleko jasnije i razumljivije. Iako lično ne podnosim NATO zbog zločina koje su sproveli nad našim narodom i koliko god mi to bilo teško da priznam, mislim da je ipak bolje ući u taj savez i spasiti ovo malo države što nam je ostalo. Svaka druga opcija vodi nas u dalje rastakanje na manje državice.
Unuci Solunaca
Svaka čast za komentar!!!Potpuno realno sagledavanje mogućnosti Srbije i donošenje jedinog mogućeg pozitivnog zaključka!Svaka čast još jednom…
Pavle
U kojim snovima vi obitavate? Ukrajina gubi iz dana u dan, linija odbrane se urušava jer Rusija primenjuje nikad vidjenih taktiku, koju neću da hvalim jer sam protiv rata. uz upumpavanje para i oružja sa zapada, nekad jedna od najjačih armija u Evropi je pred kolapsom. po svakom pitanju. ali, Rusija je već izgubila….
Boba
Tako je i da imamo 100 aviona 1000 pvo nebi bilo dosta ali treba uzeti u obzir da do pre par godina branili bi smo se bezmalo prackom.Daj te ljudi nisu te stvarcice 10-15dolara pa ajde na hiljade.Treba biti realan i reci dosta se nabavilo za ovo vreme da treba jos treba ali ne moze sad i odmah.Do pre par godina i ono sto smo imali smo rasturali.Nedaj Boze rata tad se koristi sta god da imas. Pozdrav i srecni vam svi praznici
Petar the First
Samo članstvo Srbije u NATO može da osigura Srbiju od daljih bezbednosnih pretnji u svetu i ništa više! Koliko god i ja mrzeo NATO(ne volim ni Rusiju ni Kinu), realno gledano Srbija nema drugog izbora.Prava neutralnost košta mnogo a Srbija nije Švajcarska i Austrija da bi imali toliko jaku ekonomiju.Za modernu armiju i jaku armiju je potreban NOVAC koji Srbija nema a takođe i dobre odnose sa najjačim evropskim zemljama i SAD koji su jedina supersila na svetu.Geopolitički gledano,Srbija je okružena NATO zemljama,Srbija je članica SOFA,IPAP 1 i IPAP 2 sporazuma što znači da je najveći saveznik NATO-a a takođe i svake godine se izvodi borbena vežba sa članicama NATO pod nazivom“Platinasti vuk“.Srbija je pod NATO kišobranom,Rusija je doživela veliki geopolitički poraz uz Iran koji je sledeći posle HAMASA,HEZBOLAHA I HUTA i čija privreda i uticaj u svetu je naglo opao od pada Asadovog režima u Siriji što se odrazilo i na samu Rusiju.Od prvog Januara 2025.ruska nafta i gas više neće moći ići preko Ukrajine do Slovačke,Mađarske i Srbije a i članice EU više i ne koriste ruski gas koji se prodaje Kini,Indiji i Severnoj Koreji po minimum istorijskoj ceni što samo šteti ruskoj ekonomiji koja je u kolapsu.Finske specijalne jedinice su konfiskovale ruski ogromni“tanker Eagle S“u Baltičkom moru da bi se ispostavilo da to nije tanker već špijunski brod sa špijunskom opremom i pripadnicima FSB-a koji su odgovorni za presecanja i uništavanje internet kablova pod morem.Svaka ruska plovidba ce biti blokirana od strane NATO što znači da Rusija Srbiji ne može više ništa da proda a ionako su dužni Srbiji već.Što se tiče Kine i dalje je pod EU i SAD sankcijama te bez ikakvog odobrenja NATO ništa iz Kine ne može biti isporučeno Srbiji a i sama kineska oprema je upitnog kvaliteta.Svet ide ka daljoj eskalaciji,rat u Ukrajini nije ni blizu gotov,Rusi su do sada prošli mnogo loše a svakim danom sve gore i gore bez ikakvog cilja.Srbija treba da gleda samo svoje interese jer je bila prodana više puta u istoriji tokom sukoba te obzirom da se nalazi u srcu Evrope i tamo pripada…